Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 8 Pēdējās nedēļas laikā 27 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 431
Rīgā 2018. gada 12. septembrī (prot. Nr. 42 31. §)
Par Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas – "Agroresursu un ekonomikas institūts" nolikuma apstiprināšanu
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 21.5 panta pirmo daļu, pamatojoties uz Latvijas Lauksaimniecības universitātes Senāta 2018. gada 14. marta lēmumu Nr. 9-137 "Par LLU zinātniskā institūta – APP "Agroresursu un ekonomikas institūts" nolikumu", apstiprināt Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas – "Agroresursu un ekonomikas institūts" nolikumu.
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs
PIEŅEMTS
Agroresursu un ekonomikas institūta
Zinātniskās padomes
2018. gada 6. marta sēdē,
protokols Nr. 2018-6
Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskā institūta – atvasinātas publiskas personas – "Agroresursu un ekonomikas institūts" nolikums
I. Vispārīgie jautājumi
1. Agroresursu un ekonomikas institūts (turpmāk – institūts) ir Latvijas Lauksaimniecības universitātes (turpmāk – LLU) pārraudzībā esoša atvasināta publiska persona, kas izveidota saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 21. oktobra rīkojumu Nr. 640 "Par atvasinātu publisku personu "Valsts Priekuļu laukaugu selekcijas institūts", "Valsts Stendes graudaugu selekcijas institūts", "Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts" un "Latvijas Valsts augļkopības institūts" reorganizāciju".
2. Institūta:
2.1. pilns nosaukums:
2.1.1. latviešu valodā – Agroresursu un ekonomikas institūts;
2.1.2. angļu valodā – Institute of Agricultural Resources and Economics;
2.2. nosaukuma saīsinājums – AREI.
3. Institūta darbības virzieni ir zinātniskā darbība, fundamentālie pētījumi, rūpnieciskie pētījumi, eksperimentālā izstrāde, līdzdalība studiju un nozares profesionālās izglītības programmu īstenošanā, starpnozaru pētījumi un to inovatīvi pielietojumi, kā arī publiskie pakalpojumi lauksaimniecības, pārtikas un ekonomikas zinātnēs. Institūts darbojas saskaņā ar attīstības stratēģiju, savā darbībā ievērojot Zinātniskās darbības likumu, Augstskolu likumu, šo nolikumu, kā arī citiem spēkā esošiem normatīviem aktiem, kas ir saistoši institūtam.
4. Institūtam ir savs zīmogs, veidlapa un simbolika, konti Valsts kasē un kredītiestādēs.
5. Institūta juridiskā adrese ir Zinātnes iela 2, Priekuļi, Priekuļu pagasts, Priekuļu novads, Latvijas Republika.
II. Institūta funkcijas
6. Institūta funkcijas ir:
6.1. veikt fundamentālos un lietišķos pētījumus par lauksaimniecības un lauku vides resursiem, to ilgtspējīgas un ekonomiski pamatotas izmantošanas iespējām, īpašu uzmanību veltot:
6.1.1. laukaugu selekcijai, to ģenētisko resursu izpētei un izmantošanai selekcijā;
6.1.2. laukaugu šķirņu uzturēšanai, pavairošanai un izplatīšanai;
6.1.3. Latvijā izaudzēto kartupeļu šķirņu stādāmā materiāla atveseļošanai;
6.1.4. videi draudzīgu un ilgtspējīgu tehnoloģiju izstrādei un ekonomiskai izvērtēšanai dažādām saimniekošanas sistēmām;
6.1.5. augkopības resursu kā dažādu nozaru ražošanas izejvielu kvalitātes izvērtēšanai;
6.1.6. ražošanas procesu efektivitātei un uzņēmumu konkurētspējai;
6.1.7. lauksaimniecības un zivsaimniecības bioresursu industrijas ilgtspējīgai attīstībai;
6.1.8. lauku teritoriju sociālekonomiskai attīstībai;
6.2. veicināt zinātnes, izglītības un prakses integrētu attīstību lauksaimniecības un ekonomikas nozarē;
6.3. veicināt zināšanu pārnesi un inovāciju ieviešanu tautsaimniecībā;
6.4. atbilstoši kompetencei pārstāvēt Latvijas intereses un īstenot starptautisko zinātnisko sadarbību, piedaloties zinātniskās konferencēs, semināros un citos ar zinātnisko darbību saistītos pasākumos un rīkojot tos;
6.5. informēt sabiedrību un sniegt konsultācijas par institūta kompetencē esošiem jautājumiem;
6.6. sagatavot lauksaimniecības ekonomisko kopaprēķinu;
6.7. nodrošināt Latvijas Lauku saimniecību uzskaites datu tīkla un Latvijas tirgus un cenu informācijas sistēmas darbību;
6.8. uzturēt Latvijas Republikas un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai, kā arī lauku un zivsaimniecības attīstībai ietekmes nepārtrauktās novērtēšanas sistēmu;
6.9. veicināt lauksaimniecības un pārtikas produktu tirgus attīstību;
6.10. nodrošināt laukaugu ģenētisko resursu kolekcionēšanu, saglabāšanu, raksturošanu, izvērtēšanu un izmantošanu;
6.11. novērtēt laukaugu šķirņu saimnieciskās īpašības;
6.12. īstenot ar zinātnisko pētniecību tieši nesaistītu darbību atbilstoši darbības mērķim.
7. Institūts minētās funkcijas pilda atbilstoši institūta attīstības stratēģijai, ikgadējam darbības plānam un gadskārtējam budžetam.
8. Noteikto funkciju īstenošanai institūts:
8.1. atbilstoši attīstības stratēģijai patstāvīgi izvēlas zinātnisko pētījumu virzienus un metodes, bez īpaša pilnvarojuma pieņem ar to īstenošanu saistītos lēmumus un uzņemas atbildību par darbības rezultātiem;
8.2. piedalās Latvijas Zinātnes padomes, valsts pārvaldes un citu, tostarp starptautisko, institūciju rīkotos konkursos par zinātnisko pētījumu izpildi;
8.3. pieprasa un saņem no fiziskajām un juridiskajām personām institūta funkciju izpildei nepieciešamo informāciju un dokumentus;
8.4. publicē informatīvus materiālus un sniedz informāciju plašsaziņas līdzekļos par institūta kompetencē esošajiem jautājumiem;
8.5. pieaicina ekspertus, kā arī veido vienreizējas vai pastāvīgas darba grupas, lai pildītu ar institūta darbību saistītus uzdevumus;
8.6. saņem samaksu par institūta sniegtajiem pakalpojumiem un produktiem;
8.7. īsteno institūta kā laukaugu šķirņu selekcionāra un patentu īpašnieka tiesības;
8.8. saņem ziedojumus, dāvinājumus un ārvalstu finansiālo palīdzību;
8.9. sadarbojas ar augstskolām, zinātniskām institūcijām, lauksaimniecības un citu nozaru speciālistiem, profesionāļu apvienībām, asociācijām, biedrībām, nodibinājumiem, ārvalstu un starptautiskajām institūcijām, kā arī nodrošina savstarpēju informācijas apmaiņu institūta darbības jomā;
8.10. rīko zinātniskās konferences, seminārus, kursus, izstādes un cita veida pasākumus un piedalās tajos;
8.11. veic saimniecisko darbību un ir dalībnieks biedrībās, nodibinājumos un kapitālsabiedrībās atbilstoši institūta darbības mērķiem;
8.12. rīkojas ar savu mantu institūta attīstības stratēģijā noteikto mērķu sasniegšanai;
8.13. slēdz darījumus, iegūst mantiskās un nemantiskās tiesības, uzņemas pienākumus, atbild un ir atbildētājs tiesā un šķīrējtiesā;
8.14. izdod administratīvos aktus atbilstoši savai kompetencei.
III. Institūta pārvalde un struktūra
9. Institūta pārvaldes un lēmējinstitūcijas ir Zinātnieku pilnsapulce, Zinātniskā padome un institūta direktors.
10. Zinātnieku pilnsapulce sastāv no visiem institūta akadēmiskajos amatos ievēlētiem zinātniekiem. Zinātnieku pilnsapulce ir tiesīga lemt, ja tajā piedalās vismaz divas trešdaļas no kopējā lemttiesīgo institūta zinātnieku skaita. Lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu, atklāti vai aizklāti balsojot.
11. Zinātnieku pilnsapulce:
11.1. nosaka Zinātniskās padomes skaitlisko sastāvu un ievēlē Zinātnisko padomi uz pieciem gadiem;
11.2. ierosina lemt par institūta reorganizāciju vai likvidāciju.
12. Zinātniskā padome no Zinātniskās padomes locekļu vidus ievēlē Zinātniskās padomes priekšsēdētāju un tā vietnieku. Institūta direktors nevar būt Zinātniskās padomes priekšsēdētājs.
13. Institūta Zinātniskās padomes priekšsēdētājs bez īpaša pilnvarojuma pārstāv institūtu jautājumos, kas saistīti ar institūta zinātnisko darbību vai darbību augstākās izglītības jomā.
14. Zinātniskās padomes sēdes protokolē zinātniskais sekretārs, ko amatā ievēlē Zinātniskā padome no Zinātniskās padomes locekļu vidus.
15. Zinātniskā padome:
15.1. apstiprina institūta nolikumu un budžetu;
15.2. var izveidot, reorganizēt un likvidēt iestādes un dibināt, reorganizēt un likvidēt kapitālsabiedrības;
15.3. lemj par dalību biedrībās, nodibinājumos un kapitālsabiedrībās;
15.4. nosaka institūta zinātniskās darbības galvenos virzienus dibinātāja izraudzītajā zinātnisko pētījumu nozarē;
15.5. ievēlē institūta direktoru uz laiku, kas nepārsniedz piecus gadus, un ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas;
15.6. apstiprina zinātniskās darbības vadības amatpersonas;
15.7. ievēlē personas akadēmiskajos amatos;
15.8. ierosina jautājumu par vadošā pētnieka, pētnieka vai zinātniskā asistenta atcelšanu no amata pirms pilnvaru beigām;
15.9. ievēlē pārstāvjus budžeta, saimnieciskajā un administratīvajā komisijā.
16. Zinātniskās padomes sēdes notiek ne retāk kā sešas reizes gadā. Ārkārtas Zinātniskās padomes sēdes sasauc pēc tās priekšsēdētāja, institūta direktora vai vismaz trešdaļas Zinātniskās padomes locekļu ierosinājuma.
17. Zinātniskā padome ir lemttiesīga, ja tās sēdē piedalās vismaz puse Zinātniskās padomes locekļu. Aizklātas balsošanas gadījumos tajās jāpiedalās ne mazāk kā divām trešdaļām no Zinātniskās padomes locekļu skaita. Lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu. Ja balsu sadalījums ir vienāds, izšķirošais ir Zinātniskās padomes priekšsēdētāja balsojums.
18. Institūta direktors ir augstākā amatpersona, kas īsteno institūta vispārējo administratīvo vadību un bez īpaša pilnvarojuma pārstāv institūtu.
19. Uz institūta direktora amatu izsludina atklātu konkursu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pēc Zinātniskās padomes ieteikuma arī citos izdevumos.
20. Institūta direktoru amatā ievēlē Zinātniskā padome uz pieciem gadiem un ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas. Darba līgumu ar institūta direktoru slēdz Zinātniskās padomes priekšsēdētājs.
21. Ja institūta direktors netiek ievēlēts, institūts divu mēnešu laikā atkārtoti organizē institūta direktora vēlēšanas. Līdz atkārtotajās vēlēšanās ievēlētā direktora apstiprināšanai zinātniskā institūta direktora pienākumu izpildītāju ieceļ zinātniskā institūta izveidotājs.
22. Institūta direktoram var būt vietnieki. Institūta direktora vietnieku skaitu nosaka un darbā pieņem institūta direktors, saskaņojot ar Zinātnisko padomi.
23. Direktora kompetencē ietilpst:
23.1. institūta administratīvās, organizatoriskās un materiāltehniskās funkcionēšanas nodrošināšana;
23.2. institūta finanšu līdzekļu un tam valdījumā vai lietošanā nodotās valsts mantas daļas pārvaldīšana un atbildība par to izmantošanu;
23.3. institūta zinātniskās padomes pieņemto lēmumu īstenošana;
23.4. institūta attīstības pro¬grammu apstiprināšana.
24. Institūta direktors nav tiesīgs pieņemt lēmumus, kas ietver zinātnisko pētījumu izvērtējumu.
25. Institūtam ir izveidota konsultatīvā padome, lai atbalstītu institūta mērķu īstenošanu valstiskā un starptautiskā līmenī. Tā darbojas saskaņā ar nolikumu, ko apstiprina institūta Zinātniskā padome.
IV. Institūta darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārraudzība
26. Par institūta darbības tiesiskumu ir atbildīga institūta Zinātniskā padome un direktors.
27. Direktora izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt LLU rektoram. LLU rektora pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
28. Institūta darbību pārrauga LLU normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ievērojot Zinātniskās darbības likuma un Valsts pārvaldes iekārtas likuma normas.
29. Institūts sagatavo, iesniedz un publicē gada publisko pārskatu.
30. Institūta audits notiek atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām iekšējā audita jomā.
V. Institūta personāls, materiālie un finanšu resursi
31. Institūta personālu veido akadēmiskais personāls, zinātnes tehniskais personāls un zinātni apkalpojošais personāls. Personas institūta akadēmiskajos amatos (zinātniskais asistents, pētnieks, vadošais pētnieks) ievēlē Zinātniskā padome atklātā konkursā, pamatojoties uz institūta akadēmiskā personāla vēlēšanu nolikumu.
32. Institūta finanšu līdzekļus veido:
32.1. valsts budžeta līdzekļi;
32.2. institūta ieņēmumi par projektu, programmu un noslēgto līgumu izpildi;
32.3. institūta ieņēmumi par institūta sniegtajiem maksas pakalpojumiem un zinātnisko pētījumu un saimnieciskās darbības rezultātā iegūtās produkcijas realizāciju;
32.4. ieņēmumi no institūta īpašumu iznomāšanas un apsaimniekošanas;
32.5. ziedojumi un dāvinājumi, kā arī citi īpašiem mērķiem paredzēti ieņēmumi.
33. Institūta mantu veido institūta intelektuālais īpašums, institūta pārņemtā, iegūtā un tā valdījumā nodotā kustamā un nekustamā manta.
34. Institūts savu mantu un finanšu līdzekļus izmanto darbības un attīstības nodrošināšanai saskaņā ar finanšu vadības kārtību, kas nodrošina institūta finanšu ieņēmumu un izdevumu sabalansētību, kā arī Zinātniskās darbības likumā noteiktās institūta zinātnieku tiesības un pienākumus.
35. Institūts ir tiesīgs ņemt aizdevumus un uzņemties saistības.
Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs