MĒS VISI EIROPĀ
Eiropas valstu izglītības ministru pastāvīgās konferences 19. sesijas Ziņojums Eiropas Padomes Ministru komitejai
Kristjānsannā 1997.gada 23.jūnijā
Izglītības ministri iesaka
1. Eiropas valstu izglītības ministri, satikušies pastāvīgās konferences 19. sesijā Kristjānsannā, vēlreiz apliecina izglītības būtiski svarīgo lomu,
— dodot iespēju katram indivīdam dzīves laikā īstenot savas iespējas un sekot līdzi straujajām sociālajām un tehnoloģiskajām pārmaiņām, jaunajiem nodarbinātības veidiem un sarežģītās informatizētās sabiedrības daudzsološajām iespējām ar pārliecību, atbildību un iztēli;
— palīdzot jauniešiem un pieaugušajiem kļūt aktīviem un pastāvīgiem pilsoņiem, kas augstu vērtē likumu noteikumus un cilvēktiesības, noraidoši attiecas pret neiecietību un vardarbību;
— veicinot lielāku sapratni un uzticību starp Eiropas tautām un aicinot respektēt atšķirības un dzīvot kopā saskaņā gan pašās valstīs, gan starp valstīm;
— veidojot demokrātisku, mierīgu, iecietīgu, līdzjūtīgu un dinamisku Eiropu, kas būtu atvērta visai pasaulei.
2. Ministri izsaka lielu atzinību Eiropas Padomes īpašajam ieguldījumam Eiropas sadarbībai izglītībā. Šis ieguldījums atspoguļo
— organizācijas viseiropeisko raksturu;
— tās pamatvērtības — cilvēktiesības, pamata brīvības un plurālistisko demokrātiju;
— tās rūpes par indivīdu, skaužot neiekļaušanās un norobežošanās situācijas;
— tās cieņu pret Eiropas kultūras mantojumu un Eiropas valstu kultūru daudzveidību;
— tās vēlmi tuvināt Eiropas tautas un stiprināt mūsu kontinentā savstarpējo sapratni un uzticēšanos;
— nacionālo, reģionālo un lokālo politikas veidotāju, speciālistu un sabiedrības pārstāvju iesaistīšanu Eiropas Padomes izglītības darbā.
3. Ministri iesaka Eiropas Padomei tuvākā un tālākā nākotnē izglītības programmas koncentrēt uz
— izglītības politiku, kas veicinātu indivīda attīstību, sekmētu demokrātisko drošību un sociālo vienotību;
— izglītību demokrātiskas pilsonības veidošanai, kas ietvertu līdzdalības pieredzi demokrātisku lēmumu pieņemšanā un konfliktu atrisinājumu mierīgā ceļā;
— Eiropas dimensiju izglītībā, īpaši moderno valodu apgūšanu, vēstures mācīšanu, skolu dienu aktivitātēm un augstākās izglītības kvalifikāciju atzīšanu;
— izglītību daudzvalodu un daudzkultūru sabiedrībās (starpkultūru izglītība).
Šīs prioritātes ir pilnībā atspoguļotas Izglītības komitejas vidēja termiņa programmā. Tā tiks īstenota pēc plāna un nodrošināta ar nepieciešamajiem resursiem.
4. Ministri iesaka Eiropas Padomei turpināt atbalstīt reformas izglītībā jaunajās dalībvalstīs Vidus un Austrumeiropas savas kompetences jomās, t.i., izglītības politikas demokratizēšanā, izglītošanā cilvēktiesību jomā un demokrātisku pilsoņu izglītošanā, vēstures mācīšanā, moderno valodu apgūšanā, politikā un likumdošanā, kas attiecas uz nacionālo minoritāšu izglītību, un augstākās izglītības likumdošanā. Solidaritātes garā Eiropas Padomei jāpieliek pūles, lai stiprinātu jau darbojošās sadrbības programmas ar dalībvalstīm vai apgabaliem ar neatliekamām vajadzībām, īpaši Albāniju, Bosniju un Hercegovinu, un Austrumslovēniju Horvātijā. Jāsagatavo sadarbības programmas ar bijušās Dienvidslāvijas republiku Maķedoniju.
5. Eiropas Padomei jāpastiprina tās saites un sadarbība ar
— vietējām un reģionālajām pašvaldībām;
— Eiropas Savienību, UNESCO, OSCE, OECD, Ziemeļvalstu Ministru padomi un citiem reģionāliem grupējumiem;
— starptautiskām nevaldības organizācijām, īpaši ar jauniešu, vecāku un pedagogu asociācijām.
Šāda sadarbība bagātinās visu iesaistīto pušu darbību, nodrošinās aktivitāšu saskaņotību, ļaus efektīvi izmantot trūcīgos līdzekļus un izvairīties no darbu dublēšanās.
6. Eiropas Padomes darbs izglītības nozarē ir veltīgs, ja tā rezultāti dalībvalstīm un to pilsoņiem nav zināmi un netiek izmantoti. Tādēļ šo rezultātu izplatīšana ir svarīgākais uzdevums gan EP dalībvalstīm, gan pašai Eiropas Padomei. Tam jānotiek nacionālo izglītojošo semināru veidā, ciešāk sadarbojoties ar komerciālajām izdevniecībām, izglītojošo presi, radio un televīziju. Pēc iespējas plaši jāizmanto iespējas, ko sniedz jaunās informācijas tehnoloģijas, t.i., “Internet” un multimediji.
7. Eiropas valstu izglītības ministri lūdz Ministru komitejai ņemt vērā šo Ziņojumu, gatavojot Eiropas Padomes dalībvalstu un valdību vadītāju otro tikšanos Strasbūrā 1997.gada 10. — 11.oktobrī.