Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 20 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 353
Rīgā 2021. gada 1. jūnijā (prot. Nr. 45 47. §)
Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi"
Izdoti saskaņā ar Dzelzceļa likuma 27. panta desmito daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2016, 148. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.1. ārpusplāna vilciens (ad hoc) – vilciens, kas izmanto infrastruktūras jaudu un par kuru pieteikums iesniegts pēc datuma, kas tīkla pārskatā noteikts kā pieteikumu novēlotais iesniegšanas termiņš;".
2. Papildināt noteikumus ar 2.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.5. saimniecības vilciens – vilciens, kas nepiedalās dzelzceļa kravu vai pasažieru pārvadājumos pa dzelzceļu, bet ir saistīts ar dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanu, kā arī remontu un būvniecības darbu veikšanu."
3. Aizstāt 4. punktā vārdus "attiecīgā gada decembra otrajā svētdienā" ar vārdiem "pusnaktī no attiecīgā gada decembra otrās sestdienas uz svētdienu".
4. Izteikt 6. punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Infrastruktūras jaudas pieprasījuma pieteikumu infrastruktūras jaudas iestrādāšanai vilcienu kustības grafikā pieteikuma iesniedzēji iesniedz katru gadu ne agrāk kā 12 mēnešus un ne vēlāk kā astoņus mēnešus pirms vilcienu kustības grafika maiņas."
5. Papildināt noteikumus ar 6.1 punktu šādā redakcijā:
"6.1 Būtisko funkciju veicējs izskata arī pēc šo noteikumu 6. punktā minētā termiņa beigām saņemtos pieteikumus, ja tādi tiek iesniegti līdz datumam, kas tīkla pārskatā noteikts kā pieteikumu novēlotas iesniegšanas termiņš."
6. Svītrot 7.2. apakšpunktā vārdu "vidēji".
7. Svītrot 7.6.5. apakšpunktu.
8. Aizstāt 11. punktā vārdus "infrastruktūras iecirkņa vai tā daļas tehnisko stāvokli, kustības ātrumu un infrastruktūras uzturēšanai paredzētos tehnoloģiskos ierobežojumus" ar vārdiem "tīkla pārskatā norādīto infrastruktūras iecirkņa caurlaides spēju".
9. Izteikt 12. punktu šādā redakcijā:
"12. Infrastruktūras pārvaldītājs katru gadu ne vēlāk kā astoņus mēnešus pirms vilcienu kustības gada grafika maiņas iesniedz būtisko funkciju veicējam apkopes darbu veikšanas paziņojumu nākamajam periodam. Paziņojuma veidlapu nosaka būtisko funkciju veicējs infrastruktūras jaudas sadales shēmā. Paziņojumā ietver šādu informāciju:
12.1. apkopes darbu raksturojumu;
12.2. apkopes darbiem pieprasītā infrastruktūras iecirkņa nosaukumu atbilstoši infrastruktūras tīkla pārskatā minētajam nosaukumam, norādot konkrētu vietu iecirknī, tai skaitā infrastruktūras iecirkņus, kurus izmanto, lai pārvietotu apkopes darbiem nepieciešamos saimniecības vilcienus;
12.3. plānotās apkopes darbu veikšanas dienas, kā arī diennakts daļu un, ja to iespējams noteikt, stundu, kad paredzēts sākt un beigt infrastruktūras jaudas ierobežojumu;
12.4. vilcienu ceļu skaitu, kas ir nepieciešams saimniecības vilcieniem;
12.5. infrastruktūras caurlaides spējas ierobežojumus apkopes darbu veikšanas laikā."
10. Aizstāt 14. punktā vārdus un skaitli "līdz 15. jūlijam" ar vārdiem un skaitli "līdz datumam, kas tīkla pārskatā noteikts kā šo noteikumu 6. punktā minēto pieteikumu izskatīšanas termiņš".
11. Svītrot 16. punktā vārdu "vidēji".
12. Papildināt noteikumus ar 16.1 punktu šādā redakcijā:
"16.1 Būtisko funkciju veicējs saskaņā ar tīkla pārskatā publicēto procesu pieņem lēmumu par šo noteikumu 6.1 punktā minētajiem pieteikumiem laikposmā, kas sākas pēc šo noteikumu 6. punktā minēto pieteikumu izskatīšanas termiņa un beidzas attiecīgajā datumā, kas tīkla pārskatā noteikts kā novēloti iesniegtu pieteikumu izskatīšanas termiņš."
13. Izteikt 17. punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"Nepieprasīto un nesadalīto infrastruktūras jaudu būtisko funkciju veicējs sadala novēloti iesniegtu pieteikumu izskatīšanas termiņā, pamatojoties uz pieteikuma iesniedzēju vai tehnoloģisko procesu veicēju pieteikumiem, ja tādi tiek iesniegti pēc šo noteikumu 6. punktā minētā termiņa līdz datumam, kas tīkla pārskatā noteikts kā pieteikumu novēlotas iesniegšanas termiņš."
14. Aizstāt 25. punktā vārdus un skaitli "ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 15. jūlijam" ar vārdiem un skaitli "ne vēlāk kā līdz datumam, kas tīkla pārskatā noteikts kā šo noteikumu 6. punktā minēto pieteikumu izskatīšanas termiņš".
15. Aizstāt 33. punkta pirmajā teikumā vārdus "kas stājas spēkā decembra otrajā svētdienā" ar vārdiem "kura maiņa notiek pusnaktī no decembra otrās sestdienas uz svētdienu".
16. Svītrot 34. punktā vārdus "infrastruktūras jaudas sadales plānam un".
17. Papildināt 37. punktu aiz vārda "izveido" ar vārdu "provizoriskus".
18. Svītrot 38. punktā vārdus "un paredzēt, ka šie starptautisko vilcienu ceļi, ciktāl tas ir iespējams, vilcienu kustības gada grafika izstrādes procesā netiek mainīti".
19. Izteikt 39. punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"39. Vilcienu kustības gada grafika projektu izstrādā un publicē ne vēlāk kā četrus mēnešus pēc šo noteikumu 6. punktā minētā termiņa beigām vai īsākā termiņā, ja tāds ir norādīts tīkla pārskatā."
20. Papildināt noteikumus ar 40.1 punktu šādā redakcijā:
"40.1 Būtisko funkciju veicējs pārplāno iedalītu vilcienu ceļu, ja tas nepieciešams, lai nodrošinātu iespējami labāku visu ceļu pieprasījumu saskanību un to apstiprinājis pieteikuma iesniedzējs, kuram šis ceļš iedalīts. Lai ietvertu visus vilcienu ceļus, kas iedalīti pēc šo noteikumu 6. punktā minēto pieteikumu izskatīšanas termiņa, kustības grafika projektu atjaunina ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms kustības grafika maiņas."
21. Izteikt 41. punktu šādā redakcijā:
"41. Ja nepieciešamas izmaiņas vilcienu kustības gada grafikā, tās stājas spēkā:
41.1. marta pēdējā svētdienā;
41.2. pusnaktī no jūnija otrās sestdienas uz svētdienu – tajā skaitā sakarā ar reģionālo pasažieru pārvadājumu sezonalitāti;
41.3. oktobra pēdējā svētdienā;
41.4. citā datumā – ja rodas pamatota nepieciešamība saistībā ar veiktām izmaiņām infrastruktūrā (stacijas vai iecirkņa atvēršana, slēgšana, pārbūve u. c.) vai pēc pieteikuma iesniedzēja pieteikuma, ja grozījumi attiecas uz vienu infrastruktūras iecirkni vai vairākiem infrastruktūras iecirkņiem, un ierosinātie grozījumi nepārsniedz 25% no tīkla pārskatā norādītās caurlaides spējas attiecīgajā infrastruktūras iecirknī, bet ne vairāk kā piecus vilciena ceļus, un neskar citu pārvadātāju intereses."
22. Aizstāt 47.1. un 47.2. apakšpunktā vārdus "pieteikuma iesniedzējam attiecīgajā iecirknī piešķirtās jaudas" ar vārdiem "kopējā vilcienu ceļu skaita kustības gada grafikā attiecīgajā iecirknī".
23. Papildināt 48. punktu aiz vārda "grafikā" ar vārdiem "infrastruktūras pārvaldītājs".
24. Papildināt 49. punktu aiz vārda "intereses" ar vārdiem "un attiecīgi tiek koriģēts vilcienu kustības gada grafiks".
25. Papildināt noteikumus ar 53.1 punktu šādā redakcijā:
"53.1 Ja paredzams, ka vilciens, kas brauc no viena tīkla uz citu tīklu, aizkavēsies ne ilgāk kā par 18 stundām, otrā tīkla infrastruktūras pārvaldītājs neuzskata vilcienu ceļu par anulētu un nepieprasa pieteikumu cita vilcienu ceļa iedalīšanai arī tad, ja tas nolēmis iedalīt citu vilcienu ceļu, ja vien pieteikuma iesniedzējs nav informējis būtisko funkciju veicēju, ka vilciens neiebrauks otrajā tīklā. Būtisko funkciju veicējs nekavējoties paziņo pieteikuma iesniedzējam par aktualizēto vai jauno vilcienu ceļu, norādot saikni starp šā vilcienu ceļa numuru un anulētā vilcienu ceļa numuru, ja tie atšķiras."
26. Papildināt 57. punktu ar otro teikumu šādā redakcijā:
"Ja Valsts dzelzceļa administrācija uzskata par nepieciešamu, tā var prasīt infrastruktūras pārvaldītājam nodrošināt šīs informācijas pieejamību."
27. Papildināt noteikumus ar 57.1 punktu šādā redakcijā:
"57.1 Ārpusplāna vilcienu pieteikumu iesniedz laikposmā, kas sākas pēc šo noteikumu 6.1 punktā minēto pieteikumu iesniegšanas termiņa un beidzas attiecīgajā datumā, kas tīkla pārskatā noteikts kā ārpusplāna vilcienu pieteikumu iesniegšanas termiņš."
28. Papildināt noteikumus ar V1 nodaļu šādā redakcijā:
"V1. Rīcība vilcienu kustības organizēšanai gaidāmo infrastruktūras jaudas pagaidu ierobežojumu gadījumos
61.1 Attiecīgais infrastruktūras pārvaldītājs infrastruktūras iecirkņa infrastruktūras jaudas pagaidu ierobežojumus, kuri noteikti tādu iemeslu dēļ kā infrastruktūras darbi, tostarp ar tiem saistītie ātruma ierobežojumi, slodze uz ass, vilciena garums, vilces līdzeklis vai būvju tuvinājuma gabarīts, kuri ilgst vairāk nekā septiņas dienas pēc kārtas un kuru dēļ vairāk nekā 30 % prognozētā satiksmes apjoma infrastruktūras iecirknī dienā atceļ, novirza pa citu maršrutu vai aizstāj ar citiem transporta veidiem, kā arī provizoriskos rezultātus, ciktāl tie ir zināmi, pēc apspriešanās ar pieteikumu iesniedzējiem publicē pirmo reizi vismaz 24 mēnešus pirms attiecīgā kustības grafika maiņas, bet otro reizi – aktualizētus vismaz 12 mēnešus pirms attiecīgā kustības grafika maiņas.
61.2 Ja infrastruktūras jaudas ierobežojumi ietekmē vairākus tīklus, attiecīgie infrastruktūras pārvaldītāji izveido mehānismu, lai minētos infrastruktūras jaudas ierobežojumus pēc pirmreizējās publicēšanas kopīgi pārrunātu ar ieinteresētajiem pieteikumu iesniedzējiem, tādu infrastruktūras pārvaldītāju apvienībām, kuri darbojas šajos tīklos, un galvenajiem attiecīgajiem apkalpes vietu operatoriem, un sagatavotu vilcienu kustības grafikus, tostarp noteiktu maršrutus, pa kuriem tiek novirzīta vilcienu satiksme, ja vien infrastruktūras pārvaldītāji un pieteikumu iesniedzēji nevienojas, ka šāds mehānisms nav vajadzīgs.
61.3 Pirmo reizi publicējot infrastruktūras jaudas ierobežojumus saskaņā ar šo noteikumu 61.1 punkta prasībām, infrastruktūras pārvaldītājs uzsāk apspriešanos par infrastruktūras jaudas ierobežojumiem ar pieteikumu iesniedzējiem un galvenajiem attiecīgajiem apkalpes vietu operatoriem. Ja starp infrastruktūras jaudas ierobežojumu publicēšanu pirmo un otro reizi ir vajadzīga saskaņošana atbilstoši šo noteikumu 61.4 punktā minētajām prasībām, infrastruktūras pārvaldītāji laikposmā no šīs saskaņošanas beigām līdz infrastruktūras jaudas ierobežojuma publicēšanai otro reizi vēlreiz apspriežas ar pieteikumu iesniedzējiem un galvenajiem attiecīgajiem apkalpes vietu operatoriem.
61.4 Ja infrastruktūras jaudas ierobežojumi ietekmē vairākus tīklus, tad saskaņā ar šo noteikumu 61.1 punkta prasībām pirms infrastruktūras jaudas ierobežojumu publicēšanas attiecīgie infrastruktūras pārvaldītāji, tostarp tie, kurus varētu ietekmēt vilcienu novirzīšana pa citu maršrutu, savstarpēji saskaņo infrastruktūras jaudas ierobežojumus, kas var ietvert atcelšanu, vilcienu ceļa novirzīšanu pa citu maršrutu vai aizstāšanu ar citiem transporta veidiem.
61.5 Šo noteikumu 61.4 punktā minēto ierobežojumu saskaņošanu pirms otrās publicēšanas pabeidz ne vēlāk kā:
61.5 1. 18 mēnešus pirms kustības grafika maiņas, ja ilgāk nekā 30 dienas pēc kārtas vairāk nekā 50 % prognozētā satiksmes apjoma infrastruktūras iecirknī dienā atceļ, novirza pa citu maršrutu vai aizstāj ar citiem transporta veidiem;
61.5 2. 13 mēnešus un 15 dienas pirms kustības grafika maiņas, ja ilgāk nekā septiņas dienas pēc kārtas vairāk nekā 30 % prognozētā satiksmes apjoma infrastruktūras iecirknī dienā atceļ, novirza pa citu maršrutu vai aizstāj ar citiem transporta veidiem;
61.5 3. 13 mēnešus un 15 dienas pirms kustības grafika maiņas, ja septiņas dienas pēc kārtas vai īsāku laiku vairāk nekā 50 % prognozētā satiksmes apjoma infrastruktūras iecirknī dienā atceļ, novirza pa citu maršrutu vai aizstāj ar citiem transporta veidiem.
61.6 Ja nepieciešams, infrastruktūras pārvaldītāji uzaicina iesaistīties šo noteikumu 61.4 punktā minēto ierobežojumu saskaņošanā pieteikumu iesniedzējus, kuri darbojas attiecīgās infrastruktūras iecirknī, un galvenos attiecīgos apkalpes vietu operatorus iesaistīties minētajā saskaņošanā.
61.7 Infrastruktūras pārvaldītājs apspriežas ar attiecīgajiem pieteikumu iesniedzējiem par paredzētajiem infrastruktūras jaudas ierobežojumiem, kuri ilgst septiņas dienas pēc kārtas vai īsāku laiku un kuri nav jāpublicē saskaņā ar šo noteikumu 61.1 punkta prasībām, un kuru dēļ vairāk nekā 10 % prognozētā satiksmes apjoma infrastruktūras iecirknī dienā atceļ, novirza pa citu maršrutu vai aizstāj ar citiem transporta veidiem, un kuri tiek ieviesti nākamajā kustības grafika periodā, un par kuriem infrastruktūras pārvaldītājs uzzina ne vēlāk kā sešus mēnešus un 15 dienas pirms kustības grafika maiņas. Atjauninātu informāciju par šiem infrastruktūras jaudas ierobežojumiem paziņo vismaz četrus mēnešus pirms kustības grafika maiņas. Infrastruktūras pārvaldītājs sniedz detalizētu informāciju par piedāvātajiem vilcienu ceļiem pasažieru vilcieniem ne vēlāk kā četrus mēnešus, bet kravas vilcieniem – ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms infrastruktūras jaudas ierobežojuma sākuma, ja vien infrastruktūras pārvaldītājs un attiecīgie pieteikumu iesniedzēji nevienojas par īsāku sagatavošanās laiku.
61.8 Infrastruktūras pārvaldītājs pēc apspriešanās ar pieteikumu iesniedzējiem un apkalpes vietu operatoriem var nolemt piemērot stingrākas sliekšņvērtības infrastruktūras jaudas ierobežojumiem, pamatojoties uz mazāku prognozētā satiksmes apjoma procentuālo daļu vai īsāku laikposmu, nekā norādīts šajā nodaļā, vai piemērot arī citus kritērijus papildus šajā nodaļā minētajiem. Sliekšņvērtības un infrastruktūras jaudas ierobežojumu grupēšanas kritērijus publicē tīkla pārskatā.
61.9 Infrastruktūras pārvaldītājs var nolemt nepiemērot šo noteikumu 61.1, 61.2, 61.3, 61.4, 61.5 un 61.7 punktā minētos termiņus, ja infrastruktūras jaudas ierobežojums vajadzīgs drošas vilcienu kustības atjaunošanai un ja ierobežojumu ilgums nav infrastruktūras pārvaldītāja kontrolē, un ja šo termiņu piemērošana būtu izmaksu ziņā nelietderīga vai nevajadzīgi kaitētu aktīvu darbmūžam vai stāvoklim, un tam piekrīt visi attiecīgie pieteikumu iesniedzēji. Šādos gadījumos un jebkuru citu tādu infrastruktūras jaudas ierobežojumu gadījumā, kas netiek apspriesti saskaņā ar citiem šīs nodaļas noteikumiem, infrastruktūras pārvaldītājs nekavējoties apspriežas ar pieteikumu iesniedzējiem un attiecīgajiem apkalpes vietu operatoriem.
61.10 Informācija, ko infrastruktūras pārvaldītājs sniedz, kad rīkojas saskaņā ar šo noteikumu 61.1, 61.7 vai 61.9 punkta prasībām, ietver:
61.10 1. plānoto dienu;
61.10 2. diennakts daļu un, tiklīdz to iespējams noteikt, stundu, kad sākas un beidzas infrastruktūras jaudas ierobežojums;
61.10 3. infrastruktūras jaudas ierobežojuma ietekmēto infrastruktūras iecirkņa posmu;
61.10 4. attiecīgā gadījumā to infrastruktūras iecirkņu jaudu, pa kuriem novirzīta satiksme.
61.11 Šo noteikumu 61.10 punktā minēto informāciju vai saiti uz tīmekļvietni, kur šī informācija atrodama, publicē tīkla pārskatā un regulāri aktualizē.
61.12 Par infrastruktūras jaudas ierobežojumiem, kuri ilgst vismaz 30 dienas pēc kārtas un ietekmē vairāk nekā 50 % prognozētā satiksmes apjoma infrastruktūras iecirknī, infrastruktūras pārvaldītājs pirmajā apspriešanās kārtā ar pieteikumu iesniedzējiem pēc to pieprasījuma iesniedz salīdzinājumu, kurā raksturoti apstākļi, ko izraisītu vismaz divas infrastruktūras jaudas ierobežojumu alternatīvas. Infrastruktūras pārvaldītājs minētās alternatīvas izstrādā, pamatojoties uz pieteikumu iesniedzēju viedokļiem, kas pausti pieprasījumu iesniegšanas laikā, un kopīgi ar pieteikumu iesniedzējiem.
61.13 Par katru šo noteikumu 61.12 punktā minēto infrastruktūras jaudas ierobežojumu alternatīvu salīdzinājumā ietver vismaz:
61.13 1. infrastruktūras jaudas ierobežojuma ilgumu;
61.13 2. gaidāmo orientējošo iekasējamo infrastruktūras lietošanas maksu;
61.13 3. jaudu, kas pieejama infrastruktūras iecirkņos, pa kuriem novirzīta satiksme;
61.13 4. pieejamos alternatīvos maršrutus;
61.13 5. orientējošo braucienu ilgumu.
61.14 Pirms infrastruktūras pārvaldītājs izvēlas kādu no šo noteikumu 61.12 punktā minēto infrastruktūras jaudas ierobežojumu alternatīvām, tas apspriežas ar ieinteresētajiem pieteikumu iesniedzējiem un ņem vērā dažādu alternatīvu ietekmi uz minētajiem pieteikumu iesniedzējiem un pakalpojumu izmantotājiem.
61.15 Ja infrastruktūras jaudas ierobežojumi ilgst vairāk nekā 30 dienas pēc kārtas un ietekmē vairāk nekā 50 % prognozētā satiksmes apjoma infrastruktūras iecirknī, infrastruktūras pārvaldītājs izstrādā kritērijus, pēc kuriem katra pārvadājuma veida vilcieni jānovirza pa citu maršrutu, ņemot vērā pieteikuma iesniedzējam radušos komerciālos un darbības ierobežojumus, ja vien šie darbības ierobežojumi neizriet no pieteikuma iesniedzēja vadības vai organizatoriskajiem lēmumiem, neskarot mērķi samazināt publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja izmaksas, saņemot attiecīgus stimulus. Ja infrastruktūras pārvaldītājs rīkojas saskaņā ar šo noteikumu 61.1 punktā minētajām prasībām, tīkla pārskatā tiek publicēti minētie kritēriji kopā ar atlikušās infrastruktūras jaudas provizorisko sadalījumu dažādu veidu pārvadājumiem ar vilcienu. Pēc apspriešanās beigām, neskarot infrastruktūras pārvaldītāja pienākumus saistībā ar informācijas par infrastruktūras jaudas sadales jautājumiem norādīšanu tīkla pārskatā, kas minēti normatīvajos aktos par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras tīkla pārskata saturu, infrastruktūras pārvaldītājs, pamatojoties uz atsauksmēm, kas saņemtas no pieteikumu iesniedzējiem, iesniedz attiecīgajiem pārvadātājiem orientējošu atlikušās infrastruktūras jaudas iedalījumu pa pārvadājumu veidiem."
29. Papildināt 69. punktu ar otro un trešo teikumu šādā redakcijā:
"Ja traucējumam ir iespējama ietekme uz pārrobežu satiksmi, infrastruktūras pārvaldītājs sniedz visu attiecīgo informāciju citiem infrastruktūras pārvaldītājiem, kuru tīklu un satiksmi šis traucējums var ietekmēt. Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs sadarbojas ar citiem infrastruktūras pārvaldītājiem, lai atjaunotu normālu pārrobežu satiksmi."
30. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu šādā redakcijā:
"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no:
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīvas 2012/34/ES, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 14. decembra Direktīvas (ES) 2016/2370, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2012/34/ES groza attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanu un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību."
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Satiksmes ministrs T. Linkaits