Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 6 Pēdējās nedēļas laikā 69 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 427
Rīgā 2022. gada 14. jūlijā (prot. Nr. 36 17. §)
Revīzijas iestādes funkciju nodrošināšanas kārtība Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada
plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 5. punktu,
Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības
mazināšanai 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības
likuma 9. panta 10. punktu, Iekšējās drošības fonda,
Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta
instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai 2021.–2027. gada
plānošanas perioda vadības likuma 13. panta 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā nodrošina revīzijas iestādes funkcijas Eiropas Savienības fondu – Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda Plus, Kohēzijas fonda, Taisnīgas pārkārtošanās fonda, Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiāla atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Eiropas Savienības fondi) – vadībā.
2. Noteikumi attiecas uz vadošo iestādi, grāmatvedības iestādi, atbildīgo iestādi, sadarbības iestādi, deleģēto iestādi, par horizontālo principu un principu "Energoefektivitāte pirmajā vietā" un "Klimatdrošināšana" koordināciju atbildīgo institūciju (turpmāk – institūcijas), revīzijas iestādi un finansējuma saņēmēju. Noteikumi attiecas uz citām institūcijām, ja tām tiek deleģēti vadošās iestādes pienākumi vai citi pienākumi Eiropas Savienības fondu vadībā.
II. Revīzijas iestādei iesniedzamā informācija
3. Vadošā iestāde līdz 2030. gadam katru gadu:
3.1. nodrošina Eiropas Savienības fondu vadības un kontroles sistēmas (turpmāk – sistēma) apraksta aktualizēšanu par grāmatvedības gadu un iesniegšanu revīzijas iestādē līdz 31. oktobrim;
3.2. līdz 31. decembrim iesniedz revīzijas iestādē pārvaldības deklarācijas projektu.
4. Grāmatvedības iestāde vai vadošā iestāde:
4.1. nodrošina, ka revīzijas iestādei ir pieejams grāmatvedības gada ietvaros apstiprināto izdevumu saraksts;
4.2. laikposmā līdz 2030. gadam katru gadu līdz 31. decembrim, ja nav panākta savstarpēja vienošanās par citu termiņu, iesniedz revīzijas iestādē Eiropas Komisijai iesniedzamo pārskatu projektus.
III. Revīzijas stratēģija
5. Revīzijas iestāde sagatavo, aktualizē un iesniedz Eiropas Komisijai revīzijas stratēģiju saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 78. panta un 84. panta 3. punkta prasībām.
6. Revīzijas iestāde 10 darbdienu laikā pēc revīzijas stratēģijas apstiprināšanas vai aktualizēšanas nodrošina tās ievietošanu Eiropas Savienības fondu tīmekļvietnē (www.esfondi.lv) vai Finanšu ministrijas tīmekļvietnē (www.fm.gov.lv).
IV. Eiropas Savienības fondu vadības un kontroles sistēmas audits
7. Lai novērtētu sistēmas darbības efektivitāti, revīzijas iestāde saskaņā ar revīzijas stratēģiju vai Eiropas Komisijas pieprasījumu veic regulas Nr. 2021/1060 77. panta 1. un 5. punktā un 78. panta 1. punktā minētos sistēmas auditus (turpmāk – auditi).
8. Sistēmas darbības efektivitāti audita ietvaros novērtē atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 XI pielikumā noteiktajām prasībām un vērtēšanas kategorijām.
9. Revīzijas iestāde sagatavo audita ziņojuma projektu un trūkumu novēršanas plāna projektu, kurā iekļauj ieteikumus un to ieviešanas termiņus auditā konstatēto trūkumu novēršanai, un nosūta tos auditētajai institūcijai, vadošajai iestādei un grāmatvedības iestādei, kā arī sadarbības iestādei un deleģētajai iestādei (ja tā nav auditētā institūcija, bet ieteikumiem ir iespējama finansiāla ietekme) komentāru sagatavošanai.
10. Revīzijas iestāde šo noteikumu 9. punktā minēto ieteikumu ieviešanas termiņus nosaka, ņemot vērā attiecīgā trūkuma ietekmi uz sistēmu un ieteikuma ieviešanas prioritāti.
11. Šo noteikumu 9. punktā minētās institūcijas 12 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 9. punktā minētās informācijas saņemšanas sagatavo un elektroniski iesniedz revīzijas iestādē (nosūtot uz revīzijas iestādes oficiālo e-pasta adresi un ziņojuma izstrādātāja e-pasta adresi) šādu informāciju:
11.1. pamatotus komentārus par audita ziņojuma projektu, ieteikumiem un to ieviešanas termiņiem. Ja nepieciešams, komentārus pamato dokumentāri;
11.2. pasākumus auditā konstatēto trūkumu novēršanai un ieteikumu ieviešanai, norādot par ieteikumu ieviešanu atbildīgo amatpersonu.
