Satiksmes ministrijas noteikumi nr. 22
Rīgā 1998. gada 12. martā
Publiskā telekomunikāciju tīkla lietošanas noteikumi Latvijas Republikā
Izdoti saskaņā ar likuma "Par telekomunikācijām" 19. panta pirmo daļu
I. Noteikumos lietotie termini:
1. Šajos Noteikumos tiek lietoti šādi termini:
1.1. "Telekomunikācijas" - informācijas pārraide, ko organizē ar vadu un bezvadu tehniskām iekārtām, kuru darbība pamatojas uz elektrisku procesu un elektromagnētisko svārstību (radio un gaismas viļņu) izmantošanu.
1.2. "Publiskais telekomunikāciju tīkls" - fizisko un juridisko personu vispārējai lietošanai paredzētā infrastruktūra signālu pārraidei starp diviem vai vairākiem noteiktiem tīkla pieslēguma punktiem, izmantojot vadus, radioviļņus un optiskās pārraides sistēmas vai arī citu elektromagnētisku paņēmienu.
1.3. "Telekomunikāciju pakalpojumi" - maksas pakalpojumi, kuri nodrošina signāla pārraidi un maršrutizāciju, izmantojot publisko telekomunikāciju tīklu.
1.4. "Telekomunikāciju organizācija" - publiskā telekomunikāciju tīkla operators (uzņēmējsabiedrība), kas izveidota likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā.
1.5. "Telekomunikāciju lietotājs" - fiziska vai juridiska persona, kuras tehniskie līdzekļi noteiktā kārtībā pieslēgti publiskajam telekomunikāciju tīklam, vai personas, kuras izmanto telekomunikāciju pakalpojumus.
1.6. "Juridiska persona" - ir likumā noteiktā kārtībā reģistrēts uzņēmums, uzņēmējsabiedrība, zemnieku saimniecība, līgumsabiedrība, komandītsabiedrība, valsts institūcijas, partijas un citi juridiski formējumi, kuriem ir juridiskā tiesībspēja un rīcībspēja.
1.7. "Fiziska persona" - Latvijas Republikā legāli dzīvojoša vai iebraukusi persona, kura telekomunikāciju pakalpojumu saņemšanas vietā neveic uzņēmējdarbību un kurai ir tiesībspēja un rīcībspēja.
1.8. "Abonents" - fiziska vai juridiska persona, ar kuru telekomunikāciju organizācija noslēdz līgumu par konkrētu telekomunikāciju tehnisko līdzekļu pieslēgšanu publiskajam telekomunikāciju tīklam un telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu.
1.9. "Abonēšana" - abonenta tiesības izmantot telekomunikāciju pakalpojumus saskaņā ar noslēgto līgumu.
1.10. "Bijušais abonents" - persona, kura bijusi publiskā telekomunikāciju tīkla abonents Latvijas Republikas teritorijā, ar kuru izbeigts līgums un kura, pēc telekomunikāciju organizācijas rīcībā esošajām ziņām, izpildījusi līgumsaistības tā darbības laikā.
1.11. "Gala ierīce" - publiskajam telekomunikāciju tīklam pieslēgta ierīce runas, datu un attēlu pārveidošanai, pārraidīšanai un uztveršanai telekomunikāciju tīklos. Gala ierīces ir telefona, taksofona un telegrāfa aparāti, koncentratori, autoatbildētāji, telefaksi, modemi, klientu centrāles u.c.
1.12. "Abonenta līnija" - publiskā telekomunikāciju tīkla sastāvdaļa pie kuras pieslēgta gala ierīce.
1.13. "Telefona abonenta līnija" - publiskā telekomunikāciju tīkla sastāvdaļa, kas savieno automātisko telefona centrāli ar abonenta gala ierīci, izmantojot vadus, radioviļņus vai pārraides sistēmas. Izšķir pamata, sapārotās pamata, paralēlās un papildu telefona abonenta līnijas.
1.14. "Pamata telefona abonenta līnija" - telefona abonenta līnija, kas aizņem telefona centrālē atsevišķu numuru.
1.15. "Sapārotā pamata telefona abonenta līnija" - pamata telefona abonenta līnija, kas pieslēgta automātiskajai telefona centrālei pēc sapārotas shēmas.
1.16. "Paralēlā telefona abonenta līnija" - telefona abonenta līnija, kas pieslēgta pie pamata telefona abonenta līnijas, neaizņem telefona centrālē atsevišķu numuru un ir ierīkota citam abonentam vai tam pašam abonentam, ja pieslēguma punkts neatrodas tajā ēkā, kur pamata telefona abonenta līnijas pieslēguma punkts.
1.17. "Papildu telefona abonenta līnija" - telefona līnija, kas pieslēgta pamata telefona abonenta līnijai, neaizņem telefonu centrālē atsevišķu numuru, atrodas tajā pašā ēkā, kur pamata telefona abonenta līnija, un ierīkota pamata telefona abonenta līnijas abonentam.
1.18. "Nomātā līnija" - publiskajā telekomunikāciju tīklā izdalīts vai izveidots pastāvīgs sakaru kanāls signālu pārraidei starp diviem abonenta norādītajiem pieslēgumpunktiem.
1.19. "Klienta centrāles pieslēguma vai savienošanas līnija" - publiskajā telekomunikāciju tīklā izdalīts vai izveidots pastāvīgs sakaru kanāls signālu apmaiņai starp publisko telekomunikāciju tīklu un klienta centrāli.
