Privatizācija procesā
Par procentu likmes grozīšanu par atlikto maksājumu
Sākot 1994.gadā valsts īpašuma objektu privatizāciju, Privatizācijas aģentūra to objektu privatizācijas noteikumos, kuri tika pārdoti, piemērojot atlikto maksājumu, noteica likmi 12 procentu gadā par atlikto maksājumu.
1994.gadā šāda procentu likme privatizācijas subjektiem bija izdevīga, jo bija mazāka nekā komercbanku piedāvātie kredītu procenti. Taču pašlaik tā vairs nav izdevīga privatizējamo valsts īpašuma objektu pircējiem. Īpaši neizdevīga tā ir tiem pircējiem, kuri pārstāv Latvijas mazo un vidējo biznesu.
Ministru kabinets savā Deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību ekonomiskās politikas jomā paredz “aktīvi īstenot mazā un vidējā biznesa atbalsta nacionālo programmu” (2.1.punkta 14.apakšpunkts).
Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu attīstības nacionālo programmu Ministru kabinets konceptuāli atbalstīja 1997.gada 9.septembrī. Šīs programmas 2.1.2. punktā ir formulēts, kas ir mazais un kas ir vidējais uzņēmums saskaņā ar Eiropas Savienības praksi un atbilstoši Eiropas Komisijas pieņemtajai definīcijai. Tie ir:
mazie uzņēmumi:
strādājošo skaits ir robežās no 0 līdz
49 strādājošajiem;
gada apgrozījums nepārsniedz 7 milj. ECU;
kopējie aktīvi nepārsniedz 5 milj. ECU;
vidējie uzņēmumi:
strādājošo skaits ir robežās no 50 līdz
249 strādājošajiem;
gada apgrozījums nepārsniedz 40 milj. ECU;
kopējie aktīvi nepārsniedz 27 milj. ECU.
Vadoties no šīs klasifikācijas, var secināt, ka lielāko daļu valsts īpašuma objektu privatizē mazie un vidējie uzņēmumi (turpmāk tekstā — MVU).
Šajā pašā programmā par vienu no būtiskākajiem MVU attīstību traucējošiem faktoriem tiek minēti “augsti kredītu procenti (augsti riska procenti, vāji attīstīta garantijas sistēma)” (1.1.5.punkts). Starp MVU galvenajām problēmām (1.2.2.punkts) tiek minētas:
1) ierobežotas iespējas piekļūt finansu resursiem, jo tikai dažas bankas Latvijā pašlaik izsaka gatavību finansēt mazos uzņēmumus;
2) esošās komercbanku aizdevumu likmes (1% mēnesī) ir pārāk augstas ilgtermiņa uzņēmumu attīstības kreditēšanai;
3) uzņēmumu rīcībā esošais īpašums ir ar zemu likviditāti attiecībā pret nepieciešamo ķīlu, ko pieprasa bankas aizdevuma garantēšanai.
Lai sekmētu Valdības deklarācijas izpildi un valsts īpašuma objektu privatizācijā atbalstītu MVU, pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 2.panta pirmajā daļā deklarēto privatizācijas mērķi un šā paša likuma 8.panta pirmās daļas 7.apakšpunktu, Privatizācijas aģentūras valde nolēma:
1. Noteikt, ka, sākot ar 1997.gada 1.oktobri, par atlikto maksājumu likme ir 6 procenti gadā, kas tiek piemērota gadījumos, kad privatizējamais valsts īpašuma objekts tiek privatizēts, piemērojot atlikto maksājumu.
2. Noteikt, ka šā lēmuma 1.punkts tiek piemērots arī gadījumos:
2.1. kad jau noslēgts valsts īpašuma objekta pirkuma līgums;
2.2. kad jau ir apstiprināts valsts īpašuma objekta pircējs, bet pirkuma līgums vēl nav noslēgts;
2.3. kad valsts īpašuma objekta privatizācijas noteikumi jau ir apstiprināti, bet objekta pircējs vēl nav apstiprināts.
3. Uzdot Finansu departamentam veikt izmaiņas noslēgto pirkuma līgumu maksājumu grafikos un paziņot par veiktajām izmaiņām pircējiem.
Valdes priekšsēdētājs J.Naglis