Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 14 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 127
Rīgā 2016. gada 1. martā (prot. Nr. 10 34. §)
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un
Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda
vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Nodarbinātība un darbaspēka mobilitāte" 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķi "Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos" (turpmāk – specifiskais atbalsts);
1.2. specifiskā atbalsta mērķi;
1.3. specifiskajam atbalstam pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda projekta iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs) un sadarbības partnerim;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;
1.7. vienošanās par projekta īstenošanu vienpusēja uzteikuma nosacījumus;
1.8. ar valsts atbalsta saņemšanu saistītos nosacījumus.
2. Specifiskā atbalsta mērķis ir uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos.
3. Specifiskā atbalsta mērķa grupa ir:
3.1. darba ņēmēji un darba devēji, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos, kas ir saimnieciskās darbības veicēji (turpmāk – uzņēmumi);
3.2. darba aizsardzības speciālisti;
3.3. izglītības iestāžu audzēkņi;
3.4. Valsts darba inspekcijas amatpersonas un darbinieki.
4. Specifiskā atbalsta ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:
4.1. līdz 2018. gada 31. decembrim:
4.1.1. iznākuma rādītājs – atbalstīto mikrouzņēmumu, mazo un vidējo uzņēmumu skaits (saimnieciskās darbības veicēji) – 1560;
4.1.2. finanšu rādītājs – sertificēti izdevumi – 3 186 155 euro;
4.2. līdz 2023. gada 31. decembrim:
4.2.1. iznākuma rādītājs – atbalstīto mikrouzņēmumu, mazo un vidējo uzņēmumu skaits (saimnieciskās darbības veicēji) – 4700;
4.2.2. rezultāta rādītājs – atbalstīto mikrouzņēmumu, mazo un vidējo uzņēmumu skaits (procenti) bīstamajās nozarēs, kas ir ieviesuši darba aizsardzības prasības (uzņēmums ir izpildījis vismaz šādas darba aizsardzības prasības: izveidota darba aizsardzības organizatoriskā struktūra atbilstoši Darba aizsardzības likumam, veikts darba vides risku novērtējums un sastādīts pasākumu plāns) – 75.
5. Specifisko atbalstu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
6. Specifiskā atbalsta ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Labklājības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
7. Specifiskā atbalsta ietvaros pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 12 643 472 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 10 746 951 euro un valsts budžeta finansējums – 1 896 521 euro.
8. Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
9. Specifiskā atbalsta ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās, sākot ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu.
II. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem
10. Projekta iesniedzējs specifiskā atbalsta ietvaros ir iestāde, kas saskaņā ar Valsts darba inspekcijas likumu nodrošina valsts uzraudzības un kontroles īstenošanu darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jomā, – Valsts darba inspekcija.
11. Projekta iesniedzējs sagatavo un iesniedz projekta iesniegumu saskaņā ar projekta iesnieguma atlases nolikuma prasībām.
12. Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem divu mēnešu laikā no projekta iesnieguma iesniegšanas datuma.
13. Finansējuma saņēmējs projekta īstenošanā iesaista sadarbības partneri:
13.1. Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību (turpmāk – Brīvo arodbiedrību savienība);
13.2. Latvijas Darba devēju konfederāciju (turpmāk – Darba devēju konfederācija);
13.3. Rīgas Stradiņa universitātes aģentūru "Darba drošības un vides veselības institūts" (turpmāk – Darba vides institūts) likuma "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām" 13. panta sestajā daļā noteiktā deleģējuma ietvaros;
13.4. institūciju, kas noteikta saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātajām izmaiņām darba strīdu tiesiskajā regulējumā, lai piedalītos darba strīdu izskatīšanas procesā (turpmāk – institūcija).
