Uzņēmēji spriež par kreditēšanu
Augusta beigās BO SIA Ekonomikas institūtā notika seminārs “Mazo un vidējo uzņēmumu kreditēšana”. To atklājot, Institūta direktore Raita Karnīte izteica savu rūpi par uzņēmēju nepietiekamo atsaucību, jo no tūkstoš ielūgtajiem, uz semināru bija ieradušies tikai 70 uzņēmēji. Ievadreferātu par uzņēmēju problēmām nolasīja Uzņēmējdarbības atbalsta centra (UAC) vadītājs Pēteris Melzobs. Savukārt Unibankas viceprezidents Kazimirs Šļakota klātesošos iepazīstināja ar bankas noteikumiem kredīta saņemšanai un tam nepieciešamajiem dokumentiem. Kā vienu no faktoriem, kas bremzē kredītu izsniegšanu viņš minēja ķīlu un kredītu reģistru, kura mūsu valstī nav. Naudas aizplūšanu uz ārzemēm viņš salīdzināja ar elektrības strāvu, kas plūst par mazākās pretestības ceļu. Tādēļ bankas iegulda līdzekļus tur, kur ir lielāka garantija. Latvijas Krājbankas pārstāvis Raimonds Beijerbahs runāja par kreditēšanas garantiem — ķīlām, bankā noguldītajiem depozītiem, nekustamos īpašumu pamatlīdzekļiem, transporta līdzekļiem un sertifikātiem. Viņš informēja par iespējamo kredīta lielumu procentos atkarībā no ķīlas veida. Par ārpusbankas pasākumiem uzņēmēju kreditēšanā stāstīja valsts a/s “Eksportkredīts” pārstāvis Dzintars Znotiņš. Šī akciju sabiedrība uzņēmējiem importa un eksporta darījumos piedāvā kredītu.
Par Krājaizdevu sabiedrību (KAS) atjaunošanos Latvijā un to darbību stāstīja Veselavas KAS pārstāvis Jānis Valmiers. Atšķirībā no bankām, KAS ir fizisku personu kopums, un noteiktā teritorijā dzīvojoši cilvēki iegulda savu naudu, lai kad tas vajadzīgs to aizņemtos.
Ekonomikas ministrijas pārstāvis Aleksejs Kaņējevs daudz uzmanības veltīja nacionālās programmas izklāstam par mazo uzņēmumu attīstību, kā arī par Latvijas garantijas aģentūras izveidošanu, kas darbosies starp klientu un banku. Viņš runāja arī par ķīlu reģistra izveidošanu, par biznesa inkubatoru — tehnoloģisko centru un parku izveidi.
Diemžēl rūpniecības atjaunošanās process Latvijā norit ļoti lēni. Šo stāvokli labi raksturo mazo uzņēmumu skaits valstī un to attīstības dinamika. Mazo uzņēmumu skaita ziņā Eiropā atrodamies pēdējā vietā, bet no ES vidējiem rādītājiem atpaliekam 4 reizes, t.i., pēc uzņēmumu skaita uz 1000 iedzīvotājiem. Viens no daudzajiem faktoriem, kas traucē ražošanas attīstību Latvijā, ir finansiālo līdzekļu trūkums uzņēmējdarbības uzsākšanai vai attīstīšanai. Tanī pašā laikā mūsu komercbankām ir izveidojušies naudas uzkrājumi un tās sākušas investēt līdzekļus ārvalstīs. Veidojas situācija, kad mūsu uzņēmējiem trūkst līdzekļu, nākas intensīvi meklēt ārzēmju investorus, bet mūsu komercbankām nav izdevīgi Latvijā ieguldīt naudu.
Gunārs Freibergs, “LV”
Privatizācija
procesā
Par firmas “Universāls”
kontrolpaketes īpašnieku
Kontrolpaketes īpašnieks: Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācija “Latvijas Auto” (asociācija “Latvijas Auto”) kā sabiedriska organizācija reģistrēta Tieslietu minstrijā 1993. gada 16. jūlijā ar Nr.SO-0478.
Pamatdarbības veidi: sadarbība ar starptautiskajām autopārvadātāju organizācijām, apvienībām un savienībām autopārvadājumu jomā, asociācijas “Latvijas Auto” biedru un dalībnieku apgāde ar starptautiskajiem kravu un pasažieru autopārvadājumiem nepieciešamajām apliecībām un dokumentu veidlapām, informācijas sniegšana par starptautiskajiem autopārvadājumu pakalpojumiem.
Uzņēmējsabiedrības dalībnieki: 750 Latvijā reģistrētas uzņēmējsabiedrības, kas iesaistītas starptautiskajos autopārvadājumos.
Īss atskats asociācijas “Latvijas Auto” vēsturē: asociācija “Latvijas Auto” izveidota un Uzņēmumu reģistrā reģistrēta 1990. gada 8. augustā kā Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācija, kurā, lai radītu labvēlīgus nosacījumus starptautisko autopārvadājumu attīstībai Latvijā un veicinātu lietišķu sadarbību kā starp autopārvadātājiem Latvijā, tā arī ārzemēs, brīvprātīgi apvienojās Latvijas uzņēmēji — juridiskas personas, kuras nodarbojas ar starptautiskajiem autopārvadājumiem. Asociācijā “Latvijas Auto” ir izveidotas kravu pārvadātāju, pasažieru pārvadātāju un tehnoloģiskā transporta sekcijas. Savā darbības laikā asociācija “Latvijas Auto” iemantojusi atzinību pasaule. Tā ir Starptautisko autopārvadājumu savienības (IRU) locekle.
Nozīmīgākie ražojumi un realizācijas apjomi: asociācija “Latvijas Auto” nodrošina saviem biedriem iespēju darboties starptautiskajos kravu un pasažieru pārvadājumos CARNET TIR sistēmā. Tā veido komercstruktūras savu biedru apkalpošanai (apdrošināšana, biedru juridiskā apkalpošana, vīzu saņemšana, transporta līdzekļu līzings u.c.).
Darbinieku skaits, nākotnes ieceres, to saistība ar a/s akciju kontrolpaketes iegādi: asociācijā “Latvijas Auto” kopā ar tās uzņēmējstruktūrām pastāvīgā algotā darbā ir nodarbināti 37 cilvēki. Tā kā asociācijas dalībnieku skaitam piemīt stabila tendence palielināties, tai nepieciešama tās darbības virzienam, statusam un starptautiskajam prestižam atbilstoša bāze. Asociācija “Latvijas Auto” vēlas kopā ar pārējiem akcionāriem izveidot privatizētajā objektā starptautisko autopārvadātāju nacionālajam centram atbilstošu materiālo bāzi, kuru tā uz līguma pamata apsaimniekotu kopā ar akciju sabiedrību. Paredzamie darbības virzieni: autovadītāju un pārvadājumu biznesa menedžeru apmācība un kvalifikācijas paaugstināšana, muitas noliktavas, tehniskā servisa, transporta līdzekļu stāvvietas pakalpojumu sniegšana, vadītāju atpūtas servisa nodrošināšana, degvielas uzpildes stacijas u.c.
Citas ziņas, ko akciju kontrolpaketes īpašnieks sniedzis par sevi: asociācijā “Latvijas Auto” apvienojušies kravu un pasažieru autopārvadātāji un ekspeditori. To rīcībā ir 6000 transporta līdzekļu. Asociācija patstāvīgi organizē starptautiskus pasākumus (seminārus, konferences u.c.). Starptautisko pārvadājumu darbības nodrošināšanai asociācijas kontos ir garantēti naudas līdzekļi Ls 1,5 milj. apmērā.
Valsts mācību un autotransporta firmas “Universāls” akciju kontrolpaketi (51% jeb 175 950 akciju) iegādājās Latvijas starptautisko pārvadājumu asociācija “Latvijas Auto” par izsoles cenu Ls 190 950, kas samaksājama trīs gadu laikā, maksājot 30% latos un 70% privatizācijas sertifikātos.
LPA informācija