Frakcijas iesniegums
Dokuments nr.207
Par grozījumiem valsts budžetā
Saeimas Prezidijam
Frakcijas "Tēvzemei un Brīvībai" deputāti iesniedz likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 1995. gadam"" un lūdz iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā jautājumu par šī likumprojekta nodošanu Saeimas komisijām.
Frakcija "Tēvzemei un Brīvībai" aicina Saeimas Prezidiju iespējami tuvākā laikā sasaukt frakciju padomes sēdi, lai noskaidrotu frakciju konceptuālo attieksmi pret minēto likumprojektu.
Pielikumā:
1) valsts uzņēmuma "Latvijas radio" ģenerāldirektora A.Klotiņa vēstule;
2) Latvijas Radio un televīzijas padomes priekšsēdētāja Z.Skujiņa vēstule;
3) Rīgas pilsētas pašvaldības bezpeļņas uzņēmuma "Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu pārvalde" direktora E.Upmaņa vēstule.
Frakcijas "Tēvzemei un Brīvībai" priekšsēdētājs M.Grīnblats
1995. gada 22. februārī
Projekts grozījumam likumā "Par valsts budžetu 1995. gadam"
1. Sadaļā "Saeimas budžets" (1. pielikums, kods - 02) samazināt pozīciju "Izdevumi Saeimas deputātu darbības nodrošināšanai" ailē "Attīstības izdevumi" par summu 72073, Ls
un palielināt par summu 72073, Ls pozīciju "Valsts dotācija" sadaļā "Valsts uzņēmuma "Latvijas Radio" budžets" (1. pielikums, kods - 42).
2. Sadaļā "Valsts reformu ministrijas budžets" (1. pielikums, kods - 20) samazināt pozīciju "Civildienesta pārvalde" ailē "Attīstības izdevumi" par summu 237205, Ls
un iekļaut summu 237205,- Ls sadaļā "Kultūras ministrija" (1. pielikums, kods - 22) jaunā pozīcijā "Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšana un restaurācija".
Saeimas deputāti: J.Straume, I.Dāliņš, A.Pētersons, M.Grīnblats, J.Sinka
Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu pārvaldes
iesniegums
Rīgas pilsētas pašvaldības bezpeļņas uzņēmums "Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu pārvalde" griežas pie Saeimas deputātiem no frakcijas "Tēvzemei un Brīvībai" ar lūgumu savā parlamentārajā darbībā iekļaut aizgādnību par abiem mūsu aprūpei uzticētajiem nacionālajiem pieminekļiem, panākot Saeimā to finansēšanas jautājuma pozitīvu risinājumu atbilstoši LR AP 1993. gada 2. februāra lēmumam "Par Brīvības pieminekli un Rīgas Brāļu kapiem".
1995. gada budžeta projektā tika paredzēti ierobežoti līdzekļi minēto darbu veikšanai, turklāt Saeimas plenārsēdē izskanēja un tika balsoti atsevišķi konkrēti priekšlikumi par papildus līdzekļu piešķiršanu, taču likumā "Par valsts budžetu 1995. gadam" līdzekļi šim mērķim nav paredzēti.
Finansu ministrijas atbildē norādīts, ka Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu finansēšanai paredzēts iedalīt Ls 60 000 no azartspēļu un loteriju speciālā budžeta, iekļaujot to Kultūras ministrijas speciālā budžeta tāmē. Faktiski šā speciālā budžeta līdzekļu sadalījums šobrīd nav nedz Finansu ministrijas, nedz Saeimas Budžeta likuma balsojuma kompetencē, jo attiecīgais "Likums par izlozēm un azartspēlēm", ko pieņēmusi Saeima, šīs tiesības piešķir speciālai MK apstiprinātai ekspertu padomei, kas vēl nav pat izveidota.
Līdz ar to abi vispārnacionālās nozīmes pieminekļi 1995. gadā paliek bez jebkāda finansējuma.
Tas pilnība paralizē šīs sezonas plānoto restaurācijas darbu uzsākšanu un draud novest pat pie šo pieminekļu regulārās uzturēšanas pārtraukšanas.
Restaurācijas darbu plānošana un nepieciešamo līgumu slēgšana 1995. gadam ir iespējama vienīgi savlaicīga prognozējama finansējuma apstākļos, tādēļ Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu pārvalde lūdz frakciju "Tēvzemei un Brīvībai" ierosināt šo objektu finansēšanas jautājumu kā steidzamu izskatīt Saeimas plenārsēde.
Direktors E.Upmanis
Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu
uzturēšanas un restaurācijas darbu tāme 1995. gadam
Ls | |
1000 Kārtējie izdevumi | 232205 |
1100 Atalgojumi | 22960 |
1110 Algas | 11802 |
1140 Piemaksas algām | 5158 |
1170 Atalgojums ārpusštata darbiniekiem | 6000 |
1200 Darba devēja sociālā nodokļa iemaksas | 8495 |
1300 Komandējumu un dienesta braucienu izdevumi | 500 |
1400 Pakalpojumu apmaksa | 193800 |
1410 Pasta, telefona un citu sakaru pakalpojumu apmaksa | 397 |
1440 Ar administrācijas darbības nodrošināšanu saistīto | |
pakalpojumu apmaksa | 1500 |
1450 Kārtējā un kapitālā remonta darbu un iestāžu uzturēšanas | |
pakalpojumu apmaksa | 188450 |
1451 Rīgas Brāļu kapu restaurācijas un konservācijas darbi | |
(sk. pielikumu nr.1) | 103440 |
Brīvības pieminekļa restaurācijas un konservācijas darbi | |
(sk.pielikumu nr.2) | 70250 |
1455 Brīvības pieminekļa uzturēšana | 3600 |
1459 Pārapbedīšana | 1000 |
Brāļu kapu apsardzes un gāzes tehnikas uzraudzība | 9600 |
1452 Transporta līdzekļu remonts | 240 |
1453 Iekārtas, inventāra remonts | 200 |
1456 Izdevumi par kanalizācijas un asenizācijas pakalpojumiem | 120 |
1460 Tehnisko pakalpojumu apmaksa | 100 |
1470 Telpu un inventāra īre un noma | 3353 |
1500 Materiālu, energoresursu, ūdens un inventāra, vērtībā | |
līdz Ls 50 par vienību, iegāde | 6450 |
1510 Kancelejas preces un inventārs, un spectērpi | 173 |
1520 Izdevumi apkurei, apgaismošanai un enerģētisko | |
materiālu iegādei | 2637 |
1540 Ķimikālijas un laboratorijas preces | 600 |
1550 Kārtējā un kapitalā remonta un iestāžu uzturēšanas materiāli | 1680 |
1580 Specifiskas lietošanas materiāli un inventārs | 360 |
4000 Kustamie un nekustamie īpašumi | 5000 |
4100 Kustamie īpašumi (virs Ls 50) | 5000 |
4130 Foto tehnika | 300 |
4150 Dārzkopības tehnika | 4300 |
4160 Kancelejas mēbeles un telpu iekārta | 400 |
Izdevumi kopā | 237205 |
Direktors E.Upmanis | |
Rīgas Brāļu kapu restaurācijas un konservācijas | |
darbu plāns 1995. gadam | |
Ls | |
I Restaurācijas un konservācijas darbi | 79700 |
1. Avārijas stāvoklī esošās altāra atbalsta sienas restaurācija ar | |
hidroizolācijas ierīkošanu apšuvuma daļēju pārlikšanu | 10000 |
2. Augšējās terases seguma daļēja restaurācija - pārlikšana | 10000 |
3. Galveno ieejas vārtu restaurācija | 16000 |