14. Īstenojot šo noteikumu 13. punktā minēto sadarbību, finansējuma saņēmējs ar sadarbības partneriem slēdz sadarbības līgumus atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
15. Ja uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi nav noslēgts sadarbības līgums, projekta iesniegumam pievieno finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera (izņemot šo noteikumu 13.4. apakšpunktā minēto institūciju) noslēgtu nodomu protokolu. Nodomu protokols ietver vismaz šādu informāciju:
15.1. apņemšanās sadarboties projekta īstenošanā, tai skaitā noslēgt sadarbības līgumu, ja projekta iesniegums tiks apstiprināts;
15.2. sadarbības partnera veicamie pienākumi projekta īstenošanā;
15.3. sadarbības partnera veikto izmaksu kompensēšanas kārtība šo noteikumu 17.1. un 17.2. apakšpunktā minēto attiecināmo izmaksu segšanai;
15.4. kārtība, kādā sagatavo un iesniedz attiecināmās izmaksas pamatojošos dokumentus, tai skaitā pārskatus par veiktajām darbībām;
15.5. kārtība, kādā sadarbības partneris atmaksā neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus ir konstatējusi sadarbības iestāde, un iespējami neatbilstoši veiktos izdevumus, kurus ir konstatējis finansējuma saņēmējs, ja par šiem izdevumiem finansējuma saņēmējs veicis šo noteikumu 37.12. apakšpunktā minēto kompensāciju izmaksu.
III. Atbalstāmās darbības un izmaksas
16. Specifiskā atbalsta ietvaros īsteno šādas atbalstāmās darbības:
16.1. darba attiecību un darba aizsardzības tiesiskā regulējuma praktiskās ieviešanas uzraudzības pasākumi:
16.1.1. pētījumi, tai skaitā aptaujas, un pētījumu rezultātu izplatīšana;
16.1.2. darba strīdu praktiska risināšana šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajai mērķa grupai;
16.2. darba attiecību un darba aizsardzības tiesiskā regulējuma pilnveides pasākumi:
16.2.1. pētījumi un pētījumu rezultātu izplatīšana;
16.2.2. pilotprojekta īstenošana par jauno nodarbinātības formu ieviešanu darba tirgū;
16.2.3. pilotprojekta īstenošana par darba strīdu risināšanas iespējām;
16.3. Valsts darba inspekcijas profesionālo spēju pilnveide:
16.3.1. apmācību moduļu aktualizācija un izstrāde;
16.3.2. šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas apmācība;
16.3.3. Baltijas valstu darba inspekciju sadarbības tīkla pilnveide;
16.3.4. starptautiskā darba inspekciju sadarbības tīkla pilnveide;
16.3.5. dalība nozaru izstādēs;
16.4. atbalsts bīstamo nozaru uzņēmumiem:
16.4.1. uzņēmumu apzināšana, konsultatīvā atbalsta nepieciešamības un ieviesto darba aizsardzības prasību izvērtēšana;
16.4.2. konsultatīvais atbalsts (piemēram, konsultācijas darba devējiem, laboratoriskie mērījumi un apmācības);
16.4.3. darba vides risku novērtēšanas moduļu izstrāde;
16.4.4. specializēto darba aizsardzības apmācību programmu mācību metodisko palīgmateriālu izstrāde;
16.5. preventīvie un informatīvi izglītojoši pasākumi:
16.5.1. apmācības preventīvās kultūras paaugstināšanai šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās mērķa grupas darba ņēmējiem;
16.5.2. mācību ekskursijas uz uzņēmumiem par labo praksi darba aizsardzības prasību ievērošanā šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās mērķa grupas darba devējiem;
16.5.3. izglītojošas aktivitātes šo noteikumu 3.3. apakšpunktā minētajai mērķa grupai;
16.5.4. semināri šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai;
16.5.5. elektronisko rīku (piemēram, lietotņu, apmācību sistēmu, instrukciju, pamācību) un vizuālo uzskates līdzekļu izveide un ieviešana šo noteikumu 3. punktā minētajai mērķa grupai;
16.5.6. sabiedrības izglītošanas, izpratnes veicināšanas un informēšanas pasākumi par darba attiecību un darba aizsardzības prasību ievērošanu;
16.6. informācijas un publicitātes pasākumi par projekta īstenošanu;
16.7. projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana.
17. Specifiskā atbalsta ietvaros plāno šādas izmaksu pozīcijas:
17.1. tiešās attiecināmās izmaksas;
17.2. netiešās attiecināmās izmaksas;
17.3. neparedzētās izmaksas.
18. Šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
18.1. personāla izmaksas, izņemot virsstundas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze. Tai skaitā:
18.1.1. finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas personāla un vadības personāla atlīdzības izmaksas šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam. Minētajās izmaksās netiek ietvertas šo noteikumu 18.2.2. apakšpunktā minētās izvērtēšanas izmaksas, kuras noteiktas, piemērojot vienas vienības izmaksu metodi;
18.1.2. kompensācija Brīvo arodbiedrību savienībai par projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām šo noteikumu 16.1.2. un 16.5.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
18.1.3. kompensācija Darba devēju konfederācijai par projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām šo noteikumu 16.1.2. un 16.5.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
18.1.4. kompensācija Darba vides institūtam par projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksām šo noteikumu 16.5.1. un 16.5.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
18.2. pārējās projekta īstenošanas izmaksas:
18.2.1. pakalpojumu (uzņēmuma) līgumu izmaksas šo noteikumu 16.1.1., 16.2.1., 16.2.2., 16.3., 16.4., 16.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai un šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, ja informācijas un publicitātes pasākumiem nepieciešams piesaistīt pakalpojuma sniedzēju;
18.2.2. finansējuma saņēmēja veiktās izvērtēšanas izmaksas atbilstoši metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi, piemērojot vienas vienības izmaksu standarta likmi šo noteikumu 16.4.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā;
18.2.3. iekšzemes komandējumu (darba braucienu) izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi:
18.2.3.1. šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā minētajam personālam šo noteikumu 16.1.1., 16.2.1., 16.3.2., 16.3.3., 16.3.4., 16.3.5., 16.5.4., 16.5.6. un 16.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
18.2.3.2. kompensācija par šo noteikumu 18.1.2., 18.1.3. un 18.1.4. apakšpunktā minētā personāla komandējumiem (darba braucieniem);
18.2.4. dienas nauda ārvalstu komandējumiem šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā minētajam projekta īstenošanas personālam un šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētajai mērķa grupai šo noteikumu 16.3.3. un 16.3.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
18.2.5. dalības maksa finansējuma saņēmējam šo noteikumu 16.3.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.2.6. autortiesību atlīdzības izmaksas šo noteikumu 16.5.5. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
18.2.7. obligāto veselības pārbaužu izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā minētajam personālam (ja tās nav iekļautas šo noteikumu 19.8. apakšpunktā minētajā veselības apdrošināšanā).
19. Šo noteikumu 18.2.1. apakšpunktā minētajām pakalpojumu (uzņēmuma) līgumu attiecināmajām izmaksām papildus piemēro šādus attiecināšanas nosacījumus:
19.1. šo noteikumu 16.4.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros plānotās laboratorisko mērījumu izmaksas nepārsniedz 250 euro vienam uzņēmumam;
19.2. šo noteikumu 16.3.5., 16.5.1., 16.5.3., 16.5.4. un 16.5.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai var plānot telpu īres un nomas un kancelejas preču iegādes izmaksas;
19.3. šo noteikumu 16.5.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai var plānot tulkošanas pakalpojumu izmaksas;
19.4. šo noteikumu 16.5.1., 16.5.2., 16.5.3., 16.5.4. un 16.5.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai var plānot izmaksas kafijas paužu nodrošināšanai;
19.5. šo noteikumu 16.3.5. un 16.5.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai paredzēto reprezentācijas materiālu, informatīvo un vizuālo elementu un veicināšanas balvu iegādes un izstrādes izmaksas kopā nepārsniedz 45 000 euro;
19.6. šo noteikumu 16.3.3. un 16.3.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai plāno izmaksas ārvalstu komandējumu nodrošināšanai šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā minētajam projekta īstenošanas personālam un šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētajai mērķa grupai atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
19.7. šo noteikumu 16.3.5., 16.5.1., 16.5.2., 16.5.3., 16.5.4. un 16.5.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai var plānot transporta nomas izmaksas;
19.8. šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā minētajam personālam plāno veselības apdrošināšanas izmaksas, ja veselības apdrošināšana paredzēta finansējuma saņēmēja iestādē. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši nepilnā darba laika noslodzei. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, veselības apdrošināšanas izmaksas nosakāmas atbilstoši daļlaika noslodzei. Veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas tikai uz periodu, kad šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā minētais personāls ir nodarbināts projektā;
19.9. darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā minētajam personālam jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai plāno ne vairāk kā 3000 euro vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam.
20. Šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem projektā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētajām tiešajām personāla izmaksām (proporcionāli šo noteikumu 18.1.1., 18.1.2., 18.1.3. un 18.1.4. apakšpunktā minētajām tiešajām personāla izmaksām).
21. Šo noteikumu 17.3. apakšpunktā minētās neparedzētās izmaksas (izdevumi papildu darbu vai pakalpojumu veikšanai, kas neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvuši nepieciešami, lai izpildītu noslēgto vienošanos par projekta īstenošanu) projektā var plānot kā vienu izmaksu pozīciju, un tā nepārsniedz vienu procentu no šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzēto izmaksu izlietošanu pirms izdevumu veikšanas finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, kā to nosaka vienošanās par projekta īstenošanu.
22. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas šo noteikumu 17. punktā minētajām izmaksu pozīcijām ir attiecināmas, ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
IV. Specifiskā atbalsta īstenošanas nosacījumi
23. Specifiskā atbalsta ietvaros apstiprināto projektu īsteno atbilstoši šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem.
24. Specifiskā atbalsta īstenošanu uzrauga Labklājības ministrijas izveidota specifiskā atbalsta uzraudzības padome (turpmāk – padome). Padomes sastāvā ir finansējuma saņēmēja (bez balsstiesībām), Labklājības ministrijas, Finanšu ministrijas, Tieslietu ministrijas, Veselības ministrijas un Pārresoru koordinācijas centra pārstāvji. Vadošās iestādes un atbildīgās iestādes pārstāvji padomes darbībā var piedalīties novērotāja statusā. Padomes personālsastāvu apstiprina labklājības ministrs.
25. Šo noteikumu 24. punktā minētā padome:
25.1. uzrauga specifiskā atbalsta īstenošanu, analizē ieviešanas progresu un sniedz priekšlikumus specifiskā atbalsta ieviešanas pilnveidei;
25.2. saskaņo šo noteikumu 16.1.1. un 16.2.1. apakšpunktā minēto pētījumu tēmas un uzdevumus;
25.3. saskaņo priekšlikumus šo noteikumu 16.2.2. un 16.2.3. apakšpunktā minēto pilotprojektu īstenošanai.
26. Šo noteikumu 16.1. un 16.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īsteno:
26.1. finansējuma saņēmējs sadarbībā ar institūciju, organizējot iespējamā jaunā tiesiskā regulējuma izpildi un aprobēšanu darba strīdu risināšanā pēc šo noteikumu 48. punktā minēto normatīvo aktu stāšanās spēkā;
26.2. Brīvo arodbiedrību savienība un Darba devēju konfederācija, sniedzot konsultatīvu atbalstu šo noteikumu 16.1.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanā;
26.3. finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, kas:
26.3.1. veic pētījumus un aptaujas, ievērojot normatīvos aktus par kārtību, kādā atļauj izmantot pacienta datus;
26.3.2. nodrošina pētījumu rezultātu izplatīšanu;
26.3.3. izstrādā priekšlikumus pilotprojektam par jauno nodarbinātības formu izplatību un ieviešanu darba tirgū Latvijā, īsteno pilotprojektu un izvērtē pilotprojekta rezultātus;
26.3.4. atbilstoši pētījuma rezultātiem izstrādā priekšlikumus pilotprojektam par darba strīdu risināšanas iespējām un sagatavo priekšlikumus izmaiņām normatīvajā regulējumā.
27. Šo noteikumu 16.3.1. un 16.3.2. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īsteno finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, kas:
27.1. izvērtē un aktualizē esošos, kā arī izstrādā jaunus apmācību moduļus zināšanu un prasmju pilnveidei darbā ar darba devējiem;
27.2. nodrošina šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas apmācību atbilstoši šo noteikumu 16.3.1. apakšpunktā minētajiem apmācību moduļiem.
