INFORMĀCIJA
Latvijas ekonomika: vakar, šodien, rīt
No Ekonomikas ministrijas
1998. gada jūnija ziņojuma
par tautsaimniecību
Turpinājums. Sākumu sk. "LV" 216. nr., 23.07.98.; nr. 217/218. nr., 24.07.98.;
219/220.nr. 28.07.98.; 226. nr., 5.08.98.; 227.nr. 6.08.98.; 228/229.nr., 7.08.98.; 230. nr.,11.08.98
Saturā
Saīsinājumi un mērvienības
1. Tautsaimniecības ekonomiskais stāvoklis
1.1. Makroekonomiskā attīstība un valdības politika
1.2. Galvenie ekonomiskās attīstības rādītāji
2. Ārējā ekonomiskā vide
3. Ekonomiskā un sociālā attīstība
3.1. Iekšzemes kopprodukts
3.1.1. IKP dinamika un prognozes
3.1.2. IKP nozaru griezumā
3.1.3. IKP agregētais izlietojums
3.2. Cenas un inflācija
3.2.1. Patēriņa cenas
3.2.2. Ražotāju cenas, būvniecības un eksporta cenas
3.3. Maksājumu bilance un ārējās tirdzniecības apgrozījums
3.3.1. Maksājumu bilance
3.3.2. Ārējās tirdzniecības apgrozījums pa preču grupām un pakalpojumu eksports un imports
3.3.3. Ārējās tirdzniecības apgrozījums pa valstīm
3.3.4. Ārējās tirdzniecības politika
3.4. Investīcijas
3.4.1. Kapitāls, investīcijas un uzkrājumi
3.4.2. Valsts investīciju programma
3.4.3. Ārvalstu tiešās investīcijas
3.5. Monetārā sektora attīstības rādītāji un valūtas maiņas kurss
3.5.1. Monetārā politika, banku sistēma un vērtspapīru tirgus
3.5.2. Latvijas banku sistēmas monetārie rādītāji
3.5.3. Valūtas maiņas kurss un Latvijas Bankas ārējās rezerves
3.6. Valsts fiskālais stāvoklis
3.6.1. Fiskālā politika un valsts parāds
3.6.2. Nodokļu ieņēmumu dinamika
3.6.3. Valsts kopbudžeta izdevumi
3.7. Iedzīvotāju dzīves līmenis un nodarbinātība
3.7.1. Iedzīvotāju personīgais patēriņš
3.7.2. Nodarbinātība un bezdarbs
3.7.3. Demogrāfiskā situācija un veselības aizsardzība
3.7.4. Nabadzība
4. Tautsaimniecības nozaru struktūra un dinamika
4.1. Apstrādājošā rūpniecība
4.2. Transports un sakari
4.2.1. Autotransports
4.2.2. Ostu saimniecība un jūras transports
4.2.3. Dzelzceļa transports
4.2.4. Aviācija un lidostas "Rīga" darbība
4.2.5. Sakari
4.3. Būvniecība
4.4. Enerģētika
4.4.1. Pašreizējā situācija
4.4.2. Energoapgāde
4.4.3. Energoapgādes regulēšanas padome
4.4.4. Cenas un tarifi
4.5. Lauksaimniecība
4.6. Iekšējā tirdzniecība
4.7. Tūrisms
5. Ekonomiskās politikas prioritātes un reformas
5.1. Valsts ekonomiskās attīstības stratēģija
5.2. Integrācija Eiropas savienībā
5.3. Privatizācija
5.3.1. Privatizācijas tempi un ietekme uz tautsaimniecību
5.3.2. Akciju publiskais piedāvājums un valsts nodokļu parādu kapitalizācija
5.3.3. Pašvaldības īpašuma objektu privatizācija
5.3.4. Privatizācijas sertifikātu piešķiršana un izmantošana
5.3.5. Dzīvojamo māju privatizācija
5.3.6. Valsts īpašuma privatizācijas fonds
5.3.7. Īpašuma tiesību atjaunošanas gaita
5.4. Uzņēmējdarbības vide
5.5. Nacionālās programmas
5.5.1. Nacionālo programmu raksturojums
5.5.2. Eiropas savienības Strukturālo fondu apgūšana
5.6. Konkurences veicināšana un monopoldarbības regulēšana
5.6.1. Konkurences veicināšanas politika
5.6.2. Dabīgo monopolu tarifu regulēšana
5.7. Kvalitātes nodrošināšana
