Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 5 Pēdējās nedēļas laikā 27 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 180
Rīgā 2020. gada 2. aprīlī (prot. Nr. 21 2. §)
Noteikumi par publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības mantas nomas maksas atbrīvojuma vai samazinājuma piemērošanu sakarā ar Covid-19 izplatību
Izdoti saskaņā ar likuma "Par valsts apdraudējuma un tā seku
novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem
sakarā ar Covid-19 izplatību" 2. pantu
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā uz likuma "Par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid-19 izplatību" darbības laiku krīzes skarto nozaru komersantam piemēro publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības nekustamā īpašuma vai kustamās mantas nomas maksas atbrīvojumu vai samazinājumu, kā arī nepiemēro kavējuma procentus un līgumsodus samaksas kavējuma gadījumā, izņemot maksājumus par patērētajiem pakalpojumiem – elektroenerģiju, siltumenerģiju, ūdensapgādi un citiem īpašuma uzturēšanas pakalpojumiem.
2. Noteikumi neattiecas uz nomas līgumiem, kas noslēgti par publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības nekustamā īpašuma iznomāšanu zemes dzīļu izmantošanai.
3. Publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības nekustamā īpašuma vai kustamās mantas iznomātājs (turpmāk – iznomātājs), pamatojoties uz komersanta (nomnieka) iesniegumu, uz noteiktu laika periodu, sākot no 2020. gada 12. marta, bet ne ilgāk kā līdz dienai, kad spēku zaudē likums "Par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid-19 izplatību", vienpusēji, neveicot grozījumus nomas līgumā, saskaņā ar šo noteikumu 4. punktu piemēro nomas maksas atbrīvojumu vai samazinājumu, ja komersants vienlaikus atbilst visiem šādiem kritērijiem:
3.1. komersanta ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada martā vai aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada attiecīgo mēnesi, ir samazinājušies vismaz par 30 %, bet, ja komersants saimniecisko darbību uzsācis 2019. gada martā vai vēlāk, tā ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2020. gada martā vai aprīlī ir samazinājušies vismaz par 30 %, salīdzinot ar vidējo mēneša ieņēmumu apmēru no saimnieciskās darbības laika periodā līdz 2020. gada 29. februārim;
3.2. komersantam uz iesnieguma iesniegšanas brīdi nav Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu parādu, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro;
3.3. komersantam uz iesnieguma iesniegšanas brīdi nav uzsākts maksātnespējas process;
3.4. komersantam pēdējā gada laikā nav bijuši trīs vai vairāk nomas maksas un citu saistīto maksājumu kavējumi vai jebkādas citas būtiskas neizpildītas līgumsaistības pret iznomātāju. Ja pēdējā gada laikā ir bijuši trīs vai vairāk nomas maksas un citu saistīto maksājumu kavējumi, uz 2020. gada 29. februāri ir dzēstas visas parādsaistības pret iznomātāju vai norēķini pilnā apmērā veikti saskaņā ar iznomātāju saskaņoto parādu atmaksas grafiku.
4. Iznomātājs piemēro:
4.1. nomas maksas atbrīvojumu, ja komersants (nomnieks) noteiktajā periodā nekustamo īpašumu vai kustamo mantu vispār neizmanto saimnieciskās darbības veikšanai Ministru kabineta noteikto ierobežojumu dēļ ārkārtējās situācijas laikā;
4.2. nomas maksas samazinājumu atbilstoši komersanta (nomnieka) ieņēmumu no saimnieciskās darbības procentuālajam samazinājumam, bet nepārsniedzot 90 % no nomas līgumā noteiktās nomas maksas.
5. Iznomātājs, pamatojoties uz komersanta (nomnieka) iesniegumu, sākot no 2020. gada 12. marta, bet ne ilgāk kā līdz dienai, kad spēku zaudē likums "Par valsts apdraudējuma un tā seku novēršanas un pārvarēšanas pasākumiem sakarā ar Covid-19 izplatību", nepiemēro kavējuma procentus un līgumsodus publiskas personas un publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības nekustamā īpašuma vai kustamās mantas nomas maksas un citu saistīto maksājumu samaksas kavējuma gadījumā, ja komersants vienlaikus atbilst visiem šo noteikumu 3. punktā minētajiem kritērijiem. Komersants (nomnieks) veic samaksu par nomas objekta uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem (piemēram, elektroenerģiju, siltumenerģiju, ūdensapgādi), nekustamā īpašuma nodokļa kompensāciju un sedz apdrošināšanas izdevumus.
