Rīgas domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 7 Visi
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. 109
Rīgā 2021. gada 15. decembrī (prot. Nr. 41, 26. §)
Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Rīgā
Izdoti saskaņā ar likuma
"Par nekustamā īpašuma nodokli"
5. panta 1.1, trešo un ceturto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus (turpmāk – atvieglojumi) atsevišķām nodokļa maksātāju kategorijām par Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā esošo nekustamo īpašumu – zemi un ēkām.
2. Nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju (turpmāk – nodokļa maksātāji) un nekustamā īpašuma atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem izvērtē un lēmumu par atvieglojumu piešķiršanu pieņem Rīgas domes Pašvaldības ieņēmumu pārvalde (turpmāk – Pārvalde).
II. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi
3. Atvieglojumus no taksācijas gadam aprēķinātās nekustamā īpašuma nodokļa summas par nekustamo īpašumu piešķir šādiem nodokļu maksātājiem atbilstoši turpmāk minētajiem nosacījumiem:
Apakšpunkts | Kategorija | Atvieglojumu apmērs | Atvieglojumu piešķiršanas nosacījumi |
3.1. | nodokļa maksātājam, kuram ar Rīgas Sociālā dienesta lēmumu piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss | 70 % | 1. Atvieglojumu piešķiršanas nosacījumi ir
noteikti likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 5. panta 1.1 daļā. 2. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nodokļa maksātāja atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. |
3.2. | nodokļa maksātājam, kas ir vientuļš pensionārs, un nodokļa maksātājam, kas ir vientuļa persona ar 1. vai 2. grupas invaliditāti | 90 % | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumus: 1.1. dzīvojamās mājas neatkarīgi no tā, vai tās ir vai nav sadalītas dzīvokļa īpašumos; 1.2. dzīvojamo māju daļas; 1.3. telpu grupas nedzīvojamās ēkās, kuru lietošanas veids ir dzīvošana; 1.4. telpu grupas, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas); 1.5. iepriekšminētajiem objektiem piekritīgā zeme. 2. Nodokļa maksātājs ir deklarējis savu dzīvesvietu telpu grupā, par kuru tiek piešķirti atvieglojumi. Atvieglojumus piešķir arī tad, ja nodokļa maksātāja deklarētā dzīvesvieta ir sociālās aprūpes iestādē. 3. Nosacījumus, kas saistīti ar objektā deklarētām personām, var nepiemērot, ja nodokļa maksātājam, kas ir kopīpašnieks, ir atsevišķa mājsaimniecība un Pārvaldes ieskatā atvieglojumu piešķiršana ir nepieciešama un samērīga. 4. Nodokļa maksātāja īpašumā vai tiesiskajā valdījumā ir tikai viens īpašums Rīgā. Šajā punktā minēto ierobežojumu var nepiemērot, ja objekti, par kuriem piešķir atvieglojumus, ir reģistrēti atsevišķos zemesgrāmatas nodalījumos un Pārvaldes ieskatā atvieglojumu piešķiršana ir nepieciešama un samērīga. 5. Atvieglojumus par saistošo noteikumu 3.2.–3.7. apakšpunkta atvieglojumu piešķiršanas nosacījumu 1.5. apakšpunktā minēto objektu piešķir tikai tiem nodokļa maksātājiem, kuru īpašumā vai tiesiskajā valdījumā ir ēka (vai tās daļa), kas atrodas uz minētās zemes vienības vai ir funkcionāli saistīta ar to, proporcionāli nodokļa maksātājam piederošajai ēkas daļai. 6. Pensionārs saistošo noteikumu izpratnē ir persona, kura ir sasniegusi Latvijas Republikā noteikto vecumu, kas dod tiesības pieprasīt vecuma pensiju, un ir ieguvusi pensionāra statusu. 7. Vientuļš pensionārs un vientuļa persona ar 1. vai 2. grupas invaliditāti saistošo noteikumu izpratnē ir persona, kurai nav laulātā, pilngadīgu bērnu un nav pilngadīgu personu, ar kurām ir kopīga deklarētā dzīvesvieta. 8. Atbilstību saistošo noteikumu 3.2., 3.3. un 3.4. apakšpunkta nosacījumiem neietekmē nepilngadīgās personas, kuru dzīvesvieta deklarēta nekustamā īpašuma adresē. 9. Atvieglojumus par zemes platības daļu, kas piekrīt viena vai divu dzīvokļu dzīvojamai mājai kopā ar ēkām, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas), piešķir platības daļai, kas nav lielāka par 2000 m2 (neatkarīgi no kopīpašnieku skaita). 10. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad nodokļa maksātājam ir piešķirts attiecīgais statuss un pastāv vai ir pastāvējusi atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudis atvieglojumu piešķiršanas pamats vai atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. 11. Nodokļa maksātājs līdz taksācijas gada 15. decembrim iesniedz Pārvaldē pieteikumu par atvieglojumu piešķiršanu. Ja nav zudis vai mainījies atvieglojumu piešķiršanas pamats vai atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, tad nākamajos taksācijas gados nav jāiesniedz Pārvaldē atkārtots pieteikums par atvieglojumu piešķiršanu. |
3.3. | nodokļa maksātājam, kas ir pensionārs, kuram nav pilngadīgu bērnu un kurš savā dzīvesvietā deklarēts viens vai kopā tikai ar vienu personu, kura ir persona ar 1. vai 2. grupas invaliditāti vai pensionārs | 70 % | |
3.4. | nodokļa maksātājam, kas ir pensionārs, kurš savā dzīvesvietā deklarēts viens vai kopā tikai ar vienu personu, kura ir persona ar 1. vai 2. grupas invaliditāti vai pensionārs | 50 % | |
3.5. | nodokļa maksātājam ar 1. vai 2. grupas invaliditāti | 70 % | |
3.6. | nodokļa maksātājam, kas ir bērns ar invaliditāti, vai nodokļa maksātājam, kuram ir kopīga deklarētā dzīvesvieta ar bērnu ar invaliditāti, kurš ir nodokļa maksātāja vai tā laulātā bērns, mazbērns, brālis vai māsa | 90 % | |
3.7. | nodokļa maksātājam, kuram ir kopīga deklarētā dzīvesvieta ar personu ar 1. vai 2. grupas invaliditāti, kurš ir nodokļa maksātāja laulātais vai nodokļa maksātāja vai tās laulātā bērns, mazbērns, brālis, māsa, kāds no vecākiem vai vecvecākiem | 70 % | |
3.8. | nodokļa maksātājam, kuram pašam (vai kopā ar laulāto) vai tā laulātajam taksācijas gada 1. janvārī ir bērns (bērni) vecumā līdz 19 gadiem (arī aizbildnībā esoši vai audžuģimenē ievietoti bērni līdz pilngadības sasniegšanai) vai bērns (bērni) pēc pilngadības sasniegšanas, kamēr viņi turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu dienas nodaļā (pilna laika klātienes studijas), bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai: | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumu: 1.1. dzīvojamās mājas neatkarīgi no tā, vai tās ir vai nav sadalītas dzīvokļa īpašumos; 1.2. dzīvojamo māju daļas; 1.3. telpu grupas nedzīvojamās ēkās, kuru lietošanas veids ir dzīvošana; 1.4. telpu grupas, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas); 1.5. iepriekšminētajiem objektiem piekritīgā zeme. 2. Nodokļa maksātājs kopā ar bērnu (bērniem) uz taksācijas gada 1. janvāri ir deklarējis savu dzīvesvietu telpu grupā, par kuru tiek piešķirti atvieglojumi, izņemot ar aizbildnībā un audžuģimenē ievietotiem bērniem. 3. Atvieglojumus piešķir arī, ja nekustamā īpašuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs ir kāds no bērniem. Šādā gadījumā atvieglojumus piešķir arī tad, ja bērna deklarētā dzīvesvieta ir sociālās aprūpes iestādē. 4. Atvieglojumus par saistošo noteikumu 3.8. apakšpunkta atvieglojumu piešķiršanas nosacījumu 1.5. apakšpunktā minēto objektu piešķir tikai tiem nodokļa maksātājiem, kuru īpašumā vai tiesiskajā valdījumā ir ēka (vai tās daļa), kas atrodas uz minētās zemes vienības vai ir funkcionāli saistīta ar to, proporcionāli nodokļa maksātājam piederošajai ēkas daļai. 5. Atvieglojumus par zemes platības daļu, kas piekrīt viena vai divu dzīvokļu dzīvojamai mājai kopā ar ēkām, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas), piešķir platības daļai, kas nav lielāka par 2000 m2 (neatkarīgi no kopīpašnieku skaita). 6. Piešķirto atvieglojumu apmērs vienam nodokļu maksātājam taksācijas gadā nepārsniedz 1000 euro. 7. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nodokļa maksātāja atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 8. Nodokļa maksātājs līdz taksācijas gada 15. decembrim iesniedz Pārvaldē pieteikumu atvieglojumu saņemšanai, pievienojot izglītības iestādes apliecinājumu par bērnu (bērniem) pēc pilngadības sasniegšanas, ka bērns (bērni) taksācijas gada 1. janvārī turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu dienas nodaļā (pilna laika klātienes studijas). 9. Atvieglojumus piešķir par visu taksācijas gadu, nosakot nodokļa maksātāja atbilstību šo saistošo noteikumu prasībām taksācijas gada 1. janvārī. |
|
3.8.1. | trīs vai vairāk bērni | 90 % | |
3.8.2. | divi bērni | 70 % | |
3.8.3. | viens bērns | 50 % | |
3.9. | nodokļa maksātājam, kuram taksācijas gada 1. janvārī aprūpē ir bērns, kas saņem apgādnieka zaudējuma pensiju | 90 % | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumus: 1.1. dzīvojamās mājas neatkarīgi no tā, vai tās ir vai nav sadalītas dzīvokļa īpašumos; 1.2. dzīvojamo māju daļas; 1.3. telpu grupas nedzīvojamās ēkās, kuru lietošanas veids ir dzīvošana; 1.4. telpu grupas, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas); 1.5. iepriekšminētajiem objektiem piekritīgā zeme. 2. Nodokļa maksātājs kopā ar apgādnieku zaudējušo bērnu uz taksācijas gada 1.janvāri ir deklarējis savu dzīvesvietu telpu grupā, par kuru tiek piešķirti atvieglojumi. 3. Atvieglojumus uz saistošo noteikumu 3.9. apakšpunkta pamata piešķir arī, ja nekustamā īpašuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs ir kāds no bērniem. Šādā gadījumā atvieglojumus piešķir arī tad, ja bērna deklarētā dzīvesvieta ir sociālās aprūpes iestādē. 4. Nodokļa maksātāja īpašumā vai tiesiskajā valdījumā ir tikai viens īpašums Rīgā. Šajā punktā minēto ierobežojumu var nepiemērot, ja objekti, par kuriem piešķir atvieglojumus, ir reģistrēti atsevišķos zemesgrāmatas nodalījumos un Pārvaldes ieskatā atvieglojumu piešķiršana ir nepieciešama un samērīga. 5. Atvieglojumus par saistošo noteikumu 3.9. un 3.10. apakšpunkta atvieglojumu piešķiršanas nosacījumu 1.5. apakšpunktā minēto objektu piešķir tikai tiem nodokļa maksātājiem, kuru īpašumā vai tiesiskajā valdījumā ir ēka (vai tās daļa), kas atrodas uz minētās zemes vienības vai ir funkcionāli saistīta ar to, proporcionāli nodokļa maksātājam piederošajai ēkas daļai. 6. Piešķirto atvieglojumu apmērs vienam nodokļa maksātājam taksācijas gadā nepārsniedz 1000 euro. 7. Atvieglojumus par zemes platības daļu, kas piekrīt viena vai divu dzīvokļu dzīvojamai mājai kopā ar ēkām, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas), piešķir platības daļai, kas nav lielāka par 2000 m2 (neatkarīgi no kopīpašnieku skaita). 8. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nodokļa maksātāja atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 9. Atvieglojumus piešķir par visu taksācijas gadu, nosakot nodokļa maksātāja atbilstību šo saistošo noteikumu prasībām taksācijas gada 1. janvārī. |
