• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Revīzijas rezultātiem LR Labklājības ministrijas Centrālajā aparātā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 16.10.1996., Nr. 174 https://www.vestnesis.lv/ta/id/29178

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Senāta lēmums lietā Nr. SKK–88

Par aizstāvības nodrošināšanu

Vēl šajā numurā

16.10.1996., Nr. 174

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Valsts kontrole

Veids: lēmums

Pieņemts: 01.10.1996.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

 

Revīzijas lieta Nr.5.1-2-58

Latvijas Republikas Valsts kontroles Valsts budžeta revīzijas departamenta kolēģijas lēmums

Rīgā 1996.gada 1.oktobrī

Par Revīzijas rezultātiem LR Labklājības ministrijas Centrālajā aparātā

Latvijas Republikas Valsts kontroles Valsts budžeta revīzijas departamenta kolēģija: priekšsēdētājs — departamenta direktors K.Beljānis un kolēģijas locekļi: B.Breidaks, R.Bērziņa un M.Prāma, izskatīja revīzijas materiālus par valsts budžeta līdzekļu izlietojumu un rīcību ar valsts mantu LR Labklājības ministrijas Centrālajā aparātā (turpmāk tekstā LMCA) 1995.gadā un

konstatēja:

Labklājības ministrijas darbību reglamentē Ministru kabineta 1995.gada 11.aprīlī apstiprinātais nolikums, un saskaņā ar šo nolikumu ministrijas Centrālo aparātu veido vienpadsmit struktūrvienības. Labklājības ministrijas Centrālajā aparātā grāmatvedības uzskaiti veic Administratīvais departaments.

Revīzijā konstatēts, ka Labklājības ministrijas darbībā pieļauti vairāki pārkāpumi.

1995.gada LMCA valsts budžeta izdevumu tāmes izpildē atsevišķos ekonomiskās klasifikācijas kodos pieļauti asignējumu pārtēriņi: telefonu abonēšanas maksā un tālsarunu apmaksā pārtēriņš ir Ls 5634 apmērā, kancelejas mēbeļu un telpu iekārtas iegādē — Ls 16 221, transportlīdzekļu iegādē — Ls 7915, apmaksā par transportlīdzekļu nomu — Ls 6 228 u.c. Atsevišķos gadījumos budžeta līdzekļi norakstīti faktiskajos izdevumos pēc nepilnīgi noformētiem dokumentiem. Tā par autotransporta lietošanas un nomas pakalpojumiem LMCA ir pārskaitījis Ls 21 025 pēc rēķiniem, kuros nav uzrādīts, ar kādu mašīnu veikti pakalpojumi un par kādas mašīnas remontu tiek maksāts, nav arī līgumā paredzētās kalkulācijas.

Uz 1996.gada 1.janvāri virsgrāmatā un grāmatvedības pārskatā debitoru parāds bija Ls 320 un kreditoru parāds — Ls 2170, bet uzkrāšanas sarakstos par norēķiniem debitoru parāds — Ls 1173,75 un kreditoru parāds — Ls 3023,98. Šī neatbilstība novērsta, sastādot pārskatu uz 1996.gada 1.jūliju. Bez tam uz 1996.gada 1.janvāri debitoru parādos nebija ieskaitīti Ls 18 939, kuri no valsts pamatbudžeta 1995.gadā samaksāti SIA “R.A.S.A. un KO” par biroja mēbelēm; preču pavadzīmes — rēķini par saņemtajām mēbelēm izrakstīti 1996.gada 15.februārī.

1995.gadā no LMCA darba algas fonda ekonomijas nelikumīgi izmaksāti kopsummā Ls 1500.

LMCA ir noslēgts līgums ar bezpeļnas organizāciju valsts uzņēmumu (BOVU) “Šampētera nams” par ministrijas valdījumā esošo īpašumu apsaimniekošanu, uzturēšanu, remontēšanu un atjaunošanu, līdz ar ko valsts budžetā paredzētos līdzekļus LMCA pilnībā pārskaita BOVU “Šampētera nams”. Taču pēc naudas pārskaitīšanas nav nodrošināta pilnīga kontrole par šo līdzekļu faktisko izlietojumu. Tā 1995.gadā no valsts pamatbudžeta pārskaitīti LMCA uzturēšanai paredzētie Ls 54 958 un no speciālā budžeta ēkas Rīgā, Skolas ielā 28, remontam — Ls 19 000, bet ēkas Rīgā, Jersikas ielā 15 uzturēšanai un apsaimniekošanai pārskaitīti Ls 11 673. Šīs summas bez attaisnojošiem dokumentiem LMCA norakstītas uz faktiskajiem izdevumiem. BOVU “Šampētera nams” iesniegtajā pārskatā par 1995.gadā izlietotajām summām sakarā ar līguma Nr.1 izpildi norādījis, ka LMCA ieskaitījis ministrijas uzturēšanai Ls 80 348, bet pēc LMCA datiem sakarā ar līguma izpildi pārskaitīti Ls 73 958. Šie apstākļi pārbaudāmi papildus, tādēļ, ņemot vērā, ka Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departaments veic revīziju BOVU “Šampētera nams”, materiāli par šiem līdzekļiem nododami tālākai pārbaudei minētajam departamentam.

1995.gada 21.februārī LR labklājības ministrs ir izdevis rīkojumu Nr.41 par Labklājības ministrijas valdījumā esošo ēku un būvju nodošanu jaunizveidotās BOVU “Šampētera nams” pārziņā un apsaimniekošanā, saskaņā ar kuru 6 namīpašumi Rīgā un 2 namīpašumi Jūrmalā nodoti BOVU “Šampētera nams” bilancē. Daži no šiem namiem nodoti, pirms tos kā savus pamatlīdzekļus bija uzskaitījusi Labklājības ministrija. Labklājības ministra rīkojums ir pretrunā ar Ministru kabineta 1994.gada 12.jūlija noteikumu Nr.133 “Par valsts mantas atsavināšanas kārtību” 43.punktu, kas bija spēkā līdz 1995.gada 12.aprīlī pieņemtajam likumam “Par valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas kārtību” un noteica, ka valsts mantas nodošana bez atlīdzības noformējama ar Ministru kabineta rīkojumu. To pašu nosaka likuma 35.pants. Šāda LR labklājības ministra rīcība ir nelikumīga, un tā ir radījusi apstākļus, kuros rīcība ar valsts nekustamiem īpašumiem, kam jābūt reģistrētiem uz Labklājības ministrijas kā civiliestādes vārda, ir iespējama bez Ministru kabineta atļaujas, kādu paredz 1995.gada 12.aprīļa likuma “Par valsts un pašvaldību mantas atsavināšanas kārtību” 5.pants.

Sakarā ar to nepieciešams veikt pasākumus, lai BOVU “Šampētera nams” bilancē nelikumīgi nodotie namīpašumi — Rīgā, Jēzus baznīcas ielā 11, Raiņa bulvārī 27, Skolas ielā 5, Grēcinieku ielā 34, Ezermalas ielā 34, Hipokrāta ielā 2, kā arī Jūrmalā, Ceriņu ielā 14 un Piestātnes ielā 13, tiktu atdoti Labklājības ministrijai, uzskaitīti tās bilancē, kā arī attiecīgi reģistrēti zemesgrāmatā uz valsts vārda Labklājības ministrijas personā. Tas pats attiecas uz namīpašumu Rīgā, Jersikas ielā 15, par kuru Ministru kabinets 1995.gada 23.augustā ir izdevis rīkojumu Nr.477, ka Labklājības ministrijai viss tur atrodošais ēku komplekss noteiktā kārtībā jāreģistrē zemesgrāmatā uz valsts vārda ministrijas personā. Arī tas nav izpildīts. Par cik Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departaments revidē BOVU “Šampētera nams”, tā pārbaudei nododami materiāli arī par rīcību ar minētajiem namiem.

Nelikumīgi no LMCA valsts speciālā budžeta ir subsidētas labklājības ministrijas pārraudzībā un pārziņā esošās juridiski patstāvīgās iestādes par Ls 14 980. Tā Farmācijas inspekcijai 1995.gadā pārskaitīti Ls 4980, kas izlietoti Ls 3980 apmērā divu vieglo automobiļu “VW Golf” iegādei un Ls 1000 — degvielas iegādei. Zāļu kvalitātes kontroles un sertifikācijas laboratorijai pārskaitīti Ls 10 000 ēkas remontam.

Neievērojot Ministru kabineta 1995.gada 4.aprīļa noteikumus Nr.91, Labklājības ministrija 1995.gadā par valsts speciālā veselības aizsardzības budžeta līdzekļiem nelikumīgi centralizēti iegādājās medikamentus un dezinficējošos līdzekļus par Ls 117 000 un nelikumīgi sadalīja 1995.gadā neizlietotos valsts speciālā veselības aizsardzības budžeta līdzekļus citiem mērķiem Ls 201 231 apmērā.

Valsts speciālā veselības aizsardzības budžetā uzkrātos Ls 117 000 saskaņā ar Ministru kabineta 1995.gada 4.aprīļa noteikumu Nr.91 “Par valsts speciālo veselības aizsardzības budžetu” 3.punktu bija atļauts izlietot centralizētām medicīnas tehnikas, iekārtu un sanitārā autotransporta iegādēm (saskaņā ar tāmi). Bet tie izlietoti, Ls 100 000 pārskaitot valsts uzņēmumam “Grindex” par medikamentiem, kurus uzņēmums bija saņēmis par Pasaules bankas piešķirto kredītu (1995.gada 24.oktobra maksājuma uzdevums Nr.15), un Ls 17 000 pārskaitot firmai “Johnson & Johnson AB” par dezinficējošo līdzekļu iegādi (1995.gada 8.augusta un 18.decembra maksājuma uzdevumi Nr.6 un Nr.18). Arī konkurss pēdējā gadījumā nav rīkots.

Uz 1995.gada beigām valsts speciālajā veselības aizsardzības budžetā palika neizlietoti Ls 931 000, kas bija jāpārskaita Valsts slimokasei tālākiem norēķiniem ar veselības aizsardzības iestādēm par pakalpojumiem sakarā ar iedzīvotāju stacionāro un ambulatoro ārstēšanu. Bet no šiem līdzekļiem LMCA nelikumīgi sadalīja Ls 201 231, pārskaitot tieši klīnikai “Linezers” glikometru un diagnostisko stripu iegādei Ls 150 000, Rīgas pilsētas 7.klīniskajai slimnīcai parādu segšanai par apkuri un energoresursiem — Ls 48 231 un firmai “Johnson & Johnson AB”, kas vispār nav nodarbojusies ar iedzīvotāju ārstēšanu, par dezinfektantiem — Ls 3000. Turklāt, klīnikā “Linezers” Ls 150 000 vēl tagad nav izlietoti.

Neievērojot Ministru kabineta 1994.gada 1.marta noteikumus Nr.60 “Par darbiem un piegādēm valsts vajadzībām”, veselības valsts ministrs P.Apinis bez konkursa ir noslēdzis līgumus par medicīnas tehnikas un iekārtu iegādi, saskaņā ar kuriem no valsts speciālā veselības aizsardzības budžeta līdzekļiem samaksāti Ls 295 344:

— 1995.gada 24.jūlijā slēgts līgums ar a/s “Amerilat” par kompjūtertomogrāfa CT MAX-640 iegādi Rēzeknes slimnīcai USD 280 000 vērtībā (pusi no minētās iekārtas vērtības Ls 73 528 apmērā apmaksājusi Labklājības ministrija 1995.gada 7.augustā un 11.decembrī ar maksājuma uzdevumiem Nr.5 un Nr.19);

— 1995.gada 31.jūlijā noslēgts līguma ar firmu “Minotaur International Enterprices Inc.” par kodolmagnētiskās rezonanses tomogrāfa iegādi P.Stradiņa Valsts klīniskajai slimnīcai par Ls 126 416 (samaksāts 1995.gada 9.augustā ar maksājuma uzdevumu Nr.7);

— 1995.gadā noslēgts līgums ar firmu “GE Medical Systems” par digitālā angiogrāfa iegādi P.Stradiņa Valsts klīniskajai slimnīcai par Ls 95 400 (samaksāts 1995.gada 15.augustā ar maksājuma uzdevumu Nr.8).

Sakarā ar šīm piegādēm ir labklājības ministra paskaidrojums par to, ka 1995.gada 19.aprīlī izdots rīkojums Nr.103 “Par konkursu medicīnas aparatūras iegādei”, taču par šāda konkursa izsludināšanu un rīkošanu nekādi dokumenti revidentiem nav uzrādīti.

Kolēģija atzīst, ka LMCA nosakāms uzrēķins:

1) par Ls 1500, kas nelikumīgi izmaksāti no LMCA darba algas fonda līdzekļiem;

2) par Ls 14 980, kas no LMCA speciālā budžeta nelikumīgi pārskaitīti Farmācijas inspekcijai un Zāļu kvalitātes kontroles un sertifikācijas laboratorijai. Labklājības ministrijas pārraudzībā esošā Farmācijas inspekcija un pakļautībā esošā Zāļu kvalitātes kontroles un sertifikācijas laboratorija ir iestādes ar juridiskās personas tiesībām, kas patstāvīgi sniedz maksas pakalpojumus, un tām ir savi speciālā budžeta līdzekļi, tāpēc līdzekļu piešķiršana tām no citas budžeta iestādes, šajā gadījumā — LMCA, speciālā budžeta ir pretrunā ar likumu par budžetu un finansu vadību, kas nosaka, ka speciālo budžetu veido īpaši iezīmēti ieņēmumi un šī budžeta līdzekļi izlietojami saistībā ar šiem ieņēmumiem;

3) par Ls 150 000, kas 1995.gada 29.decembrī, pārkāpjot Ministru kabineta 1995.gada 4.aprīlī pieņemto noteikumu Nr.91 “Par valsts speciālo veselības aizsardzības budžetu” 11.punktu, nelikumīgi pārskaitīti klīnikai “Linezers” glikometru un diagnostisko stripu iegādei un līdz šim laikam nav izlietoti. Departamenta kolēģija uzskata, ka uzrēķins šajā gadījumā nebūtu jāpiemēro, ja pēc nelikumības atklāšanas klīnika “Linezers” minēto summu būtu atdevusi valsts speciālajā veselības aizsardzības budžetā un atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem tā būtu izmantota norēķiniem ar ārstniecības iestādēm par 1995.gadā iedzīvotājiem sniegtajiem ārstniecības pakalpojumiem, taču tas nav izdarīts;

4) par Ls 3000, kas 1996.gada 3.janvārī ar 1995.gada 29.decembra maksājuma uzdevumu Nr.26, tāpat kā iepriekšējā gadījumā no valsts speciālā veselības aizsardzības budžeta līdzekļu atlikuma uz gada beigām, pārskaitīti firmai “Johnson & Johnson AB” par dezinfektantu iegādi.

Kopējā uzrēķina summa — Ls 169 480.

No likuma viedokļa nav pietiekami attaisnoti, bet pēc būtības var tikt atzīti par attaisnojamiem sekojoši izdevumi kopsummā par Ls 496 573:

1) no valsts speciālā veselības aizsardzības budžeta līdzekļiem valsts uzņēmumam “Grindex” par medikamentiem pārskaitītie Ls 100 000 un firmai “Johnson & Johnson AB” par dezinfektantiem pārskaitītie Ls 17 000, kas bija jāizlieto centralizētām medicīnas tehnikas, iekārtu un sanitārā autotransporta iegādēm;

2) no valsts speciālā veselības aizsardzības budžeta līdzekļiem, kas palika atlikumā uz 1995.gada beigām, Rīgas pilsētas 7.klīniskajai slimnīcai parādu dzēšanai par apkuri un energoresursiem pārskaitītie Ls 48 231. Šie līdzekļi bija jāieskaita Valsts slimokasei tālākiem norēķiniem ar ārstniecības iestādēm par 1995.gadā iedzīvotājiem sniegtajiem ārstniecības pakalpojumiem;

3) par Ls 295 344, kas no valsts speciālā veselības aizsardzības budžeta izlietoti medicīnas tehnikas un iekārtu iegādei bez konkursa;

4) dažādi maksājumi no valsts pamatbudžeta līdzekļiem par Ls 35 998, pieļaujot pārtēriņu ekonomiskās klasifikācijas kodos uz citu ekonomiskās klasifikacijas kodu rēķina (lēmumā iepriekš minētie Ls 5634; 16 221; 7915; 6258).

Saskaņā ar likuma “Par Valsts kontroli” 19.panta 2.punktu un 33.panta 2.punktu jautājums par šo norēķinu apstiprināšanu nododams izskatīšanai Valsts kontroles padomei.

Kolēģijas sēdē piedalījās un paskaidrojumus sniedza Labklājības ministrijas Administratīvā departamenta direktore R.Aukona un galvenais grāmatvedis M.Putns.

Pamatojoties uz likuma “Par Valsts kontroli” 19.panta 2.punktu un 33.panta 2., 3. un 9. punktu, Valsts kontroles Valsts budžeta revīzijas departamenta kolēģija

nolēma:

1. Apstiprināt revīzijas rezultātus par rīcību ar valsts līdzekļiem un mantu 1995.gadā LR labklājības ministrijas Centrālajā aparātā un revīziju slēgt.

2. Noteikt uzrēķinu Labklājības ministrijas Centrālajam aparātam par Ls 169 480.

3. Nodot Valsts kontroles padomei izskatīšanai jautājumu par šajā lēmumā minēto Labklājības ministrijas Centrālā aparāta norēķinu apstiprināšanu Ls 496 573 apmērā, kas no likuma viedokļa nav pietiekami attaisnoti, bet pēc būtības var tikt atzīti par attaisnojamiem.

4. Nodot tālākai pārbaudei revīzijā, ko Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departaments veic bezpeļnas organizācijā valsts uzņēmumā “Šampētera nams”, materiālus par Labklājības ministrijas Centrālā aparāta pārskaitījumiem nekustamo īpašumu uzturēšanai Ls 73 958 un Ls 11 673 apmērā, kā arī par rīcību ar nekustamiem īpašumiem Rīgā, Jēzus baznīcas ielā 11, Raiņa bulvārī 27, Skolas ielā 5, Grēcinieku ielā 34, Ezermalas ielā 34, Hipokrāta ielā 2 un Jersikas ielā 15, kā arī Jūrmalā, Ceriņu ielā 14 un Piestātnes ielā 13.

5. Ieteikt Latvijas Republikas Labklājības ministrijai novērst revīzijā konstatētos trūkumus un par veiktajiem pasākumiem informēt Valsts kontroli līdz 1996.gada 1.decembrim.

Lēmumu var pārsūdzēt LR Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts budžeta revīzijas departamentā.

Kolēģijas priekšsēdētājs, departamenta direktors K.Beljānis

Kolēģijas locekļi: B.Breidaks, R.Bērziņa, M.Prāma

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!