MINISTRIJU, NOZARU ZIŅAS
Valsts ieņēmumu dienesta preses konference
Lai uzlabotu visu nodokļu iekasēšanu
Pēdējās dienās uz Latvijas valsts robežas vairākos muitas punktos bija vērojami transporta līdzekļu sastrēgumi.
Šajā sakarā Valsts ieņēmumu dienesta priekšnieks Imants Griķis vakar, 20.martā, rīkoja preses konferenci, kurā sniedza šādu informāciju:
— Visvairāk autotransporta sastrēgumu bija uz Lietuvas robežas. Lielākais no tiem radās Grenctāles muitas punktā, kur 19.martā Lietuvas pusē izveidojās mašīnu rindas četru kilometru garumā. Cēlonis šai nepatīkamajai parādībai ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) rīkojums nr.89, kuru es esmu parakstījis. Saskaņā ar šo rīkojumu autotransportam, kas apgādāts ar “Carnet TIR” kartēm, tiek atceltas priekšrocības attiecībā uz tranzītkravu pārvadājumiem, kuri adresēti Latvijas firmām. Šo karšu piešķirtās priekšrocības, iebraucot Latvijā, ir beigušās. Te nav nekādu pārkāpumu. Šādu rīcību paredz ANO Eiropas ekonomiskās komisijas Muitas konvencijas 28.pants. Līdz šim šis pants, maigi izsakoties, bija “piemirsies” un rezultātā nelegāla importa dēļ Latvijas ekonomika cieta milzīgus zaudējumus. Pēc Finansu ministrijas ekspertu aprēķiniem, pagājušā gada vasarā, kad kravu pārvadājumi bija ļoti intensīvi, Latvijā no muitu kontroles redzesloka pazudušas kravas triju miljonu latu vērtībā. Lai šādas situācijas neturpinātos, tika pieņemts VID rīkojums nr.89, kas publicēts vairākos preses izdevumos un vairākkārt komentēts televīzijas radījumos. Lai novērstu šos mašīnu sastrēgumus, Grenctāles muitas punkta darbinieki strādāja visu nakti, un rezultātā gaidītāju skaits saruka uz pusi.
Imants Griķis secināja, ka rindas rada muitas pievedceļu mazā caurlaides spēja, jo tranzītkravu mašīnas netiek garām pārējām mašīnām. Taču bijuši gadījumi, kad sastrēgumi radīti tīšām, novietojot ceļam šķērsām pāri pašizkrāvēju. Tas liecinot par zināmu aprindu ieinteresētību radīt autobraucēju sašutumu, kā rezultātā varētu tikt atcelts VID rīkojums nr.89. “Es domāju,” teica Imants Griķis, “ka tagad var tikt izdarīts morāls un cita veida spiediens uz mūsu dienestu. Šis spiediens būs tieši proporcionāls tām summām, kas “gājušas” garām Latvijas budžetam. Daži pat apgalvo, ka šis rīkojums līdz nedēļas beigām tiks atcelts. Taču es tā nedomāju, jo valdība iestājas par stingrāku pasākumu ieviešanu uz Latvijas robežas, un mēs to realizēsim.”
Valsts ieņēmumu dienesta preses sekretāre Liesma Kalve informēja par autotransporta sastrēgumiem muitas punktos vakar, 20.martā. Ainažos pulksten divpadsmitos dienā sastrēguma nebija; Meitenē uz muitas formalitāšu kārtošanu gaidīja kādas divdesmit automašīnas; Grenctālē bija smagāka situācija — izveidojusies rinda apmēram divu kilometru garumā.
Žurnālistus interesēja, vai ir sagaidāmi vēl kādi negaidīti pasākumi muitas darbā. Saskaņā ar Nacionālās noziedzības novēršanas padomes lēmumu, kā pastāstīja Imants Griķis, daudz pamatīgākai muitas kontrolei tiks pakļauts arī Latvijas dzelzceļa transports.
Vairis
Ozols,
“LV” iekšpolitikas redaktors