Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 16 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 453
Rīgā 2021. gada 29. jūnijā (prot. Nr. 50 36. §)
Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika pirmsskolas izglītības iestādēs
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 21.1 punktu
1. Noteikumi nosaka izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodiku pirmsskolas izglītības iestādēs (turpmāk – izglītības iestādes).
2. Izglītības iestādes vadītājs nosaka par izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanu atbildīgo pedagogu (turpmāk – pedagogs).
3. Lai izvērtētu to izglītojamo speciālās vajadzības, kuri sasnieguši piecu gadu vecumu, pedagogs izmanto izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas veidlapu (pielikums) (turpmāk – izvērtēšanas veidlapa). Izvērtēšanas veidlapā norāda, vai izglītojamam nepieciešams izglītības iestādes atbalsta speciālista atzinums. Ja nepieciešams izglītības iestādes atbalsta speciālista atzinums, to sniedz Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumos Nr. 556 "Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām" noteiktajā kārtībā.
4. Pēc izvērtēšanas veidlapas aizpildīšanas izglītības iestādes vadītājs nodrošina, ka ar to tiek iepazīstināts izglītojamā likumiskais pārstāvis.
5. Noteikumi stājas spēkā 2021. gada 1. septembrī.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Izglītības un zinātnes ministre A. Muižniece
Pielikums
Ministru kabineta
2021. gada 29. jūnija
noteikumiem Nr. 453
Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšana pirmsskolas izglītības iestādēs
Veidlapas paraugs
Pirmsskolas izglītības iestāde | |
Izglītojamā vārds, uzvārds | |
Izvērtētāja vārds, uzvārds, amats |
1. Valodu mācību joma
Nr. p. k. | Izglītojamā zināšanas, izpratne un pamatprasmes | Vērtējums (atzīmēt atbilstošo) | Pedagoga darbība | ||
jā | daļēji | nē | |||
1.1. | Atbild uz jautājumiem |
Pedagogs ieinteresē izglītojamo un rada vēlmi izteikties, veikt uzdevumus. Pedagogs izvērtē izglītojamā zināšanas, izpratni un pamatprasmes, pamatojoties uz pedagoģiskajiem novērojumiem |
|||
1.2. | Uzdod vienkāršus, īsus jautājumus, saistītus ar ikdienu | ||||
1.3. | Uzklausa citus | ||||
1.4. | Piedalās sarunās | ||||
1.5. | Stāsta par redzēto, dzirdēto, piedzīvoto, saskaņojot vārdus teikumos (patstāvīgi vai ar pedagoga atbalstu) | ||||
1.6. | Nosauc pirmo skaņu vārdā | ||||
1.7. | Pareizi izrunā skaņas | ||||
1.8. | Pazīst atsevišķus burtus | ||||
1.9. | Raksta burtu elementus |
1.10. Secinājumi un novērojumi | |
2. Sociālā un pilsoniskā mācību joma
Nr. p. k. | Izglītojamā zināšanas, izpratne un pamatprasmes | Vērtējums (atzīmēt atbilstošo) | Pedagoga darbība | ||
jā | daļēji | nē | |||
2.1. | Nosauc savu vārdu un uzvārdu | Pedagogs lūdz izglītojamo
nosaukt savu un ģimenes locekļu vārdus un uzvārdus, dzīvesvietu un
vecumu.
Pedagogs izvērtē izglītojamā zināšanas, izpratni un pamatprasmes, pamatojoties uz pedagoģiskajiem novērojumiem |
|||
2.2. | Nosauc savu ģimenes locekļu vārdus | ||||
2.3. | Nosauc savu dzīvesvietu (valsti, pilsētu, pagastu) | ||||
2.4. | Nosauc savu vecumu |
2.5. Secinājumi un novērojumi | |
3. Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma
Nr. p. k. | Izglītojamā zināšanas, izpratne un pamatprasmes | Vērtējums (atzīmēt atbilstošo) | Pedagoga darbība | ||
jā | daļēji | nē | |||
3.1. | Deklamē īsu dzejoli | Pedagogs aicina izglītojamo
radošā darbā attēlot pazīstamus priekšmetus vai dabas objektus,
izmantojot izglītojamā izvēlētu tehniku, piemēram, zīmēšanu, gleznošanu,
aplicēšanu, veidošanu. Pedagogs izvērtē izglītojamā zināšanas, izpratni un pamatprasmes, pamatojoties uz pedagoģiskajiem novērojumiem |
|||
3.2. | Dzied kopā ar citiem | ||||
3.3. | Dejo kopā ar citiem | ||||
3.4. | Piedalās rotaļās | ||||
3.5. | Attēlo radošā darbā pazīstamus objektus |
3.6. Secinājumi un novērojumi | |
4. Dabaszinātņu mācību joma
Nr. p. k. | Izglītojamā zināšanas, izpratne un pamatprasmes | Vērtējums (atzīmēt atbilstošo) | Pedagoga darbība | ||
jā | daļēji | nē | |||
4.1. | Atšķir gadalaikus | Pedagogs lūdz izglītojamam
nosaukt gadalaikus un dzīvos organismus, kā arī raksturot tos. Lai
izglītojamam palīdzētu, pedagogs var izmantot arī atbilstošus attēlus. Pedagogs izvērtē izglītojamā zināšanas, izpratni un pamatprasmes, pamatojoties uz pedagoģiskajiem novērojumiem |
|||
4.2. | Nosauc dažas gadalaikam raksturīgākās pazīmes | ||||
4.3. | Nosauc un īsi raksturo tuvākajā apkārtnē sastopamos dzīvniekus | ||||
4.4. | Nosauc un īsi raksturo tuvākajā apkārtnē novērojamos augus | ||||
4.5. | Nosauc un īsi raksturo tuvākajā apkārtnē novērojamās sēnes |
4.6. Secinājumi un novērojumi | |
5. Matemātikas mācību joma
Nr. p. k. | Izglītojamā zināšanas, izpratne un pamatprasmes | Vērtējums (atzīmēt atbilstošo) | Pedagoga darbība | ||
jā | daļēji | nē | |||
5.1. | Nosauc priekšmetu skaitu pieci apjomā | Pedagogs lūdz izglītojamam,
praktiski darbojoties, skaitīt līdz pieci un atpakaļ, veidot skaitlim
priekšmetu kopu iespējamos variantus, grupēt priekšmetus pēc vienas
pazīmes, piemēram, krāsas vai lieluma, salīdzināt priekšmetu kopas.
Pedagogs lūdz izglītojamam no piedāvātajiem priekšmetiem vai
ģeometriskajām figūrām veidot ritmiskus sakārtojumus. Pedagogs lūdz
izglītojamam attēlos parādīt ģeometriskas figūras, kuras izglītojamais
pazīst. Pedagogs lūdz izglītojamam nosaukt priekšmeta atrašanās vietu. Pedagogs izvērtē izglītojamā zināšanas, izpratni un pamatprasmes, pamatojoties uz pedagoģiskajiem novērojumiem |
|||
5.2. | Veido priekšmetu kopas pieci apjomā dažādās variācijās | ||||
5.3. | Grupē priekšmetus pēc vienas pazīmes | ||||
5.4. | Salīdzina priekšmetu kopas pēc skaita | ||||
5.5. | Atbilstoši nosacījumam un radoši veido sakārtojumus, tai skaitā ritmiskas rindas, kas atšķiras pēc vienas pazīmes | ||||
5.6. | Pazīst ģeometriskas figūras (riņķi, četrstūri, trijstūri) | ||||
5.7. | Nosauc objekta atrašanās vietu telpā, lietojot jēdzienus "virs, zem, pie, aiz, blakus" |
5.8. Secinājumi un novērojumi | |
6. Tehnoloģiju mācību joma
Nr. p. k. | Izglītojamā zināšanas, izpratne un pamatprasmes | Vērtējums (atzīmēt atbilstošo) | Pedagoga darbība | ||
jā | daļēji | nē | |||
6.1. | Satver un lieto rakstāmpiederumus | Pedagogs izvērtē izglītojamā
rakstāmpiederumu un darbarīku lietošanas prasmes. Pedagogs piedāvā izglītojamam dažādus materiālus, aicina izglītojamo izteikt idejas par to izmantošanu un rosina izgatavot dažādus izstrādājumus. Pedagogs izvērtē izglītojamā zināšanas, izpratni un pamatprasmes, pamatojoties uz pedagoģiskajiem novērojumiem |
|||
6.2. | Satver un uzmanīgi lieto darbarīkus | ||||
6.3. | Līmē, plēš, loka, griež papīru un tekstilmateriālu | ||||
6.4. | Veido regulāras un neregulāras formas no veidošanas materiāliem | ||||
6.5. | Kombinē un sastiprina dažādus materiālus, tai skaitā dabas materiālus |
6.6. Secinājumi un novērojumi | |
7. Veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma
Nr. p. k. | Izglītojamā zināšanas, izpratne un pamatprasmes | Vērtējums (atzīmēt atbilstošo) | Pedagoga darbība | ||
jā | daļēji | nē | |||
7.1. | Iesaistās kustību rotaļās telpās un ārā | Pedagogs aicina izglītojamo
iesaistīties kustību rotaļās, drošā vidē veikt pārvietošanos, šķēršļu un
priekšmetu pārvietošanas uzdevumus. Pedagogs izvērtē izglītojamā zināšanas, izpratni un pamatprasmes, pamatojoties uz pedagoģiskajiem novērojumiem |
|||
7.2. | Pārvietojas dažādās vidēs atbilstoši nosacījumiem | ||||
7.3. | Pārvar šķēršļus dažādos veidos un sev piemērotā tempā | ||||
7.4. | Notur līdzsvaru | ||||
7.5. | Ikdienā ievēro personīgo higiēnu |
7.6. Secinājumi un novērojumi | |
8. Novērojumi par izglītojamā uzvedību ikdienā
Nr. p. k. | Uzvedības novērojumi | Vērtējums (atzīmēt atbilstošo, salīdzinot šo bērnu ar citiem bērniem viņa grupā) | Pedagoga darbība | ||
neatbilst | daļēji vai dažreiz atbilst | pilnībā vai bieži atbilst | |||
8.1. | Labprāt dalās ar citiem bērniem | Pedagogs izvērtē izglītojamā uzvedību, pamatojoties uz pedagoģiskajiem novērojumiem | |||
8.2. | Drīzāk vientuļnieks, mēdz spēlēties vienatnē | ||||
8.3. | Viegli novērst uzmanību, nenoturīgas koncentrēšanās spējas | ||||
8.4. | Draudzīgs, izpalīdzīgs | ||||
8.5. | Neatbild, kad kāds ar viņu runā | ||||
8.6. | Nevar nosēdēt mierīgi, nemierīgs | ||||
8.7. | Nespēj pagaidīt, vēlas visu tūlīt | ||||
8.8. | Daudz raižu, bieži izskatās noraizējies | ||||
8.9. | Bieži ir dusmu lēkmes vai aizsvilstas | ||||
8.10. | Bieži kaujas ar citiem bērniem vai dara tiem pāri | ||||
8.11. | Ņem vērā citu cilvēku jūtas | ||||
8.12. | Parasti paklausīgs, dara to, ko liek pieaugušie | ||||
8.13. | Bieži ir nelaimīgs, nomākts vai raudulīgs |
8.14. Citas izglītojamam raksturīgas uzvedības izpausmes ikdienā (ja nepieciešams) | |
8.15. Secinājumi un novērojumi | |
9. Ieteikumi
9.1. Izglītojamā stiprās un vājās puses (ko izglītojamais prot un dara ar prieku, jomas, | |
kurās nepieciešams atbalsts) | |
9.2. Ieteikums par to, vai izglītojamam nepieciešams Ministru kabineta 2019. gada 19. novembra noteikumos Nr. 556 "Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām" noteiktais izglītības iestādes atbalsta speciālista atzinums (atzīmēt atbilstošo):
ir nepieciešams atbalsta speciālista atzinums
nav nepieciešams atbalsta speciālista atzinums
9.3. Citi ieteikumi (ja nepieciešams) | |
Izvērtētājs | |
(vārds, uzvārds, paraksts*) |
Datums* |
Izglītojamā likumiskais pārstāvis | |
(vārds, uzvārds) |
iepazīstināts ar speciālo vajadzību izpētes rezultātiem un ieteikumiem.
Izglītojamā likumiskais pārstāvis | |
(vārds, uzvārds, paraksts*) |
Datums* |
Piezīme. * Dokumenta rekvizītus "paraksts" un "datums" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajos aktos par elektronisko dokumentu noformēšanu noteiktajām prasībām.
Izglītības un zinātnes ministre A. Muižniece