Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumi: Šajā laidienā 6 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvie noteikumi Nr. 201
Rīgā 2020. gada 27. oktobrī
(Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padomes
sēdes protokols Nr. 44 5. p.)
Kārtība, kādā iesniedzama informācija un dokumenti kredītiestāžu amatpersonu piemērotības novērtēšanai
Izdoti saskaņā ar Kredītiestāžu likuma
57. panta 1.1 daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. "Kārtība, kādā iesniedzama informācija un dokumenti kredītiestāžu amatpersonu piemērotības novērtēšanai" (tālāk tekstā – noteikumi) ir saistoša Latvijas Republikā reģistrētām kredītiestādēm un ārvalstu kredītiestāžu filiālēm (tālāk tekstā – kredītiestāde).
2. Noteikumi nosaka kārtību, kādā kredītiestāde iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (tālāk tekstā – Komisija) dokumentus valdes priekšsēdētāja, valdes locekļa, padomes priekšsēdētāja, padomes locekļa, risku direktora, par darbības atbilstības kontroli atbildīgās personas, iekšējā audita dienesta vadītāja, par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgās personas, ārvalsts kredītiestādes filiāles vai kredītiestādes filiāles citā dalībvalstī vadītāja, prokūrista un sabiedrības kontroliera (tālāk tekstā – amatpersona) amata kandidātu piemērotības novērtēšanai.
II. Informācijas par amatpersonām sniegšana
3. Lai Komisija pārliecinātos par šo noteikumu 2. punktā minētās amatpersonas atbilstību Kredītiestāžu likuma prasībām, kredītiestāde, 30 darbdienas pirms amata kandidāts sāk pildīt savus pienākumus vai tiek atkārtoti ievēlēts tajā pašā amatā, iesniedz Komisijai šādus dokumentus:
3.1. rakstveida iesniegumu, kurā uzskaitīti visi tam pievienotie dokumenti;
3.2. kredītiestādes kompetentas pārvaldes institūcijas sapulces (sēdes) protokola kopiju vai tā projektu, kas satur lēmumu vai apliecina nodomu par amatpersonas kandidatūras izvirzīšanu attiecīgā amata pienākumu pildīšanai;
3.3. amatpersonas kandidatūru raksturojošos dokumentus: piemērotības un atbilstības novērtējuma anketu (1. pielikums), izvērstu profesionālo biogrāfiju (CV – vismaz par pēdējiem 10 gadiem, norādot amatus) un izglītības un goda rakstu (apbalvojumu, t.sk. kā vadītājam) dokumentu kopijas. Ja iespējams, pievieno atsauksmes no darba devējiem par pēdējiem trim gadiem;
3.4. kredītiestādes veikto kandidāta piemērotības novērtējumu;
3.5. valsts kompetentas institūcijas izsniegtu dokumentu, kas apliecina, ka amatpersonas kandidāts (tikai nerezidentiem) nav persona, kura norādīta Kredītiestāžu likuma 25. panta pirmajā daļā;
3.6. informāciju par kredītiestādes padomes vai valdes locekļu funkciju sadalījumu pēc amatpersonas kandidāta ievēlēšanas vai pārvēlēšanas amatā, t.sk. kredītiestādes organizatorisko struktūru, kurā skaidri norādītas pakļautībā esošās struktūrvienības;
3.7. amatpersonas kandidāta apliecinājumu par atļauju personas datu apstrādei:
3.7.1. mazāk nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes amatpersonas kandidāti – šo noteikumu 2. pielikumu;
3.7.2. nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes amatpersonas kandidāti – šo noteikumu 3. pielikumu.
4. Mazāk nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes šo noteikumu 3. punktā noteiktos dokumentus iesniedz Komisijai. Nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes šo noteikumu 3. punktā noteiktos dokumentus iesniedz elektroniski, izmantojot Eiropas Centrālās bankas portālu, kura saite ir pieejama Komisijas tīmekļa vietnē.
5. Ja izmaiņas kredītiestādes padomes sastāvā ir notikušas, vienam vai vairākiem padomes locekļiem atstājot amatu, izņemot gadījumu, kad vienlaicīgi tiek samazināts arī kredītiestādes statūtos noteiktais padomes locekļu skaits, kredītiestāde Komisijai iesniedz šo noteikumu 3. punktā minētos dokumentus par tiem padomes locekļiem, kas tiek ievēlēti no jauna. Ja padomes locekļi, kuri tiek ievēlēti amatā atkārtoti, netiek atkārtoti vērtēti, kredītiestāde to pamato iesniegumā.
6. Kredītiestāde 10 darbdienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas Uzņēmumu reģistrā informē Komisiju par izmaiņām kredītiestādes padomes vai valdes locekļu sastāvā vai ārvalsts kredītiestādes filiāles vadītāja maiņu.
7. Kredītiestāde rakstveidā, paskaidrojot iemeslus, paziņo Komisijai, ja amatpersona netiek ievēlēta (iecelta) amatā vai pārtrauc pildīt amata pienākumus.
8. Ja amatpersonai kāda būtiska notikuma vai apstākļu dēļ mainās tās piemērotības novērtējums, kredītiestāde par to informē Komisiju.
III. Iesniegumu un paziņojumu izskatīšanas kārtība
9. Komisija iesniegtos dokumentus kredītiestādes amatpersonu piemērotības novērtēšanai izskata 30 darbdienu laikā pēc visu nepieciešamo atbilstoši normatīvo aktu prasībām sagatavoto dokumentu saņemšanas.
10. Latvijas Republikā izstrādātos un apstiprinātos dokumentus un to kopijas noformē saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumu prasībām.
11. Ārvalstu fizisko un juridisko personu dokumenti ir jālegalizē, ja vien Latvijas Republikas likumos vai Latvijas Republikas Saeimas apstiprinātajos starptautiskajos līgumos nav noteikta cita kārtība. Dokumentiem svešvalodās jābūt ar tulkojumu latviešu valodā vai valodā, ko lieto starptautisko finanšu jomā.
12. Ja iesniegumu vai citu dokumentu izskatīšanas laikā šajos noteikumos minētajos dokumentos tiek izdarīti grozījumi, kredītiestāde nekavējoties iesniedz Komisijai attiecīgos precizētos dokumentus.
13. Kredītiestāde var neiesniegt Komisijai dokumentus, kuri ir iegūstami no Latvijas Republikas publiskajiem reģistriem.
14. Ja šajos noteikumos noteiktajos gadījumos iesniedzami dokumenti, kuri jau ir Komisijas rīcībā un kuros ietvertajā informācijā nav notikušas izmaiņas, tad attiecīgos dokumentus neiesniedz atkārtoti un iesniegumā Komisijai norāda, kad attiecīgie dokumenti ir iesniegti Komisijai un ka tajos ietvertajā informācijā no iesniegšanas brīža Komisijai nav notikušas izmaiņas.
IV. Noslēguma jautājums
15. Šo noteikumu 4. punktā noteiktā prasība nozīmīgajām uzraudzītajām kredītiestādēm šo noteikumu 3. punktā noteiktos dokumentus iesniegt ar Eiropas Centrālās bankas portāla starpniecību stājas spēkā pēc Eiropas Centrālās bankas portāla darbības uzsākšanas. Līdz šā portāla darbības uzsākšanai nozīmīgās uzraudzītās kredītiestādes norādītos dokumentus iesniedz Komisijai.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīvas 2013/36/ES par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza Direktīvu 2002/87/EK un atceļ Direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK.
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētāja S. Purgaile
1. pielikums
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
27.10.2020. normatīvajiem noteikumiem Nr. 201
PIEMĒROTĪBAS UN ATBILSTĪBAS NOVĒRTĒJUMA ANKETA
Anketas aizpildīšanas mērķis
Šajā anketā ietvertā informācija sniegs iespēju veikt amatā apstiprināmās personas piemērotības novērtējumu kredītiestāžu uzraudzības ietvaros. Anketa interpretējama saistībā ar Direktīvas 2013/36/ES (KPD IV)1 91. pantu un atbilstoši Kredītiestāžu likumam un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 27.10.2020. normatīvajiem noteikumiem Nr. 201 "Kārtība, kādā iesniedzama informācija un dokumenti kredītiestāžu amatpersonu piemērotības novērtēšanai".
Uz visiem anketas jautājumiem jāsniedz precīzas un pilnīgas atbildes. Ja sniegtā informācija būs neprecīza vai nepilnīga, anketas apstrāde var ieilgt. Par nepatiesas, nepilnīgas vai maldinošas informācijas sniegšanu apzināti vai nolaidības dēļ var tikt piemērots sods saskaņā ar normatīvajiem aktiem, un tas var radīt šaubas par amatā apstiprināmās personas piemērotību.
Lūdzam ņemt vērā, ka saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 57. panta 1.3 daļu Finanšu un kapitāla tirgus komisija vai Eiropas Centrālā banka uzsāk amatā apstiprināmās personas piemērotības novērtēšanu pēc visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas. Papildus norādītajai informācijai gan amatā apstiprināmajai personai, gan kredītiestādei ir pienākums atklāt Finanšu un kapitāla tirgus komisijai jebkādu informāciju, kuru tai būtu pamatots iemesls zināt.
Kam jāizpilda un jāparaksta anketa
Amatā apstiprināmā persona un kredītiestāde ir līdzatbildīgas par pilnīgas un precīzas informācijas sniegšanu Finanšu un kapitāla tirgus komisijai saistībā ar iecelšanu (ierosināto) amatā. Attiecīgie apliecinājumi un paraksti attiecas uz visu šajā anketā ietverto informāciju. Kredītiestādes vārdā anketa jāparaksta personai(-ām), kas ir pilnvarota(-s) pārstāvēt kredītiestādi saistībā ar amatpersonu piemērotības novērtējumu.
Kā jāiesniedz anketa
Aizpildīta un parakstīta veidlapa jāiesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai kopā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas 27.10.2020. normatīvo noteikumu Nr. 201 "Kārtība, kādā iesniedzama informācija un dokumenti kredītiestāžu amatpersonu piemērotības novērtēšanai" 3. punktā minētajiem dokumentiem.
Kā anketa tiks apstrādāta
Mazāk nozīmīgo uzraudzīto kredītiestāžu anketas apstrādās Finanšu un kapitāla tirgus komisija un paziņos kredītiestādei novērtējuma rezultātu. Nozīmīgo uzraudzīto kredītiestāžu anketas kopīgi apstrādās Finanšu un kapitāla tirgus komisija un Eiropas Centrālā banka. Novērtējuma rezultātu kredītiestādei paziņos Eiropas Centrālā banka.
Ar ko sazināties jautājumu gadījumā
Neskaidrību gadījumā lūdzam sazināties ar Finanšu un kapitāla tirgus komisiju (tālr. 6777 4800; e-pasts: fktk@fktk.lv).
Amatā apstiprināmās personas apliecinājums Ar šo apakšā parakstījusies persona: apliecina, ka anketā sniegtā informācija atbilstoši tās rīcībā esošajām ziņām ir precīza un pilnīga; apliecina, ka nekavējoties paziņos kredītiestādei un Finanšu un kapitāla tirgus komisijai par jebkurām būtiskām izmaiņām* sniegtajā informācijā; atļauj Finanšu un kapitāla tirgus komisijai pieprasīt ziņas un iegūt papildu informāciju, kas, pēc tās viedokļa, ir atbilstoša, lai noskaidrotu un apstiprinātu informāciju, ko tā uzskata par svarīgu atbilstības un piemērotības novērtējuma veikšanai; apliecina, ka apzinās pienākumus, kas noteikti Eiropas un nacionālajos tiesību aktos un starptautiskajos standartos, tostarp noteikumos, ētikas kodeksos, norādījumos, vadlīnijās un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, Eiropas Centrālās bankas un Eiropas Banku iestādes izdotajos noteikumos vai direktīvās, kas attiecas uz amatu, saistībā ar kuru tiek gaidīts pozitīvs novērtējums, un apstiprina apņemšanos nodrošināt turpmāku atbilstību tiem. Vārds un uzvārds: Paraksts: Datums: * Būtiskas izmaiņas ir izmaiņas, kas var ietekmēt amatā apstiprināmās personas atbilstību. |
Kredītiestādes apliecinājums Ar šo apakšā parakstījusies persona: apliecina, ka anketā sniegtā informācija atbilstoši tās rīcībā esošajām ziņām ir precīza un pilnīga; apliecina, ka kredītiestāde nekavējoties paziņos Finanšu un kapitāla tirgus komisijai par jebkurām būtiskām izmaiņām* sniegtajā informācijā; apliecina, ka kredītiestāde ir pieprasījusi visu informāciju, kas nepieciešama, lai novērtētu amatā apstiprināmās personas piemērotību, un ka tā ir rūpīgi izvērtējusi šo informāciju, pieņemot lēmumu par amatā apstiprināmās personas atbilstību un piemērotību; apliecina, ka funkcijas, saistībā ar kuru tiek gaidīts pozitīvs novērtējums, apraksts precīzi atspoguļo tos kredītiestādes darbības aspektus, par kuriem atbildību kredītiestāde vēlas uzticēt amatā apstiprināmajai personai; apstiprina, ka kredītiestāde, pamatojoties uz pienācīgu un rūpīgu pārbaudi un izvērtējusi normatīvajos aktos noteikto atbilstības un piemērotības kritēriju izpildi, uzskata, ka amatā apstiprināmā persona ir atbilstoša un piemērota attiecīgās funkcijas izpildei saskaņā ar šo anketu; apstiprina, ka kredītiestāde ir informējusi amatā apstiprināmo personu par normatīvajos aktos noteiktajiem pienākumiem, kas saistīti ar attiecīgās funkcijas izpildi saskaņā ar šo anketu; apstiprina, ka ir pilnvarota sagatavot šo paziņojumu/iesniegumu un kredītiestādes vārdā sniegt šos apliecinājumus un parakstīt anketu. Kredītiestādes nosaukums: Vārds un uzvārds: Amats: Paraksts: Datums: * Būtiskas izmaiņas ir izmaiņas, kas var ietekmēt amatā apstiprināmās personas atbilstību. |
1. Ziņas par kredītiestādi un amatā apstiprināmo personu | ||
A. | Informācija par kredītiestādi | |
Ziņas par kredītiestādi, kas iesniedz
anketu (nosaukums/valsts reģistrācijas numurs/LEI kods) |
||
Kredītiestādes kontaktpersona (vārds un uzvārds/e-pasts/tālruņa numurs) |
||
Vai kredītiestāde ir nozīmīgā uzraudzītā kredītiestāde KPD IV izpratnē? | JĀ
NĒ |
|
B. | Personas dati | |
Vārds un uzvārds | ||
Vārds | ||
Uzvārds | ||
Zinātniskais, profesionālais nosaukums, tituls | ||
Vārda varianti | ||
Iepriekšējais vārds/uzvārds | ||
Vārds | ||
Uzvārds | ||
Vārda/uzvārda maiņas datums un iemesls | ||
Pašreizējā dzīvesvieta | ||
Adrese | ||
Pilsēta | ||
Valsts | ||
Kopš kura laika dzīvojat šajā dzīvesvietā (datums) | ||
Līdz kuram laikam dzīvosiet šajā dzīvesvietā (datums) | ||
Pastāvīgā dzīvesvieta (ja atšķiras no pašreizējās dzīvesvietas) | ||
Adrese | ||
Pilsēta | ||
Valsts | ||
Kopš kura laika dzīvojat šajā dzīvesvietā (datums) | ||
Līdz kuram laikam dzīvosiet šajā dzīvesvietā (datums) | ||
Cita informācija | ||
Dzimšanas datums | ||
Dzimšanas vieta | ||
Pilsonība | ||
Derīgas personas apliecības/pases numurs | ||
Personas apliecības/pases izdevējvalsts | ||
Personas apliecības/pases derīguma termiņš | ||
Kontakttālruņa numurs (norādīt arī valsts kodu) | ||
E-pasta adrese | ||
C. | Uzraudzības iestāžu agrākie lēmumi par apstiprināšanu/neapstiprināšanu amatā finanšu sektorā | ||||||
Uzraudzības iestādes nosaukums |
Organizācijas vai iestādes nosaukums |
Amats un pienākumi |
Sākuma datums |
Beigu datums |
Novērtējuma datums |
Novērtējuma slēdziens (neapstiprināšanas gadījumā sniegt skaidrojumu D. punktā) |
|
D. | Ja pieņemts lēmums par neapstiprināšanu amatā, norādīt iemeslus | ||||||
2. Amats, par kuru tiek iesniegta anketa | ||
A. | Lūdzam norādīt amatu, kuru kredītiestādē pildīs apstiprināmā persona (atbilstoši anketas iesniegšanas brīdī pieejamajai informācijai) | |
Lūdzam norādīt amata nosaukumu
atbilstoši kredītiestādes organizatoriskajai struktūrai
|
||
Lūdzam atzīmēt atbilstošo(-os)
amatu(-us), ko apstiprināmā persona pildīs kredītiestādē: Valdes priekšsēdētājs (CEO) Valdes loceklis Valdes loceklis (CRO) Valdes loceklis (CCO) Valdes loceklis (CFO) Padomes priekšsēdētājs Padomes loceklis Iekšējā audita dienesta vadītājs Risku direktors Par darbības atbilstības kontroli atbildīgā persona Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgā persona Ārvalsts kredītiestādes filiāles vadītājs Kredītiestādes filiāles citā dalībvalstī vadītājs Prokūrists Cits amats (lūdzam norādīt): Klikšķiniet šeit, lai ievadītu tekstu. |
||
B. | Lūdzam norādīt funkcijas, kas noteiktas šim(-iem) amatam(-iem), tai skaitā svarīgākos amata uzdevumus, pienākumus, pakļautībā esošās struktūrvienības un darbinieku skaitu. Lūdzam norādīt citas funkcijas, kuras attiecīgā persona pildīs kredītiestādē (ja tādas ir) | |
Lūdzam norādīt arī, kādu vadības struktūras komiteju vai citu (vadības) komiteju sastāvā būs attiecīgā persona (ja tādas ir) | ||
C. | Lūdzam norādīt papildu informāciju saistībā ar plānoto amata pilnvaru termiņa sākuma datumu un ilgumu | |
Plānotais amata pilnvaru termiņa sākuma datums | ||
Plānotais amata pilnvaru termiņš | ||
Vai amatā apstiprināmā persona aizstās citu personu? | JĀ
NĒ |
|
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", norādiet šīs personas vārdu, uzvārdu, kā arī iemeslu, kāpēc šī persona pārtrauca pildīt amata pienākumu kredītiestādē | ||
Vai iesniegums tiek iesniegts atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem termiņiem? | JĀ
NĒ |
|
Ja atbilde uz jautājumu ir "NĒ", norādiet iemeslu | ||
D. | Saistība starp amatā apstiprināmo personu un kredītiestādi | |
Līgums par pakalpojumu
sniegšanu Partneris/akcionārs Darbinieks Cita (lūdzam paskaidrot) |
||
3. Reputācija | ||
A. | Vai Jums2 iepriekš ir bijis notiesājošs spriedums krimināllietā vai būtiskā (t.i., tādā, kas ietekmē reputāciju vai būtiski ietekmē finanšu stabilitāti) civillietā vai administratīvajā lietā (t.sk. pārsūdzības procesā esošs notiesājošs spriedums)? | JĀ NĒ |
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam sniegt sīkāku informāciju, īpaši par to, kāda ir apsūdzības būtība, cik ilgs laiks pagājis kopš apsūdzības pamatā esošā pārkāpuma, kāds ir gaidāmais sods notiesājoša sprieduma gadījumā, kāda bijusi amatā apstiprināmās personas uzvedība pēc pārkāpuma, vai amatā apstiprināmā persona demonstrējusi profesionālu savas rīcības izpratni, kādā posmā ir tiesas process, kā arī minēt jebkādus citus atbildību mīkstinošus vai pastiprinošus faktorus | ||
B. | Vai pret Jums ir ierosināta krimināllieta vai būtiska (t.i., tāda, kas ietekmē reputāciju vai būtiski ietekmē finanšu stabilitāti) civillieta vai administratīvā lieta (t.sk. saņemts oficiāls paziņojums par izmeklēšanas sākšanu vai lietas nodošanu tiesai)? | JĀ NĒ |
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam sniegt sīkāku informāciju, īpaši par to, kāda ir apsūdzības būtība, cik ilgs laiks pagājis kopš apsūdzības pamatā esošā pārkāpuma, kāds ir paredzamais sods notiesājoša sprieduma gadījumā, kādā posmā ir tiesas process, kā arī minēt jebkādus citus atbildību mīkstinošus vai pastiprinošus faktorus | ||
C. | Vai Jūs esat kādreiz saukts(-a) pie disciplināratbildības (t.sk. atzīšana par nepiemērotu komercsabiedrības direktora/vadītāja amatam, atcelšana no atbildīga amata u.tml.)? | JĀ NĒ |
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt sīkāk | ||
D. | Vai esat bijis(-usi) vadītājs(-a) komercsabiedrībā, kura bankrotējusi, vai attiecībā uz Jums agrāk īstenota vai pašlaik tiek īstenota bankrota, maksātnespējas vai līdzīga procedūra? | JĀ NĒ |
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt sīkāk (t.sk. norādīt, vai bankrots vai maksātnespēja bija brīvprātīga, norādīt firmu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru un valsti, datumu, kad apstiprināts process) | ||
E. | Vai kāds no 3. sadaļā minētajiem procesiem atrisināts ārpustiesas ceļā vai alternatīvā strīdu izšķiršanas procesā? | JĀ NĒ |
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt sīkāk | ||
F. | Vai esat iekļauts(-a) kādā parādnieku sarakstā (piemēram, nodokļu parādnieku reģistrā) vai par Jums ir negatīva informācija Kredītu reģistrā, vai Jums ir veikta parādu piedziņas procedūra? | JĀ NĒ |
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt sīkāk | ||
G. | Vai Jums ir atteikta, anulēta vai pārtraukta reģistrācija, autorizācija, dalībnieka statuss vai licence jebkurā profesionālā vai uzņēmējdarbības jomā? | JĀ NĒ |
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt sīkāk | ||
H. | Vai Jums ir piemērotas valsts iestāžu vai profesionālu organizāciju sankcijas vai sākts izmeklēšanas process vai piespiedu izpildes procedūra? | JĀ NĒ |
Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt sīkāk |
||
I. | Vai kredītiestāde ir izskatījusi jautājumu par kādu konkrētu Jūsu reputācijas aspektu? | JĀ NĒ |
Ja atbilde ir "JĀ", lūdzam sīkāk norādīt šādas izskatīšanas būtību un iznākumu |
||
4. Pieredze | |||||||||||||||
A. | Izglītība (akadēmiskais vai zinātniskais grāds/sertifikāts) | Studiju joma | Studiju periods | Izglītības iestāde (universitāte, studiju centrs) | |||||||||||
B. | Praktiskā pieredze kredītiestāžu/finanšu jomā | ||||||||||||||
Amats | Galvenie pienākumi | Organizācija, uzņēmums utt. | Lielums3 | Pakļautībā esošo darbinieku skaits | Darbības jomas | No | Līdz | Aiziešanas iemesls | |||||||
C. | Cita būtiska pieredze augstākās vadības4 līmeņa amatā ārpus finanšu sektora | ||||||||||||||
Amats | Galvenie pienākumi | Organizācija, uzņēmums utt. | Lielums5 | Pakļautībā esošo darbinieku skaits | Darbības jomas | No | Līdz | Aiziešanas iemesls | |||||||
D. | Cita atbilstoša pieredze ārpus finanšu sektora (piemēram, darbība akadēmiskajā, juridisko pakalpojumu, informācijas tehnoloģiju, inženierzinātņu, cilvēkresursu, politikas vai citā nekomerciālā jomā) | ||||||||||||||
Amats | Galvenie pienākumi | Organizācija, uzņēmums utt. | Lielums6 | Pakļautībā esošo darbinieku skaits | Darbības jomas | No | Līdz | Aiziešanas iemesls | |||||||
E. | Sniedzot atbildes uz iepriekšējiem jautājumiem, lūdzam ņemt vērā, ka attiecībā uz pieredzes līmeni būtiski ir šādi kritēriji (kas vajadzības gadījumā jānorāda): vadošā amata veids un hierarhijas līmenis; uzņēmējdarbības veids un sarežģītība uzņēmumā, kurā tika ieņemts amats, t.sk. uzņēmuma organizatoriskā struktūra; kompetence, lēmumu pieņemšanas tiesības un pienākumi; pakļautībā esošo darbinieku skaits. Vajadzības gadījumā var norādīt papildinformāciju | ||||||||||||||
F. | Ja amatā apstiprināmajai personai nav atbilstošas pieredzes, lūdzam tālāk norādīt faktorus, kas to, iespējams, varētu kompensēt (piemēram, iestādes lielums, cita līdzvērtīga pieredze; zinātniskais vai akadēmiskais grāds/akadēmiskā pieredze; īpašas prasmes un zināšanas; vispārēja piemērotība; amats ar ierobežotām funkcijām, ko nosaka amata specifika; citi specifiski gadījumi) | ||||||||||||||
G. | Vispārējas zināšanas kredītiestāžu darbības jomā7: | Novērtējums (augsts, vidēji augsts, vidēji zems, zems) | |||||||||||||
a) finanšu tirgi | |||||||||||||||
b) tiesiskais regulējums un prasības | |||||||||||||||
c) stratēģiskā plānošana un izpratne par kredītiestādes darbības stratēģiju vai darbības ekonomisko pamatojumu (darbības plānu) un tā izpildi | |||||||||||||||
d) risku pārvaldība (kredītiestādes galveno risku veidu apzināšana, novērtēšana, uzraudzība, kontrole un samazināšana, tostarp pieredze, kas tieši saistīta ar personas amata pienākumiem) | |||||||||||||||
e) grāmatvedība, audits un revīzija | |||||||||||||||
f) kredītiestādes darbības efektivitātes izvērtēšana, efektīva pārvaldība, pārraudzības un kontroles izveide | |||||||||||||||
g) kredītiestādes finanšu informācijas analīze, būtiskāko jautājumu, kas balstās uz šo informāciju, apzināšana un atbilstīgas kontroles un pasākumu īstenošana | |||||||||||||||
H. | Cita specifiska pieredze (norādīt) | ||||||||||||||
I. | Vai amatā apstiprināmā persona pirms iecelšanas amatā vai pirmajā gadā pēc iecelšanas amatā apmeklēs kādus profesionālās kompetences paaugstināšanas kursus? |
JĀ NĒ |
|||||||||||||
Ja atbilde uz
jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt sīkāk
|
|||||||||||||||
Kursu saturs | Kursu nodrošinātājs (iekšēji organizēti vai ārēji organizēti, norādot ārējās organizācijas nosaukumu) | No | Līdz | ||||||||||||
5. Interešu konflikts | |||||||
A. | Vai Jums8
ir jebkāda veida personiskas9 attiecības ar: – citiem vadības
struktūras locekļiem (valde, padome) un/vai personām, kas pilda
pamatfunkcijas kredītiestādē, mātesuzņēmumā/tā meitasuzņēmumā; |
JĀ NĒ |
|||||
Ja atbilde uz
jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt sīkāk
|
|||||||
B. | Vai Jums ir darījuma (biznesa) attiecības (privāti vai ar uzņēmuma starpniecību) ar kredītiestādi, mātesuzņēmumu/tā meitasuzņēmumu? | JĀ NĒ |
|||||
Ja atbilde uz
jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt šādu informāciju: - darījuma attiecību veida un satura apraksts - abu pušu saistības - uzņēmuma nosaukums, ja sadarbība notiek/notika ar uzņēmuma starpniecību - sadarbības periods |
|||||||
C. | Vai esat tieši vai netieši iesaistīts(-a) nepabeigtā tiesas procesā pret kredītiestādi, mātesuzņēmumu/tā meitasuzņēmumu? | JĀ NĒ |
|||||
Ja atbilde ir "JĀ", lūdzam norādīt iesaistīto kredītiestādi, tiesas procesa saturu un statusu | |||||||
D. | Vai
pēdējos divos gados Jums ir bijušas jebkādas profesionāla10 vai komerciāla
rakstura attiecības ar: – kredītiestādi, mātesuzņēmumu/tā meitasuzņēmumu; – kredītiestādes, mātesuzņēmuma/tā meitasuzņēmuma konkurentiem? |
JĀ NĒ |
|||||
Ja atbilde ir "JĀ", lūdzam sniegt sīkāku informāciju (ja pastāv komerciāla rakstura attiecības, lūdzam norādīt, kāda ir to vērtība (finansiālā) personas uzņēmējdarbībai vai ar šo personu personiski vai darījuma attiecību ietvaros saistītu personu uzņēmējdarbībai) | |||||||
E. |
Vai Jums personīgi vai ar uzņēmuma, ar kuru Jums ir ciešas attiecības, starpniecību ir būtiska11 finansiāla līdzdalība (piemēram, līdzdalība kapitālā vai ieguldījumi) kredītiestādē, mātesuzņēmumā vai tā meitasuzņēmumos vai arī kredītiestādes, mātesuzņēmuma vai tā meitasuzņēmumu konkurentu vai klientu uzņēmumos? Ja atbilde uz jautājumu ir "JĀ", lūdzam norādīt šādu informāciju: |
||||||
Iestādes nosaukums | Iestādes pamatdarbības jomas | Attiecības starp iestādi un kredītiestādi | Sadarbības periods | Finansiālās dalības apmērs (kapitāla un balsstiesību īpatsvars/daļu vai ieguldījuma vērtība) | |||
F. | Vai Jūs pārstāvat kādas kredītiestādes, mātesuzņēmuma/tā meitasuzņēmuma akcionāru/dalībnieku? | JĀ NĒ |
|||||
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam norādīt šādu informāciju: 1) akcionāra/dalībnieka vārds un uzvārds 2) līdzdalības apmērs (procentos no pamatkapitāla un balsstiesīgo akciju skaita) 3) pārstāvības apmērs |
|||||||
G. | Vai Jums ir jebkādas būtiskas12 finansiālas saistības pret kredītiestādi, mātesuzņēmumu/tā meitasuzņēmumiem (piemēram, kredīti, galvojumi)? | JĀ NĒ |
|||||
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam norādīt šādu informāciju: 1) saistību veids 2) saistību vērtība 3) attiecīgais saistību periods |
|||||||
H. | Vai iepriekšējos divos gados Jūs vai ar Jums personiskās attiecībās13 esoša persona ir ieņēmusi ietekmīgu politisku amatu14 valsts vai pašvaldības līmenī? | JĀ NĒ |
|||||
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam norādīt šādu informāciju: 1) amata veids 2) pilnvaru un pienākumu, ko ietver šis amats, uzskaitījums 3) šā amata (vai iestādes, kurā ieņem šo amatu) saistība ar kredītiestādi, mātesuzņēmumu/tā meitasuzņēmumiem
|
|||||||
I. | Vai Jums ir jebkāda cita veida saistības, amati vai dalība, kas nav norādīta iepriekš minētajos jautājumos un kas varētu negatīvi ietekmēt kredītiestādes intereses? | JĀ NĒ |
|||||
Ja atbilde uz jautājumu ir
"JĀ", lūdzam sniegt visu nepieciešamo informāciju (piemēram, saistību
veids, saturs, periods un atbilstošos gadījumos attiecības ar
kredītiestādi, mātesuzņēmumu un tā meitasuzņēmumiem)
|
|||||||
Aizpilda kredītiestāde |
J. | Ja piemērojams kāds no
5. sadaļā minētajiem apgalvojumiem, lūdzam norādīt, kā kredītiestāde
plāno novērst amatā apstiprināmās personas iespējamo interešu konfliktu
(neraugoties uz to, vai tas tiek uzskatīts par būtisku)?
Lūdzam vajadzības gadījumā pievienot attiecīgos dokumentus (piemēram, kredītiestādes interešu konfliktu novēršanas politiku) un norādīt attiecīgos punktus, kas regulē šos jautājumus |
6. Pienākumu izpildei nepieciešamais laiks (noslodzes sadalījums) | ||||||||||||||
A. | Lūdzam norādīt laiku, kas nepieciešams attiecīgā amata pienākumu izpildei | |||||||||||||
B. |
Vai esat saņēmis(-usi) uzraudzības iestādes atļauju papildu padomes locekļa amata pienākumu veikšanai atbilstoši Kredītiestāžu likuma 26.1 panta piektajai daļai (ieviestas KPD IV 91. panta 6. punkta prasības)? |
JĀ NĒ |
||||||||||||
C. |
Valdes, padomes un citu amata vietu uzskaitījums Lūdzam vispirms norādīt to amatu kredītiestādē, attiecībā uz kuru tiek aizpildīta šī anketa, bet pēc tam visus pārējos amatus, kurus turpināsiet ieņemt pēc iecelšanas jaunā amatā kredītiestādē Ja kredītiestāde, kurā plānots apstiprināt amatā personu, nav nozīmīgā uzraudzītā kredītiestāde vai sistēmiski nozīmīgā iestāde (C-SNI), f. aili var neaizpildīt |
|||||||||||||
a. Uzņēmums (atzīmēt regulētā tirgū iekļautos uzņēmumus ar *) |
b. Valsts |
c. Uzņēmuma darbības veids |
d. Uzņēmuma lielums15 |
e. Amats (izpildfunkcija vai uzraudzības funkcija) |
f. Skaitāms pēc privileģētās skaitīšanas principa16 (grupa, būtiska līdzdalība vai aizsardzības shēma) vai amats netiek pieskaitīts17 |
g.
Papildu pienākumi, piemēram, dalība komitejās, priekšsēdētāja pienākumi u.c. |
h. Nepieciešamais laiks nedēļā (stundas) un gadā (dienas) (t.sk. papildu pienākumu izpildei)18 |
i. Pilnvaru termiņš (no – līdz) |
j.
Papildu komentāri |
k. Sanāksmju skaits gadā |
l.
Papildu informācija |
|||
Ja
kredītiestāde, kurā plānots apstiprināt amatā personu, nav nozīmīgā
uzraudzītā kredītiestāde vai sistēmiski nozīmīgā iestāde (C-SNI), D., E. un F. punktu var neaizpildīt |
||||||||||||||
D. | Kopējais ieņemamo vadošo amatu, kam ir izpildinstitūcijas funkcija (valde, direktors u.tml.), skaits, ja tiek piemērota privileģētā skaitīšana vai izņēmumi (amats netiek pieskaitīts) | |||||||||||||
E. | Kopējais ieņemamo vadošo amatu, kam nav izpildinstitūcijas funkcijas (padome, padomnieks u.tml.), skaits, ja tiek piemērota privileģētā skaitīšana vai izņēmumi (amats netiek pieskaitīts)19 | |||||||||||||
F. | Ja tiek piemērota privileģētā skaitīšana, lūdzam norādīt detalizētu informāciju par jebkāda veida sinerģiju starp uzņēmumiem, t.i., vai notiek attaisnojoša pienākumu izpildei nepieciešamā laika pārklāšanās starp uzņēmumiem | |||||||||||||
G. |
Visu amatu izpildei nepieciešamais laiks nedēļā (stundas) papildus tā amata pienākumu izpildei, uz kuru attiecas šī anketa |
|||||||||||||
H. |
Visu amatu izpildei nepieciešamais laiks gadā (dienas) papildus tā amata pienākumu izpildei, uz kuru attiecas šī anketa |
7. Kolektīvā piemērotība | |
Aizpilda kredītiestāde | |
A. | Kā amatā apstiprināmā persona iekļausies kredītiestādes valdes/padomes kolektīvajā piemērotībā? Izskaidrojiet, kāpēc iecelšana (ierosinātā) amatā papildina kredītiestādes vadības struktūras kolektīvo piemērotību, un norādiet kredītiestādes veiktā personas piemērotības novērtējuma rezultātu |
|
|
B. | Vispārīgi aprakstiet vadības struktūras kopējā sastāva kolektīvās piemērotības iespējamos uzlabojumus vai konstatētos trūkumus |
|
|
C. | Kā amatā apstiprināmā persona palīdzēs daļēji/kopumā atrisināt trūkumus, kas norādīti Jūsu atbildē uz iepriekšējo jautājumu? |
|
|
8. Papildu informācija un pielikumi | |
Ja amatā apstiprināmā persona vai kredītiestāde uzskata, ka ir cita informācija, kas ir būtiska novērtējumam, norādiet šeit | |
|
1 Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīva 2013/36/ES par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza Direktīvu 2002/87/EK un atceļ Direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK, OV L 176, 27.06.2013., 338. lpp.
2 "Jūs" visā 3. sadaļā nozīmē "Jūs personiski", taču jāattiecina arī uz jebkuru uzņēmumu, līgumsabiedrību vai uzņēmumu bez juridiska statusa, ar kuru esat vai esat bijis(-usi) saistīts(-a) kā direktors(-e), kontrolieris(-e), vadītājs(-a) vai akcionārs(-e), kam ir būtiska līdzdalība.
3 Piemēram, finanšu uzņēmumiem – kopējo aktīvu vērtība gada beigās, citiem uzņēmumiem – kopējais apgrozījums un starptautiskā darbība.
4 Valdē/padomē vai 1–2 līmeņus zemāk.
5 Sk. 3. atsauci.
6 Sk. 3. atsauci.
7 Atbilstoši Finanšu un kapitāla tirgus komisijas normatīvajiem noteikumiem par valdes un padomes locekļu un personu, kuras pilda pamatfunkcijas, piemērotības novērtēšanu, kuros ieviestas Eiropas Banku iestādes pamatnostādnes par vadības struktūras locekļu un personu, kas pilda pamatfunkcijas, piemērotības novērtēšanu (Guidelines on the assessment of the suitability of members of the management body and key function holders (EBA/GL/2017/12)).
8 "Jūs" visā 5. sadaļā nozīmē "Jūs personiski", taču tas jāattiecina arī uz tuviem radiniekiem (dzīvesbiedru, reģistrētu partneri, nereģistrētu partneri, bērniem, vecākiem vai citu radinieku, ar kuru dzīvojat vienā mājoklī) un jebkuru juridisku personu, kuras valdes/padomes loceklis(-e) esat vai bijāt attiecīgajā laikā.
9 Personiskas attiecības nozīmē laulību, attiecības ar reģistrētu partneri, nereģistrētu kopdzīvi, bērnu un vecāku radniecību vai citas attiecības starp tādām personām, kas dzīvo vienā mājoklī.
10 Piemēram, esat ieņēmis(-usi) vidējā vai augstākā līmeņa vadības amatu(-us).
11 Būtiskums atkarīgs no tā, kādu vērtību (finanšu izteiksmē) šī līdzdalība vai saistības veido attiecībā uz amatā apstiprināmās personas finanšu līdzekļiem. Par nebūtiskiem var uzskatīt jebkurus ienākumus nesošus nodrošinātos privātpersonu kredītus bez priekšrocībām (piemēram, privātpersonu hipotēku līgumus), jebkurus citus kredītus bez priekšrocībām līdz 200 000 euro (nodrošinātus vai nenodrošinātus, ienākumus nesošus vai nenesošus), pašreizējos akciju/daļu turējumus ≤ 1% no iestādes kapitāla/daļu apmēra vai citus ieguldījumus ar tādu pašu vērtību.
12 Sk. 11. atsauci.
13 Sk. 9. atsauci.
14 Amats, kas rada personai būtisku politisku ietekmi. Būtiska ietekme iespējama jebkurā līmenī: tāda var būt vietējā līmeņa politiķim (piemēram, mēram), reģionālā vai valsts līmeņa politiķim (piemēram, ministram), valsts amatpersonai (piemēram, personai valsts pārvaldē) vai valsts pārstāvim. Interešu konflikta būtiskums ir atkarīgs no tā, vai attiecīgā politiskā loma ietver īpašas pilnvaras vai pienākumus, kas varētu traucēt amatā apstiprināmajai personai darboties kredītiestādes interesēs.
15 Sk. 3. atsauci.
16 Atbilstoši Kredītiestāžu likuma 26.1 panta trešajai daļai (KPD IV 91. panta 4. punkts).
17 Atbilstoši Kredītiestāžu likuma 26.1 panta ceturtajai daļai (KPD IV 91. panta 4. punkts). Galvenokārt nekomerciāli mērķi/pārstāv valsti (piemēram, labdarības organizācijas, baznīcas, tirdzniecības palātas, profesionālās apvienības u.tml.).
18 Aprēķinos ieteicams izmantot vidējo stundu un dienu skaitu, tas ir, ne vairāk kā 60 stundas nedēļā un 280 darba dienas gadā. Ja stundu un dienu skaits pārsniedz norādītos skaitļus, šāda noslodze ir jāpamato.
19 Sk. 16. un 17. atsauci.
2. pielikums
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
27.10.2020. normatīvajiem noteikumiem Nr. 201
PERSONAS DATU AIZSARDZĪBA
amatpersonas piemērotības novērtēšana
PERSONAS DATU APSTRĀDES MĒRĶIS UN TIESISKAIS PAMATS
Visi personas dati, kas iesniedzami Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK), ir nepieciešami, lai FKTK uzraudzības funkcijas ietvaros varētu izvērtēt personu atbilstību Kredītiestāžu likuma, FKTK normatīvo noteikumu par valdes un padomes locekļu un personu, kuras pilda pamatfunkcijas, piemērotības novērtēšanu un FKTK iekšējās kontroles sistēmas izveides normatīvo noteikumu prasībām, kas nosaka kredītiestādēm pienākumu ieviest stingrus pārvaldības pasākumus, tostarp prasības par visu to personu atbilstību un piemērotību, kuras vada kredītiestādi. Līdz ar to personas dati tiek vākti un apstrādāti, lai novērtētu, vai personas, kuras vada kredītiestādi, atbilst piemērotības kritērijiem. Šajā procesā tiek vērtēta personas: 1) reputācija; 2) zināšanas, prasmes un pieredze; 3) spēja rīkoties atbilstoši kredītiestādes korporatīvajām vērtībām un profesionālās rīcības un ētikas standartiem, tai skaitā spēja rīkoties neatkarīgi; 4) spēja veltīt pietiekami daudz laika savu amata pienākumu izpildei; 5) kolektīvā piemērotība.
PERSONAS DATU IZMANTOŠANA
Visi pieprasītie personas dati ir nepieciešami, lai novērtētu izvirzītā kredītiestādes valdes vai padomes locekļa vai personas, kura pildīs pamatfunkcijas, piemērotību. Ja dati netiek iesniegti, tad FKTK nevar novērtēt, vai attiecīgie vadītāji atbilst piemērotības prasībām, lai nodrošinātu stabilu pārvaldības pasākumu īstenošanu kredītiestādē. Šādā gadījumā FKTK var noraidīt attiecīgo vadītāju iecelšanu vai pieprasīt to atlaišanu uz šā pamata.
APSTRĀDĀTO PERSONAS DATU KATEGORIJAS
Saistībā ar amatpersonas piemērotības novērtēšanu tiek apstrādāti šādi personas dati:
1) pieteikuma iesniedzēja sniegtie personas dati (rakstveidā vai intervijas laikā), kas ir saistīti ar:
- informāciju par personu, piemēram, vārds, uzvārds, dzimšanas datums un vieta, personas pases/ID kartes numurs, valsts piederība, reģistrācijas numurs;
- kontaktinformāciju, piemēram, adrese, e-pasts, tālruņa numurs;
- zināšanām, prasmēm un pieredzi, piemēram, informācija par praktisko, profesionālo pieredzi, kas iegūta iepriekšējās darbavietās, un teorētisko pieredzi (zināšanām un prasmēm), kas iegūta izglītības iestādēs;
- reputāciju, piemēram, sodāmība un informācija par izmeklēšanu un tiesvedību, disciplinārlietas (tostarp informācija par atstādināšanu no amata, maksātnespējas vai līdzīgiem procesiem);
- interešu konfliktiem, piemēram, jebkādas personiskas attiecības ar vadības struktūru locekļiem, jebkādi nozīmīgi privātie darījumi ar kredītiestādi, amati ar būtisku līdzdalību utt.;
- laiku amata pienākumu izpildei, piemēram, citas profesionālās vai personiskās saistības vai apstākļi (iesaiste tiesas procesos);
- kolektīvo piemērotību, piemēram, konkrētā amata kandidāta pienesums pārvaldes institūcijas kopējai kompetencei;
2) personas dati, kas FKTK kļuvuši zināmi ar citiem līdzekļiem, piemēram, plašsaziņas līdzekļiem;
3) personas dati, kas nav saistīti ar amata kandidātu, bet ar trešajām personām;
4) FKTK atbildīgo darbinieku, kas veic personas novērtēšanu, secinājumi, piemēram, atzinumi vai novērtējumi par amata kandidāta zināšanām un kompetenci attiecīgajā jomā.
PERSONAS DATU IZPAUŠANA
Iesniegtos personas datus FKTK ir tiesības izpaust Kredītiestāžu likuma 110.1 un 111. pantā un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likuma 7. panta pirmās daļas 8. punktā noteiktajos gadījumos, kā arī tiesībsargājošajām iestādēm atbilstoši to darbību reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajām tiesībām pieprasīt FKTK šādu informāciju.
PIEMĒROJAMAIS GLABĀŠANAS PERIODS
FKTK glabā personas datus, kas sniegti atļaujas pieteikumos, 10 gadus pēc tirgus dalībnieka statusa maiņas.
PIEMĒROJAMĀ DATU AIZSARDZĪBA UN DATU PĀRZINIS
FKTK Regulas Nr. 2016/679* izpratnē ir uzskatāma par pārzini un ir atbildīga par veikto personas datu apstrādi atbilstoši Regulā Nr. 2016/679 noteiktajai kārtībai.
DATU SUBJEKTA TIESĪBAS
Datu subjektam, kura personas datus prudenciālās uzraudzības nolūkā apstrādā FKTK, ir tiesības piekļūt datiem, kas uz viņu attiecas, un tiesības tos labot. Jums ir arī tiesības (ar ierobežojumiem) dzēst savus personas datus un iebilst pret savu personas datu apstrādi, ievērojot Regulas (EK) Nr. 2018/1725 prasības.
KONTAKTI
Ja Jums rodas jautājumi vai sūdzības par datu apstrādes procesu, Jūs varat vērsties FKTK (tel. 6777 4800; e-pasts: fktk@fktk.lv). Turklāt Jums ir tiesības jebkurā laikā vērsties pēc palīdzības Datu valsts inspekcijā.
APLIECINĀJUMS
Ar šo apliecinu, ka esmu informēts, ka, pamatojoties uz normatīvo aktu prasībām (piemēram, Kredītiestāžu likuma 57. panta 1.1 daļu), FKTK savas kompetences ietvaros saņem un apstrādā FKTK iesniegtos manus kā fiziskās personas datus, tai skaitā sensitīvus personas datus. Piekrītu, ka mani personas dati var tikt izpausti šajā apliecinājumā norādītajos gadījumos.
Vārds, uzvārds
Paraksts
Vieta, datums
* Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regula Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK.
3. pielikums
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
27.10.2020. normatīvajiem noteikumiem Nr. 201
personas datu aizsardzība
amatpersonas piemērotības novērtēšana
PERSONAS DATU APSTRĀDES MĒRĶIS UN TIESISKAIS PAMATS
Kredītiestādes drošība un stabilitāte ir atkarīga no spēkā esošajiem iekšējās organizācijas struktūras un korporatīvās pārvaldības pasākumiem. Padomes 2013. gada 15. oktobra Regula (ES) Nr. 1024/2013 (VUM Regula)1 Eiropas Centrālajai bankai (ECB) uztic īpašus uzdevumus saistībā ar politikas nostādnēm, kas attiecas uz kredītiestāžu prudenciālo uzraudzību, pamatojoties uz Līguma par Eiropas Savienības darbību 127. panta 6. punktu. Prudenciālās uzraudzības nolūkā ECB ir uzticēti uzdevumi attiecībā uz iesaistītajās dalībvalstīs dibinātajām kredītiestādēm, kas minētas VUM Regulas 4. pantā, VUM Regulas 6. panta ietvaros.
Saskaņā ar VUM Regulas 4. panta 1. punkta e) apakšpunktu ECB ir jānodrošina atbilstība attiecīgajiem Savienības tiesību aktiem, ar ko piemēro prasības, ka kredītiestādēm jābūt stingriem pārvaldības pasākumiem, tostarp prasības par visu to personu atbilstību un piemērotību, kuras vada kredītiestādes. Lai veiktu uzticētos pienākumus saskaņā ar VUM Regulas 16. panta 2. punkta m) apakšpunktu, ECB ir piešķirtas pilnvaras jebkurā brīdī atbrīvot no darba kredītiestāžu vadības struktūru locekļus, kas nepilda minētajos Savienības tiesību aktos noteiktās prasības. Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas Nr. 2013/36/ES2 91. panta 1. punkts nosaka, ka vadības struktūras locekļiem vienmēr ir pietiekami laba reputācija un pietiekamas zināšanas, iemaņas un pieredze savu pienākumu veikšanai. Nozīmīgo uzraudzīto kredītiestāžu uzraudzības ietvaros ECB Regulas Nr. 468/2014 (VUM Pamatregula)3 93. un 94. pants nosaka noteikumus kredītiestāžu vadītāju piemērotības novērtēšanai, ko veic ECB. Lai nodrošinātu, ka piemērotības un atbilstības prasības tiek ievērotas jebkurā laikā, saskaņā ar VUM Pamatregulas 94. panta 2. punktu ECB var ierosināt veikt jaunu novērtējumu, pamatojoties uz jauniem faktiem, ja ECB kļūst zināmi šādi jauni fakti, kas var ietekmēt attiecīgā vadītāja sākotnējo novērtējumu.
Tādējādi personas dati tiek vākti un apstrādāti, lai novērtētu, vai personas, kuras vada nozīmīgo uzraudzīto kredītiestādi, atbilst piemērotības prasībām. Izvērtēšanas kritēriji ir: 1) reputācija; 2) zināšanas, prasmes un pieredze; 3) spēja rīkoties atbilstoši kredītiestādes korporatīvajām vērtībām un profesionālās rīcības un ētikas standartiem, tai skaitā spēja rīkoties neatkarīgi; 4) spēja veltīt pietiekami daudz laika savu amata pienākumu izpildei; 5) kolektīvā piemērotība. Turklāt personas datus var apstrādāt un analizēt, lai veiktu kvantitatīvu izpēti un analīzi un veiktu statistikas analīzi. Ja dati tiks izmantoti šim nolūkam, tad personas dati tiks anonimizēti, lai personu nevarētu identificēt.
APSTRĀDĀTO PERSONAS DATU KATEGORIJAS
Saistībā ar amatpersonas piemērotības novērtēšanu tiek apstrādāti šādi personas dati:
1) pieteikuma iesniedzēja sniegtie personas dati (rakstveidā vai intervijas laikā), kas ir saistīti ar:
- informāciju par personu, piemēram, vārds, uzvārds, dzimšanas datums un vieta, personas pases/ID kartes numurs, valsts piederība, reģistrācijas numurs;
- kontaktinformāciju, piemēram, adrese, e-pasts, tālruņa numurs;
- zināšanām, prasmēm un pieredzi, piemēram, informācija par praktisko, profesionālo pieredzi, kas iegūta iepriekšējās darbavietās, un teorētisko pieredzi (zināšanām un prasmēm), kas iegūta izglītības iestādēs;
- reputāciju, piemēram, sodāmība un informācija par izmeklēšanu un tiesvedību, disciplinārlietas (tostarp informācija par atstādināšanu no amata, maksātnespējas vai līdzīgiem procesiem);
- interešu konfliktiem, piemēram, jebkādas personiskas attiecības ar vadības struktūru locekļiem, jebkādi nozīmīgi privātie darījumi ar kredītiestādi, amati ar būtisku līdzdalību utt.;
- laiku amata pienākumu izpildei, piemēram, citas profesionālās vai personiskās saistības vai apstākļi (iesaiste tiesas procesos);
- kolektīvo piemērotību, piemēram, konkrētā amata kandidāta pienesums pārvaldes institūcijas kopējai kompetencei;
2) personas dati, kas kļuvuši zināmi ECB vai Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (FKTK) ar citiem līdzekļiem, piemēram, plašsaziņas līdzekļiem;
3) personas dati, kas nav saistīti ar amata kandidātu, bet ar trešajām personām;
4) ECB vai FKTK atbildīgo darbinieku, kas veic personas novērtēšanu, secinājumi, piemēram, atzinumi vai novērtējumi par amata kandidātu zināšanām un kompetenci attiecīgajā jomā.
PERSONAS DATU SAŅĒMĒJI VAI SAŅĒMĒJU GRUPAS
Amatpersonu piemērotības novērtēšanas procedūras gaitā saņemtos personas datus izpauž ECB un FKTK atbildīgajiem darbiniekiem, kuriem nepieciešams tos zināt (on a need-to-know basis) kredītiestādes prudenciālās uzraudzības mērķiem, ECB Uzraudzības valdes sekretariātam un Uzraudzības valdes locekļiem, kā arī ECB padomes locekļiem, ECB ekspertiem un darbiniekiem, kas darbojas ECB vārdā, kā arī ierobežotam skaitam iestāžu, struktūru, aģentūru, uzraudzības iestāžu darbinieku (piemēram, prokurori, nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas iestādes).
PIEMĒROJAMAIS GLABĀŠANAS PERIODS
ECB glabā personas datus, kas sniegti amatpersonu piemērotības novērtēšanas procedūras gaitā, 15 gadus no pieteikuma dienas, ja tas tiek atsaukts pirms oficiāla lēmuma pieņemšanas, no dienas, kad pieņemts negatīvs lēmums, vai no dienas, kad datu subjekts vairs nav kredītiestādes amatpersona vai persona, kurai ir būtiska līdzdalība kredītiestādē, pozitīva ECB lēmuma gadījumā, kā arī no pēdējā ECB lēmuma datuma, ja tiek veikta amatpersonas pārvērtēšana, pamatojoties uz jauniem faktiem.
Ja tiek ierosināta administratīvā lieta vai uzsākta tiesvedība, glabāšanas periodu pagarina un tas beidzas vienu gadu pēc tāda lēmuma par sankciju piemērošanu stāšanās spēkā, kam ir galīga lēmuma spēks. FKTK glabā personas datus, kas sniegti atļaujas pieteikumos, 10 gadus pēc tirgus dalībnieka statusa maiņas.
PIEMĒROJAMĀ DATU AIZSARDZĪBA UN DATU pārziņi
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 23. oktobra Regula (EK) Nr. 2018/1725 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi Savienības iestādēs, struktūrās, birojos un aģentūrās un par šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Regulu (EK) Nr. 45/2001 un Lēmumu Nr. 1247/2002/EK ir piemērojama personas datu apstrādē, ko veic ECB. Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) ir piemērojama personas datu apstrādē, ko veic FKTK. Regulas (EK) Nr. 2018/1725 un Nr. 2016/679 izpratnē ECB un FKTK ir kopīgi pārziņi.
DATU SUBJEKTA TIESĪBAS
Datu subjektam, kura personas datus prudenciālās uzraudzības nolūkā apstrādā ECB un FKTK, ir tiesības piekļūt datiem, kas uz viņu attiecas, un tiesības tos labot. Jums ir arī tiesības (ar ierobežojumiem) dzēst savus personas datus un iebilst pret savu personas datu apstrādi, ievērojot Regulas (EK) Nr. 2018/1725 prasības.
KONTAKTI
Ja Jums rodas jautājumi vai sūdzības par datu apstrādes procesu, Jūs varat vērsties ECB (authorisation@ecb.europa.eu) vai FKTK (fktk@fktk.lv). ECB datu aizsardzības speciālists (dpo@ecb.europa.eu) atbildēs uz jautājumiem saistībā ar personas datu aizsardzību. Turklāt Jums ir tiesības jebkurā laikā vērsties pēc palīdzības pie Eiropas datu aizsardzības uzrauga (European Data Protection Supervisor) vai Datu valsts inspekcijā.
APLIECINĀJUMS
Ar šo apliecinu, ka esmu informēts, ka, pamatojoties uz normatīvo aktu prasībām (piemēram, Kredītiestāžu likuma 57. panta 1.1 daļu, VUM Regulas 4. pantu), FKTK savas kompetences ietvaros saņem un apstrādā FKTK/ECB iesniegtos manus kā fiziskās personas datus, tai skaitā sensitīvus personas datus. Esmu informēts, ka mani personas dati tiek nodoti ECB tās funkciju veikšanai, kā arī ECB nodod manus personas datus FKTK.
Vārds, uzvārds
Paraksts
Vieta, datums
1 Padomes 2013. gada 15. oktobra Regula (ES) Nr. 1024/2013, ar ko Eiropas Centrālajai bankai uztic īpašus uzdevumus saistībā ar politikas nostādnēm, kas attiecas uz kredītiestāžu prudenciālo uzraudzību, OJ L 175, 14.06.2014.
2 Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva Nr. 2013/36/ES (2013. gada 26. jūnijs) par piekļuvi kredītiestāžu darbībai un kredītiestāžu un ieguldījumu brokeru sabiedrību prudenciālo uzraudzību, ar ko groza Direktīvu 2002/87/EK un atceļ Direktīvas 2006/48/EK un 2006/49/EK, OJ L 176, 27.06.2013.
3 Eiropas Centrālās bankas Regula (ES) Nr. 468/2014 (2014. gada 16. aprīlis), ar ko izveido vienotā uzraudzības mehānisma pamatstruktūru Eiropas Centrālās bankas sadarbībai ar nacionālajām kompetentajām un norīkotajām iestādēm, OJ L 141, 14.05.2014.