Iesniegumi
Likumprojekti:
Ieguldītāju aizsardzības likums
Saeimas dok.Nr.3392; likumprojekts Nr.973
Finansu
ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta
2001.gada 10.jūlija sēdē akceptēts (prot.Nr.32, 1.§)
un 13.jūlijā iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:
1) finansu instrumenti - pārvedami vērtspapīri, ieguldījumu apliecības, naudas tirgus instrumenti, finansu termiņlīgumi, nestandartizēti nākotnes procentu likmes līgumi, procentu likmes, valūtas un akciju mijmaiņas un iespēju darījumu instrumenti;
2) ieguldījumu pakalpojums - finansu instrumentu glabāšana, finansu instrumentu pirkšanas vai pārdošanas uzdevumu saņemšana un nodošana klientu vārdā, kā arī šādu uzdevumu izpilde citādi kā uz sava rēķina, darījumi ar finansu instrumentiem uz sava rēķina, atsevišķu individuālu klientu ieguldījumu portfeļu pārvaldīšana saskaņā ar klientu pilnvarojumu šķirti no ieguldījumu pakalpojumu sniedzēja īpašuma, ja šādos portfeļos ir nauda un finansu instrumenti, kā arī finansu instrumentu emisiju garantēšana un šādu emisiju izvietošana;
3) sistēma - pasākumu kopums ieguldītāju interešu aizsardzībai, tam nepieciešamo finansu līdzekļu nodrošināšanai un kompensāciju izmaksai saskaņā ar šo likumu;
4) sistēmas dalībnieks - juridiskā persona, kas noteiktā kārtībā saņēmusi Finansu un kapitāla tirgus komisijas speciālo atļauju (licenci) ieguldījumu pakalpojumu sniegšanai;
5) ieguldītājs - persona, kas nodod sistēmas dalībniekam naudu vai finansu instrumentus ieguldījumu pakalpojuma veikšanai;
6) ieguldījums - nauda vai finansu instrumenti, kas nodoti sistēmas dalībniekam ieguldījumu pakalpojuma veikšanai;
7) finansu instrumentu neatgriezeniska pazušana - Finansu un kapitāla tirgus komisijas konstatēts fakts, ka dati, kas apliecina ieguldītāja īpašuma tiesības uz finansu instrumentiem un kas atrodas sistēmas dalībnieka datorsistēmā vai cita veida uzskaitē, ir neatgriezeniski iznīcināti vai sabojāti kādas darbības, kā arī bezdarbības vai noziedzīga nodarījuma dēļ, un sistēmas dalībnieks atsakās atjaunot šos datus pēc ieguldītāja uzrādītajiem dokumentiem;
8) neizpildīts ieguldījumu pakalpojums - ieguldījumu pakalpojums, ko sistēmas dalībnieks pieņēmis izpildei, bet pilnīgi vai daļēji nav veicis, kā dēļ ieguldītājs cietis zaudējumus vai ir notikusi finansu instrumentu neatgriezeniska pazušana;
9) kompensācija - šajā likumā noteiktajā kārtībā un apmērā ieguldītājam izmaksājamā naudas summa, ja sistēmas dalībnieks nespēj pilnā apjomā un termiņos izpildīt savas saistības pret ieguldītāju;
10) sistēmas dalībnieka finansu instrumentu portfelis - finansu instrumentu kopsumma, kas pieder sistēmas dalībnieka ieguldītājiem, kuriem ir tiesības uz kompensāciju šajā likumā noteiktajā kārtībā un apmērā, un kas aprēķināta saskaņā ar šo likumu;
11) kopējais sistēmas dalībnieku finansu instrumentu portfelis - sistēmas dalībnieku finansu instrumentu portfeļu kopsumma.
2.pants. (1) Šā likuma mērķis ir noteikt sistēmas vispārīgos principus, lai veicinātu ieguldītāju interešu aizsardzību.
(2) Šis likums nosaka sistēmas darbībai nepieciešamo finansu līdzekļu nodrošināšanas un kompensāciju izmaksas kārtību.
(3) Ieguldītājam ir tiesības saņemt kompensāciju, ja sistēmas dalībnieks nespēj pilnā apjomā un termiņos izpildīt savas saistības pret ieguldītāju.
(4) Šis likums neattiecas uz:
1) ieguldījumu pakalpojumu sniedzējiem, kuri līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai ir atzīti par likvidējamiem, maksātnespējīgiem vai bankrotējušiem;
2) gadījumiem, ja finansu instrumentu neatgriezeniska pazušana notikusi pirms šā likuma spēkā stāšanās dienas;
3) gadījumiem, ja ieguldītāji cietuši zaudējumus finansu instrumentu cenu izmaiņu dēļ vai finansu instrumenti kļuvuši nelikvīdi.
(5) Ja sistēmas dalībnieks izbeidz savu darbību, tā sniegtie ieguldījumu pakalpojumi tiek garantēti šajā likumā noteiktajā kārtībā un apmērā līdz pilnīgai saistību izpildei.
3.pants. (1) Kompensācija vienam ieguldītājam tiek aprēķināta par:
1) neatgriezeniski pazudušiem finansu instrumentiem;
2) zaudējumiem, ko radījis neizpildīts ieguldījumu pakalpojums.
(2) Neatkarīgi no ieguldījumu pakalpojuma veikšanas dienas kompensācija vienam ieguldītājam ir šāda:
1) no 2002.gada 1.janvāra līdz 2003.gada 31.decembrim - 90 procentu apmērā no neatgriezeniski pazudušo finansu instrumentu vērtības vai zaudējumiem, ko radījis neizpildīts ieguldījumu pakalpojums, bet ne vairāk kā 3000 latu;
2) no 2004.gada 1.janvāra līdz 2005.gada 31.decembrim - 90 procentu apmērā no neatgriezeniski pazudušo finansu instrumentu vērtības vai zaudējumiem, ko radījis neizpildīts ieguldījumu pakalpojums, bet ne vairāk kā 6000 latu;
3) no 2006.gada 1.janvāra līdz 2007.gada 31.decembrim - 90 procentu apmērā no neatgriezeniski pazudušo finansu instrumentu vērtības vai zaudējumiem, ko radījis neizpildīts ieguldījumu pakalpojums, bet ne vairāk kā 9000 latu;
4) no 2008.gada 1.janvāra - 90 procentu apmērā no neatgriezeniski pazudušo finansu instrumentu vērtības vai zaudējumiem, ko radījis neizpildīts ieguldījumu pakalpojums, bet ne vairāk kā 13000 latu.
(3) Kompensāciju izmaksā latos.
4.pants. Finansu un kapitāla tirgus komisija nodrošina kompensāciju izmaksu un veic šādas funkcijas:
1) organizē un uzrauga sistēmas dalībnieku maksājumu veikšanu kompensāciju izmaksām;
2) pārbauda kompensācijas pieteikumu pamatotību;
3) organizē kompensāciju izmaksas;
4) lemj par aizņēmumiem, lai varētu veikt kompensāciju izmaksas.
II nodaļa
Kompensācijas izmaksa
5.pants. (1) Kompensācija tiek izmaksāta tikai tiem ieguldītājiem, kuri iesnieguši Finansu un kapitāla tirgus komisijā pieteikumu par:
1) finansu instrumentu neatgriezenisku pazušanu;
2) zaudējumiem, ko radījis neizpildīts ieguldījumu pakalpojums.
(2) Pieteikums kompensācijas saņemšanai jāiesniedz gada laikā, kopš ieguldītājam kļuvis zināms, ka sistēmas dalībnieks nav izpildījis savas saistības, bet ne vēlāk kā piecus gadus kopš saistību neizpildes brīža.
(3) Finansu un kapitāla tirgus komisija:
1) nosaka kārtību, kādā tiek pieņemti pieteikumi kompensācijas izmaksai, un kārtību, kādā nosakāms kompensācijas apmērs;
2) 30 dienu laikā izvērtē saņemto kompensācijas pieteikumu un lemj par kompensācijas izmaksas pamatotību vai par atteikumu izmaksāt kompensāciju;
3) apkopo informāciju par ieguldītājiem, kuru pieteikumi kompensācijas saņemšanai atzīti par pamatotiem, un paziņo sistēmas dalībniekiem par to veicamajām iemaksām.
6.pants. (1) Kompensācija izmaksājama trīs mēnešu laikā kopš dienas, kad pieņemts lēmums par kompensācijas pieteikuma atzīšanu par pamatotu.
(2) Izņēmuma gadījumos un īpašos apstākļos Finansu un kapitāla tirgus komisija var pagarināt šā panta pirmajā daļā minēto termiņu par trijiem mēnešiem.
7.pants. Kompensācija netiek izmaksāta:
1) personai par darījumiem, kuru sakarā ir pieņemts notiesājošs spriedums krimināllietā par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju;
2) sistēmas dalībniekiem, apdrošināšanas sabiedrībām, ieguldījumu sabiedrībām vai citiem ieguldītājiem, kas darījuši zināmu, ka ir profesionāli ieguldītāji;
3) personām, kuras ietilpst vienā koncernā ar sistēmas dalībnieku;
4) pensiju fondiem;
5) valstij un pašvaldībām;
6) sistēmas dalībnieka valdes un padomes locekļiem, revīzijas komisijas vadītājam un locekļiem, iekšējā revīzijas dienesta vadītājam un locekļiem, citiem sistēmas dalībnieka darbiniekiem, kuri ir pilnvaroti plānot, vadīt un kontrolēt sistēmas dalībnieka darbību un kuri ir atbildīgi par to, kā arī personām, kuras tieši vai netieši ieguvušas vairāk nekā piecus procentus no sistēmas dalībnieka kapitāla;
7) personām, kas ir atbildīgas par likumā noteikto sistēmas dalībnieku grāmatvedības dokumentu revīziju;
8) personām, kas ir šā panta sestajā un septītajā punktā minēto personu pirmās pakāpes radinieki un laulātie;
9) personām, kas darbojas šā panta septītajā punktā minēto personu vārdā;
10) personām, par kurām Finansu un kapitāla tirgus komisija konstatējusi, ka tās uz individuāli atrunātu līgumu pamata saņēmušas augstas procentu likmes vai finansiālas koncesijas vai izraisījušas, vai izmantojušas apstākļus, kas sistēmas dalībniekam ir radījuši finansiālas grūtības vai veicinājuši tā finansiālā stāvokļa pasliktināšanos.
8.pants. (1) Kompensācijas apmēru nosaka:
1) finansu instrumentu neatgriezeniskas pazušanas gadījumā - atbilstoši ieguldītājam piederošo finansu instrumentu tirgus cenai dienā, kad Finansu un kapitāla tirgus komisijā iesniegts pieteikums par finansu instrumentu neatgriezenisku pazušanu. Ja dienā, kad iesniegts pieteikums, tirgus cenu nevar noteikt, izmanto pēdējo pirms pieteikuma iesniegšanas dienas pieejamo finansu instrumentu tirgus cenu;
2) neizpildītu ieguldījumu pakalpojumu gadījumā - atbilstoši zaudējumiem, ko ieguldītājam radījis neizpildītais ieguldījumu pakalpojums.
(2) Neatgriezeniski pazudušu finansu instrumentu vērtību vai zaudējumus, ko radījis neizpildīts ieguldījumu pakalpojums, no ārvalstu valūtas pārrēķina latos pēc Latvijas Bankas noteiktā attiecīgās ārvalsts valūtas kursa dienā, kad pieņemts lēmums par kompensācijas pieteikuma pamatotību.
9.pants. Finansu un kapitāla tirgus komisija publicē informāciju par kompensācijas izmaksas kārtību un termiņiem laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un vismaz vienā dienas laikrakstā.
10.pants . Kompensāciju izmaksu uzraudzību veic Finansu un kapitāla tirgus komisijas konsultatīvā finansu un kapitāla tirgus padome.
III nodaļa
Sistēmas darbībai nepieciešamo finansu līdzekļu nodrošināšana
11.pants. (1) Sistēmas dalībnieki iesniedz Finansu un kapitāla tirgus komisijā ceturkšņa pārskatu par sistēmas dalībnieka finansu instrumentu portfeli.