28. Šo noteikumu 16.3.3. un 16.3.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īsteno finansējuma saņēmējs, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju, kas:
28.1. nodrošina šo noteikumu 3.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas dalību šo noteikumu 16.3.3. un 16.3.4. apakšpunktā minēto sadarbības tīklu pilnveides pasākumos;
28.2. nodrošina šo noteikumu 16.3.3. un 16.3.4. apakšpunktā minēto sadarbības tīklu pilnveides pasākumu organizēšanu un īstenošanu Latvijā (piemēram, telpu īri un nomu, kancelejas preču iegādi, tulkošanu, kafijas pauzes).
29. Šo noteikumu 16.3.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno finansējuma saņēmējs, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju, kas:
29.1. sagatavo informatīvos un vizuālos elementus (piemēram, informatīvos stendus un reprezentatīvos materiālus) dalībai nozaru izstādēs;
29.2. nodrošina finansējuma saņēmēja informācijas izplatīšanu nozaru izstādēs.
30. Šo noteikumu 16.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īsteno:
30.1. finansējuma saņēmējs, kas:
30.1.1. izvērtē uzņēmumus, kas pieteikušies konsultatīvajam atbalstam un nav saņēmuši bezmaksas darba vides risku novērtējumu Eiropas Savienības fondu ietvaros, pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu, prioritāri atbalstot uzņēmumus ar nodarbināto skaitu līdz 50 nodarbinātajiem (mikrouzņēmumi, mazie un vidējie uzņēmumi);
30.1.2. veic situācijas izpēti (pirmspārbaudi) šo noteikumu 30.1.1. apakšpunktā minētajos uzņēmumos un sagatavo sākotnējo novērtējumu;
30.1.3. veic darba aizsardzības prasību ieviešanas izvērtējumu (pēcpārbaudi) šo noteikumu 30.1.1. apakšpunktā minētajos uzņēmumos;
30.2. finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, kas:
30.2.1. nodrošina sākotnējā novērtējumā noteikto konsultatīvo atbalstu;
30.2.2. apzina uzņēmumus un sniedz metodisko atbalstu pieteikuma sagatavošanā konsultatīvā atbalsta saņemšanai, ja nepieciešama uzņēmumu papildu apzināšana;
30.2.3. izstrādā šo noteikumu 16.4.3. apakšpunktā minētos darba vides risku novērtēšanas moduļus;
30.2.4. izstrādā šo noteikumu 16.4.4. apakšpunktā minētos specializēto darba aizsardzības apmācību programmu mācību metodiskos palīgmateriālus.
31. Šo noteikumu 16.5.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno:
31.1. Darba vides institūts, kas organizē un nodrošina apmācības šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās mērķa grupas darba ņēmējiem;
31.2. finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, kas nodrošina telpu īri un nomu, kancelejas preču iegādi, transportu un kafijas pauzes.
32. Šo noteikumu 16.5.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno:
32.1. Darba devēju konfederācija, kas apzina labas prakses uzņēmumus un dalībniekus, organizē un īsteno ekskursijas un informē šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās mērķa grupas darba devējus;
32.2. finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, kas nodrošina transportu un kafijas pauzes.
33. Šo noteikumu 16.5.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno:
33.1. Brīvo arodbiedrību savienība, kas organizē un īsteno izglītības pasākumus;
33.2. finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, kas nodrošina reprezentācijas materiālu un veicināšanas balvu iegādi un izstrādi, telpu īri un nomu, kancelejas preču iegādi, transportu un kafijas pauzes.
34. Šo noteikumu 16.5.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno:
34.1. Darba vides institūts, kas organizē un īsteno seminārus;
34.2. finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, kas nodrošina telpu īri un nomu, kancelejas preču iegādi, transportu un kafijas pauzes.
35. Šo noteikumu 16.5.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs, kas izveido elektroniskos rīkus un vizuālos uzskates līdzekļus, veic to adaptāciju, tulkošanu un elektronisko nodrošināšanu.
36. Šo noteikumu 16.5.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īsteno finansējuma saņēmējs, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojuma sniedzēju, kas:
36.1. izstrādā sabiedrības izglītošanas, izpratnes veicināšanas un informēšanas pasākumu saturu;
36.2. nodrošina informatīvo un vizuālo elementu, piemēram, plakātu, drukāto materiālu, audiovizuālo materiālu, reklāmas vai reprezentatīvo materiālu izgatavošanu;
36.3. organizē un īsteno sabiedrības izglītošanas, izpratnes veicināšanas un informēšanas pasākumus.
37. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
37.1. šo noteikumu 16.1.1. un 16.2.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā ievēro normatīvos aktus par kārtību, kādā publiska persona pasūta pētījumus;
37.2. izstrādātos pētījumus ir tiesīgs izmantot publiskām vajadzībām;
37.3. piesaista pakalpojuma sniedzējus atbilstoši Publisko iepirkumu likumam;
37.4. pakalpojumu (uzņēmuma) līgumos, kurus slēdz šo noteikumu 16. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, avansa maksājumus paredz ne vairāk kā 20 procentu apmērā no attiecīgā līguma summas;
37.5. atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu pārbaužu veikšanas kārtību 2014.–2020. gada plānošanas periodā un maksājuma pieprasījuma veidlapā noteiktajiem datiem, kā arī atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulai (ES) Nr. 1304/2013 par Eiropas Sociālo fondu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1081/2006, uzkrāj informāciju par šo noteikumu 3. punktā minēto mērķa grupu un pēc vadošās iestādes pieprasījuma nodrošina šo datu pieejamību izvērtēšanai;
37.6. uzkrāj informāciju par projekta ietvaros atbalstu saņēmušajiem uzņēmumiem (komersanta reģistrācijas kods, komersanta nosaukums, dalības pieteikuma datums, atbalsta saņemšanas datums/laikposms) novadu teritoriālo vienību (tai skaitā pagasta) līmenī;
37.7. uzkrāj informāciju par specifiskajam atbalstam noteikto iznākuma rādītāju – negadījumu skaits atbalstītajos bīstamo nozaru uzņēmumos (negadījumu skaits gadā);
37.8. uzkrāj informāciju par horizontālā principa "Vienlīdzīgas iespējas" rādītāja "Par vienlīdzīgu iespēju aspektiem (dzimumu līdztiesība, invaliditāte, vecums vai etniskā piederība) apmācītās personas" sasniegšanu;
37.9. uzkrāj informāciju par horizontālā principa "Ilgtspējīga attīstība" rādītāja "Zaļais iepirkums, zaļais publiskais iepirkums" sasniegšanu;
37.10. apņemas nodrošināt šo noteikumu 16.3.1., 16.4.3., 16.4.4. un 16.5.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā sasniegto rezultātu izmantošanu un ilgtspēju vismaz trīs gadus pēc projekta īstenošanas beigām;
37.11. nodrošina šo noteikumu 16.4.3., 16.4.4. un 16.5.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanā izstrādāto moduļu, palīgmateriālu un elektronisko un vizualizēto uzskates līdzekļu pieejamību tīmekļvietnēs (piemēram, www.visc.gov.lv, www.stradavesels.lv);
37.12. pārskaita šo noteikumu 18.1.2., 18.1.3., 18.1.4., 18.2.3.2. apakšpunktā un 20. punktā minētās kompensācijas sadarbības partneriem ne retāk kā reizi ceturksnī atbilstoši iepriekšējā perioda faktiskajiem izdevumiem;
37.13. no sadarbības partnera atgūtos iespējami neatbilstoši veiktos izdevumus, par kuriem sadarbības iestāde nav pieņēmusi lēmumu par neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu, var izmantot šo noteikumu 17. punktā minēto izmaksu segšanai.
38. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
38.1. nodibina civildienesta vai darba tiesiskās attiecības ar šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minēto personālu un, paredzot tam atlīdzības izmaksas, nodrošina, ka personāls tiek piesaistīts normālu vai nepilnu darba laiku (tai skaitā atlīdzībai var piemērot daļlaika attiecināmības principu), veicot personāla darba laika uzskaiti par nostrādāto laiku. Ja personāla atlīdzībai piemēro daļlaika attiecināmības principu, papildus veic uzskaiti par veiktajām funkcijām;
38.2. nodrošina, lai personāla atlīdzības izmaksas būtu līdzvērtīgas pārējo iestādes (institūcijas) darbinieku un amatpersonu atalgojumam;
38.3. savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
38.4. īstenojot šo noteikumu 16.6. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību, nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulā (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, un normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana.
39. Grozījumus projektā izdara atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
40. Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
40.1. finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķi un (vai) specifiskā atbalsta uzraudzības rādītāju sasniegšanu;
40.2. citos gadījumos, ko paredz vienošanās par projekta īstenošanu.
41. Specifiskā atbalsta ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim.
42. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
V. Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
43. Valsts atbalstu Brīvo arodbiedrību savienībai un Darba devēju konfederācijai kompensācijas veidā šo noteikumu 18.1.2., 18.1.3., 18.2.3.2. apakšpunktā un 20. punktā minēto izmaksu ietvaros un uzņēmumiem konsultatīvā atbalsta veidā (turpmāk – atbalsta saņēmējs) finansējuma saņēmējs sniedz saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013) vai Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190/45) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 28. decembris, Nr. L 354/1) (turpmāk – Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 1379/2013), vai Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/9) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).
44. Pieņemot lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu, finansējuma saņēmējs ievēro šādus nosacījumus:
44.1. de minimis atbalstu piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā, Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. panta 1. punktā un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbības ierobežojumus;
44.2. pirms lēmuma par de minimis atbalsta piešķiršanu pieņemšanas pārbauda, vai atbalsta saņēmējam minētais atbalsts nepalielina attiecīgajā fiskālajā gadā, kā arī iepriekšējos divos fiskālajos gados saņemtā de minimis atbalsta kopējo apmēru līdz līmenim, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 717/2014 3. panta 2. punktā (pasākuma dalībniekiem, kuri darbojas zvejniecības un akvakultūras nozarē saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 1379/2013) vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 2. punktā (pasākuma dalībniekiem, kuri nodarbojas ar lauksaimniecības produktu primāro ražošanu) noteikto maksimālo de minimis apmēru. Izvērtējot atbalsta apmēru, jāvērtē saņemtais de minimis atbalsts viena vienota uzņēmuma līmenī. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
44.3. de minimis atbalstu nepiešķir, ja atbalsta saņēmējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, tam ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums, tā saimnieciskā darbība ir izbeigta vai tas atbilst valsts tiesību aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru;
44.4. atbalsta saņēmējam piešķirto de minimis atbalstu nekumulē ar citu de minimis atbalstu un citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam;
44.5. ja uzņēmums vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas ietilpst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 darbības jomā, un nodarbojas ar lauksaimniecības produktu primāro ražošanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013 vai darbojas zvejniecības un akvakultūras nozarē saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 717/2014, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktā vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punktā, vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. panta 2. un 3. punktā noteikto.
45. Finansējuma saņēmējs de minimis uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem vai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zvejniecību un akvakultūras nozarē piešķiramā de minimis atbalsta administrēšanu un uzraudzību, vai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par lauksaimniecības nozarē piešķiramā de minimis atbalsta administrēšanu un uzraudzību.
46. Finansējuma saņēmējs un atbalsta saņēmējs uzglabā informāciju par sniegto de minimis atbalstu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 6. panta 4. punktam, vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 6. panta 4. punktam.
47. Lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, Komisijas regulu Nr. 717/2014 un Komisijas regulu Nr. 1408/2013 var pieņemt līdz šo regulu darbības beigām vai līdz 2021. gada 30. jūnijam.
VI. Noslēguma jautājums
48. Šo noteikumu 16.2.3. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību var īstenot pēc tam, kad spēkā stājušies normatīvie akti, kuri paredz izmaiņas darba strīdu tiesiskajā regulējumā.
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Labklājības ministrs Jānis Reirs