1.20. "Teleksa abonenta līnija" - publiskā telekomunikāciju tīkla sastāvdaļa, kas savieno automātisko teleksa centrāli ar abonenta gala ierīci, izmantojot vadus, radioviļņus vai pārraides sistēmas.
1.21. "Telefona centrāles darbības zona" - teritorija, kurā abonentus apkalpo viena telefona centrāle un kurā telefona līnijas parametri nepārsniedz maksimāli pieļaujamās normas.
1.22. "Vietējā telefona tīkla darbības zona" - teritorija, kuras robežās telefona sarunas tiek kvalificētas kā vietējo telefona sakaru pakalpojumi.
1.23. "Gala ierīces atslēgšana" - telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanas daļēja vai pilnīga pārtraukšana uz laiku.
1.24. "Pārvietošana" - tīkla pieslēguma punkta atrašanās vietas maiņa, saglabājot esošo abonenta līnijas numuru.
1.25. "Ierīkošana" - pieslēguma punkta pievienošana publiskajam telekomunikāciju tīklam ar tiesībām izmantot telekomunikāciju pakalpojumus, kā arī numura piešķiršana abonenta līnijai.
1.26. "Pārreģistrācija" - abonenta datu maiņa telekomunikāciju organizācijas datu bāzē, nemainot abonenta līnijas numuru un pieslēguma punkta atrašanās vietu.
1.27. "Norēķinu cikls" - laika periods par kuru abonenti saņem telekomunikāciju pakalpojumu rēķinu. Dažādiem telekomunikāciju pakalpojumiem var būt atšķirīgi norēķinu cikli.
II. Vispārīgie noteikumi
2. Šie Noteikumi nosaka telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtību un attiecas uz visām juridiskām un fiziskām personām, kas saņem vai vēlas saņemt telekomunikāciju pakalpojumus, ko sniedz telekomunikāciju organizācija.
3. Telekomunikāciju organizācija pēc juridiskas vai fiziskas personas pieteikuma slēdz ar to vienu līgumu par telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu. Līguma nosacījumiem jāatbilst šo Noteikumu prasībām. Juridiska vai fiziska persona pēc abpusēja līguma parakstīšanas kļūst par telekomunikāciju tīkla abonentu un atbild par šo Noteikumu ievērošanu.
4. Publiskais telekomunikāciju tīkls, kā arī telefonu un teleksa centrāļu numuri ir telekomunikāciju organizācijas īpašums.
5. Telekomunikāciju organizācija nosaka publiskā telekomunikāciju tīkla pieslēguma punktu, kas ir tīkla piederības un apkalpošanas dalījuma robeža starp telekomunikāciju organizāciju un abonentu. Parasti tā ir pirmā rozete, ja nav noslēgts atsevišķs līgums ar abonentu.
6. Juridiska vai fiziska persona, kam tiesību aktos noteiktā kārtībā atzītas īpašuma vai lietojuma tiesības uz ēku, dzīvokli vai telpu, līdz ar šo tiesību atzīšanu neiegūst īpašuma tiesības uz ēkā, dzīvoklī vai telpā pieslēgtajām abonenta līnijām un nekļūst par abonentu, ja par to nav noslēgts līgums ar telekomunikāciju organizāciju.
7. Abonents ir atbildīgs par visu telekomunikāciju pakalpojumu apmaksu, kas saņemti vai sniegti, izmantojot viņa abonēto līniju, neatkarīgi no tā, vai pakalpojumus pieprasījis un saņēmis pats abonents vai trešā persona.
8. Telefona aparātus un citas gala ierīces abonents iegādājas, uztur un remontē par saviem līdzekļiem, ja līgumā ar abonentu nav paredzēts citādi.
9. Juridiska vai fiziska persona, kura maksā par telekomunikāciju pakalpojumiem, ko telekomunikāciju organizācija sniedz abonentam, nekļūst par šo apmaksāto publiskā telekomunikāciju tīkla pakalpojumu abonentu. Tiesības kļūt par abonentu tie iegūst, ievērojot šajos Noteikumos noteikto kārtību.
10. Telekomunikāciju organizācija neatbild par sniegto telekomunikāciju pakalpojumu kvalitāti, ja abonents lieto nesertificētas vai bojātas gala ierīces.
11. Šajos Noteikumos izdarītie grozījumi tiek publicēti Latvijas Republikas oficiālajā laikrakstā 30 (trīsdesmit) dienas pirms to stāšanās spēkā. Minētie grozījumi ir saistoši arī tiem abonentiem ar kuriem līgumi par telekomunikāciju pakalpojumiem noslēgti pirms to stāšanās spēkā.
III. Telekomunikāciju pakalpojumu pieteikumi
12. Lai ierīkotu, pārvietotu, pārreģistrētu abonenta līniju un saņemtu, mainītu vai pārtrauktu telekomunikāciju pakalpojumus, juridiska vai fiziska persona iesniedz telekomunikāciju organizācijai pieteikumu.
13. Lai saņemtu pieprasīto pakalpojumu pieteikumam jāpievieno:
13.1. fiziskajām personām - personību un pieraksta vietu apliecinošs dokuments;
13.2. juridiskajām personām - reģistrācijas apliecības kopiju.
Nepieciešamības gadījumā telekomunikāciju organizācijai ir tiesības pieprasīt uzrādīt arī citus dokumentus.
14. Lēmumu par pieteikuma izpildi pieņem telekomunikāciju organizācija.
15. Telekomunikāciju organizācija 15 (piecpadsmit) darba dienu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas rakstiski paziņo pieteikuma iesniedzējam par lēmumu, kāds pieņemts sakarā ar viņa pieteikumu.
16. Ja brīvas abonenta līnijas trūkums un/vai telekomunikāciju iekārtas neļauj sniegt pieprasītos pakalpojumus, telekomunikāciju organizācija reģistrē iesniegto pieteikumu pakalpojumu gaidītāju uzskaitē.
17. Pakalpojumu gaidītāju uzskaite tiek veidota, ievērojot centrāles (telefonu, teleksu) darbības zonas vai pakalpojumu veidus.
18. Iedzīvotājiem, kuri ir abonenta līnijas ierīkošanas uzskaitē, mainot dzīves vietu Latvijas Republikas robežās, jāiesniedz telekomunikāciju organizācijai jauns pieteikums.
Pakalpojumu gaidītāju uzskaite iepriekšējā dzīves vietā nesaglabājas.
19. Pakalpojumu gaidītāju uzskaiti var pārreģistrēt:
19.1. tikai fiziskai personai, kura vienlaicīgi ir vai bija pierakstīta vienā apdzīvojamā platībā ar pieteikuma iesniedzēju.
19.2. ja pieteikuma iesniedzēja jaunā dzīves vieta atrodas vienas telefona centrāles darbības zonā.
IV. Abonenta līniju iedalījums
20. Abonentu līniju iedalījums:
20.1. juridiskām personām (uzņēmumiem);
20.2. fiziskām personām (iedzīvotājiem).
21. Juridiskām personām abonenta līnijas ierīko to norādītajās telpās.
22. Iedzīvotājiem abonenta līnijas ierīko to norādītajās telpās, kurās netiek veikta uzņēmējdarbība.
V. Abonenta līnijas ierīkošana
23. Abonentu līnijas pieslēguma punktu (rozeti) ierīko abonenta norādītajā vietā, ja šī vieta atbilst tehniskajām normām un standartiem.
24. Abonentu līnijas ierīko, ņemot vērā iesnieguma saņemšanas datumu atbilstošās telefona centrāles darbības zonā. Operatīvajiem dienestiem abonentu līnijas ierīko ārpus kārtas.
Telekomunikāciju organizācija nosaka kārtību abonentu līniju ārpuskārtas ierīkošanai juridiskām un fiziskām personām, saskaņojot to ar Satiksmes ministrijas Sakaru departamentu.
25. Pēc juridiskas personas pieteikuma abonenta līniju var ierīkot arī dzīvoklī, ja ir brīvi numuri telefona centrālē un līnijas kabelī.
Šajā gadījumā fiziskas personas pieteikums ierīkot abonenta līniju šajā dzīvoklī netiek anulēts un abonenta līniju ierīko šo Noteikumu 24. punktā noteiktajā kārtībā.
26. Telekomunikāciju organizācija abonentu līnijas ierīko fiziskām personām to pastāvīgā pieraksta vietās.
27. Lēmumu par telefona abonenta līnijas ierīkošanu fiziskai personai vietā, kas nav tās pastāvīgā pieraksta vieta, telekomunikāciju organizācija pieņem, ievērojot telefonu centrāles brīvo tilpumu, pieteikumu skaitu u.c. apstākļus.
28. Tehnisku iespēju trūkums sniegt telekomunikāciju pakalpojumus nav iemesls tam, lai šos pakalpojumus nesniegtu pēc vēlāk saņemtiem pieteikumiem citās vietās, kurās ir tehniskās iespējas.
29. Abonenta līnijas ierīkošanas darbus telekomunikāciju organizācija izpilda 10 (desmit) darba dienu laikā pēc darba uzdevuma noformēšanas, ja līgumā nav paredzēti citi nosacījumi.
Ja abonenta līnijas ierīkošana prasa arī papildu līnijas būvi, tad ierīkošanas termiņu norāda līgumā.
30. Ja abonenta līnijas ierīkošana prasa arī papildu līnijas būvi, lielākā attālumā, nekā tas noteikts tarifos, tad par attālumu virs šī limita abonents maksā noteikto summu saskaņā ar telekomunikāciju organizācijas cenrādi.
31. Telekomunikāciju organizācija, ierīkojot jaunu abonenta līniju, pieslēdz tai valsts noteiktā kārtībā sertificētas gala ierīces.
32. Ja gala ierīcēm ir noteikts zvana ķēdes ekvivalents, tad vienai abonentu līnijai pieslēgto gala ierīču zvana ķēdes ekvivalentu summa nedrīkst pārsniegt 2,0. Ja zvana ķēdes ekvivalents nav zināms, abonenta līnijai drīkst pieslēgt ne vairāk par divām gala ierīcēm.
33. Ja gala ierīcei var pieslēgt vairāk nekā divas abonentu līnijas, tad, pirms tās pieslēgšanas, telekomunikāciju organizācija veic iekārtas pārbaudi, lai pārliecinātos par tās atbilstību tehniskajām prasībām. Abonentam jānodrošina gala ierīces lietošanas instrukcijas un noteikumu ievērošana un telekomunikāciju organizācijai pieeja šai gala ierīcei pusēm pieņemamā laikā tās darbības kontrolei.
34. Citu operatoru telekomunikāciju tīklam ar publisko telekomunikāciju tīklu var tikt ierīkots tikai viens pieslēgumpunkts. Privātajiem (klientu) vai specializētajiem telekomunikāciju tīkliem pieslēgumu skaitu publiskajam telekomunikāciju tīklam nosaka telekomunikāciju organizācija.