5.7.1. Kvalitātes nodrošināšanas nacionālā programma
5.7.2. Nacionālā standartizācija un metroloģija
5.7.3. Nacionālā akreditācijas sistēma
5.7.4. Patērētāju interešu aizsardzība
5.7.5. Tirgus uzraudzība
5.8. Reģionālā ekonomiskā attīstība
5.9. Statistika
5.9.1. Valsts statistiskā sistēma
5.9.2. Statistiskās informācijas pilnveidošana
6. Rekomendācijas uz izaugsmi orientētas ekonomiskās politikas īstenošanai
Saīsinājumi un mērvienības
a/s akciju sabiedrība
Baltā grāmata Eiropas komisijas izstrādātās rekomendācijas likumdošanas
saskaņošanai asociēto Centrāleiropas un Austrumeiropas
valstu sagatavošanai integrācijai Eiropas savienības ieköējā tirgū
CEFTA Centrāleiropas brīvās tirdzniecības asociācija
CEN Eiropas Standartizācijas komiteja
CIF cena preces cena, kuru veido preces vērtība, ieskaitot transporta
un apdrošināšanas izmaksas līdz importētājvalsts robežai
CSP Centrālās statistikas pārvalde
EBRD, ERAB Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka
EBTA Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācija
EM Ekonomikas ministrija
ES Eiropas savienība
FOB cena preces cena, kuru veido preces vērtība, ieskaitot transporta
un apdrošināšanas izmaksas līdz eksportētājvalsts robežai
GATT Vispārējās vienošanās par tarifiem un tirdzniecību
IKP iekšzemes kopprodukts
LAA Latvijas Attīstības aģentūra
LPA Latvijas Privatizācijas aģentūra
LR Latvijas Republika
LTP Latvijas Tūrisma padome
LZA Latvijas Zinātņu akadēmija
NVS Neatkarīgo valstu sadraudzība
OECD Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija
PHARE Eiropas savienības ekonomiskās palīdzības
programma Centrāleiropas un Austrumeiropas valstīm
PRAQ Reģionālā kvalitātes nodroöināöanas programma
PTO Pasaules tirdzniecības organizācija
PVAS privatizējamā valsts akciju sabiedrība
PVN pievienotās vērtības nodoklis
SDO Starptautiskā darba organizācija
SEZ speciālā ekonomiskā zona
SIA sabiedrība ar ierobežotu atbildību
SVF Starptautiskais valūtas fonds
VARAM Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
VIP Valsts investīciju programma
v/u valsts uzņēmums
DEM Vācijas marka
ECU Eiropas norēķinu vienība
Ls lats
USD ASV dolārs
kWh kilovatstunda
kVA kilovoltampēri
kcal, Gcal, PJ kilokalorija, gigakalorija, petadžauls
XDR Pasaules valūtu grozs, Starptautiskā valūtas fonda norēķinu vienība
3. Ekonomiskā un sociālā attīstība
3.5. Monetārā sektora attīstības rādītāji
un valūtas maiņas kurss
3.5.2. Latvijas banku sistēmas monetārie rādītāji
3.22. tabula
Latvijas banku sistēmas monetārie rādītāji
1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | |
(perioda beigās, milj. latu) | |||||
Tīrie ārējie aktīvi | 313,0 | 371,1 | 306,3 | 452,2 | 602,3 |
Tīrie iekšējie aktīvi | 149,4 | 310,5 | 217,7 | 176,0 | 269,0 |
Iekšzemes kredīti | 268,2 | 444,4 | 331,6 | 351,4 | 489,4 |
valdībai (neto) | -0,8 | 79,0 | 127,3 | 139,9 | 115,1 |
uzņēmumiem un privātpersonām | 269,0 | 365,4 | 204,3 | 211,5 | 374,3 |
Pārējie aktīvi (neto) | -118,8 | -133,9 | -113,9 | -175,4 | -220,4 |
Plašā nauda M2X | 462,4 | 681,6 | 524,0 | 628,3 | 871,3 |
Skaidrā nauda apgrozībā | |||||
(bez atlikumiem banku kasēs) | 152,8 | 213,1 | 209,5 | 264,0 | 332,7 |
Privātpersonu un uzņēmumu | |||||
noguldījumi | 309,6 | 468,6 | 314,4 | 364,3 | 538,6 |
tai skaitā | |||||
pieprasījuma noguldījumi | 176,0 | 244,6 | 256,3 | 300,5 | 420,3 |
termiņnoguldījumi | 133,6 | 223,9 | 57,9 | 63,8 | 118,3 |
(pieaugums salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, procentos) | |||||
Iekšzemes kredīti | 136,5 | 65,7 | -25,4 | 6,0 | 39,3 |
tai skaitā | |||||
uzņēmumiem un privātpersonām | 125,5 | 35,8 | -44,1 | 3,5 | 77,0 |
Plašā nauda M2X | 84,1 | 47,4 | -23,1 | 19,9 | 38,7 |
Skaidrā nauda apgrozībā | |||||
(bez atlikumiem banku kasēs) | 108,5 | 39,5 | -1,7 | 26,0 | 26,0 |
Privātpersonu un uzņēmumu noguldījumi | ... | 51,4 | -32,9 | 15,9 | 47,9 |
Iekšzemes kopprodukts | 46,0 | 39,2 | 15,0 | 20,4 | 13,5 |
1997. gada beigās, salīdzinot ar 1996. gada beigām, plašās naudas apjoms bija pieaudzis par 39%, skaidrā nauda apgrozībā - par 26%, uzņēmumu un privātpersonu noguldījumu apjoms - par 48%, kredīti uzņēmumiem un privātpersonām - par 77 procentiem.
Salīdzinot ar 1994. gada beigām (pirms banku krīzes augstākā līmeņa), kopējais depozītu līmenis 1997. gada beigās bija pieaudzis par 15%. Tomēr attiecībā pret IKP noguldījumu līmenis (16,8%)
1997. gadā vēl joprojām atpaliek no 1994. gada līmeņa (22,9%). Noguldījumu struktūrā joprojām lielākā daļa ir noguldījumi pēc pieprasījuma (1997. gada beigās - 78%, 1996. gada beigās - 82,5%), tas ir, nauda, kas pārsvarā nav izmantojama kreditēšanai. Pirms banku krīzes aptuveni puse no visiem noguldījumiem bija termiņdepozīti, kad, lielo kredītprocentu likmju stimulēti, Latvijas iedzīvotāji daudz aktīvāk noguldīja savus ietaupījumus bankās.
Pēckrīzes laikā kopējā noguldījumu struktūrā atkal ievērojami ir palielinājies nerezidentu noguldījumu īpatsvars, kuru lielākā daļa nāk no NVS. Īstermiņa kapitāla ieplūdi no šīm valstīm sekmē relatīvi nestabilā un grūti prognozējamā politiskā un ekonomiskā situācija Krievijā un citās NVS valstīs. Lieli ir banku noguldījumi obligācijās, respektīvi, dažādu valstu valdības vērtspapīros.
3.16. zīmējums
Plašās naudas (M2X) un tās sastāvdaļu dinamika ceturkšņu griezumā
(perioda beigās, milj. latu)
3.17. zīmējums
Iekšzemes uzņēmumiem, privātpersonām un valdībai banku izsniegto
kredītu dinamika ceturkšņu griezumā (perioda beigās, milj. latu)
Ļoti negatīvi banku krīze ietekmēja iekšzemes kredītus. 1995. gada pirmā ceturkšņa beigās izsniegto kredītu apjoms uzņēmumiem un privātpersonām bija 383 milj. latu, 1996. gada trešā ceturkšņa beigās tas saruka līdz 196 milj. latu. Tikai 1996. gada beigās sāka atkal pieaugt izsniegto aizdevumu apjomi privātpersonām un uzņēmumiem, un 1997. gada laikā banku kredītspēja ievērojami nostiprinājās (pieaugums gada laikā par 77%). 1998. gada pirmā ceturkšņa beigās izsniegto aizdevumu apjoms uzņēmumiem un privātpersonām bija 434 milj. latu. Salīdzinot ar 1995. gada attiecīgo periodu, tas ir pieaudzis par 13,2 procentiem.
Kredītu apjomu pieaugumu ir veicinājusi gan ekonomiskās darbības aktivizēšanās, gan tas, ka samazinās kredītrisks. Bankas mudina izsniegt aizdevumus arī vērtspapīru ienesīguma mazināšanās, kā arī plašākas iespējas bankām papildus piesaistīt ārvalstu kapitālu. Kredītportfeļa pieaugumu sekmē arī tādu kreditēšanas formu kā vērtspapīru ieķīlāšana, faktorings, forfeitings un it īpaši līzinga plašāka lietošana.
Lai arī iekšzemes uzņēmumiem un privātpersonām izsniegto kredītu apjomi ir ievērojami pieauguši, 1997. gada beigās to attiecība pret IKP bija tikai 11,6% (1996. gada beigās 7,5%). Salīdzinājumam: ES valstīs šis skaitlis pārsniedz 100%, Ungārijā, Čehijā, Polijā, Igaunijā - 25-35 procentus.
Ir vērojamas pozitīvas pārmaiņas aizdevuma termiņu un kredītportfeļa kvalitātes ziņā. 1996. gada beigās 55,5% kredītu bija īstermiņa, bet 1997. gada beigās to īpatsvars samazinājās līdz 44,4%, atbilstoši pieaugot ilgtermiņa kredītu apjomam. 1997. gada beigās 86,6% izsniegto kredītu novērtēti kā standarta, bet 9,8% - kā ienākumus nenesošie (zemstandarta, šaubīgi, zaudēti) kredīti, kas pārsvarā ir iepriekšējos gados izsniegtie (1996. gada beigās šie rādītāji bija attiecīgi 72% un 20,4%). Atbilstoši Latvijas Bankas prasībām ienākumus nenesošie kredīti tiek nodrošināti ar speciāliem uzkrājumiem, kuru kopsumma attiecībā pret kredītportfeli sakarā ar aizdevumu kvalitātes uzlabošanos 1997. gada laikā samazinājās no 15,5 līdz 7,4 procentiem.
Pieaug banku izsniegto patēriņa kredītu apjoms (1997. gadā aptuveni divas reizes vairāk nekā 1996. gadā), kas liecina, ka aizvien lielākai iedzīvotāju daļai ir pietiekami lieli un stabili ienākumi.
Savukārt, realizējot stingru fiskālo politiku, valdībai mazāk jāaizņemas, un līdz ar to samazinās banku sektora neto kredīts centrālajai valdībai un pašvaldībām.
Lielākās kredītu saņēmējas tautsaimniecības nozaru aspektā šobrīd ir tirdzniecība, apstrādājošā rūpniecība un transports un sakari (apmēram 70% no visa uzņēmumiem izsniegto kredītu apjoma). No jauna izsniegto kredītu struktūra rāda, ka straujāk pieaug kredīti ražojošajam sektoram, it īpaši transporta un sakaru sektoram.
Tomēr mazajiem un vidējiem uzņēmumiem saņemt aizdevumu joprojām ir grūti (nav drošu ķīlu, nav pietiekami attīstīts zemes un pārējā nekustamā īpašuma tirgus, bankām trūkst informācijas par kredītņēmējiem, uzņēmumu grāmatvedības un audita standarti ir salīdzinoši zemā līmenī u.c.). Trūkst arī institūciju un mehānismu, kuri ar komercbankām dalītu kredītrisku (piemēram, dažādi garantiju fondi utt.). Situācija šajā jomā varētu uzlaboties sakarā ar Latvijas Garantiju aģentūras un Ķīlu reģistra izveidošanu 1997. gadā. Lai samazinātu banku risku, Latvijas Banka plāno veidot kredītbiroju, kurā apkopotu ziņas par visiem Latvijas komercbanku izsniegtajiem kredītiem.
3.18. zīmējums
Vidējās procentu likmes kredītiestādēs mēnešu griezumā depozītiem
un kredītiem, kas izsniegti latos (procentos)
No komercbanku viedokļa šobrīd galvenā problēma ir nevis naudas, bet labu ieguldījumu projektu trūkums.
Inflācijas līmeņa un kredītriska samazināšanās veicina vidējo procentu likmju pakāpenisku samazināšanos gan depozītiem, gan kredītiem (skatīt 3.18. zīmējumu). Latos izsniegto īstermiņa kredītu vidējā svērtā procentu likme saruka no 32,4% 1996. gada sākumā līdz 12,7% 1998. gada aprīlī, bet
ilgtermiņa - attiecīgi no 21,1 līdz 12,3%. Samazinājās arī ārvalstu valūtā izsniegto kredītu vidējās svērtās procentu likmes.
Sarūk starpība starp noguldījuma un kredītu procentu likmēm, un šobrīd tā ir aptuveni 6 procentpunkti.
3.5.3. Valūtas maiņas kurss un Latvijas Bankas ārējās rezerves
Kopš 1994. gada februāra lata kurss ir neoficiāli piesaistīts pasaules valūtu grozam XDR1 (1 XDR = Ls 0,7997), un kursa izmaiņas pret atsevišķām šajā grozā ietilpstošajām valūtām ir atkarīgas vienīgi no svārstībām pasaules naudas tirgū. Latvijas Bankas lēmums piesaistīt latu XDR bija saistīts ar ASV dolāra un Vācijas markas nozīmību iekšējā tirgū un ārējā tirdzniecībā un to, ka XDR ir stabilāks nekā kāda atsevišķa valūta.
Lai piesaistītas valūtas apstākļos saglabātu konkurētspēju ārējos tirgos, valstī preču un pakalpojumu inflācijai jābūt mazākai vai vismaz vienādai ar galveno ārējās tirdzniecības partneru inflācijas līmeni. Tā kā vidējā laika periodā saistībā ar Rietumeiropas valstīm šo nosacījumu Latvijai, visticamāk, neizdosies sasniegt, ir paredzēts veicināt preču un pakalpojumu konkurētspēju, uzlabojot produktivitāti, kas tiks panākts, paātrinot strukturālās reformas.
Latvijas Banka darbojas līdzīgi tā sauktajai valūtas padomei2, brīvi pērkot un pārdodot ārvalstu valūtu. Pēc speciālistu atzinuma, tam, ka lats nav oficiāli piesaistīts XDR (atšķirībā no Igaunijas un Lietuvas, kurās ir stingrāks nacionālo valūtu fiksācijas veids, tā sauktā valūtas pārvaldes sistēma), ir zināmas priekšrocības. Tas ļauj vieglāk pielāgoties neprognozējamiem apstākļiem (tādiem kā aktīva valūtas spekulācija) un izvērst plašāku darbu monetārajā jomā.
1995. gadā, lai gan bija komercbanku krīze un vērojams spekulatīvs spiediens uz lata kursu gada vidū, Latvijas Bankai izdevās saglabāt lata stabilitāti pret XDR. Arī 1996. un 1997. gadā, kā redzams 3.19. zīmējumā, lata kursa svārstības pret XDR netika pieļautas.
3.19. zīmējums
Latvijas Bankas noteiktie vidējie valūtas kursi (mēnešu griezumā)
1 Speciālās aizņēmuma tiesības (Special Drawing Rights - SDR; saskaņā ar starptautisko valūtu klasifikatoru ISO 4217 - XDR).
2 Valūtas pārvaldes (currency board) sistēma nozīmē, ka saskaņā ar likumu visai emitētai naudai ir jābūt segtai ar zelta un ārvalstu valūtas rezervēm, tas ir, centrālā banka nedrīkst pārdot nacionālo valūtu lielākā apjomā nekā tiek iepirkta ārvalstu valūta.
Turpinājums - nākamajos numuros