Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Vēstules. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 23.01.1997., Nr. 26 (741) https://vestnesis.lv/ta/id/29516

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Zemes reformas tiesiskās, finansiālās un reģionālās īpatnības

Vēl šajā numurā

23.01.1997., Nr. 26 (741)

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

VĒSTULES

Par nepieciešamību steidzīgi izdarīt grozījumus LR Centrālās vēlēšanu komisijas instrukcijā

LR ģenerālprokuroram

LR Centrālajai vēlēšanu komisijai

noraksti: laikrakstam “Latvijas Vēstnesis”

Liepājas pilsētas vēlēšanu komisijai

Minētās Instrukcijas 27.punktā norādīts, kā vietējām vēlēšanu komisijām jārīkojas, ja kandidātu saraksts tiek iesniegts pēdējā to iesniegšanas dienā — 1997.gada 28.janvārī — un tajā tiek konstatētas kļūdas; tad iesniedzējs tiesīgs tās kļūdas, kuras var novērst uzreiz, darīt to vēlēšanu komisijas telpās līdz pulksten 24.

Šīs normas formulējums it kā varētu ļaut uzskatīt, ka to ķļūdu, ko nevar novērst uzreidz, labošanai komisija tomēr dod laiku 72 stundas, kā to paredz Pilsētas domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma 20.pants. Taču Instrukcijas 27.punkta teksts un CVK atbildīgo amatpersonu skaidrojumi liek saprast, ka 28.janvārī sarakstus iesniegušajiem jebkuru kļūdu labošanai tiek dots laiks līdz 28.janvāra pulksten 24. Tādējādi Likumā norādīto 72 stundu vietā saskaņā ar Instrukciju iesniedzējam var tikt dotas pat tikai 6 stundas kļūdu novēršnaai. Šādas kārtības pamatošanai Instrukcijas 22.punkta 2. un 3. daļā noteikts, ka par saraksta iesniegšanas dienu uzskatāma nevis tā diena, kad saraksts iesniegts un tajā konstatēto kļūdu dēļ atdots atpakaļ iesniedzējam, bet gan tā diena, kad komisija to pieņēmusi jau izlabotu.

Šāda norma neatbilst vispārpieņemtajiem procesuālajiem principiem, atbilstoši kuriem par kāda dokumenta iesniegšanas dienu tiek uzskatīta tā pirmreizējā iesniegšanas diena, lai arī dokuments ir bijis atdots atpakaļ labojumiem — ja tas norādītajā termiņā izlabots.

Tāpat šī Instrukcijas norma par iespējām labot konstatētās kļūdas tikai 6 — 14 stundu laikā ir krasā pretrunā ar Likuma 20.pantā noteikto, ka vēlēšanu komisija 48 stundu laikā pēc saraksta iesniegšanas pārbauda, vai tas iesniegts, ievērojot likuma noteikumus un konstatējot neatbilstības, dod iespēju 72 stundu laikā tās novērst. Tātad arī likums paredz, ka par saraksta iesniegšanas dienu uzskatāma tā pirmreizējās iesniegšanas diena.

Bez tam šis likuma pants paredzējis komisijai 48 stundas sarakstu pārbaudei, nevis tikai dažus mirkļus, kā tas izriet no Instrukcijas 27.punkta, kurā reglamentēts komisijas darbs ar termiņa pēdējā dienā (bet arī tas ir termiņā!) sarakstus iesniedzošajiem. Te varētu arī rasties jautājums, kādēļ Instrukcijā nav atsevišķas norādes attiecībā uz iesniedzēju tiesībām un komisijas darbu 27.janvārī — cik ilgs laiks komisijai dots sarakstu pārbaudīšanai un cik ilgu laiku tā drīkst dot nepilnību labošanai. Ja jau iesniedzēju tiesības sašaurinās atbilstoši tuvojoties iesniegšanas termiņa beigām, tad būtu jāsecina, ka arī 27.janvārī iesniegto sarakstu labošanai neiznāk vis 72 stundas, bet gan tikai 12 līdz 20 stundas, turklāt tikai gadījumā, ja komisija neizmanto sev likumā paredzētās 48 stundas saraksta pārbaudīšanai. Minētās 48 stundas komisija faktiski var izmantot tikai tad, ja saraksts tiek iesniegts līdz 23.janvārim, jo, sākot jau ar 24.janvāri, 48 stundu laiks pārbaudei un 72 stundu paredzētais laiks labošanai summējoties iesniedzas 29.janvārī un tālākajos datumos, kuros Instrukcija vairs nepieļauj arī izlabotu sarakstu pieņemšanu. Tādējādi gadījumos, ja sarakstu iesniedz 24.janvārī un vēlākās termiņa dienās, šī Instrukcijas norma atņem komisijai un iesniedzējam Likuma 20.pantā tiem garantētās tiesības.

Instrukcijas 27.punkta noslēgumā minēts: ja nav ievērotas 8. un 9.panta, 10.panta 1. daļas, IV nodaļas un Instrukcijas prasības, kandidātu sarakstu nepieņem (!). It kā būtu jāsaprot, ka šāds noteikums ir attiecināms tikai uz 28.janvārī sniegtajiem sarakstiem, jo minētajā Instrukcijas punktā runāts par darbu vēlēšanu komisijā tikai 28.janvārī. Tātad te ietverts kārtējais diskriminējošais nosacījums pret tiem, kas kādā noteiktā termiņa datumā — 28.janvārī — sniegs sarakstus.

Likumā (20., 22.p.), pat pašas Instrukcijas citos punktos (26.) minēto likuma pantu (8., 9., 10.1.d., 15. — 24.) neievērošana neparedz tādas civilsankcijas kā saraksta nepieņemšana, bet paredz tikai konkrētu, prasībām neatbilstošu kandidātu izsvītrošanu. Taču 28.janvārī iesniegtos sarakstus saskaņā ar Instrukcijas 27.punktu paredzēts nepieņemt pat tādos gadījumos, ja nav ievērotas likuma 10.p. 1.d. prasības (bet tur ir runāts tikai par to, kas notiek ar attiecīgām amatpersonām to ievēlēšanas gadījumā), 8. un 9.panta prasības (sarakstā pieteikts kāds vēlēšanām neatbilstošs kandidāts), IV nodaļas prasības (daudzas no tām nav nekādā saistībā ar vēlēšanu sarakstu kandidātiem un iesniedzējiem izvirzāmajām prasībām).

Sakarā ar iepriekšminēto, kā arī ņemot vērā to, ka likumam kā valsts izdotam normatīvajam aktam piemīt vislielākais juridiskais spēks, bet likumam pakārtotie normatīvie akti (šajā gadījumā Instrukcija par sarakstu iesniegšanu) nevar grozīt likumu, bet tiem ir jākalpo tikai likuma normu konkretizēšanai un detalizēšanai,

lūdzu Jūsu rīcību, lai tiktu atcelts minētās Instrukcijas 27.punkts.

Tas ļautu izvairīties no iespējamiem tiesu procesiem, kuri sliktākajā gadījuma var novest pat līdz nepieciešamībai izsludināt atkārtotas attiecīgu pašvaldību vēlēšanas.

Liepājā 1997.gada 20.janvārī Arnis Kadiķis , Liepājas pilsētas domes deputāts

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!