35. Lai saņemtu telekomunikāciju pakalpojumu, kura sniegšanai abonenta telpās nepieciešams uzstādīt speciālu iekārtu, abonentam jāizpilda šādas prasības:
35.1. jānodrošina iekārtas darbībai paredzētā elektrotīkla sprieguma padeve atbilstoša tipa rozetei iekārtas uzstādīšanas vietas tuvumā;
35.2. jānodrošina piemērota vieta telekomunikāciju organizācijas iekārtas uzstādīšanai.
VI. Sapārotās, paralēlās un kolektīvās lietošanas telefonu abonentu līnijas
36. Pamata telefona abonenta līniju pēc sapārotas shēmas vai ar telekomunikāciju aparatūras palīdzību pieslēdz vai pārslēdz bez abonenta piekrišanas.
37. Telekomunikāciju organizācija neierīko paralēlas telefona abonenta līnijas:
37.1. dažādiem abonentiem;
37.2. vienam abonentam dažādās adresēs.
38. Telekomunikāciju organizācija kolektīvās lietošanas telefona abonenta līnijas neierīko. Par iepriekš ierīkotajām kolektīvās lietošanas telefona abonenta līnijām telekomunikāciju organizācija slēdz līgumu tikai ar vienu komunālā dzīvokļa īrnieku, kurš atbild par šo Noteikumu ievērošanu.
VII. Abonenta līnijas pārreģistrācija vai pārvietošana
39. Telekomunikāciju organizācija abonenta līniju pārreģistrē:
39.1. mainoties ziņām par abonentu, kas reģistrētas telekomunikāciju organizācijas abonentu datu bāzē (abonenta vārds, uzvārds, uzņēmuma reģistrācijas dati u.c.);
39.2. telefonizētu dzīvokļu maiņas gadījumā, ja jaunais abonents ir bijušais abonents;
39.3. abonenta nāves gadījumā personai kura bijusi pierakstīta kopā ar abonentu abonenta līnijas pieslēguma punkta adresē, 30 dienu laikā pēc abonenta nāves;
39.4. juridiskai personai, ja jaunais abonents ir iepriekšējā abonenta tiesību un saistību pārņēmējs;
39.5. citai personai, kura vienlaicīgi pierakstīta vienā apdzīvojamā platībā ar abonentu.
40. Šo Noteikumu 39. punktā neminētajos gadījumos lēmumu par abonenta līnijas pārreģistrāciju pieņem telekomunikāciju organizācija.
41. Fiziskai personai ierīkotu līniju var pārreģistrēt tikai fiziskai personai. Juridiskai personai ierīkotu līniju var pārreģistrēt tikai juridiskai personai.
42. Telefona abonenta līniju pārvieto tikai vienas telefonu centrāles apkalpošanas zonas robežās.
43. Telefona abonenta līnijas, kas pieslēgtas pēc sapārotas shēmas vai ar telekomunikāciju aparatūras palīdzību, pārvieto tikai daudzdzīvokļu mājas vienas sekcijas vai blakus māju (individuālās apbūves rajonos) robežās.
44. Nomāto vai klientu centrāles pieslēguma vai savienošanas līniju pārvietošanas gadījumā tiek pārvietots tikai viens tīkla pieslēguma punkts.
45. Pēc pieteikuma saņemšanas par abonenta līnijas pārvietošanu telekomunikāciju organizācija atslēdz šīs līnijas gala ierīci, ja nav citas vienošanās ar abonentu.
46. Ja brīvas līnijas trūkums un/vai telekomunikāciju iekārtas neļauj pārvietot abonenta līniju, telekomunikāciju organizācija rakstiski par to paziņo abonentam, reģistrē viņu pakalpojumu gaidītāju uzskaitē kā bijušo abonentu un pārtrauc pakalpojuma sniegšanu. Bijušā abonenta iesniegums jaunajā dzīves vietā tiek apmierināts rindas kārtībā.
VIII. Abonenta līnijas numura, norēķinu cikla vai apkalpošanas zonas maiņa
47. Telekomunikāciju organizācijai ir tiesības mainīt abonenta līnijas numuru bez abonenta piekrišanas.
48. Telekomunikāciju organizācijai ir tiesības noteikt un mainīt norēķinu ciklu bez abonentu piekrišanas.
49. Par apkalpojošās centrāles, norēķinu cikla, abonenta līnijas sapārota slēguma vai abonenta līnijas numura maiņu telekomunikāciju organizācija rakstiski informē abonentus vismaz 30 dienas iepriekš.
50. Ja telekomunikāciju organizācija pārskata vietējā telefona tīkla darbības zonu un maina vietējo telefona sakaru pakalpojumu robežas, tad tā rakstiski informē abonentus vismaz 30 dienas pirms paredzētajām izmaiņām.
IX. Abonenta līnijas atslēgšana uz laiku
51. Pēc abonenta rakstiska pieteikuma atļauts atslēgt abonenta līniju uz laiku. Šajā gadījumā abonentam saglabā abonenta līnijas numuru un par šo laiku aprēķina abonēšanas maksu.
52. Telekomunikāciju organizācijai uz laiku atļauts atslēgt abonentu līnijas un citas gala ierīces bez abonenta piekrišanas šādos gadījumos:
52.1. ja nepieciešams nodrošināt nepārtrauktus telekomunikāciju pakalpojumus avārijas dienestiem;
52.2. dabas stihiju vai ārkārtas gadījumos līdz to novēršanai, bet ne ilgāk par trim mēnešiem;
52.3. veicot telekomunikāciju sistēmu ekspluatācijas (mērīšanas, pārslēgšanas utt.), remonta vai modernizēšanas darbus, bet ne ilgāk par 3 (trīs) darba dienām;
52.4. komunālajiem dienestiem veicot neatliekamus avārijas darbus, ja to izpildei nepieciešama abonentu līniju atslēgšana.
