Ministru kabineta rīkojumi: Šajā laidienā 13 Pēdējās nedēļas laikā 19 Visi
Ministru kabineta rīkojums Nr. 407
Rīgā 2021. gada 8. jūnijā (prot. Nr. 46 33. §)
Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 59.0. versija)
1. Apstiprināt un iekļaut informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūras 59.0. versijā projekta "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" (turpmāk – projekts) aprakstu un projekta izmaksas 2 700 000 euro apmērā.
2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai uzaicināt Valsts ieņēmumu dienestu iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" (turpmāk – 2.2.1.1. pasākums) ietvaros.
3. Finansēt projektu 2.2.1.1. pasākuma ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumos Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem nosacījumiem.
4. Noteikt Valsts ieņēmumu dienestu par projekta iesniedzēju un atbildīgo par projekta īstenošanu un projekta aprakstā plānoto mērķu un rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu.
5. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta uzturēšanas izmaksas, sākot ar 2024. gadu, ne vairāk kā 270 000 euro gadā, tai skaitā:
5.1. 25 818 euro segt no Finanšu ministrijas budžeta programmai 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" piešķirtajiem līdzekļiem;
5.2. 244 182 euro Finanšu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt papildus.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs A. T. Plešs
(Apstiprināts ar
Ministru kabineta
2021. gada 8. jūnija
rīkojumu Nr. 407)
Nodokļu pakalpojumu automatizācija
Projekta apraksts (kopsavilkums)
Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) projekta "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" (turpmāk – projekts) mērķis ir samazināt administratīvo slogu uzņēmējdarbībai un paaugstināt Latvijas komersantu konkurētspēju Eiropas Savienības kopējā tirgū, kā arī paātrināt VID pakalpojumu sniegšanu, kas saistīti ar nodokļu nomaksu un atmaksu. Pēc projekta īstenošanas paredzēts ātrāk sniegt atbalstu un nodrošināt ātrāku apgrozāmo līdzekļu apriti uzņēmējdarbībā un mājsaimniecībās, veicinot ārkārtējās situācijas (Covid-19) radīto seku mazināšanu.
Projekta mērķi
1. Sniegt atbalstu ārkārtas stāvokļa (Covid-19) radīto seku mazināšanai (M1):
a) efektivizējot atbalsta instrumentus uzņēmējiem;
b) uzlabojot apgrozāmo līdzekļu apriti.
2. Pilnveidot VID pamatdarbības procesu automatizāciju (M2).
3. Izveidot proaktīvu VID e-pakalpojumu (M3).
4. Uzlabot VID datu pieejamību un atkalizmantojamību (M4).
Darbības projekta mērķu sasniegšanai
Lai sasniegtu projekta mērķus, nepieciešams:
1) izstrādāt VID informācijas sistēmā uz mūsdienu informācijas tehnoloģijām balstītu efektīvas nodokļu samaksas termiņa pagarināšanas un nodokļu atmaksas funkcionalitāti, tādējādi sniedzot ātrāku atbalstu un nodrošinot ātrāku apgrozāmo līdzekļu apriti uzņēmējdarbībā un mājsaimniecībās un veicinot ārkārtas stāvokļa (Covid-19) radīto seku mazināšanu;
2) pilnveidot VID nodokļu administrēšanas un pakalpojumu sniegšanas procesus;
3) pilnveidot VID pārvaldīto deponēto naudas līdzekļu administrēšanu;
4) publicēt VID datu kopas atkalizmantojamu datu formātos.
Projekta rezultāta rādītāji
Nr. p. k. |
Rezultāta rādītājs |
Mērvienība |
Sākotnējā vērtība |
Sasniedzamā vērtība divus gadus pēc projekta beigām |
Sasniedzamā vērtība trīs gadus pēc projekta beigām |
1. |
Automātiskās atmaksas rezultātā apgrozāmo finanšu līdzekļu palielinājums apritē |
euro |
0 |
862 500 |
862 500 |
2. |
Nodokļu maksātāja (turpmāk – NM) laiks gada ienākumu deklarācijas (turpmāk – GID) aizpildīšanai un iesniegšanai, īstenojot iedzīvotāju ienākuma nodokļa (turpmāk ‒ IIN) pārmaksas automātisku atmaksu |
minūtes |
4 |
0 |
0 |
3. |
Automātiski izveidotas deklarācijas |
skaits |
0 |
11 500 |
11 500 |
4. |
Vidējais laiks pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) taksācijas perioda deklarācijas apstrādei un kvalitātes pārbaude vienam gadījumam |
minūtes |
81 |
50 |
50 |
5. |
Datu kopas publicēšana atkalizmantojamo datu formātos |
skaits |
0 |
12 |
12 |
Projekta iznākuma rādītāji
Nr. p. k. |
Iznākuma rādītājs |
Mērvienība |
Sasniedzamā vērtība projekta beigās |
1. |
Pilnveidoti darbības procesi |
skaits |
7 |
2. |
Pilnveidoti e-pakalpojumi |
skaits |
6 |
3. |
Izveidotas datu kopas publicēšanai atkalizmantojamo datu formātos |
skaits |
12 |
4. |
Izveidots proaktīvais pakalpojums (GID automātiskā atmaksa) |
skaits |
1 |
5. |
Modernizētas datu kopas |
skaits |
4 |
Projekts tiks īstenots ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Kopējās projekta īstenošanas izmaksas ir 2 700 000 euro.
Pēc projekta īstenošanas ikgadējās uzturēšanas izmaksas tiek plānotas 10 % apmērā no izstrādes izmaksām un ir 270 000 euro. Kopā izstrādes un 15 gadu laikā uzturēšanas izmaksas ir 5 940 000 euro.
Saistība ar iepriekšējā plānošanas perioda projektiem, projekta lietderība un ieguldījums specifiskā atbalsta mērķa rezultāta rādītājos
Sociālekonomiskais ieguvums |
Ekvivalents naudas izteiksmē |
Aprēķins |
Finanšu ieguvums NM |
862 500 euro gadā |
Automātiski pārmaksāto IIN atmaksu skaits (S) – 11 500 iesniegumu/gadā. Vidējais pārmaksātais IIN (N) – 75 euro. S x N = 11 500 x 75 |
Ņemot vērā, ka ekonomiskais ieguvums paredzams, sākot ar 2023. gadu, kopējā ieguvuma aprēķinos tika izmantota reālā sociālā diskonta likme 5 % (http://www.fm.gov.lv/lv/sadalas/ppp/tiesibu_akti/makroekonomiskie_ pienemumi_un_prognozes/, publicēts 15.07.2020.).
Kopējais projekta īstenošanas sociālekonomiskais ieguvums (finanšu ieguvums) 2023. gadā veidos 862 500 euro gadā, bet projekta dzīvescikla laikā – 11 212 500 euro (diskontēti 7 716 149 euro) un pārsniedz projekta īstenošanas un uzturēšanas izmaksas 5 940 000 euro (diskontēti 4 900 815 euro – ar reālo finansiālo diskonta likmi 4 %).
Sociālekonomiskais ieguvums |
Ekvivalents naudas izteiksmē |
Aprēķins |
VID darba laika ietaupījums, automatizējot PVN taksācijas perioda deklarācijas apstrādi un kvalitātes pārbaudi |
25 818 euro gadā |
Ietaupītais darba laiks (T) – 1,02 slodzes/gadā, vidējā vispārējās valdības sektorā strādājošo darba alga (A) – 2109,29 euro/mēnesī, periods (P) – 12 mēneši T x A x P = 1,02 x 2 109,29 x 12 |
Automatizējot PVN taksācijas perioda deklarācijas apstrādi un kvalitātes pārbaudi, samazināsies VID cilvēkresursu patērētais laiks – kopējais ieguvums projekta dzīvescikla laikā būs 364 332 euro (diskontēti 240 066 euro). Ņemot vērā, ka ieguvums paredzams, sākot ar 2024. gadu, kopējā ieguvuma aprēķinos tika izmantots makroekonomiskais rādītājs "Darba algas (bruto) izmaiņas, salīdzināmās cenās (procentos)" un reālā sociālā diskonta likme 5 % (http://www.fm.gov.lv/lv/sadalas/ppp/tiesibu_akti/makroekonomiskie_pienemumi_un_prognozes/, publicēts 15.07.2020.).
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs A. T. Plešs