• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija publicē:
  • lēmumus par tarifu aprēķināšanas metodiku un lēmumus, ar kuriem noteikts tarifs;
  • noteikumus par Regulatoram regulāri iesniedzamās informācijas veidiem, apjomu un iesniegšanas termiņiem;
  • vispārējās atļaujas noteikumus;
  • ziņojumus par izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas ievērošanu un ziņojumus, kuros informē par universālā pakalpojuma saistību tīrajām izmaksām.
TIESĪBU AKTI, KAS PAREDZ OFICIĀLO PUBLIKĀCIJU PERSONAS DATU APSTRĀDE

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2020. gada 2. jūlija lēmums Nr. 1/8 "Depozīta sistēmas dalības maksas aprēķināšanas metodika". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 3.07.2020., Nr. 126 https://www.vestnesis.lv/op/2020/126.23

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmums Nr. 1/9

Vispārējās atļaujas, reģistrācijas un informācijas iesniegšanas noteikumi depozīta iepakojuma apsaimniekošanas nozarē

Vēl šajā numurā

03.07.2020., Nr. 126

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Veids: lēmums

Numurs: 1/8

Pieņemts: 02.07.2020.

OP numurs: 2020/126.23

2020/126.23
RĪKI

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 1/8

Rīgā 2020. gada 2. jūlijā (prot. Nr. 28, 6. p.)

Depozīta sistēmas dalības maksas aprēķināšanas metodika

Izdota saskaņā ar likuma
"Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem"
9. panta pirmās daļas 2. punktu un 25. panta pirmo daļu,
un Iepakojuma likuma 18.7 panta otro daļu

1. Vispārīgie jautājumi

1. Metodika nosaka kārtību, kādā depozīta sistēmas operators (turpmāk – komersants) aprēķina projektu depozīta sistēmas dalības maksai (turpmāk – dalības maksas projekts), kuru depozīta iepakotājs maksā komersantam par depozīta sistēmas operatora depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojumu (turpmāk – depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojums).

2. Komersants iesniedz Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (turpmāk – Regulators) dalības maksas projekta dokumenta oriģinālu (papīra formā vai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā parakstītu ar elektronisko parakstu) un elektronisko formu (ja dalības maksas projekta oriģināls ir iesniegts papīra formā). Kopā ar dalības maksas projektu komersants iesniedz informāciju, aprēķinus un dalības maksas projekta aprēķinā iekļauto dalības maksu veidojošo izmaksu pamatojošos dokumentus, kas apliecina aprēķinā iekļauto izmaksu pamatojumu un ir noteikti Regulatora lēmumā par tarifu veidojošo izmaksu pamatojumu.

3. Iesniedzot dalības maksas projektu par kārtējo gadu, komersants pievieno aprakstu vai shēmu, kas pa iepakojuma materiāla veidiem un atbilstoši tam, vai iepakojums paredzēts vienreizējai vai atkārtotai lietošanai (turpmāk – lietošanas nosacījumi), attēlo depozīta iepakojuma apsaimniekošanas procesu pa materiālu plūsmām, kā arī norāda apsaimniekotā depozīta iepakojuma vienību skaitu iepriekšējā un kārtējā gadā. Ja komersantam, iesniedzot Regulatorā dalības maksas projektu, objektīvu iemeslu dēļ nav datu par iepriekšējā gada faktisko depozīta vienību daudzumu, izmaksām un ieņēmumiem, tas sniedz informāciju par periodu, kas ir tā rīcībā.

2. Dalības maksas projekta aprēķināšanas vispārīgie noteikumi

4. Dalības maksas projektu komersants aprēķina euro par vienu depozīta iepakojuma vienību, kas laista tirgū, atbilstoši iepakojuma materiāla veidam un lietošanas nosacījumiem, aprēķinu veicot saskaņā ar metodikas 1.pielikumu, klāt pievienojot iekļauto daudzuma, izmaksu un ieņēmumu skaidrojumu un pamatojošos dokumentus. Komersants var aprēķināt dalības maksas projektu papildus metodikas 1.pielikumā norādītajiem iepakojuma materiāla veidiem, tos sadalot detalizētāk, ja tas ir ekonomiski pamatoti.

5. Komersants lieto izmaksu attiecināšanas modeli, kura pamatprincipus un specifikāciju iesniedz kopā ar dalības maksas projekta pamatojuma dokumentiem. Regulators dalības maksas projekta izvērtēšanas laikā var prasīt komersantam pārskatīt un mainīt izmaksu attiecināšanas modeli.

6. Dalības maksas projektā kārtējam gadam plānotās izmaksas, kā arī depozīta iepakojuma daudzums, kuru plānots laist tirgū, un daudzums, kuru plānots savākt pārstrādei vai atkārtotai izmantošanai, attiecināmi uz divpadsmit mēnešu ilgu laika periodu. Noteiktā dalības maksa ir spēkā līdz jaunas dalības maksas noteikšanai.

7. Komersants dalības maksas projektā precīzi un pārskatāmi atspoguļo izmaksas, iekļaujot tajās tikai ar depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojumu saistītos aktīvus un darbības.

8. Komersants dalības maksas projektā iekļauj tikai tās tehnoloģiski un ekonomiski pamatotās izmaksas, kas nepieciešamas depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma efektīvai sniegšanai.

9. Komersants samazina depozīta sistēmas nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas par šādiem ieņēmumiem:

9.1. ieņēmumi no galalietotājam neatmaksātās depozīta maksas daļas, kuru tas gūst kā starpību starp depozīta maksu, ko komersantam pārskaita depozīta iepakotājs par tirgū laisto depozīta iepakojumu, un depozīta maksu, ko komersants samaksā depozīta iepakojuma pārdevējam vai citai personai par galalietotājam atmaksāto depozīta maksu, kā arī depozīta maksu, ko komersants pats atmaksājis galalietotājam vai citai personai, kura nodevusi depozīta iepakojumu saskaņā ar līgumu, ieņēmumus koriģējot atbilstoši metodikas 45.punktā noteiktajai tirgus saistību vērtības korekcijai;

9.2. ieņēmumi, kurus tas gūst no savāktā depozīta iepakojuma, kas sagatavots pārstrādei un reģenerācijai, pārdošanas;

9.3. citi ieņēmumi, t.sk. ieņēmumi, kurus tas gūst no depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanai paredzētās infrastruktūras izmantošanas u.tml.

10. Dalības maksas projekta aprēķināšanai komersants izmanto depozīta iepakojuma daudzumu, kuru plānots laist tirgū kārtējā gadā, un depozīta iepakojuma daudzumu, kuru plānots savākt kārtējā gadā.

11. Komersants dalības maksas projektā iekļauj tikai to depozīta iepakojuma daudzumu, kas saistīts ar depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanu.

12. Prognozējot depozīta iepakojuma daudzumu, kuru plānots laist tirgū kārtējā gadā, un prognozējot depozīta iepakojuma daudzumu, kuru plānots savākt kārtējā gadā, komersants ņem vērā iepriekšējā gada faktiskos depozīta iepakojuma daudzumus, plānotās izmaiņas kārtējā gadā, kā arī Ministru kabineta noteiktos depozīta iepakojuma pieņemšanas, savākšanas, pārstrādes, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai un nodošanas atkārtotai izmantošanai procentuālos apjomus un termiņus. Kopā ar dalības maksas projektu komersants iesniedz skaidrojumu un pamatojumu plānotajām tirgū laistā depozīta iepakojuma un savāktā depozīta iepakojuma daudzuma izmaiņām.

13. Komersants dalības maksas projektā peļņu novērtē kā depozīta sistēmas attīstībai, darbības efektivitātei un apgrozāmo līdzekļu piesaistei nepieciešamos līdzekļus. Peļņa procentuālā izteiksmē nevar pārsniegt fiksētu apgrozījuma rentabilitātes normu, kas noteikta kā pēdējo sešu mēnešu vidējā Latvijas Bankas publicēto nefinanšu sabiedrībām euro valūtā izsniegto kredītu (ar termiņu līdz vienam gadam; jaunajiem darījumiem) mainīgā procentu likme (turpmāk – atļautā procentu likme).

14. Komersants dalības maksas izmaksas (Idal) aprēķina kā starpību starp komersanta plānotajām depozīta sistēmas nodrošināšanai nepieciešamajām izmaksām un saskaņā ar metodikas 9.punktu plānotajiem komersanta ieņēmumiem. Dalības maksas izmaksas ar rentabilitāti (Irent) komersants aprēķina, dalības maksas izmaksām pieskaitot plānoto peļņu.

15. Dalības maksas projekta aprēķinā komersants iekļauj korekciju par depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma iepriekšējā perioda faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Korrez), iesniedzot atbilstošu aprēķinu un pamatojuma dokumentus.

16. Komersants dalības maksas projektā uzrāda kārtējā gada plānotās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Rezpl), kas vienāds ar dalības maksas projektā plānoto peļņu (Prent), ņemot vērā korekciju par iepriekšējā perioda faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Korrez).

17. Komersants Regulatoram pamato depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanas izmaksas neatkarīgi no tā, vai komersants visus depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanas procesus veic pats vai to izpildei nolīgst citu komersantu (turpmāk – ārpakalpojuma sniedzējs). Ja kāda depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanas procesa veikšanai komersants nolīgst ārpakalpojuma sniedzēju, komersants Regulatoram pamato, ka izvēlēts saimnieciski izdevīgākais risinājums salīdzinājumā ar alternatīviem risinājumiem. Komersants nodrošina pilnīgu informāciju par līgumā ar ārpakalpojuma sniedzēju noteikto maksu (cenu) veidojošām izmaksām vai ieņēmumiem.

18. Ja vairāk nekā par 5% mainās spēkā esošās dalības maksas aprēķinam izmantotie apsaimniekotā depozīta iepakojuma daudzuma rādītāji (Q) vai vairāk nekā par 5% mainās spēkā esošās dalības maksas aprēķinā iekļautās dalības maksas izmaksas (Irent), vai aprēķinātā korekcija par iepriekšējā perioda faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Korrez) pārsniedz 5% no spēkā esošās dalības maksas aprēķinā iekļautajām dalības maksas izmaksām ar rentabilitāti (Irent), komersants iesniedz Regulatoram dalības maksas projektu, kas aprēķināts, pamatojoties uz precizētu depozīta iepakojuma daudzumu un izmaksām katram no depozīta iepakojuma materiāla veidiem, vai arī kopā ar Regulatoram iesniedzamo ikgadējo atskaiti par sniegtā depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma daudzumu, izmaksām un ieņēmumiem, iesniedz Regulatoram skaidrojumu par izmaiņu iemesliem.

