Saulkrastu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Saulkrastu novada domes saistošie noteikumi Nr. SN 19/2022
Saulkrastos 2022. gada 27. aprīlī
Par pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā
ApstiprinātI
ar Saulkrastu novada domes
27.04.2022. lēmumu Nr. 447 (prot. Nr. 8/2022 § 19)
Izdoti saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā"
6. panta otro daļu, 7. panta sesto daļu, 11. panta ceturto daļu,
14. panta pirmās daļas 6. punktu, 17. panta otro daļu,
21.6 panta otro daļu 21.7 panta pirmo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Saulkrastu novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) sniedz palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā (turpmāk – Palīdzība).
2. Palīdzību var saņemt iedzīvotāji, kuri deklarējuši dzīvesvietu Saulkrastu novada administratīvajā teritorijā, bet citas personas – tikai normatīvajos aktos atsevišķi noteiktos gadījumos.
3. Lēmumus par personas atzīšanu par tiesīgu saņemt Palīdzību un iekļaušanu pašvaldības dzīvokļa jautājumu risināšanā sniedzamās palīdzības reģistrā (turpmāk – Palīdzības reģistrs), Palīdzības sniegšanu, atteikumu vai izslēgšanu no Palīdzības reģistra, lēmumu par pašvaldībai piederošas dzīvojamās telpas izīrēšanu, sociālā dzīvokļa izīrēšanu, pieņem Saulkrastu novada domes Dzīvokļu un dzīvesvietas deklarācijas komisija (turpmāk – Dzīvokļu komisija).
II. Palīdzības reģistri un reģistrācijas kārtība
4. Palīdzības saņemšanai personas tiek reģistrētas šādos Palīdzības reģistros:
4.1. 1. reģistrā "Pašvaldībai piederošas dzīvojamās telpas izīrēšana" – personas, kuras ar dzīvojamo telpu nodrošināmas pirmām kārtām atbilstoši likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" (turpmāk – Likums) 14. pantam;
4.2. 2. reģistrā "Sociālā dzīvokļa izīrēšana" – personas, kuras atzītas par tiesīgām īrēt sociālo dzīvokli atbilstoši Likuma 21.6 pantam un trūcīgas daudzbērnu mājsaimniecības, kurām nepieder nekustamais īpašums.
5. Personām, kurām Palīdzība sniedzama neatliekami saskaņā ar likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 13. pantu, Palīdzības reģistru neveido, bet:
5.1. Dzīvokļu komisija lēmumu par personas nodrošināšanu ar pagaidu dzīvojamo telpu pieņem piecu darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas;
5.2. ja personas īrētā vai īpašumā esošā dzīvojamā telpa vai dzīvojamā māja stihiskas nelaimes, avārijas, terora akta vai citas katastrofas rezultātā ir cietusi, bet ir atjaunojama un ja persona šajā dzīvojamā telpā vai dzīvojamā mājā ir deklarējusi savu dzīvesvietu un tai pašvaldības administratīvajā teritorijā nepieder cita dzīvošanai derīga dzīvojamā telpa vai dzīvojamā māja, pašvaldība, pamatojoties uz šīs personas iesniegumu un izvērtējot dzīvojamās telpas vai dzīvojamās mājas atjaunošanas izmaksas, personas materiālo stāvokli, informāciju par dzīvojamās telpas vai dzīvojamās mājas apdrošināšanu un citus lēmuma pieņemšanai būtiskus apstākļus, var piešķirt vienreizēju pabalstu cietušās dzīvojamās telpas vai dzīvojamās mājas remontam (turpmāk – pabalsts);
5.3. Lēmumu par pabalsta apmēru un tā piešķiršanas kārtību katrā konkrētajā gadījumā pieņem Dzīvokļu komisija, nepieciešamības gadījumā pieaicinot ekspertu atzinuma sniegšanai.
6. Personu, kura atzīta par tiesīgu saņemt Palīdzību, reģistrē attiecīgajā Palīdzības reģistrā ar datumu, kad Dzīvokļu komisija ir pieņēmusi lēmumu par personas atzīšanu par tiesīgu saņemt Palīdzību un iekļaušanu Palīdzības reģistrā.
7. Lēmumu par personas iekļaušanu Palīdzības reģistrā Dzīvokļu komisija pieņem viena mēneša laikā no brīža, ka persona ir iesniegusi iesniegumu.
8. Palīdzības reģistrus uztur un uz katra gada 1.februāri aktualizē Dzīvokļu komisija. Dzīvokļu komisija pieņem lēmumu par palīdzības reģistrā iekļauto datu precizēšanu un personu palīdzības kārtas numuru pārreģistrēšanu.
III. Palīdzības saņemšanai iesniedzamie dokumenti
9. Persona, kura vēlas saņemt Palīdzību, iesniedz iesniegumu pašvaldībai klātienē Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā Raiņa iela 8, Saulkrasti, Saulkrastu novads, vai Jēņi, Loja, Sējas pagasts, Saulkrastu novads, vai elektroniski valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv, izmantojot pašvaldības oficiālo e-adresi, vai ar drošu e-parakstu parakstītu iesniegumu, nosūtot to uz elektronisko pasta adresi pasts@saulkrasti.lv.
