Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 19 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 701
Rīgā 2022. gada 8. novembrī (prot. Nr. 56 22. §)
Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Datu vākšana un apstrāde zivsaimniecības pārvaldības un zinātniskiem mērķiem"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības
un lauku attīstības likuma
5. panta ceturto un septīto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu no Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda saistītajā darbības veidā "Datu vākšana un apstrāde zivsaimniecības pārvaldības un zinātniskiem mērķiem" (turpmāk – pasākums) saskaņā ar:
1.1. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139);
1.2. Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
1.3. Komisijas 2022. gada 19. janvāra Īstenošanas regulu (ES) 2022/79, ar ko nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1139 piemērošanas noteikumus attiecībā uz darbības līmeņa īstenošanas datu reģistrēšanu, nosūtīšanu un izklāstu (turpmāk – regula 2022/79);
1.4. Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra Regulu (ES) Nr. 1380/2013 par kopējo zivsaimniecības politiku un ar ko groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1954/2003 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes Regulas (EK) Nr. 2371/2002 un (EK) Nr. 639/2004 un Padomes Lēmumu 2004/585/EK (turpmāk – regula Nr. 1380/2013);
1.5. Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 17. maija Regulu (ES) 2017/1004 par Savienības sistēmas izveidi datu vākšanai, pārvaldībai un izmantošanai zivsaimniecības nozarē un par atbalstu zinātniskā ieteikuma izstrādei saistībā ar kopējo zivsaimniecības politiku, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 199/2008 (turpmāk – regula 2017/1004).
2. Pasākuma mērķis atbilstoši regulas 2021/1139 14. panta 1. punkta "d" apakšpunktam ir veicināt uzticamus datus, lai varētu pieņemt zināšanās balstītus lēmumus.
3. Atbalstam piesakās, projektu iesniegumus vērtē un atlasa, lēmumu par projekta apstiprināšanu pieņem, projektu īsteno, publisko finansējumu pieprasa un izmaksā, projektu uzrauga un finanšu korekcijas piemēro atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā, ciktāl šie noteikumi nenosaka citādi.
II. Atbalsta saņemšanas nosacījumi
4. Atbalsta pretendents (turpmāk – pretendents) ir valsts zinātniskais institūts, kas īsteno zivsaimniecības nozarei, zinātniskajai darbībai un valsts monitoringa vajadzībām nepieciešamo datu vākšanas programmu zivsaimniecības jomā.
5. Saskaņā ar Latvijas Nacionālo zivsaimniecības un akvakultūras datu vākšanas darba plānu (turpmāk – datu vākšanas plāns) attiecīgajam gadam pasākumā atbalsta:
5.1. bioloģisko, vides, tehnisko un sociālekonomisko datu vākšanu, pārvaldību, izmantošanu un apstrādi zivsaimniecības nozarē, kā paredzēts regulas 1380/2013 25. panta 1. un 2. punktā un sīkāk noteikts regulā 2017/1004;
5.2. zvejniecības un akvakultūras pētniecības un inovācijas programmas, kā paredzēts regulas (ES) Nr. 1380/2013 27. pantā.
6. Pretendents projekta iesniegumā norāda pēc projekta īstenošanas sasniedzamo regulas 2021/1139 1. pielikumā minēto rezultātu rādītāju CR 12 – datu vākšanas, pārvaldības un izmantošanas sistēmas efektivitāte.
7. Projekts atbilst šādiem publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem:
7.1. projekta mērķis atbilst pasākuma mērķim;
7.2. projektā īstenojamās darbības atbilst datu vākšanas plānam.
III. Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
8. Publiskā atbalsta apmērs ir 100 procentu no attiecināmajām izmaksām.
9. Pasākuma īstenošanai plāno šādus attiecināmo izmaksu veidus:
9.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kuras ir tieši saistītas ar projekta īstenošanu, nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai (šai saistībai jābūt skaidri saprotamai un pierādāmai) un kuras ietver:
9.1.1. tiešās attiecināmās personāla izmaksas – projekta īstenošanas personāla un projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas. Atlīdzība par darbu tiek noteikta samērīgi, ņemot vērā tā apjomu un specifiku un vidējo atalgojumu attiecīgajā institūcijā līdzīgos amatos nodarbinātajiem;
9.1.2. šo noteikumu 14. punktā minētās attiecināmās izmaksas;
9.2. publiskas zinātniskās institūcijas netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet nodrošina atbalstu un atbilstošus apstākļus projekta īstenošanai un tā rezultātu sasniegšanai.
10. Šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētās netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā saskaņā ar regulas 2021/1060 54. panta "b" apakšpunktu no šo noteikumu 9.1.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām, kas paredzētas darba līgumā vai ar pakalpojuma sniedzējiem noslēgtajos līgumos.
11. Izmaksas, kas ietvertas netiešajās izmaksās, nevar attiecināt uz tiešajām izmaksām.
12. Projekta īstenošanas personālam un projekta vadības personālam, kas pilda vēl citus pienākumus, kuri veido darba laika slodzi, bet nav saistīti ar projektu, atlīdzības izmaksas sedz proporcionāli laikam, kurā tiek pildīti ar projektu saistītie pienākumi. Šādā gadījumā projekta vadības un īstenošanas personāla darba laiku uzskaita sadalījumā pa pildītajām funkcijām, ievērojot, ka izmaksas uzskatāmas par tiešajām attiecināmajām izmaksām, ja darbinieks projektā ir nodarbināts vismaz 30 procentus no normālā darba laika.
13. Ja projektā saņem atlīdzību saskaņā ar darba līgumu, darbalaika uzskaites tabelēs norāda, cik stundu veltīts darbam projektā, atsevišķi norādot noslodzi, un cik stundu veltīts darbam, kas nav saistīts ar projektu. Darba laiku nosaka saskaņā ar darba tiesiskās attiecības reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, un pamatdarbā pildāmie pienākumi nedublējas ar projektā pildāmajiem pienākumiem.
14. Pasākumā ir noteiktas šādas datu vākšanas plāna attiecināmās izmaksas:
14.1. šādu darbību izmaksas:
14.1.1. datu vākšana paraugu vākšanas vietās;
14.1.2. datu iegūšana no primārajiem datu avotiem;
14.1.3. komerciālas zvejas un atpūtas zvejas monitorings, tostarp monitorings attiecībā uz jūras organismu (piemēram, jūras zīdītāju un putnu) piezveju;
14.1.4. pētnieciskā uzskaite;
14.1.5. datu ievadīšana un droša uzglabāšana;
14.1.6. datu kvalitātes kontrole un validācija;
14.1.7. datu apstrāde, no primārajiem datiem iegūstot detalizētus vai apkopotus datus;
14.1.8. sociālekonomisko datu transformēšana metadatos;
14.1.9. datu kopu izveide zinātniskās analīzes vajadzībām;
14.1.10. bioloģisko parametru (piemēram, garuma, svara, vecuma, dzimuma, dzimumbrieduma, auglības) aplēses;
14.1.11. datu kopu sagatavošana krājumu novērtēšanai, nozares ekonomiskā stāvokļa novērtēšanai un attiecīgajai zinātniskajai analīzei;
14.1.12. ar datu vākšanu saistītu ziņojumu sagatavošana;
14.2. izmaksas, kas saistītas ar datoru aparatūras, programmatūras, datubāzu un tīmekļvietņu izstrādi, iegādi un uzstādīšanu zivsaimniecības datu vākšanas vajadzībām;
14.3. izmaksas, kas saistītas ar dalību sanāksmēs, semināros un konferencēs:
14.3.1. organizatora noteiktā reģistrācijas un dalības maksa;
14.3.2. komandējuma (darba brauciena) izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi:
14.3.2.1. dienas nauda;
14.3.2.2. izdevumi par viesnīcu, izņemot gadījumu, ja pasākums ilgst vienu dienu un dalībniekiem ir iespēja tajā pašā dienā atgriezties savā dzīvesvietā;
14.3.2.3. transporta izmaksas līdz pasākuma norises vietai un atpakaļ (transporta noma, sabiedriskais transports un degviela, ceļa nodoklis);
14.3.2.4. ceļojumu apdrošināšanas izmaksas;
14.4. izmaksas, kas saistītas ar aprīkojuma un citu pamatlīdzekļu iegādi zivsaimniecības datu vākšanas vajadzībām.
15. Publisko finansējumu par šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minēto aparatūru, programmatūrām, datubāzēm un tīmekļvietnēm saņem tikai pēc to nodošanas lietošanā un apliecinošu dokumentu iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
16. Pasākumā ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
16.1. procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību dēļ radušies zaudējumi;
16.2. naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
16.3. par tādu apakšlīgumu slēgšanu, kuri mākslīgi un nepamatoti palielina projekta izmaksas un kuros samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
16.4. izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav īstenota atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
16.5. citas izmaksas vai darbības, kas nav attiecināmas saskaņā ar regulas 2021/1139 13. pantu.
17. Izmaksas, kas pēc Lauku atbalsta dienesta novērtējuma aprēķina pārsniedz vidējās izmaksas, un nepabeigto darbu izmaksas uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
IV. Pieteikšanās atbalsta saņemšanai un finansējuma pieprasīšanas papildu nosacījumi
18. Lauku atbalsta dienests attiecīgā kalendāra gada pēdējā ceturksnī nosūta šo noteikumu 4. punktā minētajam pretendentam uzaicinājumu iesniegt projekta iesniegumu par nākamajā gadā plānotajām darbībām. Uzaicinājumā norāda projekta iesnieguma iesniegšanas termiņu.
19. Lai pieteiktos atbalstam, pretendents pēc uzaicinājuma saņemšanas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā Lauku atbalsta dienesta elektroniskajā pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
19.1. projekta iesniegumu, kurā norāda šādu informāciju par projektu:
19.1.1. projekta mērķi;
19.1.2. projektā plānotās darbības;
19.1.3. projektā plānoto darbību aprakstu atbilstoši datu vākšanas plānā noteiktajiem uzdevumiem, izpildes termiņus un sasniedzamo rezultātu;
19.1.4. projekta aprakstu, sagaidāmos rezultātus, īstenošanas shēmu un informāciju par sadarbību ar galvenajiem sadarbības partneriem, aprakstot projekta saistību ar pretendenta saimniecisko darbību;
19.1.5. projekta īstenošanas riska faktorus un to novēršanas iespējas;
19.1.6. projekta īstenošanas laiku;
19.1.7. projekta finansējumu;
19.1.8. projekta iesnieguma kopējās un attiecināmās izmaksas;
19.1.9. informāciju saskaņā ar regulu 2022/79;
19.2. atbalsta pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā;
19.3. attiecīgās iestādes lēmumu par piedalīšanos projektā un visām saistībām, kas attiecas uz projekta īstenošanu, norādot projekta kopējās izmaksas un finansēšanas avotus.
20. Lai saņemtu atbalstu par turpmākajiem kalendāra gada ceturkšņiem, atbalsta saņēmējs katra kalendāra gada ceturkšņa pirmo 10 darbdienu laikā Lauku atbalsta dienestā iesniedz pārskatu par īstenotajām darbībām un izlietoto finansējumu iepriekšējā ceturksnī, tostarp īstenotajām darbībām saskaņā ar datu vākšanas plānu attiecīgajam gadam. Pārskatam, izņemot par šo noteikumu 9.2. apakšpunktā minētajām netiešajām attiecināmajām izmaksām, pievieno:
20.1. attiecināmos izdevumus apliecinošu maksājumu un darījumu dokumentu kopijas;
20.2. ar pakalpojumu sniedzējiem noslēgto līgumu kopijas. Līgumos norāda sniedzamo pakalpojumu – veicamo uzdevumu, laikposmu un līguma summu;
20.3. darbu nodošanas un pieņemšanas aktu kopijas;
20.4. darbalaika uzskaites tabulu;
20.5. ja īstenota dalība sanāksmēs:
20.5.1. darba kārtību;
20.5.2. sabiedriskā transporta, tostarp lidmašīnas, biļeti;
20.5.3. viesnīcas (naktsmītnes) rēķinu, ja par attiecīgo darbu izpildi nav noslēgts līgums ar trešajām personām;
20.6. citus dokumentus, kas pierāda projektā īstenotās darbības;
20.7. iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Zemkopības ministrs K. Gerhards