Ādažu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi
Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 19/2022
Ādažos 2022. gada 2. martā
Par azartspēļu organizēšanu Ādažu novadā
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2022. gada 2. marta sēdes lēmumu (prot. Nr. 9 § 1)
Izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām"
43. panta pirmās daļas 13. punktu,
Azartspēļu un izložu likuma 41. panta otrās daļas
11. punktu un 42. panta desmito daļu
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka azartspēļu organizēšanas kārtību Ādažu novada administratīvajā teritorijā.
2. Ādažu novada administratīvajā teritorijā ir aizliegts organizēt azartspēles.
3. Noteikumu 2. punkts neattiecas uz gadījumiem, kad līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim tika izsniegta azartspēļu organizēšanas vietas licence, vai citos normatīvajos tiesību aktos ir atļauts organizēt azartspēles.
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Sprindžuks
Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 2. marta saistošajiem
noteikumiem Nr. 19/2022
"Par azartspēļu organizēšanu Ādažu novadā"
1. Projekta nepieciešamības pamatojums Likuma "Par pašvaldībām" 3. panta pirmā daļa noteic, ka vietējā pašvaldība ir vietējā pārvalde, kas ar pilsoņu vēlētas pārstāvniecības – domes, un tās izveidoto institūciju un iestāžu starpniecību, nodrošina likumos noteikto funkciju, kā arī šajā likumā paredzētajā kārtībā Ministru kabineta doto uzdevumu un pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot valsts un attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses. Līdz ar to, īstenojot savu kompetenci azartspēļu organizēšanā, pamatojoties uz likuma "Par pašvaldībām" 43. panta pirmās daļas 13. punktu pašvaldības domei ir noteikta tiesība izdot saistošos noteikumus par citiem likumos un Ministru kabineta noteikumos paredzētajiem jautājumiem. Azartspēļu un izložu likuma 41. panta otrajā daļā noteikts, ka azartspēles nav atļauts organizēt pašvaldības vietās vai teritorijās, kas noteiktas pašvaldības saistošajos noteikumos. Minētā likuma 42. panta desmitajā daļā noteikts, ka pašvaldībām ir tiesības izdot saistošos noteikumus, ar kuriem tiek noteiktas vietas un teritorijas, kurās azartspēles nav atļauts organizēt. Zinātniski pierādīts1, ka azartspēļu atkarība izraisa nelabvēlīgas sekas gan indivīdam, gan ģimenēm, gan kopienām, gan sabiedrībai. Tipiskākās seku grupas ir šādas: a) kaitējums psihiskajai veselībai (depresija, trauksme, personības traucējumi, vielu atkarības, u.c.); b) nelabvēlīga ietekme uz fizisko veselību (sirds un asinsvadu, kā arī imūnās sistēmas traucējumi, u.c.); c) attiecību un ģimenes disfunkcija; d) finansiālas problēmas; e) problēmas ar nodarbinātību un studijām; f) likumpārkāpumi. Kā viens no būtiskiem riska faktoriem ir netiešais vides faktors, piemēram, augsta azartspēļu pieejamība. Saistošo noteikumu "Par azartspēļu organizēšanu Ādažu novadā" (turpmāk – Noteikumi) mērķis ir nodrošināt Ādažu novada iedzīvotāju tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, ietverot arī sabiedrības, īpaši ģimeņu, materiālo un nemateriālo labklājību, jauniešu tiesību aizsardzību, kā arī sabiedrības interesi tikt aizsargātai no azartspēļu nelabvēlīgās ietekmes. |
2. Īss projekta satura izklāsts Ar Noteikumiem tiks aizliegts organizēt azartspēles visā Ādažu novada administratīvajā teritorijā. Noteikumi neattieksies uz gadījumiem, kur līdz noteikumu spēkā stāšanās brīdim ir izsniegta azartspēļu organizēšanas vietas licence vai citos normatīvajos tiesību aktos ir atļauts organizēt azartspēles. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu Ar Noteikumiem netiek mainīts azartspēļu organizēšanas vietu skaits, līdz ar Noteikumu apstiprināšana neatstās ietekmi uz pašvaldības budžetu. Noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz sabiedrību (mērķgrupām) un uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā Sabiedrības pirmā mērķgrupa, uz kuru attiecināms Noteikumu tiesiskais regulējums, ir fiziskas personas – Ādažu novada administratīvās teritorijas iedzīvotāji, kuru intereses būtiski skar azartspēļu organizēšana. Otra mērķgrupa, ko ietekmēs Noteikumi, ir juridiskas personas, kas novada administratīvajā teritorijā vēlas atvērt azartspēļu zāles. Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti azartspēļu organizatoram, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu. Salīdzinot azartspēļu organizatora tiesības veikt komercdarbību un gūt no tās labumu, no vienas puses, un indivīda tiesības uz dzīvi labvēlīgā vidē un interesi tikt aizsargātam no azartspēļu nelabvēlīgās ietekmes, no otras puses, konstatēts: 1) ar Noteikumiem noteiktie ierobežojumi skars ierobežotu komersantu loku, bet ar leģitīmo mērķi aizsargātās tiesības un intereses attieksies uz daudz plašāku personu loku (tajā skaitā, mazāk aizsargātām sabiedrības grupām – jauniešiem un personām ar zemiem ienākumiem) un labumu no šā ierobežojuma iegūs visa sabiedrība. Saskaņā ar SIA "Socioloģisko pētījumu institūts" 2015. gada pētījuma datiem 16 % 15-gadīgo jauniešu Latvijā, gada laikā spēlējuši azartspēles uz naudu, bet 8 % uzskatāmi par regulāriem azartspēļu spēlētājiem. Globāli, azartspēļu spēlēšanas izplatība jauniešu vidū pieaug, bet agrīna azartspēļu spēlēšana var palielināt problemātisku azartspēļu paradumu izveidošanos dzīves laikā.2; 2) lai novadā nodrošinātu preventīvus, kā arī atkarību mazinošus pasākumus azartspēļu organizēšanas procesā, ir būtiski ierobežot iespēju personām izmantot azartspēļu organizētāju pakalpojumus un pasargāt personas no pieejas spēļu zālēm, līdz ar to arī no potenciālas azartspēļu atkarības, jo spēļu zāļu pieejamība ir viens no atkarību veicinošiem faktoriem. Spēļu zāļu sniegtie pakalpojumi ir izklaides pakalpojumi, un tie nekādā gadījumā nevar tikt uzskatīti par sabiedrībai vitāli svarīgiem, un iedzīvotāju, kuri izmanto spēļu zāļu pakalpojumus, grupas iespējamais interešu aizskārums nav vērtējams kā būtisks; 3) saskaņā ar pašvaldības apkopoto informāciju, laikā no 2016. gada 8. novembra līdz 2021. gada 8. novembrim vienīgajā spēļu zālē Ādažu novada teritorijā – laimētavā "Fenikss", Ādažu pašvaldības policija reģistrēja 34 sabiedriskās kārtības traucējumu un izsaukumu gadījumus (4 gadījumos veiktas profilaktiskas pārrunas ar konfliktējošiem apmeklētājiem, saistībā ar zādzību spēļu zālē 1 persona tika nogādāta Valsts policijā, 8 gadījumos personas bija stiprā alkohola reibumā un tika nogādātas dzīves vietā, 3 gadījumos konstatēti zādzības fakti, 8 gadījumos agresīvas personas alkohola reibumā tika izraidītas no laimētavas, 1 gadījumā apsardzes darbiniekam bija nepieciešama policijas palīdzība konfliktā ar agresīvu apmeklētāju (veiktas profilaktiskas pārrunas), 9 gadījumos starp apmeklētājiem izcēlās konflikts, kas tika novērsts tikai ar policijas iejaukšanos, 1 gadījumā tika reģistrēts incidents ar nepilngadīgu personu). Vairumā gadījumu laimētavas apmeklētāji bija alkohola reibumā; 4) nepastāv citi, alternatīvi līdzekļi, lai ierobežotu personas pamattiesības mazāk, nekā ar šo lēmumu noteiktais ierobežojums, un kuri vienlaikus ļautu sasniegt saistošo noteikumu mērķi. 5) azartspēļu organizētāju interese gūt peļņu no komercdarbības nav samērīga ar iedzīvotāju interesēm un neatsver ar azartspēļu organizēšanu saistītos riskus; 6) ņemot vērā teritorijas attīstības plānošanas būtību un principus, secināms, ka ja pašvaldībai ir piešķirtas tiesības ar individuāliem lēmumiem liegt azartspēļu organizēšanas vietu ierīkošanu tās administratīvajā teritorijā, tad pašvaldībai ir tiesības tās teritorijas plānojumā noteikt attiecīgus teritorijas izmantošanas aprobežojumus saskaņā ar teritorijas plānošanas tiesisko regulējumu. Azartspēļu organizēšanas ierobežojuma kā teritorijas izmantošanas aprobežojuma noteikšana pašvaldības teritorijas plānojumā nodrošina paredzamību gan komersantiem, gan iedzīvotājiem un sabiedrībai kopumā lielākā mērā nekā individuālo atļauju sistēma.3 7) Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punkts noteic, ka 2021. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētā novada dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus saistošos noteikumus. Līdz novada saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 1. jūnijam ir spēkā novadu veidojošo bijušo pašvaldību saistošie noteikumi, izņemot saistošos noteikumus par teritorijas plānojumu, ko izstrādā līdz 2025. gada 31. decembrim. Ņemot vērā minēto, kā arī apsvērumus, ka nedz spēkā esošais Carnikavas novada teritorijas plānojums4 2018.–2028. gadam, nedz Ādažu novada teritorijas plānojums5 neparedz azartspēļu organizēšanas ierobežojumus konkrētā pašvaldības teritorijā vai vietā, pieņemot jaunu teritorijas plānojumu, pašvaldības mērķis ir noteikt azartspēļu organizēšanas aizliegumu visā Ādažu novada administratīvajā teritorijā. Pašvaldības ieskatā iedzīvotāji ir novada lielākā vērtība6, un pašvaldība bauda iedzīvotāju atbalstu un novērtējumu, kas izpaudās arī Ādažu novada pašvaldības atzīšanas faktā par ģimenei draudzīgāko pašvaldību Rīgas plānošanas reģionā 20207. Šī vērtīborientētā pieeja nav savienojama ar azartspēļu nozares pakalpojumiem, kas rada nozīmīgu risku novada iedzīvotāju, labklājībai un sabiedrības kopējām interesēm. 8) Ādažu novads izvietots Rīgas tuvumā, un interesentiem ir iespējas izmantot Rīgā esošās azartspēļu zāles: Brīvības gatvē 409 (~5,5 km attālumā), Melīdas ielā 9 (~7 km attālumā), A.Dombrovska ielā 23 (~7 km attālumā), Kreimeņu ielā 4A (~8 km attālumā), Brīvības gatvē 432 (~8 km attālumā); Brīvības gatvē 402C (~8 km attālumā), Atlantijas ielā 5 (~8,5 km attālumā), Viestura prospektā 65 – ~9 km attālumā, Murjāņu ielā 91 (~9 km attālumā), Juglas ielā 45 (~9 km attālumā), Sarkandaugavas ielā 2 (~10 km attālumā), Sarkandaugavas ielā 3 (~10 km attālumā), Tilta ielā 5 (~10 km attālumā), kā arī azartspēļu organizēšanas vietu Saulkrastos, Ainažu ielā 24A (~10 km attālumā). 9) Uz azartspēļu riskiem un iespējamo nelabvēlīgo ietekmi uz indivīdu un sabiedrību kopumā eksperti norādījuši, ka azartspēļu nozares piedāvātā izklaide un komercdarbība ir riskanta, sociālo un morālo vidi degradējoša, saistīta ar azartspēļu atkarības risku, kā arī rada materiāla un nemateriāla zaudējuma risku pašam spēlētājam, viņa ģimenei, valstij un sabiedrībai kopumā. Azartspēļu atkarība ir psihisks stāvoklis, kura attīstību veicina azartspēļu vietas pieejamība, ka azartspēļu atkarības ārstēšana ir sarežģīta, bieži vien bez rezultatīva, turklāt tās izmaksas gulstas uz ģimenes vai sabiedrības pleciem.8 Noteikumi maznozīmīgi ietekmēs pašreizējo uzņēmējdarbības vidi. Pēc Noteikumu apstiprināšanas nebūs iespējams atvērt jaunas azartspēļu organizēšanas vietas novada administratīvajā teritorijā. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām Institūcija, kurā privātpersona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Ādažu novada pašvaldība. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām Noteikumu projekts tika izskatīts pašvaldības domes Tautsaimniecības komitejā. Pēc Noteikumu projekta izskatīšanas Tautsaimniecības komitejā, tie tika publicēti pašvaldības tīmekļvietnē www.adazi.lv, nodrošinot iespēju sabiedrības pārstāvjiem izteikt priekšlikumus vai iebildumus. Atbilstoši pašvaldības domes 2021. gada 27. jūlija lēmumam Nr. 28 "Par azartspēļu organizēšanas ierobežojumiem", 2021. gada 29. septembra sēdes protokollēmumam "Par aptaujas organizēšanu sabiedrības attieksmei pret azartspēlēm" (protokols Nr.10, 25.§) un 2021. gada 24. novembra lēmumam "Par aptaujas par sabiedrības attieksmi pret azartspēlēm rezultātiem" (protokols Nr. 17, 3. §), no 2021. gada 18. oktobra līdz 16. novembrim tīmekļvietnes platformā www.lemejs.lv tika organizēta elektroniska autorizēta aptauja par azartspēļu organizēšanu Ādažu novada daministratīvajā teritorijā. Aptaujā tika aicināts piedalīties ikviens Ādažu novadā deklarēts iedzīvotājs, kurš sasniedzis 18 gadu vecumu, vai kuram novadā pieder nekustamais īpašums. Aptaujas rezultātā 91 % (527 respondenti) uzskatīja, ka azartspēļu zāļu darbība jāaizliedz, 9 % (49 respondenti) uzskatīja, ka azartspēļu zāļu darbība nav jāaizliedz, un 1 respondentam nebija viedokļa. 97 % (555 respondenti) uzskatīja, ka spēļu zāļu darbība sabiedrību ietekmē negatīvi. 2 % (9 respondenti) uzskatīja, ka spēļu zāļu darbība sabiedrību ietekmē pozitīvi, un 1 % (7 respondenti) nebija viedokļa šajā jautājumā. |
1 Finanšu ministrijas izstrādātais pamatnostādņu projekts "Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam", pieejams http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40468195
2 Finanšu ministrijas izstrādātais pamatnostādņu projekts "Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam", pieejams http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40468195
3 Satversmes tiesas 16.05.2019. spriedums lietā Nr. 2018-17-03, 18.5. punkts.
4 Apstiprināts ar Carnikavas novada domes 20.02.2019. lēmumu (protokola Nr. 2, 40. §) "Par Carnikavas novada teritorijas plānojuma 2018.–2028. gadam apstiprināšanu".
5 Apstiprināts ar Ādažu novada domes 27.03.2018. lēmumu Nr. 49 "Par Ādažu novada teritorijas plānojuma un Vides pārskata projekta apstiprināšanu un par saistošo noteikumu Nr. 7 "Ādažu novada teritorijas plānojuma grafiskā daļa un teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi"".
6 Ādažu novada attīstības programma (2021 - 2027). I sējums Esošās situācijas raksturojums. Skat. https://www.adazi.lv/wp-content/uploads/2021/07/2021.07.27._Adazu-novada-Attistibas-programma-2021-2027_1_sejums.pdf
7 Skat. Ģimenei draudzīgākā pašvaldība Rīgas plānošanas reģionā 2020 – YouTube
8 Satversmes tiesas 16.05.2019. spriedums lietā Nr. 2018-17-03, 19.5. punkts.
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Sprindžuks