(2) Sistēmas dalībnieka finansu instrumentu portfeli aprēķina, saskaitot tos ieguldītāju ieguldījumus, kuri atrodas pie sistēmas dalībnieka vai kurus sistēmas dalībnieks pārvalda, un kuri attiecīgajā laikposmā:
1) nepārsniedz šā likuma 3.panta otrajā daļā minētos maksimālos kompensācijas apmērus un tiek kompensēti 90 procentu apmērā no ieguldījuma;
2) pārsniedz šā likuma 3.panta otrajā daļā minētos maksimālos kompensācijas apmērus un tiek kompensēti 90 procentu apmērā no ieguldījuma šī maksimuma ietvaros, skaitot ieguldījuma daļu, kas tiek kompensēta.
(3) Pārskata sastādīšanas un iesniegšanas kārtību, kā arī sistēmas dalībnieka finansu instrumentu portfeļa aprēķināšanas kārtību nosaka Finansu un kapitāla tirgus komisija.
12.pants. (1) Sistēmas dalībnieka pienākums ir šajā likumā noteiktajā kārtībā ieskaitīt naudas līdzekļus Latvijas Bankā atvērtajā kontā kompensāciju izmaksai, izņemot šā likuma 17.panta otrajā punktā minēto gadījumu.
(2) Sistēmas dalībnieks informē savus esošos vai topošos ieguldītājus par savu darbību sistēmā un kompensācijas apmēriem, kā arī par noteikumiem, kas jāievēro, lai iegūtu kompensāciju saskaņā ar šo likumu. Informācijai jābūt viegli uztveramai un saprotamai.
(3) Informāciju par darbību sistēmā sistēmas dalībnieks nedrīkst izmantot reklāmā.
13.pants. (1) Finansu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības pieprasīt, lai sistēmas dalībnieki ieskaita Latvijas Bankā atvērtajā kontā naudas līdzekļus kompensāciju nodrošināšanai. Gada laikā kopš pirmā Finansu un kapitāla tirgus komisijas pieprasījuma nosūtīšanas dienas šo līdzekļu kopsumma nedrīkst pārsniegt četrus procentus no kopējā sistēmas dalībnieku finansu instrumentu portfeļa aritmētiskā vidējā lieluma iepriekšējos 12 mēnešos.
(2) Katra sistēmas dalībnieka maksājumus kompensāciju nodrošināšanai nosaka proporcionāli tā daļai kopējā sistēmas dalībnieku finansu instrumentu portfelī. Nosakot katra sistēmas dalībnieka maksājumu daļu, no kopējā sistēmas dalībnieku finansu instrumentu portfeļa atskaita tā sistēmas dalībnieka finansu instrumentu portfeli, kura ieguldītājiem ir tiesības uz kompensāciju saskaņā ar šo likumu. Izmanto iepriekšējā ceturksnī iesniegto pārskatu datus par sistēmas dalībnieka finansu instrumentu portfeli.
(3) 30 dienu laikā pēc Finansu un kapitāla tirgus komisijas pieprasījuma saņemšanas par iemaksām kompensāciju nodrošināšanai sistēmas dalībnieki ieskaita Latvijas Bankā atvērtajā kontā pieprasītos naudas līdzekļus.
(4) Latvijas Bankā atvērtajā kontā sistēmas dalībnieku ieskaitītos naudas līdzekļus drīkst izmantot tikai kompensāciju izmaksām.
(5) Naudas summas, kas nav izmantotas kompensāciju izmaksām, divu mēnešu laikā kopš to ieskaitīšanas kontā tiek atmaksātas sistēmas dalībniekiem proporcionāli to maksājumiem kompensāciju nodrošināšanai.
(6) Finansu un kapitāla tirgus komisija var pagarināt šā panta piektajā daļā minēto termiņu par trijiem mēnešiem.
(7) Finansu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības ņemt aizņēmumus kompensāciju izmaksai, ja sistēmas dalībnieku maksājumi nav pietiekami kompensāciju izmaksai saskaņā ar šo likumu.
14.pants. (1) Ja sistēmas dalībnieks neveic šajā likumā noteiktos maksājumus, Finansu un kapitāla tirgus komisija par katru nokavējuma dienu aprēķina soda naudu viena procenta apmērā no nesamaksātās summas par katru nokavējuma dienu.
(2) Ja sistēmas dalībnieks nokavējis noteikto maksājuma termiņu vairāk nekā par 30 dienām, Finansu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības lemt par speciālās atļaujas (licences) ieguldījumu pakalpojumu sniegšanai apturēšanu.
(3) Ja pēc iepriekš minētajiem pasākumiem maksājumu nevar iekasēt, Finansu un kapitāla tirgus komisijai ir tiesības lemt par speciālās atļaujas (licences) ieguldījumu pakalpojumu sniegšanai anulēšanu, par to 12 mēnešus iepriekš informējot sistēmas dalībnieku.
15.pants. (1) Finansu un kapitāla tirgus komisijai ir regresa tiesības izmaksātās kompensācijas apmērā pret to sistēmas dalībnieku, kura ieguldītājiem ir izmaksāta kompensācija.
(2) Regresa kārtībā iegūtos naudas līdzekļus ieskaita Latvijas Bankā atvērtajā kontā.
(3) Regresa kārtībā iegūtie naudas līdzekļi mēneša laikā kopš naudas atgūšanas dienas tiek izmaksāti sistēmas dalībniekiem, kuri veikuši maksājumus kompensāciju nodrošināšanai. Katram sistēmas dalībniekam izmaksājamā naudas summa tiek noteikta proporcionāli tā daļai izmaksātajā kompensācijā.
(4) Ja Finansu un kapitāla tirgus komisija neizmanto šā panta pirmajā daļā minētās tiesības gada laikā kopš kompensāciju izmaksas, tai ir tiesības tās nodot sistēmas dalībniekiem, kuri veica iemaksas kompensāciju nodrošināšanai.
(5) Ja Finansu un kapitāla tirgus komisijai nav izdevies atgūt līdzekļus pēc regresa prasības, tai ir tiesības nodot regresa prasības tiesības sistēmas dalībniekiem, kuri veica iemaksas kompensācijas nodrošināšanai.
IV nodaļa
Ārvalstīs reģistrētie ieguldījumu pakalpojumu sniedzēji
16.pants. Ārvalstīs reģistrēts ieguldījumu pakalpojumu sniedzējs, kurš vēlas sniegt ieguldījumu pakalpojumus Latvijā (turpmāk - ārvalstu sabiedrība), pirms speciālās atļaujas (licences) saņemšanas ieguldījumu pakalpojumu sniegšanai vai reģistrācijas darbības uzsākšanai Latvijā iesniedz Finansu un kapitāla tirgus komisijā dokumentus, kas pierāda, ka Latvijas ieguldītājiem, kas izmantos ārvalstu sabiedrības filiāles ieguldījumu pakalpojumus, tos garantē ārvalstu sabiedrības mītnes zemes ieguldītāju aizsardzības sistēma.
17.pants. Ja ārvalstu sabiedrības mītnes zemes ieguldītāju aizsardzības sistēma dod Latvijas ieguldītājiem tiesības uz:
1) zemāku kompensācijas apmēru nekā sistēma, ārvalstu sabiedrība kļūst par sistēmas dalībnieku;
2) augstāku kompensācijas apmēru nekā sistēma, ārvalstu sabiedrība nekļūst par sistēmas dalībnieku.
18.pants. Ārvalstu sabiedrība nodrošina savus esošos un topošos ieguldītājus ar informāciju par filiāles darbību ieguldītāju aizsardzības sistēmā tikpat lielā apjomā kā ieguldītājus savā mītnes zemē, bet ne mazāk, kā noteikts Latvijā spēkā esošajos normatīvajos aktos.
19.pants. Ja tiesības uz kompensāciju iegūst ārvalstu sabiedrības ieguldītājs, tam ir tiesības iesniegt pieteikumu Finansu un kapitāla tirgus komisijā, kura sniedz ieguldītājam palīdzību kompensācijas iegūšanai no ārvalstu ieguldītāju aizsardzības sistēmas.
Pārejas noteikumi
1. Likums stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī.
2. Līdz Latvijas iestāšanās brīdim Eiropas Savienībā, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.janvārim šā likuma 17.panta 2.punktā minētā kompensācija nedrīkst pārsniegt šā likuma 3.panta otrajā daļā noteikto apmēru.
3. Latvijas Centrālais depozitārijs ir sistēmas dalībnieks, kamēr tas tur to ieguldītāju kontus, kas nav sistēmas dalībnieki.
Par likumprojektu
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums;
Saskaņā ar Valdības deklarācijā izvirzīto uzdevumu Eiropas Savienības direktīvas 97/9/EC "Par ieguldījumu kompensācijas shēmām" (turpmāk - Direktīva) ieviešanai Latvijas likumdošanā ar Finansu ministrijas 2000. gada 31. maija rīkojumu Nr. 591 "Par darba grupas izveidošanu" izveidotā darba grupa ir sagatavojusi Ieguldītāju aizsardzības likumprojektu.
2. Tiesību akta projekta būtība.
Likumprojekts nodrošina Direktīvas prasību ieviešanu Latvijas likumdošanā. Normatīvais akts paredz izveidot ieguldītāju aizsardzības sistēmu, kas gadījumos, ja ieguldījumu pakalpojumu sniedzēji (saskaņā ar pastāvošo likumdošanu - kredītiestādes un brokeru sabiedrības, kas saņēmušas licenci darbībai vērtspapīru tirgū) nespēj pildīt savas saistības, ieguldītājiem ir tiesības saņemt kompensāciju. Saistību neizpilde tiek kompensēta 90% apmērā no neatgriezeniski pazudušo finansu instrumentu vērtības vai zaudējumiem, ko radījis nesniegts ieguldījumu pakalpojums.
Lai nodrošinātu kompensāciju izmaksai nepieciešamos finansu līdzekļus, projekts paredz:
gadījumos, kad ieguldījumu pakalpojumu sniedzējs nespēj pildīt savas saistības pret ieguldītājiem, likums uzliek par pienākumu pārējiem licencētiem vai atļauju darbībai Latvijā saņēmušiem ieguldījumu pakalpojumu sniedzējiem ieskaitīt speciālā kontā Latvijas Bankā naudas līdzekļus paredzamās kompensācijas apmērā;
iepriekšminēto līdzekļu apmēru noteiks Finansu un kapitāla tirgus komisija (turpmāk - Komisija), pamatojoties uz iepriekš saņemtajiem ieguldītāju pieteikumiem kompensācijas saņemšanai;
trīs mēnešu laikā kopš ieguldītāju pieteikuma pamatotības izvērtēšanas Komisija veiks kompensāciju izmaksas. Likumprojektā paredzētais atskaitījumu lielums (4% gadā no kopējā sistēmas dalībnieku finansu instrumentu portfeļa aritmētiskā vidējā lieluma iepriekšējos 12 mēnešos) noteikts, ņemot vērā Latvijas vērtspapīru tirgū pastāvošo risku lielumu, kā arī iespējamo izmaksājamo kompensāciju apmēru.
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi;
Ņemot vērā Latvijas virzību uz Eiropas Savienību un apņemšanos harmonizēt Latvijas likumdošanu ar Eiropas Savienības prasībām, likumprojekta pieņemšana sekmēs augstākminētā mērķa īstenošanu. Ņemot vērā apstākli, ka Direktīva Eiropas mērogā ieviesta ļoti nesen (1999. - 2000. gadā), un faktu, ka no pārejas ekonomikas valstīm Latvija ir viena no pirmajām, kas ieviesīs Direktīvas prasības savā likumdošanā, palielināsies Latvijas kredītiestāžu un citu ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju konkurētspēja gan Baltijas, gan Eiropas mērogā, jo ieguldītāju aizsardzības sistēmas izveidošana palielinās finansu tirgus pievilcību ieguldītāju acīs.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu;
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
3. Sociālo seku izvērtējums;
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
4. Ietekme uz vidi.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
tūkst. Ls
&n Trīs nākamie gadi *)
gads
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos **) …. …. …. ….
2. Izmaiņas budžeta izdevumos ***) …. …. …. ….
3. Finansiālā ietekme
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai ****) …. …. …. ….
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada.
**) Ņemot vērā likumprojekta pozitīvo ietekmi uz finansu tirgu, var prognozēt, ka palielināsies ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju klientu skaits. Līdz ar to var prognozēt ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju ieņēmumu un peļņas palielināšanos, kas savukārt var palielināt uzņēmumu ienākuma nodokļa bāzi.
***) Gadījumos, ja kompensācijas būs jāizmaksā vienlaikus daudziem ieguldītājiem, iespējama situācija, ka no valsts budžeta līdzekļiem nepieciešams aizņēmums kompensāciju izmaksai līdz līdzekļu atgūšanai no "vainīgā" tirgus dalībnieka regresa prasības realizācijas rezultātā. Tomēr izvērtējot esošo finansu tirgus stāvokli un pastāvošo likumdošanu, šādas situācijas iestāšanās vērtējama kā ļoti niecīga.
****) Saskaņā ar tiesību akta projekta 15. pantu Komisijai ir regresa tiesības izmaksāto summu apmērā pret to ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju, kura ieguldītājiem izmaksātas kompensācijas. Līdz ar to tiks atgūti naudas līdzekļi, ko ieskaitīs atpakaļ valsts budžetā.
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Būs nepieciešams izdarīt grozījumus "Finansu un kapitāla tirgus komisijas likumā", papildinot to ar jaunu Komisijas funkciju - Ieguldītāju aizsardzības sistēmas (turpmāk - IAS) uzraudzība.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts ?
1. Saistības pret Eiropas Savienību
Saskaņā ar 1995. gada 12. jūnijā Luksemburgā parakstītā "Eiropas līguma par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienu un to Dalībvalstīm, no vienas puses, un Latvijas Republiku, no otras puses" (turpmāk - Eiropas līgums) 69. pantu, kas Saeimā tika pieņemts un apstiprināts ar likumu 1995. gada 31. augustā, Latvijas Republika ir apņēmusies nodrošināt, lai tās normatīvie akti kļūtu savietojami ar Eiropas Kopienas likumdošanu. Starp Eiropas līguma 70. pantā noteiktajām jomām, uz kurām jo sevišķi ir attiecināma likumu tuvināšana, ir minēta arī banku sfēra.
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
3. Atbilstības izvērtējuma tabula
Attiecīgie EK tiesību akti un citi Eiropas Savienības Direktīva
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas;
Sagatavojot tiesību akta projektu, notika konsultācijas ar Latvijas Komercbanku asociāciju un Latvijas Vērtspapīru tirgus profesionālo dalībnieku asociāciju.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta);
Iepriekšminētās organizācijas sniedza plašu atbalstu tiesību akta projekta tapšanā. Tiesību aktā iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, kā arī mainīti formulējumi atbilstoši to interesēm.
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Notika konsultācijas ar PHARE programmas konsultantu Dr. Jurgenu Brokhauzenu par kapitāla un finansu tirgiem.
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas;
Likuma izpildi nodrošinās Komisija. Šī Komisijas funkcija papildina Fizisko personu noguldījumu garantiju fonda uzraudzības nodrošināšanu, kas paredzēta "Finansu un kapitāla tirgus komisijas likumā".
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo.
Ieguldītāja tiesību aizsardzību nodrošinās Komisija, veicot uzraudzību pār ieguldījumu pakalpojumu sniedzēju darbību. Ieguldītājiem Komisijas lēmumus šajā sakarā ir tiesības pārsūdzēt tiesā vispārējā kārtībā.
Finansu ministra vietā -
īpašu uzdevumu ministrs sadarbībai ar
starptautiskajām finansu institūcijām R.Zīle
dokumenti (piemēram, Eiropas | 97/9/EC par ieguldītāju | |||||
Kopienu tiesas spriedumi, vadlī- | kompensācijas sistēmām | |||||
nijas u.tml.), numurs, pieņemšanas | ||||||
datums, nosaukums, publikācija | ||||||
Latvijas tiesību | ES tiesību akta | Atbilstības | Komentāri | |||
akta projekta | (Direktīvas | pakāpe | ||||
norma (attiecīgā | 97/9/EC) un | (atbilst/ | ||||
panta, punkta Nr.) | attiecīgā panta Nr. | neatbilst) | ||||
1.panta 1.punkts | 1.panta 3.punkts | Atbilst | Lietota ES Direktīvas 93/22/EC par ieguldījumu pakalpojumiem (turpmāk - 93/22/EC) tiesību norma | |||
1.panta 2.punkts | 1.panta 2.punkts | Atbilst | Lietota 93/22/EC tiesību norma | |||
1.panta 4.punkts | 1.panta 1.punkts; | Atbilst | Jebkuram licencētam | |||
2.panta 1.daļas | ieguldījumu pakalpojumu | |||||
1.rindkopa | sniedzējam jāpiedalās IAS | |||||
1.panta 5.punkts | 1.panta 4.punkts | Atbilst | ||||
1.panta 9.punkts | 2.panta 2.daļas | Atbilst | ||||
1.,2.rindkopa | ||||||
2.panta 5.daļa | 5.panta 2.daļas | Atbilst | 2. panta 5. daļa aptver | |||
2.teikums; 6.pants | vairākus Direktīvā minētos gadījumus, kad IAS jānodrošina ieguldītāja ieguldījumi pēc tam, kad ieguldījumu pakalpojumu sniedzējs beidzis savu darbību | |||||
3.panta 2.daļa | 4. panta 1.daļas | Atbilst | Atbilstoši LR valdības un ES | |||
1.rindkopa; | līgumam,20 000 eiro (13 000 | |||||
4.panta 4.daļa | latu) kompensācija tika nodrošināta no 2008. gada 1. janvāra | |||||
4.pants | 1.panta 7.punkts | Atbilst | Nosaka arī Komisijas funkcijas | |||
5.panta 1.,2.,3.daļa | 9.panta 1.daļa | Atbilst | ||||
5.panta 3.daļa | 9.panta 3.daļa | Atbilst | Komisija izdos noteikumus par kārtību, kādā tiek pieņemti kompensācijas pieteikumi, kurā tiks ietverta šī Direktīvas daļa | |||
6.pants | 9.panta 2.daļa | Atbilst | ||||
7.pants | 4.panta 2.daļa | Atbilst | ||||
7.panta 1.daļa | 3.pants | Atbilst | ||||
8.pants | 8.panta 1.daļa | Atbilst | Kompensācijas lielumu vienam ieguldītājam nosaka, neņemot vērā ieguldījuma kontu skaitu, valūtu, finansu instrumentu emitenta rezidenci | |||
8.panta 1.daļa | 2.panta 4.daļa | Atbilst | ||||
9.pants | 9.panta 1.daļa; | Atbilst | ||||
13.pants | ||||||
11.panta 1.,2.daļa | 2.panta 2.daļas | Atbilst | Sistēmas dalībnieka finansu | |||
2.rindkopa | instrumentu portfelis tiek aprēķināts, ņemot vērā ieguldījumus, kas tiek segti ar IAS | |||||
12.panta 2.daļa | 10.panta 1.daļa | Atbilst | ||||
12.panta 3.daļa | 10.panta 3.daļa | Atbilst | ||||
13.panta 1.daļa | 2.panta 2.daļas | Atbilst | ||||
2.rindkopa | ||||||
14.pants | 7.panta 2.daļa | Atbilst | Ārvalstu filiālēm, kas piedalās IAS, tiesību akts uzliek tādus pašus pienākumus kā Latvijā reģistrētām sabiedrībām | |||
14.panta 1.,2.daļa | 5.panta 1.daļa | Atbilst | ||||
14.panta 3.daļa | 5.panta 2.daļas | Atbilst | ||||
1. teikums | ||||||
15.panta 1.daļa | 12.pants | Atbilst | ||||
16.pants | 1.panta 5.punkts | Atbilst | Pirmā teikuma ievadā tiek definēta ārvalstu ieguldījumu pakalpojumu sniedzēja filiāle. Vietējo uzņēmējsabiedrību filiāles izmanto kopēju licenci | |||
17.panta 1.daļa | 7.panta 1.daļas | Atbilst | ||||
3.,4.,5. teikums; | ||||||
11.panta 1.daļa | ||||||
18.pants | 11.panta 2.daļa | Atbilst |