Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 20 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 543
Rīgā 2018. gada 21. augustā (prot. Nr. 39 22. §)
Prasības izglītojamo ar speciālām vajadzībām uzņemšanai vispārējās izglītības iestāžu īstenotajās vispārējās izglītības programmās
Izdoti saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma
53. panta pirmo daļu
1. Noteikumi nosaka prasības, kādas izvirzāmas vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestādēm (turpmāk – izglītības iestāde), lai to īstenotajās vispārējās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām (turpmāk – izglītojamie).
2. Izglītības iestādes nodrošinājumu nosaka atbilstoši veidam, kādā izglītojamos uzņem vispārējās izglītības programmās.
3. Izglītojamo vispārējās izglītības programmās uzņem:
3.1. vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestādes vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības klasē;
3.2. atverot atsevišķu klasi tikai izglītojamiem ar speciālām vajadzībām (speciālās izglītības klasi).
4. Izglītības iestāde, atverot speciālās izglītības klasi, nodrošina:
4.1. licencētas speciālās izglītības programmas apguvi atbilstošas profesionālās kvalifikācijas pedagogu vadībā;
4.2. rehabilitāciju, kuru sniedz ārstniecības iestāde, pamatojoties uz līgumu, kas noslēgts ar izglītības iestādes dibinātāju, vai sertificēts izglītības iestādes medicīniskais personāls.
5. Nodrošinājums, kas nepieciešams speciālās izglītības programmas īstenošanai speciālās izglītības klasē, noteikts šo noteikumu 1. pielikumā, bet vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības klasē uzņemtajiem izglītojamiem ar speciālām vajadzībām – šo noteikumu 2. pielikumā.
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis
1. pielikums
Ministru kabineta
2018. gada 21. augusta
noteikumiem Nr. 543
Nodrošinājums speciālās izglītības programmas īstenošanai speciālās izglītības klasē
Nr. p. k. |
Speciālās izglītības programma |
Nodrošinājums |
||
mācību un citu izglītības iestādes telpu (teritorijas) aprīkojums |
atbalsta pasākumi |
papildu pedagoģiskais un atbalsta personāls |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. | Izglītojamie ar redzes traucējumiem | 1.1. Neredzīgie izglītojamie. Grifeles, Braila tāfeles un Braila rakstāmmašīnas, Braila displejs un printeris. Reljefa uzskate visos mācību priekšmetos (īpaši eksaktajos). Informācija Braila rakstā (piemēram, plāksnītes pie durvīm). Audioieraksti un nepieciešamie tehniskie līdzekļi, lai nodrošinātu iespēju rakstu darbus aizstāt ar verbāliem uzdevumiem (klausīties un atbildēt). 1.2. Vājredzīgie izglītojamie. CCTV televideo palielinātāji, lupas, dažādu veidu palielinātāji. Individuāls darba vietas apgaismojums. Izglītības iestādes telpās elektroslēdžu un kontaktligzdu vietu kontrastains apzīmējums, kāpņu pirmā un pēdējā pakāpiena krāsojums dzeltenā krāsā, durvju aplodu krāsojums kontrastaini atšķirīgs no sienu krāsojuma. Mācību grāmatas un mācību līdzekļi atbilstoši speciālās izglītības programmai |
Papildu korekcijas un rehabilitācijas
nodarbības speciālā pedagoga vai speciālās izglītības skolotāja vadībā,
kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir redzes traucējumi
(orientēšanās un mobilitāte, Braila raksta apguve, sadzīves un sociālo
iemaņu veidošana)
|
Pedagoga palīgs, skolotāja palīgs (atkarībā
no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa). Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs |
2. | Izglītojamie ar dzirdes traucējumiem | Vizuālie indikatori skaņu izrunas fiksēšanai, indukcijas spoles, kolektīvās skaņas pastiprināšanas iekārtas, skaņu raidītāji–uztvērēji FM sistēmā | Nodarbības speciālā pedagoga vai speciālās izglītības skolotāja vadībā, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir dzirdes traucējumi. Individuāli dzirdes aparāti. Izglītības iestādes pasākumu tulkošana zīmju valodā. Speciālista palīdzība dzirdes aparātu noregulēšanā un sīku tehnisku kļūmju novēršanā | Speciālais pedagogs vai speciālās izglītības skolotājs, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir dzirdes traucējumi. Surdotulks katrā stundā. Skolotāja palīgs (atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa). Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs |
3. | Izglītojamie ar fiziskās attīstības traucējumiem | Inženiertehniskā piemērotība: uzbrauktuves,
lifti, pielāgotas durvis, tualetes, dušas telpas izglītojamiem invalīdu
ratiņos. Braucamie ratiņi un citas pārvietošanās palīgierīces.
Palīgierīces un speciāli rakstāmpiederumi, rīki skolēnu ēdināšanai.
Individuālās tāfeles, kas piestiprināmas braucamiem ratiņiem. Rehabilitācijas un ārstniecisko procedūru veikšanai nepieciešamais aprīkojums (atbilstoši izglītojamā funkcionālo traucējumu veidam un smaguma pakāpei) |
Rehabilitācijas nodarbības | Fizikālās un rehabilitācijas medicīnas
ārsts. Pedagoga palīgs un (vai) skolotāja palīgs (atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa) |
4. | Izglītojamie ar somatiskām saslimšanām | Telpu papildu mitrā uzkopšana un vēdināšana | Rehabilitācijas un ārstnieciskās
nodarbības. Saudzējoša režīma nodrošināšana mācību un audzināšanas procesā. Regulāra medikamentu lietošanas nodrošināšana (ja nepieciešams). Atbilstoša ēdināšana |
Vēlams fizioterapeits vai fizikālās
terapijas ārsts (atbilstoši izglītojamā veselības stāvoklim). Vēlams uztura speciālists |
5. | Izglītojamie ar runas traucējumiem | Logopēdijas kabinets grupu un individuālām nodarbībām | Logopēdiskās nodarbības. Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību nodarbības | Skolotājs logopēds. Vēlams izglītības vai
klīniskais psihologs. Vēlamas ārstnieciskās vingrošanas nodarbības |
6. | Izglītojamie ar mācīšanās traucējumiem | Atbalsta pasākumi atbilstoši mācīšanās
traucējuma veidam. Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību nodarbības |
Speciālās izglītības skolotājs vai
speciālais pedagogs, vai pedagoga palīgs. Izglītības vai klīniskais
psihologs. Skolotājs logopēds |
|
7. | Izglītojamie ar garīgās veselības traucējumiem | Relaksācijas telpa, ja nepieciešams, nodrošinot dežūrskolotāja, izglītības vai klīniskā psihologa vai sociālā pedagoga klātbūtni | Rehabilitācijas nodarbības. Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību nodarbības un (vai) psihologa konsultācijas. Saudzējoša režīma nodrošināšana mācību un audzināšanas procesā. Izglītojamiem ar uzvedības traucējumiem nepieciešams izstrādāt individuālo uzvedības korekcijas plānu | Izglītības vai klīniskais psihologs. Vēlams bērnu psihiatrs. Vēlams pedagoga palīgs un sociālais pedagogs. Vēlamas ārstnieciskās vingrošanas nodarbības. Skolotāja palīgs |
8. | Izglītojamie ar garīgās attīstības traucējumiem | Materiālā bāze praktisku darba iemaņu veidošanai atbilstoši speciālās izglītības programmai. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešams aprīkojums atbilstoši traucējuma veidam | Rehabilitācijas nodarbības. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešami atbalsta pasākumi un mācību metodes atbilstoši traucējuma veidam |
Speciālais pedagogs, pedagoga palīgs. Skolotājs logopēds. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešami speciālisti atbalsta pasākumu nodrošināšanai atbilstoši traucējuma veidam. Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs. Ja nepieciešams, skolotāja palīgs. Vēlams bērnu psihiatrs |
9. | Izglītojamie ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem | Materiālā bāze praktisku darba iemaņu veidošanai atbilstoši speciālās izglītības programmai. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešams aprīkojums atbilstoši traucējuma veidam | Rehabilitācijas nodarbības. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešami atbalsta pasākumi un mācību metodes atbilstoši traucējuma veidam |
Skolotājs logopēds. Pedagoga palīgs (visās vai atsevišķās stundās atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa) un, ja nepieciešams, sociālais aprūpētājs vai skolotāja palīgs. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešami speciālisti atbalsta pasākumu nodrošināšanai atbilstoši traucējuma veidam. Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs un bērnu psihiatrs |
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis
2. pielikums
Ministru kabineta
2018. gada 21. augusta
noteikumiem Nr. 543
Vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestādes vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības klasē uzņemtajiem izglītojamiem ar speciālām vajadzībām atbilstošs nodrošinājums
Nr. p. k. |
Speciālās vajadzības |
Nodrošinājums |
||
mācību un citu izglītības iestādes telpu (teritorijas) aprīkojums |
atbalsta pasākumi |
papildu pedagoģiskais personāls un atbalsta personāls |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. | Izglītojamie ar redzes traucējumiem
|
1.1. Neredzīgie izglītojamie. Grifeles, Braila tāfeles un Braila rakstāmmašīnas, Braila displejs un printeris. Reljefa uzskate visos mācību priekšmetos (īpaši eksaktajos). Audioieraksti un nepieciešamie tehniskie līdzekļi, lai, ja nepieciešams, nodrošinātu iespēju rakstu darbus aizstāt ar verbāliem uzdevumiem (klausīties un atbildēt). Informācija Braila rakstā (piemēram, plāksnītes pie durvīm). 1.2. Vājredzīgie izglītojamie. Personālie datori, lupas, dažādu veidu palielinātāji. CCTV televideo palielinātāji, lupas, dažādu veidu palielinātāji. Individuāls darba vietas apgaismojums. Izglītības iestādes telpās elektroslēdžu un kontaktligzdu vietu kontrastains apzīmējums, kāpņu pirmā un pēdējā pakāpiena krāsojums dzeltenā krāsā, durvju aplodu krāsojums kontrastaini atšķirīgs no sienu krāsojuma. Mācību grāmatas un mācību līdzekļi atbilstoši speciālās izglītības programmai |
Papildu korekcijas un rehabilitācijas nodarbības speciālā pedagoga vai speciālās izglītības skolotāja vadībā, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir redzes traucējumi (orientēšanās un mobilitāte, Braila raksta apguve, sadzīves un sociālo iemaņu veidošana) | Speciālais pedagogs vai speciālās
izglītības skolotājs, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam
ir redzes traucējumi. Pedagoga palīgs, skolotāja palīgs (atkarībā no
izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa). Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs |
2. | Izglītojamie ar dzirdes traucējumiem | Vēlams – vizuālie indikatori skaņu izrunas fiksēšanai, indukcijas spoles, kolektīvās skaņas pastiprināšanas iekārtas, skaņu raidītāji–uztvērēji FM sistēmā (atbilstoši dzirdes traucējuma pakāpei) | Nodarbības speciālā pedagoga vai speciālās
izglītības skolotāja vadībā, kurš specializējies darbam ar
izglītojamiem, kam ir dzirdes traucējumi. Individuāli dzirdes aparāti. Ja nepieciešams, iespējams mutiskās atbildes aizstāt ar rakstiskām atbildēm vai nodrošināt tulkojumu zīmju valodā. Izglītības iestādes pasākumu tulkošana zīmju valodā |
Speciālais pedagogs vai speciālās izglītības skolotājs, kurš specializējies darbam ar izglītojamiem, kam ir dzirdes traucējumi. Surdotulks katrā stundā. Pedagoga palīgs, skolotāja palīgs (atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa) |
3. | Izglītojamie ar fiziskās attīstības traucējumiem | Inženiertehniskā piemērotība:
uzbrauktuves, lifti, pielāgotas durvis, tualetes, dušas telpas un
mēbeles izglītojamiem invalīdu ratiņos. Braucamie ratiņi un citas pārvietošanās palīgierīces. Palīgierīces un speciāli rakstāmpiederumi un rīki skolēnu ēdināšanai. Vēlams dators rakstu darbu veikšanai, ja izglītojamam traucēta roku kustība |
Rehabilitācijas un ārstnieciskās nodarbības. Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību nodarbības | Speciālās izglītības skolotājs
vai speciālais pedagogs. Skolotāja palīgs (atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa). Sociālais pedagogs |
4. | Izglītojamie ar somatiskām saslimšanām | Telpu papildu mitrā uzkopšana un vēdināšana | Rehabilitācijas un
ārstnieciskās nodarbības. Saudzējoša režīma nodrošināšana mācību un audzināšanas procesā. Regulāra medikamentu lietošanas nodrošināšana (ja nepieciešams). Atbilstoša ēdināšana. Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību nodarbības |
Vēlams fizikālās un rehabilitācijas medicīnas ārsts (atbilstoši izglītojamā veselības stāvoklim) |
5. | Izglītojamie ar runas traucējumiem | Logopēdijas kabinets grupu un individuālām nodarbībām | Logopēdiskās nodarbības. Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību nodarbības | Skolotājs logopēds. Vēlams
izglītības vai klīniskais psihologs. Vēlamas ārstnieciskās vingrošanas nodarbības |
6. | Izglītojamie ar mācīšanās traucējumiem | Atbalsta pasākumi atbilstoši
mācīšanās traucējuma veidam. Ja nepieciešams, papildu individuālas vai grupu mācību nodarbības |
Vēlams speciālās izglītības
skolotājs vai speciālais pedagogs, vai pedagoga palīgs. Vēlams
izglītības vai klīniskais psihologs. Skolotājs logopēds |
|
7. | Izglītojamie ar garīgās veselības traucējumiem | Relaksācijas telpa (ja nepieciešams, nodrošinot dežūrskolotāja, izglītības vai klīniskā psihologa vai sociālā pedagoga klātbūtni) | Rehabilitācijas un
ārstnieciskās nodarbības. Saudzējoša režīma nodrošināšana mācību un
audzināšanas procesā. Ja nepieciešams, individuālas mācību nodarbības un
(vai) psihologa konsultācijas. Izglītojamiem ar uzvedības traucējumiem nepieciešams izstrādāt individuālo uzvedības korekcijas plānu |
Izglītības vai klīniskais
psihologs. Vēlamas ārstnieciskās vingrošanas nodarbības. Speciālās izglītības skolotājs vai speciālais pedagogs. Skolotāja palīgs un sociālais pedagogs (atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa) |
8. | Izglītojamie ar garīgās attīstības
traucējumiem
|
Materiālā bāze praktisku darba iemaņu
veidošanai atbilstoši speciālās izglītības programmai. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešams aprīkojums atbilstoši traucējuma veidam |
Pedagoga palīgs (speciālās izglītības skolotājs vai speciālais pedagogs), kas individuāli palīdz klasē vai citā telpā mācību satura apguves procesā | Speciālās izglītības skolotājs vai
speciālais pedagogs. Pedagoga palīgs (atsevišķās stundās atkarībā no
izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa). Ja nepieciešams, skolotāja palīgs |
9. | Izglītojamie ar garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem | Materiālā bāze praktisku darba iemaņu
veidošanai atbilstoši speciālās izglītības programmai. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešams aprīkojums atbilstoši traucējuma veidam |
Rehabilitācijas nodarbības. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešami atbalsta pasākumi un mācību metodes atbilstoši traucējuma veidam |
Skolotājs logopēds. Pedagoga palīgs (visās vai atsevišķās stundās atkarībā no izglītojamā veselības stāvokļa un attīstības līmeņa) un, ja nepieciešams, –sociālais aprūpētājs vai skolotāja palīgs. Ja izglītojamam ir redzes, dzirdes vai kustību traucējumi, papildus nepieciešami speciālisti atbalsta pasākumu nodrošināšanai atbilstoši traucējuma veidam. Vēlams izglītības vai klīniskais psihologs |
Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis