![](/img/logo.png)
Hugo Legzdiņš, bijušais zemūdenes komandieris, komandkapteinis,
vakar, 7.decembrī, savā 95. dzimšanas dienā, — "Latvijas Vēstnesim"
1923. gada 25. janvārī
Latvijas Valsts prezidents Jānis Čakste deklarēja, ka Latvijai
nepieciešama maza, bet labi apgādāta kara flote — vairāki vidēja
lieluma karakuģi un zemūdenes. Latvijas flotes programmu
vajadzēja apstiprināt Saeimai. Nākamā gada martā pēc ilgām
debatēm nolēma būvēt divas zemūdenes un divus mīnu kuģus, bet
pašiem saražot 500 jūras mīnas, programmu pabeidzot 1928. gadā.
Tā paša gada oktobrī Kara ministrija parakstīja līgumu ar franču
kuģu būvētavām Havrā un Nantē par divu zemūdeņu būvi ap sešarpus
miljonu latu vērtībā, kā arī par divu mīnu traleru izgatavošanu
pusotra miljona latu vērtībā. 1926. gada 1. jūlijā Nantē ūdenī
ielaida pirmo zemūdeni "Ronis". Ceremonijā piedalījās Latvijas
armijas komandieris ģenerālis Pēteris Radziņš un jūras eskadras
komandieris admirālis grāfs Arčibalds Keizerlings. Uz Nanti devās
arī "Roņa" komanda privātajās drēbēs, sadalīta pa 11 cilvēkiem,
it kā uz sacensībām brauktu futbola komandas. Tas bija militārās
piesardzības nolūkos. Viņu vidū arī jaunais kaprālis radists Hugo
Legzdiņš. Vēlāk, pēc Krišjāņa Valdemāra jūrskolas pabeigšanas,
centīgo un disciplinēto leitnantu komandēja uz Francijas jūras
flotes akadēmiju, tad mācības torpēdu virsnieku skolā Tulonā, un
1939. gada nogalē norīkojums par zemūdenes "Ronis"
komandieri.
— Jums Dievs devis reizē gan skaistu, gan arī traģiskiem notikumiem bagātu mūžu. Kā jūtaties savas lielās jubilejas dienās?
— Ņemot vērā nodzīvotos gadus, nevaru par veselību sūdzēties. Vai tad nu bez vainām, bet vecuma kaites neņemu vērā. Tā kā viena no manām meitām ir ārste, tieku īpaši uzmanīts un aprūpēts.
— Vai zināms jūsu komandētās zemūdenes apkalpes locekļu liktenis?
— Tikai pirms kāda mēneša uzzināju, ka no 27 apkalpes locekļiem kopā ar mani šajā saulē turas vēl radiotelegrāfists Riekstiņš, kurš sasniedzis 91 gadu. Zemūdene ir ļoti komplicēta mašīna.