Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 242
Rīgā 2021. gada 13. aprīlī (prot. Nr. 33 25. §)
Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības
seku pārvarēšanas likuma 24.2 pantu
1. Noteikumi nosaka augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu, kas mazina Covid-19 infekcijas izplatības radītās sekas reģionālā līmenī un sekmē administratīvi teritoriālās reformas mērķu sasniegšanu (turpmāk – investīciju projekti), pieteikšanas nosacījumus valsts līdzfinansējuma saņemšanai, kā arī investīciju projektu izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību.
2. Investīciju projektiem pieejamais kopējais valsts budžeta finansējums ir ne vairāk kā 54 300 000 euro, no tiem ne vairāk kā 27 150 000 euro 2021. gadā un ne vairāk kā 27 150 000 euro 2022. gadā.
3. Pašvaldības līdz 2021. gada 14. maijam iesniedz investīciju projektus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, ievērojot šādus nosacījumus:
3.1. investīciju projekta īstenošana paredzēta attiecīgās pašvaldības attīstības programmas investīciju plānā un atbilst vismaz vienam no šādiem mērķiem:
3.1.1. pašvaldību pakalpojumu infrastruktūras attīstībai, uzlabojot pakalpojumu kvalitāti un pieejamību iedzīvotājiem, ja valsts budžeta finansējums ir ne mazāk kā 500 000 euro un ne vairāk kā 3 000 000 euro vienam projektam;
3.1.2. Rīgas Austrumu maģistrāles posma izbūves otrajai kārtai, ja valsts budžeta finansējums ir ne vairāk kā 27 150 000 euro un ir saņemts pozitīvs Satiksmes ministrijas atzinums, kas apliecina projekta nepieciešamību un ilgtspēju;
3.2. investīciju projekta iesniedzējs Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 20. punktā minētajos gadījumos iesniedz pozitīvu apvienojamo pašvaldību finanšu komisijas lēmumu par investīciju projekta īstenošanu;
3.3. investīciju projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžeta investīcijas;
3.4. investīciju projektā plānotie pasākumi nepieciešami investīciju projekta mērķa sasniegšanai, to izmaksas ir ekonomiski pamatotas un tiks nodrošināta veikto investīciju uzturēšana un ilgtspēja, tai skaitā investīciju projekta rezultātu ilgtspēja pēc administratīvi teritoriālās reformas, nodrošinot investīciju projektā atbalstītās infrastruktūras iekļaušanos jaunveidojamās pašvaldības kopējā pakalpojumu infrastruktūras tīklā;
3.5. plānotajiem būvdarbiem (ja attiecināms) ir izdota būvatļauja un tajā veikta atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi vai ir akceptēta būvniecības iecere, izdarot atzīmi apliecinājuma kartē vai paskaidrojuma rakstā;
3.6. investīciju projektu (tai skaitā būvdarbus, ja attiecināms) paredzēts uzsākt līdz 2021. gada 31. decembrim un tas pilnībā īstenojams līdz 2022. gada 31. decembrim, sasniedzot investīciju projekta mērķi un neradot nepieciešamību pēc papildu valsts budžeta līdzekļiem investīciju projektam turpmākajos gados;
3.7. investīciju projekta īstenošanā ne mazāk kā 50 % valsts budžeta finansējuma tiek izmantots līdz 2021. gada 31. decembrim;
3.8. pašvaldības budžeta līdzfinansējums investīciju projekta īstenošanai tiek nodrošināts ne mazāk kā 15 % apmērā no pašvaldības kopējām investīciju projekta izmaksām attiecīgajam gadam plānotā ieguldījumu apjoma;
3.9. pašvaldības budžeta līdzfinansējums tiek nodrošināts līdz valsts budžeta finansējuma izmaksai;
3.10. šo noteikumu 3.1.1. apakšpunktā minētajam valsts budžeta finansējuma mērķim pašvaldība var saņemt atbalstu investīciju projektiem par kopējo atbalsta summu ne vairāk kā 3 000 000 euro.
4. Pašvaldība, iesniedzot investīciju projekta pieteikumu, norāda šo noteikumu pielikumā minēto informāciju un investīciju projekta īstenošanas, plānoto pasākumu un to izmaksu ekonomisko un ilgtspējas pamatojumu, tai skaitā:
4.1. investīciju projekta rezultātu ilgtspējas nodrošināšanai pēc administratīvi teritoriālās reformas, sniedzot izvērtējumu par objekta vai infrastruktūras iekļaušanos jaunveidojamās pašvaldības kopējā pakalpojumu infrastruktūras tīklā;
4.2. investīciju projekta uzturēšanas izmaksas trīs gadus pirms (ja ir esošs objekts) un ne mazāk kā 10 gadus pēc investīciju projekta īstenošanas.
5. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidota komisija (turpmāk – komisija) divu nedēļu laikā izvērtē iesniegto investīciju projektu atbilstību šo noteikumu 3. punktā minētajiem nosacījumiem un šo noteikumu 4. punktā minētajai informācijai, kā arī, balstoties uz pašvaldības sniegto informāciju, izvērtē, vai atbalsts šiem projektiem ir vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Ja atbalsts pašvaldības investīciju projekta ietvaros ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts:
5.1. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija informē pašvaldību, kas iesniegusi investīciju projektu, par komercdarbības atbalsta kontroles normu piemērošanu atbalsta saderības nodrošināšanai ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu;
5.2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā atbalsta sniedzējs nodrošina komercdarbības atbalsta regulējuma procesuālo nosacījumu ievērošanu, tai skaitā, ja nepieciešams, kopsavilkuma informācijas iesniegšanu Eiropas Komisijā, ja komercdarbības atbalsts tiek sniegts, piemērojot Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
6. Ja par attiecīgo projektu nepieciešama papildu informācija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir tiesīga pieprasīt pašvaldībai iesniegt precizējumus vai papildu informāciju par investīciju projekta pieteikumu, norādot informācijas iesniegšanas termiņu.
7. Ja, izvērtējot investīciju projektus, komisija konstatē, ka atbalstāmo investīciju projektu pieprasītais valsts budžeta finansējuma apmērs ir lielāks par šajos noteikumos norādīto pieejamo valsts budžeta finansējumu, atbalstu piešķir prioritāri tiem projektiem, kuri nodrošina lielāku valsts budžeta finansējuma izmantošanu līdz 2021. gada 31. decembrim.
8. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija divu nedēļu laikā pēc investīciju projektu izvērtēšanas iesniedz Ministru kabinetā atbalstāmo pašvaldību investīciju projektu sarakstu.
9. Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra):
9.1. nedēļas laikā pēc tam, kad stājies spēkā Ministru kabineta rīkojums par atbalstāmiem pašvaldību investīciju projektiem, nosūta pašvaldībai uzaicinājumu noslēgt vienošanos par valsts budžeta finansējuma saņemšanu investīciju projekta īstenošanai;
9.2. valsts budžeta finansējumu pašvaldībai izmaksā šādā secībā:
9.2.1. 2021. gadam plānoto finansējumu – divu nedēļu laikā pēc vienošanās noslēgšanas;
9.2.2. 2022. gada pirmajam ceturksnim plānoto finansējumu – mēneša laikā pēc 2021. gada pēdējā ceturkšņa pārskata saskaņošanas ar aģentūru;
9.2.3. 2022. gada otrajam ceturksnim plānoto finansējumu – mēneša laikā pēc 2022. gada pirmā ceturkšņa pārskata saskaņošanas ar aģentūru;
9.2.4. 2022. gada trešajam ceturksnim plānoto finansējumu – mēneša laikā pēc 2022. gada otrā ceturkšņa pārskata saskaņošanas ar aģentūru;
9.2.5. 2022. gada ceturtajam ceturksnim plānoto finansējumu – mēneša laikā pēc 2022. gada trešā ceturkšņa pārskata saskaņošanas ar aģentūru;
9.3. reizi ceturksnī apkopo un izvērtē pašvaldību iesniegtos pārskatus par investīciju projektu īstenošanu. Ja aģentūra konstatē, ka valsts budžeta finansējumu pašvaldība nav izmantojusi atbilstoši investīciju projektā paredzētajam mērķim un šajos noteikumos minētajiem nosacījumiem, tā nosūta pašvaldībai pieprasījumu atmaksāt neatbilstoši izmantoto valsts budžeta finansējumu saskaņā ar aģentūras noteikto maksājumu grafiku;
9.4. reizi ceturksnī iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par investīciju projektu īstenošanu un valsts budžeta finansējuma izmantošanu;
9.5. nodrošina pašvaldību investīciju projektu uzraudzību atbilstoši vienošanās noteikumos iekļautajai informācijai par piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumu ievērošanu, tai skaitā, ja nepieciešams, nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu kopā ar procentiem.
10. Pašvaldības:
10.1. mēneša laikā pēc šo noteikumu 9.1. apakšpunktā minētā uzaicinājuma saņemšanas, bet ne vēlāk kā līdz 2021. gada 16. jūlijam paraksta vienošanos par valsts budžeta finansējuma saņemšanu;
10.2. lai saņemtu valsts budžeta finansējumu, līdz 2021. gada 1. augustam noslēdz investīciju projekta īstenošanai nepieciešamo iepirkumu līgumus;
10.3. divu nedēļu laikā pēc kārtējā ceturkšņa beigām iesniedz aģentūrai pārskatu par investīciju projektu, tai skaitā norāda izmantoto valsts budžeta finansējumu un plānotā valsts budžeta finansējuma izmantošanu;
10.4. atmaksā piešķirto valsts budžeta finansējumu aģentūrai, ja aģentūra atbilstoši šo noteikumu 9.3. vai 9.5. apakšpunktam iesniegusi attiecīgu pieprasījumu.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs A. T. Plešs
Pielikums
Ministru kabineta
2021. gada 13. aprīļa
noteikumiem Nr. 242
Informācija par pašvaldības investīciju projektu, kas atbilst administratīvi teritoriālajai reformai un uzlabo pakalpojumu pieejamību un kvalitāti iedzīvotājiem
1. | Projekta nosaukums | |
2. | Investīciju projekta mērķis | |
3. | Atbilstība pašvaldības attīstības programmas investīciju plānam (norāda tīmekļvietni, kur pieejams aktuālais investīciju plāns) | |
4. | Investīciju projekta kopējās* plānotās izmaksas, tai skaitā: | |
4.1. | valsts budžeta finansējuma kopējais apmērs atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība" 3.1. apakšpunktam, tai skaitā: | |
2021. gadam | ||
2022. gadam | ||
4.2. | pašvaldības budžeta līdzfinansējuma kopējais apmērs atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība" 3.8. apakšpunktam, tai skaitā: | |
2021. gadam | ||
2022. gadam | ||
5. | Investīciju projekta uzsākšanas un pabeigšanas mēnesis, gads | |
6. | Investīciju projekta tehniskā gatavība (būvprojekta gatavība, ja tāds ir nepieciešams, vai cits dokumentu kopums, kas apliecina projekta gatavību, tai skaitā attiecināmos gadījumos norāda Būvniecības informācijas sistēmā esošās būvniecības lietas numuru) | |
7. | Investīciju projektam valsts budžeta investīcijas tiek plānotas kā izdevumi pamatkapitāla veidošanai (atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība" 3.3. apakšpunktam) | |
8. | Investīciju projekta īstenošanas, plānoto pasākumu un to izmaksu ekonomiskais un ilgtspējas pamatojums, iekļaujot Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība" 4. punktā norādīto informāciju | |
9. | Informācija, vai projektā paredzēts komercdarbības atbalsts | |
10. | Informācija par pozitīvu apvienojamo pašvaldību finanšu komisijas lēmumu (ja tāds ir nepieciešams atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība" 3.2. apakšpunktam) | |
11. | Investīciju projektam pievienots Satiksmes ministrijas atzinums par projekta nepieciešamību un ilgtspēju (ja attiecināms atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība" 3.1.2. apakšpunktam) | |
12. | Investīciju projekta kontaktpersona (vārds, uzvārds, e-pasts, tālruņa numurs) |
Piezīme. *Ja pašvaldības investīciju projektā tiek plānoti būvdarbi atbilstoši Būvniecības likuma 1. pantam, būvdarbu izmaksās neiekļauj būvuzraudzību un autoruzraudzību.
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs A. T. Plešs