3.10. | nodokļa maksātājam pēc pilngadības sasniegšanas, kurš saņem apgādnieka zaudējuma pensiju, ja viņš turpina vispārējās, profesionālās, augstākās vai speciālās izglītības iegūšanu dienas nodaļā (pilna laika klātienes studijas), bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai | 90 % | |
3.11. | nodokļa maksātājam par zemi, kas ietilpst īpaši aizsargājamo dabas teritoriju kategorijā – dabas liegumā vai dabas parka "Piejūra" dabas lieguma zonā (lietošanas tiesību aprobežojums nostiprināts zemesgrāmatā), ja nekustamais īpašums tiek apsaimniekots atbilstoši īpaši aizsargājamo dabas teritoriju normatīvo aktu prasībām un bez ierobežojuma pieejams sabiedrībai | 90 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– zeme. 2. Līdz pirmstaksācijas gada 1. oktobrim nodokļa maksātājs iesniedz Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldē noteiktas formas pieteikumu (1. pielikums) par nekustamā īpašuma atbilstību saistošo noteikumu 3.11. apakšpunkta nosacījumiem. 3. Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta Vides pārvalde līdz taksācijas gada 1. janvārim izvērtē nodokļa maksātāja pieteikumu un, ja nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, veic attiecīgu atzīmi Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā. 4. Atvieglojumus piešķir par visu taksācijas gadu, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
3.12. | nodokļa maksātājam par zemi, kas tiek izmantota tikai pašvaldības izglītības, sporta, kultūras un sociālo iestāžu darbības nodrošināšanai | 90 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– zeme. 2. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nodokļa maksātāja atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 3. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudis atvieglojumu piešķiršanas pamats. 4. Atvieglojumus piešķir par visu taksācijas gadu visiem zemes īpašniekiem, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
3.13. | nodokļu maksātājam par pašvaldībai piederošo vai piekrītošo zemi, kas iznomāta mazdārziņa vajadzībām | 90 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– zeme. 2. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudis atvieglojumu piešķiršanas pamats. 3. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nekustamā īpašuma atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. |
3.14. | nodokļa maksātājam par pašvaldībai un tās izveidotām organizācijām piederošo un piekrītošo nekustamo īpašumu, kas tiek izmantots lidlauka darbības nodrošināšanai | 90 % | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumus: 1.1. ēkas; 1.2. zeme. 2. Nodokļa maksātājs līdz taksācijas gada 15. decembrim iesniedz Pārvaldē pieteikumu par atvieglojumu piešķiršanu un pievieno dokumentus, kas apstiprina atbilstību atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. 3. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudis atvieglojumu piešķiršanas pamats. |
3.15. | nodokļa maksātājam par ēkām, kas atzītas par valsts aizsargājamo kultūras pieminekli, ja tās tiek saglabātas atbilstoši Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes norādījumiem | 25 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– ēka. 2. Līdz pirmstaksācijas gada 15. decembrim nodokļa maksātājs vai nekustamā īpašuma pārvaldnieks elektroniski iesniedz Pārvaldē noteiktas formas pieteikumu (2. pielikums), pievienojot Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes rakstisku atzinumu par kultūras pieminekļa saglabāšanu un izmantošanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām kultūras pieminekļu aizsardzībā. 3. Atvieglojumi tiek piešķirti par periodu, kurā ir spēkā Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes atzinums par kultūras pieminekļa saglabāšanu un izmantošanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām kultūras pieminekļu aizsardzībā, un atkārtots pieteikums par šo periodu Pārvaldē nav jāiesniedz. 4. Atvieglojumus piešķir par visu taksācijas gadu visiem ēkas īpašniekiem, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
3.16. | nodokļa maksātājam par ēkām, kas atzītas par pilsētvides kultūrvēsturisko vērtību veidojošo vēsturisko apbūvi, kurai noteikta kultūrvēsturiski nozīmīga, autentiska apbūves fronte, ja tās tiek saglabātas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas teritorijā esošās vēsturiskās apbūves un kultūrvēsturiskās vides saglabāšanai | 25 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– ēka. 2. Līdz pirmstaksācijas gada 1. oktobrim nodokļa maksātājs vai nekustamā īpašuma pārvaldnieks elektroniski iesniedz Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā noteiktas formas pieteikumu ēkas izvērtēšanai (3. pielikums). Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments līdz taksācijas gada 1. janvārim izvērtē personas pieteikumu ar pievienotajiem dokumentiem un, ja nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, veic attiecīgu atzīmi Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā. 3. Ja nav zudis vai mainījies atvieglojumu piešķiršanas pamats vai atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, tad nākamajā taksācijas gadā nav jāsniedz Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā atkārtots pieteikums, lai saņemtu atvieglojumus divu gadu periodā. 4. Atvieglojumus piešķir divus gadus, sākot ar nākamo taksācijas gadu pēc attiecīgas atzīmes izdarīšanas Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā. Atvieglojumus piešķir par visu taksācijas gadu visiem ēkas īpašniekiem, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
3.17. | nodokļa maksātājam par nekustamo īpašumu, kuru pastāvīgi un tikai saviem mērķiem lieto sabiedriskā labuma organizācijas | 90 % | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumus: 1.1. ēkas; 1.2. zeme. 2. Par viena dzīvokļa māju, dzīvokļa īpašumu, dzīvojamo telpu grupu dzīvokļa īpašumos nesadalītā mājā un tai piekrītošo zemi atvieglojumus piešķir, ja šajā objektā taksācijas gada 1. janvārī plkst. 0.00 dzīvesvieta nav deklarēta nevienai personai. 3. Nodokļa maksātājs līdz pirmstaksācijas gada 15. decembrim iesniedz Pārvaldē pieteikumu par atvieglojumu piešķiršanu un dokumentus, kas apliecina faktu, ka nekustamā īpašuma objektu pastāvīgi un tikai saviem mērķiem lietos sabiedriskā labuma organizācija, un kuros ietverts nekustamā īpašuma izmantošanas plāns taksācijas gadam. 4. Atvieglojumus piešķir par taksācijas gadu, bet ne ilgāk, kā pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. 5. Ja taksācijas gada laikā tiek pagarināts līguma, ar kuru nekustamais īpašums tiek nodots sabiedriskā labuma organizācijas lietošanā, darbības termiņš, tad nodokļa maksātājs ne vēlāk kā līdz sākotnējā līguma darbības termiņa beigām iesniedz Pārvaldē attiecīgo faktu apliecinošus dokumentus un nekustamā īpašuma izmantošanas plānu atlikušajai taksācijas gada daļai. Uz minēto dokumentu pamata Pārvalde atkārtoti izvērtē atbilstību atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem un atbilstības gadījumā piešķir atvieglojumus atlikušajai taksācijas gada daļai. 6. Nodokļa maksātājs līdz pēctaksācijas gada 1. maijam iesniedz Pārvaldē nekustamā īpašuma izmantošanas atskaiti atbilstoši iesniegtajam plānam par taksācijas gadu, kas apliecina nekustamā īpašuma pastāvīgu lietošanu tikai sabiedriskā labuma organizācijas mērķiem. 7. Ja iesniegtajā atskaitē par taksācijas gadu nav pierādīta nekustamā īpašuma izmantošana atbilstoši atvieglojumu saņemšanas nosacījumiem vai ja atskaite netiek iesniegta noteiktajā termiņā, piešķirtie atvieglojumi par šo taksācijas gadu tiek atcelti. 8. Atvieglojumus piešķir visiem nekustamā īpašuma īpašniekiem, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
3.18. | nodokļa maksātājam par ēkām, kas atrodas valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļu teritorijā – "Rīgas pilsētas vēsturiskais centrs" (valsts aizsardzības Nr. 7442) teritorijā, Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas (UNESCO) Pasaules kultūras un dabas mantojuma vietas Nr. 852 "Rīgas vēsturiskais centrs" teritorijā un tā aizsardzības zonā, "Mežaparks" (valsts aizsardzības Nr. 7444) teritorijā, "Ķīpsalas vēsturiskā apbūve" (valsts aizsardzības Nr. 8327) teritorijā, "Kalnciema ielas koka apbūve" (valsts aizsardzības Nr. 8583) teritorijā un "Pārdaugavas apbūves fragments" (valsts aizsardzības Nr. 7443) teritorijā vai apbūves aizsardzības teritorijās, kas noteiktas Rīgas domes 2005. gada 20. decembra saistošo noteikumu Nr. 34 "Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi" 395. punktā, – Āgenskalns, Bolderāja, Dzegužkalns–Nordeķi, Maskavas priekšpilsēta, Sarkandaugava (I, II, III), Teika, Torņakalns, Vecāķi, Vecmīlgrāvis (Emmas iela), Čiekurkalns, Pleskodāle (I un II), Jaunmīlgrāvis (Ezera iela), Vecdaugava (Airu iela), VEF rūpnieciskā apbūve, Ziemeļblāzmas kultūrvēsturiskais komplekss, kā arī par ēkām, kas ir iekļautas valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā, ārpus šīm teritorijām un: | 1. Objekts, par kuru piešķir
atvieglojumus, ir ēka, kurā: 1.1. būvdarbi veikti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un pabeigti pēc 2013. gada 31. decembra (t. i., būvdarbi pabeigti un ēka pieņemta ekspluatācijā vai veikta atzīme ēkas fasādes apliecinājuma kartē par būvdarbu pabeigšanu); 1.2. diennakts tumšajā laikā tiek nodrošināta izbūvētā ēkas fasādes dekoratīvā apgaismojuma pastāvīga darbība. 2. Nodokļa maksātājs vai nekustamā īpašuma pārvaldnieks pēc būvdarbu pabeigšanas un to pieņemšanas normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā līdz pirmstaksācijas gada 1. oktobrim elektroniski iesniedz Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā noteiktas formas pieteikumu ēkas izvērtēšanai (4. pielikums). Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments līdz taksācijas gada 1. janvārim izvērtē pieteikumu un, ja nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, veic attiecīgu atzīmi Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā. 3. Ja nav zudis vai mainījies atvieglojumu piešķiršanas pamats vai atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, tad nākamajos taksācijas gados nav jāsniedz Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā atkārtots pieteikums, lai saņemtu nekustamā īpašuma atvieglojumus piecu gadu periodā. 4. Atvieglojumus piešķir piecus gadus, sākot ar nākamo taksācijas gadu pēc attiecīgas atzīmes izdarīšanas Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā. Atvieglojumus piešķir par visu taksācijas gadu visiem ēkas īpašniekiem, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
|
3.18.1. | ir veikta ēkas fasāžu pilna atjaunošana vai koka ēkas pilna atjaunošana vai pārbūve, ja tiek saglabāta koka fasāde pret publisko ārtelpu, un ir izbūvēts fasādes dekoratīvais apgaismojums | 50 % | |
3.18.2. | ir veikta ēkas pilna restaurācija, atjaunošana vai pārbūve un ir izbūvēts fasādes dekoratīvais apgaismojums | 70 % | |
3.18.3. | ir veikta koka ēkas pilna restaurācija un ir izbūvēts fasādes dekoratīvais apgaismojums | 90 % | |
3.19. | nodokļa maksātājam par daudzdzīvokļu māju, kurai veikta visu fasāžu siltināšana pēc tās nodošanas ekspluatācijā, vai brīvi stāvošām telpu grupām (dzīvokļiem), kas atrodas šādas ēkas sastāvā | 90 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumu,
ir daudzdzīvokļu mājas vai brīvi stāvošas telpu grupas (dzīvokļi), kurās
būvdarbi veikti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un pabeigti
(t. i., būvdarbi pabeigti un ēka pieņemta ekspluatācijā vai veikta
atzīme ēkas fasādes apliecinājuma kartē par būvdarbu pabeigšanu). Ja objektam visu fasāžu siltināšana veikta pirms 2014. gada 1. janvāra, atvieglojumu piešķiršanas priekšnoteikums ir derīgs ēkas energoefektivitātes sertifikāts, kurā ēkai noteiktā energoefektivitātes klase nav zemāka par C klasi. 2. Par objektu atbilstību atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments veic attiecīgu atzīmi Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā viena mēneša laikā: 2.1. no būvdarbu pabeigšanas un ēkas pieņemšanas ekspluatācijā vai atzīmes veikšanas ēkas fasādes apliecinājuma kartē par būvdarbu pabeigšanu; 2.2. no attiecīga ēkas energoefektivitātes sertifikāta un noteiktas formas pieteikuma (5. pielikums) iesniegšanas Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā elektroniski. 3. Atvieglojumus piešķir visiem ēkas īpašniekiem, sākot ar nākamo taksācijas gadu pēc attiecīgas atzīmes izdarīšanas Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā: 3.1. 10 taksācijas gadus, ja visu fasāžu siltināšana veikta pēc 2013. gada 31. decembra; 3.2. uz ēkas energoefektivitātes sertifikāta derīguma termiņa laiku nepārtrauktu periodu, ja visu fasāžu siltināšana veikta pirms 2014. gada 1. janvāra, bet ne ilgāk kā 10 gadus. |
3.20. | Nodokļa maksātājam, kas ir pašvaldības kapitālsabiedrība, par tās īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošajiem likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3. panta pirmās daļas 2. punktā minētajiem objektiem, ja īres tiesības uz šiem objektiem nav nostiprinātas zemesgrāmatā | 90 % | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumus: 1.1. dzīvojamās mājas neatkarīgi no tā, vai tās ir vai nav sadalītas dzīvokļa īpašumos; 1.2. dzīvojamo māju daļas; 1.3. telpu grupas nedzīvojamās ēkās, kuru lietošanas veids ir dzīvošana; 1.4. telpu grupas, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas). 2. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nekustamā īpašuma atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 3. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudis atvieglojumu piešķiršanas pamats. |
3.21. | nodokļa maksātājam, kas ir pašvaldības kapitālsabiedrība, kura nodarbojas ar zooloģiska un ekoloģiska rakstura zināšanu sniegšanu iedzīvotājiem, par tās īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošo nekustamo īpašumu | 90 % | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumus: 1.1. ēkas; 1.2. zeme. 2. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nekustamā īpašuma atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 3. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudis atvieglojumu piešķiršanas pamats. |
3.22. | nodokļa maksātājam par zemi, kas ir nodota bezatlīdzības lietošanā pašvaldības budžeta iestādei ar mērķi izmantot to teritorijas labiekārtošanai sabiedriskām vajadzībām | 90 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– zeme. 2. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nekustamā īpašuma atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 3. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudis atvieglojumu piešķiršanas pamats. 4. Atvieglojumus piešķir visiem zemes īpašniekiem, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
3.23. | nodokļa maksātājam, kas ir fiziska persona, par nekustamo īpašumu, kas atrodas Rīgas brīvostas teritorijā | 90 % | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumus: 1.1. ēkas; 1.2. zeme. 2. Piešķirto atvieglojumu apmērs vienam nodokļa maksātājam taksācijas gadā nepārsniedz 1000 euro. 3. Par nedzīvojamām ēkām, telpu grupām dzīvojamajās ēkās, kuru lietošanas veids nav dzīvošana, kā arī par šiem objektiem piekritīgo zemi Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz nodokļa maksātāja iesniegumu, kas iesniegts līdz taksācijas gada 15. decembrim. Par pārējiem objektiem Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas datiem par nekustamā īpašuma atbilstību šo saistošo noteikumu nosacījumiem. 4. Atvieglojumus piešķir par visu taksācijas gadu, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
3.24. | nodokļa maksātājam par nekustamo īpašumu, ko sociālo pakalpojumu sniegšanai izmanto organizācija, kam noslēgts sadarbības līgums ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību par šo pakalpojumu sniegšanu Rīgas iedzīvotājiem | 90 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus: 1.1. zeme; 1.2. ēka. 2. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz Rīgas domes Labklājības departamenta atzinumu par nodokļa maksātāja atbilstību atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. 3. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad nekustamais īpašums atbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudis atvieglojumu piešķiršanas pamats. |
3.25. | nodokļa maksātājam par zemi, uz kuras tiek celta jauna daudzdzīvokļu dzīvojamā ēka, jauna biroju ēka vai jauna ražošanas ēka | 70 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– zeme. 2. Pārvalde piešķir atvieglojumus, pamatojoties uz pieteikumu par atvieglojumu piešķiršanu, kas iesniegts līdz taksācijas gada 15. decembrim. 3. Nodokļa maksātājam, kurš ir saimnieciskās darbības veicējs, atvieglojumus piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. 4. Atvieglojumus piešķir ar nākamo mēnesi no būvatļaujas ar izpildītiem būvdarbu uzsākšanas nosacījumiem izsniegšanas brīža līdz ēkas nodošanai ekspluatācijā, bet ne ilgāk kā trīs gadus. 5. Ja būvniecības laikā būvniecības ieceres veids mainās uz tādu, kas neatbilst daudzdzīvokļu dzīvojamajai ēkai, biroju ēkai vai ražošanas ēkai, vai ja ēka netiek nodota ekspluatācijā kā daudzdzīvokļu dzīvojamā ēka, biroju ēka vai ražošanas ēka, piešķirtie atvieglojumi tiek atcelti. |
3.26. | nodokļa maksātājam par jaunuzceltām individuālām dzīvojamām mājām, kas klasificējamas kā gandrīz nulles enerģijas ēkas | 90 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– ēka. 2. Nodokļa maksātājs līdz taksācijas gada 15. decembrim iesniedz Pārvaldē pieteikumu par atvieglojumu piešķiršanu un pievieno ēkas energosertifikātu, kas apliecina ēkas atbilstību gandrīz nulles enerģijas ēkas prasībām. 3. Atvieglojumus piešķir piecus gadus pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā, sākot ar nākamo mēnesi pēc nodokļa maksātāja pieteikuma saņemšanas Pārvaldē, bet ne ilgāk, kā ir derīgs ēkas energosertifikāts. 4. Atvieglojumus piešķir visiem ēkas īpašniekiem, ja pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. |
3.27.
|
nodokļa maksātājam par ēkām, kas uzceltas tādu projektu ietvaros, ko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir atzinusi par prioritārajiem investīciju projektiem | 50 % | 1. Objekts, par kuru piešķir atvieglojumus,
– ēka. 2. Nodokļa maksātājs līdz taksācijas gada 15. decembrim iesniedz Pārvaldē pieteikumu par atvieglojumu piešķiršanu un pievieno dokumentus, kas apliecina faktu, ka ēkas uzceltas tādu projektu ietvaros, ko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir atzinusi par prioritārajiem investīciju projektiem. 3. Atvieglojumus piešķir saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. 4. Atvieglojumus piešķir, sākot ar nākamo mēnesi pēc nodokļa maksātāja pieteikuma saņemšanas Pārvaldē, bet ne ilgāk kā piecus gadus pēc ēkas nodošanas ekspluatācijā. |
3.28. | nodokļa maksātājam, kas atzīts par Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušu personu vai ir piedalījies Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidācijā | 50 % | 1. Objekti, par kuriem piešķir
atvieglojumus: 1.1. dzīvojamās mājas neatkarīgi no tā, vai tās ir vai nav sadalītas dzīvokļa īpašumos; 1.2. dzīvojamo māju daļas; 1.3. telpu grupas nedzīvojamās ēkās, kuru lietošanas veids ir dzīvošana; 1.4. telpu grupas, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas); 1.5. iepriekšminētajiem objektiem piekritīgā zeme. 2. Nodokļa maksātājs ir deklarējis savu dzīvesvietu telpu grupā, par kuru tiek piešķirti atvieglojumi. Atvieglojumus piešķir arī tad, ja nodokļa maksātāja deklarētā dzīvesvieta ir sociālās aprūpes iestādē. 3. Atvieglojumus par saistošo noteikumu 3.28. apakšpunkta atvieglojumu piešķiršanas nosacījumu 1.5. apakšpunktā minēto objektu piešķir tikai tiem nodokļa maksātājiem, kuru īpašumā vai tiesiskajā valdījumā ir ēka (vai tās daļa), kas atrodas uz minētās zemes vienības vai ir funkcionāli saistīta ar to, proporcionāli nodokļa maksātājam piederošajai ēkas daļai. 4. Atvieglojumus par zemes platības daļu, kas piekrīt viena vai divu dzīvokļu dzīvojamai mājai kopā ar ēkām, kuru lietošanas veids ir saistīts ar dzīvošanu (garāžas, autostāvvietas, pagrabi, noliktavas un saimniecības telpas), piešķir platības daļai, kas nav lielāka par 2000 m2 (neatkarīgi no kopīpašnieku skaita). 5. Atvieglojumu piešķiršanas periods sākas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad pastāv vai ir pastāvējusi atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un izbeidzas ar nākamo kalendāro mēnesi pēc tam, kad zudusi atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. 6. Nodokļa maksātājs līdz taksācijas gada 15. decembrim iesniedz Pārvaldē pieteikumu par atvieglojumu piešķiršanu un pievieno dokumentus, kas apstiprina atbilstību atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem. Ja nav zudusi atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, tad nākamajos taksācijas gados nav jāiesniedz Pārvaldē atkārtots pieteikums par atvieglojumu piešķiršanu. |
III. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas ierobežojumi
4. Ja nodokļa maksātājam ir tiesības saņemt atvieglojumus uz likuma un šo saistošo noteikumu pamata vai uz vairāku saistošo noteikumu 3. punktā paredzēto nosacījumu pamata, Pārvalde piešķir atvieglojumus atbilstoši vienam, nodokļa maksātājam vislabvēlīgākajam nosacījumam.
5. Saistošo noteikumu 3.8.–3.27. apakšpunktā minētajam nodokļa maksātājam atvieglojumus piešķir ar nosacījumu, ka līdz taksācijas gada 1. janvārim nodokļa maksātājs vai tā pilnvarotā persona, aizbildnis vai aizgādnis ir reģistrējis oficiālo elektronisko adresi vai sniedzis piekrišanu elektroniskai saziņai ar Pārvaldi ar e-pasta starpniecību un minētais elektroniskās saziņas kanāls ir aktīvs visu taksācijas gadu, izņemot gadījumus, ja:
5.1. persona kļūst par nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju taksācijas gada laikā, – atvieglojumus piešķir ar nākamo mēnesi pēc tam, kad maksātājs vai tā pilnvarotā persona, aizbildnis vai aizgādnis ir reģistrējis oficiālo elektronisko adresi vai sniedzis piekrišanu elektroniskai saziņai ar Pārvaldi ar e-pasta starpniecību, un ja minētais elektroniskās saziņas kanāls ir aktīvs visu atlikušo taksācijas gada daļu;
5.2. nodokļa maksātājs objektīvu iemeslu dēļ nav aktīvs elektroniskajā vidē, viņš līdz taksācijas gada 1. janvārim iesniedz Pārvaldē pamatotu iesniegumu, kurā norādīti objektīvi iemesli, kas liedz nodokļa maksātājam reģistrēt oficiālo elektronisko adresi vai piekrist elektroniskai saziņai ar Pārvaldi ar e-pasta starpniecību. Pārvalde izvērtē iepriekšminēto iesniegumu un, ja tas ir pamatots, konkrētais gadījums uzskatāms par izņēmumu no saistošo noteikumu 5. punkta ievaddaļas nosacījumiem, un nodokļa maksātājam piešķir atvieglojumus par to taksācijas gada periodu, kurā pastāv atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, un turpmāk saziņa ar konkrēto nodokļa maksātāju taksācijas gada ietvaros notiek ar pasta starpniecību.
6. Ja nekustamais īpašums (zeme vai ēka), par kuru saistošo noteikumu 3.8., 3.11., 3.12., 3.14., 3.17., 3.22.–3.25. apakšpunktā minētajam nodokļa maksātājam ir tiesības saņemt atvieglojumus, tikai daļēji atbilst šo saistošo noteikumu prasībām, tad atvieglojumus piešķir tikai par atbilstošo nekustamā īpašuma daļu.
7. Saistošo noteikumu 3.2.–3.10., 3.28. apakšpunktā minētajam nodokļa maksātājam par objektiem – viena dzīvokļa dzīvojamām mājām, dzīvokļa īpašumos nesadalītām divu un vairāku dzīvokļu dzīvojamām mājām un dzīvojamām telpām nedzīvojamās ēkās – atvieglojumus piešķir par telpu grupas platību un tai piekrītošās koplietošanas telpu daļas platību, kas nav lielāka par nodokļa maksātājam piederošajā domājamajā daļā ietilpstošās dzīvojamās platības daļu.
8. Ja nekustamais īpašums tiek izīrēts, iznomāts vai izmantots saimnieciskās darbības veikšanai, atvieglojumu piešķiršanai ir šādi nosacījumi:
8.1. saistošo noteikumu 3.8., 3.23. apakšpunktā minētajam nodokļa maksātājam atvieglojumus nepiešķir par to nekustamā īpašuma daļu, kas tiek izīrēta, iznomāta vai izmantota saimnieciskās darbības veikšanai;
8.2. saistošo noteikumu 3.2.–3.7., 3.9., 3.10., 3.28. apakšpunktā minētajam nodokļa maksātājam atvieglojumus nepiešķir, ja nekustamais īpašums vai tā daļa tiek izīrēta, iznomāta vai izmantota saimnieciskās darbības veikšanai. Par saimniecisko darbību šī apakšpunkta izpratnē ir uzskatāmas arī piespiedu nomas attiecības dalītā īpašuma gadījumā vai uz likuma pamata ir nodibināts reālservitūts, neatkarīgi no tā, vai tiek vai netiek iekasēta nomas maksa vai atlīdzība.
9. Nodokļa maksātājam, kuram ir tiesības uz atvieglojumu saņemšanu saskaņā ar saistošo noteikumu 3. punktu, atvieglojumus nepiešķir, ja jautājuma par atvieglojumu piešķiršanu izskatīšanas brīdī viņam ir nekustamā īpašuma nodokļa parāds, izņemot gadījumus, ja nekustamā īpašuma nodokļa parāds nepārsniedz piešķiramo nodokļa atvieglojumu apmēru.
10. Atvieglojumus nepiešķir par šādiem objektiem:
10.1. zemes vienību, kura netiek uzturēta atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, sākot ar nākamo mēnesi no dienas, kad pieņemts lēmums par zemes vienības atzīšanu par tādu, kas netiek uzturēta atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai;
10.2. nekustamo īpašumu, kurā ir konstatēta patvaļīga būvniecība, sākot ar nākamo kalendāro mēnesi no dienas, kad izdarīta atzīme Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā par nekustamo īpašumu, kurā ir konstatēta patvaļīga būvniecība;
10.3. būvi, kura klasificēta kā vidi degradējoša, sagruvusi vai cilvēku drošību apdraudoša, kā arī par minētajai būvei piekritīgo zemi, sākot ar nākamo mēnesi no dienas, kad pieņemts lēmums par būves klasificēšanu kā vidi degradējošu, sagruvušu vai cilvēku drošību apdraudošu;
10.4. būvi, kuras būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums, kā arī par minētajai būvei piekritīgo zemi, sākot ar nākamo mēnesi no dienas, kad izdarīta atzīme Rīgas domes Vienotajā informācijas sistēmā par būvi, kuras būvniecībā pārsniegts normatīvajos aktos noteiktais kopējais būvdarbu veikšanas ilgums;
10.5. par ēkām, kurām nav veikta pilna kadastrālā uzmērīšana (izņemot viena dzīvokļa mājas).
11. Atvieglojumus nepiešķir par periodu:
11.1. vienu kalendāro gadu no brīža, kad aprēķināta soda nauda saskaņā ar likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 9. panta piekto daļu, jo nav izpildīts pienākums informēt pašvaldību par tiesiskā valdījuma iegūšanu uz nekustamo īpašumu saskaņā ar likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 7. panta otrās daļas 3. punktu;
11.2. par kuru aprēķinātais nokavēto nekustamā īpašuma nodokļa maksājumu parāds iesniegts piespiedu izpildei zvērinātam tiesu izpildītājam.
12. Juridiskās personas pasludināšana par maksātnespējīgu šo saistošo noteikumu izpratnē uzskatāma par atvieglojumu piešķiršanas pamata zušanu.
IV. Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība
13. Nodokļa maksātājam ir pienākums paziņot Pārvaldei, ja viņš vairs neatbilst atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, mēneša laikā no minēto apstākļu iestāšanās brīža, izņemot gadījumus, kad persona ir mainījusi deklarēto dzīvesvietu vai reģistrēta īpašuma tiesību maiņa zemesgrāmatā.
14. Ja nodokļa maksātājs ir izpildījis saistošo noteikumu 13. punkta nosacījumus, Pārvalde aprēķina nekustamā īpašuma nodokli nepamatoti piešķirto atvieglojumu apmērā, papildus aprēķināto summu sadalot likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" noteiktajos maksāšanas termiņos.
15. Ja nodokļa maksātājs savā pieteikumā vai rakstiskā apliecinājumā ir sniedzis nepatiesas ziņas par sevi vai saviem ģimenes locekļiem vai ir pārkāpis saistošo noteikumu 13. punktu, Pārvalde aprēķina nekustamā īpašuma nodokli nepamatoti piešķirto atvieglojumu apmērā, papildus aprēķināto summu sadalot likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" noteiktajos maksāšanas termiņos, kā arī aprēķinot nokavējuma naudu.
16. Saistošo noteikumu 14. un 15. punktā noteiktajos gadījumos nekustamā īpašuma nodokli nepārrēķina, ja pārrēķināmā summa nepārsniedz 10 euro.
V. Noslēguma jautājumi
17. Informācija, kas ir Pārvaldes rīcībā par nodokļa maksātāja un nekustamā īpašuma atbilstību atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem, atkārtoti nav jāiesniedz.
18. Termiņš pieteikumu iesniegšanai par atvieglojumu piešķiršanu uz saistošo noteikumu 3.17. apakšpunkta pamata par 2022. taksācijas gadu ir 2022. gada 31. marts.
19. Rīgas domes Vienotās informācijas sistēmas atzīmi, kas ir izdarīta uz 2022. gada 1. janvāri, par saistošo noteikumu 3.11., 3.15.–3.18. apakšpunktā minēto nodokļa maksātāju atbilstību atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem 2022. gadam, ņem vērā, piešķirot atvieglojumus par 2022. gadu.
20. Saistošo noteikumu 3.24.–3.28. apakšpunkts un 5. punkts stājas spēkā no 2023. gada 1. janvāra.
21. Ja saistošo noteikumu 3.8.–3.27. apakšpunktā minētais nodokļu maksātājs līdz 2023. gada 15. decembrim reģistrē oficiālo elektronisko adresi vai piekrīt elektroniskai saziņai ar Pārvaldi ar e-pasta starpniecību vai iesniedz saistošo noteikumu 5.2. apakšpunktā minēto iesniegumu, tad atvieglojumi tiek piešķirti par visu 2023. taksācijas gada periodu, kurā pastāvējusi atbilstība atvieglojumu piešķiršanas nosacījumiem.
22. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2019. gada 18. decembra saistošos noteikumos Nr. 111 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Rīgā" (Latvijas Vēstnesis, 2020, Nr. 20, Nr. 227).
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis
1. pielikums
Rīgas domes 2021. gada 15. decembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 109
Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta
Vides pārvaldei
Brīvības ielā 49/53, Rīgā, LV-1010
(iesniedzējs: nosaukums/vārds, uzvārds) | |
(reģistrācijas Nr./personas kods) | |
(adrese) | |
(e-pasts) | |
(tālrunis) |
PIETEIKUMS
1. |
, |
||
(nosaukums/ vārds, uzvārds) | (reģistrācijas Nr./personas kods) |
ir nekustamā īpašuma nodokļa maksātājs par zemi _________________ ielā ______, Rīgā, kadastra apzīmējums 0100-_____-________, kas ietilpst īpaši aizsargājamā dabas teritorijā
. | |
(kategorija, nosaukums) |
2. Ar šo pieteikumu | |
(nosaukums/ vārds, uzvārds) |
__________________________________ apliecina, ka 1. punktā minētā zeme tiek apsaimniekota atbilstoši īpaši aizsargājamo dabas teritoriju normatīvo aktu prasībām un bez ierobežojuma pieejama sabiedrībai, tādējādi atbilst Rīgas domes ______ saistošo noteikumu Nr.___ "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Rīgā" 3.11. apakšpunkta nosacījumiem atvieglojumu piešķiršanai.
Apliecinu, ka visas manis sniegtās ziņas ir patiesas, un vienlaicīgi apņemos mēneša laikā informēt Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldi par jebkurām izmaiņām, kuru rezultātā zeme vairs neatbilst iepriekšminēto saistošo noteikumu 3.11. apakšpunkta prasībām.
Esmu informēts(-a), ka maksāšanas paziņojumu saņemšu līdz nākamā taksācijas gada 15. februārim.
(iesniedzēja paraksts un atšifrējums) | (datums) |
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis
2. pielikums
Rīgas domes 2021. gada 15. decembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 109
Rīgas domes
Pašvaldības ieņēmumu pārvaldei
pip@riga.lv
(iesniedzējs: nosaukums/vārds, uzvārds) | |
(reģistrācijas Nr./personas kods) | |
(adrese) | |
(e-pasts) | |
(tālrunis) |
PIETEIKUMS
Lūdzu piešķirt atvieglojumu par ēku | , Rīgā, | |
(adrese) |
, kas atbilst Rīgas domes _______ saistošo noteikumu Nr.____ | |
(kadastra apzīmējums) |
"Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Rīgā" 3.15. apakšpunktā minētajiem kritērijiem nodokļa atvieglojumu saņemšanai.
Apliecinu, ka:
1. Ēka, kas iekļauta valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā ar valsts aizsardzības Nr.___________, tiek saglabāta atbilstoši normatīvajiem aktiem par kultūras pieminekļu aizsardzību.
2. Nodokļa maksātājs par 1. punktā minēto ēku ir:
(nosaukums/vārds, uzvārds; reģistrācijas Nr./personas kods) |
3. Mēneša laikā informēšu Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldi un Rīgas domes Pašvaldības ieņēmumu pārvaldi par jebkurām izmaiņām nekustamajā īpašumā, kuru rezultātā ēka vairs neatbilst minēto saistošo noteikumu 3.15. apakšpunkta prasībām.
Pieteikumam pievienoti (vajadzīgo atzīmēt):
Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes atzinums; | ||
citi dokumenti: | ||
Esmu informēts(-a), ka maksāšanas paziņojumu saņemšu līdz nākamā taksācijas gada 15. februārim.
Atbilde uz šo pieteikumu nav nepieciešama.