19. Ja spēkā esošās dalības maksas aprēķinam izmantotās depozīta iepakojuma apsaimniekošanas maksas izmaksas (Iapsaimn) mainās vairāk nekā par 10%, bet pārējās dalības maksā iekļautās izmaksas (Irent – Iapsaimn) mainās ne vairāk kā par 5%, salīdzinot ar attiecīgajām spēkā esošajā dalības maksā iekļautajām izmaksām, tad komersants var iesniegt dalības maksas projektu, aprēķinā saglabājot fiksētās depozīta sistēmas saimnieciskās darbības izmaksas (Ifiks) un korekciju par iepriekšējā perioda faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Korrez) tādā pašā apmērā, kā ir iekļauts spēkā esošās dalības maksas aprēķinā, nesniedzot pamatojošos dokumentus par jau izvērtētajām fiksētajām izmaksām.

3. Dalības maksas projektā iekļaujamās izmaksas

20. Dalības maksas izmaksas (Idal) komersants aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Idal = I ‒ Ien ,

kur

I – depozīta sistēmas nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas (EUR);

Ien – ieņēmumi saskaņā ar metodikas 9.punktu (EUR).

21. Depozīta sistēmas nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas (I) komersants aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

I = Imain + Ifiks + Ind + Inod ,

kur

Imain – depozīta iepakojuma pieņemšanas un savākšanas izmaksas (mainīgās izmaksas) (EUR);

Ifiks – depozīta sistēmas nodrošināšanas saimnieciskās darbības izmaksas (fiksētās izmaksas) (EUR);

Ind – nodevas (EUR);

Inod – nodokļi (EUR).

3.1. Depozīta iepakojuma pieņemšanas un savākšanas izmaksas (mainīgās izmaksas)

22. Depozīta iepakojuma pieņemšanas un savākšanas izmaksas (mainīgās izmaksas) (Imain), kas saistītas ar depozīta iepakojuma pieņemšanu no galalietotājiem, to savākšanu un loģistiku, ir atkarīgas no savāktā depozīta iepakojuma daudzuma, un tās aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Imain = Iapsaimn + Inoma + Isav + Iiepak ,

kur

Iapsaimn – depozīta iepakojuma apsaimniekošanas maksas izmaksas, kas noteiktas atbilstoši iepakojuma materiāla veidam un lietošanas nosacījumiem (EUR);

Inoma – depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu nomas izmaksas (EUR);

Isav – depozīta iepakojuma savākšanas un loģistikas izmaksas (EUR);

Iiepak – izmaksas iepakojuma materiāliem un aprīkojumam depozīta iepakojuma uzglabāšanai un savākšanai (EUR).

23. Depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu nomas izmaksas (Inoma) ir izmaksas par minēto automātu nomu, ja tās ir atkarīgas no apsaimniekoto depozīta iepakojuma vienību skaita, bet neatkarīgi no tā, vai automātu, atbilstoši ar komersantu noslēgta līguma nosacījumiem, nomā depozīta iepakojuma pārdevējs vai pats komersants.

24. Depozīta iepakojuma savākšanas un loģistikas izmaksas (Isav) ir izmaksas, kas saistītas ar depozīta iepakojuma savākšanu no personām, kuras noslēgušas ar komersantu atbilstošu līgumu. Izmaksas ietver depozīta iepakojuma pārvadāšanas izmaksas, t.sk. transportlīdzekļu, iekārtu un mehānismu ekspluatācijas, uzturēšanas, tehnisko apkopju un remontu izmaksas; degvielas, tehnisko apskašu un apdrošināšanas izmaksas; izmaksas par transportlīdzekļa, iekārtas vai mehānisma nomu (t.sk. operatīvā līzinga maksājumus un līzinga procentus); izmaksas pakalpojumiem, ko komersants iepērk kā ārpakalpojumu šim mērķim un citas līdzīga veida izmaksas. Minētās izmaksas neietver pārstrādei un reģenerācijai sagatavotā depozīta iepakojuma transportēšanas līdz pārstrādes uzņēmumam izmaksas, kas iekļaujamas 36.3.apakšpunktā.

25. Izmaksas iepakojuma materiāliem un aprīkojumam depozīta iepakojuma uzglabāšanai un savākšanai (Iiepak) ietver izmaksas, kas komersantam rodas, nodrošinot transportēšanas iepakojuma materiālus un aprīkojumu depozīta iepakojuma iepakošanai, uzglabāšanai un sagatavošanai pārvadāšanai (maisi, vienreizlietojamās plombas, etiķetes, konteineri, kastes, papildu inventārs u.c.).

3.2. Depozīta sistēmas nodrošināšanas saimnieciskās darbības izmaksas (fiksētās izmaksas)

26. Depozīta sistēmas nodrošināšanas saimnieciskās darbības izmaksas (fiksētās izmaksas) (Ifiks), kas nav atkarīgas vai ir daļēji atkarīgas no apsaimniekotā depozīta iepakojuma daudzuma, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Ifiks = Iaut + Inol + Ikr + Ipers + Itehn + Iadm + Iizgl + Ic ,

kur

Iaut – depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu izmaksas (EUR);

Inol – depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai centra pamatlīdzekļu nolietojuma un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījums (EUR);

Ikr kredīta procentu maksājumi (EUR);

Ipers – personāla izmaksas (EUR);

Itehn – depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai tehnoloģisko procesu nodrošināšanas izmaksas (EUR);

Iadm – administrācijas izmaksas (EUR);

Iizgl – sabiedrības informēšanas izmaksas (EUR);

Ic – pārējās izmaksas (EUR).

27. Depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu izmaksas (Iaut) aprēķina pēc šādas formulas:

Iaut = Inol.aut + Irem.aut + Inoma.aut ,

kur

Inol.aut – depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu nolietojuma izmaksas (EUR);

Irem.aut – komersanta bilancē esošo depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu remonta un apkopes izmaksas, ja tās nav iekļautas depozīta iepakojuma apsaimniekošanas maksas izmaksās (EUR);

Inoma.aut – depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu nomas izmaksas, ja nomas maksa nav atkarīga no iepakojuma vienību skaita (EUR).

3.2.1. Pamatlīdzekļu nolietojums un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījums

28. Depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu nolietojuma izmaksas (Inol.aut) ietver kapitalizēto depozīta iepakojuma automātu sākotnējo ieguldījumu un uzstādīšanas izmaksas, kā arī automātu nolietojuma izmaksas, ja tie ir komersanta bilancē un izmaksas netiek iekļautas metodikas 23. un 27.punktā paredzētajās depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu nomas izmaksās (Inoma) un (Inoma.aut). Ja iepakojuma pieņemšanas automātos lietojamā programmatūra komersanta bilancē tiek uzskaitīta atsevišķi no iepakojuma pieņemšanas automātiem, tad nolietojuma izmaksas uzrāda atsevišķi, dalot tās atbilstoši pamatlīdzekļu nolietojumam un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījumam.

29. Depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai centra pamatlīdzekļu nolietojumu un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījumu (Inol) aprēķina pēc šādas formulas:

Inol = Inol.pam + Inol.nem ,

kur

Inol.pam – pamatlīdzekļu nolietojums (EUR);

Inol.nem – nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījums (EUR).

30. Pamatlīdzekļu nolietojumu aprēķina atbilstoši katra pamatlīdzekļa lietderīgās lietošanas laikam, izmantojot lineāro pamatlīdzekļu nolietojuma metodi. Aprēķins jāveic saskaņā ar grāmatvedības kārtošanas normatīvajos aktos noteiktajiem pamatprincipiem.

31. Veicot pamatlīdzekļa iegādi, komersants izvērtē tā atbilstību normatīvo aktu prasībām un pamatlīdzekļa plānotajai noslodzei. Ja pamatlīdzeklis netiek izmantots depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanai, tad dalības maksas projektā finanšu grāmatvedības vajadzībām aprēķināto nolietojumu attiecīgi koriģē.

32. Nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījumu aprēķina komersanta attīstības izmaksām, koncesiju, patentu, licenču, preču zīmju un citu nemateriālo ieguldījumu izmaksām (izņemot komersanta nemateriālo vērtību), izmantojot lineāro pamatlīdzekļu nolietojuma metodi.

33. Aprēķinot nolietojumu pamatlīdzekļiem, kas finansēti no valsts, pašvaldības, ārvalsts, Eiropas Savienības, citas starptautiskas organizācijas un institūcijas saņemtas finanšu palīdzības vai atbalsta, pamatlīdzekļu vērtību samazina par attiecīgās finanšu palīdzības vai finanšu atbalsta vērtību, kas norādīta komersanta bilances postenī "Nākamo periodu ieņēmumi" un noteikta atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai, kādā finanšu pārskatos atspoguļojams valsts, pašvaldību, ārvalstu, Eiropas Savienības, citu starptautisko organizāciju un institūciju finansiālais atbalsts (finanšu palīdzība), ziedojumi un dāvinājumi naudā vai natūrā.

3.2.2. Pārējās saimnieciskās darbības izmaksas

34. Komersants dalības maksas projektā iekļauj ilgtermiņa kredīta, finanšu līzinga vai citu finanšu instrumentu (termiņš ilgāks par vienu gadu) procentu maksājumus, ja aizņemtais finansējums izmantots jaunu pamatlīdzekļu izveidošanai saistībā ar depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanu.

35. Personāla izmaksas (Ipers) aprēķina saskaņā ar darba tiesisko attiecību un sociālās apdrošināšanas jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem. Personāls ir visi depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanā iesaistītie komersanta darbinieki (tajā skaitā administratīvais personāls, darbuzņēmēji un uz nomas līguma pamata nodarbināts darbaspēks). Personāla izmaksas rēķina, pamatojoties uz pilnas slodzes mēneša bruto darba samaksu sadalījumā pa administrācijas un ražošanas personāla izmaksām, lietojot atbilstošo noslodzi uz regulējamo pakalpojumu saskaņā ar komersanta izstrādāto un kopā ar dalības maksas projektu iesniegto izmaksu attiecināšanas modeli.

36. Depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai tehnoloģisko procesu nodrošināšanas izmaksas (Itehn), t.sk. izmaksas, ja kādu no pakalpojumiem komersants iepērk kā ārpakalpojumu, ietver šādas izmaksu grupas:

36.1. transportlīdzekļu, iekārtu, mehānismu ekspluatācijas, uzturēšanas, tehnisko apkopju un remontu izmaksas; degvielas un iekārtu darbības nodrošināšanai nepieciešamās elektrības izmaksas; tehnisko apskašu un apdrošināšanas izmaksas; izmaksas par transportlīdzekļa, iekārtas vai mehānisma nomu (t.sk. operatīvā līzinga maksājumus un līzinga procentus); izmaksas materiāliem depozīta iepakojuma apstrādes nodrošināšanai un citas līdzīga veida izmaksas;

36.2. būvju un ēku ekspluatācijas, uzturēšanas un remontu izmaksas; elektrības, siltuma un citu komunālo pakalpojumu izmaksas; būves un ēkas nomas izmaksas un citas līdzīga veida izmaksas;

36.3. depozīta iepakojuma transportēšanas uz pārstrādes un reģenerācijas vietu izmaksas.

37. Administrācijas izmaksas, kas nav iekļautas citos izmaksu posteņos (Iadm), ietver administratīvo telpu nomas un uzturēšanas izmaksas; sakaru un pasta pakalpojumu izmaksas; biroja tehnikas apkalpošanas un informācijas tehnoloģiju uzturēšanas izmaksas; gada pārskata sagatavošanas, revīzijas, juridisko un konsultatīvo pakalpojumu izmaksas; finanšu nodrošinājuma kontroles un uzraudzības izmaksas, bankas pakalpojumu izmaksas; kredītlīnijas, pārsnieguma kredīta (overdraft) vai citu īstermiņa aizņēmumu (līdz vienam gadam, ieskaitot) procentu izmaksas, kuras tiek novērtētas, piemērojot komersanta faktisko aizņēmumu likmi vai, ja faktiskā aizņēmuma likme pārsniedz 13.punktā aprakstīto atļauto procentu likmi, tad piemēro atļauto procentu likmi; darbinieku dienesta komandējumu, apmācību un semināru izmaksas; kancelejas, saimniecības, biroja preču un reprezentācijas izmaksas; administratīvā transporta nomas (t.sk. operatīvā līzinga maksājumus un līzinga procentus), remonta, uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksas un citas līdzīga veida izmaksas.

38. Sabiedrības informēšanas izmaksas (Iizgl) ietver izmaksas plānotajiem sabiedrības informēšanas un izglītošanas pasākumiem saskaņā ar komersanta apstiprinātu plānu. Minēto izmaksu aprēķinam tiek ņemti vērā normatīvajos aktos noteiktie nosacījumi.

39. Pārējās izmaksas (Ic) ietver depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai centra izmaksas, kas nav attiecināmas uz konkrētu tehnoloģisko procesu, t.sk. zemes nomas, apsardzes, ugunsdrošības un teritorijas apsaimniekošanas izmaksas; elektroenerģijas izmaksas, kas nav iekļautas citos izmaksu posteņos; darba aizsardzības līdzekļu iegādes izmaksas; izmaksas vides stāvokļa kontrolei un aizsardzībai; darbinieku veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšanas izmaksas; citas ražošanas izmaksas, kas nav iekļautas 24. un 36.punktā minēto tehnoloģisko procesu izmaksās.

3.3. Nodevas un nodokļi

40. Nodevu (Ind) izmaksas ietver valsts nodevu par sabiedriskā pakalpojuma regulēšanu, uzņēmējdarbības riska valsts nodevu, nodevas par piesārņojošās darbības atļauju izsniegšanu un citas līdzīga veida valsts nodevas.

41. Nodokļu (Inod) izmaksas ietver šādus saskaņā ar normatīvajiem aktiem aprēķinātus nodokļus:

41.1. nekustamā īpašuma nodokli par komersanta īpašumā, valdījumā un turējumā esošām ēkām, būvēm un zemi, kas tiek izmantota depozīta iepakojuma pakalpojuma nodrošināšanā;

41.2. dabas resursu nodokli par piesārņojošo vielu emisiju vidē.

42. Dalības maksas projekta izmaksās komersants neiekļauj dabas resursu nodokli par iepakojuma apjomu, kas jāmaksā gadījumā, ja komersants nesasniedz kārtējā gadā noteiktos depozīta iepakojuma apsaimniekošanas apjomus atbilstoši Ministru kabineta noteiktajiem depozīta iepakojuma pieņemšanas, savākšanas, pārstrādes, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai un nodošanas atkārtotai izmantošanai mērķiem. Minētās izmaksas postenī (Inod) iekļaujamas komersanta iepriekšējā kalendārā gada faktiskās depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma saimnieciskās darbības finanšu rezultāta (Rezfakt) aprēķinā, kas veikts, iesniedzot Regulatoram ikgadējo atskaiti par depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma iepriekšējo kalendāro gadu saskaņā ar Regulatora lēmumu par vispārējās atļaujas, reģistrēšanas un informācijas iesniegšanas noteikumiem depozīta iepakojuma apsaimniekošanas nozarē.

3.4. Ieņēmumi, par kuriem samazina depozīta sistēmas nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas

43. Ieņēmumus saskaņā ar metodikas 9.punktu (Ien) aprēķina pēc šādas formulas:

Ien = Iendep ‒ Iendep.kor + Ienpard + Ienc ,

kur

Iendep – ieņēmumi no neatmaksātās depozīta maksas (EUR);

Iendep.kor – tirgus saistību vērtības korekcija (EUR);

Ienpard – ieņēmumi no pārstrādei un reģenerācijai sagatavotā depozīta iepakojuma pārdošanas (EUR);

Ienc – citi ieņēmumi (EUR).

44. Komersanta ieņēmumus no neatmaksātās depozīta maksas (Iendep) veido starpība starp depozīta maksu, ko komersantam pārskaita depozīta iepakotājs atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam apmēram par katru depozīta iepakojuma vienību, kurā dzēriens laists tirgū, un depozīta maksu, ko komersants samaksā depozīta iepakojuma pārdevējam vai citai personai par galalietotājam atmaksāto depozīta maksu, kā arī depozīta maksu, ko komersants pats atmaksājis galalietotājam vai citai personai, kura nodevusi depozīta iepakojumu saskaņā ar līgumu.

45. Komersants plānotos ieņēmumus no neatmaksātās depozīta maksas (Iendep) koriģē par tirgus saistību vērtības korekciju (Iendep.kor), ar kuru samazina vai palielina neatmaksātās depozīta maksas ieņēmumus. Komersants saskaņā ar uzņēmuma grāmatvedības politikā noteiktajiem pamatprincipiem veido uzkrājumus depozīta maksas izmaksām par depozīta iepakojuma vienībām, kuras laistas tirgū kārtējā gadā un par kurām komersants saņēmis depozīta maksu no depozīta iepakotāja, bet kuru izmaksas nevar atzīt kārtējā gada ieņēmumos, jo komersants par tām norēķināsies ar citām personām nākamajā periodā. Tirgus saistību vērtības korekcija (Iendep.kor) raksturo komersanta plānotās tirgus saistību vērtības izmaiņas kārtējā gada laikā.

46. Komersanta ieņēmumi no pārstrādei un reģenerācijai sagatavotā depozīta iepakojuma pārdošanas (Ienpard) atbilstoši depozīta iepakojuma materiāla veidam tiek gūti, tirgū realizējot tālākai pārstrādei un reģenerācijai sagatavotus depozīta iepakojuma materiālus, izvēloties saimnieciski izdevīgāko risinājumu pēc iespējas augstākas realizācijas cenas iegūšanai.

47. Komersanta citus ieņēmumus (Ienc) veido ieņēmumi, kurus komersants gūst no depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanai paredzētās infrastruktūras izmantošanas, sniegtajiem pakalpojumiem, soda naudām un līdzīga veida ieņēmumiem.

4. Dalības maksas projekta aprēķināšana

48. Dalības maksas projektā peļņu (Prent), kas paredzēta metodikas 13.punktā, komersants aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Prent = Idal × rkred ,

kur

Idal – dalības maksas izmaksas (EUR);

rkred – komersanta izvēlēts apgrozījuma rentabilitātes procents, kas nepārsniedz 13.punktā minēto fiksēto apgrozījuma rentabilitātes normu (%).

49. Dalības maksas izmaksas ar rentabilitāti (Irent) komersants aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Irent = Idal + Prent .

50. Dalības maksas projekta aprēķinam komersants dalības maksas izmaksas ar rentabilitāti (Irent) koriģē par komersanta iepriekšējā perioda faktiskās saimnieciskās darbības no depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma finanšu rezultātu, iegūstot depozīta sistēmas dalības maksas izmaksas pēc korekcijas, ko aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Idalkor = Irent ‒ Korrez ,

kur

Korrez – korekcija par iepriekšējā perioda faktiskās saimnieciskās darbības no depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma finanšu rezultātu (EUR);

Idalkor – dalības maksas izmaksas pēc korekcijas (EUR).

51. Korekciju par iepriekšējā perioda depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Korrez) komersants aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Korrez = Σ n (Rezfakt.i – Rezpl) ,
i=1

kur

Rezfakt – viena kalendārā gada depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultāts, kas aprēķināts saskaņā ar Regulatora lēmumā par vispārējās atļaujas, reģistrēšanas un informācijas iesniegšanas noteikumiem depozīta iepakojuma apsaimniekošanas nozarē noteikto Regulatoram iesniedzamo ikgadējo atskaiti par depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojumu iepriekšējā kalendārajā gadā (EUR);

Rezpl – spēkā esošās dalības maksas aprēķinā plānotais kārtējā gada saimnieciskās darbības finanšu rezultāts (EUR);

n – periods (gados), kurš vēl nav bijis pamatā spēkā esošās dalības maksas attiecīgajā postenī korekcija par iepriekšējā perioda faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Korrez) aprēķinam.

52. Dalības maksas projektā plānoto kārtējā gada saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Rezpl) komersants aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Rezpl = Prent ‒ Korrez .

53. Korekcijas par iepriekšējā perioda depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Korrez) aprēķinam komersants izmanto depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu (Rezfakt).

54. Komersants, veicot aprēķinu saskaņā ar metodikas 1.pielikumu, visas izmaksas un ieņēmumus (EUR) uzrāda ar precizitāti līdz divām zīmēm aiz komata, aprēķinu noapaļojot līdz veselam skaitlim.

55. Dalības maksu (Mdal) par vienu depozīta iepakojuma vienību (EUR/vien.) komersants aprēķina atbilstoši katram depozīta iepakojuma materiāla veidam un lietošanas nosacījumiem saskaņā ar šādu formulu:

Mdal = Idalkor / Qap ,

kur

Qap – depozīta iepakojums, kuru plānots laist tirgū atbilstoši depozīta iepakojuma materiāla veidam un lietošanas nosacījumiem.

56. Komersants dalības maksu par depozīta iepakojuma vienību (Mdal) aprēķina ar precizitāti līdz četrām zīmēm aiz komata.

5. Izmaksu un ieņēmumu uzskaite

57. Dalības maksas projekta aprēķinam komersants izmanto izmaksu un ieņēmumu uzskaiti, kas atbilst likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" noteiktajam, ka komersants kārto atsevišķu grāmatvedības uzskaiti katram sabiedriskā pakalpojuma veidam. Izmaksu uzskaiti kopējā grāmatvedības uzskaitē komersants nodala, izmantojot kontus, apakškontus vai citas pazīmes, kas tiek nodrošinātas ar komersanta grāmatvedības programmas un iekšējās uzskaites sistēmas palīdzību.

58. Komersants grāmatvedības uzskaiti kārto tā, lai Regulators varētu izsekot visiem ar depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojumu saistītiem saimnieciskajiem darījumiem no to sākuma līdz beigām.

59. Dalības maksas projekta pamatojumam komersants grāmatvedības uzskaitē izdala šādus ieņēmumu kontus:

59.1. ieņēmumi no dalības maksas atbilstoši katram depozīta iepakojuma materiāla veidam;

59.2. ieņēmumi no neatmaksātās depozīta maksas;

59.3. ieņēmumi no pārstrādei un reģenerācijai sagatavotā depozīta iepakojuma pārdošanas;

59.4. citi ieņēmumi saistībā ar depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojumu;

59.5. pārējie komersanta pamata saimnieciskās darbības ieņēmumi (komersants dala sīkāk pēc nepieciešamības).

60. Ja komersantam rodas izmaksas, kuras grāmatošanas brīdī nav iespējams tieši attiecināt uz depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojuma sniegšanu, tās sadala, izmantojot izmaksu attiecināšanas metodes, kuras norādītas metodikas 5.punktā noteiktajā izmaksu attiecināšanas modelī.

61. Komersants grāmatvedības politikā saskaņā ar metodikas 2.pielikumu iekļauj informāciju par izmaksu un ieņēmumu kontiem, apakškontiem un citām pazīmēm, kas tiek nodrošinātas ar komersanta grāmatvedības programmas un iekšējās uzskaites sistēmas palīdzību un kas tiek izmantotas dalības maksas aprēķinā.

6. Noslēguma jautājums

62. Metodika stājas spēkā nākamajā dienā pēc tās publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes
priekšsēdētāja p.i. padomes loceklis I. Mantiņš

 

1. pielikums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
2020. gada 2. jūlija lēmumam Nr. 1/8

Komersanta nosaukums:  
Vienotais reģistrācijas numurs:  

Depozīta sistēmas dalības maksas projekta aprēķins

Nr. Postenis Apz. Mērv. Maksas projekta aprēķins*
Vienreiz lietojamais depozīta iepakojums Atkārtoti lietojamais stikls Kopā
Plastmasa Metāls (AL) Metāls (Fe) Stikls
1. Apsaimniekotais depozīta iepakojuma daudzums kārtējā gadā Q              
1.1. Tirgū laisto vienību skaits Qap vien.            
1.2. Savākto vienību skaits Qsav vien.            
1.3. Depozīta iepakojuma atgriešanas īpatsvars (1.2./1.1.)   %            
2. Depozīta iepakojuma pieņemšanas un savākšanas izmaksas (mainīgās izmaksas) Imain EUR            
2.1. Depozīta iepakojuma apsaimniekošanas maksas izmaksas Iapsaimn EUR            
2.1.1. Sapresēts iepakojums                
2.1.2. Nesapresēts iepakojums                
2.2. Depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu nomas izmaksas Inoma EUR            
2.3. Depozīta iepakojuma savākšanas un loģistikas izmaksas Isav EUR            
2.4. Izmaksas iepakojuma materiāliem un aprīkojumam depozīta iepakojuma uzglabāšanai un savākšanai Iiepak EUR            
3. Depozīta sistēmas nodrošināšanas saimnieciskās darbības izmaksas (fiksētās izmaksas) Ifiks EUR            
3.1. Depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu izmaksas Iaut EUR            
3.1.1. Pamatlīdzekļu nolietojuma un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījuma izmaksas Inol.aut EUR            
3.1.1.1. Pamatlīdzekļu nolietojums   EUR            
3.1.1.2. Nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījums   EUR            
3.1.2. Remonta un apkopes izmaksas Irem.aut EUR            
3.1.3. Nomas izmaksas Inoma.aut EUR            
3.2. Depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai centra pamatlīdzekļu nolietojuma un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījuma izmaksas Inol EUR            
3.2.1. Pamatlīdzekļu nolietojums, t.sk.:  Inol.pam EUR            
3.2.1.1. ēkas, būves   EUR            
3.2.1.2. iekārtas, mehānismi   EUR            
3.2.1.3. pārējie   EUR            
3.2.2. Nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījums Inol.nem EUR            
3.3. Kredīta procentu maksājumi Ikr EUR            
3.4. Personāla izmaksas Ipers EUR            
3.4.1. Darba samaksa   EUR            
3.4.2. Sociālās apdrošināšanas izmaksas   EUR            
3.5. Depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai tehnoloģisko procesu nodrošināšanas izmaksas Itehn EUR            
3.5.1. Transporta līdzekļu, iekārtu remonts, uzturēšana   EUR            
3.5.2. Būvju un ēku uzturēšana, noma, komunālie pakalpojumi   EUR            
3.5.3. Depozīta iepakojuma transportēšana uz pārstrādes un reģenerācijas vietu   EUR            
3.6. Administrācijas izmaksas, kas nav iekļautas citos izmaksu posteņos Iadm EUR            
3.7. Sabiedrības informēšanas izmaksas Iizgl EUR            
3.8. Pārējās izmaksas Ic EUR            
4. Nodevas Ind EUR            
5. Nodokļi Inod EUR            
6. Depozīta sistēmas nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas (2.+3.+4.+5.) I EUR            
7. Ieņēmumi saskaņā ar metodikas 9.punktu (7.1.-7.2.+7.3.+7.4.) Ien EUR            
7.1. Ieņēmumi no neatmaksātās depozīta maksas Iendep EUR            
7.2. Tirgus saistību vērtības korekcija Iendep.kor EUR            
7.3. Ieņēmumi no pārstrādei un reģenerācijai sagatavotā depozīta iepakojuma pārdošanas Ienpard EUR            
7.4. Citi ieņēmumi saistībā ar depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojumu Ienc EUR            
8. Depozīta sistēmas dalības maksas izmaksas (6.-7.) Idal EUR            
9. Apgrozījuma rentabilitāte                
9.1. Rentabilitātes procents rkred %            
9.2. Peļņa (8. × 9.1.) Prent EUR            
10. Depozīta sistēmas dalības maksas izmaksas ar rentabilitāti (8.+9.2.) Irent EUR            
11. Korekcija par iepriekšējā perioda faktiskās saimnieciskās darbības finanšu rezultātu** Korrez EUR            
12. Plānotās saimnieciskās darbības finanšu rezultāts kārtējā gadā (9.2.-11.) Rezpl EUR            
13. Depozīta sistēmas dalības maksas izmaksas pēc korekcijas (10.-11.) Idalkor EUR            
14. Depozīta sistēmas dalības maksa (13./1.1.) Mdal EUR/vien.            

