Labklājības ministrija
Rīkojums Nr. 272
Rīgā 1998. gada 5. novembrīPar minimālajām prasībām
sociālajai aprūpei mājās
Izdots saskaņā ar likuma
"Par sociālo palīdzību" 10. panta trešo daļu un
Ministru kabineta 1997. gada 5 augusta noteikumu nr. 286
"Labklājības ministrijas nolikums" 3.5. apakšpunktu
Lai nodrošinātu sociālās palīdzības pakalpojumu sniegšanu pēc vienotiem principiem, veicinātu pakalpojumu saņēmēju vajadzību labāku apmierināšanu un uzlabotu sociālās palīdzības pakalpojumu sniedzēju darba kvalitāti:
1. Apstiprināt minimālās prasības sociālajai aprūpei mājās (pielikums).
2. Noteikt, ka minimālās prasības attiecas uz pašvaldību iestādēm, kas sniedz iedzīvotājiem sociālo aprūpi mājās (turpmāk — "pakalpojumi") vai gatavojas uzsākt šādu pakalpojumu sniegšanu.
3. Pašvaldību iestādēm, kuras sniedz pakalpojumus, līdz katra gada 1. martam sagatavot pārskatu par minimālo prasību izpildi iepriekšējā gadā un iesniegt to Labklājības ministrijas Sociālās palīdzības fondam.
4. Valsts un pašvaldību institūcijām, kuras pārrauga un kontrolē pakalpojumu sniegšanu, izmantot sagatavoto pārskatu pārraudzībai un pakalpojumu kvalitātes novērtēšanai.
5. Rīkojums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
6. Minimālās prasības ir jāizpilda līdz 2000. gada 1. janvārim un jāpiemēro tās arī turpmāk.
Labklājības ministrs V. Makarovs
Rīkojums Nr. 272 "Latvijas Vēstneša" redakcijā — 13.11.1998.
Pielikums
Minimālās prasības sociālajai aprūpei mājās
1. Personas sociālā aprūpe mājās (turpmāk arī — "pakalpojumi") ir aprūpes pakalpojumu komplekss mājās personām, kuras pašas nevar sevi aprūpēt.
2. Minimālās prasības nosaka vienotus principus pakalpojumu sniegšanai un to kvalitātes novērtēšanai.
3. Minimālās prasības ir prasību kopums, kuru izpilde:
3.1. pakalpojumu saņēmējam (turpmāk arī — "klients") garantē viņa interešu ievērošanu un saņemto pakalpojumu noteiktu kvalitātes līmeni;
3.2. institūcijai, kura sniedz pakalpojumus, (turpmāk arī — "pakalpojumu sniedzējs") ļauj uzturēt un nepārtraukti uzlabot sniegto pakalpojumu kvalitāti;
3.3. institūcijai, kura pārrauga un kontrolē pakalpojumu sniegšanu, ļauj novērtēt pakalpojumu sniedzēja darbību.
4. Pakalpojumu sniedzējam ir jānodrošina minimālo prasību piemērošana.
5. Minimālo prasību izpilde ir līdzeklis klienta vajadzību labākai apmierināšanai un pakalpojuma sniedzēja darbības uzlabošanai un attīstības plānošanai.
6. Darbības kvalitātes uzlabošana ir process, tāpēc minimālo prasību izpilde jāveic pakāpeniski — fiksētos termiņos.
7. Informācija ir sakārtota tabulā trīs vertikālos un divos horizontālos līmeņos pa tēmām.
8. Vertikālos līmeņos iekļauta šāda informācija:
8.1. "garantijas klientam" , kur uzskaitīts, ko pakalpojumu sniedzējam ir pienākums garantēt klientam;
8.2. "minimālās prasības" , kur uzskaitīts, kādām prasībām jābūt izpildītām, lai pakalpojumu sniedzējs varētu realizēt pakalpojumus tādā līmenī, kādā garantējis. Minimālās prasības attiecas uz pakalpojumu sniedzēju;
8.3. "kontrolsaraksts" , kur uzskaitīti novērtējuma faktori, pēc kuriem nosaka, vai minimālās prasības ir izpildītas. Atbilstoši norādītajiem faktoriem pakalpojumu sniedzējs var sekot savai darbībai un uzlabot to; var vērtēt, cik lielā mērā ir izpildītas minimālās prasības, kādi pasākumi jāveic, lai prasības izpildītu. Valsts vai pašvaldību institūcija, kas veic pārraudzību un kontroli, izmanto kontrolsarakstu, lai novērtētu pakalpojumu sniedzēja darbību.
9. Horizontālos līmeņos iekļauta šāda informācija:
9.1. "vadība" , kur iekļautas vispārīgas garantijas, prasības un novērtējuma faktori, kas attiecināmi uz pakalpojuma sniedzēja darba organizāciju un attieksmi pret klientu;
9.2. "pakalpojumi" , kur iekļautas garantijas, prasības un novērtējuma faktori, kas attiecināmi uz konkrēto pakalpojuma veidu.
10. Garantijas klientam, minimālās prasības un novērtējuma faktori ir šādi:
Garantijas klientam | Minimālās prasības | Kontrolsaraksts |
VADĪBA | ||
1. Klientam tiek | 1.1. rakstiski formulēti un | 1.1.1. institūcijas nolikums; |
garantēta uz viņa | darbiniekiem zināmi | 1.1.2. regulāras darbinieku |
vajadzībām orien- | pakalpojuma sniedzēja | sanāksmes, svarīgāko lēmumu |
tēta pakalpojuma | mērķi, uzdevumi un | atspoguļojums protokolā; |
sniedzēja darbība: | funkcijas: | 1.1.3. lēmumu izpildes analīze; |
1.2. darba uzdevumu sadale: | 1.2.1. darbinieku pienākumu | |
vai amatu apraksti, | ||
darba līgumi; | ||
1.3. pakalpojumu sniedzēja | 1.3.1. apstiprināti budžeta | |
darbībai nepieciešamo | izdevumi; | |
līdzekļu piesaiste: | 1.3.2. aktīva piedalīšanās finansu | |
piesaistē gan no budžeta, | ||
gan citiem ieņēmumiem, | ||
ziedojumiem un dāvinājumiem; | ||
1.4. finansējuma taupīgs un | 1.4.1. fiksētas izdevumu | |
mērķtiecīgs izlietojums: | prioritātes; | |
1.4.2. grāmatvedības dokumen- | ||
tācija atbilstoši normatīvajiem | ||
aktiem; | ||
1.4.3. pārskats par līdzekļu | ||
izlietojumu ar skaidrojumu par | ||
izdevumu veidiem, izmaiņām | ||
līdzekļu izlietojumā; | ||
1.5. klientam ērta pakalpojumu | 1.5.1. pieņemšanas laiku | |
pieprasīšanas kārtība: | dažādība dažādās dienās; | |
1.5.2. palīdzība nepieciešamo | ||
dokumentu noformēšanā ieskai- | ||
tot izbraukšanu uz mājām pie po- | ||
tenciālā klienta pēc viņa lūguma; | ||
1.6. pieprasījuma pieņemšana | 1.6.1. iesniegto pieprasījumu | |
no ikviena pašvaldības | reģistrācija, atzīmes par pieņem- | |
administratīvajā teritorijā | to lēmumu un tā pamatojumu; | |
dzīvojošas personas: | ||
1.7. pakalpojumu sniegšana | 1.7.1. līguma slēgšana ar klientu | |
saskaņā ar līgumu ar klientu: | un noslēgto līgumu dokumen- | |
tācija atbilstoši normatīvajiem | ||
aktiem. | ||
2. Klientam tiek | 2.1. vadītāja profesionalitāte: | 2.1.1. augstākā vai vidējā |
garantēta saskarsme | speciālā izglītība, vēlams— | |
ar zinošiem un | sociālā darba, medicīniskā; | |
profesionāliem | 2.2. darbinieku profesionalitāte | 2.2.1. vidējā speciālā medicīniskā |
darbiniekiem | un iemaņas un prasmes: | vai sociālā darba izglītība |
atbilstoši sniedzamo | darbiniekiem, kas veic | |
pakalpojumu | personu apsekošanu mājās; | |
specifikai: | 2.2.2. aprūpētājiem — sociālā | |
darba vai medicīniskā izglītība | ||
vai apmācības kurss sociālajā | ||
darbā vai apmācība par korektu | ||
izturēšanos aprūpes laikā un | ||
iespējamās ekstremālās situācijās | ||
(atkarībā no sniedzamo pakal- | ||
pojumu specifikas un | ||
sarežģītības pakāpes); | ||
2.3. darbinieku kvalifikācijas | 2.3.1. regulāra apmācības | |
celšana: | pasākumu organizēšana par | |
aprūpes mājās jautājumiem. | ||
3. Iedzīvotājiem | 3.1. informācijas pieejamība | 3.1.1. informācijas bukleti, |
tiek garantēta | neatkarīgi no personas | publikācijas vietējā presē, infor- |
informācijas | materiālā stāvokļa, dzimuma, | matīvo pasākumu organizēšana; |
pieejamība par | vecuma, reliģiskās vai | 3.1.2. iedzīvotāju iesaistīšanās |
tiesībām un | politiskās pārliecības: | pakalpojumu sniedzēja |
iespējām saņemt | informēšanā par potenciālo | |
aprūpi mājās: | klientu dzīvesvietu un apstākļiem; | |
3.1.3. darbinieks, kurš sniedz | ||
nepieciešamo informāciju | ||
klātienē un/vai pa telefonu); | ||
3.1.4. izveidota datu bāze par | ||
institūcijām (darbības veids, | ||
adrese u.tml.), kas varētu | ||
sniegt palīdzību klientam. | ||
3.2. vairāku veidu (mutiska, | 3.1.1. — 3.1.4. apakšpunkti | |
rakstiska, telefoniska utt.) | attiecas arī uz 3.2. un 3.3. | |
informācija par tiesībām | apakšpunktos minētajām | |
pieprasīt aprūpi mājās, | minimālajām prasībām. | |
pieprasīšanas kārtību un | ||
pakalpojumu veidiem: | ||
3.3. informācija par iespējām | ||
saņemt pakalpojumus no citu | ||
personu, institūciju, | ||
organizāciju puses: | ||
4. Klientam tiek | 4.1. klienta materiālā stāvokļa | 4.1.1. klienta uzrādīto datu |
garantēta pakal- | izvērtēšana: | pārbaude un atzīme par slēdzienu |
pojumu saņemšana | par tā materiālo stāvokli | |
par daļēju samaksu | personas lietā; | |
vai bez maksas | 4.2. normatīvo aktu | 4.2.1. pakalpojumu piešķiršana |
normatīvajos aktos | prasību piemērošana: | par daļēju samaksu vai bez |
noteiktajā kārtībā: | maksas, ja personas materiālais | |
stāvoklis atbilst normatīvos | ||
aktos norādītajam; | ||
4.2.2. atzīme par pieņemto | ||
lēmumu personas lietā un | ||
līgumā ar klientu; | ||
4.2.3. naudas pārskaitījumu | ||
dokumentācija atbilstoši | ||
normatīvajiem aktiem. | ||
5. Klientam tiek | 5.1. atbilstošs darbinieku | 5.1.1. veicamo uzdevumu |
garantēts iespē- | skaits | sadales un darbinieku noslo- |
jami īss apkal- | gotības novērtējums; | |
pošanas un | 5.2. pieprasījuma izskatīšana | 5.2.1. pieprasījuma saņemšanas |
lēmuma par | un lēmuma pieņemšana | un lēmuma pieņemšanas |
pakalpojumu | normatīvajos aktos | datumu fiksēšana; |
piešķiršanu laiks | noteiktajā laikā: | 5.2.2. veiktie pasākumi |
apkalpošanas un lēmuma | ||
pieņemšanas laika samazināšanai | ||
PAKALPOJUMI | ||
6. Klientam tiek | 6.1. klienta apsekošana mājās | 6.1.1. atzīme par apsekošanas |
garantēta nepiecie- | viņam pieņemamā laikā: | datumu, rezultātiem personas lietā; |
šamo pakalpojumu | 6.2. nepieciešamā | 6.2.1. atzīme par pieņemto |
saņemšana: | pakalpojumu apjoma noteik- | lēmumu par nepieciešamo |
šana (pastāvīga vai pagaidu | pakalpojumu piešķiršanu/ | |
aprūpe, minimālā vai | atteikumu un to apjomu personas | |
paplašinātā aprūpe): | lietā un līgumā ar klientu; | |
6.3. specifisku klienta | 6.3.1. atzīme par klienta dzīves | |
vajadzību apmierināšana: | apstākļiem un specifiskām | |
vajadzībām personas lietā; | ||
6.4. regulāra sadarbība ar citām | 6.4.1. datu bāze ar šo institūciju | |
institūcijām un organizācijām: | un organizāciju adresēm, | |
darbības sfērām; | ||
6.4.2. sarakste, noslēgtie līgumi; | ||
6.5. piešķirto pakalpojumu | 6.5.1. līgums ar klientu; | |
nodrošināšana: | 6.5.2. regulāras atzīmes par | |
sniegtajiem pakalpojumiem | ||
sociālā aprūpētāja darba uzskaitē; | ||
6.6. periodiska nepieciešamo | 6.6.1. atzīme par nākamās | |
pakalpojumu apjoma pārska- | nepieciešamās klienta apseko- | |
tīšana saskaņā ar normatīvajos | šanas datumu personas lietā; | |
aktos noteikto kārtību: | 6.6.2. atkārtota klienta apsekošana | |
noteiktajā laika periodā un | ||
atzīme par tās rezultātiem | ||
personas lietā; | ||
6.6.3. atzīme par pieņemto | ||
lēmumu par aprūpes mājās | ||
turpināšanu / pārtraukšanu, | ||
paplašināšanu / sašaurināšanu | ||
personas lietā un tā | ||
paziņošana klientam. | ||
7. Klientam tiek | 7.1. pasākumi atbilstošai | 7.1.1. izskaidrošanas darbs |
garantēta pieklā- | darbinieku attieksmes | ar darbiniekiem; |
jīga un korekta | veidošanai; | 7.1.2. rakstiska vienošanās par |
attieksme no | attiecīgu attieksmi līgumā | |
darbinieku puses: | ar klientu un aprūpētāju; | |
7.2. klientu aptaujāšana par | 7.2.1. noteikta sūdzību | |
darbinieku attieksmi: | iesniegšanas kārtība; | |
7.3. darbinieku attieksmes | 7.3.1. iesniegto sūdzību | |
novērtēšana: | izskatīšana un izvērtēšana; | |
7.3.2. regulāras pārrunas | ||
ar darbiniekiem. | ||
8. Klientam tiek | 8.1. pasākumi atbilstošai | 8.1.1. izskaidrošanas darbs |
garantēta konfi- | darbinieku attieksmes | ar darbiniekiem; |
dencialitāte | veidošanai: | 8.1.2. rakstiska vienošanās par |
par viņa dzīves | konfidencialitātes ievērošanu | |
apstākļiem: | līgumā ar klientu un aprūpētāju; | |
8.2. darbinieku attieksmes | 8.2.1. regulāras pārrunas | |
novērtēšana: | ar darbiniekiem. | |
9. Klientam tiek | 9.1. iespējas atteikties no | 9.1.1. atzīme par klienta viedokļa |
garantēta līdz- | aprūpes mājās nodrošināšana: | uzklausīšanu personas lietā |
dalība lēmuma | un tā ņemšana vērā lēmuma | |
par aprūpes mā- | pieņemšanas procesā; | |
jās piešķiršanu | 9.2. klienta līdzdalība | 9.2.1. klienta viedokļa un |
pieņemšanā: | optimālākā pakalpojuma | priekšlikumu uzklausīšana |
veida izvēlē un aprūpes | pirms aprūpes uzsākšanas | |
grafika saskaņošanā: | un tās sniegšanas laikā; | |
9.3. nodrošināta saskarsme | 9.3.1. klienta viedokļa uzklausī- | |
ar psiholoģiski saderīgu | šana pirms aprūpes mājās uzsāk- | |
sociālo aprūpētāju: | šanas un tās sniegšanas laikā; | |
9.3.2. iespēja klientam izvēlē- | ||
ties sociālo aprūpētāju. |
11. Kvalitātes vadības procesa neatņemama sastāvdaļa ir pārskats par minimālo prasību izpildi, ko sagatavo pakalpojuma sniedzējs. Informāciju pārskatā vēlams strukturēt atbilstoši garantiju un prasību izkārtojumam līmeņos, saglabājot lietoto numerāciju.
Sociālās palīdzības departamenta direktore L.Grafa