Ropažu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Ropažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 19/22
Ulbrokā 2022. gada 11. maijā
Par atbalsta pasākumiem mājokļa vides pielāgošanai personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem
Apstiprināti ar Ropažu novada pašvaldības domes
11.05.2022. sēdes lēmumu Nr. 996 (prot. Nr. 37/2022)
Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā"
27.2 panta piekto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka atbalsta pasākumus vides pielāgošanai personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem un kārtību, kādā tiek piešķirti atbalsta pasākumi.
2. Noteikumu mērķis ir palīdzēt aprīkot un pielāgot mājokļa vidi personām ar invaliditāti, lai uzlabotu iespējas personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem iekļūt un pārvietoties mājoklī, lai atvieglotu personas spējas strādāt, aprūpēt sevi un iekļauties sabiedrībā.
3. Noteikumos lietotie termini:
3.1. persona – persona ar I vai II grupas invaliditāti vai bērns ar invaliditāti, kurai ir apgrūtināta pārvietošanās, kustību traucējumi vai kustību traucējumu dēļ ikdienā izmanto ratiņkrēslu;
3.2. ģimenes locekļi – personas, kuras saista laulība, radniecība vai citas personiskas attiecības, kurām ir kopīgi izdevumi par uzturu un kuras mitinās vienā mājoklī;
3.3. mājoklis – personas vai tās ģimenes locekļa īpašumā vai lietošanā esoša māja vai tās daļa, dzīvokļa īpašums vai tā daļa;
3.4. mājokļa iekšējā vide – personas īpašumā vai lietošanā uz īres līguma pamata esošās dzīvojamās telpas un dzīvojamo telpu ekspluatācijai nepieciešamās telpas (gaitenis, virtuve, sanitārtehniskās telpas un citas līdzīgas nozīmes telpas);
3.5. mājokļa ārējā vide – personas īpašumā vai lietošanā esošās viendzīvokļa/daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas koplietošanas telpas, ēkai piekritīgā zeme un īpašumam piegulošā teritorija (nekustamam īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās gājēju ietves, izņemot sabiedriskā transporta pieturvietas, grāvji, caurtekas vai zālieni līdz brauktuves malai (līdz 5 m joslā));
3.6. panduss (uzbrauktuve) – braukšanai ratiņkrēslā piemērota stacionāra ceļa, ietves vai grīdas slīpne divu dažādu līmeņu savienošanai;
3.7. pacēlājs – stacionāra inženiertehniska ierīce, kas paredzēta ratiņkrēslu pārvietošanai ar vai bez personas;
3.8. mājokļa pielāgošana – mājokļa iekšējās vai ārējās vides pārbūve vai atjaunošana, kā arī aprīkošana ar stacionārām nepieciešamajām ierīcēm un pielāgošana personas vajadzībām, lai nodrošinātu personai iekļūšanu/izkļūšanu un pārvietošanos mājoklī;
3.9. pabalsts – kārtējā gada budžeta ietvaros pašvaldības finanšu līdzekļi mājokļa iekšējās un ārējās vides pielāgošanai t.sk., būvniecības dokumentācijas izstrādei mājokļa pielāgošanas darbu realizācijai.
II. Pabalsta piešķiršanas nosacījumi un apmērs
4. Tiesības saņemt pabalstu ir noteikumos paredzētai personai, kura ne mazāk kā pēdējos 12 kalendāros mēnešus pēc kārtas pirms pabalsta pieprasīšanas dienas ir deklarējusi savu dzīvesvietu Ropažu novada administratīvajā teritorijā.
5. Pabalstu piešķir mājokļa pielāgošanas darbu realizācijai, t.sk. būvniecības dokumentācijas izstrādei un saskaņošanai, izņemot gadījumu, ja mājoklī veikta patvaļīga būvniecība. Mājokļa pielāgošanas darbi noteikumu izpratnē neietver mājoklī esošo komunikāciju sistēmu izbūvi, pārbūvi vai atjaunošanu, vai mājokļa kosmētisko remontu.
6. Pabalstu piešķir tikai personas viena mājokļa pielāgošanai, un tas atbilst šādiem nosacījumiem:
6.1. mājokli, kuram paredzēts veikt mājokļa pielāgošanas darbus, persona ir deklarējusi kā savu dzīvesvietu un tas atrodas Ropažu novada administratīvajā teritorijā;
6.2. mājoklis pieder personai vai tās ģimenes locekļiem, vai par mājokļa lietošanu personai vai tās ģimenes locekļiem ir noslēgts īres līgums uz termiņu, kas būs spēkā vismaz vēl 5 (piecus) gadus no pabalsta piešķiršanas dienas.
7. Pabalstu nepiešķir tādu ierīču vai iekārtu uzstādīšanai, kurus personai ir tiesības saņemt vai tā saņem, izmantojot valsts finansējumu vai valsts finansētu atbalsta programmu.
8. Kopējais pieejamais Ropažu novada pašvaldības finansējums pabalstu piešķiršanai mājokļa vides pielāgošanai personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem vienā budžeta gadā tiek noteikts apstiprinot Ropažu novada pašvaldības kārtējā gada budžetu.
9. Pabalsts mājokļa pielāgošanas izdevumu segšanai vienai personai tiek piešķirts:
9.1. mājokļa ārējās vides pielāgošanai, kas paredzēts stacionāra ratiņkrēslu pacēlāja uzstādīšanai, līdz 10 000,00 euro;
9.2. mājokļa iekšējās vides pielāgošanai līdz 5 000,00 euro.
10. Personai piecu gadu periodā var tikt piešķirts noteikumu 9.1. un/vai 9.2. apakšpunktā noteiktais pabalsts.
III. Pabalsta pieprasīšanas un saņemšanas kārtība
11. Pabalsta saņemšanai mājokļa pielāgošanai persona, tās likumiskais pārstāvis vai pilnvarotā persona, iesniedz Ropažu novada Sociālajā dienestā (turpmāk – Sociālais dienests):
11.1. iesniegumu par pabalsta piešķiršanu mājokļa iekšējās un/vai ārējās vides pielāgošanai;
11.2. mājokļa īpašuma tiesības apliecinošu dokumentu vai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā apliecinātu īres līguma kopiju, ja mājoklis tiek īrēts;
11.3. mājokļa īpašnieka rakstisku piekrišanu, ja persona nav mājokļa īpašnieks;
11.4. ģimenes ārsta izrakstu no stacionāra/ambulatorā pacienta medicīniskās kartes (izziņa 027-u), kurā ir norādīta informācija par personas funkcionēšanas ierobežojumus izraisījušās pamata diagnozes un blakus diagnozes kodu atbilstoši spēkā esošajai Starptautiskās statisko slimību un veselības problēmu klasifikācijai un par personas pārvietošanos ratiņkrēslā;
11.5. ergoterapeita atzinumu par personai nepieciešamajiem mājokļa pielāgojumiem;
11.6. speciālista, kuram ir spēkā esošs būvprakses sertifikāts (ēku konstrukciju projektēšana), atzinumu par tehniski un ekonomiski izdevīgāko risinājumu mājokļa un vides pielāgošanai;
11.7. informāciju par aprīkojumu, ierīci (bukleti, iekārtas ražotāja preces/iekārtas apraksti, prasības lietošanai/uzstādīšanai, aptuvenā cena), ja personas mājokļa pielāgošanai ir paredzēts veikt nepieciešamās ierīces iegādi un uzstādīšanu;
11.8. tāmi par plānoto mājokļa pielāgošanas darbu apjomu un izmaksām.
12. Sociālais dienests 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc noteikumu 11. punktā minēto dokumentu saņemšanas:
12.1. izvērtē personas atbilstību noteikumu prasībām un personas vajadzības pēc pieprasītā pabalsta;
12.2. apseko personu dzīvesvietā, novērtējot personas pašaprūpes spējas, individuālās vajadzības un nepieciešamību veikt mājokļa pielāgošanu;
12.3. nodod Ropažu novada pašvaldības Attīstības, īpašumu un investīciju departamenta Nekustamo īpašumu nodaļai izskatīšanai personas iesniegto speciālista atzinumu (noteikumu 11.6. apakšpunkts) un tāmi par plānoto mājokļa pielāgošanas darbu apjomu un izmaksām (11.8. apakšpunkts) atzinuma sniegšanai.
13. Sociālais dienests 15 (piecpadsmit) darba dienu laikā pēc noteikumu 12. punktā minēto apstākļu un dokumentu izvērtēšanas pieņem lēmumu par atbalsta pasākumu nepieciešamību mājokļa pielāgošanai un pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt un paziņo personai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
14. Ja personas mājokļa iekšējās vides pielāgošanai ir paredzēts veikt tikai aprīkojuma, ierīces iegādi un uzstādīšanu, un šiem darbiem nav nepieciešama normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavota būvprojekta dokumentācija vai paskaidrojuma raksts, tad persona Sociālajā dienestā pēc noteikumu 13. punktā minētā lēmuma paziņošanas iesniedz attaisnojuma dokumentu (rēķinu) par aprīkojuma, ierīces iegādi un uzstādīšanu.
15. Sociālais dienests 10 (desmit) darba dienu laikā, pamatojoties uz noteikumu 13. punktā minēto lēmumu, pieņem lēmumu par pabalsta izmaksāšanu, veicot norēķinus ar ierīces piegādātāju, pamatojoties uz iesniegtajiem norēķinu dokumentiem par tā piegādi un uzstādīšanu, nepārsniedzot noteikumu 9. punktā noteikto pabalsta apmēru.
16. Ja personas mājokļa pielāgošanai ir paredzēts veikt darbus, kuriem ir nepieciešama normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sagatavota būvprojekta dokumentācija vai paskaidrojuma raksts, persona, vai tās ģimenes locekļi vai pilnvarotā persona veic nepieciešamos organizatoriskos pasākumus mājokļa pielāgošanas darbu realizācijai līdz to nodošanai ekspluatācijā.
