Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 25 Pēdējās nedēļas laikā 20 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 498
Rīgā 2018. gada 14. augustā (prot. Nr. 38 19. §)
Vēsturisko spēkratu noteikumi
Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma
10. panta 1.5 daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka vispārīgās prasības, kādām jāatbilst transportlīdzeklim, lai to varētu reģistrēt kā vēsturisku spēkratu, kā arī kārtību, kādā transportlīdzeklim piešķir un anulē vēsturiskā spēkrata statusu.
2. Noteikumi neattiecas uz velosipēdiem, piekabēm, traktortehniku un tās piekabēm, tramvajiem, trolejbusiem, specializētiem tūristu transportlīdzekļiem un speciālo militāro tehniku.
3. Transportlīdzekļa atbilstību vēsturiskā spēkrata statusam pārbauda un lēmumu par vēsturiskā spēkrata statusa piešķiršanu vai anulēšanu pieņem valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk – Ceļu satiksmes drošības direkcija).
II. Vispārīgās prasības
4. Vēsturiskā spēkrata statusu piešķir mehāniskajam transportlīdzeklim, ja ir pagājis ne mazāk kā 30 gadu kopš konkrētā transportlīdzekļa izlaiduma un:
4.1. tas atbilst transportlīdzekļa sākotnējam vēsturiskajam stāvoklim, un tam nav veiktas nekādas būtiskas izmaiņas vizuālajā izskatā, konstrukcijā un tehniskajos parametros;
4.2. tas netiek lietots ikdienas ceļu satiksmē;
4.3. tam ir kultūrvēsturiska vērtība, un tas ir daļa no tehnikas un kultūras mantojuma.
5. Pieļaujamās neatbilstības transportlīdzekļa komplektācijā, vizuālajā izskatā, konstrukcijā un tehniskajos parametros:
5.1. transportlīdzekļiem, kas ražoti līdz 1944. gada 31. decembrim:
5.1.1. motora un tā aprīkojuma (ģenerators, starteris, karburators, ūdenssūknis, aizdedzes iekārta, degvielas sūknis) nomaiņa pret līdzīgu tādas pašas vai citas markas (ražotāja) transportlīdzekļa motoru un tā aprīkojumu, kas būtiski neatšķiras no oriģinālā motora izgatavošanas perioda, konstrukcijas, jaudas un degvielas veida;
5.1.2. tiltu, ātrumkārbas, atsevišķu stūres iekārtas un balstiekārtas elementu nomaiņa, saglabājot oriģinālās konstrukcijas pamatprincipus un konstruktīvos izmērus un neietekmējot transportlīdzekļa vizuālo izskatu;
5.1.3. nenozīmīgi automobiļa un autobusa virsbūves, motocikla rāmja, degvielas tvertnes, spārnu un blakusvāģa krāsojuma un galvanisko pārklājumu bojājumi un virspusēja korozija, ja transportlīdzeklim saglabājušies oriģinālie galvaniskie pārklājumi un vairāk par 50 % no oriģinālā krāsojuma;
5.1.4. pārkrāsota transportlīdzekļa krāsojums neatbilst oriģinālam, bet ir atbilstošs attiecīgajā vēsturiskajā periodā lietotajam;
5.1.5. tapsējuma bojājumi, ja saglabājies vairāk par 50 % no oriģinālā tapsējuma;
5.1.6. pārtapsēta transportlīdzekļa salona tapsējums neatbilst oriģinālam, bet ir atbilstošs attiecīgajā vēsturiskajā periodā lietotajam;
5.1.7. riteņi un riepas nomainītas pret atbilstoša izmēra riteņiem un riepām, kas ir vizuāli līdzīgas oriģinālam;
5.2. transportlīdzekļiem, kas ražoti pēc 1944. gada 31. decembra:
5.2.1. motora un tā aprīkojuma (ģenerators, starteris, karburators, ūdenssūknis, aizdedzes iekārta, degvielas sūknis) nomaiņa atbilstoši attiecīgā transportlīdzekļa modeļa ražotāja noteiktajam;
5.2.2. karburatora nomaiņa pret iesmidzināšanas iekārtu, ja tādu ir paredzējis ražotājs attiecīgajam transportlīdzekļa modelim;
5.2.3. pirms 20 vai vairāk gadiem uzstādīta gāzes iekārta;
5.2.4. nenozīmīgi automobiļa un autobusa virsbūves, motocikla rāmja, degvielas tvertnes, spārnu un blakusvāģa krāsojuma un galvanisko pārklājumu bojājumi un virspusēja korozija, ja transportlīdzeklim saglabājušies oriģinālie galvaniskie pārklājumi un vairāk par 80 % no oriģinālā krāsojuma;
5.2.5. pārkrāsota transportlīdzekļa krāsojums neatbilst oriģinālam, bet ir atbilstošs attiecīgā transportlīdzekļa ražotāja lietotajam;
5.2.6. nenozīmīgi tapsējuma bojājumi, ja saglabājies vairāk par 80 % no oriģinālā tapsējuma;
5.2.7. pārtapsēta transportlīdzekļa salona tapsējums neatbilst oriģinālam, bet ir atbilstošs attiecīgajā vēsturiskajā periodā lietotajam;
5.2.8. riteņi un riepas nomainītas pret cita izmēra riteņiem un riepām, ievērojot attiecīgā transportlīdzekļa ražotāja noteikto. Diagonālo riepu vietā uzstādītas radiālās riepas, ievērojot izmēru.
6. Vēsturiskā spēkrata statusu transportlīdzeklim piešķir, ja tam konstatē ne vairāk kā divas šo noteikumu 5. punktā minētās neatbilstības.
7. Lai uzlabotu satiksmes drošību, transportlīdzeklim pieļaujama atpakaļskata spoguļu uzstādīšana, ārējās apgaismes ierīču, kā arī gaismas virzienrādītāju uzstādīšana.
III. Vēsturiskā spēkrata statusa piešķiršana un anulēšana
8. Lai ierosinātu pārbaudi par transportlīdzekļa atbilstību vēsturiskā spēkrata statusam (turpmāk – pārbaude), transportlīdzekļa īpašnieks vai viņa pilnvarota persona iesniedz Ceļu satiksmes drošības direkcijā iesniegumu, kurā norādīti transportlīdzekļa tehniskie dati un tā vēsture, kā arī uzrāda derīgu personu apliecinošu dokumentu vai transportlīdzekļa vadītāja apliecību un veic samaksu par pārbaudi.
9. Pirms pārbaudes transportlīdzeklim normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajā kārtībā veic agregātu numuru salīdzināšanu.
10. Ja transportlīdzekli pārbaudei uzrāda stāvoklī, kas objektīvi apgrūtina, traucē vai liedz veikt tā pārbaudi pilnā apjomā, Ceļu satiksmes drošības direkcija pārbaudi neveic. Par pārbaudes veikšanas neiespējamību Ceļu satiksmes drošības direkcija sastāda aktu un uz tā pamata pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt transportlīdzeklim vēsturiskā spēkrata statusu.
11. Vēsturiskā spēkrata statusu piešķir uz pieciem gadiem. Beidzoties vēsturiskā spēkrata statusa termiņam, transportlīdzeklim vēsturiskā spēkrata statusu atkārtoti piešķir pēc šo noteikumu 8. punktā minētā iesnieguma saņemšanas un pārbaudes veikšanas šajos noteikumos minētajā kārtībā.
12. Transportlīdzeklim vēsturiskā spēkrata statusu piešķir dienā, kurā pieņemts attiecīgs Ceļu satiksmes drošības direkcijas lēmums.
13. Pamatojoties uz lēmumu par vēsturiskā spēkrata statusa piešķiršanu, Ceļu satiksmes drošības direkcija izsniedz transportlīdzekļa īpašniekam vai viņa pilnvarotai personai apliecinājumu par transportlīdzekļa atbilstību vēsturiskā spēkrata statusam un veic attiecīgu ierakstu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.
14. Ja transportlīdzeklis neatbilst šo noteikumu II nodaļā minētajām prasībām, Ceļu satiksmes drošības direkcija pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt transportlīdzeklim vēsturiskā spēkrata statusu. Minēto Ceļu satiksmes drošības direkcijas lēmumu var apstrīdēt Satiksmes ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
15. Ja valsts tehniskajā apskatē transportlīdzeklim konstatē neatbilstības šo noteikumu II nodaļā minētajām prasībām, transportlīdzekļa īpašnieks vai viņa pilnvarota persona 30 dienu laikā uzrāda transportlīdzekli pārbaudei.
16. Ja šo noteikumu 15. punktā minētajā gadījumā transportlīdzekļa īpašnieks vai viņa pilnvarota persona neuzrāda transportlīdzekli pārbaudei, Ceļu satiksmes drošības direkcija anulē transportlīdzeklim vēsturiskā spēkrata statusu.
17. Vēsturiskā spēkrata statusu transportlīdzeklim anulē, izdarot par to atzīmi transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Transportlīdzekļa īpašniekam vai viņa pilnvarotajam pārstāvim par anulēto statusu paziņo, nosūtot informāciju uz viņa deklarētās dzīvesvietas adresi vai elektroniski, ja transportlīdzekļa īpašnieks vai viņa pilnvarotā persona ir reģistrējusies elektronisko paziņojumu saņemšanai Ceļu satiksmes drošības direkcijas elektroniskajā e-pakalpojumu sistēmā. Informāciju sagatavo elektroniski, un tā ir derīga bez paraksta.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 3. aprīļa Direktīvas 2014/45/ES par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju periodiskajām tehniskajām apskatēm un par Direktīvas 2009/40/EK atcelšanu.
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Satiksmes ministrs Uldis Augulis