53. Šo Noteikumu 52. punktā paredzētajos abonentu līniju atslēgšanas gadījumos netiek aprēķināta abonēšanas maksa par laiku, kad abonentu līnija bijusi atslēgta, kā arī abonenta līnijas izslēgšanas un atpakaļ pieslēgšanas maksa.
54. Iespēju robežās telekomunikāciju organizācija informē abonentus (rakstiski vai mutiski) par abonentu līniju atslēgšanu avāriju, bojājumu vai citu problēmu dēļ publiskajā telekomunikāciju tīklā.
X. Pakalpojumu kvalitāte
55. Pakalpojumu kvalitāte ir izmērāms rādītājs, kas raksturo sniegto telekomunikāciju pakalpojumu atbilstību tehniskajiem standartiem, normām un līgumam ar abonentu.
56. Telekomunikāciju organizācija apņemas:
56.1. nodrošināt nepārtrauktus un kvalitatīvus pakalpojumus;
56.2. uzturēt darba kārtībā tās bilancē vai tehniskajā apkalpošanā esošās abonentu līnijas un telekomunikāciju iekārtas;
56.3. pēc abonentu pieteikumiem novērst publiskā telekomunikāciju tīkla bojājumus līdz pieslēguma punktam trīs darba dienu laikā, neskaitot bojājuma pieteikšanas dienu un ievērojot šo Noteikumu nosacījumus;
56.4. pārrēķināt abonēšanas maksu, ja abonenta līnija no abonenta neatkarīgu apstākļu dēļ nedarbojas ilgāk par 3 (trīs) dienām, skaitot no nākamās dienas pēc pieteikuma saņemšanas, ja līgumā ar abonentu nav noteikts citādi.
XI. Pārkāpumi un atbildība
57. Telekomunikāciju organizācija, konstatējot patvaļīgu pieslēgumu publiskajam telekomunikāciju tīklam, atvieno šo pieslēgumu, sastāda protokolu un nosūta to iestādei, kas pilnvarota izskatīt šo lietu, kā arī anulē pārkāpēja pieteikumu abonenta līnijas ierīkošanai.
58. Telekomunikāciju organizācija, konstatējot bojātas gala ierīces vai paralēlas abonenta līnijas pieslēgumu, atslēdz bojāto gala ierīci vai patvaļīgi pieslēgto abonenta līniju. Par patvaļīgu telekomunikāciju gala ierīču uzstādīšanu telekomunikāciju organizācija sastāda protokolu un nosūta to iestādei, kas pilnvarota izskatīt šo lietu. Atkārtoti konstatējot šādu pārkāpumu, līgums ar abonentu tiek lauzts.
59. Ja abonents traucē sapārotās pamata telefona abonenta līnijas vai telekomunikāciju aparatūras ierīkošanas darbus, telekomunikāciju organizācijai ir tiesības atslēgt abonenta līniju iepriekš par to rakstveidā paziņojot abonentam.
60. Abonentam ir aizliegts:
60.1. izmantot telekomunikācijas citu abonentu traucēšanai vai darbībām, kas ir pretrunā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem; radīt sapārotā telefona abonentam apgrūtinošus apstākļus telefona abonenta līnijas lietošanai;
60.2. patvaļīgi ierīkot abonenta līniju un pieslēgt to publiskajam telekomunikāciju tīklam;
60.3. pārdot vai izīrēt telefona abonenta līnijas numurus, kā arī nodot tos pastāvīgā lietošanā citām juridiskām vai fiziskām personām;
60.4. slēgt līgumus par telekomunikāciju pamatpakalpojumu saņemšanu un sniegšanu ar citām juridiskām vai fiziskām personām, izmantojot publisko telekomunikāciju tīklu;
60.5. izmantot Latvijas publisko telekomunikāciju tīklu tādu telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanai vai saņemšanai, par kuriem nav noslēgts līgums starp abonentu un telekomunikāciju organizāciju vai netiek ievērota telekomunikāciju organizācijas maršrutizācija publiskajā telekomunikāciju tīklā.
XII. Telekomunikāciju organizācijas atbildība
61. Telekomunikāciju organizācija atbild par zaudējumiem, kas radušies telekomunikāciju organizācijas vainas dēļ, ja:
61.1. telekomunikāciju organizācija pakalpojumu nav sniegusi līgumā vai šajos Noteikumos noteiktajā termiņā;
61.2. publiskā telekomunikāciju tīkla bojājums nav novērsts šo Noteikumu 56.3. punktā noteiktajā termiņā.
62. Telekomunikāciju organizācija atlīdzina abonentam šo Noteikumu 61. punktā minētajos gadījumos:
62.1. iepriekšējā norēķinu cikla dienas vidējo pakalpojumu maksu (izņemot abonēšanas maksu) par katru dienu laikā, kad pakalpojums nebija pieejams, ja bojājums netiek novērsts 3 (trīs) darba dienu laikā pēc tā pieteikšanas telekomunikāciju organizācijas noteiktajā kārtībā, neskaitot pieteikšanas dienu;
62. 2. tiešos un pierādītos finansiālos zaudējumus, kas nodarīti abonentam un kas tieši attiecas uz telekomunikāciju organizācijas nespēju pildīt saistības, ko tā uzņēmusies ar noslēgto līgumu.
63. Telekomunikāciju organizācijas atlīdzības maksimālais apjoms noteikts 300 (trīs simti) dienu dienas vidējo pakalpojumu maksas (izņemot abonēšanas maksu) apmērā, bet ne vairāk par Ls 500 (pieci simti) par vienu šādu gadījumu.
64. Telekomunikāciju organizācija neatbild, ja telekomunikācijas nedarbojas vai to kvalitātes pasliktināšanos izraisījusi nepārvarama vara - streiki, sabiedriskās kārtības traucējumi, karadarbība, valsts vai vietējās nozīmes ārkārtas stāvokļa izsludināšana, valsts vai valsts pārvaldes iestāžu lēmumi un rīkojumi, ugunsgrēks, zibens, plūdi, ja mainījušās ar likumu noteiktās telekomunikāciju organizācijas saistības, kā arī citu nepārvaramu apstākļu dēļ, kas atrodas ārpus telekomunikāciju organizācijas kontroles.
65. Visas prasības par atlīdzību iesniedzamas telekomunikāciju organizācijai rakstiski divu nedēļu laikā no pakalpojumu atjaunošanas vai līguma izbeigšanas dienas.
66. Atlīdzību neaprēķina par telekomunikāciju papildpakalpojumiem.
67. Atlīdzību par zaudējumiem ieskaita kā kredītu attiecīgā abonenta telekomunikāciju norēķinu kontā. Līguma izbeigšanas gadījumā, atlīdzību ieskaita bijušā abonenta norādītajā kontā vai izmaksā skaidrā naudā.
68. Lai izpildītu šajos Noteikumos paredzētos pienākumus vai saistības, telekomunikāciju organizācijai jādara viss, kas ir tās spēkos un kompetencē. Domstarpību gadījumos abonenta pienākums ir pierādīt, ka telekomunikāciju organizācija nav izpildījusi kādas no līgumā minētajām saistībām.
XIII. Pakalpojumu apmaksa un abonenta atbildība par to
69. Par telekomunikāciju organizācijas sniegtiem telekomunikāciju pakalpojumiem abonenti samaksā pēc valstī spēkā esošajiem tarifiem un līgumtarifiem. Tarifu atlaides nosaka telekomunikāciju organizācija.
70. Telekomunikāciju organizācija aprēķina maksu par sniegtajiem telekomunikāciju pakalpojumiem un informē par to abonentu.
71. Abonēšanas maksa un maksa par telekomunikāciju pakalpojumiem abonentam jāsamaksā telekomunikāciju organizācijas norādītajā termiņā un kārtībā.
72. Par katru kavējuma dienu telekomunikāciju organizācija aprēķina līgumsodu tarifos noteiktajā apmērā no nesamaksātās summas.
73. Maksu par abonenta līniju, tās pārreģistrāciju, jaunu pakalpojumu ierīkošanu, kā arī papildu maksu par abonenta līnijas izbūvi (virs tarifos noteiktajā ierīkošanas maksā iekļautā attāluma) abonents samaksā pirms darbu izpildes.
74. Rēķins par abonenta līnijas ierīkošanu un līnijas izbūves papildu darbiem samaksājams norādītajā termiņā. Tā nesamaksāšanas gadījumā abonenta pieteikums tiek anulēts.
75. Vietas, kur pieņem maksu par telekomunikāciju pakalpojumiem, nosaka telekomunikāciju organizācija.
76. Maksu par telekomunikāciju pakalpojumiem aprēķina, sākot no abonenta līnijas ierīkošanas dienas.
77. Maksu par savienojumu aprēķina no tā brīža, kad abonenta gala ierīce saņem atbildes signālu no izsauktā klienta gala ierīces neatkarīgi no gala ierīces veida. Aprēķinu veic pēc telekomunikāciju organizācijas tehniskās aparatūras reģistrētajiem datiem. Citi informācijas avoti netiek ņemti vērā.
78. Abonents ir tiesīgs pieprasīt informāciju tikai par sarunām, kas ir notikušas no viņam reģistrētās abonenta līnijas. Telekomunikāciju organizācijai ir tiesības aprēķināt maksu par papildus pakalpojumiem (īso vietējo sarunu izdruku u.c.).
79. Gala ierīču nedarbošanās laikā, ja tās izslēgtas abonenta lūguma vai vainas dēļ vai to bojājumu gadījumos, abonēšanas maksu aprēķina pilnā apjomā.
80. Ja abonents atsakās no pakalpojuma pēc līguma parakstīšanas, bet pirms pakalpojuma saņemšanas, telekomunikāciju organizācijai ir tiesības aprēķināt maksu, kas sedz ar izpildīto darbu saistītās izmaksas, kuras radušās, uzsākot izpildīt klienta pieprasījumu.
81. Abonentam ir tiesības iesniegt pretenziju telekomunikāciju organizācijai par rēķina pareizības pārbaudi trīs mēnešu laikā pēc rēķina izrakstīšanas.
82. Ja, telekomunikāciju organizācija, novēršot bojājumu, konstatē, ka traucējumi publiskajā telekomunikāciju tīklā radušies telekomunikāciju organizācijai nepiederošas aparatūras (gala ierīces) bojājuma vai bojājums līnijā radies abonenta vainas dēļ, tad telekomunikāciju organizācijai ir tiesības aprēķināt maksu par bojājuma novēršanu līnijā, gala ierīcē vai gala ierīces remontu.
XIV. Avansa maksājumi un nodrošinājums
83. Telekomunikāciju organizācijai ir tiesības aprēķināt un pieprasīt avansa maksājumu pirms pakalpojumu sniegšanas uzsākšanas.