12. Ja pastāv objektīvi apstākļi, kuru dēļ nav iespējams šo noteikumu 11. punktā minēto informāciju iesniegt 12 darbdienu laikā, informācijas iesniegšanas termiņu pēc vienošanās ar revīzijas iestādi var pagarināt par informācijas sagatavošanai papildus nepieciešamo laiku.
13. Ja šo noteikumu 9. punktā minētajiem ieteikumiem ir iespējama finansiāla ietekme, sadarbības iestāde, vadošā iestāde vai deleģētā iestāde informē finansējuma saņēmēju par konstatētā trūkuma iespējamās finansiālās ietekmes apmēru. Ja finansējuma saņēmējs nepiekrīt auditā konstatētajiem faktiem vai izdarītajiem secinājumiem, tam ir tiesības šo noteikumu 11. punktā minētajā termiņā informēt par to sadarbības iestādi, vadošo iestādi vai deleģēto iestādi.
14. Ja revīzijas iestāde no šo noteikumu 9. punktā minētajām institūcijām nav saņēmusi komentārus vai pamatotu lūgumu pagarināt komentāru sniegšanas termiņu saskaņā ar šo noteikumu 11. vai 12. punktu, tad uzskatāms, ka institūcijas atzīst audita ziņojumu par pamatotu un saskaņotu.
15. Revīzijas iestāde izvērtē šo noteikumu 9. punktā minēto institūciju sniegtos komentārus, to pamatotību un veicamos pasākumus konstatēto trūkumu novēršanai un ieteikumu ieviešanai, sagatavo audita ziņojumu un pievieno tam trūkumu novēršanas plānu.
16. Ja revīzijas iestāde, izvērtējot saskaņā ar šo noteikumu 11. punktu saņemto informāciju, nemaina ieteikumu būtību, tiek rīkota saskaņošanas sanāksme ar institūciju, kura nepiekrīt ieviest ieteikumus. Ja sanāksmē netiek panākta ieteikumu saskaņošana ar institūciju, kurai noteikta ieteikumu ieviešana, un revīzijas iestāde negūst pietiekamus pierādījumus, lai mainītu ieteikumus, audita ziņojuma trūkumu novēršanas plānā attiecīgos ieteikumus norāda kā nesaskaņotus.
17. Audita ziņojumu un trūkumu novēršanas plānu apstiprina revīzijas iestādes vadītājs. Ja tiek sniegti ieteikumi, kuriem ir tieša ietekme uz šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minēto pārskatu, revīzijas iestādes vadītājs audita ziņojumu un trūkumu novēršanas plānu apstiprina ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 15. decembrim. Apstiprināto audita ziņojumu un trūkumu novēršanas plānu revīzijas iestāde nosūta šo noteikumu 9. punktā minētajām institūcijām, kā arī Eiropas Komisijai. Šajā punktā minētos dokumentus nosūta arī atbildīgajai iestādei, ja tā nav auditētā institūcija, bet audits veikts attiecīgās atbildīgās iestādes pārziņā esošo specifisko atbalsta mērķu ietvaros.
18. Revīzijas iestāde veiktā audita rezultātus un trūkumu novēršanas plānu 10 darbdienu laikā pēc to apstiprināšanas ievada attiecīgā Eiropas Savienības fonda vai programmas vadības informācijas sistēmā.
19. Institūcija, kas noteikta šo noteikumu 17. punktā minētajā trūkumu novēršanas plānā, ir atbildīga par trūkumu novēršanas plānā iekļauto pasākumu īstenošanu atbilstoši ar revīzijas iestādi saskaņotajam termiņam. 10 darbdienu laikā pēc attiecīgā ieteikuma ieviešanai noteiktā termiņa atbildīgā institūcija aktualizē ieteikuma ieviešanas statusu, ievadot pamatojumu attiecīgā Eiropas Savienības fonda vai programmas vadības informācijas sistēmā.
20. Vadošā iestāde un deleģētā iestāde veic šo noteikumu 17. punktā minētajā trūkumu novēršanas plānā iekļauto ieteikumu ieviešanas uzraudzību un ieteikumiem, kuriem iepriekšējā ceturksnī ir iestājies ieviešanas termiņš, līdz nākamā mēneša piecpadsmitajam datumam apstiprina ieviešanas statusu attiecīgā Eiropas Savienības fonda vai programmas vadības informācijas sistēmā. Par ieteikumiem, kuriem ieviešanas termiņš ir kārtējā gadā un kuriem ir būtiska ietekme uz vadības un kontroles sistēmu vai ir finansiālā ietekme uz deklarētajiem izdevumiem, informāciju apstiprina līdz kārtējā gada 15. decembrim.
21. Ja netiek panākta šo noteikumu 16. punktā minētā ieteikumu saskaņošana vai institūcija neievēro šo noteikumu 19. punktā minēto ar revīzijas iestādi saskaņoto termiņu, revīzijas iestāde izvērtē nesaskaņotā vai laikus neieviestā ieteikuma ietekmi uz sistēmu un, ja identificē būtiskus riskus, informē Ministru kabinetu saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu.
V. Darbību revīzijas
22. Revīzijas iestāde saskaņā ar revīzijas stratēģiju katru gadu veic darbību revīzijas un, ja nepieciešams, papildu revīzijas sadarbības iestādē un vadošajā iestādē vai deleģētajā iestādē un pie attiecīgā finansējuma saņēmēja, lai atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 77., 79., 81. un 83. pantam pārliecinātos, vai maksājuma pieteikumos, ko Eiropas Komisijai iesniedz saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 91. pantu, iekļautie attiecināmie izdevumi ir attiecināmi un veikti atbilstoši normatīvajiem aktiem.
23. Revīzijas iestāde sagatavo darbību revīzijas ziņojuma projektu un trūkumu novēršanas plāna projektu, kurā iekļauj ieteikumus un to ieviešanas termiņus darbību revīzijā konstatēto trūkumu novēršanai, un nosūta tos revidētajai institūcijai komentāru sagatavošanai, kā arī vadošajai iestādei, grāmatvedības iestādei un atbildīgajai iestādei informācijai.
24. Revīzijas iestāde šo noteikumu 23. punktā minēto ieteikumu ieviešanas termiņu nosaka, ņemot vērā attiecīgā trūkuma ietekmi uz sistēmu un ieteikuma ieviešanas prioritāti. Ja tiek sniegti ieteikumi, kuriem ir tieša ietekme uz šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minēto pārskatu, revīzijas iestāde šo noteikumu 23. punktā minēto ieteikumu ieviešanas termiņu nosaka ne vēlāku kā līdz kārtējā gada 15. decembrim.
25. Šo noteikumu 23. punktā minētās institūcijas 12 darbdienu laikā pēc šo noteikumu 23. punktā minētās informācijas saņemšanas, bet ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 1. decembrim sagatavo un elektroniski iesniedz revīzijas iestādē (nosūtot uz revīzijas iestādes oficiālo e-pasta adresi un ziņojuma izstrādātāja e-pasta adresi) šādu informāciju:
25.1. pamatotus komentārus par darbību revīzijas ziņojuma projektu, ieteikumiem un to ieviešanas termiņiem. Ja iespējams, komentārus pamato dokumentāri;
25.2. pasākumus darbību revīzijā konstatēto trūkumu novēršanai un ieteikumu ieviešanai, norādot par ieteikumu ieviešanu atbildīgo amatpersonu.
26. Ja pastāv objektīvi apstākļi, kuru dēļ nav iespējams šo noteikumu 25. punktā minēto informāciju iesniegt 12 darbdienu laikā, informācijas iesniegšanas termiņu pēc vienošanās ar revīzijas iestādi var pagarināt par informācijas sagatavošanai papildus nepieciešamo laiku.
27. Ja šo noteikumu 23. punktā minētajiem ieteikumiem ir iespējama finansiāla ietekme, sadarbības iestāde, vadošā iestāde vai deleģētā iestāde informē finansējuma saņēmēju par konstatētā trūkuma iespējamās finansiālās ietekmes apmēru. Ja finansējuma saņēmējs nepiekrīt revīzijā konstatētajiem faktiem vai izdarītajiem secinājumiem, tam ir tiesības šo noteikumu 25. punktā minētajā termiņā informēt par to sadarbības iestādi, vadošo iestādi vai deleģēto iestādi.
28. Ja revīzijas iestāde no šo noteikumu 23. punktā minētajām institūcijām nav saņēmusi komentārus vai pamatotu lūgumu par termiņa pagarinājumu šo noteikumu 25. vai 26. punktā minētajā termiņā, tad uzskatāms, ka institūcijas atzīst darbību revīzijas ziņojumu par pamatotu un saskaņotu.
29. Revīzijas iestāde izvērtē šo noteikumu 23. punktā minēto institūciju sniegtos komentārus, to pamatotību un veicamos pasākumus konstatēto trūkumu novēršanai un ieteikumu ieviešanai, sagatavo darbību revīzijas ziņojumu un pievieno tam trūkumu novēršanas plānu.
30. Ja revīzijas iestāde, izvērtējot saskaņā ar šo noteikumu 25. punktu saņemto informāciju, nemaina ieteikumu būtību, tiek rīkota saskaņošanas sanāksme ar institūciju, kura nepiekrīt ieviest ieteikumus. Ja sanāksmē netiek panākta ieteikumu saskaņošana ar institūciju, kurai noteikta ieteikumu ieviešana, un revīzijas iestāde negūst pietiekamus pierādījumus, lai mainītu ieteikumus, darbību revīzijas ziņojuma trūkumu novēršanas plānā attiecīgos ieteikumus norāda kā nesaskaņotus.
31. Darbību revīzijas ziņojumu un trūkumu novēršanas plānu apstiprina revīzijas iestādes vadītājs ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 15. decembrim. Apstiprināto darbību revīzijas ziņojumu un trūkumu novēršanas plānu revīzijas iestāde nosūta šo noteikumu 23. punktā minētajām institūcijām, kā arī Eiropas Komisijai (pēc tās pieprasījuma).
32. Revīzijas iestāde veiktās revīzijas rezultātus un trūkumu novēršanas plānu 10 darbdienu laikā pēc to apstiprināšanas ievada attiecīgā Eiropas Savienības fonda vai programmas vadības informācijas sistēmā.
33. Institūcija, kas noteikta šo noteikumu 31. punktā minētajā trūkumu novēršanas plānā, ir atbildīga par trūkumu novēršanas plānā iekļauto pasākumu īstenošanu atbilstoši ar revīzijas iestādi saskaņotajam termiņam. 10 darbdienu laikā pēc attiecīgā ieteikuma ieviešanai noteiktā termiņa atbildīgā institūcija aktualizē ieteikuma ieviešanas statusu, ievadot pamatojumu attiecīgā Eiropas Savienības fonda vai programmas vadības informācijas sistēmā.
34. Vadošā iestāde un deleģētā iestāde veic šo noteikumu 31. punktā minētajā trūkumu novēršanas plānā iekļauto ieteikumu ieviešanas uzraudzību un ieteikumiem, kuriem iepriekšējā ceturksnī ir iestājies ieviešanas termiņš, līdz nākamā mēneša piecpadsmitajam datumam apstiprina ieviešanas statusu attiecīgā Eiropas Savienības fonda vai programmas vadības informācijas sistēmā. Par ieteikumiem, kuriem ieviešanas termiņš ir kārtējā gadā un kuriem ir būtiska ietekme uz vadības un kontroles sistēmu vai ir finansiālā ietekme uz deklarētajiem izdevumiem, informāciju apstiprina ne vēlāk kā līdz kārtējā gada 15. decembrim.
35. Ja netiek panākta šo noteikumu 30. punktā minētā ieteikumu saskaņošana vai institūcija neievēro šo noteikumu 33. punktā minēto ar revīzijas iestādi saskaņoto termiņu, revīzijas iestāde izvērtē nesaskaņotā vai laikus neieviestā ieteikuma ietekmi uz sistēmu un tā finansiālo ietekmi un, ja identificē būtiskus riskus, informē Ministru kabinetu saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu.
VI. Pārskatu revīzija
36. Revīzijas iestāde saskaņā ar revīzijas stratēģiju veic Eiropas Komisijai iesniedzamā šo noteikumu 4.2. apakšpunktā minētā vadošās iestādes vai grāmatvedības iestādes sagatavotā pārskata revīziju, lai atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 77. pantam pārliecinātos, vai pārskatos sniegtā informācija ir pilnīga, precīza un patiesa, tai skaitā pārliecinātos, vai pārskatos ir atbilstoši atspoguļota šo noteikumu 17. un 31. punktā minēto trūkumu novēršanas plānos iekļauto ieteikumu ieviešana, kuriem ir finansiāla ietekme.
37. Revīzijas iestāde katru gadu līdz 15. janvārim informē vadošo iestādi un grāmatvedības iestādi par pārskatu revīzijas rezultātiem.
VII. Atzinums un gada kontroles ziņojums
38. Revīzijas iestāde līdz 2031. gadam katru gadu sagatavo un līdz nākamā gada 15. februārim nosūta Eiropas Komisijai revīzijas iestādes vadītāja apstiprinātu:
38.1. gada kontroles ziņojumu, kurā izklāstīti revīzijas periodā veikto auditu, darbību revīziju un pārskatu revīziju rezultāti un ziņots par atklātajiem trūkumiem sistēmā, kā arī revīzijas iestādes secinājumi salīdzināti ar vadošās iestādes sagatavotajā pārvaldības deklarācijā ietvertajiem secinājumiem;
38.2. atzinumu par izveidotās sistēmas darbības efektivitāti, Eiropas Komisijai deklarēto izdevumu attiecināmību un atbilstību normatīvajiem aktiem un pārskatos sniegtās informācijas patiesumu un objektivitāti. Atzinumu izsniedz, pamatojoties uz:
38.2.1. šo noteikumu 38.1. apakšpunktā minēto ziņojumu;
38.2.2. revīzijas iestādes rīcībā esošo informāciju.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Finanšu ministrs J. Reirs