Likumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 13 Visi
Saeima ir pieņēmusi un Valsts
prezidents izsludina šādu likumu:
Grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā
Izdarīt Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2008, 1. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2012, 169. nr.; 2014, 57. nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt visā likumā vārdus "prece vai pakalpojums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "prece, pakalpojums, digitālais pakalpojums vai digitālais saturs" (attiecīgā locījumā).
2. 1. panta pirmajā daļā:
aizstāt 2. punktā vārdus "vai pakalpojuma sniegšanu patērētājam" ar vārdiem "pakalpojuma sniegšanu patērētājam vai digitālā satura vai digitālo pakalpojumu piegādāšanu";
papildināt daļu ar 3. un 4. punktu šādā redakcijā:
"3) ranžējums — precēm vai pakalpojumiem, tostarp digitālajiem pakalpojumiem un digitālajam saturam, piešķirtā relatīvā pamanāmība, kā to parādījis, organizējis vai paziņojis komercprakses īstenotājs, neatkarīgi no tehnoloģiskajiem līdzekļiem, kas izmantoti parādīšanai, organizēšanai vai paziņošanai;
4) tiešsaistes tirdzniecības vieta — pakalpojuma sniegšanas vieta, izmantojot programmatūru, tostarp tīmekļa vietne, tīmekļa vietnes daļa vai lietotne, ko uztur komercprakses īstenotājs vai kas tiek uzturēta komercprakses īstenotāja vārdā un kas ļauj patērētājiem slēgt distances līgumus ar citiem pārdevējiem, pakalpojumu sniedzējiem vai patērētājiem."
3. Izslēgt 3. panta trešās daļas 1. punktā vārdus "līgumiskās attiecības, jo īpaši līguma spēkā esamību, slēgšanu un sekas".
4. Papildināt likumu ar 4.2 pantu šādā redakcijā:
"4.2 pants. Tiesiskās aizsardzības līdzekļi
(1) Patērētājs, pret kuru īstenota vai kuru skar negodīga komercprakse, samērīgi ar tās smaguma pakāpi un būtību var izmantot tiesības prasīt komercprakses īstenotājam, kurš ir atbildīgs par negodīgu komercpraksi:
1) preces, pakalpojuma, digitālā pakalpojuma vai digitālā satura cenas samazināšanu;
2) līguma atcelšanu un samaksātās naudas summas atmaksu patērētājam;
3) kaitējuma atlīdzinājumu, kas nodarīts patērētājam negodīgas komercprakses īstenošanas gadījumā.
(2) Līgumslēdzējas puses var vienoties arī par citiem tiesiskās aizsardzības līdzekļiem, kas efektīvi nodrošina, ka tiek novērsta negodīgas komercprakses ietekme uz patērētāju."
5. 7. panta otrajā daļā:
papildināt 1. punktu pēc vārda "pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu";
papildināt 2. punktu ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu";
papildināt 4. punktu pēc vārda "pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu".
6. Papildināt 9. panta pirmo daļu ar 4. punktu šādā redakcijā:
"4) tās ietvaros kādā dalībvalstī prece tiek piedāvāta kā identiska precei, kas tiek piedāvāta citās dalībvalstīs, bet šai precei ir ievērojami atšķirīgs sastāvs vai īpašības, izņemot gadījumus, kad preces ievērojami atšķirīgais sastāvs vai īpašības ir pamatojamas ar leģitīmiem un objektīviem faktoriem."
7. 10. pantā:
papildināt trešās daļas ievaddaļu pēc vārdiem "saņemt pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu";
izteikt trešās daļas 4. punktu šādā redakcijā:
"4) samaksas, piegādes un līguma izpildes kārtību, ja tā atšķiras no kārtības, kādu paredz profesionālās rūpības kritēriji;";
papildināt trešo daļu ar 6. punktu šādā redakcijā:
"6) vai trešā persona, kas piedāvā preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu tiešsaistes tirdzniecības vietās, ir vai nav pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē atbilstoši šīs personas sniegtajai informācijai.";
papildināt ceturto daļu pēc vārdiem "un pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālā satura";
papildināt pantu ar piekto, sesto un septīto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ja patērētājam sniedz iespēju meklēt dažādu pārdevēju, pakalpojumu sniedzēju vai patērētāju piedāvātās preces, pakalpojumus, digitālos pakalpojumus vai digitālo saturu pēc atslēgvārda, frāzes vai citas ievades neatkarīgi no tā, kur darījumi tiek noslēgti, par būtisku uzskatāma vispārīga informācija par galvenajiem parametriem patērētājiem sniegtā preču, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālā satura ranžējuma noteikšanai atbilstoši patērētāja meklēšanas pieprasījumam un šo parametru relatīvais nozīmīgums salīdzinājumā ar citiem parametriem, kas pieejami atsevišķā tiešsaistes saskarnes sadaļā, kura ir tieši un viegli pieejama no lapas, kurā izvietoti meklēšanas rezultāti.
(6) Šā panta piektajā daļā minētie nosacījumi neattiecas uz tiešsaistes meklētājprogrammu pakalpojumu sniedzējiem, kas definēti Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija regulā (ES) 2019/1150 par taisnīguma un pārredzamības veicināšanu komerciālajiem lietotājiem paredzētos tiešsaistes starpniecības pakalpojumos (Dokuments attiecas uz EEZ).
(7) Ja komercprakses īstenotājs nodrošina piekļuvi patērētāju atsauksmēm par precēm, pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu, par būtisku uzskatāma informācija attiecībā uz to, vai un kā komercprakses īstenotājs nodrošina, ka publicētās atsauksmes ir snieguši patērētāji, kuri preces, pakalpojumus, digitālos pakalpojumus vai digitālo saturu ir izmantojuši vai iegādājušies."
8. 11. pantā:
papildināt 5. un 6. punktu pēc vārdiem "saņemt pakalpojumus" ar vārdiem "digitālos pakalpojumus vai digitālo saturu";
papildināt 11. punktu pēc vārdiem "pārdošanu vai pakalpojuma" ar vārdiem "digitālā pakalpojuma vai digitālā satura";
papildināt 12. punktu ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu";
papildināt 13. punktu pēc vārdiem "ražojis vai pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu";
papildināt 14. punktu pēc vārdiem "lietošanas vai pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālā satura";
papildināt 18. punktu pēc vārdiem "saņemt pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu";
papildināt pantu ar 24., 25., 26. un 27. punktu šādā redakcijā:
"24) sniedzot patērētājam tiešsaistes meklēšanas pieprasījuma rezultātus, skaidri neatklāj, kura ir apmaksāta reklāma, vai nesniedz informāciju, ka ir veikti maksājumi par preces vai pakalpojuma, tostarp digitālā pakalpojuma vai digitālā satura, augstāku ranžējumu meklēšanas rezultātos;
25) tālākpārdod patērētājiem pasākumu biļetes, ja tās iegādātas, izmantojot automatizētus līdzekļus, tādējādi apejot noteiktos ierobežojumus attiecībā uz biļešu skaitu, ko viena persona var iegādāties, vai jebkurus citus noteikumus, kuri attiecas uz biļešu iegādi;
26) apgalvo, ka atsauksmes par precēm vai pakalpojumiem, tostarp digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu, ir snieguši patērētāji, kuri faktiski lietojuši vai iegādājušies attiecīgās preces, pakalpojumus, digitālos pakalpojumus vai digitālo saturu, neveicot pamatotus un samērīgus pasākumus, lai pārbaudītu, ka tās snieguši šādi patērētāji;
27) sniedz nepatiesas patērētāju atsauksmes vai ieteikumus vai algo citu fizisko vai juridisko personu to darīt, kā arī sagroza patērētāju atsauksmes vai ieteikumus, lai reklamētu preces, pakalpojumus, digitālos pakalpojumus vai digitālo saturu."
9. Papildināt 12. panta trešās daļas 4. punktu pēc vārdiem "citu preci, pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu".
10. 13. pantā:
papildināt 5. punktu pēc vārdiem "saņemt pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu";
izteikt 6. punktu šādā redakcijā:
"6) pieprasa tūlītēju vai atliktu maksājumu par piegādātajām precēm vai sniegtajiem pakalpojumiem, digitālajiem pakalpojumiem vai digitālo saturu, ko patērētājs nav pasūtījis, vai pieprasa šādu preci vai lietu atdot vai glabāt, izņemot gadījumu, kad tiek piegādāta ekvivalenta prece vai sniegts pakalpojums, digitālais pakalpojums vai digitālais saturs saskaņā ar normatīvajiem aktiem par distances līgumu;";
papildināt 7. punktu pēc vārdiem "neizmantojot pakalpojumu" ar vārdiem "digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu".
11. 15.2 pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Uzraudzības iestāde ir tiesīga par negodīgu komercpraksi uzlikt soda naudu līdz četriem procentiem no komercprakses īstenotāja gada apgrozījuma (ieņēmumiem) no saimnieciskajiem darījumiem:
1) iepriekšējā pārskata vai saimnieciskajā gadā pirms lēmuma pieņemšanas par soda naudas uzlikšanu;
2) pārskata vai saimnieciskajā gadā, kurā ir izdarīts pārkāpums;
3) kādā no pārskata vai saimnieciskajiem gadiem pārkāpuma izdarīšanas laikā, ja pārkāpums ir ilgstošs;
4) laikposmā no dienas, kad uzsākta darbība, līdz pēdējam pilnajam mēnesim pirms lēmuma pieņemšanas par soda naudas uzlikšanu, ja no komercprakses īstenotāja darbības uzsākšanas pagājis mazāk nekā gads.";
papildināt pantu ar 1.1, 1.2 un 1.3 daļu šādā redakcijā:
"(11) Uzraudzības iestāde ir tiesīga par negodīgu komercpraksi, kas īstenota tikai Latvijas Republikas teritorijā, uzlikt soda naudu līdz četriem procentiem no komercprakses īstenotāja gada apgrozījuma (ieņēmumiem) no saimnieciskajiem darījumiem (atbilstoši šā panta pirmajai daļai), bet ne vairāk kā 300 000 euro.
(12) Ja negodīga komercprakse īstenota Latvijas Republikas teritorijā un ārpus tās, ņem vērā apgrozījumu arī tajās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai Eiropas Ekonomikas zonas valstīs, kurās konstatēts attiecīgais pārkāpums, ja šāda informācija ir pieejama.
(13) Komercprakses īstenotājam ir tiesības pēc uzraudzības iestādes pieprasījuma iesniegt aktuālo informāciju par gada apgrozījumu (ieņēmumiem). Ja uzraudzības iestādei nav pieejama informācija par apgrozījumu, tostarp persona nesniedz šādu informāciju vai iesniegtā informācija ir nepatiesa, iestāde ir tiesīga par negodīgu komercpraksi uzlikt soda naudu līdz diviem miljoniem euro, bet, ja negodīga komercprakse īstenota tikai Latvijas Republikas teritorijā, — ne vairāk kā 300 000 euro.";
papildināt otro daļu ar 7., 8. un 9. punktu šādā redakcijā:
"7) komercprakses īstenotāja gūtais finansiālais labums no negodīgas komercprakses īstenošanas vai zaudējumi, no kuriem komercprakses īstenotājs ir izvairījies, ja ir pieejami attiecīgie dati;
8) pārrobežu pārkāpumos komercprakses īstenotājam par to pašu pārkāpumu piemērotas sankcijas citās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai Eiropas Ekonomikas zonas valstīs, ja informācija par šādām sankcijām ir pieejama, izmantojot ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 12. decembra regulu (ES) 2017/2394 par sadarbību starp valstu iestādēm, kas atbild par tiesību aktu izpildi patērētāju tiesību aizsardzības jomā, un ar ko atceļ regulu (EK) Nr. 2006/2004 (Dokuments attiecas uz EEZ) izveidoto mehānismu;
9) citi attiecināmi apstākļi."
12. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 4., 5. un 6. punktu šādā redakcijā:
"4) Padomes 1993. gada 5. aprīļa direktīvas 93/13/EEK par negodīgiem noteikumiem patērētāju līgumos;
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 25. oktobra direktīvas 2011/83/ES par patērētāju tiesībām un ar ko groza Padomes direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 1999/44/EK un atceļ Padomes direktīvu 85/577/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 97/7/EK (Dokuments attiecas uz EEZ);
6) Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra direktīvas (ES) 2019/2161, ar ko groza Padomes direktīvu 93/13/EEK un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas 98/6/EK, 2005/29/EK un 2011/83/ES attiecībā uz Savienības patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu labāku izpildi un modernizēšanu (Dokuments attiecas uz EEZ)."
Likums Saeimā pieņemts 2023. gada 9. februārī.
Valsts prezidents E. Levits
Rīgā 2023. gada 16. februārī