84. Neizmantoto avansa daļu pēc abonenta pieteikuma izmaksā šādos gadījumos:
84.1. ja abonents atsakās no pasūtījuma izpildes un telekomunikāciju organizācija nav uzsākusi darbus;
84.2. ja abonents atsakās no telekomunikāciju pakalpojumu izmantošanas un ja telekomunikāciju organizācijai piederošā un pie abonenta uzstādītā iekārta ir atdota tās īpašniekam.
85. Telekomunikāciju organizācijai ir tiesības pieprasīt abonentam saistību izpildes nodrošinājumu (galvojumu, naudas summas iemaksu u.c.) par sniedzamajiem pakalpojumiem vai tiem, kurus tā sniegs turpmāk, ja ir publicēta oficiāla informācija par juridiskās personas maksātnespēju, bankrota procedūras uzsākšanu, bankrotu vai likvidāciju. Telekomunikāciju organizācija saistību izpildes nodrošinājumu naudas summas iemaksas veidā aprēķina no vidējās summas, ko abonents samaksājis par saņemtajiem telekomunikāciju pakalpojumiem par pēdējiem trīs mēnešiem.
Iemaksāto naudas summu telekomunikāciju organizācija glabā līdz brīdim, kad samaksātas visas telekomunikāciju organizācijai pienākošās summas, pretējā gadījumā nauda vai tās daļa var tikt izmantota kārtējo maksājumu segšanai.
86. Slēdzot līgumu par telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu ar juridiskām vai fiziskām personām, ar kurām iepriekš līgums lauzts parādu dēļ, telekomunikāciju organizācijai ir tiesības pieprasīt saistību izpildes nodrošinājumu (galvojumu, naudas summas iemaksu u.c.) vai arī atteikt telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu.
87. Atmaksājot neizmantoto saistību izpildes nodrošinājuma naudas summu vai tās daļu, procenti netiek aprēķināti.
XV. Pakalpojumu pārtraukšana un / vai līguma izbeigšana
88. Telekomunikāciju pakalpojumus pārtrauc un/vai izbeidz līgumu, ja abonents atsakās no konkrētiem telekomunikāciju pakalpojumiem vai izbeidz ar telekomunikāciju organizāciju noslēgtā līguma darbību, rakstiski paziņojot par to telekomunikāciju organizācijai vismaz piecas darba dienas iepriekš.
89. Telekomunikāciju organizācijai ir tiesības pārtraukt telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu, brīdinot abonentu 5 (piecas) dienas iepriekš, un pieprasīt abonentam tā saistību izpildes nodrošinājumu (galvojumu, naudas summas iemaksu u.c.), ja ir publicēta oficiāla informācija par juridiskās personas maksātnespēju, bankrota procedūras uzsākšanu, bankrotu vai likvidāciju.
90. Telekomunikāciju organizācijai ir tiesības lauzt līgumu ar abonentu ja:
90.1. abonents neievēro šos Noteikumus, likumu "Par telekomunikācijām", citus normatīvos aktus un ar telekomunikāciju organizāciju noslēgto līgumu;
90.2. telekomunikāciju organizācija nevar turpināt sniegt telekomunikāciju pakalpojumus saskaņā ar likumdošanas aktu prasībām.
Šādos gadījumos telekomunikāciju organizācija nosūta abonentam rakstisku paziņojumu;
90.3. 30 dienu laikā no pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanas nav saņemts nodrošinājums atbilstoši šo Noteikumu 85. punktam un 90.2. apakšpunktam.
91. Pakalpojumu pārtraukšana, atjaunošana un samaksa parādu gadījumā:
91.1. ja abonents nesamaksā par telekomunikāciju pakalpojumiem noteiktajā termiņā, telekomunikāciju organizācijai ir tiesības atslēgt gala ierīci, par to brīdinot abonentu 10 dienas iepriekš;
91.2. ja abonents nav samaksājis par kādu no saņemtajiem telekomunikāciju pakalpojumiem, telekomunikāciju organizācijai ir tiesības pārtraukt visu telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu abonentam;
91.3. telekomunikāciju organizācija atjauno telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu abonentam, ja 10 dienu laikā pēc pakalpojumu pārtraukšanas abonents samaksā parādu un pēdējo rēķinu par saņemtajiem pakalpojumiem, ja tas izrakstīts un nosūtīts abonentam.
Pēc šī termiņa beigām telekomunikāciju organizācija lauž līgumu ar abonentu, par ko abonents tiek informēts, un parādu piedzen likumā noteiktajā kārtībā;
91.4. abonentam tiek aprēķināta:
91.4.1. pilna abonēšanas maksa par laiku, kad telekomunikāciju pakalpojumi bija pārtraukti;
91.4.2. maksa par abonenta līnijas atslēgšanu un atpakaļ pieslēgšanu, ja pakalpojumi tiek atjaunoti;
91.5. pēc maksājuma apliecinājuma saņemšanas no abonenta par izdarīto samaksu par pakalpojumu telekomunikāciju organizācija piecu darba dienu laikā atjauno telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu.
92. Gadījumos, kas netiek atrunāti šajos Noteikumos, paziņojums abonentam par pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanu un/vai līguma laušanu nosūtams vienu mēnesi iepriekš.