* dalības maksas projekta aprēķinā iekļautās gala summas tiek atšifrētas detalizētāk pa pozīcijām dalības maksas projekta veidojošo izmaksu pamatojumā

** aprēķinu veic, pamatojoties uz Regulatoram iesniegtajā atskaitē par depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojumu iepriekšējā kalendārajā gadā, kas iesniegta saskaņā ar Regulatora lēmumu par vispārējās atļaujas, reģistrēšanas un informācijas iesniegšanas noteikumiem depozīta iepakojuma apsaimniekošanas nozarē sniegtajiem datiem.

Datums _____._____._______________

Persona, kura tiesīga pārstāvēt komersantu  
  paraksts un atšifrējums

Piezīme. Dokumenta rekvizītus "datums" un "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes
priekšsēdētāja p.i. padomes loceklis I. Mantiņš

 

2. pielikums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
2020. gada 2. jūlija lēmumam Nr. 1/8

Komersanta nosaukums:  

Depozīta sistēmas dalības maksas projekta aprēķinā izmantotie konti, apakškonti un pazīmes

Nr. p. k. Maksu veidojošie izmaksu un ieņēmumu posteņi* Konta, apakškonta Nr. vai citas pazīmes, kas tiek nodrošinātas ar komersanta grāmatvedības programmas un iekšējās uzskaites sistēmas palīdzību
1. 2.1. Depozīta iepakojuma apsaimniekošanas maksas izmaksas  
2. 2.1.1. Sapresēts iepakojums  
3. 2.1.2. Nesapresēts iepakojums  
4.  2.2. Depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu nomas izmaksas  
5. 2.3. Depozīta iepakojuma savākšanas un loģistikas izmaksas  
6. 2.4. Izmaksas iepakojuma materiāliem un aprīkojumam depozīta iepakojuma uzglabāšanai pirms savākšanas un savākšanai  
7. 3.1. Depozīta iepakojuma pieņemšanas automātu izmaksas  
8. 3.1.1. Pamatlīdzekļu nolietojuma un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījuma izmaksas  
9. 3.1.2. Remonta un apkopes izmaksas  
10. 3.1.3. Nomas izmaksas  
11. 3.2. Depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai centra pamatlīdzekļu nolietojuma un nemateriālo ieguldījumu vērtības norakstījuma izmaksas  
12. 3.3. Kredīta procentu maksājumi  
13. 3.4. Personāla izmaksas  
14. 3.5. Depozīta iepakojuma šķirošanas, uzskaites un sagatavošanas pārstrādei un reģenerācijai tehnoloģisko procesu nodrošināšanas izmaksas  
15. 3.5.1. Transporta līdzekļu, iekārtu remonts, uzturēšana  
16. 3.5.2. Būvju un ēku uzturēšana, noma, komunālie pakalpojumi  
17. 3.5.3. Depozīta iepakojuma transportēšana uz pārstrādes un reģenerācijas vietu  
18. 3.6. Administrācijas izmaksas, kas nav iekļautas citos izmaksu posteņos  
19. 3.7. Sabiedrības informēšanas izmaksas  
20. 3.8. Pārējās izmaksas  
21. 4. Nodevas  
22. 5. Nodokļi  
23. 7.1. Ieņēmumi no neatmaksātās depozīta maksas  
24. 7.2. Tirgus saistību vērtības korekcija  
25. 7.3. Ieņēmumi no pārstrādei un reģenerācijai sagatavotā depozīta iepakojuma pārdošanas  
26. 7.4. Citi ieņēmumi saistībā ar depozīta sistēmas nodrošināšanas pakalpojumu  
27. 12. Ieņēmumi no depozīta sistēmas dalības maksas atbilstoši katram depozīta iepakojuma materiāla veidam  
28. 1.1. Tirgū laisto depozīta iepakojuma vienību skaits  
29. 1.2. Savākto depozīta iepakojuma vienību skaits  

* Numerācija un nosaukumi atbilst 1.pielikumā noteiktajiem posteņiem

Datums _____._____._______________

Persona, kura tiesīga pārstāvēt komersantu  
  paraksts un atšifrējums

Piezīme. Dokumenta rekvizītus "datums" un "paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes
priekšsēdētāja p.i. padomes loceklis I. Mantiņš

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!