6. Lai saņemtu šajos noteikumos minēto atbalstu, komersants (nomnieks) iesniedz iznomātājam iesniegumu. Iesniegumā norāda šādu informāciju:
6.1. komersanta nosaukumu un reģistrācijas numuru;
6.2. publiskas personas vai publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības nekustamā īpašuma vai kustamās mantas nomas līguma datumu un numuru un nomas objektu;
6.3. atbilstību šo noteikumu 3. punktā un 4.1. apakšpunktā noteiktajiem kritērijiem. Ja informācija par komersantu ir publicēta Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē to krīzes skarto darba devēju sarakstā, kuru darbinieki saņēmuši dīkstāves pabalstu un kuriem ir atbalstīta nokavēto nodokļu maksājumu samaksas sadale termiņos vai atlikšana uz laiku līdz trim gadiem, atbilstība šo noteikumu 3.1., 3.2. un 3.3. apakšpunktam atkārtoti nav jānorāda.
7. Iznomātājs šo noteikumu 6. punktā minēto iesniegumu izskata un lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem piecu darbdienu laikā. Par pieņemto lēmumu iznomātājs informē komersantu (nomnieku).
8. Iznomātājs savā tīmekļvietnē publicē to krīzes skarto komersantu sarakstu, kuri saņēmuši šajos noteikumus noteiktos atbalsta pasākumus.
9. Ja šajos noteikumos minētais atbalsts pieprasīts vai saņemts nepamatoti, komersants (nomnieks) atmaksā piešķirto atbalstu iznomātājam.
10. Ja komersants (nomnieks) publiskas personas vai publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības nekustamo īpašumu vai kustamo mantu izmanto saimnieciskai darbībai un šajos noteikumos minēto atbalsta pasākumu piemērošanas gadījumā atbalsts komersantam kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, šajos noteikumos minēto atbalstu sniedz saskaņā ar šo noteikumu 11. punktā vai 13. un 14. punktā minētajiem nosacījumiem.
11. Šajos noteikumos minēto atbalstu var sniegt saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1407/2013) vai Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulu (EK) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 28. jūnijs, Nr. L 190/45) (turpmāk – Komisijas regula Nr. 717/2014) attiecībā uz zivsaimniecības uzņēmumiem, kas darbojas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1379/2013 par zvejas un akvakultūras produktu tirgu kopīgo organizāciju un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1184/2006 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 104/2000 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 28. decembris, Nr. L 354/1), vai Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/9) (turpmāk – Komisijas regula Nr.1408/2013), ievērojot šādus nosacījumus:
11.1. pirms atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados komersanta saņemtais de minimis atbalsta apmērs nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 717/2014 3. panta 2. punktā vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 3.a punktā noteikto maksimālo atbalsta summu vienam vienotam uzņēmumam. Viens vienots uzņēmums šo noteikumu izpratnē atbilst Komisijas regulas Nr. 1407/2013 2. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā un Komisijas regulas Nr. 717/2014 2. panta 2. punktā noteiktajai viena vienota uzņēmuma definīcijai;
11.2. atbalsts tiek piešķirts un komersants ievēro nozaru un darbību ierobežojumus, kas minēti Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. pantā, Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. pantā vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. pantā;
11.3. lai saņemtu atbalstu, komersants elektroniski iesniedz iznomātājam uzskaites veidlapu par citu saņemto de minimis atbalstu vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem;
11.4. iznomātājs uzskaita atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013, Komisijas regulu Nr. 717/2014 un Komisijas regulu Nr. 1408/2013, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un saskaņā ar de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem;
11.5. komersants apliecina, ka šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu nekumulēs ar citu de minimis atbalstu un ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām šo noteikumu ietvaros un citās atbalsta programmās;
11.6. ja komersants, kuram piemēro atbalstu, darbojas arī nozarēs, kas minētas Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punkta "a", "b" vai "c" apakšpunktā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nošķiršanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktam, Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. panta 2. un 3. punktam un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punktam;
11.7. iznomātājs un komersants datus par de minimis atbalstu glabā 10 fiskālos gadus atbilstoši Komisijas regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktam, Komisijas regulas Nr. 717/2014 6. panta 4. punktam vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 6. panta 4. punktam;
11.8. lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu pieņem līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 7. panta 4. punktā un 8. pantā, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 7. panta 4. punktā un 8. pantā vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 7. panta 4. punktā un 8. pantā noteiktā piemērošanas termiņa beigām.
12. Ja komersants ir pārkāpis Komisijas regulas Nr. 1407/2013, Komisijas regulas Nr. 717/2014 vai Komisijas regulas Nr. 1408/2013 prasības, komersantam ir pienākums atmaksāt iznomātajam saņemto valsts atbalstu kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004), 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts komersantam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
13. Šajos noteikumos minēto atbalstu var sniegt, ievērojot šādus nosacījumus:
13.1. atbalsts nedrīkst pārsniegt 800 000 euro vienam uzņēmumam Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 26. jūnijs, Nr. L 187), 1. pielikuma 3. panta 3. punktā vai Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, 1. pielikuma 3. panta 3. punkta izpratnē, vai Komisijas 2014. gada 16. decembra Regulas (ES) Nr. 1388/2014, ar ko konkrētas atbalsta kategorijas uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 24. decembris, Nr. L 369), 1. pielikuma 3. panta 3. punkta izpratnē. Vienam uzņēmumam, kurš darbojas zvejniecības un akvakultūras nozarē, atbalsts nedrīkst pārsniegt 120 000 euro, savukārt nodokļu maksātājam, kas darbojas lauksaimniecības produktu primārajā ražošanā, atbalsts nedrīkst pārsniegt 100 000 euro;
13.2. atbalstu nedrīkst piešķirt uzņēmumam, kurš uz 2019. gada 31. decembri bija uzskatāms par nonākušu grūtībās atbilstoši šādām pazīmēm:
13.2.1. attiecībā uz saimnieciskās darbības veicēju, kas ir kapitālsabiedrība, – ja uzkrāto zaudējumu dēļ ir zaudēta vairāk nekā puse no tā parakstītā kapitāla, tas ir, ja, uzkrātos zaudējumus atskaitot no rezervēm (un visām pārējām pozīcijām, kuras ir vispārpieņemts uzskatīt par daļu no pašu kapitāla), rodas negatīvs rezultāts, kas pārsniedz pusi no parakstītā kapitāla;
13.2.2. attiecībā uz saimnieciskās darbības veicēju, kurā vismaz dažiem dalībniekiem ir neierobežota atbildība par tā parādsaistībām, – ja uzkrāto zaudējumu dēļ ir zaudēta vairāk nekā puse no grāmatvedības uzskaitē norādītā kapitāla;
13.2.3. saimnieciskās darbības veicējam ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai saimnieciskās darbības veicējs atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru;
13.2.4. lielajam saimnieciskās darbības veicējam, ja saskaņā ar pēdējo divu noslēgto finanšu pārskatu datiem parādsaistību un pašu kapitāla bilances vērtību attiecība ir pārsniegusi 7,5 un procentu seguma attiecība, kas aprēķināta pēc EBITDA (peļņa pirms procentiem, nodokļiem un amortizācijas), ir bijusi mazāka par 1,0;
13.3. atbalsts netiek piešķirts pēc 2020. gada 31. decembra;
13.4. atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu.
14. Ja šajos noteikumos minētos atbalsta pasākumus sniedz atbilstoši šo noteikumu 13. punktam, iznomātājs nodrošina:
14.1. informācijas publicēšanu atbilstoši normatīvajam aktam par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības;
14.2. šajos noteikumos minēto atbalsta un informācijas uzskaiti. Minēto informāciju iznomātājs glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā.
15. Ja komersants ir pārkāpis šo noteikumu 13. punktā minētās prasības, tam ir pienākums atmaksāt iznomātājam visu saskaņā ar šo noteikumu 13. punktu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 794/2004 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts komersantam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.
16. Iznomātājs līdz 2020. gada 10. decembrim iesniedz Finanšu ministrijā informāciju par šajos noteikumos minētajiem atbalsta pasākumiem, kas saskaņā ar pagaidu regulējumu saistībā ar Covid-19 tiek īstenoti atbilstoši šo noteikumu 13. un 14. punktam. Finanšu ministrija saņemto informāciju līdz 2020. gada 31. decembrim nosūta Eiropas Komisijai, kā arī iesniedz Eiropas Komisijai ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu.
17. Šo noteikumu 13., 14., 15. un 16. punkts stājas spēkā pēc tam, kad tiek saņemts Eiropas Komisijas lēmums par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Finanšu ministrs J. Reirs