XVI. Abonenta datu maiņa
93. Abonenta pienākums ir 30 dienu laikā paziņot telekomunikāciju organizācijai par abonenta reģistrēto datu maiņu:
93.1. izbraukšanu no dzīvokļa;
93.2. abonenta vārda, uzvārda maiņu;
93.3. juridiskās personas nosaukuma maiņu;
93.4. fiziskas personas pieraksta, juridiskas personas reģistrācijas un/vai rēķinu saņemšanas adreses maiņu;
93.5. bankas rekvizītu maiņu;
93.6. telekomunikāciju ierīkošanas vietas vai adreses maiņu;
93.7. lietotāja amata nosaukuma maiņām (juridiskām personām);
93.8. papildu gala ierīču pieslēgšanu;
93.9. citus datus, kas saistīti ar telekomunikāciju pakalpojumu sniegšanu.
94. Šo datu savlaicīga nepaziņošana vai sagrozīšana, kā arī noklusēšana vai apzināta slēpšana uzskatāma par pietiekamu iemeslu gala ierīces atslēgšanai vai līguma laušanai.
XVII. Abonenta īpašuma apgrūtinājumi
95. Abonenta pienākums ir:
95.1. atļaut telekomunikāciju organizācijas vai tās pilnvarotas organizācijas darbiniekiem, uzrādot dienesta apliecību ar fotogrāfiju, kā arī darba uzdevumu, veikt savā īpašumā telefona abonenta līniju ierīkošanas darbus, pārbaudīt gala ierīces un līnijas, ierīkot sapārotā telefona abonenta līniju vai citu telekomunikāciju aparatūru, kā arī to noņemt;
95.2. radīt telekomunikāciju organizācijas darbiniekiem iespējamu pieeju telekomunikāciju aparatūrai, kas atrodas abonenta teritorijā, pusēm pieņemamā laikā;
96. Telekomunikāciju organizācija apņemas ievērot īpašnieku prasības attiecībā uz īpašuma un iedzīvotāju drošību.
XVIII. Abonenta atbildība
97. Abonents atbild:
97.1. par šo Noteikumu ievērošanu;
97.2. par sakaru līniju aizsardzības noteikumu ievērošanu;
97.3. par telekomunikāciju organizācijas īpašumā esošo gala ierīču saglabāšanu, kas ierīkotas abonenta telpās vai īpašumā;
97.4. par telekomunikāciju organizācijas ierīkoto līniju (stabu, sadales iekārtu), kas atrodas abonenta īpašuma robežās, lietošanu un aizsardzību.
98. Šo nosacījumu neievērošanas gadījumā abonents atlīdzina tiešos zaudējumus un atbild saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanas aktiem.
XIX. Informācijas sniegšana
99. Telekomunikāciju organizācija sniedz informāciju:
99.1. par telekomunikāciju pakalpojumiem un to tarifiem;
99.2. par gala ierīču ierīkošanu un izmantošanu;
99.3. par telefona abonenta līnijas numuriem;
99.4. par telefona abonenta līnijas ierīkošanas un telekomunikāciju pakalpojumu gaidītāju uzskaites virzību.
100. Telekomunikāciju organizācija izdod telefonu abonentu sarakstus. Informācija par abonenta telefona un teleksa līnijas numuru ir uzskatāma par konfidenciālu tikai tad, ja tas ir noteikts līgumā ar abonentu.
101. Telekomunikāciju organizācija nesniedz informāciju par fizisku personu pēc telefona abonenta līnijas numura (abonenta vārds, uzvārds, adrese), izņemot likumdošanā noteiktos gadījumus.
102. Informācija par abonenta sarunām un saņemtajiem pakalpojumiem ir konfidenciāla. To sniedz tikai abonentam vai likumdošanā noteiktajos gadījumos.
103. Abonentu datu bāze ir telekomunikāciju organizācijas īpašums, kuru telekomunikāciju organizācija izmanto pēc saviem ieskatiem, ja tas nav pretrunā ar Latvijas Republikas likumiem un līgumu ar abonentu.
XX. Paziņojumu nosūtīšana
104. Jebkurš brīdinājums un/vai paziņojums saskaņā ar šiem Noteikumiem tiek uzskatīts par nosūtītu un piegādātu, ja:
104.1. telekomunikāciju organizācija ir nosūtījusi vēstuli uz abonenta paziņoto norēķinu, pakalpojumu saņemšanas vai abonenta pieraksta/reģistrācijas adresi;
104.2. abonents nosūtījis vēstuli uz telekomunikācijas organizācijas reģistrācijas, pēdējā rēķinā vai līgumā ar abonentu norādīto adresi.
105. Vēstules nosūtīšanu apliecinošs dokuments tiek uzskatīts par paziņojuma piegādes apliecinājumu.
XXI. Tiesību ierobežojumi
106. Abonents nedrīkst pilnībā vai daļēji nodot citām personām privilēģijas vai tiesības, kas viņam ir ar telekomunikāciju organizāciju noslēgtā līguma ietvaros.
XXII. Pārejas noteikumi
107. Noteikumi stājas spēkā ar 1998. gada 1. jūliju.
108. Ar šo Noteikumu stāšanos spēkā atzīt par spēku zaudējušu:
108.1. LR Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta 1995. gada 2. novembra pavēli Nr. 12 par Telefona sakaru lietošanas noteikumiem Latvijas Republikā;
108.2. LR Satiksmes ministrijas Sakaru departamenta 1996. gada 13. novembra pavēli nr.16 par grozījumiem Telefonu sakaru lietošanas noteikumos Latvijas Republikā.
109. Ar šo Noteikumu stāšanos spēkā visi iepriekš telekomunikāciju organizācijas noslēgtie līgumi ar abonentiem paliek spēkā.
Satiksmes ministrs V. Krištopans
Sakaru departamenta direktore I. Rudaka