Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.

Piekrītu
  • Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurence kā virzītājspēks. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.04.1998., Nr. 114/116 (1175/1177) https://vestnesis.lv/ta/id/31816

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurence kā virzītājspēks (turpinājums)

Vēl šajā numurā

28.04.1998., Nr. 114/116 (1175/1177)

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Problēmas

Konkurence kā virzītājspēks

Pēteris Vilks, Latvijas Konkurences padomes priekšsēdētājs, — "Latvijas Vēstnesim"

— No šā gada 1. janvāra spēkā stājās Konkurences likums, kurš aizstāj likumu "Par konkurenci un monopoldarbības ierobežošanu". Līdz ar Konkurences likuma stāšanos spēkā un balstoties uz to, Monopoldarbības uzraudzības komiteja tika reorganizēta un pārveidota par Konkurences padomi. Galvenais iemesls šīm pārmaiņām ir tas, ka padome ir koleģiāla institūcija — tajā ir pieci padomes locekļi un visus lēmumus pieņemam koleģiāli.

Konkurences padomei ir izpildinstitūcija — Konkurences birojs, kas veic izmeklēšanu konkrētajās lietās un sagatavo padomes lēmumu projektus.

Tagad mēs varēsim pārbaudīt, kādi rezultāti būs koleģiālo lēmumu ieviešanas mehānismam praksē. Pieļauju, ka vairāk vai mazāk vienpersoniskie lēmumi, kādi bija Monopoldarbības uzraudzības komitejai, bija operatīvāki un efektīvāki, nekā būs mūsu. Taču jebkurā gadījumā mūsu institūcijai jāpieņem diezgan sarežģīti lēmumi, un, kā prakse jau rāda, padomes diskusiju rezultātā rodas daudzi un dažādi problēmu risinājumi. Līdz ar to koleģiālas padomes darbības rezultātā Konkurences padomes lēmumi varētu būt kvalitatīvāki.

Likums "Par konkurenci un monopoldarbības ierobežošanu", kurš noteica Monopoldarbības uzraudzības komitejas darbību, jau bija morāli novecojis. Tajā tika runāts par cenām un citām līdzīgām lietām, kuras šodienas ekonomiskajos nosacījumos ir neiedomājamas. Protams, arī Konkurences padome vēro cenas, taču šai darbībai ir krietni vien pakārtota nozīme. Galvenās funkcijas, ko nosaka Konkurences likums mūsu padomei, ir šādas.

Mēs uzraugām to, kā uzņēmums, kurš tirgū atrodas dominējošajā stāvoklī, izmanto šīs savas priekšrocības un vai to nedara ļaunprātīgi. Dominējošais stāvoklis jebkuram uzņēmumam ir tad, ja tas iepludina tirgū vairāk nekā 40 procentus konkrētā produkta. Protams, šeit tūdaļ ir jāraugās, kas tie ir par tirgiem — Latvija vai kāds cits, kas tie par produktiem un precēm.

Pārsvarā mēs strādājam ar uzņēmumiem Latvijas tirgū, taču esam pieņēmuši lēmumu arī par uzņēmumu apvienošanos, konkrēti — par uzņēmuma "New Venta" pievienošanu uzņēmumam "Uniparks". Šajā gadījumā mēs konstatējām, ka konkrētais tirgus, kurā šie uzņēmumi darbojas un kurā pēc apvienošanās konkurēs "Uniparks", ir visa Baltija jūras austrumu piekraste.

Šis konkrētais gadījums un uzņēmums ir jāskata citādi, nekā to uzņēmumu darbība, kuri nodarbojas ar naftas tranzītu. Te jāvēro, kā tiek izmantots šis naftas koridors, vai tas konkrētajā tirgū ir monopolstāvoklī vai nav. Tas prasa ļoti plašus pētījumus. Ja līdzīgi uzņēmumi kā "Uniparks", kas nodarbojas ar ģenerālkravu pārkraušanu, ir Somijā, Krievijā, Igaunijā, Lietuvā, tad naftas tranzīta pakalpojumu sniedzēju gadījumā pieeja daudziem jautājumiem ir stipri vien atšķirīga.

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!