17. Sociālais dienests 10 (desmit) darba dienu laikā pēc tam, kad noteikumu 16. punktā minētie mājokļa pielāgošanas darbi pabeigti un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieņemti ekspluatācijā, ko apstiprina attiecīgs dokuments, veic mājokļa pielāgošanas darbu apsekošanu un, pēc slēdziena saņemšanas no Ropažu novada pašvaldības Attīstības, īpašumu un investīciju departamenta Nekustamo īpašumu nodaļas (tikai gadījumos, ja nav bijusi nepieciešama būvvaldes pieņemšana nodošanai ekspluatācijā vai veikto darbu atbilstības apstiprināšana), pieņem lēmumu par pabalsta izmaksāšanu, veicot norēķinus ar saimnieciskās darbības veicēju par sniegtajiem pakalpojumiem (projekta dokumentācijas izstrāde) un/vai saimnieciskās darbības veicēju par veiktajiem darbiem, nepārsniedzot noteikumu 9. punktā noteikto pabalsta apmēru, un paziņo personai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
18. Gadījumā, ja tiek konstatēts fakts, ka piešķirtais pabalsts nav izlietots noteikumu 11.7. apakšpunktā minēto aprīkojumu, iekārtu iegādei un uzstādīšanai vai bez attaisnojoša iemesla netiek ievērotas citas noteikumu prasības, Sociālais dienests normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atprasa piešķirto pabalstu un nodrošina piešķirtā pabalsta atgūšanu.
IV. Personas vai likumiskā pārstāvja līdzdarbības pienākumi
19. Personai vai tās likumiskajam pārstāvim ir pienākums:
19.1. izvēlēties saimnieciskās darbības veicēju, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesīgs veikt mājokļa iekšējās un ārējās vides pielāgošanas darbus;
19.2. uzturēt un lietot mājokļa iekšējās un ārējās vides pielāgošanai izbūvēto pandusu (uzbrauktuvi), uzstādīto pacēlāju, iegādātās un uzstādītās iekārtas un konstrukcijas ar pienācīgu rūpību atbilstoši to funkcijām un tehniskajai specifikācijai;
19.3. pēc mājokļa iekšējās un ārējās vides iekārtu uzstādīšanas, noslēgt līgumu par to tehnisko apkopi ar brīvi izvēlētu pakalpojumu sniedzēju, līguma kopiju iesniedzot Sociālajā dienestā;
19.4. nodrošināt finansējuma daļu, kas pārsniedz noteikumu 9. punktā paredzēto pabalsta apmēru;
19.5. īres līguma noslēgšanas gadījumā neuzteikt tā darbību vismaz noteikumu 6.2. apakšpunktā minētajā termiņā.
V. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība
20. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus persona var apstrīdēt Ropažu novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.
21. Administratīvo aktu strīdu komisijas pieņemtos lēmumus persona var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
VI. Noslēguma jautājums
22. Atzīt par spēku zaudējušiem bijušās Stopiņu novada domes 2021. gada 24. februāra saistošos noteikumus Nr. 9/21 "Par atbalsta pasākumiem vides pielāgošanai personai, kura pārvietojas riteņkrēslā".
Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne
Paskaidrojuma raksts
Ropažu novada pašvaldības domes 2022. gada 11. maija saistošajiem noteikumiem
Nr. 19/22 "Par atbalsta pasākumiem mājokļa vides pielāgošanai personām ar
funkcionēšanas ierobežojumiem"
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1. Īss projekta satura izklāsts | Saistošo noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 27.2 panta piekto daļu, un ņemot vērā apstākli, ka personām, kurām ir funkcionāli traucējumi un grūtības pārvietoties, vajadzīgs pašvaldības atbalsts, nepieciešams izstrādāt saistošos noteikumus, nosakot kārtību, kādā personām ar kustību traucējumiem, kuras pārvietojas ratiņkrēslā, tiek piešķirts pabalsts ratiņkrēsla pacēlāja iegādei, pandusa izbūvei un mājokļa pielāgošanai. |
2. Projekta nepieciešamības pamatojums | Saistošie noteikumi paredz noteikt atbalsta pasākumu vides pieejamības nodrošināšanai personām ar kustību traucējumiem veidus, apmērus, to pieprasīšanas, saņemšanas un finansēšanas kārtību Ropažu novada pašvaldībā. Saistošajos noteikumos ir paredzēts, ka persona ar kustību traucējumiem, kura pārvietojas ratiņkrēslā, varēs pretendēt uz pabalstu izdevumu segšanai, kas saistīti ar dokumentu noformēšanu un uz kādu no šādiem atbalsta pasākumiem: pabalsts vides pielāgošanai, pabalsts pandusa ierīkošanai, pabalsts pacēlāja iegādei un uzstādīšanai. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu | Atbalsta pasākumi tiek finansēti no pašvaldības budžeta. |
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā | Nav attiecināms. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām | Nav attiecināms. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām | Sabiedrības līdzdalības veids – informācijas publicēšana pašvaldības tīmekļvietnē www.ropazi.lv un iesniegto priekšlikumu izvērtēšana. |
Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne