Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 692
Rīgā 2016. gada 25. oktobrī (prot. Nr. 57 24. §)
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības
struktūrfondu
un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas
perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākumu "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienošanās par projekta īstenošanu vienpusēja uzteikuma nosacījumus;
1.7. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. pētniecības organizācija – subjekts, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187) (turpmāk – regula Nr. 651/2014), 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai;
2.2. zināšanu (tehnoloģiju) pārnese – jebkurš process, kura mērķis ir iegūt, apkopot un izplatīt zināšanas, tostarp prasmes un kompetenci gan saimnieciskās darbībās, gan ar tām nesaistītās darbībās, piemēram, pētniecības sadarbībā, konsultācijās, licencēšanā, jaunu uzņēmumu veidošanā, publikācijās un pētnieku un citu nodarbināto personu, kas iesaistīti šajās darbībās, mobilitātē. Papildus zinātnes un tehnikas atziņām tā ietver citu veidu zināšanas, piemēram, zināšanas par to, kā lietot standartus un noteikumus, kuros tie iekļauti, un par darbības vides apstākļiem, organizatoriskās inovācijas metodēm, kā arī to zināšanu pārvaldību, kas saistītas ar nemateriālo aktīvu noteikšanu, iegūšanu, aizsardzību, aizstāvību un izmantošanu. Visa peļņa no šādām darbībām tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas vai pētniecības infrastruktūras pamatdarbībās;
2.3. komercializācijas stratēģija – konkrēta produkta vai tehnoloģijas apraksts, kurā tiek atainoti secīgi soļi produkta vai tehnoloģijas attīstīšanai no koncepcijas līdz ieviešanai tirgū, kā arī izvēle starp rūpnieciskā īpašuma izmantošanas tiesību piešķiršanu citai personai (licences līgums, patenta pārdošana) vai jauna komersanta veidošanu uz zinātniskās izstrādnes bāzes, un ieteikts, kāda informācija jāsagatavo, kā iegūt potenciālo licenciātu vai investīciju fondu uzmanību un piedāvāt tiem izstrādni vai tehnoloģiju;
2.4. komercializācijas piedāvājums – konkrēta izstrādātā produkta vai tehnoloģijas apraksts (satur informāciju par šīs tehnoloģijas noieta tirgu un tirgus apmēru, produkta vai tehnoloģijas aizsardzību, rūpnieciskā īpašuma aizsardzības statusu, produkta vai tehnoloģijas priekšrocībām starp citiem konkurējošiem produktiem vai tehnoloģijām, mārketinga stratēģiju), kura mērķis ir sniegt pietiekamu informāciju potenciālajam licenciātam vai investoram, lai tas varētu pieņemt pozitīvu lēmumu par licences vai patenta iegādi vai investīcijām piedāvātajā produktā vai tehnoloģijā;
2.5. efektīva sadarbība – sadarbība, kas atbilst regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punktam;
2.6. jauns produkts – preces un pakalpojumi, kuri ir pilnīgi jauni vai kuriem ir uzlabotas to funkcionālās īpašības un paredzamais lietošanas veids, kas ir jauns vai uzlabots komersanta līmenī;
2.7. jauns produkts programmatūras jomā ir:
2.7.1. pētniecība un attīstība, lai izstrādātu jaunas teorētiskās datorzinātnes teorēmas un algoritmus;
2.7.2. informācijas tehnoloģiju izstrāde, kā arī operētājsistēmu, programmēšanas valodu, datu vadības, komunikāciju programmatūras un programmatūras izstrāde rīku līmenī;
2.7.3. interneta tehnoloģijas izstrāde;
2.7.4. programmatūras projektēšanas, izstrādes, izvēršanas vai uzturēšanas metožu pētniecība;
2.7.5. programmatūras izstrāde, kas uzlabo informācijas ieguves, pārraides, glabāšanas, ieguves no datu glabāšanas sistēmām, izmantošanas un attēlošanas vispārīgās metodes;
2.7.6. eksperimentālas izstrādnes, lai iegūtu trūkstošās tehnoloģiskās zināšanas, kas nepieciešamas programmatūru vai sistēmu izstrādei;
2.7.7. programmatūras rīku vai tehnoloģiju pētniecība un attīstība specializētās datorzinātnes jomās (attēlu apstrāde, ģeogrāfisko datu attēlojums, teksta atpazīšana, mākslīgais intelekts un citi);
2.8. jauna tehnoloģija – izmaiņas tehnoloģijā, iekārtās un programmatūrā, kas uzlabo ražošanas vai pakalpojumu sniegšanas procesu vai metodes, kas ir jaunas vai uzlabotas komersanta līmenī;
2.9. saistīts projekts – darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā" 1.1.1.1. pasākuma "Praktiskas ievirzes pētījumi" ietvaros īstenots projekts, kura īstenošanas rezultāti tiek izmantoti par pamatu šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minēto tehnoloģiju pārneses un pētniecības pieteikumu īstenošanā;
2.10. jaunuzņēmums – kapitālsabiedrība ar augstas izaugsmes potenciālu, kuras pamatdarbība ir saistīta ar inovatīvu, mērogojamu biznesa modeļu un produktu izstrādi, ražošanu un attīstību (starptautiski lietotais apzīmējums angļu valodā startup).
3. Šo noteikumu izpratnē par jaunu produktu vai tehnoloģiju neuzskata:
3.1. kādas procesa daļas izmantošanas pārtraukšanu;
3.2. kapitāla aizvietošanu (izmantotajiem moduļiem identisku moduļu iegāde, paplašinājumi, kas nerada specifikācijas uzlabojumus, iekārtu un programmatūras atjauninājumi);
3.3. komponentu cenu maiņas dēļ radušās izmaiņas (produkta cenas vai ražošanas procesa produktivitātes izmaiņas nav produktu inovācija, piemēram, datoru ražošanā, samazinoties mikroshēmas cenai, tā paša datora modeļa pārdošanas cenu samazinājums);
3.4. produktu pielāgojumus konkrētām vajadzībām (piemēram, pēc pasūtījuma izstrādāts risinājums konkrētam pasūtītājam);
3.5. ikdienas, sezonas un cikliskas izmaiņas un uzlabojumus (piemēram, apģērbu ražošanas jomā jaunas sezonas kolekcijas izveide nav uzskatāma par inovāciju);
3.6. citu ražotāju preču vai procesu tālākpārdošanu;
3.7. estētiskas izmaiņas, garšas un smaržas izmaiņas un citus uzlabojumus mārketinga nolūkā, kas nemaina funkcijas, lietojumu vai tehniskās īpašības;
3.8. organizatorisko procesu uzlabošanu komersanta darbībā;
3.9. programmatūras jomā:
3.9.1. uzņēmējdarbībā izmantojamas programmatūras un informācijas sistēmas izstrādi;
3.9.2. esošo sistēmu atbalstu;
3.9.3. datoru valodu konvertēšanu un translēšanu;
3.9.4. programmu papildināšanu ar jaunu funkcionalitāti lietotājiem;
3.9.5. sistēmu atkļūdošanu;
3.9.6. esošās programmatūras pielāgošanu;
3.9.7. lietotāja dokumentācijas sagatavošanu;
4. Pasākuma mērķis ir, sniedzot ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā, atbalstīt pētniecības rezultātu komercializācijas kompetences attīstīšanu valsts pētniecības organizācijās, sekmējot šo pētniecības organizāciju īpašumā esošo pētniecības rezultātu komercializāciju gan Latvijā, gan ārvalstīs, lai palielinātu pētniecības organizāciju ienākumus no pētījumu rezultātu komercializēšanas vai pārvērstu pētījumu rezultātus veiksmīgā uzņēmējdarbībā, kā arī veicinātu inovācijas aktivitātes sīkajos (mikro), mazajos un vidējos komersantos, tehnoloģiju pārneses ceļā sniedzot tiem atbalstu jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju attīstībai.
5. Pasākuma mērķa grupa ir komersanti un pētniecības organizācijas.
6. Pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 42 352 941 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 34 500 000 euro, valsts budžeta finansējums – 6 088 235 euro un privātais līdzfinansējums – 1 764 706 euro. Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai kopējo attiecināmo finansējumu plāno ne vairāk kā 20 294 118 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu – 17 250 000 euro (rezerves apjoms 17 250 000 euro) apmērā un valsts budžeta finansējumu – 3 044 118 euro (rezerves apjoms 3 044 117 euro) apmērā, paredzot iznākuma rādītāju plānojumu atbilstoši šo noteikumu 8. punktā minētajam apjomam.
7. No 2019. gada 1. janvāra atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par snieguma ietvara izpildi var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu līdz šo noteikumu 6. punktā minētajam plānotajam maksimālajam apmēram.
8. Pasākuma ietvaros sasniedzamie rādītāji:
8.1. rezultāta rādītājs – līdz 2022. gada 31. decembrim piesaistīto privāto investīciju apjoms pētniecībai un attīstībai – 1 764 706 euro;
8.2. iznākuma rādītāji:
8.2.1. atbalstīto pētniecības rezultātu komercializācijas projektu skaits – 100, tai skaitā līdz 2018. gada 31. decembrim ir atbalstīti 15 pētniecības rezultātu komercializācijas projekti;
8.2.2. atbalstīto komersantu skaits, kas saņem grantus, – 320, tai skaitā līdz 2018. gada 31. decembrim ir atbalstīti 48 komersanti, kas saņem grantus;
8.2.3. atbalstīto komersantu skaits, kuri saņem atbalstu, lai laistu tirgū jaunus produktus, – 320, tai skaitā līdz 2018. gada 31. decembrim ir atbalstīti 48 komersanti, kuri saņem atbalstu, lai laistu tirgū jaunus produktus;
8.3. uzkrāts specifiskais iznākuma rādītājs – jaunradīto produktu un tehnoloģiju skaits atbalstītajos uzņēmumos pēc atbalsta saņemšanas (faktiskās vērtības);
8.4. finanšu rādītājs – līdz 2018. gada 31. decembrim ir sertificēti izdevumi 6 352 941 euro apmērā.
9. Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projektu iesniegumu iesniegšanu izsludina vienu reizi par visu pasākumam pieejamo finansējumu.
10. Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
11. Sadarbības iestāde lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu pieņem mēneša laikā no projekta iesnieguma iesniegšanas beigu datuma, kas noteikts projektu iesnieguma atlases nolikumā.
II. Projekta iesniedzējam noteiktās prasības
12. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības mērķis ir sekmēt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju un eksportspēju starptautiskajos tirgos, veicināt ārvalstu investīciju apjoma pieaugumu, īstenot tūrisma attīstības valsts politiku un valsts politiku inovācijas jomā.
13. Projekta iesniedzējs var iesniegt projekta iesniegumu tikai par šo noteikumu III, IV un V nodaļā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanu.
14. Projekta iesniedzējs saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikumu sagatavo projekta iesniegumu un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu.
III. Tehnoloģiju pārneses procesa veicināšana un koordinācija
15. Pasākuma ietvaros šo noteikumu 12. punktā minētais projekta iesniedzējs nodrošina Vienoto tehnoloģiju pārneses centra (turpmāk – centrs) izveidi projekta īstenošanai.
16. Centra ietvaros tehnoloģiju pārnesi veicina un publiskos iepirkumus veic kvalificēts un kompetents personāls saskaņā ar šo noteikumu 19. punktā minētajā projekta īstenošanas stratēģijā norādīto.
17. Centrs īsteno šādas darbības:
17.1. atbalstāmās darbības, kuru īstenošanu nodrošina šo noteikumu 16. punktā minētais personāls:
17.1.1. Izglītības un zinātnes ministrijas Valsts pētījumu programmu un citu lietišķo pētniecības projektu un programmu rezultātu monitorings, lai laikus identificētu komercializācijas iespējas;
17.1.2. pētniecības organizācijas īpašumā esošo pētījumu rezultātu analīze, lai identificētu komercializācijas iespējas, tai skaitā pētījumu rezultātu komercializācijas potenciāla sākotnējā izvērtēšana;
17.1.3. līdzdalība šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai, lai nodrošinātu uzraudzības, kontroles un pārbaužu funkcijas;
17.1.4. intereses un sadarbības veidošana starp potenciālajiem pētniecisko izstrādņu ideju komercializētājiem un pētniecības organizācijām par to īpašumā esošo pētījumu rezultātu komercializāciju;
17.1.5. informācijas un konsultāciju sniegšana šo noteikumu 29. un 42. punktā minētajiem atbalsta pretendentiem par šo noteikumu 17.1.6. un 17.1.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros pieejamo līdzekļu piesaisti;
17.1.6. publisko pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijas un patentēšanas fonda darbības nodrošināšana;
17.1.7. inovāciju "vaučeru" atbalsta pakalpojumu nodrošināšana sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem komersantiem;
17.1.8. informācijas sistēmas izveide datu un informācijas uzkrāšanai šo noteikumu 17.1.1., 17.1.6. un 17.1.7. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību ietvaros;
17.2. atbalstāmās darbības, kuras īsteno ārpakalpojuma veidā:
17.2.1. starptautiskā tehnoloģiju tirgus pieprasījuma izpēte un potenciāli strauji augošu inovatīvu un zinātniski ietilpīgu tehnoloģiju segmentu identificēšana un ieteikumu sniegšana pētniecības organizācijām par iespējamiem pētniecības virzieniem un komercializācijas potenciālu;
17.2.2. pētniecības organizāciju izpratnes veidošana par tehnoloģiju pārneses un rūpnieciskā īpašuma pārvaldības politiku, licences līgumu un citu intelektuālā īpašuma nodošanas veidu pārvaldību;
17.2.3. Latvijas tēla veidošana ārvalstīs inovāciju jomā;
17.2.4. nākotnes scenāriju izstrāde pētniecības, inovāciju un tehnoloģiju attīstībai, tostarp prioritāro pētniecības, attīstības un inovāciju jomu noteikšanai, izmantojot līdzdalības un dialoga metodes un modelēšanu (foresight metodoloģija). Šajā apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros sasniegtie rezultāti ir publiski pieejami, un tie sniedz ieguldījumu Viedās specializācijas stratēģijas un tās monitoringa sistēmas īstenošanā.
18. Tiešās attiecināmās izmaksas:
18.1. šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai:
18.1.1. projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, tai skaitā darba samaksa, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas. Atlīdzības izmaksas ir uzskatāmas par projekta īstenošanas izmaksu sastāvdaļu, ja darbinieki ne mazāk kā vienu mēnesi vismaz 30 % no sava darba laika velta projekta īstenošanai un tas ir norādīts darba laika uzskaites sistēmā vai darba laika uzskaites tabulā;
18.1.2. komandējuma (darba brauciena) izmaksas ir attiecināmas ne vairāk kā piecām personām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi. Kopējā komandējuma dienu skaitā ieskaita darbības norises laiku un papildus ne vairāk kā trīs dienas. Komandējuma (darba brauciena) attiecināmajās izmaksās ietilpst:
18.1.2.1. dienas nauda;
18.1.2.2. ar viesnīcas (naktsmītnes) pakalpojumu izmantošanu saistītie izdevumi (tai skaitā pakalpojuma sniedzēja noteiktās papildu izmaksas, bez kurām pamatpakalpojumu nav iespējams iegādāties). Viesnīcas (naktsmītnes) pakalpojumu izmaksas tiek attiecinātas tikai par tām naktīm, kas atbilst komandējumā pavadīto dienu skaitam. Viesnīcas (naktsmītnes) pakalpojumu izmaksas ir attiecināmas, arī izmantojot starpnieku pakalpojumus, ja pakalpojumi neietver komisijas maksu. Ja viesnīcas (naktsmītnes) pakalpojumus iegādājas, izmantojot ekonomiski izdevīgākā starpnieka pakalpojumus, lai pārliecinātos, ka netiek segta starpnieka komisijas maksa, starpnieka rēķinā atsevišķi jānorāda tiešajiem pakalpojuma sniedzējiem veiktie maksājumi, starpnieka komisijas maksa, pievienotās vērtības nodoklis un cita nepieciešamā informācija izmaksu pārbaudīšanai;
18.1.2.3. izmaksas, kas saistītas ar ekonomiskās klases sabiedriskā transporta izmantošanu (tai skaitā pakalpojuma sniedzēja noteiktās papildu izmaksas, bez kurām pamatpakalpojumu nav iespējams iegādāties) līdz noteiktajam gala mērķim un atpakaļ līdz pastāvīgajai darbavietai, kā arī maksa par pārbraucieniem, ja plānoti vairāki darba braucieni. Ceļa (transporta) izdevumi ir attiecināmi, arī izmantojot starpnieku pakalpojumus, ja pakalpojumi neietver komisijas maksu. Ja ceļa (transporta) pakalpojumus iegādājas, izmantojot ekonomiski izdevīgākā starpnieka pakalpojumus, lai pārliecinātos, ka netiek segta starpnieka komisijas maksa, starpnieka rēķinā atsevišķi jānorāda tiešajiem pakalpojuma sniedzējiem veiktie maksājumi, starpnieka komisijas maksa, pievienotās vērtības nodoklis un cita nepieciešamā informācija izmaksu pārbaudīšanai. Šo apakšpunktu nepiemēro Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajām tirdzniecības misijām ārvalstīs, kurās piedalās valsts augstākās amatpersonas;
18.1.2.4. bagāžas transportēšanas izdevumi līdz izstādes vai konferences (semināra) norises vietai un atpakaļ līdz pastāvīgajai darbavietai, kā arī maksa par pārbraucieniem. Ja bagāžas transportēšanas pakalpojumus iegādājas, izmantojot ekonomiski izdevīgākā starpnieka pakalpojumus, lai pārliecinātos, ka netiek segta starpnieka komisijas maksa, starpnieka rēķinā atsevišķi jānorāda tiešajiem pakalpojuma sniedzējiem veiktie maksājumi, starpnieka komisijas maksa, pievienotās vērtības nodoklis un cita saistītā informācija izmaksu pārbaudīšanai;
18.1.2.5. komandējuma apdrošināšanas izmaksas un vienreizējās individuālās vai grupu vīzas izmaksas ne vairāk kā piecām personām. Ja komandējuma apdrošināšanas un vīzas saņemšanas pakalpojumus iegādājas, izmantojot ekonomiski izdevīgākā starpnieka pakalpojumus, lai pārliecinātos, ka netiek segta starpnieka komisijas maksa, starpnieka rēķinā atsevišķi jānorāda tiešajiem pakalpojuma sniedzējiem veiktie maksājumi, starpnieka komisijas maksa, pievienotās vērtības nodoklis un cita nepieciešamā informācija izmaksu pārbaudīšanai;
18.1.3. starptautiskās izstādes organizatora noteiktā reģistrācijas maksa, tiešā organizatora noteiktā dalības maksa par piedalīšanos starptautiskajā izstādē, kontaktbiržā un tirdzniecības misijā;
18.1.4. organizatora noteiktā dalības maksa par piedalīšanos konferencē (seminārā);
18.1.5. šo noteikumu 17.1.1., 17.1.2. un 17.1.4. apakšpunktā minētajām darbībām ir attiecināmas tulkošanas pakalpojumu izmaksas;
18.1.6. apdrošināšanas (piemēram, veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības) izmaksas uz projekta īstenošanas laiku, kuru nepieciešamību nosaka Latvijas Republikas normatīvie akti;
18.1.7. nepieciešamo ārpakalpojumu (apmācību, ekspertu konsultāciju, juridisko pakalpojumu, tehnoloģiju pārneses speciālistu piesaistes, pētījumu un citu ārpakalpojumu) izmaksas un piegāžu izmaksas;
18.1.8. pievienotās vērtības nodoklis, ja atbilstoši attiecīgajiem normatīvajiem aktiem nodokļu un nodevu jomā finansējuma saņēmējs tos nevar atgūt pilnā vai daļējā apmērā;
18.1.9. datorprogrammas un to licences atbilstoši normatīvajiem aktiem budžeta izmaksu klasifikācijas jomā;
18.2. šo noteikumu 17.2. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai:
18.2.1. mārketinga aktivitāšu izmaksas, mārketinga plāna izstrādes, publikāciju un mārketinga materiālu izgatavošanas (tai skaitā sagatavošanas, tulkošanas, maketēšanas izmaksas) un izplatīšanas izmaksas, maksa par materiālu izvietošanu dažādos informācijas nesējos (piemēram, brošūrās, bukletos, plakātos, interneta un drukātos medijos, zibatmiņā, CD, DVD), semināru, konkursu un konferenču organizatoriskās un dalības izmaksas, prezentāciju izdevumi, samaksa konsultantiem;
18.2.2. citu nepieciešamo pakalpojumu (piemēram, apmācību, ekspertu konsultāciju, juridisko pakalpojumu, tehnoloģiju pārneses speciālistu piesaistes, pētījumu) izmaksas un piegāžu izmaksas;
18.2.3. pievienotās vērtības nodoklis, ja atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu un nodevu jomā finansējuma saņēmējs to nevar atgūt pilnā vai daļējā apmērā.
19. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 17. punktā minētās atbalstāmās darbības īsteno saskaņā ar projekta īstenošanas stratēģiju, kura satur detalizētu informāciju par projekta īstenošanas plānu, mērķiem, tehnoloģiju pārneses un komercializācijas vides problēmām Latvijā un to risinājumiem, prasības centra personālam, to darba uzdevumus un funkcijas, kā arī sasniedzamos rādītājus, lai nodrošinātu šo noteikumu 4. punktā minētā mērķa sasniegšanu. Projekta īstenošanas stratēģiju pievieno projekta iesniegumam.
20. Atbalsta intensitāte šo noteikumu 17. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai ir 100 %, ievērojot, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējums ir ne vairāk kā 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
21. Šo noteikumu 17. punktā minēto atbalstāmo darbību administrēšanai ir attiecināmas finansējuma saņēmēja projekta vadības izmaksas – projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas par projekta ietvaros veicamo darbību plānošanu, koordinēšanu un kontroli, tai skaitā arī projekta dokumentācijas nodrošināšanas izmaksas, projekta iepirkumu organizēšanas un kontroles izmaksas. Atlīdzības izmaksas ir uzskatāmas par projekta vadības izmaksu sastāvdaļu, ja darbinieki ne mazāk kā vienu mēnesi vismaz 30 % no sava darba laika velta projekta īstenošanai un tas ir norādīts darba laika uzskaites sistēmā vai darba laika uzskaites tabulā. Maksimālais finansējuma apjoms projekta vadības izmaksām ir ne vairāk kā 56 580 euro gadā.
22. Finansējuma saņēmējam ir attiecināmas projekta netiešās izmaksas saskaņā ar vienoto izmaksu likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 18.1.1. apakšpunktā un 21. punktā minētā personāla attiecināmajām izmaksām.
IV. Publisko pētniecības organizāciju pētniecības rezultātu komercializācijas un patentēšanas fonda darbības nodrošināšana
23. Centrs izveido neatkarīgu tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības projektu pieteikumu vērtēšanas komisiju šo noteikumu 17.1.6. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Komisijas sastāvā ir:
23.1. pārstāvji ar balsstiesībām no:
23.1.1. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras;
23.1.2. Ekonomikas ministrijas;
23.1.3. Izglītības un zinātnes ministrijas;
23.1.4. Latvijas darba devējus, nozaru uzņēmumus un veselības nozari pārstāvošajām organizācijām;
23.1.5. Latvijas Zinātnes padomes;
23.1.6. Latvijas Zinātņu akadēmijas;
23.2. pārstāvji ar novērotāja tiesībām no:
23.2.1. Latvijas Tehnoloģisko universitāšu un augstskolu konsorcija;
23.2.2. Valsts zinātnisko institūtu asociācijas.
24. Tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu vērtēšanas komisijas ietvaros var pieaicināt arī citu institūciju pārstāvjus.
25. Tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu vērtēšanas komisija izvērtē un sniedz rekomendācijas par šo noteikumu 30. punktā minētā atbalsta finansējuma piešķiršanu šo noteikumu 35. un 37. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām šo noteikumu 29. punktā minētajiem atbalsta finansējuma pretendentiem.
26. Lēmumu par šo noteikumu 30. punktā minēto atbalsta finansējuma piešķiršanu šo noteikumu 33. punktā minēto darbību īstenošanai pieņem finansējuma saņēmējs saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātu atbalsta piešķiršanas kārtību. Finansējuma saņēmējs pirms tehnoloģiju pārneses vai ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma iesniegšanas slēdz sadarbības līgumu ar šo noteikumu 29. punktā minēto pētniecības organizāciju.
27. Lēmumu par šo noteikumu 30. punktā minēto atbalsta finansējuma piešķiršanu šo noteikumu 35. un 37. punktā minēto darbību īstenošanai pieņem finansējuma saņēmējs saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātu atbalsta piešķiršanas kārtību un šo noteikumu 25. punktā minēto rekomendāciju. Finansējuma saņēmējs pirms tehnoloģiju pārneses vai ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma iesniegšanas slēdz sadarbības līgumu ar šo noteikumu 29. punktā minēto pētniecības organizāciju.
28. Finansējuma saņēmējs izstrādā tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu vērtēšanas komisijas nolikumu, pieteikumu vērtēšanas kritērijus un vērtēšanas metodiku saskaņā ar šo noteikumu 19. punktā minēto stratēģiju.
29. Uz atbalstu šo noteikumu 17.1.6. apakšpunktā minētā fonda ietvaros var pretendēt pētniecības organizācijas, kuras ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas augstskolas, kas ir atvasinātas publiskas personas, šo augstskolu aģentūras un augstskolu struktūrvienības, kā arī zinātniskie institūti, kas ir atvasinātas publiskas personas.
30. Atbalsta apjoms vienam tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisku darbību nesaistītam pētniecības pieteikumam ir līdz 300 000 euro ar maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti vienam projektam līdz 90 %. Šajā punktā minēto finansējumu var saņemt:
30.1. šo noteikumu 33. punktā minētajām atbalstāmajām darbībām, ja šīs darbības šo noteikumu 31.2. apakšpunktā minētajiem pētījumu rezultātiem nav veiktas;
30.2. šo noteikumu 35. punktā minētajām atbalstāmajām tehnoloģiju pārneses darbībām, ja līdz tehnoloģiju pārneses projekta iesniegšanas brīdim ir izstrādāta komercializācijas stratēģija un tehniski ekonomiskā priekšizpēte atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkta definīcijai;
30.3. šo noteikumu 37. punktā minētajām atbalstāmajām ar saimniecisko darbību nesaistītām pētniecības darbībām, ja līdz pētniecības projekta iesniegšanas brīdim ir izstrādāta komercializācijas stratēģija un tehniski ekonomiskā priekšizpēte atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkta definīcijai.
31. Šo noteikumu 30. punktā minēto finansējumu var saņemt pētniecības organizācijas, lai turpinātu attīstīt tehnoloģiju pārneses un pētniecības projektus, kuri atbilst visiem šiem nosacījumiem:
31.1. tehnoloģiju pārneses un pētniecības pieteikums ir ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts, kura ietvaros pētniecības organizācija īsteno darbības, kurām nav saimnieciska rakstura;
31.2. tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma pamatā ir iepriekš veiktu pētniecības projektu rezultāti, kuri saistīti ar neatkarīgu pētniecību un izstrādi, lai iegūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp efektīvā sadarbībā veikta kopīga pētniecība un izstrāde. Ja rezultāti iegūti efektīvā sadarbībā, pētniecības organizācija uzrāda līgumisku apliecinājumu no pētījuma partneriem par tās tiesībām uz šo intelektuālo īpašumu un tiesībām to izmantot tālāku pētījumu veikšanai, kā arī atsavināt šo intelektuālo īpašumu;
31.3. pētniecības organizācijas pamatdarbība neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktajā darbības jomā, un pētniecības organizācijas pamatdarbības izpausmes veidi ir šādi:
31.3.1. izglītības pasākumi, lai panāktu personāla skaita un kvalifikācijas pieaugumu;
31.3.2. neatkarīga pētniecība un izstrāde, lai iegūtu vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp kopīga pētniecība un izstrāde, pētniecības organizācijai iesaistoties efektīvā sadarbībā;
31.3.3. pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru;
31.3.4. zināšanu un tehnoloģiju pārneses darbības, ja tās veic pētniecības organizācijas nodaļa vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums (tāda komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentu vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums un kura atbilst šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai), vai pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām, vai pētniecības organizācija ar trešajām pusēm, atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem, un visa peļņa no šādas darbības tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas pamatdarbībās;
31.4. ja pētniecības organizācija intelektuālā īpašuma licences līgumus slēdz ar licenciātu, tiek ievērotas šādas prasības:
31.4.1. intelektuālā īpašuma licences līgumus slēdz ar licenciātu, kas noteikts atklātā konkursā, tādējādi nepieļaujot iespēju slēgt ekskluzīvus licences līgumus ar sadarbības partneriem;
31.4.2. pētniecības organizācija par visām licenciātam nodotajām ekonomiskajām priekšrocībām saņem tādu atlīdzību, kas ir līdzvērtīga tirgus cenai par intelektuālā īpašuma tiesībām, kuras izriet no pētniecības organizācijas tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma ietvaros veiktajām darbībām. Ja nav iespējams noteikt tirgus cenu, pierādījums tirgus cenai ir intelektuālā īpašuma publiska izsole saskaņā ar normatīvajiem aktiem par izsoļu organizēšanu vai dokumentēta sarunu procedūra starp pētniecības organizāciju – licenciāru – un licenciātu, kuras rezultātā licenciārs ir ieguvis maksimālo cenu par savām intelektuālā īpašuma tiesībām;
31.5. labuma guvējs veic finanšu analīzi, lai noteiktu finansējuma deficīta apjomu, kas attiecināms finansēšanai no publiskiem līdzekļiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (turpmāk – Parlamenta un Padomes regula Nr. 1303/2013), 61. panta 7. punkta "b" apakšpunkta un 65. panta 8. punkta nosacījumiem, ja šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētā pētniecības pieteikuma vai saistītā projekta īstenošanas rezultātā gūst ieņēmumus no projekta ietvaros iegūto zināšanu un tehnoloģiju pārneses un kopējā šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētā pētniecības pieteikuma un saistītā projekta attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 1 000 000 euro. Finanšu analīzē norāda šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētā tehnoloģiju pārneses un pētniecības pieteikuma investīcijas un ieņēmumus un saistītā projekta investīcijas un ieņēmumus (ja attiecināms);
31.6. ienākumi, ko pētniecības organizācija gūst par tādu projektu komercializāciju, kuri līdzfinansēti no šo noteikumu 17.1.6. apakšpunktā minētā fonda, ir atkal jāiegulda pētniecības organizācijas pamatdarbībā;
31.7. pētniecības organizācija nodrošina tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma īstenošanas finanšu plūsmas skaidru nodalīšanu no citām pētniecības organizācijas darbības finanšu plūsmām projekta īstenošanas laikā un piecus gadus pēc projekta īstenošanas;
31.8. īstenojot tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu, ir nodrošināta atsevišķa ar projekta īstenošanu saistīto saimniecisko darījumu ieņēmumu un izdevumu grāmatvedības uzskaite, kā arī darbību un ar to īstenošanu saistīto finanšu plūsmu nodalīšana atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā finanšu pārskatos atspoguļojams valsts, pašvaldību, ārvalstu, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju un institūciju finansiālais atbalsts (finanšu palīdzība), ziedojumi un dāvinājumi naudā vai natūrā.
32. Lai nodrošinātu nepārklāšanos, šo noteikumu 30. punktā minētā ar saimniecisko darbību nesaistītā pētniecības pieteikuma ietvaros tehnoloģijas gatavības līmenis (atbilstoši starptautiskajam standartam ISO 16290:2013) pieteikuma sākumā ir secīgi nākamais tehnoloģijas gatavības līmenis (atbilstoši starptautiskajam standartam ISO 16290:2013) pēc šo noteikumu 31.2. apakšpunktā minētā iepriekš veiktā pētniecības projekta tehnoloģijas gatavības līmeņa (atbilstoši starptautiskajam standartam ISO 16290:2013) pētniecības projekta beigās.
33. Šo noteikumu 30.1. apakšpunktā minētā nosacījuma ietvaros finansējums tiek piešķirts šādām atbalstāmajām darbībām:
33.1. komercializācijas stratēģijas sagatavošanai;
33.2. tehniski ekonomiskai priekšizpētei atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkta definīcijai.
34. Attiecināmās izmaksas šo noteikumu 33. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai:
34.1. ārpakalpojumu un piegāžu izmaksas šo noteikumu 33.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
34.2. pasākuma ietvaros īstenojamo tehniski ekonomisko priekšizpēšu tiešās attiecināmās izmaksas (izmaksas ir attiecināmas tikai tiktāl, cik tās attiecas uz konkrēto projektu):
34.2.1. darba alga (ieskaitot slimības naudu (darbnespējas lapa A, kuru apmaksā darba devējs), ikgadējo atvaļinājumu, atvaļinājuma kompensāciju) un darba devēja veiktās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kā arī citi normatīvajos aktos darba tiesību jomā noteiktie darba ņēmēja labā obligāti veicamie maksājumi atbalstāmo darbību veikšanai. Atlīdzība par darbu tiek noteikta samērīgi, ņemot vērā darba apjomu un specifiku un tiešās personāla izmaksas iesaistītajiem speciālistiem;
34.2.2. komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar šo noteikumu 18.1.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
34.2.3. pētījumu īstenotāju īpašumā esošo telpu, instrumentu un iekārtu amortizācijas izmaksas, ciktāl tos izmanto ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma darbībām. Netiek segtas telpu, instrumentu un iekārtu amortizācijas izmaksas, ja to iegādei vai izveidei jau ir saņemts atbalsts no cita atbalsta pasākuma vai projekta ietvaros;
34.2.4. instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma nomas maksa, ciktāl tos izmanto tehniski ekonomiskās priekšizpētes darbībām;
34.2.5. plānotās materiālu (fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti pētniecībai) un to piegādes izmaksas, ciktāl tos izmanto tehniski ekonomiskās priekšizpētes īstenošanā;
34.2.6. citu ārējo pakalpojumu izmaksas, kurus pētījuma īstenotājs iepērk no trešajām personām, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai tehniski ekonomiskās priekšizpētes veikšanai;
34.3. izmaksas, kas saistītas ar tehniski ekonomiskās priekšizpētes pieteikuma vadības izmaksām (vadības personāla atlīdzības izmaksas par pieteikuma ietvaros veicamo darbību plānošanu, koordinēšanu un kontroli, tai skaitā arī maksa par pieteikuma dokumentācijas nodrošināšanu atbilstoši Eiropas Savienības un nacionāla līmeņa tiesību aktos noteiktajām prasībām, pieteikuma iepirkumu organizēšanas un kontroles izmaksas). Atlīdzības izmaksas ir uzskatāmas par pieteikuma vadības izmaksu sastāvdaļu, ja darbinieki ne mazāk kā vienu mēnesi vismaz 30 % no sava darba laika velta pieteikuma īstenošanai, un tas ir norādīts darba laika uzskaites sistēmā vai darba laika uzskaites tabulā;
34.4. neparedzētie izdevumi šo noteikumu 34.2. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai ne vairāk kā 5 % apmērā no pieteikuma tiešo un netiešo pētniecības izmaksu summas. Neparedzētie izdevumi, kas pārsniedz šajā apakšpunktā minēto 5 % slieksni, ir uzskatāmi par papildu izdevumiem vai sadārdzinājumu, kas radies pieteikuma īstenošanas gaitā, un pieteikuma īstenotājs to sedz no saviem līdzekļiem;
34.5. netiešās izmaksas saskaņā ar vienoto izmaksu likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 34.2.1. un 34.3. apakšpunktā minētajām izmaksām.
35. Šo noteikumu 30.2. apakšpunktā minētā nosacījuma īstenošanai finansējums tiek piešķirts šādām atbalstāmajām darbībām šo noteikumu 29. punktā minēto pretendentu tehnoloģiju pārneses pieteikumu īstenošanai:
35.1. dalībai starptautiskajās izstādēs, kontaktbiržās, konferencēs (semināros) ārvalstīs, individuālās vizītēs (ja individuālo vizīti paredz komercializācijas stratēģija) un dalībai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētajos nacionālajos stendos un tirdzniecības misijās to izstrādāto tehnoloģiju un intelektuālā īpašuma komercializācijas nolūkos;
35.2. rūpniecisko īpašumtiesību nostiprināšanai – izgudrojuma patentu pieteikumu sagatavošanai, reģistrācijai un uzturēšanai spēkā līdz četriem gadiem pēc tiesību piešķiršanas (bet ne vēlāk kā līdz šo noteikumu 73. punktā minētajam projekta īstenošanas beigu termiņam);
35.3. komercializācijas piedāvājuma sagatavošanai, tai skaitā ekspertu piesaistei komercializācijas piedāvājuma virzīšanai tirgū (ja to paredz komercializācijas stratēģija);
35.4. ekspertu piesaistei licences līgumu un citu intelektuālā īpašuma nodošanas līgumu sagatavošanai.
36. Attiecināmās izmaksas šo noteikumu 35. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai:
36.1. ārpakalpojumu un piegāžu izmaksas šo noteikumu 35.3. un 35.4. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
36.2. starptautiskās izstādes organizatora noteiktā reģistrācijas maksa, tiešā organizatora noteiktā dalības maksa par piedalīšanos starptautiskajā izstādē, kontaktbiržā un tirdzniecības misijā;
36.3. organizatora noteiktā dalības maksa par piedalīšanos konferencē (seminārā), kas notiek ārvalstīs;
36.4. starptautiskās izstādes vai konferences (semināra) organizatora noteiktā nomas maksa par stenda konstrukciju un ekspozīcijas laukumu;
36.5. komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar šo noteikumu 18.1.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
36.6. apdrošināšanas (veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības) izmaksas uz tehnoloģiju pārneses pieteikuma īstenošanas laiku, kuru nepieciešamību nosaka Latvijas Republikas normatīvie akti. Ja tehnoloģiju pārneses pieteikums neaptver visu attiecīgās apdrošināšanas darbības laiku, attiecināmajās izmaksās iekļauj tādu daļu no apdrošināšanas izmaksām, kas atbilst tehnoloģiju pārneses pieteikuma termiņam;
36.7. profesionālo patentpilnvarnieku sarakstā iekļauto patentpilnvarnieku izmaksas izgudrojuma patentu pieteikumu sagatavošanai;
36.8. izmaksas, lai uzturētu spēkā izgudrojuma patentu un patenta pieteikumu;
36.9. izgudrojuma patentu reģistrācijas izmaksas;
36.10. izmaksas, kas saistītas ar tehnoloģiju pārneses pieteikuma vadības izmaksām (vadības personāla atlīdzības izmaksas par pieteikuma ietvaros veicamo darbību plānošanu, koordinēšanu un kontroli, tai skaitā arī maksa par pieteikuma dokumentācijas nodrošināšanu, pieteikuma iepirkumu organizēšanas un kontroles izmaksas). Atlīdzības izmaksas ir uzskatāmas par pieteikuma vadības izmaksu sastāvdaļu, ja darbinieki ne mazāk kā vienu mēnesi vismaz 30 % no sava darba laika velta pieteikuma īstenošanai, un tas ir norādīts darba laika uzskaites sistēmā vai darba laika uzskaites tabulā.
37. Šo noteikumu 30.3. apakšpunktā minētā nosacījuma īstenošanai finansējums tiek piešķirts šādām atbalstāmajām darbībām šo noteikumu 29. punktā minēto pretendentu ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu turpmākai īstenošanai:
37.1. rūpnieciskajiem pētījumiem atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punkta definīcijai, kuru pamatā ir iepriekš veiktu pētniecības projektu rezultāti;
37.2. eksperimentālajām izstrādnēm atbilstoši regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punkta definīcijai, kuru pamatā ir iepriekš veiktu pētniecības projektu rezultāti.
38. Attiecināmās izmaksas šo noteikumu 37. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai:
38.1. pasākuma ietvaros īstenojamo ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu tiešās attiecināmās izmaksas (izmaksas ir attiecināmas tikai tiktāl, cik tās attiecas uz konkrēto projektu):
38.1.1. darba alga (ieskaitot slimības naudu (darbnespējas lapa A, kuru apmaksā darba devējs), ikgadējo atvaļinājumu, atvaļinājuma kompensāciju) un darba devēja veiktās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kā arī citi normatīvajos aktos darba tiesību jomā noteiktie darba ņēmēja labā obligāti veicamie maksājumi atbalstāmo darbību veikšanai. Atlīdzība par darbu tiek noteikta samērīgi, ņemot vērā darba apjomu un specifiku un tiešās personāla izmaksas iesaistītajiem speciālistiem;
38.1.2. komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar šo noteikumu 18.1.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
38.1.3. instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma nomas maksa, ciktāl tos izmanto pētniecības darbībām;
38.1.4. plānotās materiālu (fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti pētniecībai), zinātniskās literatūras un mazvērtīgā inventāra iegādes un piegādes izmaksas, ciktāl tos izmanto ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma īstenošanā;
38.1.5. pētījumu īstenotāju īpašumā esošo telpu, instrumentu un iekārtu amortizācijas izmaksas, ciktāl tos izmanto ar saimniecisko darbību nesaistītā pētniecības pieteikumā. Netiek segtas telpu, instrumentu un iekārtu amortizācijas izmaksas, ja to iegādei vai izveidei jau ir ticis saņemts atbalsts no cita atbalsta pasākuma vai projekta ietvaros;
38.1.6. apdrošināšanas (veselības, dzīvības, transportlīdzekļu, īpašuma, iekārtu, civiltiesiskās atbildības) izmaksas uz projekta īstenošanas laiku, kuru nepieciešamību nosaka Latvijas Republikas normatīvie akti. Ja projekts neaptver visu attiecīgās apdrošināšanas darbības laiku, attiecināmajās izmaksās iekļauj tādu daļu no apdrošināšanas izmaksām, kas atbilst ar saimniecisku darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma termiņam;
38.1.7. citu ārējo pakalpojumu izmaksas, kurus pētījuma īstenotājs iepērk no trešajām personām, ja attiecīgie pakalpojumi tiek izmantoti tikai pētniecības darbību veikšanai;
38.2. izmaksas, kas saistītas ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma vadības izmaksām (projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas par projekta ietvaros veicamo darbību plānošanu, koordinēšanu un kontroli, tai skaitā arī maksa par pieteikuma dokumentācijas nodrošināšanu atbilstoši Eiropas Savienības un nacionāla līmeņa tiesību aktos noteiktajām prasībām, iepirkumu organizēšanas un kontroles izmaksas). Atlīdzības izmaksas ir uzskatāmas par pieteikuma vadības izmaksu sastāvdaļu, ja darbinieki ne mazāk kā vienu mēnesi vismaz 30 % no sava darba laika velta pētniecības pieteikuma īstenošanai, un tas ir norādīts darba laika uzskaites sistēmā vai darba laika uzskaites tabulā;
38.3. neparedzētie izdevumi šo noteikumu 38.1. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai ne vairāk kā 5 % apmērā no pētniecības pieteikuma tiešo un netiešo pētniecības izmaksu summas. Neparedzētie izdevumi, kas pārsniedz šajā apakšpunktā minēto 5 % slieksni, ir uzskatāmi par papildu izdevumiem vai sadārdzinājumu, kas radies ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma īstenošanas gaitā, un pētniecības pieteikuma īstenotājs to sedz no saviem līdzekļiem;
38.4. netiešās izmaksas saskaņā ar vienoto izmaksu likmi 15 % apmērā no šo noteikumu 38.1.1. un 38.2. apakšpunktā minētajām izmaksām.
39. Šo noteikumu 33., 35. un 37. punktā minētās atbalstāmās darbības šo noteikumu 30. punktā minētās pētniecības organizācijas īsteno, ievērojot iepirkuma procedūras nosacījumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā (ja attiecināms).
V. Inovāciju "vaučeru" atbalsta nodrošināšana sīkajiem (mikro), mazajiem un vidējiem komersantiem
40. Inovāciju "vaučeru" atbalsta nodrošināšanas mērķis ir veicināt inovācijas aktivitāti sīkajos (mikro), mazajos un vidējos komersantos, ar tehnoloģiju pārneses un augstas kvalifikācijas darbiniekiem atbalstot jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju attīstību, kas sniedz ieguldījumu Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā.
41. Šo noteikumu 17.1.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros ir atbalstāma šādu darbību īstenošana:
41.1. tehniski ekonomiskā priekšizpēte – potenciāli jauna produkta vai tehnoloģijas novērtējumam un analīzei, lai objektīvi un racionāli apzinātu jaunā produkta vai tehnoloģijas priekšrocības, trūkumus, iespējas un draudus, kā arī noteiktu tā īstenošanai vajadzīgos resursus un īstenošanas izredzes;
41.2. rūpnieciskie pētījumi, kas nepieciešami jaunu produktu vai tehnoloģiju izstrādei, – plānotajiem pētījumiem vai kritiskajai izpētei, kuras mērķis ir iegūt jaunas zināšanas un paņēmienus, ko izmantot jaunu produktu vai tehnoloģiju izstrādei vai būtiskai esošo produktu vai tehnoloģiju uzlabošanai (rūpnieciskie pētījumi ietver nepieciešamo komplekso sistēmu komponentu radīšanu);
41.3. eksperimentālā izstrāde, tai skaitā prototipu izgatavošana – zinātnisko atziņu, tehnoloģisko, komerciālo vai citu būtisku zināšanu vai prasmju apgūšanai, kombinēšanai, modelēšanai vai izmantošanai, lai radītu jaunus, pārveidotus vai uzlabotus produktus vai tehnoloģijas, vai darbībām, kuru mērķis ir konceptuāli definēt, plānot un dokumentēt jaunus produktus vai tehnoloģijas. Finansējumu eksperimentālai izstrādei nepiešķir par regulārām vai ierastām izmaiņām, ko ievieš produktos, ražošanas līnijās, ražošanas procesos, pakalpojumos vai citās operācijās darbības procesā, pat ja šādas izmaiņas nozīmē uzlabojumus;
41.4. produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde – produkta estētiskā un funkcionālā risinājuma izstrādei, vienlaikus uzlabojot vai radot inženiertehnisko, lietošanas, ergonomikas un zīmola attīstības risinājumu. Produkta rūpnieciskais dizains ir būtiski uzlabots salīdzinājumā ar esošo vai citiem tirgū esošajiem produktu dizainiem un rada konkurētspējas priekšrocības;
41.5. rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana šādiem rūpnieciskā īpašuma objektiem: izgudrojuma patents, dizainparaugs un pusvadītāju izstrādājumu topogrāfija. Rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšana ietver arī darbības, kas saistītas ar rūpnieciskā īpašuma objekta reģistrācijas procedūru, izņemot darbības, kas saistītas ar licencēšanu, tiesību nodošanu citām personām un strīdu izskatīšanu;
41.6. jauna produkta vai tehnoloģijas sertificēšanas un testēšanas pakalpojumi;
41.7. augsti kvalificētu darbinieku piesaiste – konkrētu pētniecisku aktivitāšu, tehnoloģisku problēmu risināšanai vai jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju izstrādei.
42. Atbalstu šo noteikumu 41. punktā minētajām darbībām var saņemt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra komercreģistrā reģistrēts komersants, kas atbilst sīkā (mikro), mazā vai vidējā komersanta statusam saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 1. pielikumā noteikto uzņēmuma definīciju (turpmāk – komersants).
43. Šo noteikumu 41.1., 41.2., 41.3., 41.4., 41.5. un 41.6. apakšpunktā minētās darbības finansējuma saņēmējs nodrošina šo noteikumu 42. punktā minētajiem komersantiem ārpakalpojumu veidā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
44. Atbalstu šo noteikumu 41.7. apakšpunktā minētajai darbībai var saņemt komersants, ja tas atbilst šādām prasībām:
44.1. komersants veic komercdarbību pirmos piecus gadus kopš tā reģistrēšanas komercreģistrā;
44.2. komersants ir saņēmis kvalificēta riska kapitāla investora ieguldījumu tā pamatkapitālā vismaz 30 000 euro apmērā katrā atbalsta pieteikuma iesniegšanas gadā. Minētais ieguldījums ir piesaistīts katra atbalsta pieteikuma īstenošanai;
44.3. komersanta ieņēmumi no saimnieciskās darbības nepārsniedz 5 000 000 euro pirmajos piecos gados kopš tās reģistrēšanas brīža;
44.4. komersanta ieņēmumi no saimnieciskās darbības nepārsniedz 200 000 euro pirmajos divos gados kopš tā reģistrēšanas brīža;
44.5. komersanta statūtos norādīts, ka tas veic jaunuzņēmuma darbību attiecīgajā jomā;
44.6. komersanta nesadalītā peļņa kopš tā reģistrēšanas brīža komercreģistrā netiek sadalīta dividendēs un tiek novirzīta kapitālsabiedrības attīstībai;
44.7. komersants nav reorganizēts, tai skaitā nav vertikāli integrēts, nav līdzdalības citā kapitālsabiedrībā, nav veikta uzņēmuma pāreja Komerclikuma 20. panta izpratnē, un tā pamatkapitāla daļas (akcijas) nav atsavinātas (atsavināšana neattiecas uz kvalificētā riska kapitāla investoru un darba ņēmēju daļām);
44.8. komersants atbilst vismaz vienai no šādām pazīmēm:
44.8.1. tam pieder vai ir pieteiktas jauna vai būtiski uzlabota produkta vai tehnoloģijas rūpnieciskās īpašumtiesības;
44.8.2. vismaz 70 % no nodarbinātā personāla ir maģistra grāds vai doktora grāds;
44.8.3. pētniecībai un attīstībai ir novirzīti vismaz 50 % no tā izdevumiem kopš komersanta reģistrēšanas brīža.
45. Atbalsts šo noteikumu 41.7. apakšpunktā minētajai darbībai ir attiecināms, ievērojot šādas prasības:
45.1. tiek piesaistīts augstas kvalifikācijas darbinieks, kurš atbilst vismaz vienai no šādām pazīmēm:
45.1.1. darbiniekam ir atbilstoša augstākā izglītība – vismaz maģistra grāds vai tam pielīdzināma (tai skaitā ārvalstīs iegūta) izglītība dabas zinātnēs, matemātikā, informācijas tehnoloģijās, inženierzinātnēs un tehnoloģijās, ražošanā un pārstrādē, kā arī dizainā atbilstoši normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju;
45.1.2. darbiniekam ir vismaz trīs gadu profesionālā pieredze attiecīgajā specialitātē vai jomā, kurā plāno attiecīgo darbinieku nodarbināt;
45.2. piesaistītais darbinieks nav cita komersanta valdes loceklis, kā arī netiek nodarbināts pie cita komersanta ne uz darba līguma, ne uzņēmuma līguma pamata;
45.3. piesaistītajam darbiniekam tiek nodrošināta darba alga, kas ir lielāka nekā vidējā darba alga valstī salīdzinājumā ar iepriekšējo pārskata gadu;
45.4. piesaistītais darbinieks nav tiešās pārvaldes darbinieks.
46. Šo noteikumu 41.1., 41.2., 41.3., 41.4., 41.5. un 41.6. apakšpunktā minēto darbību izmaksas komersantiem ir attiecināmas, ja tās nodrošina šādi pakalpojumu sniedzēji:
46.1. pētniecības organizācijas, ja tās atbilst vienam no minētajiem nosacījumiem:
46.1.1. pētniecības organizācija ir Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta augstskola, kas ir atvasināta publiska persona, šīs augstskolas aģentūra vai augstskolas struktūrvienība, kā arī zinātniskais institūts, kas ir atvasināta publiska persona;
46.1.2. pētniecības organizācijas dalībnieki (īpašnieki, līdzīpašnieki, pārvaldnieki) ir publiskas personas vai ir līdzfinansētas no publiskiem līdzekļiem, un pētniecības organizācija ir reģistrēta Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstī vai Šveices Konfederācijā;
46.1.3. pētniecības organizācija ir reģistrēta Izglītības un zinātnes ministrijas Zinātnisko institūciju reģistrā, un tai saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas veikto Latvijas zinātnes starptautisko izvērtējumu ir piešķirts vērtējums 4 un 5;
46.2. Eiropas Savienības dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonā (EEZ) vai Šveices Konfederācijā:
46.2.1. reģistrētas institūcijas, kuru kompetencē ietilpst šo noteikumu 41.5. apakšpunktā uzskaitīto rūpnieciskā īpašuma tiesību objektu reģistrācija;
46.2.2. reģistrēti un profesionālo patentpilnvarnieku sarakstā iekļauti patentpilnvarnieki;
46.2.3. reģistrētas nacionālo akreditācijas biroju akreditētās institūcijas:
46.2.3.1. produktu sertificēšanas institūcijas;
46.2.3.2. testēšanas un kalibrēšanas laboratorijas.
47. Šo noteikumu 41.7. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai ir attiecināmas personāla izmaksas – atalgojums piesaistītajam darbiniekam (darba alga, ieskaitot slimības naudu (darbnespējas lapa A, kuru apmaksā darba devējs), ikgadējo atvaļinājumu, papildatvaļinājumu un atvaļinājuma kompensāciju) un darba devēja veiktās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kā arī citi normatīvajos aktos noteiktie darba ņēmēja labā obligāti veicamie maksājumi. Atvaļinājuma, papildatvaļinājuma un atvaļinājuma kompensācijas izmaksas ir uzskatāmas par attiecināmām, ja tās ir veiktas par atbalstāmās darbības īstenošanas periodu).
48. Šo noteikumu 46.2.1. un 46.2.2. apakšpunktā minēto pakalpojumu sniedzēju izmaksas ir attiecināmas tikai uz rūpnieciskā īpašuma tiesību nostiprināšanu.
49. Kopējais pieejamais attiecināmais finansējums šo noteikumu 17.1.7. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros veido 11 764 705,76 euro. Šo noteikumu 41.1., 41.2., 41.3., 41.4., 41.5. un 41.6. apakšpunktā minētajām darbībām kopējais pieejamais finansējums ir 8 235 294 euro, šo noteikumu 41.7. apakšpunktā minētajai darbībai kopējais pieejamais finansējums ir 3 529 411,76 euro.
50. Atbalsta piešķiršana šo noteikumu 41. punktā minētās darbības ietvaros tiek īstenota atklāta atbalsta pieteikumu konkursa veidā. Atbalsta pieteikumi tiek vērtēti saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātu kārtību (metodiku), kā izvēlas, piešķir un uzskaita komercdarbības atbalstu komersantiem.
51. Lēmumus par atbalsta piešķiršanu šo noteikumu 41. punktā minēto darbību īstenošanai pieņem finansējuma saņēmējs saskaņā ar iepriekš minētā finansējuma saņēmēja izstrādātu atbalsta piešķiršanas kārtību un šo noteikumu 50. punktā minētās vērtēšanas rezultātiem.
52. Maksimālais īstenošanas laiks:
52.1. šo noteikumu 41.1., 41.2., 41.3., 41.4., 41.5. un 41.6. apakšpunktā minētajām darbībām ir 12 mēneši no dienas, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 30. jūnijam;
52.2. šo noteikumu 41.7. apakšpunktā minētajai darbībai ir 12 mēneši no dienas, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu, bet ne ilgāk kā līdz dienai, kad pagājuši pieci gadi kopš komersanta reģistrēšanas brīža un ne ilgāk kā līdz 2022. gada 30. jūnijam.
53. Atbalsta pieteikuma minimālais līdzfinansējuma apmērs nav noteikts. Atbalsta pieteikuma maksimālais atbalsta līdzfinansējuma apmērs vienai komersanta saistīto personu grupai nepārsniedz 25 000 euro šo noteikumu 41.1., 41.2., 41.3., 41.4., 41.5. un 41.6. apakšpunktā minētajām darbībām.
54. Maksimāli pieļaujamā finansējuma intensitāte vienam atbalsta pieteikumam:
54.1. šo noteikumu 41.1., 41.2., 41.3., 41.4., 41.5. un 41.6. apakšpunktā minētajām darbībām ir 60 % no ārpakalpojumu izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa un 100 % ārpakalpojuma izmaksu pievienotās vērtības nodokļa daļai, kuru maksā šo noteikumu 12. punktā minētais finansējuma saņēmējs;
54.2. šo noteikumu 41.7. apakšpunktā minētajai darbībai ir 45 % no šo noteikumu 47. punktā minētajām izmaksām.
55. Komersants var pretendēt uz atbalsta saņemšanu:
55.1. ja jaunajam produktam vai tehnoloģijai ir pamatots pieprasījums un identificētas priekšrocības, kas spēj paaugstināt komersanta konkurētspēju un produktivitāti;
55.2. ja tam ir izstrādāts jaunu produktu vai tehnoloģiju biznesa un attīstības plāns no jauna produkta vai tehnoloģijas izstrādes līdz ieviešanai ražošanā.
56. Šo noteikumu 40. punktā minētais komersants nevar pretendēt uz atbalsta saņemšanu, ja:
56.1. uz atbalsta piešķiršanas brīdi uz to ir attiecināms kāds no Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 23. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas noteikumiem;
56.2. tas šā pasākuma ietvaros sniedzis nepatiesu informāciju vai tīši maldinājis par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda līdzfinansēto projektu īstenošanu.
57. Ja nozare, kurā darbojas komersants, nav atbalstāma, bet tas pretendē uz atbalsta saņemšanu atbalstāmajā nozarē, komersants skaidri nodala ar atbalstāmās darbības īstenošanu saistītās finanšu plūsmas no citu nozaru finanšu plūsmām šo noteikumu 41. punktā minēto darbību īstenošanas laikā un trīs gadus pēc šo darbību īstenošanas.
58. Pasākuma ietvaros komersants var iesniegt neierobežotu atbalsta pieteikumu skaitu, vienam pieteikumam nepārsniedzot šo noteikumu 53. punktā minēto maksimāli pieejamo līdzfinansējuma summu. Katru nākamo atbalsta pieteikumu komersants var īstenot secīgi pēc tam, kad ir pabeigts iepriekšējais apstiprinātais atbalsta pieteikums, pieņemts lēmums par iepriekšējā atbalsta pieteikuma noraidīšanu vai sniegts atzinums par to, ka lēmumā par atbalsta pieteikuma apstiprināšanu ar nosacījumu ietvertie nosacījumi nav izpildīti.
59. Komersants kopā ar pieteikumu atbalsta saņemšanai iesniedz apliecinājumu, ka tas šo noteikumu 41. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanas laikā un trīs gadus pēc šo darbību īstenošanas iesniegs Centrālajā statistikas pārvaldē pārskatus par pētniecības, attīstības un inovāciju izmaksām Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajos termiņos un formā.
60. Šo noteikumu 41. punktā minēto darbību izmaksas ir attiecināmas, ja šo darbību rezultāti (auditējamās vērtības) noslēguma pārskata iesniegšanas dienā ir komersanta īpašumā.
61. Saistītās personas atbilst regulas Nr. 651/2014 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai definīcijai.
62. Ja šo noteikumu 41. punktā minēto darbību īstenošanas laikā rodas papildu izdevumi vai sadārdzinājums, komersants to sedz no saviem līdzekļiem.
63. Komersants nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus, kas noteikti Parlamenta un Padomes regulas Nr. 1303/2013 12. pielikuma 2.2. apakšpunktā un normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana.
64. Finansējuma saņēmējam ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās par atbalsta sniegšanu šo noteikumu 41. punktā minēto darbību īstenošanai jebkurā no šādiem gadījumiem:
64.1. komersants nepilda vienošanos par atbalsta saņemšanu, tai skaitā netiek ievēroti noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa, tā iznākuma radītāju vai rezultāta rādītāju sasniegšanu;
64.2. komersants apzināti ir sniedzis finansējuma saņēmējam nepatiesu informāciju;
64.3. citos gadījumos, ko paredz vienošanās par atbalsta saņemšanu.
65. Finansējuma saņēmējam, vērtējot noslēguma pārskatu par šo noteikumu 41. punktā minētās darbības īstenošanu, ir tiesības pieprasīt no komersanta papildu informāciju.
VI. Projekta īstenošanas un finansējuma saņemšanas nosacījumi
66. Pasākuma ietvaros neattiecināmas ir izmaksas, kas nav saistītas ar projekta atbalstāmo darbību īstenošanu, un izmaksas, par kurām atbalsta saņēmējs nevar uzrādīt finanšu līdzekļu izlietojumu apliecinošus dokumentus, izņemot dokumentus par šo noteikumu 22. punktā, 34.5. un 38.4. apakšpunktā minētajām netiešajām izmaksām.
67. Atbildīgā iestāde projekta ieviešanas starpposma un noslēguma periodā var veikt projekta ieviešanas un sasniegto rādītāju izvērtēšanu.
68. Īstenojot projektus, finansējuma saņēmējs:
68.1. nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus, kas noteikti Parlamenta un Padomes regulas Nr. 1303/2013 12. pielikuma 2.2. apakšpunktā un normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana;
68.2. savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi trijos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;
68.3. nodrošina ar projekta īstenošanu saistītā finansējuma uzskaiti;
68.4. nodrošina šo noteikumu 8. punktā sasniedzamo rādītāju uzskaiti;
68.5. uzkrāj informāciju par jaunradītajiem produktiem un tehnoloģijām atbalstītajos komersantos saskaņā ar finansējuma saņēmēju maksājuma pieprasījumos norādāmo informāciju, kas atbilst normatīvajiem aktiem par pārbaužu veikšanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas periodā.
69. Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās jebkurā no šādiem gadījumiem:
69.1. finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa, tā iznākuma radītāju vai rezultāta rādītāju sasniegšanu;
69.2. citos gadījumos, ko paredz vienošanās par projekta īstenošanu.
70. Iepirkumus, kas nepieciešami šajos noteikumos minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, finansējuma saņēmējs veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
71. Šo noteikumu III un IV nodaļas ietvaros netiek atbalstītas darbības, kuras var uzskatīt par komercdarbības atbalstu, piemēram, jebkāda tieša vai netieša palīdzība komersantiem, kas varētu radīt šķēršļus konkurencei, nodrošinot priekšrocības konkrētiem komersantiem vai konkrētu preču vai pakalpojumu ražošanai.
72. Finansējuma saņēmējs reizi gadā pēc kārtējā gada noslēguma iesniedz atbildīgajā iestādē starpposma pārskatu.
73. Specifiskā atbalsta projektu īsteno saskaņā ar vienošanos, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim.
74. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republika.
75. Šajos noteikumos minētās izmaksas finansējuma saņēmējam ir attiecināmas ar 2016. gada 1. aprīli.
VII. Pasākuma konsultatīvā padome un tās uzdevumi
76. Finansējuma saņēmējs nodrošina konsultatīvās padomes izveidi. Konsultatīvās padomes sastāvā ir pārstāvji no:
76.1. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras;
76.2. Latvijas Tehnoloģisko universitāšu un augstskolu konsorcija;
76.3. Latvijas Zinātņu akadēmijas;
76.4. Latvijas Zinātnes padomes;
76.5. Valsts zinātnisko institūtu asociācijas;
76.6. Latvijas Jauno zinātnieku apvienības.
77. Šo noteikumu 76. punktā minētās konsultatīvās padomes uzdevums ir izstrādāt šo noteikumu 19. punktā minēto projekta īstenošanas stratēģiju, uzraudzīt un kontrolēt tās īstenošanu, kā arī sniegt priekšlikumus stratēģijas pilnveidošanai.
78. Šo noteikumu 19. punktā minēto projekta īstenošanas stratēģiju šo noteikumu 76. punktā minētā konsultatīvā padome saskaņo ar Izglītības un zinātnes ministriju un atbildīgo iestādi pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē.
79. Atbildīgā iestāde projekta ieviešanas laikā var izvērtēt šo noteikumu 19. punktā minēto projekta īstenošanas stratēģiju, bet šo noteikumu 76. punktā minētā konsultatīvā padome saskaņā ar atbildīgās iestādes atzinumu var veikt atbilstošas korekcijas projekta īstenošanas stratēģijā, izmaiņas saskaņojot ar sadarbības iestādi.
VIII. Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
80. Atbalstu komersantiem šo noteikumu 41. punktā minētajām darbībām sniedz saskaņā ar Eiropas Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, un tas ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu komersantam.
81. Finansējuma saņēmējs komersantam pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. De minimis atbalsta apmērs tiek vērtēts viena vienota uzņēmuma līmenī.
82. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā noteiktajam.
83. Komersants, ievērojot Komisijas regulas Nr. 1407/2013 5. panta 1. un 2. punktu, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā.
84. Finansējuma saņēmējs lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām jeb līdz 2021. gada 30. jūnijam.
85. Finansējuma saņēmējs un komersants nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktā noteiktajam.
86. Finansējuma saņēmējs nepiešķir komersantam de minimis atbalstu, ja de minimis atbalsts ir saistīts ar kādu no Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām un kādu no šo noteikumu pielikumā minētajām neatbalstāmajām nozarēm.
87. Ja komersants vienlaikus darbojas vienā vai vairākās neatbalstāmajās nozarēs un veic neatbalstāmās darbības vai citas darbības, kas ietilpst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 darbības jomā, de minimis atbalsta saņēmējs nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktu.
88. Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai komersantam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro.
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Ministru prezidenta biedrs,
ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens
Pielikums
Ministru kabineta
2016. gada 25. oktobra
noteikumiem Nr. 692Nozares un darbības, kurām nav
paredzēts atbalsts
I. Tirdzniecības nozare
Saskaņā ar NACE 2. red. G sadaļu "Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts", izņemot grupu 45.2 "Automobiļu apkope un remonts".
II. Finanšu starpniecības nozare
Saskaņā ar NACE 2. red. K sadaļu "Finanšu un apdrošināšanas darbības".
III. Komercpakalpojumu nozare
Saskaņā ar NACE 2. red. L sadaļu "Operācijas ar nekustamo īpašumu" un 77. nodaļu "Iznomāšana un ekspluatācijas līzings".
IV. Azartspēļu nozare
Saskaņā ar NACE 2. red. R sadaļu "Māksla, izklaide un atpūta" un 92. nodaļu "Azartspēles un derības".
Ministru prezidenta biedrs,
ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens