Ādažu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 5/2023
Ādažos 2023. gada 15. martā
Par nodevu tirdzniecībai publiskās vietās Ādažu novadā
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 15. marta lēmumu (prot. Nr. 4 § 6)
PRECIZĒTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 22. marta lēmumu (prot. Nr. 5 § 54)
Izdoti saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām"
12. panta pirmās daļas 4. punktu un
Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 480
"Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības
var uzlikt pašvaldības nodevas" 9. un 16.1 punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi nosaka pašvaldības nodevas (turpmāk – nodeva) par tirdzniecību publiskās vietās apmēru, likmes, samaksas kārtību un nodevu maksātāju kategorijas, kuras atbrīvotas no nodevas samaksas vai kurām piešķirti atvieglojumi.
2. Nodevu ieskaita Ādažu novada pašvaldības pamatbudžetā.
3. Nodevu samaksā pilnā apmērā pirms tirdzniecības atļaujas saņemšanas.
4. Ielu tirdzniecības organizētājiem, kuri tirdzniecību organizē regulāri (līdz 10 mēnešiem viena gada laikā), iesniedz pašvaldībā ielu tirdzniecības dalībnieku sarakstu un samaksā nodevu 5 (piecu) darba dienu laikā pēc katras dienas, kad veikta ielu tirdzniecība.
5. Pašvaldības nodevas maksātāji ir fiziskās un juridiskās personas, kuras veic tirdzniecību Ādažu novada administratīvajā teritorijā.
II. Nodevas likme
6. Nodevas likmes par vienu tirdzniecības atļauju tirdzniecībai publiskās vietās Ādažu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā:
6.1. par tirdzniecību pašvaldībā reģistrētā ielu tirdzniecības vietā un no pārvietojama mazumtirdzniecības punkta:
Nr.p.k. | Nodevas objekts | Likme dienā (euro) | Likme mēnesī (euro) |
6.1.1. | savvaļas produkti | 1.00 | 5.00 |
6.1.2. | pašu ražota lauksaimniecības produkcija | 2.00 | 20.00 |
6.1.3. | pašu izgatavoti amatniecības darinājumi un mākslas priekšmeti | 2.00 | 20.00 |
6.1.4. | pārtikas preces | 3.00 | 30.00 |
6.1.5. | rūpniecības preces un citas nepārtikas preces (ziedu u.c.) | 10.00 | 50.00 |
6.1.6. | Ziemassvētkiem paredzēti nocirsti vai podos augoši skuju koki | 30.00 |
6.2. par tirdzniecības organizēšanu publiskās vietās (par katru tirdzniecības dalībnieku):
Nr.p.k. | Nodevas objekts | Likme dienā (euro) |
6.2.1. | lietotas personiskās mantas, izņemot autortiesību vai blakustiesību objektus, kas reproducēti personiskām vajadzībām | 1.00 |
6.2.2. | pašu ražoti lauksaimniecības produkti | 5.00 |
6.2.3. | pašu izgatavoti amatniecības darinājumi un mākslas priekšmeti | 5.00 |
6.2.4. | karstie un bezalkoholiskie dzērieni | 5.00 |
6.2.5. | uzkodas (cukurvate, popkorns, kartupeļu virtuļi u.c.) | 8.00 |
6.2.6. | pārtikas preces | 8.00 |
6.2.7. | pasākuma tematikai atbilstošas rūpnieciskās preces | 10.00 |
6.2.8. | alkoholiskie dzērieni patērēšanai pasākuma norises vietā (rūpnieciski sagatavoti vai tirdzniecības vietā sajaukti ar bezalkoholiskajiem dzērieniem), kuros spirta daudzums nepārsniedz 15 tilpuma procentus | 20.00 |
6.2.9. | mazajās alkoholisko dzērienu darītavās ražots vīns, raudzēti dzērieni un pārējie alkoholiskie dzērieni iepakojumā | 20.00 |
6.2.10. | sabiedriskā ēdināšana ar bezalkoholiskiem dzērieniem | 30.00 |
6.2.11. | sabiedriskā ēdināšana ar alkoholiskiem dzērieniem līdz 15 tilpuma procentiem | 50.00 |
6.3. par tirdzniecību pašvaldības organizētajos publiskajos pasākumos:
Nr.p.k. | Nodevas objekts | Par garuma metru (euro) |
6.3.1. | pašu ražoti lauksaimniecības produkti | 5.00 |
6.3.2. | karstie un bezalkoholiskie dzērieni | 5.00 |
6.3.3. | uzkodas (cukurvate, popkorns, kartupeļu virtuļi u.c.) | 8.00 |
6.3.4. | pārtikas preces | 10.00 |
6.3.5. | pasākuma tematikai atbilstošas rūpnieciskās preces | 10.00 |
6.3.6. | pašu izgatavoti amatniecības darinājumi un mākslas priekšmeti | 10.00 |
6.3.7. | mazajās alkoholisko dzērienu darītavās ražots vīns, raudzēti dzērieni un pārējie alkoholiskie dzērieni iepakojumā | 15.00 |
6.3.8. | alkoholiskie dzērieni patērēšanai pasākuma norises vietā (rūpnieciski sagatavoti vai tirdzniecības vietā sajaukti ar bezalkoholiskajiem dzērieniem), kuros spirta daudzums nepārsniedz 15 tilpuma procentus | 20.00 |
6.3.9. | sabiedriskā ēdināšana ar bezalkoholiskiem dzērieniem | 30.00 |
6.3.10. | sabiedriskā ēdināšana ar alkoholiskiem dzērieniem līdz 15 tilpumprocentiem | 50.00 |
6.4. par sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu pašvaldībā reģistrētā ielu tirdzniecības vietā un no pārvietojama mazumtirdzniecības punkta:
Nr.p.k. | Nodevas objekts | Likme dienā (euro) | Likme mēnesī (euro) |
6.4.1. | sabiedriskā ēdināšana bez alkoholiskiem dzērieniem (no 1. oktobra līdz 30. aprīlim) | 10.00 | 30.00 |
6.4.2. | sabiedriskā ēdināšana ar alkoholiskiem dzērieniem alkoholiskiem dzērieniem līdz 15 tilpuma procentiem (no 1. oktobra līdz 30. aprīlim) | 15.00 | 80.00 |
6.4.3. | sabiedriskā ēdināšana bez alkoholiskiem dzērieniem (no 1. maija līdz 30. septembrim) | 20.00 | 120.00 |
6.4.4. | sabiedriskā ēdināšana ar alkoholiskiem dzērieniem alkoholiskiem dzērieniem līdz 15 tilpuma procentiem (no 1. maija līdz 30. septembrim) | 30.00 | 200.00 |
6.5. tirdzniecības organizētājs, kurš pašvaldības reģistrētā privātpersonai piederošā tirdzniecības vietā organizē ielu tirdzniecību un kurā kā pamat tirdzniecības preču grupa ir lietotas personiskās mantas, izņemot autortiesību vai blakustiesību objektus, kas reproducēti personiskām vajadzībām, maksā dienas nodevu likmi 20.00 EUR apmērā.
7. Ja tirdzniecības dalībnieks vienā tirdzniecības vietā veic tirdzniecību ar vairākām 6.1.1.–6.1.6., 6.2.1.–6.2.11. vai 6.3.1.–6.3.10. apakšpunktā minētajām preču vai pakalpojumu grupām, nodevas apmēru nosaka par vienu preču vai pakalpojumu grupu pēc nodevas augstākās likmes.
8. Noteikumu 6.2. punktā noteikto nodevas likmi maksā ielu tirdzniecības organizators par katru tirdzniecības dalībnieku.
9. Ielu tirdzniecību var organizēt citām personām piederošā nekustamajā īpašumā, kā arī pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošā nekustamajā īpašumā.
10. Ja ielu tirdzniecību organizē pašvaldības īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošā nekustamajā īpašumā pašvaldības organizēta pasākuma laikā vai ar pašvaldību noslēgta sadarbības līguma ietvaros par pasākuma rīkošanu, tirdzniecības organizators var noteikt tirdzniecības dalībniekam maksu par ielu tirdzniecības organizēšanas nodrošināšanu, nepārsniedzot faktisko tirdzniecības nodrošināšanas izmaksu apjomu un sadalot to proporcionāli tirdzniecības dalībnieku skaitam.
11. Šo noteikumu 14. punktā noteiktos atvieglojumus nepiemēro 6.2. un 6.3. punkta gadījumā.
12. Anulējot tirdzniecības atļauju, iekasētā nodeva netiek atmaksāta.
III. Nodevas atbrīvojumi un atvieglojumi
13. No nodevas atbrīvotas:
13.1. Ādažu novada administratīvajā teritorijā deklarētas personas ar invaliditāti;
13.2. Ādažu novada administratīvajā teritorijā deklarētie pensionāri, kuri tirgo pašaudzētu lauksaimniecības produkciju;
13.3. Ādažu novadā reģistrētās invalīdu un pensionāru organizācijas (biedrības vai nodibinājumi), kas tirgo pašu gatavotus amatniecības darinājumus;
13.4. Ādažu novada administratīvajā teritorijā deklarētas personas (ģimenes), kas audzina bērnus ar invaliditāti;
13.5. Ādažu novada iedzīvotāji no mājsaimniecības ar trūcīgas mājsaimniecības statusu;
13.6. juridiskas personas ar sabiedriskā labuma organizācijas vai sociālā uzņēmuma statusu;
13.7. Ādažu novada administratīvajā teritorijā deklarētas personas līdz 18 gadu vecumam, kuras tirgo pašu izgatavotas preces;
13.8. publisku personu iestādes.
14. Atvieglojumus par tirdzniecību publiskā vietā piemēro:
14.1. Ādažu novada administratīvajā teritorijā deklarētām personām, kas tirgo pašu audzētu lauksaimniecības produkciju – 50 % apmērā no nodevas;
14.2. juridiskām personām, kuru juridiskā adrese ir Ādažu novada administratīvajā teritorijā - 30 % apmērā no nodevas.
IV. Nobeiguma noteikumi
15. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības domes 2022. gada 25. maija saistošie noteikumi Nr. 43/2022 "Par nodevu tirdzniecībai publiskās vietās Ādažu novadā".
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2023. gada 15. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 5/2023
"Par nodevu tirdzniecībai publiskās vietās Ādažu novadā"
Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Šo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt nodevas par tirdzniecību publiskās vietās apmēru, likmes, samaksas kārtību un nodevu maksātāju kategorijas, kas atbrīvotas no nodevas samaksas vai kurām piešķirti atvieglojumi. 1.2. Šie noteikumi nepieciešami tādēļ, lai pilnveidotu esošo regulējumu, iespējami samazinātu nodevas likmes atsevišķiem tirdzniecības veidiem, kontekstā ar vispārīgo ekonomisko situāciju valstī un būtisko inflācijas pieaugumu. Ar noteikumiem tiek precizēta nodevas samaksas kārtība ielu tirdzniecības organizētājiem, tiek diferencēts nodevas apmērs atkarībā no sezonalitātes sabiedriskā ēdināšanai pašvaldībā reģistrētā ielu tirdzniecības vietā un no pārvietojama mazumtirdzniecības punkta, kas ļautu šī pakalpojuma sniedzējiem sniegt pakalpojumu arī ziemas sezonā ar zemāku nodevas maksas apmēru. Atsevišķi noteikta nodeva pensionāriem, kuri tirgo pašu ražotu lauksaimniecības produkciju. Pilnveidota tirdzniecību nodevu aprēķināšanas kārtība par tirdzniecību pašvaldības organizētajos publiskajos pasākumos. 1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums ir nepilnīgs, jo neparedz izņēmumu ielu tirgotājiem, kuri organizē ielu tirdzniecību regulāri (t.sk., tirdzniecībai ar lietotām personiskajām mantām), kā arī atšķirīgu nodevas likmi sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem atkarībā no pakalpojuma sniegšanas sezonalitātes. 1.4. Šie noteikumi izdoti pamatojoties uz likuma "Par nodokļiem un nodevām" 10. panta trešo daļu, 12. panta pirmās daļas 4. punktu un Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 480 "Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldības var uzlikt pašvaldību nodevas" 16.1 punktu. |
2. Fiskālā ietekme un pašvaldības budžetu
2.1. Nav attiecināms atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta otrajai daļai. 2.2. Paredzams, ka šo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju
veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz
konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – šie noteikumi paredz atvieglojumus un atbrīvojumu no tirdzniecības nodevas noteiktām sociālās kategorijas iedzīvotājiem, kuru deklarētā dzīvesvieta ir Ādažu novada administratīvajā teritorijā, sekmē plašāka produktu un preču klāsta piedāvāšanu novada iedzīvotājiem un viesiem. 3.2. Ietekme uz vidi nav paredzēta. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību nav paredzēta. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi nav paredzēta, jo šo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa ir fiziskas un juridiskas personas un saimnieciskās darbības veicēji, kuri tirgo savu vai citu ražoto produkciju pašvaldības saskaņotajās ielu tirdzniecības vietās, kā arī tiesiskais regulējums neradīs mērķgrupai jaunas tiesības, neuzliks jaunus pienākumus, kā arī veicinās tiesību realizēšanu un uzlabos pakalpojumu pieejamību. 3.5. Ietekme uz konkurenci nav paredzēta. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to
izmaksām 4.1. Institūcija, kurā privātpersona vai juridiskas personas var vērsties šo noteikumu piemērošanā, ir Ādažu Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs Gaujas iela 33A, Ādaži, Ādažu novads, vai Stacijas iela 5, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads, kā arī valsts pārvaldes pakalpojumu portāls www.latvija.gov.lv, izmantojot pašvaldības oficiālo e-adresi, vai nosūtot ar drošu e-parakstu parakstītu iesniegumu uz elektronisko pasta adresi dome@adazi.lv. 4.2. Galvenie procedūras posmi un veicamās darbības, ko paredz šie noteikumi, ir šādi – fiziskas vai juridiskas personas iesniegums par ielu tirdzniecību vai tās organizēšanu, lēmuma pieņemšana par atļauju veikt ielu tirdzniecību un atļaujas sagatavošana, rēķina sagatavošana un nosūtīšana elektroniski uz e-pastu vai pasta sūtījumā. 4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Pašvaldības funkciju reglamentēt tirdzniecības organizēšanas kārtību tās administratīvajā teritorijā, par ko nosakāma tirdzniecības nodeva, nosaka Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumi Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību un tirdzniecības organizēšanas kārtību". 5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas iesaistīti šo noteikumu īstenošanā – pašvaldības administrācijas darbinieki. Netiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, kā arī netiks veidotas jaunas darba vietas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Šo noteikumu izpildē tiks iesaistītas šādas institūcijas – Ādažu novada administrācijas Juridiskā un iepirkumu nodaļa, Grāmatvedības nodaļa, Klientu apkalpošanas centrs un Ādažu novada pašvaldības policija, kā arī nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko
sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Šie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs mērķa sasniegšanai un pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai, un pašvaldības rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar
privātpersonām un institūcijām 8.1. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: SIA "Taču būda" un nodibinājuma "Invalīdu un mazturīgo senioru atbalsta fonds" iesniegumus ar priekšlikumiem. 8.2. Sabiedrības pārstāvji izteica šādus priekšlikumus un iebildumus: 8.2.1. SIA "Taču būda" izteica šādus priekšlikumus: 8.2.1.1. nenoteikt vai noteikt nulles likmi ielu tirdzniecības nodevai tirdzniecībai ar lietotām personiskajām mantām; 8.2.1.2. noteikumu 8. punktu izteikt sekojošā redakcijā: "8. Par tirdzniecības organizēšanu publiskās vietās nodevu likmēm netiek piemēroti 11. punktā noteikti atvieglojumi, izņemot, ja tirdzniecības dalībnieks atbilst 11.1. vai 11.2. apakšpunkta prasībām" vai "ja ielu tirdzniecība tiek organizēta privātā teritorijā, neizmantojot pašvaldības infrastruktūru". Abi izteiktie priekšlikumi netika atbalstīti, jo nodevas likme ir jānosaka lietotas personiskās mantas, izņemot autortiesību vai blakustiesību objektus, kas reproducēti personiskām vajadzībām, jo tirgotājs no tā gūst ienākumus, kā arī noteikumu projekta 11. punkta redakcija attiecas tikai uz ikdienas ielu tirgotājiem, kuri ir deklarējuši savu dzīvesvietu vai reģistrējuši uzņēmumu Ādažu novada administratīvajā teritorijā. Līdz ar to noteikumu projekta 8. punktu nevar piemērot ielu tirdzniecības organizatoriem, kuriem ielu tirdzniecības organizēšana ir saimnieciskā darbība. Tomēr kā kompromiss tika atbalstīts un iekļauts 6.5. apakšpunkts, kas ļauj šāda veida tirdzniecības organizētājam veikt uzņēmējdarbību. 8.2.2. Nodibinājuma "Invalīdu un mazturīgo senioru atbalsta fonds" izteica šādu priekšlikumus: 8.2.2.1. noteikts, ka atlaide vai bezmaksas dalība ir 3. grupas invalīdiem, kuri piedalās organizētajos publiskajos tirdziņos; 8.2.2.2. noteikt samazinātu dalības maksu vai bezmaksas dalību invalīdu un pensionāru organizācijām, kuri piedalās organizētajos publiskajos tirdziņos. Abi izteiktie priekšlikumi tika atbalstīti un iekļauti projekta 10.1. un 10.3. apakšpunktos, jo pēc Centrālās statistikas pārvaldes apkopotās informācijas 2021. gadā Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas uzskaitē bija 201 984 iedzīvotāju no tiem pilngadīgas personas ar dažādām darbspējas zudumiem - 196 211. Tāpat invalīdu un pensionāru biedrības un nodibinājumi šīm personām ir socializēšanās vieta, kā arī sniedz palīdzību šīm personām iekļauties sabiedrībā. Ielu tirdzniecība ir kā papildus ienākumu avots, kurā viņi var tirgoties ar pašu audzētu lauksaimniecības produkciju un saviem amatniecības darinājumiem. 8.3. Pēc noteikumu projekta izskatīšanas domes Finanšu komitejā sēdē tas tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.adazi.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā – pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. Viedokli par saistošo noteikumu projektu varēja izteikt no 23.02.2023.–09.03.2023. 8.4. Pēc šo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, tika saņemti divi viedokļi. Nodibinājums "Invalīdu un mazturīgo senioru atbalsta fonds" pateicās, ka viņu priekšlikumi tika atbalstīti un iekļauti noteikumu projektā, savukārt privātpersona pauda atzinību, ka noteikumu projekta 10.7. apakšpunkts ļauj skolēnu mācību uzņēmumiem piedalīties novada tirdziņos bez pašvaldības nodevas samaksas. 8.5. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 2023. gada 20. marta vēstulē Nr. 1-18/1627 sniedza atzinumu par saistošajiem noteikumiem, izsakot iebildumus: 8.5.1. svītrot norādi uz likuma "Par nodokļiem un nodevām" 10. panta trešo daļu, jo tā ir deklaratīva norma; 8.5.2. precizēt 6.2. punktu, norādot, kurš subjekts un kādā gadījumā maksā šai punktā noteikto nodevu par katru tirdzniecības dalībnieku, proti, katrs tirdzniecības dalībnieks pats, veicot maksājumu pašvaldībā vai tirdzniecības organizators, vai tirdzniecības organizators par katru tirdzniecības dalībnieku; 8.5.3. papildināt ar jaunu punktu secīgi aiz 7. punkta, iekļaujot informāciju, kas noteikta Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumu Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību un tirdzniecības organizēšanas kārtību" 8.6. apakšpunktā. |
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone