Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 14 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 496
Rīgā 2017. gada 22. augustā (prot. Nr. 40 7. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma
3. panta otro daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2015, 122. nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt noteikumus ar 2.5.1 apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.5.1 ar alternatīvo degvielu darbināms transportlīdzeklis – mehānisks transportlīdzeklis, kuru pilnībā vai daļēji darbina ar elektroenerģiju, ūdeņradi, dabasgāzi gāzveida agregātstāvoklī, dabasgāzi šķidrā agregātstāvoklī, biometānu, sašķidrināto naftas gāzi vai ar mehānisku enerģiju, kas gūta no mehāniskajos transportlīdzekļos uzstādītas uzglabāšanas iekārtas vai uzstādītiem avotiem, tostarp no siltuma pārpalikuma;".
2. Izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
"4. Īslaicīgi braukt pa ceļu ārpus apdzīvotām vietām, ja tas nepieciešams ceļa vai tilta šķērsošanai, atļauts mopēdiem, tricikliem, kvadricikliem un motocikliem, kuru izmantošanu ceļu satiksmē izgatavotājs nav paredzējis, kā arī sniega motocikliem, kas reģistrēti Ceļu satiksmes drošības direkcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu reģistrāciju, un speciālai traktortehnikai, kas reģistrēta Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā saskaņā ar traktortehnikas un tās piekabju reģistrācijas noteikumiem, bet kurus to izgatavotājs nav paredzējis izmantošanai ceļu satiksmē. Braucot pa ceļu, kā arī ārpus tā, transportlīdzekļa vadītājam jādara viss iespējamais, lai tiktu nodrošināta ceļu satiksmes drošība."
3. Aizstāt 10. punktā vārdus "pārvietojas pa brauktuvi vai nomali" ar vārdiem "atrodas uz brauktuves vai nomales".
4. Izteikt 18.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"18.1. šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja ceļam ir sadalošā josla, vai vietās, kur uzstādīti nožogojumi gājējiem vai ceļu nožogojumi, izņemot vietas, kur ceļa nožogojumos ierīkoti ceļa šķērsošanai paredzēti pārtraukumi;".
5. Aizstāt 25.7.1. apakšpunktā vārdus un skaitļus "standartā LVS 63:2009 "Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums un aprīkojums" noteiktais" ar vārdiem "normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajām prasībām atbilstošs".
6. Aizstāt 106. punkta pirmajā teikumā vārdus "lai apdzenošie transportlīdzekļi varētu netraucēti pārkārtoties ceļa labajā pusē" ar vārdiem "kas, izteikta metros, ir ne mazāka par pusi no transportlīdzekļa braukšanas ātruma".
7. Svītrot 142.1. apakšpunktu.
8. Papildināt noteikumus ar 194.1 un 194.2 punktu šādā redakcijā:
"194.1 Transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu sastāvi var pārsniegt maksimālos garumus, kas noteikti šo noteikumu 2. pielikuma 1.1.–1.9. apakšpunktā, ja tiem ir kabīnes, kas uzlabo to aerodinamikas rādītājus, energoefektivitāti un drošības rādītājus, vai ja tie energoefektivitātes nolūkos ir aprīkoti ar aerodinamikas ierīcēm, kas ir tipa apstiprinātas un atbilst normatīvajos aktos par mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu noteiktajam. Transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu sastāvi, kas aprīkoti ar šādām kabīnēm vai aerodinamikas ierīcēm, atbilst šo noteikumu 2. pielikuma 4. punktam un jebkāda maksimālo garumu pārsniegšana nerada šo transportlīdzekļu vai transportlīdzekļu sastāvu kravas garuma palielinājumu.
194.2 Aerodinamikas ierīču izmantošanā vadītājam jāievēro šādi nosacījumi:
194.2 1. apstākļos, kad ir apdraudēta citu ceļu satiksmes dalībnieku vai vadītāja drošība, vadītājs tās saloka, ievelk vai atvieno;
194.2 2. to pielietojumā pilsētu un starppilsētu ceļu infrastruktūrās ņem vērā tādu teritoriju īpatnības, kurās ātruma ierobežojums ir 50 km/h vai zemāks un kurās ir lielāka iespējamība atrasties neaizsargātiem ceļu satiksmes dalībniekiem;
194.2 3. ja to izmantošana notiek Autopārvadājumu likumā noteiktajos intermodālajos pārvadājumos un jo īpaši gadījumos, kad tās ir ievilktas vai salocītas, tās nepārsniedz maksimālo atļauto garumu par vairāk nekā 20 cm."
9. Izteikt 218. punktu šādā redakcijā:
"218. Autobusam, vieglajam un kravas automobilim un motociklam ar blakusvāģi jābūt aprīkotam ar:
218.1. avārijas zīmi;
218.2. medicīnisko aptieciņu (autobusam, kurā ir vairāk nekā 25 sēdvietas, – ar divām aptieciņām)."
10. Papildināt noteikumus ar 218.1 punktu šādā redakcijā:
"218.1 Kravas automobilim, kura pilna masa nepārsniedz 3,5 t, un vieglajam automobilim jābūt aprīkotam ar vienu ugunsdzēsības aparātu, kura dzēstspējas klase ir 5A 21B vai augstāka, bet kravas automobilim, kura pilna masa pārsniedz 3,5 t, un autobusam jābūt aprīkotam ar vismaz vienu ugunsdzēsības aparātu, kura dzēstspējas klase ir 27A 70B vai augstāka."
11. Svītrot 220. punktu.
12. Aizstāt 225.3. apakšpunktā vārdus un skaitļus "saskaņā ar standartu LVS 63:2009 "Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums, aprīkojums"" ar vārdiem "atbilstoši normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajām prasībām".
13. Aizstāt 232. punktā vārdus un skaitļus "standarta LVS 20:2009 "Transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numura zīmes" prasībām"" ar vārdiem "normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju valsts reģistrācijas numura zīmēm noteiktajām prasībām".
14. Izteikt 285.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"285.3. 803. papildzīme "Darbības zona". Norāda garumu ceļa bīstamajam posmam, kas apzīmēts ar brīdinājuma zīmēm, vai aizlieguma zīmes darbības zonu, tostarp krustojumā, kā arī 537., 539. un 725. zīmes darbības zonu;".
15. Papildināt 285.27. apakšpunktu aiz vārdiem "izkraut kravu" ar vārdiem "un tamlīdzīgi".
16. Papildināt noteikumus ar 285.38. apakšpunktu šādā redakcijā:
"285.38. 860. papildzīme "Elektromobiļiem". Norāda, ka ar 537. zīmi apzīmēta stāvvieta attiecas tikai uz elektromobiļiem un ir pieejama uzlāde."
17. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 3. punktu šādā redakcijā:
"3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 29. aprīļa Direktīvas (ES) 2015/719, ar ko groza Padomes Direktīvu 96/53/EK, ar kuru paredz noteiktu Kopienā izmantotu transportlīdzekļu maksimālos pieļaujamos gabarītus iekšzemes un starptautiskajos autopārvadājumos, kā arī šo transportlīdzekļu maksimālo pieļaujamo masu starptautiskajos autopārvadājumos."
18. Izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
19. Papildināt 4. pielikuma 8. nodaļu ar 860. papildzīmes aprakstu un attēlu šādā redakcijā:
"860 |
|
Elektromobiļiem" |
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Satiksmes ministrs Uldis Augulis
Pielikums
Ministru kabineta
2017. gada 22. augusta
noteikumiem Nr. 496
"2. pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 2. jūnija
noteikumiem Nr. 279
Pieļaujamie transportlīdzekļu (transportlīdzekļu sastāvu)
gabarīti
(ar kravu vai bez tās), faktiskā masa un ass slodze
1. | Garums: | |
1.1. | mehāniskajiem transportlīdzekļiem (izņemot autobusus un trolejbusus) | 12 m |
1.2. | piekabēm | 12 m |
1.3. | transportlīdzekļu sastāviem, kas sastāv no automobiļa ar puspiekabi | 16,50 m |
1.4. | transportlīdzekļu sastāviem, kas sastāv no automobiļa ar piekabi | 18,75 m |
1.5. | posmainajiem autobusiem | 18,75 m |
1.6. | divasu autobusiem | 13,50 m |
1.7. | autobusiem, kam ir vairāk nekā divas asis | 15,00 m |
1.8. | transportlīdzekļu sastāviem, kas sastāv no autobusa ar piekabi | 18,75 m |
1.9. | transportlīdzekļu sastāviem, kas sastāv no traktortehnikas un divām piekabēm | 18,75 m |
2. | Platums: | |
2.1. | visiem transportlīdzekļiem | 2,55 m |
2.2. | transportlīdzekļiem ar izotermisko virsbūvi, maināmām virsbūvēm vai kuri ved izotermisku konteineru | 2,60 m |
3. | Augstums | 4 m |
4. | Transportlīdzeklim vai transportlīdzekļu sastāvam jāapgriežas riņķveida joslas robežās, kuras ārējais rādiuss ir 12,50 m, bet iekšējais rādiuss – 5,30 m | |
5. | Attālums horizontālā plaknē no puspiekabes atbalsta–sakabes ierīces ass līdz puspiekabes aizmugurei | 12 m |
6. | Attālums paralēli transportlīdzekļu sastāva ar piekabi garenasij no automobiļa kravas telpas vistālāk uz priekšu izvirzītā punkta līdz piekabes vistālāk uz aizmuguri izvirzītajam punktam, atņemot attālumu no automobiļa aizmugures līdz piekabes priekšai | 15,65 m |
7. | Attālums paralēli transportlīdzekļu sastāva ar piekabi garenasij no automobiļa kravas telpas vistālāk uz priekšu izvirzītā punkta līdz piekabes vistālāk uz aizmuguri izvirzītajam punktam | 16,40 m |
8. | Faktiskā masa: | |
8.1. | divasu piekabēm | 18 t |
8.2. | trīsasu piekabēm | 24 t |
8.3. | transportlīdzekļu sastāviem ar piekabi, kas sastāv no divasu automobiļa un divasu piekabes | 36 t |
8.4. | transportlīdzekļu sastāviem ar piekabi, kas sastāv no divasu automobiļa un trīsasu vai vairākasu piekabes vai trīsasu automobiļa un divasu vai vairākasu piekabes | 40 t |
8.5. | transportlīdzekļu sastāviem ar puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un trīsasu puspiekabes vai trīsasu vilcēja un divasu vai trīsasu puspiekabes | 40 t |
8.6. | transportlīdzekļu sastāviem, kas sastāv no traktortehnikas un divām divasu vai trīsasu piekabēm | 40 t |
8.7. | transportlīdzekļu sastāviem ar puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un trīsasu puspiekabes, kurš, veicot intermodālu pārvadājumu darbības, pārvadā vienu vai vairākus konteinerus vai maināmas virsbūves, kuru maksimālais kopējais garums ir līdz 45 pēdām | 42 t |
8.8. | transportlīdzekļu sastāviem ar puspiekabi, kas sastāv no trīsasu vilcēja un divasu vai trīsasu puspiekabes, kurš, veicot intermodālu pārvadājumu darbības, pārvadā vienu vai vairākus konteinerus vai maināmas virsbūves, kuru maksimālais kopējais garums ir līdz 45 pēdām | 44 t |
8.9. | transportlīdzekļu sastāviem ar puspiekabi, kas sastāv no divasu vilcēja un divasu puspiekabes: | |
8.9.1. | ja puspiekabes starpasu attālums ir 1,3 m un lielāks, bet nepārsniedz 1,8 m | 36 t |
8.9.2. | ja puspiekabes starpasu attālums ir lielāks par 1,8 m | 36 t |
8.9.3. | ja vilcēja faktiskā masa ir 18 t un puspiekabes, kuras starpasu attālums ir lielāks par 1,8 m, faktiskā masa ir 20 t, un ja dzenošajam tiltam ir dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums | 38 t |
8.10. | divasu mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kas nav autobusi | 18 t |
8.11. | divasu ar alternatīvu degvielu darbināmiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kas nav autobusi, ja papildu svars vajadzīgs alternatīvo degvielu tehnoloģijai | 19 t |
8.12. | divasu autobusiem | 19,5 t |
8.13. | trīsasu automobiļiem | 25 t |
ja trīsasu automobiļa dzenošajam tiltam ir dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums vai katram no dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi un ass slodze nepārsniedz 9,5 t | 26 t | |
8.14. | trīsasu ar alternatīvu degvielu darbināmiem automobiļiem, ja papildu svars vajadzīgs alternatīvo degvielu tehnoloģijai | 26 t |
ja trīsasu ar alternatīvu degvielu darbināma automobiļa dzenošajam tiltam ir dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums vai katram no dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi un ass slodze nepārsniedz 9,5 t, ja papildu svars vajadzīgs alternatīvo degvielu tehnoloģijai | 27 t | |
8.15. | četrasu automobiļiem ar diviem stūrējamiem tiltiem, ja tā dzenošajam tiltam ir dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums vai katram no dzenošajiem tiltiem ir dubultriteņi un ass slodze nepārsniedz 9,5 t | 32 t |
8.16. | trīsasu posmainajiem autobusiem | 28 t |
8.17. | trīsasu ar alternatīvu degvielu darbināmiem posmainajiem autobusiem, ja papildu svars vajadzīgs alternatīvo degvielu tehnoloģijai | 29 t |
9. | Vienass tilta slodze: | |
9.1. | dzītajam tiltam bez dubultriteņiem | 10 t |
9.2. | dzītajam tiltam ar dubultriteņiem | 10 t |
9.3. | dzenošajam tiltam | 11,5 t |
10. | Divasu tilta asu slodzes summa: | |
10.1. | mehāniskajiem transportlīdzekļiem, ja starpasu attālums ir: | |
10.1.1. | mazāks par 1 m | 11,5 t |
10.1.2. | 1 m un lielāks, bet mazāks par 1,3 m | 16 t |
10.1.3. | 1,3 m un lielāks, bet mazāks par 1,8 m | 18 t |
10.1.4. | 1,3 m un lielāks, bet mazāks par 1,8 m un ja dzenošajai asij ir dubultriteņi un pneimatisks vai tam pielīdzināms atsperojums vai ja abām dzenošajām asīm ir dubultriteņi un katras ass slodze nepārsniedz 9,5 t | 19 t |
10.2. | piekabēm (puspiekabēm), ja starpasu attālums ir: | |
10.2.1. | mazāks par 1 m | 11 t |
10.2.2. | 1 m un lielāks, bet mazāks par 1,3 m | 16 t |
10.2.3. | 1,3 m un lielāks, bet mazāks par 1,8 m | 18 t |
10.2.4. | 1,8 m un lielāks | 20 t |
11. | Trīsasu tilta asu slodzes summa piekabēm (puspiekabēm), ja starpasu attālums: | |
11.1. | nepārsniedz 1,3 m | 21 t |
11.2. | lielāks par 1,3 m, bet nepārsniedz 1,4 m | 24 t |
12. | Transportlīdzekļa (transportlīdzekļu sastāva) dzenošās(-o) ass(-u) slodze nedrīkst būt mazāka par 25 % no kopējās transportlīdzekļa (transportlīdzekļu sastāva) faktiskās masas | |
13. | Transportlīdzekļu sastāviem ar piekabi attālums starp vilcēja pakaļējo asi un piekabes priekšējo asi nedrīkst būt mazāks par 3,00 m | |
14. | Četrasu mehāniskā transportlīdzekļa maksimāli pieļaujamā masa tonnās nedrīkst būt lielāka par pieciem attālumiem metros starp tā priekšējo un pakaļējo asi | |
15. | Attālums horizontālā plaknē starp puspiekabes atbalsta–sakabes ierīces asi un jebkuru punktu puspiekabes priekšpusē nedrīkst pārsniegt 2,04 m | |
16. | Stāvošam autobusam uz zemes ar svītru atzīmē horizontālu sāna vertikālās pieskarplaknes projekciju, kas atrodas šā pielikuma 4. punkta minētā riņķa ārmalas pusē (posmainam autobusam abām tā daļām jālīdzinās pēc šīs svītras). Kad autobuss, kas sācis braukt taisnā virzienā, iebrauc šā pielikuma 4. punktā minētajā riņķa joslā, neviena tā daļa nedrīkst izvirzīties ārpus minētās vertikālās plaknes projekcijas vairāk kā par 0,6 m | |
17. | Šā pielikuma 1.1., 1.2., 1.3. un 1.4. apakšpunktā, kā arī 3. punktā minētās prasības uz autovedējiem attiecas, tiem ceļu satiksmē piedaloties bez kravas | |
18. | Maksimālos garumus, kas noteikti šā pielikuma 1. punktā, attiecīgajā gadījumā, ievērojot šo noteikumu 194.1 punktu, un maksimālo attālumu, kas noteikts 5. punktā, var par 15 cm pārsniegt transportlīdzekļi vai transportlīdzekļu sastāvi, tiem ceļu satiksmē piedaloties ar tukšiem 45 pēdu konteineriem vai 45 pēdu maināmām virsbūvēm, ar nosacījumu, ka attiecīgā konteinera vai noņemamās virsbūves pārvadājums pa autoceļiem ir intermodāla pārvadājuma darbības daļa, kā noteikts Autopārvadājumu likumā" |
Satiksmes ministrs Uldis Augulis