Ar ceļvedi latviešu valodā
I nodaļa.
Latviešu valodas prasmes līmeņa izstrādāšanas nepieciešamība, šī darba mērķis un uzdevumi
Turpinājums no 1.lpp.
Valodu mācīšanas vispārīgie uzdevumi pēdējos gadu desmitos ir ievērojami mainījušies. Paplašinoties savstarpējiem kontaktiem, veidojoties atvērtai sabiedrībai, cilvēkiem ir radusies nepieciešamība apgūt citas valodas galvenokārt kā saziņas līdzekli. Arī Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem cittautiešiem pēdējos pāris gados jau ir radusies reāla nepieciešamība latviešu valodu lietot kā saziņas līdzekli gan ikdienas dzīvē, gan darbā. Līdztekus ir nepieciešams veidot jauna tipa latviešu valodas mācību grāmatas, kurās gramatika, teikumu veidošanas principi, vārdu krājums utt. ir tikai līdzekļi, ar kuriem realizējama valodas komunikatīvā funkcija.
Autoru kolektīva izstrādātais Latviešu valodas prasmes līmenis pamatojas uz jauno, komunikatīvo pieeju valodas apguvē. Tas ir pirmais mēģinājums latviešu valodu skatīt no funkcionālās valodniecības viedokļa.
Šī darba mērķis ir parādīt latviešu valodas funkcionālo sistēmu tādā līmenī, kāds būtu piemērots latviešu valodas apguvē un apmācībā cittautiešiem. Tādēļ šajā darbā nav atklāta latviešu valodas sistēma pilnībā, bet gan doti tie izteiksmes modeļi, kuri nepieciešami saziņas vajadzību apmierināšanai.
Latviešu valodas prasmes līmeņa veidošanā esam vadījušies pēc Eiropas Padomē izstrādātā angļu valodas prasmes līmeņa Threshold Level 1990 , to pielāgojot Latvijas vajadzībām un situācijai, kad valsts valoda ir jāapgūst ne iebraucējiem, bet gan Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem, lai viņi varētu kontaktēties latviešu vidē, strādāt sev vēlamajā profesijā un kļūt par Latvijas pilsoņiem.
Valsts valodas apguvi Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem atvieglina latviešu un krievu valodas vēsturiskā tuvība, kā arī atrašanās vairāk vai mazāk latviskā vidē.
Šī grāmata varētu atvieglot jauna tipa latviešu valodas mācību līdzekļu izveidi, kā arī sekmēt komunikatīvās jeb funkcionālās valodas mācīšanas metodes sistemātisku ieviešanu Latvijas skolās, kā arī valodu kursos.