Siguldas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 6 Pēdējās nedēļas laikā 1 Visi
Siguldas novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 56
Siguldā 2022. gada 17. novembrī
Grozījums Siguldas novada pašvaldības domes 2021. gada 4. novembra saistošajos noteikumos Nr. 24 "Par Siguldas novada pašvaldības brīvprātīgas iniciatīvas pabalstiem"
Apstiprināti ar Siguldas novada pašvaldības domes
2022. gada 17. novembra lēmumu (prot. Nr. 22, 42. §)
Izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām"
43. panta trešo daļu
Izdarīt Siguldas novada pašvaldības domes 2021. gada 4. novembra saistošajos noteikumos Nr. 24 "Par Siguldas novada pašvaldības brīvprātīgas iniciatīvas pabalstiem" šādu grozījumu:
izteikt 18.112. apakšpunktu šādā redakcijā:
"18.112. Siguldas novada pašvaldības vidējās izglītības iestāžu 10.–12. klašu izglītojamiem no ģimenēm, kurām pašvaldība piešķīrusi statusu "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni", ja izglītojamam, kas saņem pabalstu, un vienam no vecākiem dzīvesvieta Siguldas novada teritorijā ir deklarēta uz kalendārā gada 1. janvāri plkst. 00.00.".
Siguldas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja L. Sausiņa
Paskaidrojuma raksts
Siguldas novada pašvaldības domes 2022. gada 17. novembra saistošajiem
noteikumiem Nr. 56 "Grozījums Siguldas novada pašvaldības domes 2021. gada 4.
novembra saistošajos noteikumos Nr. 24 "Par Siguldas novada pašvaldības
brīvprātīgas iniciatīvas pabalstiem""
Paskaidrojuma raksta sadaļas |
Norādāmā informācija |
Saistošo noteikumu nepieciešamības pamatojums | Lai nodrošinātu pašvaldības brīvprātīgo
iniciatīvu izpildi, pamatojoties uz likuma "Par pašvaldībām" 43. panta
trešo daļu, 2021. gada 4. novembrī apstiprināti saistošie noteikumi Nr.
24 "Par Siguldas novada pašvaldības brīvprātīgas iniciatīvas pabalstiem".
2022. gada 14. jūlijā izdarīti grozījumi šajos noteikumos, kuru ietvaros
tie papildināti ar jaunu atbalsta veidu "Pabalsts izglītojamiem
pirmsskolas izglītības, vispārējās pamatizglītības un vidējās izglītības
iestādēs ēdināšanas pakalpojumu apmaksai". Pirmsskolas izglītības
iestādēs pabalsts paredzēts izglītojamo dienas ēdienkartes (brokastis,
pusdienas, launags) apmaksai un vispārējās pamatizglītības un vidējās
izglītības iestādēs komplekso pusdienu apmaksai. Noteikumos paredzēts,
ka pabalstu ir tiesības saņemt: – Siguldas novadā reģistrēto pirmsskolas izglītības iestāžu un vispārējās pamatizglītības iestāžu 5–9. klašu izglītojamiem, kuru dzīvesvieta ar vienu no vecākiem ir deklarēta uz kalendārā gada 1. janvāri plkst. 00.00 Siguldas novada teritorijā; – Siguldas novada pašvaldības vidējās izglītības iestāžu 10.–12. klašu izglītojamiem no ģimenēm, kurām pašvaldība piešķīrusi statusu "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni". Izglītojamie, kuri nesaņem šo atbalstu, nezaudē iespēju saņemt ēdināšanas pakalpojumus vispārējā kārtībā. Noteiktumos paredzētā atbalsta kārtība neattiecas uz izglītojamiem no trūcīgām vai maznodrošinātajām ģimenēm. Viņiem ēdināšanas atbalsts izglītības iestādēs 100 % apmērā pienākas saskaņā ar Siguldas novada pašvaldības domes 2021. gada 14. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr. 22 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni un sociālās palīdzības pabalstiem Siguldas novadā". Lai novienādotu pabalsta saņemšanas kārtību, ir nepieciešams precizēt noteikumu 18.112. apakšpunktu, tādējādi nosakot, ka pabalstu ir tiesības saņemt Siguldas novada pašvaldības vidējās izglītības iestāžu 10.–12. klašu izglītojamiem no ģimenēm, kurām pašvaldība piešķīrusi statusu "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni", ja izglītojamam, kas saņem atbalstu, ar vienu no vecākiem dzīvesvieta Siguldas novada teritorijā ir deklarēta uz kalendārā gada 1. janvāri plkst. 00.00. Noteikumos iestrādātā prasība par deklarēšanos uz kārtējā gada 1. janvāri saistīta gan ar atbildīgu budžeta plānošanas principu, gan ar teritorijas attīstības un sakārtošanas principu. Pašvaldības iesaistīšanās brīvprātīgajās iniciatīvās ir atkarīga ne tikai no pašvaldību brīvas gribas, bet arī no pašvaldības budžeta iespējām, izvērtējot prioritātes, ieguvumus un skatot iespējas, ko tās dod pastāvīgi deklarētajiem iedzīvotājiem, radot pamatu atgriezeniskās saiknes veidošanai. Brīvprātīgās iniciatīvas atbalsta sistēma veidota, ņemot vērā ienākuma nodokli, kas tiek pārdalīts starp pašvaldībām atbilstoši koeficientu sistēmai, t.sk. ņemot vērā novadā deklarēto iedzīvotāju skaitu uz nodokļu aprēķina gada 1. janvāri plkst. 00.00. Šī informācija par deklarēto iedzīvotāju skaitu uz nodokļu aprēķina gada 1. janvāri ļauj plānot budžeta ieņēmumus un izdevumus un to, kā iespēju robežās sniegt pastāvīgi dzīvojošo iedzīvotāju vajadzībām nepieciešamākos atbalstus. To iedzīvotāju ienākuma nodokļu daļa, kuri Siguldas novadā deklarējušies aprēķina gadā pēc 1. janvāra, aiziet tai pašvaldībai, kuras teritorijā šis iedzīvotājs ir deklarējies uz aprēķina gada 1. janvāri plkst. 00.00. Iestrādātā prasība par deklarēšanos ir taisnīga pret Siguldas novadā pastāvīgi deklarētajām ģimenēm un samērīga pret tām ģimenēm, kuras tikai šogad izlēmušas deklarēties Siguldas novadā, jo pašvaldība ir noteikusi pārejas periodu deklarēšanās prasībai. Kā arī pašvaldība ir iestrādājusi labvēlīgāku nosacījumu tām ģimenēm, kuras izlēmušas pārcelties dzīvot uz Siguldas novadu un savu dzīvesvietu Siguldas novadā deklarējušas pēc kārtējā gada 1. janvāra, dodot iespēju pretendēt uz noteikumos paredzēto atbalstu arī šīm jaunienākušajām ģimenēm. Apsvērumu izdarīšana par to, kurā vietā ģimenei ir izdevīgāk deklarēt dzīvesvietu, ir katras ģimenes brīva izvēle. Senāts jau iepriekš ir atzinis, ka, ja personai ir attiecīga saikne ar vairākām pašvaldībām un pastāv izvēles iespēja, kurā no tām deklarēt savu patstāvīgo dzīvesvietu, tā ir pašas personas izšķiršanās, kā rīkoties tai ir izdevīgāk1. Kā arī Satversmes tiesa ir secinājusi, ka, lai pašvaldība spētu efektīvi pildīt ar likumu piešķirto autonomo kompetenci un funkcijas, tai citstarp ir jāapzina tās iedzīvotāji un viņu vajadzības. Informācija par pašvaldības iedzīvotāju skaitu ļauj plānot budžeta ieņēmumus un izdevumus, attīstīt pašvaldības teritoriju, paredzot noteiktu infrastruktūru un tās iespējamo izmantošanu, nodrošināt nepieciešamos pakalpojumus, kā arī veikt citus uzdevumus. Viens no veidiem, kā pašvaldība var apzināt savus iedzīvotājus, ir veicināt to, lai viņi deklarē savu dzīvesvietu tās teritorijā2. |
Saistošo noteikumu projekta īss satura izklāsts | Ar noteikumu "Par Siguldas novada pašvaldības brīvprātīgas iniciatīvas pabalstiem" grozījumiem novienādota pabalsta saņemšanas kārtība, nosakot, ka pabalstu ir tiesības saņemt Siguldas novada pašvaldības vidējās izglītības iestāžu 10.–12. klašu izglītojamiem no ģimenēm, kurām pašvaldība piešķīrusi statusu "Siguldas novada pašvaldības ģimene, kuras aprūpē ir trīs un vairāk bērni", ja izglītojamam, kas saņem atbalstu, ar vienu no vecākiem dzīvesvieta Siguldas novada teritorijā ir deklarēta uz kalendārā gada 1. janvāri plkst. 00.00. |
Ietekme uz budžetu | Grozījumu veikšana neparedz veikt izmaiņas pašvaldības budžetā. |
Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā | Nav attiecināms. |
Informācija par administratīvajām procedūrām | Jautājumos par saistošo noteikumu piemērošanu var vērsties Siguldas novada pašvaldības Klientu apkalpošanas pārvaldē, Siguldas novada pašvaldības Sociālajā dienestā, kā arī Siguldas novada pašvaldības attiecīgajā izglītības iestādē, kurā mācās izglītojamais. |
Informācija par konsultācijām ar privātpersonām | Saistošo noteikumi un paskaidrojuma raksts pirms apstiprināšanas ievietots Siguldas novada pašvaldības interneta vietnē www.sigulda.lv. |
1 Senāta 2017. gada 7. jūlija sprieduma lietā Nr. SKA-164/2017 (A420419213) 8. punkts.
2 Satversmes tiesas 2018. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2017-28-0306 15.3. punkts.
Siguldas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja L. Sausiņa