(iesniedzēja paraksts un atšifrējums) | (datums) |
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis
3. pielikums
Rīgas domes 2021. gada 15. decembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 109
Rīgas domes
Pilsētas attīstības departamentam
pad@riga.lv
(iesniedzējs: nosaukums/vārds, uzvārds) | |
(reģistrācijas Nr./personas kods) | |
(adrese) | |
(e-pasts) | |
(tālrunis) |
PIETEIKUMS
Lūdzu izvērtēt ēkas | , Rīgā, | , | ||
(adrese) | (kadastra apzīmējums) |
atbilstību Rīgas domes ______ saistošo noteikumu Nr.___ "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Rīgā" 3.16. apakšpunktā minētajiem kritērijiem nodokļa atvieglojumu saņemšanai par ______ un ______ taksācijas gadu.
Apliecinu, ka:
1. Minētā ēka, kas atzīta par pilsētvides kultūrvēsturisko vērtību veidojošo vēsturisko apbūvi, kurai noteikta kultūrvēsturiski nozīmīga, autentiska apbūves fronte, tiek saglabāta atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām Rīgas vēsturiskā centra un tā aizsardzības zonas teritorijā esošās vēsturiskās apbūves un kultūrvēsturiskās vides saglabāšanai.
2. Nodokļa maksātājs par 1. punktā minēto nekustamo īpašumu ir:
(nosaukums/vārds, uzvārds; reģistrācijas Nr./personas kods) |
3. Mēneša laikā informēšu Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentu par jebkurām izmaiņām nekustamajā īpašumā, kuru rezultātā ēka vairs neatbilst iepriekšminēto saistošo noteikumu 3.16. apakšpunkta prasībām.
Pieteikumam pievienoti (vajadzīgo atzīmēt):
ēkas fasāžu fotogrāfijas; | ||
citi dokumenti: | ||
Esmu informēts(-a), ka maksāšanas paziņojumu saņemšu līdz nākamā taksācijas gada 15. februārim.
Atbilde uz šo pieteikumu nav nepieciešama.
(iesniedzēja paraksts un atšifrējums) | (datums) |
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis
4. pielikums
Rīgas domes 2021. gada 15. decembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 109
Rīgas domes
Pilsētas attīstības departamentam
pad@riga.lv
(iesniedzējs: nosaukums/vārds, uzvārds) | |
(reģistrācijas Nr./personas kods) | |
(adrese) | |
(e-pasts) | |
(tālrunis) |
PIETEIKUMS
Lūdzu izvērtēt ēkas | , Rīgā, | , | ||
(adrese) | (kadastra apzīmējums) |
atbilstību Rīgas domes ______ saistošo noteikumu Nr.___ "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Rīgā" 3.18.1., 3.18.2., 3.18.3. apakšpunktā minētajiem kritērijiem nodokļa atvieglojumu saņemšanai.
Apliecinu, ka:
1. Minētā ēka atrodas (vajadzīgo atzīmēt)
valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa teritorijā:
"Rīgas pilsētas vēsturiskais centrs" (valsts aizsardzības Nr. 7442);
UNESCO Pasaules kultūras un dabas mantojuma vietas Nr. 852 "Rīgas vēsturiskais centrs" aizsardzības zonā;
"Mežaparks" (valsts aizsardzības Nr. 7444);
"Ķīpsalas vēsturiskā apbūve" (valsts aizsardzības Nr. 8327);
"Kalnciema ielas koka apbūve" (valsts aizsardzības Nr. 8583);
"Pārdaugavas apbūves fragments" (valsts aizsardzības Nr. 7443);
apbūves aizsardzības teritorijā:
Āgenskalns;
Bolderāja;
Dzegužkalns–Nordeķi;
Maskavas priekšpilsēta;
Sarkandaugava (I, II, III);
Teika;
Torņakalns;
Vecāķi;
Vecmīlgrāvis (Emmas iela);
Čiekurkalns;
Pleskodāle (I un II);
Jaunmīlgrāvis (Ezera iela);
Vecdaugava (Airu iela);
VEF rūpnieciskā apbūve;
Ziemeļblāzmas kultūrvēsturiskais komplekss;
ēka ir valsts aizsargājams kultūras piemineklis ārpus šīm teritorijām,
ir pabeigti šādi būvdarbi: | |
datums |
(vajadzīgo atzīmēt)
veikta ēkas fasāžu pilna atjaunošana vai koka ēkas pilna atjaunošana vai pārbūve un izbūvēts fasādes dekoratīvais apgaismojums; | |
veikta ēkas pilna restaurācija, atjaunošana vai pārbūve un izbūvēts fasādes dekoratīvais apgaismojums; | |
veikta koka ēkas pilna restaurācija un izbūvēts fasādes dekoratīvais apgaismojums. |
2. Nodokļa maksātājs par 1. punktā minēto ēku ir:
(nosaukums/vārds, uzvārds; reģistrācijas Nr./personas kods) |
3. Mēneša laikā informēšu Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentu par jebkurām izmaiņām nekustamajā īpašumā, kuru rezultātā ēkai vairs nav piešķirams atvieglojums. Par jebkurām izmaiņām nekustamajā īpašumā, kuru rezultātā ēkai-arhitektūras piemineklim vairs nav piešķirams atvieglojums, mēneša laikā informēšu arī Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldi.
Pieteikumam pievienoti (vajadzīgo atzīmēt):
ēkas fasāžu fotogrāfijas; | ||
citi dokumenti: | ||
Esmu informēts(-a), ka maksāšanas paziņojumu saņemšu līdz nākamā taksācijas gada 15. februārim.
(iesniedzēja paraksts un atšifrējums) | (datums) |
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis
5. pielikums
Rīgas domes 2021. gada 15. decembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 109
Rīgas domes
Pilsētas attīstības departamentam
pad@riga.lv
(iesniedzējs: nosaukums/vārds, uzvārds) | |
(reģistrācijas Nr./personas kods) | |
(adrese) | |
(e-pasts) | |
(tālrunis) |
PIETEIKUMS
Lūdzu izvērtēt ēkas _________________________ (adrese) Rīgā, _____________(kadastra apzīmējums), atbilstību Rīgas domes ______ saistošo noteikumu Nr.___ "Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Rīgā" 3.19. apakšpunktā minētajiem kritērijiem nodokļa atvieglojumu saņemšanai.
Apliecinu, ka:
1. Ēkai ir veikta visu fasāžu siltināšana (būvdarbi pabeigti ______________ (datums)) un ir saņemts energoefektivitātes sertifikāts (__________________________ (datums, numurs, klase)).
2. Nodokļa maksātājs par 1. punktā minēto nekustamo īpašumu ir: |
(nosaukums/vārds, uzvārds; reģistrācijas Nr./personas kods). |
Pieteikumam pievienots (vajadzīgo atzīmēt):
energoefektivitātes sertifikāts;
citi dokumenti:
Esmu informēts(-a), ka maksāšanas paziņojumu saņemšu līdz nākamā taksācijas gada 15. februārim.
(iesniedzēja paraksts un atšifrējums) | (datums) |
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2021. gada 15. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 109
"Par nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Rīgā"
1. Īss saistošo noteikumu satura izklāsts Ar Rīgas domes Finanšu un administratīvo lietu komitejas 2021. gada 8. aprīļa lēmumu tika izveidota Nekustamā īpašuma nodokļa politikas komisija, kuras mērķis bija sagatavot priekšlikumus nekustamā īpašuma nodokļa politikas pārskatīšanai un īstenošanai atbilstoši Rīgas iedzīvotāju ilgtermiņa interesēm. Pārskatot līdzšinējo Rīgas domes 2019. gada 18. decembra saistošo noteikumu Nr. 111 "Nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtība Rīgā" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr. 111) regulējumu, konstatēta nepieciešamība tos precizēt un papildināt. Ņemot vērā nepieciešamo izmaiņu apjomu, ir izstrādāti jauni saistošie noteikumi, kas turpmāk regulēs nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršanas kārtību Rīgā. Saistošajos noteikumos saglabātas līdz šim spēkā esošās nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu kategorijas, kā arī ieviestas piecas jaunas atvieglojumu kategorijas. 1.1. Jaunās nekustamā īpašuma nodokļa kategorijas: 1.1.1. nodokļa maksātājam par nekustamo īpašumu, ko pakalpojumu sniegšanai izmanto organizācija, kurai noslēgts sadarbības līgums ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību par šo pakalpojumu sniegšanu Rīgas iedzīvotājiem; 1.1.2. nodokļa maksātājam par zemi, uz kuras tiek celta jauna daudzdzīvokļu dzīvojamā ēka, jauna biroju ēka vai jauna ražošanas ēka; 1.1.3. nodokļa maksātājam par jaunuzceltām individuālām dzīvojamām mājām, kas klasificējamas kā gandrīz nulles enerģijas ēkas; 1.1.4. nodokļa maksātājam par ēkām, kas uzceltas tādu projektu ietvaros, ko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir atzinusi par prioritārajiem investīciju projektiem; 1.1.5. nodokļa maksātājam, kurš atzīts par Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušu personu vai ir piedalījies Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidācijā. 1.2. Būtiskākās izmaiņas, salīdzinot ar līdzšinējo regulējumu: 1.2.1. tiek paplašinātas iespējas piešķirt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus tiem pensionāriem un personām ar invaliditāti, kas dzīvo komunālajos dzīvokļos; 1.2.2. tiek paplašināts to nekustamo īpašumu loks, par kuriem var saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus, ja konkrētais īpašums tiek izmantots sabiedriskā labuma organizācijas mērķu sasniegšanai, kā arī samazinātas iespējas manipulēt ar nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem. Vienlaikus tiek mainīta pieteikšanās kārtība šo nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu saņemšanai, kā arī ieviesta atskaitīšanās sistēma par konkrētā īpašuma reālo izmantošanu taksācijas gadā; 1.2.3. tiek ieviests jauns priekšnoteikums atvieglojumu saņemšanai, proti, līdz taksācijas gada 1. janvārim nodokļa maksātājam vai tā pilnvarotai personai, aizbildnim vai aizgādnim ir jābūt reģistrējušam oficiālo elektronisko adresi vai piekritušam saziņai ar Rīgas domes Pašvaldības ieņēmumu pārvaldi (turpmāk – Pārvalde) ar e-pasta starpniecību un vienam no minētajiem elektroniskās saziņas kanāliem ir jābūt aktīvam visu taksācijas gadu. Norādītā prasība netiek attiecināta uz saistošo noteikumu 3.1.–3.7. apakšpunktā un 3.28. apakšpunktā minētajiem nodokļa maksātājiem (t. i., maznodrošinātajiem, pensionāriem, invalīdiem, kā arī Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušajiem vai šīs avārijas seku likvidatoriem). |
2. Saistošo noteikumu nepieciešamības pamatojums 2.1. Jaunās nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu kategorijas: 2.1.1. saskaņā ar saistošo noteikumu Nr. 111 regulējumu nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus varēja saņemt par nekustamo īpašumu, kuru patstāvīgi un tikai savām vajadzībām lieto sabiedriskā labuma organizācijas. Vienlaikus konstatējams, ka tikai daļai no Rīgas valstspilsētas pašvaldības sadarbības partneriem, proti, organizācijām, kas sniedz sociālos pakalpojumus, ir sabiedriskā labuma organizācijas statuss. Ņemot vērā iepriekšminēto, ar saistošajiem noteikumiem noteikts, ka nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi tiks piešķirti arī par tiem nekustamajiem īpašumiem, ko sociālo pakalpojumu sniegšanai izmanto Rīgas valstpilsētas pašvaldības sadarbības partneri. Tādējādi tiek nodrošināts atbalsts tiem Rīgas valstspilsētas pašvaldības sadarbības partneriem, ar kuru starpniecību pašvaldība īsteno savu pienākumu sniegt sociālos pakalpojumus vai palīdzību iedzīvotājiem un kuru darbība rada sabiedrisko labumu Rīgas valstpilsētas pašvaldībai. Jāuzsver, ka nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršana pašvaldības sociālo pakalpojumu sniedzējiem rezultēsies zemākās sociālo pakalpojumu izmaksās un šādas papildu nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu saņēmēju kategorijas izveidošana būtiski nesamazinās kopējo Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetu; 2.1.2. izvērtējot Rīgā pieejamo nekustamo īpašumu klāstu, konstatējams, ka pilsētā trūkst lielu A klases biroju telpu, kā arī kvalitatīvu un modernu dzīvojamo telpu. Kvalitatīvu mājokļu un labi apmaksātu darba vietu trūkums veicina iedzīvotāju skaita samazināšanos Rīgas valstspilsētas pašvaldībā, jo daļa iedzīvotāju izvēlas dzīvot Rīgai blakus esošajās pašvaldībās. Nekustamā īpašuma nodokļa politika ir uzskatāma par vienu no efektīvākajiem instrumentiem, ar kuras palīdzību atbilstoši teritorijas attīstības un teritorijas sakārtošanas principam veicina daudzdzīvokļu ēku, biroju ēku un ražošanas ēku būvniecību, kā arī pilsētvides sakārtošanu un attīstību kopumā. Saistošajos noteikumos ietverot nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus par zemi, uz kuras tiek celta jauna daudzdzīvokļu dzīvojamā ēka, jauna biroju ēka vai jauna ražošanas ēka, tiek samazināts nekustamā īpašuma nodokļu slogs šo ēku būvniecības periodā. Plānots, ka minētais regulējums veicinās jaunu būvniecības projektu uzsākšanu un īstenošanu, tādējādi ilgtermiņā palielinot iedzīvotājiem pieejamo dzīvojamo platību, kā arī palielinot darba vietu skaitu birojos un ražošanas nozarē. Papildus jāuzsver, ka atvieglojumi uz saistošo noteikumu 3.25. apakšpunkta pamata tiks piešķirti, tikai sākot no 2023. gada 1. janvāra, tādējādi attīstītājiem būs pietiekami daudz laika, lai pieņemtu lēmumus par daudzdzīvokļu dzīvojamo ēku, biroja ēku un ražošanas ēku būvniecību, ņemot vērā ar nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem nodrošināto atbalstu šādiem projektiem. Vienlaikus jānorāda, ka konkrēto atvieglojumu piešķiršana praksē tiks saistīta ar to pamatmērķi, proti, veicināt noteikta veida ēku būvniecību, tādēļ saistošo noteikumu tekstā iekļauta atruna par to, ka, ja būvniecības procesa laikā būvniecības ieceres veids mainās uz tādu, kas neatbilst daudzdzīvokļu dzīvojamai ēkai, biroju ēkai vai ražošanas ēkai vai ja ēka netiek nodota ekspluatācijā kā daudzdzīvokļu dzīvojamā ēka, biroju ēka vai ražošanas ēka, tad piešķirtie atvieglojumi tiks atcelti atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23. panta otrās daļas nosacījumiem. Prognozējams, ka jaunās nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu kategorijas negatīvā ietekme uz nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumiem tiks kompensēta ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu palielinājumu nākotnē; 2.1.3. atbilstoši gaisa kvalitātes mērījumu stacijās veiktajiem mērījumiem viena no Latvijas pilsētām, kurā konstatētas lielākās gaisa kvalitātes problēmas un Pasaules Veselības organizācijas standartiem neatbilstoša gaisa kvalitāte, ir Rīga, turklāt galvaspilsētā tiek pārsniegti arī robežlielumi, kas noteikti Eiropas Savienības tiesību aktos par gaisa kvalitāti. Ņemot vērā iepriekšminēto, ir nepieciešams samazināt CO2 izmešus un ieviest "zaļākus" risinājumus pilsētvidē, tajā skaitā arī tās apbūvē, tāpēc ir būtiski palielināt to ēku skaitu, kas klasificējamas kā gandrīz nulles enerģijas ēkas. Saskaņā ar saistošajiem noteikumiem atvieglojumus turpmāk varēs saņemt par jaunuzceltām individuālām dzīvojamām mājām, kas klasificējamas kā gandrīz nulles enerģijas ēkas. Tādējādi ar minētajiem nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem tiek veicināta ļoti zema enerģijas patēriņa jeb gandrīz nulles enerģijas ēku būvniecība, vienlaikus uzlabojot vides kvalitāti, t. sk. gaisa kvalitāti, samazinot tā piesārņošanu ar kaitīgiem izmešiem, mazinot klimata pārmaiņas un globālo sasilšanu; 2.1.4. ņemot vērā to, ka ar Ministru kabineta 2021. gada 4. februāra noteikumu Nr. 83 "Noteikumi par prioritāro investīciju projektu apkalpošanu" 2. punktu valstī ir noteikti prioritāro investīciju projektu sektori, paredzot nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus par ēkām, kas uzceltas tādu projektu ietvaros, ko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ir atzinusi par prioritārajiem investīciju projektiem, tiek sniegts atbalsts augstas pievienotās vērtības investīciju projektiem, tādējādi līdzdarbojoties Latvijas ekonomikas straujākas atgūšanās no Covid-19 krīzes veicināšanā un ekonomiskās situācijas uzlabošanā, kā arī investīciju piesaistes paātrināšanā un Latvijas konkurētspējas paaugstināšanā. Prognozējams, ka jaunās nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu kategorijas negatīvā ietekme uz nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumiem tiks kompensēta ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumu palielinājumu nākotnē; 2.1.5. konstatējams, ka dažādu apstākļu dēļ ne visi Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušie vai šīs avārijas seku likvidatori varēja saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus uz saistošo noteikumu Nr. 111 regulējuma pamata. Saskaņā ar saistošajiem noteikumiem atvieglojumus turpmāk varēs saņemt nodokļa maksātāji, kas atzīti par Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušām personām vai ir piedalījušies Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidācijā, neatkarīgi no tā, vai šim nodokļa maksātājam ir pensionāra vai invalīda statuss vai nav minētā statusa. Šādā veidā tiek nodrošināts papildu atbalsts personām, kurām Černobiļas atomelektrostacijas avārijas vai tās seku likvidēšanas rezultātā ir nodarīts kaitējums veselībai, kas turpina saasināties, minētajām personām novecojot. 2.2. Jauni nosacījumi nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem: 2.2.1. praksē konstatētas situācijas, ka dažkārt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu piešķiršana būtu nepieciešama un samērīga arī vēsturiski radušās situācijās, kad nodokļa maksātājs formāli neatbilda kādam no saistošajos noteikumos Nr. 111 ietvertajiem kritērijiem. Piemēram, komunālajā dzīvoklī dzīvojošs vientuļš pensionārs formāli ir dzīvesvietu deklarējis mājoklī kopā ar citām personām, bet pēc būtības tā ir atsevišķa mājsaimniecība. Ar saistošajiem noteikumiem 3.2.–3.7. apakšpunkts tiek papildināts ar atrunu, kas atsevišķos gadījumos pieļauj izņēmumus no vispārējām personu deklarēšanās prasībām, kas izvirzītas nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu saņemšanai. Vienlaikus, ņemot vērā iepriekšminētā nosacījuma izņēmuma raksturu, Pārvalde saglabā tiesības izvērtēt katru situāciju atsevišķi, lai nodrošinātu pieņemtā lēmuma atbilstību reālajiem apstākļiem, proti, izvērtējot, vai starp kopīpašniekiem nepastāv radniecības saites, kā arī ņemot vērā, vai un kādi pierādījumi apstiprina atsevišķu mājsaimniecību pastāvēšanas faktu (piemēram, atsevišķi rēķini par komunālajiem pakalpojumiem); 2.2.2. līdz šim saskaņā ar saistošo noteikumu Nr. 111 3.17. apakšpunktu nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus varēja saņemt par nekustamo īpašumu, kuru pastāvīgi un tikai savām vajadzībām lieto sabiedriskā labuma organizācija. Ar veiktajām izmaiņām tiek paplašināts to nekustamo īpašumu loks, par kuriem var saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus. Tāpat praksē bieži konstatētas situācijas, kad dažādos dzīvojamos objektos epizodiski notiek kādas sabiedriskā labuma organizācijas darbība, piemēram, kādā dzīvoklī dažas reizes mēnesī notiek biedrības sapulce. Šādos gadījumos nav pamatoti un nav samērīgi par šādu nekustamā īpašuma objektu piešķirt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus 90 % apmērā. Tādējādi secināms, ka pastāvošais plašais regulējums veicināja fiktīvu shēmu veidošanu saistībā ar nekustamo īpašumu nodošanu sabiedriskā labuma organizācijām. Fiktīva līguma slēgšana ar sabiedriskā labuma organizāciju tika uzskatīta par efektīvu shēmu, kā var samazināt nekustamā īpašuma nodokļa maksājumus par dzīvojamo platību, kurai jau tā tiek piemērota samazinātā nodokļa likme 0,2–0,6 % apmērā. Lai novērstu iespējas manipulēt ar nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumiem, līdzšinējais regulējums tiek precizēts, nosakot, ka, ja sabiedriskā labuma organizācijai nodots nekustamais īpašums, kura Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētais lietošanas veids ir dzīvošana, tad turpmāk atvieglojumus varēs saņemt tikai par tādiem dzīvojamiem objektiem un tiem piekrītošo zemi, kuros taksācijas gada 1. janvārī nav deklarēta nevienas personas dzīvesvieta. Turklāt, ņemot vērā, ka efektīvi funkcionējošas sabiedriskā labuma organizācijas plāno savu darbību, turpmāk pieteikums atvieglojumu saņemšanai kopā ar plānoto nekustamā īpašuma izmantojumu konkrētā taksācijas gadā būs jāiesniedz Pārvaldē jau līdz pirmstaksācijas gada 15. decembrim un atvieglojumu piešķiršanas periods būs viss taksācijas gads. Par 2022. taksācijas gadu termiņš iepriekšminēto dokumentu iesniegšanai tiek noteikts 2022. gada 31. marts. Ar saistošajiem noteikumiem tiek paredzēta iespēja, savlaicīgi iesniedzot attiecīgos dokumentus Pārvaldē, turpināt saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus par nekustamo īpašumu, ko lieto sabiedriskā labuma organizācija, ja taksācijas gada laikā beidzas tā līguma darbības termiņš, ar ko īpašums tiek nodots sabiedriskā labuma organizācijai, un šī līguma darbība tiek pagarināta. Vienlaikus tiek ieviests pienākums līdz pēctaksācijas gada 1. maijam iesniegt Pārvaldē pārskatu, kurā informē un sniedz pierādījumus par nekustamā īpašuma reālās izmantošanas atbilstību sākotnējam plānam konkrētajā taksācijas gadā. Iepriekšminētā pārskata neiesniegšana noteiktajā termiņā ir pamats atvieglojumu atcelšanai par visu iepriekšējo taksācijas gadu; 2.2.3. precizēts tas nekustamā īpašuma objekts, kurā uz taksācijas gada 1. janvāri jābūt nodokļa maksātāja vai tā laulātā un bērnu deklarētajām adresēm, lai varētu saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus uz saistošo noteikumu 3.8. apakšpunkta pamata, nosakot, ka minētajām personām ir pienākums kopā būt deklarējušām savu dzīvesvietu telpu grupā. Tādējādi tiek novērstas līdzšinējā praksē konstatētās situācijas, kad ģimenei ar bērniem pieder nekustamais īpašums ar vairākām telpu grupām (piemēram, daudzdzīvokļu ēka) un, deklarējot katru ģimenes locekli atsevišķā telpu grupā, nodokļa maksātājs apgalvo, ka visu minēto personu dzīvesvietas ir deklarētas vienā nekustamajā īpašumā un tādējādi pastāv pamats piešķirt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus par visu ēku, lai gan tajā ietilpst vairākas telpu grupas (dzīvokļi). Ar saistošo noteikumu ieviestajām izmaiņām tiek nodrošināta vienlīdzīga attieksme starp saistošo noteikumu 3.8. apakšpunktā ietverto nodokļa maksātāju kategoriju un citām atvieglojumu saņēmēju kategorijām un panākts, ka arī ģimenes ar bērniem saņem nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus tikai par to dzīvokli vai viena dzīvokļa māju, kurā tie kopā ir deklarējuši savas dzīvesvietas, bet nevis vairākiem ģimenes īpašumā esošiem dzīvokļiem; 2.2.4. jau iepriekš nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi saistošo noteikumu Nr. 111 3.15. un 3.16. apakšpunktā minētajām nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju kategorijām tika piešķirti uz elektronisko iesniegumu pamata. Lai turpinātu palielināt elektroniskās dokumentu aprites īpatsvaru, taupītu Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžeta līdzekļus un dabas resursus, ar saistošajiem noteikumiem elektroniska saziņas kanāla esamība turpmāk tiek izvirzīta kā priekšnoteikums nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu saņemšanai. Saistošajos noteikumos ietvertie ierobežojumi neattiecina elektroniskās saziņas pienākumu uz tiem nodokļa maksātājiem, kas dažādu objektīvu apsvērumu dēļ var nebūt spējīgi efektīvi darboties elektroniskajā vidē (piemēram, maznodrošinātajiem, pensionāriem, invalīdiem un ar viņiem kopā dzīvesvietu deklarējušajām personām, kā arī Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušajiem vai šīs avārijas seku likvidatoriem). Tāpat paredzēta iespēja ierobežojumus neattiecināt uz citiem nodokļa maksātājiem, kas neietilpst iepriekšminētajā uzskaitījumā, ja viņas līdz taksācijas gada 1. janvārim vēršas Pārvaldē ar attiecīgu iesniegumu, kurā sniegti objektīvi iemesli, kuru dēļ nodokļa maksātājs nav aktīvs elektroniskajā vidē (nav nepieciešamās spējas, prasmes vai nav pieejami interneta pakalpojumi). Jāuzsver, ka nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumi ir izņēmuma situācija no vispārējās nodokļa maksāšanas kārtības, tādēļ ir pamatoti prasīt nekustamā īpašuma nodokļa maksātāja līdzdarbību konkrētā atbalsta saņemšanā. Turklāt jāpiemin, ka jebkuram nekustamā īpašuma nodokļa maksātājam, kas spēj efektīvi darboties elektroniskajā vidē, ir iespējas ar minimālu laika patēriņu un pūlēm nodibināt elektronisko saziņas kanālu dokumentu apritei ar Pārvaldi. Tātad, lai gan minētais priekšnoteikums tieši skars lielāko daļu nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju, kas vēlas saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumus, tomēr uzskatāms, ka tas ir samērīgs ar tā ieviešanas mērķi. Ņemot vērā, ka nav iespējams noteikt konkrētus datumus, kad nodokļa maksātājam tiks sūtīti ar nekustamā īpašuma nodokli saistītie dokumenti, un lai nodrošinātu reālu iespēju veikt saziņu elektroniski, ar saistošajiem noteikumiem tiek ieviesta prasība, ka elektroniskās saziņas kanāls ir reģistrēts līdz taksācijas gada 1. janvārim un ir aktīvs visu taksācijas gadu. Vienlaikus priekšnoteikums par elektroniskā saziņas kanāla nodibināšanu un esību ir attiecināms arī uz nekustamā īpašuma nodokļa maksātāju pilnvarotajām personām, aizbildņiem un aizgādņiem. Papildus jāvērš uzmanība uz faktu, ka 2023. taksācijas gads ir uzskatāms par pārejas periodu, kad atvieglojumi tiks piešķirti par visu taksācijas gadu, ja elektroniskās saziņas kanāls tiks reģistrēts līdz 2023. gada 15. decembrim. |
3. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
pašvaldības budžetu Saistošo noteikumu ieviešanai būs nepieciešami būtiski pilnveidojumi nekustamā īpašuma nodokļa aprēķināšanas un administrēšanas sistēmā NINO. Šo pilnveidojumu provizoriskās izmaksas – 71 000 euro (papildus nepieciešams izvērtēt iespēju automātiski pārņemt datus no Būvniecības informatīvās sistēmas un attiecīgu pilnveidojumu izmaksas). |
4. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā Saistošie noteikumi attīsta uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. |
5. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
administratīvajām procedūrām Saistošajiem noteikumiem ir nebūtiska ietekme uz administratīvajām procedūrām. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām Saistošo noteikumu izstrādes procesā ir notikušas konsultācijas ar Nekustamā īpašuma attīstītāju alianses, biedrības "Free Riga" pārstāvjiem. |
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis