Mārupes novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Mārupes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 12/2021
Mārupē 2021. gada 29. septembrī
Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālās palīdzības pabalstiem Mārupes novadā
Apstiprināti ar Mārupes novada pašvaldības domes
2021. gada 29. septembra lēmumu Nr. 47 (sēdes prot. Nr. 11)
Precizēti ar Mārupes novada pašvaldības
domes lēmumu Nr. 27 (sēdes prot. Nr. 14)
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likuma 3. panta otro daļu, 33. panta trešo daļu
un 36. panta piekto un sesto daļu
I. Vispārīgie noteikumi
1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Mārupes novada pašvaldība nosaka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni, nosakot sociālo pabalstu (turpmāk tekstā – pabalsti) veidus, pabalstu apmēru un piešķiršanas kārtību.
2. Tiesības saņemt šajos saistošajos noteikumos paredzētus pabalstus ir personām, kuras savu dzīvesvietu deklarējušas un ir sasniedzamas Mārupes novada administratīvajā teritorijā un atbilst trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam.
II. Mājsaimniecības atbilstība maznodrošinātas mājsaimniecības statusam
3. Atbilstību maznodrošinātas mājsaimniecības statusam pašvaldībā izvērtē un nosaka saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu (turpmāk tekstā – likums) un Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" (turpmāk tekstā – MK noteikumi).
4. Mājsaimniecība atzīstama par maznodrošinātu, ja tās ienākumu slieksnis nepārsniedz 436 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 305 euro pārējām personām mājsaimniecībā.
5. Mārupes novada Sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests) izsniedz izziņu par atbilstību maznodrošinātas mājsaimniecības statusam (skat. pielikumu Nr. 1).
III. Pabalstu veidi
6. Pabalstu veidi:
6.1. Pamata pabalsti:
6.1.1. garantētā minimālā ienākuma pabalsts;
6.1.2. mājokļa pabalsts.
6.2. Papildu pabalsti:
6.2.1. pabalsts izglītības ieguves atbalstam;
6.2.2. pabalsts veselības aprūpes izdevumu apmaksai;
6.2.3. pabalsts personas integrēšanai sabiedrībā;
6.2.4. pabalsts krīzes situācijā.
IV. Pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtība
7. Pabalstus personām sniedz, pamatojoties uz viņu materiālo resursu – ienākumu un īpašuma izvērtējumu (izņemot pabalstu krīzes situācijā, kuru piešķir bez materiālās situācijas izvērtējuma), individuāli paredzot katras personas līdzdalību.
8. Lai saņemtu pabalstu, persona vēršas Sociālajā dienestā ar iesniegumu, uzrāda personas apliecinošu dokumentu un iesniedz apliecinošus dokumentus par pabalsta nepieciešamību. Iesniegumu iesniedzot elektroniskā formā, personas identitāti apliecina elektroniskais paraksts.
9. Izdevumus apliecinoši dokumenti iesniedzami Sociālajā dienestā ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā no izdevumu rašanās brīža.
10. Sociālais dienests, nepieciešamības gadījumā, apseko iesniedzēja norādīto dzīvesvietu un izvērtē iespēju sniegt atbalstu.
11. Sociālais dienests lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, kā arī pabalsta apmēru pieņem 1 (viena) mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.
12. Pabalstu piešķir sākot ar mēnesi, kurā ir pieņemts Sociālā dienesta lēmums par pabalsta piešķiršanu.
13. Pabalstu izmaksā personai iesniegumā norādītajā kredītiestādes norēķinu kontā, skaidrā naudā vai pakalpojuma sniedzēja kredītiestādes norēķinu kontā.
V. Garantētā minimālā ienākuma līmeņa pabalsts
14. Garantētā minimālā ienākuma līmeņa pabalsts (turpmāk – GMI) ir materiāls atbalsts naudas izteiksmē minimālo ikdienas izdevumu apmaksai.
15. GMI līmeni un kārtību, kādā aprēķināms, piešķirams un izmaksājams, nosaka likums un MK noteikumi.
VI. Mājokļa pabalsts
16. Mājokļa pabalstu un pabalstu cietā kurināmā iegādei piešķir un aprēķina atbilstoši MK noteikumiem.
17. Mājokļa pabalstu pieprasa un izmaksā ne retāk kā reizi trijos mēnešos, bet mājokļa pabalstu cietā kurināmā iegādei vienu reizi kalendāra gadā.
18. Mājokļa pabalsta apmēru aprēķina atbilstoši MK noteikumu 3. pielikumā norādītajiem nosacījumiem, izņemot, mājokļa platību, kuru ņem vērā, apmaksājot izdevumus par dzīvojamo telpu īri, dzīvojamās mājas pārvaldīšanu un apkuri, kuru pašvaldība ar šiem saistošajiem noteikumiem nosaka no mājokļa kopējās platības – 50 m2 vienai personai mājsaimniecībā un 18 m2 katrai nākamai personai mājsaimniecībā.
19. Aprēķinot mājokļa pabalstu, GMI slieksnim piemēro koeficientu 2.5, ja mājokļa pabalsta saņēmējs ir atsevišķi dzīvojoša pensijas vecumu sasniegusi persona vai atsevišķi dzīvojoša persona ar invaliditāti.
VII. Pabalsts izglītības ieguves atbalstam
20. Pabalsts izglītības ieguves atbalstam ir:
20.1. pabalsts skolas piederumu iegādei bērnam, kurš mācās vispārizglītojošā mācību iestādē, kur tiek apgūta pamatizglītības vai vidusskolas izglītības programma, vai bērnam, kurš mācās speciālās izglītības iestādē, internātskolā, vai iegūst obligāto pirmsskolas izglītību – 50 euro apmērā katram bērnam, uzsākot mācības 1. septembrī un iesniedzot Sociālajā dienestā izglītības iestādes izsniegtu izziņu par mācību uzsākšanu, ja pabalsts pieprasīts ne vēlāk kā līdz attiecīgā gada 30. septembrim;
20.2. ēdināšanas pabalsts – faktisko izmaksu segšana katram bērnam pirmsskolas izglītības iestādēs un pusdienām vispārizglītojošās mācību iestādēs, iesniedzot izmaksu apliecinošus dokumentus, ja pašvaldības rīcībā nav minētās informācijas un pašvaldība to objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt.
VIII. Pabalsts veselības aprūpes izdevumu apmaksai
21. Pabalstu veselības aprūpes izdevumu apmaksai piešķir personai:
21.1. medicīnisko pakalpojumu apmaksai līdz 300 euro kalendāra gadā;
21.2. medikamentu apmaksai līdz 200 euro kalendāra gadā;
21.3. pabalstu inkontinences piederumu iegādei personām ar slimību izraisītu vidēju un smagu inkontinenci, nepārsniedzot 30 euro mēnesī.
22. Lai saņemtu šo saistošo noteikumu 21.3. apakšpunktā noteikto pabalstu, personai jāiesniedz ārsta izdota izziņa no ambulatora/stacionāra pacienta medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) un izdevumus apliecinošs dokuments.
23. Pabalstu veselības aprūpes izdevumu apmaksai izmaksā naudā vai pabalsta summas apmērā sedz izdevumus par precēm vai pakalpojumiem.
IX. Pabalsts personas integrēšanai sabiedrībā
24. Pabalsts personas integrēšanai sabiedrībā tiek piešķirts personai, lai novērstu vai mazinātu invaliditātes, darbnespējas, atkarības vai vardarbības, brīvības atņemšanas soda izciešanas un citu faktoru izraisītās negatīvās sekas, nodrošinot sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā, saskaņā ar individuālo sociālās rehabilitācijas plānu.
25. Pabalstu personu integrēšanai sabiedrībā piešķir nepārsniedzot 500 euro kalendāra gadā. Pabalstu var izmaksāt pa daļām saskaņā ar individuālo sociālās rehabilitācijas plānu.
X. Pabalsts krīzes situācijā
26. Pabalsts krīzes situācijā ir operatīvi sniegts materiāls atbalsts ārēju notikumu radītu seku novēršanai mājsaimniecībai, kura:
26.1. katastrofas vai citu no mājsaimniecības neatkarīgu apstākļu dēļ pati saviem spēkiem nespēj pārvarēt šo notikumu radītās sekas un tai ir nepieciešama psihosociālā vai materiālā palīdzība, var tikt izmaksāts vienreizējs pabalsts līdz 3000 euro apmērā;
26.2. valstī izsludinātas ārkārtējās situācijas dēļ nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības ārkārtējās situācijas laikā un vienu kalendāra mēnesi pēc tās beigām, var tikt izmaksāts pabalsts krīzes situācijā 109 euro apmērā katram mājsaimniecības loceklim mēnesī. Pabalsts var tikt palielināts par 50 euro mēnesī par katru mājsaimniecības locekļa aprūpē esošu bērnu līdz 18 gadu vecumam, ja valsts nodrošina pašvaldībai mērķdotāciju izdevumu segšanai 100 procentu apmērā no mājsaimniecībai, tai skaitā audžuģimenei un aizbildnim, kam ir tiesības uz pabalstu krīzes situācijā, izmaksātā pabalsta palielinājuma.
27. Lai saņemtu šo saistošo noteikumu 26.1. vai 26.2. apakšpunktā paredzēto pabalstu, persona iesniedz Sociālajā dienestā argumentētu iesniegumu, kurā iesniedzējs norāda nepieciešamā atbalsta apmēru un citus dokumentus, kas apliecina krīzes situācijas iestāšanos.
28. Persona pieprasa pabalstu nekavējoties, tiklīdz krīzes situācijas ietekmē kļuvusi apgrūtināta viņas (mājsaimniecības) pašas spēja apmierināt savas (mājsaimniecības) pamatvajadzības. Atsevišķos gadījumos persona (mājsaimniecība) var iesniegt pieprasījumu arī viena mēneša laikā no krīzes situācijas rašanās, šajā gadījumā pieprasījumā īpaši pamatojot iemeslu, kāpēc pieprasījums nav ticis iesniegts nekavējoties un vai personas (mājsaimniecības) spēja pašai apmierināt savas (mājsaimniecības) pamatvajadzības joprojām nav tikusi atjaunota, vai ir apdraudēta.
29. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu pieņem Sociālais dienests 10 (desmit) darba dienu laikā.
30. Ja 26.1. apakšpunktā minētās krīzes situācijas novēršanai nepieciešamā summa pārsniedz 3000 euro, Sociālā dienesta lēmums saskaņojams ar pašvaldības izpilddirektoru.
31. Sociālā dienesta lēmuma par pabalsta piešķiršanu izpilde ir uzsākama vienas darba dienas laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
XI. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība
32. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma kārtībā var apstrīdēt Mārupes novada pašvaldības domē.
33. Mārupes novada pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
XII. Noslēguma jautājumi
34. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
35. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē:
35.1. Mārupes novada domes 22.12.2009. saistošie noteikumi Nr. 18/2009 "Par sociālajiem pabalstiem Mārupes novadā".
35.2. Babītes novada pašvaldības domes 16.12.2020. saistošie noteikumi Nr. 26 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības statusa noteikšanu Babītes novadā".
35.3. Babītes novada pašvaldības domes 25.10.2017. saistošie noteikumi Nr. 16 "Par Babītes novada pašvaldības pabalstiem ar materiālā stāvokļa izvērtēšanu".
35.4. Mārupes novada domes 27.09.2017. saistošie noteikumu Nr. 26/2017 "Par vienreizējā pabalsta krīzes situācijā piešķiršanu Mārupes novadā".
Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
Pielikums Nr. 1
IZZIŅA
par atbilstību maznodrošinātas mājsaimniecības (personas) statusam
Nr. |
Mārupes novada Sociālais dienests apliecina, ka mājsaimniecības vai atsevišķi dzīvojošai personai, kuras dzīvesvietas adrese ir
un kuras sastāvā šādi mājsaimniecības locekļi (vārds, uzvārds, personas kods):
piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības (personas) statuss atbilstoši Mārupes novada pašvaldības domes 2021. gada 29. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 12/2021 "Par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības pabalstiem Mārupes novadā".
Maznodrošinātas mājsaimniecības (personas) statuss piešķirts uz laiku no | līdz |
(paraksts) |
Saistošo noteikumu Nr. 12/2021 "Par maznodrošinātas
mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālās palīdzības pabalstiem Mārupes
novadā"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
1. Projekta nepieciešamības pamatojums | Latvijas Republikas Saeima 2021. gada 11. martā ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludinājis grozījumus Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā ar kuriem izteikts jaunā redakcijā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 36. punkts, kura sestajā daļā iekļauts pilnvarojums pašvaldībām izstrādāt saistošos noteikumus, kuri nosaka kārtību, kādā pašvaldība izvērtē mājsaimniecības materiālo situāciju un sociālās palīdzības pabalstu apmēru un piešķiršanas un izmaksas kārtību. Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 3. panta otro daļu un 36. panta sesto daļu, izstrādāti Mārupes novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 12/2021 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālās palīdzības pabalstiem Mārupes novadā". |
2. Īss projekta satura izklāsts |
Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Mārupes novada pašvaldība nosaka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni, nosakot sociālo pabalstu (turpmāk tekstā – pabalsti) veidus, pabalstu apmēru un piešķiršanas kārtību. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu | Būtiska ietekme. |
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā | Nav ietekmes. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām | Netiek mainītas. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām | Nav paredzētas. |
Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence