Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 15 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 408
Rīgā 2018. gada 10. jūlijā (prot. Nr. 32 20. §)
Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība"
Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 22. panta otro daļu un
25. panta
ceturto daļu, likuma "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu" 18. panta pirmās daļas 1. punktu un
Autopārvadājumu likuma 6.1 panta trešo daļu un 30.1 panta
trešo daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 25. nr.; 2011, 79. nr.; 2012, 72. nr.; 2013, 244. nr.; 2014, 204. nr.; 2016, 9., 220. nr.) grozījumu un izteikt 1. pielikuma 8. punktu šādā redakcijā:
"8. Ierobežojumu un papildinformācijas kodi un apakškodi:
8.1. ierobežojuma kodi, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam jālieto:
8.1.1. redzes korekcijas un (vai) aizsardzības līdzeklis (01):
8.1.1.1. brilles (01.01);
8.1.1.2. kontaktlēcas (01.02);
8.1.1.3. acs aizsargs (01.05);
8.1.1.4. brilles vai kontaktlēcas (01.06);
8.1.1.5. specifisks optisks palīglīdzeklis (01.07);
8.1.2. dzirdes vai saziņas palīgierīce (02);
8.1.3. locekļu protēzes vai ortozes (03):
8.1.3.1. augšējo ekstremitāšu protēze vai ortoze (03.01);
8.1.3.2. apakšējo ekstremitāšu protēze vai ortoze (03.02);
8.2. ierobežojuma kodi, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam atļauts vadīt automobili vai autobusu ar:
8.2.1. pielāgotu transmisiju (10):
8.2.1.1. automātisko pārnesumkārbu (10.02);
8.2.1.2. pielāgotu transmisijas vadības ierīci (10.04);
8.2.2. pielāgotu sajūgu (15):
8.2.2.1. pielāgotu sajūga pedāli (15.01);
8.2.2.2. ar roku darbināmu sajūgu (15.02);
8.2.2.3. automātisko sajūgu (15.03);
8.2.2.4. līdzekli, kas novērš sajūga pedāļa iestrēgšanu vai tā nejaušu nospiešanu (15.04);
8.2.3. pielāgotu bremžu sistēmu (20):
8.2.3.1. pielāgotu bremžu pedāli (20.01);
8.2.3.2. ar kreiso kāju darbināmu bremžu pedāli (20.03);
8.2.3.3. slīdošu bremžu pedāli (20.04);
8.2.3.4. paceltu bremžu pedāli (20.05);
8.2.3.5. ar roku darbināmām bremzēm (20.06);
8.2.3.6. bremzēm, kuru darbināšanai nepieciešamais spēks nepārsniedz tam noteiktos N (20.07), piemēram, 20.07 (300N);
8.2.3.7. pielāgotu stāvbremzi (20.09);
8.2.3.8. līdzekli, kas novērš bremžu pedāļa iestrēgšanu vai tā nejaušu nospiešanu (20.12);
8.2.3.9. ar celi darbināmām bremzēm (20.13);
8.2.3.10. bremzēm, kuras palīdz darbināt ārējs spēks (20.14);
8.2.4. pielāgotu akseleratoru (piemēram, ar pielāgotu akseleratora pedāli, spiešanai ar visu pēdu pielāgotu akseleratora pedāli, noliektu akseleratora pedāli) (25):
8.2.4.1. pielāgotu akseleratora pedāli (25.01);
8.2.4.2. paceltu akseleratora pedāli (25.03);
8.2.4.3. ar roku darbināmu akseleratoru (25.04);
8.2.4.4. ar celi darbināmu akseleratoru (25.05);
8.2.4.5. akseleratoru, kuru palīdz darbināt ārējs spēks (25.06);
8.2.4.6. kreisajā pusē novietotu akseleratora pedāli (25.08);
8.2.4.7. līdzekli, kas novērš akseleratora pedāļa iestrēgšanu vai tā nejaušu nospiešanu (25.09);
8.2.5. pielāgotiem pedāļiem un pedāļu aizsargierīcēm (31):
8.2.5.1. paralēlu pedāļu papildu komplektu (31.01);
8.2.5.2. vienā vai gandrīz vienā līmenī novietotiem pedāļiem (31.02);
8.2.5.3. līdzekli, kas novērš bremžu un akseleratora pedāļu iestrēgšanu vai tā nejaušu nospiešanu, ja pedāļus nedarbina ar kāju (31.03);
8.2.5.4. paaugstinātu grīdu (31.04);
8.2.6. apvienotām darba bremžu un akseleratora sistēmām (32):
8.2.6.1. ar vienu roku darbināmu apvienotu darba bremžu un akseleratora sistēmu (32.01);
8.2.6.2. apvienotu darba bremžu un akseleratora sistēmu, ko darbina ārējs spēks (32.02);
8.2.7. apvienotām darba bremžu, akseleratora un stūres sistēmām (33):
8.2.7.1. ar vienu roku darbināmu apvienotu darba bremžu, akseleratora un stūres sistēmu (33.01);
8.2.7.2. apvienotu darba bremžu, akseleratora un stūres sistēmu, ko darbina ārējs spēks (33.02);
8.2.8. pielāgotām papildierīcēm (gaismu, logu tīrītāju vai mazgātāju, skaņas signāla, virziena rādītāju slēdžiem) (35):
8.2.8.1. papildierīcēm, kas darbināmas, neatlaižot stūres ratu (35.02);
8.2.8.2. papildierīcēm, kas darbināmas ar kreiso roku, neatlaižot stūres ratu (35.03);
8.2.8.3. papildierīcēm, kas darbināmas ar labo roku, neatlaižot stūres ratu (35.04);
8.2.8.4. papildierīcēm, kas darbināmas, neatlaižot stūres ratu, kā arī bremžu un akseleratora mehānismus (35.05);
8.2.9. pielāgotu stūres mehānismu (piemēram, ar pielāgotu (pastiprinātu) stūres pastiprinātāju, pagarinātu stūres rata statni, pielāgotu stūres ratu) (40):
8.2.9.1. stūres iekārtu, kuras darbināšanai nepieciešamais spēks nepārsniedz tam noteiktos N (40.01), piemēram, 40.01 (140N);
8.2.9.2. pielāgotu stūres ratu (ar lielāku vai biezāku stūres rata daļu, samazinātu diametru u.tml.) (40.05);
8.2.9.3. stūres ratu ar pielāgotu pozīciju (40.06);
8.2.9.4. ar kāju darbināmu stūres iekārtu (40.09);
8.2.9.5. stūres ratu ar palīgierīci (40.11);
8.2.9.6. ar vienu plaukstu vai roku darbināmu alternatīvi pielāgotu stūres sistēmu (40.14);
8.2.9.7. ar divām plaukstām vai rokām darbināmu alternatīvi pielāgotu stūres sistēmu (40.15);
8.2.10. pielāgotām atpakaļskata vai sānskata ierīcēm (42):
8.2.10.1. pielāgotu atpakaļskata ierīci (42.01);
8.2.10.2. papildu ierīci sānskatam, kas atrodas transportlīdzekļa salonā (42.03);
8.2.10.3. aklās zonas pārredzamības ierīci (42.05);
8.2.11. pielāgotu vadītāja sēdekli (43):
8.2.11.1. vadītāja sēdekli, kas ir tādā augstumā, lai tiktu nodrošināta normāla pārredzamība un normāls attālums no stūres rata un pedāļiem (43.01);
8.2.11.2. vadītāja sēdekli, kas pielāgots ķermeņa formai (43.02);
8.2.11.3. vadītāja sēdekli ar sānu balstu labai stabilitātei (43.03);
8.2.11.4. vadītāja sēdekli ar roku balstu (43.04);
8.2.11.5. pielāgotu drošības jostu (43.06);
8.2.11.6. drošības jostu ar balstu labai stabilitātei (43.07);
8.3. ierobežojuma kodi, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam atļauts vadīt motociklu (apakškoda lietošana ir obligāta):
8.3.1. ar vienoti darbināmām bremzēm (44.01);
8.3.2. ar pielāgotām priekšējā riteņa bremzēm (44.02);
8.3.3. ar pielāgotām pakaļējā riteņa bremzēm (44.03);
8.3.4. ar pielāgotu akseleratoru (44.04);
8.3.5. kura vadītāja sēdeklis ir tādā augstumā, kas ļauj vadītājam, atrodoties sēdus stāvoklī, vienlaikus nolikt abas kājas uz virsmas un līdzsvarot motociklu apstāšanās un stāvēšanas laikā (44.08);
8.3.6. kura priekšējā riteņa bremžu darbināšanai nepieciešamais spēks nepārsniedz tam noteiktos N (44.09), piemēram, 44.09 (140N);
8.3.7. kura pakaļējā riteņa bremžu darbināšanai nepieciešamais spēks nepārsniedz tam noteiktos N (44.10), piemēram, 44.10 (140N);
8.3.8. ar pielāgotu kāju balstu (44.11);
8.3.9. ar pielāgotu rokturi (44.12);
8.4. ierobežojuma kods, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam atļauts vadīt motociklu tikai ar blakusvāģi (45);
8.5. ierobežojuma kods, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam atļauts vadīt tikai triciklu (46);
8.6. ierobežojuma kods, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam atļauts vadīt tikai transportlīdzekļus, kuriem ir vairāk nekā divi riteņi un kuri vadītājam nav jālīdzsvaro, uzsākot braukt, apstājoties vai stāvot (47);
8.7. ierobežojuma kods, kas nosaka, ka transportlīdzekļa vadītājam atļauts vadīt transportlīdzekli ar konkrētu transportlīdzekļa identifikācijas numuru. Vadītāja apliecībā papildus kodam norāda attiecīgā transportlīdzekļa identifikācijas numuru (50);
8.8. kopā ar kodiem 01–44 papildu precizēšanai izmanto šādus burtus:
8.8.1. kreisā puse (a);
8.8.2. labā puse (b);
8.8.3. plauksta (c);
8.8.4. kāja (d);
8.8.5. vidus (e);
8.8.6. roka (f);
8.8.7. īkšķis (g);
8.9. papildinformācijas kods, kas norāda, ka vadītāja apliecība izdota, apmainot ārpus Eiropas Savienības valstīm izdotu vadītāja apliecību (70). Aiz koda norāda apmainītās vadītāja apliecības numuru un izdevējvalsti (piemēram, 70.12345678. RUS);
8.10. papildinformācijas kods, kas norāda, ka vadītāja apliecība izdota, atjaunojot ārpus Eiropas Savienības valstīm izdotu vadītāja apliecību (71). Aiz koda norāda apmainītās vadītāja apliecības numuru un izdevējvalsti (piemēram, 71.12345678. RUS);
8.11. ierobežojuma kods, kas norāda, ka vadītājam ir atļauts vadīt tikai B kategorijā ietilpstošus B1 kategorijas transportlīdzekļus (kvadriciklus) (73);
8.12. ierobežojuma kods, kas norāda, ka vadītājam atļauts vadīt tikai transportlīdzekļus ar automātisko pārnesumkārbu (78);
8.13. ierobežojuma kods, kas precizē iepriekš iegūtās transportlīdzekļu vadīšanas tiesības (79). Aiz koda iekavās norāda informāciju par iepriekš iegūtajām transportlīdzekļu vadīšanas tiesībām vai lieto šādus apakškodus:
8.13.1. tikai divriteņu transportlīdzekļus ar blakusvāģi vai bez tā (79.01);
8.13.2. tikai AM kategorijas trīsriteņu transportlīdzekļus vai vieglos kvadriciklus (79.02);
8.13.3. tikai triciklus (79.03);
8.13.4. tikai triciklus savienojumā ar piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kilogramus (79.04);
8.13.5. A1 kategorijas motociklus, kuru jaudas un svara attiecība ir lielāka par 0,1 kW/kg (79.05);
8.13.6. BE kategorijas transportlīdzekļus ar piekabi, kuras pilna masa pārsniedz 3 500 kilogramus (79.06);
8.14. ierobežojuma kods, kas norāda, ka persona, kurai ir A kategorijas triciklu vadītāja apliecība, nav sasniegusi 24 gadu vecumu (80);
8.15. ierobežojuma kods, kas norāda, ka persona, kurai ir A kategorijas divriteņu motociklu vadītāja apliecība, nav sasniegusi 21 gada vecumu (81);
8.16. papildinformācijas kods, kas norāda, ka transportlīdzekļa vadītājs atbilstoši šajos noteikumos noteiktajai kārtībai ir izpildījis profesionālo vadītāju kvalifikācijas prasības (95). Aiz koda norāda datumu, līdz kuram vadītājam jāapgūst nākamais periodiskās apmācības kurss (piemēram, 95 (01.01.20.));
8.17. papildinformācijas kods, kas norāda, ka atļauts vadīt B kategorijas vilcēja savienojumu ar piekabi, kuras pilna masa pārsniedz 750 kilogramus, ja šā savienojuma pilna masa pārsniedz 3500 kilogramus, bet nepārsniedz 4250 kilogramus (96);
8.18. ierobežojuma kods, kas norāda, ka transportlīdzekļa vadītājam aizliegts vadīt C1 kategorijas transportlīdzekli, uz kuru ir attiecināmas normatīvo aktu prasības par tahogrāfiem autotransportā (97);
8.19. papildinformācijas kods, kas norāda, ka transportlīdzekļa vadītājam apdzīvotās vietās atļauts vadīt D1 un D kategorijai atbilstošu pasažieru sabiedrisko transportlīdzekli ar automātisko pārnesumkārbu (100);
8.20. ja kods vai apakškods ir attiecināms uz visām vadītāja apliecībā norādītajām transportlīdzekļu kategorijām, to var ievietot 9., 10. un 11. punktā."
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Satiksmes ministrs Uldis Augulis