10. Persona, kas vēlas saņemt Palīdzību, iesniegumā norāda:
10.1. savu vārdu, uzvārdu, personas kodu;
10.2. savu deklarēto dzīvesvietu un faktisko dzīvesvietu, ja tā atšķiras no deklarētās;
10.3. iespējamo Palīdzības veidu;
10.4. savā īpašumā, valdījumā vai tiesiskā lietojumā esošos nekustamos īpašumus Latvijas Republikas teritorijā vai apliecina, ka personai nepieder nekustamais īpašums;
10.5. ziņas par trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa piešķiršanu, norādot lēmuma pieņēmēju un lēmuma pieņemšanas datumu;
10.6. citu informāciju, kas ir par pamatu personas iekļaušanai Palīdzības reģistrā.
11. Papildu iesniegumam:
11.1. persona, kas vēlas saņemt 4.1. punktā noteikto palīdzību, iesniedz:
11.1.1. spēkā stājušos tiesas sprieduma kopiju par piespiedu izlikšanu no dzīvojamās telpas;
11.1.2. dokumentus, kas apliecina, ka persona atbilst kādam no Likuma 14. panta pirmās daļas 1.; 2. vai 3. punktā noteiktajiem kritērijiem, ja attiecīgā informācija nav pašvaldības rīcībā:
11.1.2.1. politiski represētas personas – politiski represētās personas apliecības kopiju;
11.1.2.2. personas, kuras pēc soda izciešanas atbrīvotas no ieslodzījuma vietas – personas atbrīvojuma izziņu;
11.1.2.3. bez vecāku gādības palikuši bērni – pēc tam, kad bērns sasniedzis pilngadību un beigusies viņa ārpusģimenes aprūpe – bāriņtiesas lēmuma par aizbildņa iecelšanu vai par bērna ievietošanu bērnu aprūpes iestādē vai audžuģimenē kopiju un bāriņtiesas lēmuma par aizbildņa atlaišanu no aizbildņa pienākumu pildīšanas kopiju. Šajā apakšpunktā minēto dokumentu kopijas iesniedzamas, ja šī informācija objektīvu iemeslu dēļ nav pašvaldības rīcībā.
12. Ja Dzīvokļu komisijai nepieciešama papildu informācija, lai pieņemtu lēmumu, tā ir tiesīga pieprasīt personai papildus informāciju vai arī lūgt precizēt iesniegumu.
IV. Dzīvojamo telpu uzskaite
13. Pašvaldības dzīvojamo telpu uzskaiti veic pašvaldības īpašumu apsaimniekošanas nodaļa, Dzīvokļu komisija uztur pašvaldībai piederošo un palīdzības dzīvokļa jautājumu risināšanā vajadzībām īrēto dzīvojamo telpu reģistru. Informācija par neizīrētām pašvaldībai piederošām dzīvojamām telpām ir brīvi pieejama ikvienai personai, kas reģistrēta Palīdzības reģistros vai kurai šāda Palīdzība sniedzama neatliekami.
14. Piecu darba dienu laikā pēc Pašvaldībai piederošās dzīvojamās telpas atbrīvošanas, pašvaldības īpašumu apsaimniekošanas nodaļas pārstāvis pārbauda tās stāvokli un uzņem uzskaitē kā neizīrētu objektu.
V. Līguma noslēgšana
15. Pamatojoties uz Dzīvokļu komisijas lēmumu pašvaldībai piederošās dzīvojamās telpas un sociālā dzīvokļa īres līgumus slēdz pašvaldība un persona, kura atzīta par tiesīgu īrēt dzīvojamo telpu.
16. Īres līguma termiņš:
16.1. pagaidu dzīvojamām telpām, kas izīrētas atbilstoši likuma "Par palīdzības sniegšanu" 13. panta ceturtās daļas 1. punkta "a" apakšpunktam un 2. punktam – par pašvaldībai piederošas vai nomātas dzīvojamās telpas izīrēšanu;
16.2. pagaidu dzīvojamām telpām, kas izīrētas atbilstoši likuma "Par palīdzības sniegšanu" 13. panta ceturtās daļas 1. punkta "b" apakšpunktā paredzētajā gadījumā – līdz dzīvojamās telpas vai dzīvojamās mājas atjaunošanai, bet ne ilgāk 6 (sešiem) mēnešiem.
16.3. personām, kurām tiek piešķirta Pašvaldības dzīvojamā telpa atbilstoši Likuma 14. pantam, izņemot šī panta pirmās daļas 3. punktā minēto gadījumu – līdz 2 (diviem) gadiem, īres līgumā iekļaujot saistību, kas paredz īrnieka tiesības prasīt dzīvojamās īres līguma noslēgšanu no jauna, ja nav zuduši apstākļi, kuri bijuši par pamatu saņemt pašvaldības palīdzību atbilstoši Latvijas Republikas spēkā esošiem normatīvajiem aktiem un tiek pildīti īres līguma nosacījumi;
16.4. personai, kurai palīdzība tiek sniegta saskaņā ar Likuma 14. panta pirmās daļas 3. punktu – uz laiku, līdz persona sasniedz 24 gadu vecumu;
16.5. sociālā dzīvokļa īres līgumam – līdz 2 (diviem) gadiem. Dzīvokļu komisija ik pēc sešiem mēnešiem pārliecinās, vai nav zuduši apstākļi, uz kuru pamata sociālais dzīvoklis izīrēts attiecīgajai personai (ģimenei). Īres līgumu atjauno ikreiz, kad saņemts īrnieka iesniegums par sociālā īres līguma atjaunošanu, ja persona nav zaudējusi tiesības īrēt sociālo dzīvojamo telpu.
17. Ja faktiskie un tiesiskie apstākļi, pamatojoties uz kuriem pieņemts lēmums par Palīdzības piešķiršanu nav mainījušies, kā arī persona ir pildījusi īres līguma nosacījumus, iespējams slēgt jaunu īres līgumu pēc spēkā esošā līguma termiņa beigām. Iesniegumu ar lūgumu noslēgt jaunu īres līgumu persona iesniedz ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pirms līguma termiņa beigām.
18. Pašvaldība var izbeigt īres līgumu, ja īrnieks pārkāpj Dzīvojamo telpu īres likuma un īres līguma noteikumus.
VI. Personas izslēgšana no palīdzības reģistra un atteikums sniegt palīdzību
19. Papildu Likuma 7. panta piektajā daļā minētajam, Dzīvokļu komisija var pieņemt lēmumu par atteikumu atzīt personu par tiesīgu saņemt 4.1. apakšpunktā noteikto Palīdzību, ja:
19.1. pirms Palīdzības lūgšanas persona ar savu rīcību apzināti pasliktinājusi sava vai īrētā dzīvokļa tehnisko stāvokli, ko pierāda kompetentas institūcijas sastādīts apsekošanas akts;
19.2. piecus gadus pēc tam, kad personas īrētās dzīvojamās telpas īres līgums tika izbeigts sakarā ar dzīvojamās telpas vai mājas bojāšanu vai citādu dzīvojamās telpas lietošanas noteikumu pārkāpšanu;
19.3. ja personai ir īres vai pakalpojumu maksas parāds par iepriekš īrēto pašvaldības dzīvojamo telpu un tā nav noslēgusi vienošanos par parāda atmaksu vai nepilda šo vienošanos.
20. Personas izslēdz no Palīdzības reģistra Likuma 10. panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos.
VII. Noslēguma jautājumi
21. Dzīvokļu komisijas lēmumus var apstrīdēt Saulkrastu novada pašvaldības domē.
22. Saulkrastu novada pašvaldības domes lēmumus var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
23. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Saulkrastu novada domes 2020. gada 30. jūnija saistošie noteikumi Nr. SN15/2020 "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" un 2014. gada 26. augusta Sējas novada domes saistošie noteikumi Nr. 1/2014 "Par Sējas novada pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā".
24. Personas, kuras līdz šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai ir reģistrētas palīdzības saņemšanai Saulkrastu novada pašvaldības vai Sējas novada pašvaldības reģistros, netiek izslēgtas no palīdzības reģistriem, ja nav zuduši apstākļi, kuri bijuši par pamatu šīs personas reģistrēšanai attiecīgās palīdzības saņemšanai, un tās tiek Likuma 7. panta ceturtajā daļā noteiktajā secībā pārreģistrētas palīdzības reģistros, atbilstoši šo saistošo noteikumu 4. punktam.
25. Līdz šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai noslēgtie īres līgumi, kuru darbības termiņš pārsniedz trīs gadus, tiek pārslēgti no jauna, līdz 2022. gada 31. decembrim, ievērojot šo saistošo noteikumu nosacījumus.
Saulkrastu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs N. Līcis
Paskaidrojuma raksts
Saulkrastu novada pašvaldības 2022. gada 27. aprīļa saistošajiem
noteikumiem Nr. 19/2022 "Par pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā"
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
1. Projekta nepieciešamības pamatojums | Saskaņā ar administratīvi teritoriālo reformu, atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam, ar 2021. gada 1. jūliju ir izveidots jauns Saulkrastu novads. Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punktā ir noteikts, ka 2021. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētā novada dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus novada saistošos noteikumus. Līdz ar to ir jāizstrādā jauni Saulkrastu novada saistošie noteikumi, kas nosaka kārtību, kādā tiek reģistrētas personas, kurām nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā. |
2. Īss projekta satura izklāsts | Saistošajos noteikumos noteikta kārtība, kādā tiek reģistrētas personas, kurām nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā un kārtība, kādā izskata iesniegumus un pieņem lēmumus par dzīvokļa izīrēšanu. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz budžetu | Saistošo noteikumu izpilde tiek nodrošināta ikgadējā pašvaldības budžeta ietvaros. |
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā | Neietekmē. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Saulkrastu novada domes Dzīvokļu un dzīvesvietas deklarācijas komisija. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām | Saistošo noteikumu izstrādes gaitā nav notikušas konsultācijas ar privātpersonām. |
Saulkrastu novada pašvaldības domes priekšsēdētājs N. Līcis