pašvaldībās
Kalnciema pilsētas dome
Vēstule
“Latvijas Vēstnesim”
Ņemot vērā, ka pēdējā laikā atsevišķos masu informācijas līdzekļos parādās materiāli, kas tendenciozi un melīgi atspoguļo dzīvi Kalnciema pilsētā un diskreditē pilsētas domi, kā arī to, ka tiek iesniegti atsevišķu Saeimas deputātu pieprasījumi, kuri liecina par šo deputātu vienpusīgo informētību un vājo vēlmi pašiem iepazīties ar lietu būtību, būšu Jums ļoti pateicīgs, ja radīsit iespēju sava laikraksta slejās publicēt klātpievienotos materiālus.
Pielikumā: 1. Saeimas deputāta A.Golubova deputāta pieprasījuma Nr.10/32-1062 no 05.09.96. kopija.
2. Kalnciema pilsētas domes vēstule nr.380/17 no 17.09.96.
Ar cieņu,—
1996.gada 17.septembrī Domes priekšsēdētājs P.Grūbe
Deputāta pieprasījums
Kalnciema pilsētas domes priekšsēdētājam P.Grūbes kungam
Pie manis Latvijas Republikas 6.Saeimas deputāta ir griezušies Kalnciema pilsētas iedzīvotāju pārstāvji ar lūgumu palīdzēt atrisināt problēmu, kas izveidojās sakarā ar parādu par gāzes izmantošanu 1995.gadā. Gāzes padeves atslēgšana draud Kalnciema pilsētas iedzīvotājiem ar neapsildītām dzīvokliem ziemas sezonā un iespējām slimībām tā rezultātā.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzu Jūs atbildēt uz sekojošiem jautājumiem:
1. Vai ir iespējams no Jusu puses piedāvāt parāda samaksas grafiku?
2. Kā var pozitīvi izlemt jautājumu par gāzes padeves atjaunošanu Kalnciema pilsētas iedzīvotājiem?
Gaidu Jūsu atbildi likumā paredzētajā laikā un kārtībā.
Ar cieņu,—
1996.gada 5.septembrī A.Golubovs
Atbildes vestule
Latvijas Republikas Saeimas deputātam A.Golubova kungam
Kopija — laikrakstam “Latvijas Vēstnesis”
Atbildot uz Jūsu pieprasījumu (Nr.10/32-1062 no 05.09.96.), nākas secināt, ka Kalnciema pilsētas iedzīvotāju pārstāvji, lūdzot Jūsu atbalstu gāzes piegādes atjaunošanā, ir Jūs apzināti vai neapzināti maldinājuši, jo gāzes piegāde nespēj atrisināt pilsētas apkuri tā vienkāršā iemesla dēļ, ka t.s. vecās katlu mājas ar DKVR katliem jauda ir 17 MW, bet pilsētas apkurei pilnīgi pietiek ar 3 MW jaudu, tālab katli strādā ļoti neekonomiskā režīmā. Kā piemēru var minēt faktu, ka 1995./96.gada apkures sezonā, kurinot ar šķidro kurināmo, saražots 78,6% no 1994./95.gadā ar gāzi iegūtā siltuma, kurināmā iegādei iztērējot attiecīgi 40,8% līdzekļu.
Problēma slēpjas ne jau kurināmā izvēlē, bet hroniskā līdzekļu trūkumā, kas lielā mērā atkarīgs no valsts ekonomiskās un finansu politikas.
Minētais gāzes parāds, kura lielums uz šo brīdi bez soda sankcijām ir Ls 118 905,47, veidojies laika posmā no 1993.gada novembra līdz 1995.gada martam vairāku iemeslu dēļ:
— pašvaldības budžeta hroniska neizpilde VID sliktās darbības nodokļu iekasēšanā no lielākā nodokļu maksātāja — bijušā VU “Kalnciema būvmateriālu kombināts” un tā saistību pārņēmēja — SIA “Baltijas Ķieģelis” un tādējāda nespēja segt izglītības iestāžu apkures izdevumus;
— augstākminētā uzņēmuma neveiksmīgā darbība, tās rezultātā katastrofāli krītošā iedzīvotāju maksātspēja un nevarēšana segt komunālos maksājumus;
— valsts nepilnīgais Ministru kabineta lēmuma Nr.36 no 26.10.93. izpildes finansiālais nodrošinājums mazturīgo pabalstiem;
— iepriekšējā sasaukuma pašvaldības politiski (pēc Rīgas ģīmja un līdzības) noteiktais apkures tarifs.
Ņemot vērā to, ka valstī izveidojies savstarpējo parādu loks, 1995.gada oktobrī pēc Kalnciema domes un Jelgavas rajona padomes iniciatīvas Ministru kabinetā notika sanāksme ar minēto pašvaldību, “Rīgas gāzes” un Privatizācijas aģentūras vadības, augstu Pašvaldības lietu departamenta, Finansu ministrijas un SIA “Baltijas ķieģelis” amatpersonu piedalīšanos par iespējamo pašvaldības, “Latvijas gāzes”, SIA “Baltijas ķieģelis” un valsts budžeta savstarpējo parādu dzēšanu vai kapitalizēšanu. Nekāds risinājums netika atrasts, jo Finansu ministrija atšķirībā no “Rīgas gāzes” un Privatizācijas aģentūras kategoriski nepiekrita privatizējama uzņēmuma parādu dzēšanai.
Šajos apstākļos nebija ne mazāko cerību uz gāzes saņemšanu, tādēļ pašvaldībai nācās pieņemt lēmumu par katlu mājas ar šķidro kurināmo ierīkošanu. Pateicoties Jelgavas rajona pašvaldību vadītāju piešķirtajam aizdevumam, šāda katlu māja tika uzbūvēta un iedarbināta 1995.gada decembrī. Sakarā ar to, ka daļa iedzīvotāju nespēja, bet daļa nevēlējās segt izdevumus pilna apkures tarifa apmērā, draudēja katlu mājas apturēšana ar visām no pagājušās ziemas bargajiem klimatiskajiem apstākļiem izrietošajām sekām. Pateicoties Finansu ministrijas atbalstam, tika saņemts bezprocentu aizdevums Ls 20 000 infrastruktūras un komunikāciju saglabāšanai, kas ļāva uzturēt tikai tādus siltumnesēju parametrus, kuri nodrošināja apkures sistēmu, ūdensvada un kanalizācijas saglabāšanu. Šo izdevumu segšanai tika noteikts tarifs komunikāciju saglabāšanai 0,20 Ls/m2, kurš sevī ietver tikai izdevumus kurināmajam, elektroenerģijai un darba algām (bez katlu mājas būvei saņemtā kredīta un citiem normatīvajiem izdevumiem). Saskaņā ar šo lēmumu iedzīvotāju maksājumu daļai (2/3 no patērētājiem) bija jāsastāda Ls 21 290 no faktiski izmantotajiem Ls 51 749, taču saņemts tikai Ls 7 504. Kā Jums, deputāta kungs, patīk šī absurdā matemātika?
Un vēl daži skaitļi. Ekonomikas institūta ierēdņu ietiepības dēļ jau trešo gadu tiek apstiprināts budžets ar idiotisku īpašuma nodokļa prognozi. No budžeta ieņēmumos paredzētajiem Ls 13 690 ir saņemti Ls 1 124 (Ls –8003 uz 01.09.96.). “Pateicoties” SIA “Baltijas ķieģelis”, kā arī lielai daļai uz apkuri pretendējošo iedzīvotāju, zemes nodokļa parāds šobrīd ir Ls 9 042, valsts savu dotāciju nav iedevusi Ls 2 628, nenodokļu maksājumi arī nav saņemti Ls 6 758 apmērā. Tātad šobrīd mums kasē pietrūkst ne daudz, ne maz, bet Ls 17 810 jeb 12,6% no visa gada budžeta. Tajā pašā laikā mūsu šābrīža saistības par kredītiem ir Ls 18 306, parāds Valgundes pagastam par mūsu bērnu mācībām turienes skolā — Ls 2055, parāds rajona padomei par pansionāta un bērnu patversmes uzturēšanu Ls 4831 (samaksāti Ls 52!) un pašu budžeta izdevumu neizpilde par Ls 5339. Vai šajā situācijā var runāt par reālu gāzes parādu dzēšanas grafiku?
Nepieskaroties iemesliem, jo tie tikpat kā nav atkarīgi no pašvaldības, informēju, ka iedzīvotāju kopējais parāds par īri un komunālajiem maksājumiem šobrīd ir Ls 82 796,33, tātad visas pilsētas izdevumi vienai normālai apkures sezonai. (Starp citu, Jūsu potenciālā kolēģa, Saeimas deputāta kandidāta Jurija Vīksnas, viņa mātes un māsas ģimeņu kopējais parāds ir Ls 879,29!)
Ņemot vērā daļas iedzīvotāju nespējas un daļas nevēlēšanos norēķināties par apkuri un augstākminēto iemeslu dēļ neiespējamību domei dotēt iedzīvotāju apkuri, nācās pieņemt vairākus grūtus lēmumus. Vispirms jau 28.maijā tika pieņemts lēmums par priekšapmaksu 0,10 Ls/m2 kurināmā iegādei. Atsaucības nekādas — šobrīd iekasēti veseli Ls 480 — nu ko, pusotru, divas dienas varam sildīties! Iedzīvotājiem atsakoties dzēst nelaimīgos pagājušās sezonas trīspadsmit tūkstošus, kuri līdzvērtīgi degvielas iegādes kredīta parādam, ir bezjēdzīgi mēģināt deldēt banku vai Finansu ministrijas durvis cerībā uz jauniem kredītiem. Un, pat ja kādam filantropam samežģīsies prātiņš un viņš sniegs palīdzīgu roku, kas un kā šādu kredītu atdos?
Sarunās ar Pašvaldību lietu pārvaldi izkristalizējies viedoklis, ka šajā situācijā nepieciešamības gadījumā iespējams finansiāls atbalsts tikai pašvaldības centieniem izglītības iestāžu (divu skolu un bērnudārza) apkures nodrošināšanā. Ņemot vērā rūgto pieredzi par to, cik grūti nākas pārliecināt kaut vai tās pašas Finansu ministrijas ierēdņus par palīdzības nepieciešamību, pilsētas dome cer iztikt ar saviem spēkiem. Protams, šajā gadījumā jārēķinās, ka daļa no pašreizējiem pašvaldības parādiem turpinās palielināties, taču tas ir mazāks ļaunums par nokļūšanu komercbanku procentu jūgā. Praktiski šī darbība izpaužas divu malkas katlu iebūvē Kalnciema slimnīcas katlu mājā, kuri spēs apgādāt ar siltumu gan slimnīcu, gan izglītības iestādes. Firma “Plieders” šobrīd beidz montēt pirmo katlu, noris darbs siltumtrašu sakārtošanā, jo saskaņā ar domes lēmumu un noslēgto līgumu 1.oktobrī jāparādās pirmajam siltumam.
Kas attiecas uz dzīvokļu apkuri, tad katlu māja ir sagatavota un, ja tiks saņemti iedzīvotāju maksājumi, ar siltumu īpašu problēmu nebūs.
Piedodiet, taču uzskatu, ka pirms deputāta pieprasījumu izsūtīšanas Saeimas deputātam nāktos uzklausīt ne tikai “sūdzībnieku” viedokli, bet ieklausīties arī otrā pusē, visvēlamāk jau uz vietas, kur iespējams paklausīties ne tikai baumas, bet pašķirstīt arī oficiālus dokumentus. Mans laiks, ņemot vērā nepieciešamību risināt tos pašus apkures jautājumus, ir pieteikoši dārgs, lai varētu atļauties pusi dienas sēdēt pie datora, lai skaidrotu Jums un pamatotu kalnciemiešiem vispārzināmas lietas. Vēl jo vairāk tālab, ka mans statuss atšķirībā no Jūsējā nepieļauj palīga vai referenta uzturēšanu. Starp citu, runājot par palīgiem, Jums nedara godu cilvēks, kurš 12 rindiņās iekļāvis 5 gramatikas kļūdas. Par stila kļūdām šoreiz nerunāsim.
Katrā ziņā būšu priecīgs tikties ar Jums klātienē, vēlams Kalnciemā Jums pieņemamā laikā, lai varētu detalizēti apspriest Jūs interesējošās problēmas.
Ar cieņu,—
1996.gada 17.septembrī Domes priekšsēdētājs P.Grūbe