statistika
Par inflāciju septembrī
Patēriņa cenas 1996. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, pieauga par 0,7%, salīdzinot ar 1995. gada septembri, cenas pieaugušas par 16,2%.
Patēriņa cenu indeksa un cenu pārmaiņas 1996. gadā bija sekojošas:
Cenu indekss Cenu pārmaiņas, salīdzinot ar
1995=100 12.95. iepriekšējo mēnesi
1996.g. Janvāris 111,7 3,5 3,5
Februāris 113,6 5,3 1,8
Marts 115,4 6,9 1,5
Aprīlis 116,0 7,5 0,5
Maijs 116,5 8,0 0,4
Jūnijs 118,4 9,7 1,7
Jūlijs 118,8 10,1 0,3
Augusts 118,2 9,6 -0,5
Septembris 119,0 10,3 0,7
1996. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, cenas un tarifi uztura produktiem samazinājās par 0,1% (augustā, salīdzinot ar jūliju arī samazinājās — par 2,1%), apģērbam un apaviem pieauga par 2,2% (augustā, pieauga attiecīgi par 1,1%), dzīvokļa īrei un uzturēšanai — attiecīgi par 0,1% (augustā — par 0,7%), mājsaimniecībai — par 0,8%), veselības aprūpei cenas nemainījās (augustā pieauga par 2,1%), transportam un sakariem — pieauga par 4,2% (augustā — par 0,2%), atpūtai, kultūrai un izglītībai — par 0,5% (augustā — par 0,4%), pārējām precēm un pakalpojumiem — par 0,5% (augustā — par 0,4%), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakai — par 0,3% (augustā — par 0,5%).
Ievērojamākā ietekme uz kopējo cenu pieaugumu septembrī bija sakaru pakalpojumu cenu pieaugumam. Vidējā maksa par telefonu lietošanu pieaugusi par 49%.
Vidējo cenu līmeni paaugstināja arī sezonai raksturīgo apģērbu un apavu cenu pieaugums par 2,2%. Apaviem cenas pieaugušas par 3,2%, t.sk. sieviešu apaviem — par 3,8%, bērnu — par 4,8%, vīriešu — par 1,5%. Cenas bērnu rāpulīšiem pieaugušas par 5,0%, kokvilnas autiņiem — par 3,3%.
Turklāt septembrī par 5,3% ir kļuvuši dārgāki veļas mazgāšanas un gludināšanas pakalpojumi.
Vidējais uztura produktu cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, nemainījās. Atsevišķiem produktiem cenas pat pazeminajās. Tā, piena un piena produktu cenas pazeminajās par 1,2%, siera — par 1,3%, olu — par 1,6%, augļu, dārzeņu un kartupeļu — par 4,1%. Tomātiem un gurķiem cenas pieaugušas, attiecīgi par 7,6% un 45,0%. Par 1,7% pieaugusi vidējā tējas cena.
Igaunijā lielākais cenu pieaugums šī gada septembrī bija sezonas apģērbam un apaviem, kultūras un izglītības pakalpojumiem, kā arī komunālajiem pakalpojumiem.
Lietuvā lielākā ietekme uz cenu indeksu bija apģērba un apavu cenu kāpumam. Bez tam, palielinājās cenas komunālajiem un pasta pakalpojumiem.
Dati par cenu un tarifu pārmaiņām uzrādīti pielikumā.
Informācija par patēriņa cenu indeksu 1996. gada oktobrī tiks paziņota 8. novembrī.
Pielikums
Patēriņa cenu pārmaiņas
Preču patēriņa grupas Svari, % Cenu Cenu pārmaiņas
un svarīgākās apakšgrupas 1995 indekss 1996 IX 1996 IX
1996 IX pret pret
pret 1995 1995 IX 1996 VIII
Pavisam 100,0 119,0 16,2 0,7
I. Pārtika (ieskaitot alkoholiskos
dzērienus un tabaku) 50,0 112,4 13,0 0,0
Uztura produkti 44,2 111,4 12,5 -0,1
Maize un labības produkti 9,2 123,1 18,6 0,9
labības produkti 1,5 131,3 21,0 0,9
maize 6,2 123,1 19,3 1,1
cepumi un tortes 1,5 113,4 12,7 0,0
Gaļa un gaļas izstrādājumi 11,3 109,9 8,0 0,8
gaļa 4,8 112,2 9,9 1,4
desas un žāvējumi 5,4 108,5 6,7 0,3
Zivis un zivju produkti 2,1 110,8 11,2 1,5
zivis 0,7 112,3 15,6 1,1
zivju produkti 1,1 106,8 7,2 2,1
zivju konservi 0,3 113,2 10,3 0,8
Piens, piena produkti, olas 6,5 108,6 11,9 -1,3
piens un piena produkti 4,1 107,4 13,0 -1,2
siers 1,2 110,4 6,8 -1,3
olas 1,3 112,1 17,1 -1,6
Sviests un taukvielas 2,6 100,2 7,9 0,3
Augļi, dārzeņi, kartupeļi 5,7 88,6 22,5 -4,1
augļi 2,3 111,9 57,5 -7,4
svaigie dārzeņi 1,9 78,3 3,8 5,3
kartupeļi 1,1 54,9 -18,8 -12,3
Cukurs, tēja, kafija, saldumi 5,7 111,0 6,1 0,6
cukurs 1,1 109,7 4,3 0,0
tēja un kafija 1,7 112,2 4,7 0,9
saldumi 1,8 113,7 11,3 0,7
garšvielas 1,0 102,6 3,3 0,4
Bezalkoholiskie dzērieni 1,1 106,6 2,7 0,0
Alkoholiskie dzērieni un tabaka 5,8 118,7 16,0 0,3
alkoholiskie dzērieni 4,7 118,7 15,2 0,3
tabakas izstrādājumi 1,1 119,6 20,0 0,0
II. Apģērbs un apavi 8,3 128,4 22,2 2,2
Apģērbs 5,3 128,2 21,4 1,6
Apavi 3,0 128,6 23,6 3,2
III. Dzīvoklis 14,8 127,9 19,9 0,1
Dzīvokļa īre 2,1 108,6 7,9 0,0
Būvmateriāli 0,7 128,1 23,0 0,6
Dzīvokļa remonts, kanalizācija u.c 2,9 148,1 33,3 0,0
Enerģija, kurināmais 9,1 126,1 19,8 0,1
IV. Mājsaimniecība 3,0 120,0 16,2 0,9
Mēbeles 0,3 116,1 13,3 0,2
Paklāji un grīdsegumi 0,1 104,4 2,8 0,5
Tekstilmateriāli dzīvoklim 0,3 133,3 30,3 2,1
Sadzīves tehnika 0,4 117,8 15,9 0,3
Trauki un virtuves piederumi 0,5 126,0 21,2 2,2
Mazgājamie līdzekļi
un sadzīves ķīmijas preces 1,1 112,4 8,8 0,4
V. Veselības aprūpe 3,3 125,9 16,8 0,0
Medicīnas pakalpojumi 1,1 137,7 24,4 0,4
Medikamenti 2,2 116,2 12,5 -0,2
VI. Transports un sakari 7,9 130,4 24,9 4,2
Transports 6,9 125,4 21,9 0,4
sabiedriskais transports 3,2 126,0 21,2 0,1
privāttransports 3,7 124,4 22,6 0,6
no tā: degviela 1,6 138,7 42,4 0,7
Sakari 1,0 166,6 44,5 31,1
VII. Atpūtas, kultūras un izglītības izdevumi 6,2 123,0 12,1 0,5
Kultūrpreces 0,7 107,7 5,2 0,1
Sporta preces 0,1 123,6 13,7 2,9
Rotaļlietas 0,4 105,5 6,3 0,0
Kultūras un sporta pasākumi 1,3 116,7 8,1 0,6
Rakstāmlietas 0,3 128,3 32,0 0,3
Preses izdevumi un grāmatas 2,1 133,7 16,5 0,7
Maksas kursi un bērnudārzs 0,8 120,0 10,7 0,5
VII. Pārējās preces un pakalpojumi 6,5 115,5 12,2 0,5
Friziera pakalpojumi 0,3 105,4 2,0 0,6
Veļas mazgātavu un ķīmisko
tīrītavu pakalpojumi 0,2 127,8 24,1 4,3
Pirts pakalpojumi 0,1 131,2 26,1 0,0
Galantērija, kosmētikas un higiēnas preces 1,6 113,5 12,0 0,6
Rituālie pakalpojumi 0,6 114,7 14,4 0,2
Sabiedriskā ēdināšana 3,6 116,9 12,6 0,3
Sagatavojis Valsts statistikas komitejas Cenu statistikas departaments