Ķekavas novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 3 Visi
Ķekavas novada domes saistošie noteikumi Nr. 1/2023
2023. gada 8. februārī
Par Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada budžetu
Apstiprināti ar Ķekavas novada domes
2023. gada 8. februāra sēdes lēmumu Nr. 20 (prot. Nr. 3)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldības likuma 10. panta pirmās daļas 1.
punktu,
46. panta ceturto daļu, 48. panta pirmo un otro daļu un likuma
"Par pašvaldību budžetiem" 2., 7., 11., 16. un 17. panta pirmo daļu
1. Noteikt Ķekavas novada pašvaldības pamatbudžetu 2023. gadam ieņēmumos sadalījumā pa ieņēmumu veidiem euro 57 177 612 apmērā, saskaņā ar 1. pielikumu.
2. Noteikt Ķekavas novada pašvaldības pamatbudžetu 2023. gadam izdevumos euro 66 333 012 apmērā, t.sk. līdzekļi neparedzētiem gadījumiem euro 125 000 apmērā, aizņēmumu pamatsummas atmaksas līdzekļi euro 2 885 079 apmērā saskaņā ar 2. pielikumu.
3. Apstiprināt Ķekavas novada pašvaldības pamatbudžeta naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri euro 10 710 660 apmērā, 2023. gada aizņēmumu summu euro 1 329 819 apmērā, t.sk. jaunas pirmsskolas izglītības iestādes Titurgā projektēšanai euro 84 594, Ķekavas kultūras nama energoefektivitātes paaugstināšanas projekta līdzfinansēšanai euro 78 104, Baldones pārvaldes ēkas energoefektivitātes paaugstināšanas projekta līdzfinansēšanai euro 128 189, PII "Ieviņa" energoefektivitātes paaugstināšanas projekta līdzfinansēšanai euro 135 330, apvienotā gājēju ceļa un veloceļa izbūvei gar autoceļu V2 no Egļu ielas līdz Pļavniekkalna ielai (a/c V1) euro 417 057, gājēju ceļa būvniecībai gar V6-Ziemeļu iela (posmā no Sporta nama līdz Ziemeļu ielai) euro 228 513, stāvvietas un piebraucamo ceļu pārbūvei Zaļajā ielā 5, Baložos euro 106 184, sabiedrībā balstītu pakalpojumu infrastruktūras izveidei (deinstitucionalizācija) euro 151 848. Apstiprināt saistību apjomu 2022. gadā euro 3 729 362 apmērā saskaņā ar 5.pielikumu.
4. Apstiprināt Ķekavas novada pašvaldības pamatbudžeta 2023. gadam izdevumu sadalījumu pa aģentūrām, iestādēm un atsevišķām struktūrvienībām, saskaņā ar 2. pielikumu.
5. Apstiprināt Ķekavas novada pašvaldības ziedojumu naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri euro 55 668 apmērā, saskaņā ar 3. pielikumu.
6. Noteikt Ķekavas novada pašvaldības ziedojumus 2023. gadam izdevumos euro 55 668 apmērā, saskaņā ar 3. pielikumu.
7. Uzdot Ķekavas novada pašvaldības izpilddirektoram, saskaņā ar apstiprināto 2023. gada budžetu, apstiprināt aģentūru, iestāžu un atsevišķo struktūrvienību izdevumu uzturēšanas tāmes.
8. Ķekavas novada pašvaldības aģentūru un iestāžu vadītāji ir budžeta izpildītāji, kuri ir atbildīgi par piešķirto līdzekļu izmantošanu atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem tiesību aktiem, saistošajiem noteikumiem un apstiprinātajām tāmēm.
9. Noteikt, ka Ķekavas novada pašvaldības aģentūru un iestāžu vadītājiem celtniecības darbi, remontdarbi un to izmaksas jāsaskaņo ar Ķekavas novada pašvaldības izpilddirektoru.
10. Noteikt, ka Ķekavas novada pašvaldības aģentūru un iestāžu vadītājiem uz rīkojuma pamata un struktūrvienību vadītājiem, saskaņojot ar Ķekavas novada pašvaldības izpilddirektoru, nepieciešamības gadījumos ir tiesības, apstiprināto attiecīgo ekonomiskās klasifikācijas 2200 un 2300 kodu ietvaros, veikt izmaiņas apakškodos, nepārsniedzot 25 % no apstiprināto attiecīgo apakškodu summas noteiktiem mērķiem.
Ķekavas novada domes priekšsēdētājs J. Žilko
Paskaidrojuma raksts
saistošiem noteikumiem Nr. 1/2023 "Par Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada
budžetu"
SITUĀCIJAS RAKSTUROJUMS
Šobrīd, tāpat kā iepriekšējos gados, Ķekavas novadā turpinās iedzīvotāju skaita pieaugums. Tuvums galvaspilsētai, daba, ūdeņi un tas, ka novadu šķērso nozīmīgas transporta maģistrāles, padara novadu pievilcīgu gan iedzīvotājiem, gan uzņēmumiem, un ierindo Ķekavas novadu starp visstraujāk augošajiem novadiem Latvijā ne vien iedzīvotāju, t.sk. izglītojamo skaita, bet arī piesaistīto investīciju ziņā.
Saskaņā ar publiski pieejamajiem Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) Iedzīvotāju reģistra datiem uz 2022. gada 30. jūniju Ķekavas novadā bija 32 549 iedzīvotāju un, salīdzinot ar 2021. gadu, to skaits bija pieaudzis par 934 cilvēkiem. Kopumā aizvadīto desmit gadu laikā iedzīvotāju skaits novadā ir audzis par 14 %.
Tab. nr. 1. Iedzīvotāju skaita dinamika Ķekavas novadā, 2012.–2022.
*Avots: www.pmlp.gov.lv, "Fizisko personu reģistra statistika" uz 01.07.2022.
63 % no kopējā novada iedzīvotāju skaita ir pieaugušie darbspējīgā vecumā, 15 % ir seniori un 22 % ir bērni un jaunieši. Analizējot izmaiņas iedzīvotāju struktūrā redzams, ka izglītojamo skaits novadā šajā laikā audzis par 2/3–66.7 %.
Tab. nr. 2. Izglītojamo skaita dinamika Ķekavas novadā, 2012.–2022.
Šāds iedzīvotāju un jo īpaši izglītojamo skaita pieaugums rada strauju pieprasījuma kāpumu gan pēc infrastruktūras dzīvojamā fonda attīstībai, pārvietošanās iespējām un sadzīves vajadzību apmierināšanai, gan arī pēc izglītības, t.sk. interešu, pieejamības, un kā likumā definētās autonomās funkcijas, kas jānodrošina pašvaldībai, ir viens no vietvaras lielākajiem izaicinājumiem.
Saskaņā ar Lursoft sniegtajiem datiem, iepriekšējo gadu tendence saglabājusies arī uzņēmējdarbības vidē. Pērn, tāpat kā 2021. gadā, Ķekavas novadā reģistrēti 186 jauni uzņēmumi. Savukārt, ar kopējo piesaistīto ārvalstu investīciju apjomu Ķekavas novads ierindojas 4.tajā vietā Latvijā.
Ņemot vērā A7 apvedceļa un Rail Baltica posma izbūvi novadā, kas ievērojami kāpina teritorijas pievilcību uzņēmēju, t.i. darba devēju vidē, kā arī aktivitāti un ieceres nekustamā īpašuma nozarē, drošticami var prognozēt, ka iedzīvotāju skaits turpinās strauji augt ik gadu arī turpmākajā desmitgadē.
Tādējādi, plānojot ikgadējo budžetu, ir jākoncentrējas uz sekojošiem uzdevumiem:
- jānodrošina nepārtrauktu prioritāšu – izglītības un infrastruktūras attīstība, un vides labiekārtošana, pēctecību atbilstoši aktuālajam pieprasījumam;
- jānodrošina līdzsvarotība starp aizvien pieaugošajiem pašvaldības ieņēmumiem no iedzīvotāju ienākuma un nekustamā īpašuma (IIN, ĪN) nodokļiem, un izdevumiem ne vien obligāto pašvaldības saistību izpildei, bet arī novada izaugsmei.
IEŅĒMUMI
2023. gadā pašvaldība plāno ieņemt 57.2 mlj eur, un tas ir par 3.2 mlj vairāk nekā 2022. gadā.
Tab. nr. 3. Ķekavas novada pašvaldības plānotie ieņēmumi 2023. gadā
Ieņēmumus pamatā veido nekustamā īpašuma nodoklis (NĪN) un iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN). Kā redzams tabulā nr. 3, šajā gadā ir plānots, ka Ķekavas novada pašvaldības ieņēmumi no IIN un NĪN attiecībā pret pagājušo gadu pieaugs par 3.8 mlj eur. Ieņēmumi no IIN saskaņā ar Finanšu ministrijas (FM) prognozi plānoti 36.6 mlj eur apmērā, kas ir par 808 tkt eur vairāk nekā 2022. gadā.
Pārējos pašvaldības ieņēmumus veido nodevas un sodi, kā arī un citi nenodokļu ieņēmi, tostarp pašvaldības īpašuma iznomāšana un/vai pārdošana, iestāžu maksas pakalpojumi, kā arī transferti – atsevišķu ministriju un pašvaldību izmaksātas mērķdotācijas, piemēram, pedagogu darba samaksai, Eiropas Savienības (ES) fondu finansēto projektu īstenošanai, pašvaldību maksājumiem par izglītības pakalpojumiem u.c.
Ieņēmumi no ES finansēto projektu līdzmaksājumiem un valsts mērķdotācijām 2023. gadā ir plānoti 14.1 mlj eur apmērā un tas ir par 621.6 tkt eur vairāk nekā 2022. gadā. No šiem ieņēmumiem:
- 8.3 mlj eur paredzēti pedagogu atalgojumam, mācību līdzekļiem un tautas kolektīviem,
- 412 tkt eur paredzēti sociālajai jomai – maznodrošinātajiem iedzīvotājiem un asistentu pakalpojuma nodrošināšanai;
- 387.5 tkt eur paredzēts kā atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem par izmitināšanu un ēdināšanu1;
- 215.4 tkt eur paredzēti mājsaimniecībām apkures izdevumu kompensēšanai saskaņā ar Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu;
- 535.8 tkt eur būs dotācija autoceļiem;
- 2.4 mlj eur būs finansējums energoefektivitātes paaugstināšanas projektu realizācijai2.
Pašvaldības pašu ieņēmumi 2023. gadā tiek plānoti 1.5 mlj eur apmērā, un tas ir par 84.5 tkt eur vairāk nekā 2022. gadā.
Līdztekus ir virkne pašvaldības pozīciju, t.sk. nodokļu ieņēmumu, kurās 2023. gadā sagaidām kritumu. Šie rādītāji kopējo ieņēmumu pieauguma dinamiku samazina.
IZDEVUMI
Ieņēmumus ir jāskata tikai un vienīgi kontekstā ar izdevumiem. Tie šajā gadā aprēķināti 66.3 mlj eur apmērā, un tas ir par 6.4 mlj vairāk nekā pērn. Aizņēmumu pamatsummas atmaksai plānoti 2.9 mlj eur.
Tab. nr. 4. Ķekavas novada pašvaldības plānotie izdevumi 2023. gadā
Tabulā nr. 4 redzams, ka ģeopolitiskās situācijas izraisītās inflācijas ietekmē pieaugums ir teju visās pašvaldības budžeta izdevumu pozīcijās. Par 1.55 mlj eur augušas teritoriju un mājokļu apsaimniekošanas izmaksas, tostarp komunālo pakalpojumu maksājumi pat par 53 %. Par 2.2 mlj eur pieaugušas arī vispārējās vadības dienestu izmaksas – tostarp novada maksājums Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā (PFIF), kas šogad būs par 583.2 tkt. eur lielāks nekā pērn un sasniegs jau 4.84 mlj eur, bet aizņēmumu procentu un apkalpošanas izmaksas pēc Eiropas centrālās bankas (ECB) lēmuma palielināt Euribor likmi pieaugušas 9 reizes – par 834 tkt. eur, jeb par 670 %. Visbeidzot ar izglītību saistītās izmaksas – skolēnu pārvadājumu un brīvpusdienas, kā arī ēku uzturēšanai un attīstībai, kāpušas par 1.8 mlj eur.
Secināms, ka:
- inflācija valstī sasniedz 22 %, savukārt pašvaldības ieņēmumu kāpums prognozējams vien 5–6 % apmērā. Līdz ar to pašvaldības ieņēmumu pieaugums nesedz cenu kāpumu, un izdevumi būtiskākajās pašvaldības izmaksu pozīcijās pārsniedz ieņēmumus par 3.2 mlj eur;
- tā kā pašvaldības budžets tiek veidots laikā, kad valsts budžets vēl nav izstrādāts, jaunu aizņēmumu piesaiste attīstības projektu īstenošanai novadā nav iespējama. Līdz ar to pašvaldības plānoto aizņēmumu apjoms 2023. gadā ir 1.3 mlj eur, un tie pamatā ir jau saņemtie vidējā termiņa aizņēmumi uzsākto izglītības un ceļu infrastruktūras projektu realizēšanai, kā arī CFLA finansēto energoefektivitātes paaugstināšanas projektu līdzfinansējumam;
- turpināt iesāktos projektus iespējams, pateicoties pamatbudžeta līdzekļiem, t.sk. dotāciju un projektu atlikumam, kas pašvaldības kontā 2023. gada 1. janvārī bija 10.8 mlj eur;
- augšminēto uzdevumu izpilde šajā situācijā prasa īpaši rūpīgu un kritisku ikvienas izdevumu pozīcijas izvērtēšanu saskaņā ar skaidri definētām prioritātēm.
PRIORITĀTES
Prioritāte #1 – domes uzņemto saistību izpilde saskaņā ar valstī spēkā esošo normatīvu prasībām.
Pašvaldībā nodarbināto atalgojumam, komunālajiem maksājumiem, aizdevumu procentu maksājumiem, iemaksai PFIF, pašvaldības teritoriju apsaimniekošanai, pārejošajiem ceļu projektēšanas un izbūves projektiem u.c. tiks novirzīti 44 mlj eur no budžeta. Diemžēl ierobežoto finanšu resursu dēļ, ko nosaka augstāk izklāstītie apstākļi, īpašumu, ceļu, ielu apgaismojuma un teritoriju apsaimniekošana 2023. gadā tiks finansēta uzturēšanas, jeb bāzes izdevumu līmenī. Izņēmums ir iepriekš uzņemtās saistības, kas jāfinansē pilnā apmērā.
Prioritāte #2 – uzsākto investīciju projektu turpināšana.
Nozīmīgākie no tiem ir velo un gājēju infrastruktūras projektēšana, izbūve un attīstība, Ķekavas kultūras nama, Baldones pārvaldes ēkas un pirmsskolas izglītības iestādes (PII) "Ieviņa" energoefektivitātes projekti, Baldones vidusskolas zāles grīdas remonts, kam no pašvaldības budžeta tiks atvēlēti vairāk nekā 370 tkt eur, kā arī PII Titurgā projektēšana un Pļavniekkalna sākumskolas piebūves projektēšana un izbūve. Pļavniekkalna skolai šobrīd plānotais finansējums ir 1.09 mlj, no tiem 350 tkt – projektēšanai. Atlikušais finansējums ir pašvaldības līdzfinansējums 15 % apmērā, kas būs nepieciešams, ja pašvaldība saņems aizdevumu piebūves celtniecībai. Tas, vai aizdevumu būs iespējams saņemt, būs zināms pēc valsts budžeta apstiprināšanas, kad būs nostiprinātas investīciju jomas, kurām tiks nodrošināti aizdevumi. Kopumā šīs prioritātes aktivitāšu īstenošanai jāparedz 7 mlj eur.
Prioritāte #3 – līdzdalības budžeta ieviešana.
Jaunais "Pašvaldību likums" paredz līdzdalības budžeta ieviešanu, gadskārtējā pašvaldības budžetā, atvēlot tam finansējumu vismaz 0,5 % apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada IIN un NĪ faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Nozīmīga loma šī procesa nodrošināšanā ir apkaimju iedzīvotāju kopienām. Patlaban to aktivitāte dažādās Ķekavas novada apkaimēs ir ļoti atšķirīga un kopumā vērtējama kā vāja. Tāpēc tiek plānots līdzdalības budžeta pilotprojektu mūsu novadā ieviest jau šajā gadā ar nolūku veicināt iedzīvotāju aktivitāti, lai 2025. gadā, kad līdzdalības budžets būs obligāts, mūsu novadā būtu attīstīta aktīva nodibinājumos/NVO balstīta iedzīvotāju iesaistes kultūra.
Prioritāte #4 – pašvaldības sniegto pakalpojumu pilnveide.
Nozīmīgākais instruments šīs prioritātes īstenošanā ir novada aplikācijas izstrāde un ieviešana lietošanai iOS un Android mobilajās ierīcēs. Šī iniciatīva skatāma kontekstā ar Prioritāti #3, jo aplikācijas tehniskais risinājums nodrošina gan to, ka par līdzdalības budžeta konkursā iesniegtajām idejām, gan arī par domē izskatāmajiem un citiem aktuālajiem jautājumiem balso tikai novadā deklarētas personas, gan to, ka balsojums ir godīgs un caurspīdīgs. Papildu aplikācija ļaus ievērojami uzlabot informācijas apmaiņu starp pašvaldību un iedzīvotājiem. Tās funkcionalitāte paredz, piemēram, centralizētu ielu un ietvju uzturēšanas priekšlikumu, un apgaismojuma bojājumu pieteikšanu ar iespēju sekot izpildes statusam. Tāpat aplikācija ļauj novada viesiem ērti piekļūt informācijai par apskates objektiem, pastaigu maršrutiem, sabiedriskās ēdināšanas, nakšņošanas u.c. pakalpojumiem, kas ir nozīmīgs pienesums uzņēmējdarbības veicināšanai novadā.
Prioritāte #5 – atbalsts ģimenēm ar bērniem aprūpes un izglītības ieguves ietvarā.
Radot risinājumus aizvien pieaugošajam pieprasījumam pēc pakalpojumiem pirmskolas vecuma bērnu aprūpē un izglītošanā, Ķekavas novads kļuva par pirmo valstī, kas izstrādā un ievieš auklīšu algu sistēmu. Tā sekmīgi darbojas jau vairāk nekā 10 gadus. Pieaugot iedzīvotāju un bērnu skaitam, pieprasījums pēc pašvaldības līdzfinansējuma šajā kategorijā aug gan veikto transakciju skaita ziņā, gan pēc pašvaldības līdzfinansējuma apmēra, ko diktē inflācija. 2023. gadā pašvaldības līdzfinansējums auklītēm tiks palielināts par 20 eur līdz 210 eur/mēn, kam pašvaldības budžetā jāparedz papildu 80 tkt. eur. Ekvivalenti tiek palielināts arī pašvaldības līdzfinansējums izglītības ieguvei privātajās pirmsskolas, pamata un vidējās izglītības iestādēs, paredzot 2023. gadā papildu 84 tkt eur. Cita starpā jāpiemin, ka norēķiniem par izglītības pakalpojumiem ar citām pašvaldībām jārezervē vairāk nekā 1.4 mlj.. no pašvaldības budžeta. Visbeidzot tiek mainīts arī modelis skolēnu ēdināšanas līdzfinansēšanai, paredzot šim mērķim vairāk nekā 320 tkt eur no pašvaldības budžeta.
Prioritāte #6 – atbalsts mazaizsargātajām sabiedrības grupām.
Šajos ekonomiskajos apstākļos atbalsts mazaizsargātajām sabiedrības grupām ir izšķirošs ģimenes labklājības balasts. Tostarp ir mājokļa pabalsts, kā arī ienākumu slieksnis, līdz ar kuru mājsaimniecībai tiek piešķirts maznodrošinātās personas statuss – ar novembri iecerēts to palielināt līdz maksimālajam valstī pieļaujamajam. Tāpat deinstitucionalizācijas projekta ietvaros rudenī pašvaldībai jāpārņem no valsts pakalpojumu nodrošināšana cilvēkiem, kuri mīt grupu dzīvokļos, un bērniem ar īpašām vajadzībām, kam nepieciešama aprūpe mājās. Līdz 300 eur/mēn. palielināts pabalsts bērnu ar īpašām vajadzībām rehabilitācijai. Līdz ar izmaiņām cenrāžos ievērojami palielinājusies arī samaksa par uzturēšanos ilgstošās sociālās aprūpes iestādēs (pansionātos), kas arī ir jāparedz pašvaldības budžetā. Rezultātā attiecībā pret 2022. gadu pašvaldības atbalsts dažādām mazaizsargātajām sabiedrības grupām ir palielināts par 270 tkt eur.
PAŠVALDĪBAS BUDŽETS 2023. GADAM
Attēls nr. 1.
Pašvaldības budžets ir izstrādāts saskaņā ar Latvijas Republikas likumu "Par budžetu un finanšu vadību", "Pašvaldību likumu", likumu "Par pašvaldību budžetiem", Finanšu ministra rīkojumu Nr. 866 "Par valsts pagaidu budžetu 2023. gadam", kā arī citām normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Budžets ir svarīgākais instruments pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai, ekonomisko un sociālo vajadzību sabalansēšanai un teritorijas ilgtspējīgai attīstībai. Budžets ir pašvaldības finanšu sistēmas funkcionālais pamats, kura izstrādes ietvaros tiek apzināti visi pašvaldības materiālie un finanšu resursi, un noteikti izvirzīto mērķu sasniegšanai nepieciešamie izdevumi.
Ķekavas novada pašvaldības budžets 2023. gadam izstrādāts apstākļos, kad nav vēl pieņemts likums par valsts budžetu 2023. gadam. Līdz ar to virkne budžeta ieņēmumu plānoti, pamatojoties uz Finanšu ministra 2022. gada 23. decembra rīkojumā Nr. 866 "Par valsts pagaidu budžetu 2023. gadam" noteikto.
Jau iepriekš minēts, ka nozīmīgus izaicinājumus 2023. gada budžeta izstrādei meta kopējā inflācija, kuras ietvaros izdevumi pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai, salīdzinot ar 2022. gadu, auguši par 22 %. Turpretī Ķekavas novada maksājumu kāpums par siltumenerģijas nodrošināšanu pašvaldības iestādēs absolūtos skaitļos pieaudzis daudzkārt vairāk, jo pamatā izmantojam dabasgāzi. Savukārt aizņēmumu procentu maksājumi palielinājušies deviņas reizes.
Izglītība
Vairāku gadu garumā jau ierasts, ka lielāko izdevumu īpatsvaru no pamatbudžeta veido maksājumi izglītības funkciju nodrošināšanai. No 2023. gada budžeta šim mērķim plānots atvēlēt 27 581 092 eur. Tie ir 42 % no pašvaldības budžeta kopējiem izdevumiem un tas ir par 19 % vairāk, salīdzinot ar 2022. gadu.
Ķekavas novada pašvaldības izglītības infrastruktūru veido piecas pirmsskolas izglītības iestādes, sešas vispārizglītojošās skolas un piecas profesionālās ievirzes izglītības iestādes. Valsts mērķdotācija pedagogu darba samaksai, mācību līdzekļiem, tautas kolektīviem un darba devēja sociālā nodokļa nomaksai no šiem izdevumiem ieplānota 8 319 251 eur, kas ir par 1 063 707 eur, jeb 14.6 % vairāk nekā 2022. gadā.
2023. gadā izglītības iestāžu komunālajiem izdevumiem tiek plānoti 2 564 200 eur, un tas ir par 1 070 188 eur vairāk par faktisko izpildi 2022.gadā. Būtisku izdevumu daļu – 661 433 eur, kopējiem izdevumiem šajā pozīcijā veido baseinu komunālie izdevumi Ķekavas pilsētā un Daugmalē. Izdevumu pieaugumu izglītībai palielina arī plānotie izdevumi pedagogu atlīdzībai sakarā ar valsts mērķdotācjias pieaugumu, kā arī atlīdzības palielināšana pirmsskolas pedagogiem un pedagogu palīgiem, un arī citiem tehniskajiem darbiniekiem saskaņā ar 2022. gada 21. decembra Ķekavas novada izglītības iestāžu darbinieku atlīdzības nolikumu.
Kopumā šī pozīcija veido 18 441 920 eur. No tā vairāk nekā 50.0 %, jeb 9 439 048 eur, ir pašvaldības finansējums, un tas ir par 1 363 186 eur vairāk, nekā 2022.gadā.
Pagaidu budžeta periodā tiks turpināta arī Pļavniekkalna sākumskolas moduļa tipa piebūves un jauna pirmsskolas izglītības iestādes projekta Titurgā projektēšana.
Novada skolēnu brīvpusdienu apmaksai plānots izlietot 1 274 299 eur. No tiem kā pašvaldības finansējums tiek plānots 971 653 eur apmērā, un tas ir par 324 791 eur vairāk, nekā 2022. gadā plānotais finansējums. To nosaka MK noteikumi " Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai", saskaņā ar kuriem tika palielināts valsts finansējums skolēnu ēdināšanai no 1–4. klasei. Saskaņā ar šiem noteikumiem 50 % no kopējās summas jābūt no pašvaldības budžeta.
Tāpat degvielas un darbaspēka izmaksu pieauguma rezultātā pieaugušas arī skolēnu pārvadājumu iepirkuma līguma izmaksas. Tās, salīdzinot ar 2022. gadā plānoto, palielinājušās par 123 550 eur, jeb 39 %.
Ekonomiskā darbība
Pašvaldības ekonomiskajai darbībai 2023. gadā plānoti 6 289 486 eur, jeb 9 % no pašvaldības budžeta. Tāpat kā 2022. gadā, arī 2023. gadā ievērojami līdzekļi tiek piešķirti ceļu uzturēšanai no pamatbudžeta. Tiem ieplānoti 1 787 973 eur.
Ceļu investīciju projektiem plānoti 1 284 021 eur. No tiem 122 690 eur tiks novirzīti, lai pabeigtu 2022. gadā uzsākto gājēju un velo ceļa izbūvi gar valsts autoceļu A7, un 275 615 eur gājēju ceļa būvniecībai gar valsts autoceļu V6 – Ziemeļu ielā posmā no Sporta kluba līdz Ziemeļu ielai. Aizņēmuma līdzfinansējums šim projektam ir 228 513 eur. Savukārt apvienotā gājēju un velo ceļa ar apgaismojumu gar valsts autoceļu V2 posmā no Egļu līdz Pļavniekkalna ielai izbūvei paredzēti 499 500 eur, no tā 417 057 eur ir aizņēmums. Visbeidzot stāvvietas un piebraucamo ceļu pārbūvei Zaļajā ielā 5, Baložu pilsētā paredzēti 139 922 eur, no kuriem 106 184 eur ir aizņēmuma līdzfinansējums.
Kopā ceļu uzturēšanai un attīstībai plānots izlietot 4.7 % no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem. No dotācijas autoceļiem 535 796 eur apmērā, 450 152 eur tiks novirzīti ceļu investīciju aizņēmumu pamatsummas atmaksai. Atlikušie līdzekļi tiks izmantoti ceļu investīcijas projektu tehnisko projektu izstrādei un kapitālieguldījumiem.
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklātajā konkursā "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana pašvaldību publisko teritoriju apgaismojuma infrastruktūrā" ir iesniegts projekta pieteikums. Ja tas tiktu atbalstīts, būtu iespējams izbūvēt LED apgaismojumu un viedās dimmēšanas iekārtas vairākās novada teritorijās. Tas, savukārt, ļautu elektroenerģijas patēriņu samazināt aptuveni par 67 %, kā arī samazināt CO2 emisijas.
Plānotās projekta izmaksas ir 178 200 eur, no tām 127 740 eur – ES finansējums.
CFLA līdzfinansētā Deinstitucionalizācijas infrastruktūras uzlabošanas projekta "Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveide un attīstība Ķekavas novada pašvaldībā" īstenošanā esošajām projekta aktivitātēm papildu plāno izveidot desmit grupu dzīvokļus personām ar garīga rakstura traucējumiem. Kopā ar jau uzsāktajām aktivitātēm projektam tiek plānoti 1 187 749 eur, no tiem 798 039 eur tiek plānots kā CFLA līdzfinansējums.
Lai veicinātu novada iedzīvotāju līdzdalību budžeta veidošanas procesā, ar 2023. gadu tiek plānots finansējums līdzdalības budžeta projektu konkursam 100 000 eur apmērā. Tas paredz iespēju iedzīvotājiem tiešā veidā ieteikt ļoti konkrētas novada infrastruktūras attīstības vajadzības, savukārt pašvaldībai – ar balsojuma aptaujas palīdzību īstenot tās idejas, kas risina iedzīvotājiem visaktuālākās vajadzības. Tā kā līdzdalības budžeta projektu konkursa administratīvais un organizatoriskais process 2023. gadā tiks uzsākts pakāpeniski un līdz projektu gala realizācijai visdrīzāk nonāks turpmākajos gados, 2023. gadā joprojām tiek paredzēts arī finansējums nevalstisko organizāciju projektu konkursam 35 000 eur apmērā.
Vide, pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošana
Pašvaldības teritoriju, vides un mājokļu apsaimniekošanai, ielu apgaismojuma nodrošināšanai kopā plānots izlietot 7 483 178 eur, jeb 11.2 % no pašvaldības budžeta. No šiem līdzekļiem 1 811 632 eur plānots izlietot pašvaldības teritoriju sakopšanai un uzturēšanai, 1 959 685 eur - pašvaldības īpašumu apsaimniekošanai, t.sk. 131 332 eur, kas paredzēts kā līdzfinansējums daudzīvokļu ēku renovācijas un energoefektivitātes pasākumu veikšanai saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 5/2022, un 370 607 eur Baldones vidusskolas aktu zāles grīdas renovācijas projektēšanai un būvniecībai.
Lai samazinātu primārās enerģijas patēriņu, sekmējot energoefektivitātes paaugstināšanu un pašvaldību izdevumu samazināšanos par energoapgādi un veicot ieguldījumus pašvaldību infrastruktūrā atbilstoši pašvaldību attīstības programmās noteiktajām prioritātēm, 2023. gadā plānots turpināt pērn uzsāktos Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzfinansētos eneergoefektivitātes uzlabošanas pasākumu projektus vairākām pašvaldības ēkām. Minētie projekti ir: "Ķekavas kultūras nama energoefektivitātes paaugstināšana", "Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādes "Ieviņa", Ķekava, Ķekavas novads, energoefektivitātes paaugstināšana" un "Baldones pilsētas pārvaldes ēkas, Pārupes iela 3, Baldone, Ķekavas novads, energoefektivitātes paaugstināšana". Pirmais no realizētajiem projektiem - "Pašvaldības ēkas Skolas iela 2, Ķekava, Ķekavas novads, energoefektivitātes paaugstināšana", jau ir pabeigts 2022. gada nogalē. Kopā šiem projektiem 2023. gadā tiek paredzēti 3 039 973 eur, no kuriem 2 405 495 eur ir ES finansējums.
Vides aizsardzībai kā speciālo dotāciju no dabas resursu nodokļa ieņēmumiem plānots izlietot 238 940 eur. Līdzekļi tiks novirzīti izdevumiem par atkritumu izvešanu un kanalizācijas līdzfinansējuma piešķiršanai saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr.3/2022 "Par Ķekavas novada pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanu dzīvojamo māju pieslēgšanai centralizētās ūdensapgādes sistēmai vai centralizētās kanalizācijas sistēmai".
Sociālā aizsardzība, veselība un drošība
Sociālajai nodrošināšanai 2023. gadā plānots izlietot 8 036 710 eur, jeb 12.1 % no pašvaldības budžeta. No Sociālā dienesta budžeta pabalstiem plānots izlietot 930 911 eur, kas ir par 460 183 eur vairāk nekā 2022. gadā. Izdevumi sociālās palīdzības nodrošināšanai ir palielinājušies sakarā ar valstī esošo nestabilo sociālo situāciju, t.sk. energoresursu krīzi, kuras dēļ ir palielinājies gan pabalstu saņēmēju skaits, gan arī pieprasīto pabalstu – sevišķi garantētā minimālā ienākuma (GMI) un mājokļa pabalsta, apmērs.
Deinstitucionalizācijas projektam paredzētais valsts finansējums tiks piešķirts tikai līdz 2023. gada septembrim. Tāpēc, nodrošinot šī projekta ilgtspēju un pakalpojumu pieejamību atbilstīgajām pašvaldības iedzīvotāju grupām arī turpmāk, daļu pakalpojumu turpinās sniegt
Pašvaldības aģentūra "Ķekavas sociālās aprūpes centrs", piesaistot attiecīgos speciālistus – fizioterapeitu, ergoterapeitu u.c. Tie tiks finansēti no pašvaldības budžeta. Savukārt Ķekavas novada sociālais dienests plāno nodrošināt nepieciešamos deinstitucionālizācijas pakalpojumus ar ārpakalpojuma palīdzību. No tiem pašvaldības budžetā vislielākais finansējums tiks novirzīts pakalpojumu sniegšanai bērniem ar īpašām vajadzībām.
Pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu, joprojām tiek sniegts arī valsts atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem izmitināšanai un ēdināšanai, kā arī atbalsts mājsaimniecībām saskaņā ar "Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu".
Lai nodrošinātu maksājumus par Ķekavas novadā deklarēto bērnu izglītību privātās izglītības iestādēs un bērnu uzraudzības pakalpojumiem, tam plānots izlietot 2 369 180 eur, un tas ir par 357 362 eur vairāk, nekā 2022. gadā. Palielinājums saistīts ar pieaugošo pašvaldības līdzfinansējumu privātām pirmsskolas izglītības iestādēm, pamatojoties uz Ministru kabineta noteikumiem Nr. 709 "Noteikumi par izmaksu noteikšanas metodiku un kārtību, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestāde" un plānoto pašvaldības atbalsta pieaugumu vienam bērnam, ja vecāks izmanto bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēja pakalpojumu (aukles), kā arī līdzfinansējumu privātajām izglītības iestādēm, kurās vispārējās pamatizglītības programmu apgūst Ķekavas novadā deklarētie izglītojamie.
Veselības nodrošināšanai 2023. gadā plānots izlietot 788 036 eur, jeb 1.2 % no pašvaldības budžeta. No šiem līdzekļiem P/A "Ķekavas ambulance" uzturēšanai plānots izlietot 680 347 eur un ES finansētā projekta "Veselības veicināšana un slimību profilakse Ķekavas novadā" realizācijai 107 689 eur.
Sabiedriskās kārtības nodrošināšanai plānots izlietot 1 335 751 eur, jeb 2 % no pašvaldības budžeta. Arī 2023. gadā plānots turpināt īstenot videonovērošanas koncepciju un videokameru modernizēšanu novadā.
Vispārējie valdības dienesti
Izdevumi plānoti 11 044 368 eur apmērā. No tiem iemaksas PFIF sasniedz 4 841 148 eur, kas ir par 583 220 eur vairāk nekā tika plānots 2022. gadā. Administrācijas, klientu apkalpošanas, deputātu darba nodrošināšanai ir plānoti 3 698 220 eur; norēķiniem par izglītības pakalpojumiem – 1 400 000 eur; pašvaldības kredīta procentu un parāda apkalpošanas maksājumiem – 980 000 eur, kas ir par 875 041 eur vairāk nekā 2022. gadā. Straujo aizņēmuma procentu pieaugums, ko ietekmē EURIBOR likmes paaugstināšana rada būtisku slogu pašvaldības budžetam.
Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem tiek paredzēti 125 000 eur apmērā.
Attēls nr. 1. Aizņēmumu procentu dinamika no 2021.–2025. gadam pie nemainīgas procentu politikas
Atpūta, kultūra, sports
Atpūtas, kultūras un sporta pasākumu nodrošināšanai 2023. gada budžetā ieplānoti 3 774 391 eur. Kultūras iestāžu budžets 2023. gadā sasniedz 2 685 773 eur, bet Sporta aģentūras budžets – 825 925 eur. Pārējo kultūras un sporta pasākumu, t.sk. novada svētku organizēšanai plānoti 153 810 eur. Šajā sadaļā 46 000 eur plānoti sabiedrības integrācijas, izglītošanas, aktīva dzīvesveida un kultūras iniciatīvu projektu finansēšanai.
ZIEDOJUMI
Kopā uz 2023. gada 1. janvāri ziedojumu kontos ir 55 668 eur liels atlikums, t.sk. Ķekavas novada centrālajai administrācijai 50 747 eur un Ķekavas Pašvaldības aģentūrai "Ķekavas sociālās aprūpes centrs" 4921 eur noteikto mērķu realizēšanai.
PAMATBUDŽETA IZDEVUMI PĒC EKONOMISKĀS KLASIFIKĀCIJAS
Atalgojumi 2023. gadā ieplānoti 22 836 945 eur, jeb 34 % no pašvaldības budžeta. No tā izglītības iestāžu darbinieku atalgojumi ir 13 964 573, jeb 63.5 %. Kopējais palielinājums salīdzinājumā ar 2022. gadu pamatā saistīts ar mērķdotācijas pieaugumu pedagogu algām, kā arī grozījumiem "Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā" un izmaiņas, kas attiecas uz atlīdzības noteikšanu valsts un pašvaldības iestāžu
darbiniekiem, t.sk. Ministru kabineta noteikumos Nr.262 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība" tiks izpildītas pakāpeniski.
Papildu korekcijas ievieš arī valstī noteiktās minimālās darba algas paaugstināšana. Darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas veido 7 336 219 eur, jeb 11.2 % no pašvaldības pamatbudžeta izdevumiem.
Pakalpojumu izdevumu segšanai ieplānoti 12 164 481 eur, jeb 18 % no pašvaldības budžeta līdzekļiem, t.sk. 125 000 eur ir līdzekļi neparedzētiem gadījumiem. Pakalpojumu izmaksas, salīdzinot ar 2022. gadu, ir pieaugušas par 2 960 250 eur, jeb 32 %, un pamatā to nosaka komunālo pakalpojumu izmaksu pieaugums.
Materiālu un energoresursu iegādei plānots izlietot 3 110 767 eur, jeb 5 %, no pašvaldības pamatbudžeta, t.sk. brīvpusdienu apmaksai atvēlēti 1 274 299 eur, no kuriem 971 653 eur ir pašvaldības finansējums.
Kapitālieguldījumiem 2023. gadā plānots izlietot 8 597 424 eur, jeb 13 % no pašvaldības budžeta. Lielākā daļa no tā ir investīcijas ceļu un izglītības infrastruktūras objektu izbūvē.
Dotācijām, pabalstiem un kompensācijām 2023. gadā ieplānoti 4 473 676 eur, jeb 6.7 % no pašvaldības budžeta. Tas ir par 915 441 eur, jeb 25.7 % vairāk nekā 2022. gadā. Lielāko izdevumu daļu veido izmaksas, kas saistītas ar pašvaldības iniciatīvu nodrošināt pirmsskolas vecuma bērnus ar vietām privātajās pirmsskolas izglītības iestādēs un aukļu pakalpojumu apmaksu.
2023. gada pašvaldības aizņēmuma pamatsummas atmaksa un aizņēmuma procentu maksājumi veido 3 865 079 eur, jeb 5.8 % no pašvaldības pamatbudžeta. No tā izmaksas procentu maksājumiem sakarā ar EURIBOR likmes straujo pieaugumu, izmantojot to kā instrumentu inflācijas mazināšanai, ir pieaugušas deviņas reizes.
Liela daļa pašvaldības budžeta līdzekļu tiek samaksāta citām pašvaldībām par izglītības pakalpojumiem par bērniem, kuri deklarēti Ķekavas novadā, taču mācās citu pašvaldību teritorijās esošās izglītības iestādēs. 2023. gadā šim mērķim ieplānotā summa ir 1 400 000 eur, jeb 2 %. Tas ir par 156 041 eur, jeb 12.5 % vairāk nekā 2022. gadā.
Plānotās Finanšu ministrijas prognozētās pašvaldības iemaksas pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā veido 4 841 148 eur, kas ir par 583 220 eur vairāk, nekā tika plānots 2022. gadā.
1 Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) finansējums
2 Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (CFLA) finansējums
Ķekavas novada domes priekšsēdētājs J. Žilko