t.sk. a) ģerboņa montāža un izgatavošana | 5500 |
b) jumta remonts | 3000 |
c) iekšējo inženierkomunikāciju remonts | 1500 |
d) kāpņu izbūve un telpu pārbūve | 2500 |
e) logu, durvju izgatavošana un uzstādīšana | 1500 |
f) telpu iekšējā apdare u.c. | 2000 |
4. Galveno ieejas vārtu akmens konservācija | 3000 |
5. Ansambļa akmens virsmu attīrīšana no apaugumiem | 600 |
6. Kapu centrālās daļas 4 masīvu (depozitāriju) metāla | |
vārtu restaurācija | 1500 |
7. Kapu lauka noslēdzošās sienas 4 heraldisko skulptūru un | |
skulptūru grupas "Māte Latvija" restaurācija - konservācija | 13300 |
t.sk. a) krusta zīmes atjaunošana | 3000 |
b) "Mātes Latvijas" šuvju restaurācijas virsmu | |
tīrīšana, pieveidošana un konservācija | 4000 |
c) "cepurītes" un bronzas vainaga konservācija | 500 |
d) zibensnovedēja remonts | 800 |
e) nekvalitatīvu pieveidojumu izkalšana un metodiski | |
pareiza pievienošana ar atbilstoša sastāva pievei- | |
dojuma javu heraldiskajām skulptūrām un kapu | |
lauka noslēdzošās sienas posmiem | 5000 |
8. Apstādījumu atjaunošana un kopšana | 5300 |
t.sk. a) koku vainagošana vārtu priekšā, Varoņu alejā, | |
liepu alejā, ozolu birzī | 1000 |
b) koku piebarošana | 500 |
c) dzīvžogu atjaunošana | 1000 |
d) zāliena atjaunošana galvenajā alejā un kapu laukā | 800 |
e) ziedu stādījumu atjaunošana | 2000 |
9. Ārējo elektrotīklu izbūve | 20000 |
II Zinātniskās izpētes un projektēšanas darbi | 23500 |
1. Akmens korozijas procesu izpēte un attiecīgu akmens virsmu | |
attīrīšanas un konservācijas metodiku izstrāde | 6000 |
2. Vides izpēte | 2000 |
a) gaisa analīzes, | |
b) gruntsūdens analīzes, | |
c) augsnes analīzes. | |
3. Nesējiešu inženierģeoloģiskā izpēte būvju pamatu konstrukcijām | 1500 |
4. Arhitektonisko būvju (īpaši kapu lauka sānu sienu) kodolmūru un | |
apšuvumu izpēte un stāvokļa novērtējums (mūra viendabīgums, | |
plaisu raksturs u.c.) | 2000 |
5. Kapu lauka sānu sienu restaurācijas priekšlikumu izstrādāšana | |
uz izpētes materiālu pamata | 1500 |
6. Allažu šūnakmens iegulu ģeoloģiskā izpēte un akmens paraugu | |
laboratoriskās analīzes un pārbaudes | 4000 |
7. Šūnakmens aizvietotājmateriāla - dolomīta paraugu atlase un | |
pārbaudes | |
8. Pirmsrestaurācijas un restaurācijas - konservācijas fotofiksācija | 1500 |
9. Ārējā ūdensvada un kanalizācijas projekta izstrāde | 5000 |
Brīvības pieminekļa restaurācijas un konservācijas | |
darbu plāns 1995. gadam | |
Ls | |
I Restaurācijas un konservācijas darbi | 61450 |
1. Nesošās monolīta dzelzsbetona konstrukcijas | |
restaurācija - remonts | 3000 |
2. Apakšējās terases restaurācija: | 22000 |
t.sk. a) akmens izstrādājumu (plātņu, kāpienu) izgatavošana | |
un uzstādīšana | 20000 |
b) pamata konstrukciju restaurācija | 2000 |
3. Augšējās terases restaurācija - konservācija: | 20200 |
t.sk. a) granīta akmens virsmu tīrīšana | 2000 |
b) sienu bloku un apšuvuma plākšņu saduršuvju | |
restaurācija (java, svins) | 5000 |
c) augšējās terases seguma (bruģakmens) nomaiņa | |
ar tonētu asfaltbetona segumu | 5500 |
d) lietusūdens kanalizācijas sistēmu remonts - | |
restaurācija | 1700 |
e) sastatņu projekts | 1000 |
f) sastatņu ierīkošana | 5000 |
4. Brīvības tēla un obeliska noslēguma dekoratīvās | |
joslas konservācija | 1500 |
5. Obeliska travertīna akmens un pieminekļa travertīna cilņu tīrīšana, | |
šuvju restaurācija, virsmas pieveidošana un konservācija | 3000 |
6. Sārtā un pelēkā granīta skulptūru (8) virsmu tīrīšana un | |
saduršuvju restaurācija | 4000 |
7. Obeliska logu stikla bloku izgatavošana un bojāto nomaiņa | 2000 |
8. Metāla (iekšējo) kāpņu un betona kāpņu laukuma restaurācija | 3000 |
9. Ieejas durvju restaurācija | 1000 |
10. Pirmsrestaurācijas un restaurācijas - konservācijas darbu | |
fotofiksācija | 750 |
11. Restaurācijas - konservācijas darbu autoruzraudzība | 1000 |
II Zinātniskās izpētes un projektēšanas darbi | 8800 |
1. Akmens un krāsaino metālu korozijas procesu izpēte | |
un atbilstošu konservācijas metodiku izstrādāšana | |
1.a Līdzšinējo konservācijas darbu izvērtēšana | 2000 |
2. Dzelzsbetona konstrukcijas izpēte un tehniskā stāvokļa | |
novērtēšana ar restaurācijas priekšlikumu izstrādi | 3600 |
3. Apakšējās terases restaurācijas projekta izstrādāšana | 3200 |
t.sk. a) plākšņu, kāpienu marķēšana un darba | |
zīmējumu izstrādāšana | 1500 |
b) izstrādājuma šablonu izgatavošana kartonā | 1500 |
c) komandējums uz Somiju atbilstoša akmens |
Finansu ministrijas viedoklis
Finansu ministrija izskatīja Jūsu vēstuli ar lūgumu paziņot Brīvības pieminekļa un Brāļu kapiem 1995. gada valsts budžetā paredzēto līdzekļu apjomu un paskaidro:
Apstiprinot valsts budžetu 1995. gadam, Saeima atbalstīja Iglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšlikumu finansēt Brāļu kapu restaurācijas darbus no azartspēļu un loteriju speciālā budžeta 60000 latu apmēra. Līdz ar to minētā summa iekļaujama Kultūras ministrijas speciālā budžeta tāmē.
Bez tam, 1995. gada valsts budžetā Kultūras ministrijai kultūras pieminekļu izpētes un glābšanas programmai paredzēti 200000 latu. Šo līdzekļu sadalījums pa atsevišķiem kultūras objektiem arī ir Kultūras ministrijas kompetencē.
Valsts sekretāres vietniece I.Sudraba
Kultūras ministrijas viedoklis
Kultūras ministrija izskatīja lūgumu par budžeta līdzekļu ieskaitīšanu Jūsu iestādes kontā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu restaurācijai un uzturēšanai no izložu un azartspēļu iemaksām speciālajā budžetā.
Šobrīd diemžēl atbalstīt Jūsu projektu nevaram, jo par speciālā budžeta sadalījumu kultūras vajadzībām pa objektiem un pasākumiem lems Padome, kuru Ministru kabinetam jāapstiprina līdz š.g. 1. martam.
Ministrs J.Dripe
Latvijas Radio un televīzijas padomes atbalsts
Latvijas Radio un televīzijas padome š.g. 31. janvāra sēdē, apspriežot Latvijas radio darbības koncepciju 1995. gadam, rūpīgi iepazinās ar Latvijas Radio situāciju un perspektīvu. Pieņemtais lēmums nr.113 skan šādi:
Iepazinusies ar valsts uzņēmuma "Latvijas Radio" iesniegto koncepciju Latvijas Radio 1. programmas, 2. programmas un 3. programmas darbam 1995. gadā, Radio un televīzijas padome atzīst to par aptverošu un perspektīvu. Koncepcijā atspoguļotas gan raidīšanas politikas izmaiņas kvalitātes un efektivitātes virzienā, gan orientācija uz konkurenci ar privātstrukturām, gan atbilstība radio raidīšanas pašreizējai situācijai Latvijā. Nozīmīgi padomei šķiet Latvijas radio sāktie radioradījumi uz Krieviju latviešu un krievu valodā.
Padome atrod par pareizu un atbalsta Latvijas radio lūgumu LR budžeta labošanas kārtībā palielināt Latvijas radio budžeta dotāciju par Ls 72073, lai kompensētu Satiksmes ministrijas izdarīto raidīšanas pakalpojumu tarifu pieaugumu par 10%.
Padomes priekšsēdētājs Z.Skujiņš
Latvijas Radio viedoklis
Šīs vēstules mērķis ir norādīt uz vairākiem no Latvijas radio neatkarīgiem ārējiem ekonomiskiem faktoriem, kuri diemžēl, nav tikuši ievēroti, piešķirot mūsu uzņēmumam 1995. gada valsts budžeta dotāciju; un lūgt šo faktoru iedarbību neitralizēt, piešķirot papildu dotāciju Valsts budžeta labojumu kārtībā, jo bez tā mūsu uzņēmums nespēs šajā gadā veikt likumā "Par radio un televīziju" un Statūtos paredzētos uzdevumus.
1. LR Satiksmes ministrijas noteikto tarifu par raidītāju izmantošanu pieaugums par 10%.
Šajā gadā par 10% pieaug tā budžeta izdevumu daļa, ko mūsu uzņēmumam jāmaksā Satiksmes ministrijas LVRT Centram par raidītāju un sakaru kanālu lietošanu. Šī izdevumu daļa ir liela, 1994. gada faktiskajā izpildē tā bija 43,41% no visa Latvijas radio budžeta jeb Ls 735190. Tātad, lai 1995. gadā programmu izplatīšanu Latvijas teritorijā uzturētu 1994. gada līmenī, būtu nepieciešami papildus apmēram 75 319 lati. Tikai nelielu daļu no tā mūsu uzņēmums var segt no saimnieciskajiem ieņēmumiem, jo tie attiecībā pret visu budžetu 1995. gadā plānoti tikai 12% apmērā.
Tā kā jau pagājušā gada pavasarī mēs saņēmām neoficiālu informāciju par raidīšanas tarifu gaidāmo paaugstinājumu par 10%, tad atbilstošas eventuālas izmaksas kā attīstībai nepieciešamus papildu izdevumus iekļāvām "Pieprasīto bāzes kopējo ieņēmumu un izdevumu sadalījumā 1995. gadam", ko pēc Finansu ministrijas pieprasījuma iesniedzām 1994. gada 15. aprīlī (kopiju sk. 1. pielikumā), gan arī nosūtījām kopijas LR 5. Saeimas Budžeta un finansu, kā arī Vides un sabiedrisko lietu komisijai. Tomēr budžeta projekta sastādīšanas konsultatīvajā sanāksmē Finansu ministrijā šis attīstībai nepieciešamais prasījums (tāpat kā visi citi) netika uz tālāko budžeta projekta veidošanu virzīts (Protokols par v/u Latvijas Radio un v/u "Latvijas Televīzija" 1995. gada budžeta projekta apspriešanu 1994. gada 15. maijā - sk. 2. pielikumu).
Mums nav zināmi visi tālākie budžeta projekta tapšanas posmi, taču nevienā no tiem minētais gaidāmais samaksas pieaugums LVRT Centram nav ticis ņemts vēra. Kad šis pieaugums kļuva par realitāti un ieguva juridisku spēku, t.i., kad 5. decembrī saņēmām LVRT Centra vēstuli nr.01-7/675 (sk.3.pielikumu) un Satiksmes ministrijas jauno "Sakaru pakalpojumu tarifu cenrādi" (sk. 7.pielikumu, izrakstu), tad 1994. gada 12. decembrī nosūtījām vēstuli nr.231/01-09 gan LR 5. Saeimas Budžeta un finansu komisijas priekšsēdim O.Kehrim, gan arī LR finansu ministram A.Piebalgam (sk. 4. pielikumu), kurā lūdzām, apstiprinot 1995. gada Valsts budžetu, palielināt Latvijas Radio iedalītās dotācijas apjomu. Lūdzām to palielināt, vadoties no tā, ka "Pieprasīto bāzes kopējo ieņēmumu un izdevumu sadalījuma 1995. gadam" (sk. 1. pielikumu) izdevumu daļas "Pakalpojumu apmaksa" (kods 1400) apakšpunktā "Samaksa Latvijas Valsts radio un TV centram", kas apstiprināta 1994. gadam, resp. Ls 720 730, pieaug par 10%. Tātad mēs lūdzam papildu piešķīrumu Ls 72 073 apmērā.
Šis lūgums, budžetu pieņemot 1994. gada 22./23. decembra plenārsēdē, netika pat pieminēts. Varbūt tas pazuda aiz dīvainā ierosinājuma "kristīgi" sadalīt Latvijas Televīzijas budžeta pieaugumu (priekšlikums, kas mūs pārsteidza un no kā varam vienīgi norobežoties). Varbūt pazuda aiz, liekas, pārpratuma dēļ vairākkārt izskanējušā apgalvojuma, ka Latvijas Radio tiekot piešķirta lielāka budžeta dotācija, nekā prasīta. Pietiek ieskatīties šīs vēstules 1. pielikumā, lai pārliecinātos par pretējo.
Bet varbūt šis mūsu lūgums pazuda aiz deputātu piezīmēm par Latvijas Radio šķietami nelabvēlīgo izturēšanos pret valdošo koalīciju Saeimā. Protams, šādu jautājumu skart šinī vēstulē ir tikpat nevietā, kā to iztirzāt parlamentā budžetu pieņemot. Tomēr atļaušos atgādināt, ka Latvijas Radio, tāpat kā citi postkomunistisko valstu nacionālie radio, atsakoties no propagandas radio tipa, tiecas savā darbībā iedzīvināt Rietumu demokrātijām tradicionālo t.s. sabiedriskā radio modeli, kura princips ir - samērīgi un līdzsvaroti atspoguļot visu politisko spēku darbību, censties panākt grūti sasniedzamo līdzsvaru starp tiem, pašam nenostājoties neviena politiskā spēka pusē un nevienu no tiem neuztiepjot klausītājiem. Protams, šāda radio modeļa ieviešana prasa daudzu propagandas radio stereotipu pārvarēšanu gan klausītāju, gan arī žurnālistu prātos, tāpēc tas nav izdarāms īsā laikā un ir saistīts ar kļūdām un grūtībām. Tomēr Latvijas Radio nebūs ne "sociāldemokrātisks", ne "ceļiniecisks", ne "nacionāli neatkarīgs", ne "zemniecisks", ne arī vēl kāds citāds. Ja nu to viņam nepiedos neviens no minētajiem politiskajiem spēkiem, tad, protams, neatkarīgam sabiedriskam radio Latvijā būs jāiznīkst.
Atgriežoties pie Latvijas Radio 12. decembra vēstules ar lūgumu pēc budžeta dotācijas palielināšanas sadārdzinātās raidītāju un antenu lietošanas dēļ, jāatzīst, ka atbildi uz to saņēmām vienīgi no Finansu ministrijas (sk.5. pielikumu). Šī atbilde tomēr nevar apmierināt vairāku iemeslu dēļ. Atsaukšanās uz to, ka Latvijas Radio budžeta dotācija 1995. gadā ir par 9,6% lielāka nekā 1994. gadā, nav apstrīdama. Taču gada inflācijas procents ir daudz lielāks. Piezīme, ka mūsu pašu ziņā būtu izvēle, vai izlietot dotāciju raidīšanas izdevumiem jeb vai iekārtu iegādei, nav labi izraudzīta. Jo raidīšana vienmēr ir prioritāra, tāpēc, ka bez raidīšanas radio programmu veidošana zaudē jēgu. Bet iekārtu, resp. pamatlīdzekļu iegādēm (kods 4000) nepieciešamo līdzekļu pieprasījumu budžeta projekta sastādītāji ir ignorējuši vairākus gadus pēc kārtas, un arī šogad (sk. 1. pielikumu, 2. lpp, kods 4000). Bez tam jāievēro, ka neaizskarama ir darba samaksas pozīcija, un galvenokārt uz tās pieauguma rēķina ir radušies minētie 9,6%. Šajā gadā ar Saeimas lēmumu budžetā ir noteikta negrozāma summa arī autoratlīdzībai un mākslinieku honorāriem. Tātad iespējas manevrēt ar piešķirtajiem līdzekļiem ir mazas.
Satiksmes ministrijas noteiktais raidīšanas tarifu pieaugums par 10% paliek mūsu 1995. gada budžetam nenosedzams lielums.
2. 1994. gada budžeta nepilns atvērums janvārī, februārī, martā un aprīlī, ko pilnībā nekompensēja turpmāko 1994. gada mēnešu atvērumi, ir izveidojis iztrūkumu 1994. gada budžeta ieņēmumu daļā par Ls 16 622. Tas ir radījis Latvijas Radio parādu LVRT Centram.
3. 1995. gada budžeta atvērums janvārī par 10% un februārī par 90% ir tiktāl pasliktinājis Latvijas Radio ekonomisko situāciju, ka parāds LVRT Centram ir pieaudzis.
Šādos apstākļos Latvijas Radio valde ir izdarījusi grūtu izšķiršanos un 1995. gada 23. janvāra sēdē izlēmusi samazināt izmantojamo raidītāju skaitu un visupirms ierobežot dārgo, daudz elektroenerģijas prasošo vidējo viļņu raidītāju izmantošanu - līdz turpmākam pārtraukt II programmas raidīšanu vidējos viļņos, atstājot tai tikai uzltraīsviļņu raidītāju tīklu. Tas gan nepārtrauks II programmas izplatību visā Latvijas teritorijā, taču pasliktinās tās uztveramību un sagādās neērtības radioklausītājiem - it sevišķi tiem daudzajiem, kuri mēdz klausīties "Doma laukumu" rītos vai ārzemju radījumus latviešu valodā pievakarēs, vai arī Saeimas plenārsēdes ceturtdienās.
Uz šo visai nopietno soli mūs ir piespiedis minētais raidīšanas tarifu paaugstinājums. Ja reiz vienam valsts uzņēmumam - šinī gadījumā LVRT Centram ar Satiksmes ministrijas apstiprinājumu (pēc Ministru kabineta lēmuma sk. 6. pielikumu) ir dotas tiesības palielināt raidīšanas izmaksas citam - šinī gadījumā mūsu valsts uzņēmumam, tad varētu sagaidīt, ka arī šis otrais valsts uzņēmums - tātad Latvijas Radio nedrīkstētu palikt bez šī palielinājuma kompensācijas, - it sevišķi ievērojot to, ka radio ir sevišķi svarīga infrastruktūras daļa; laikrakstu un transporta dārdzības dēļ Latvijas Radio daudziem Latvijas iedzīvotājiem patlaban ir gandrīz vienīgais politiskās un kultūras informācijas avots.
Lūdzam budžeta labojumu kārtībā papildus piešķirt valsts uzņēmumam "Latvijas Radio" to summu, kas kompensētu raidīšanas tarifu paaugstinājumu un ir jau minēta mūsu 1994. gada 12. decembra vēstulē nr.231/01-09 Saeimas Budžeta un finansu komsijai un Finansu ministrijai, proti - Ls 72 073.
Patiesā cieņā, -
Latvijas radio ģenerāldirektors A.Klotiņš
Saeimā otrdien, 28.februārī
materiāla izvēlei | 200 |
10.00 | Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēde. |
Likumprojekta "Par valsts un pašvaldību dzīvokļu fonda privatizāciju" | |
sagatavošana 2.lasījumam. | |
10.00 | Aizsardzības un iekšlietu komisijas sēde. Likumprojekta |
"Grozījumi Latvijas Kriminālkodeksā" apspriešana 3.lasījumam. | |
10.00 | Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas sēde. 1. Par |
iedzīvotāju ienākuma deklarēšanas gaitu. Uzaicināti J.Pupčenoks, | |
A.Kodoliņš. 2. Priekšlikumu likumprojekta "Par iedzīvotāju ienākuma | |
nodokli" 2.lasījumam izskatīšana. Ziņo D.Robežniece. | |
10.00 | Vides un sabiedrisko lietu komisijas sēde. Elektronisko |
sabiedrības saziņas līdzekļu likumprojekta apspriešana. | |
10.00 | Juridiskās komisijas sēde. 1. Likumprojekts "Grozījumi likumā |
"Par 1937.gada 22.decembra Zemesgrāmatu likuma spēka | |
atjaunošanu un spēkā stāšanās kārtību"" (dok.nr.993). 2. Par Tieslietu | |
ministrijas Zemesgrāmatu daļas vadītāja ieteikumu atbilstību | |
likumam. | |
10.00 | Tautsaimniecības, agrārās un reģionālās politikas |
komisijas sēde. Likumprojekta "Par privatizācijas sertifikātiem" | |
sagatavošana 3.lasījumam. | |
10.00 | Cilvēktiesību komisijas sēde. Reliģisko organizāciju |
likumprojekta sagatavošana 2.lasījumam. | |
10.00 | Sociālo un darba lietu komisijas sēde. 1. Par Imantas bērnu |
poliklīnikas celtniecības finansēšanas apturēšanu. 2. Likumprojekts | |
"Par sociālo palīdzību". | |
11.00 | Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēde. Par iecerēto |
likumu par nacionālā kultūras mantojuma aizsardzību. Piedalās: | |
Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas vadītājs J.Dambis, | |
kultūras ministrs J.Dripe, Kultūras ministrijas valsts sekretāre | |
R.Muižniece un Kultūrpolitikas departamenta direktore V.Virtmane, | |
Latvijas dabas un pieminekļu aizsardzības biedrības priekšsēdētājs | |
O.Spārītis. | |
13.00 | Tautsaimnieku politiskās apvienības frakcijas sēde. |
13.00 | Nacionālā bloka Sekretariāta sēde. 1. Informācija un ziņojumi. |
2. Ministru kabineta 28.februāra sēdes dokumentu izskatīšana. 3. NB | |
Ārlietu nozares sekretariāta sekretāra J.Sinkas ziņojums par Ārlietu | |
ministrijas dokumentu "Latvijas Republikas ārpolitikas koncepcija" | |
14.00 | Pilsonības likuma izpildes komisijas sēde. |
15.00 | Saimnieciskās komisijas sēde. Dokumentu kopēšanas darba |
apjomi Saeimā. | |
16.00 | Izmeklēšanas komisijas sēde. |
16.00 | Frakciju padomes sēde. |
Saeimas ziņu dienests
17.00 | Frakcijas "Tēvzemei un brīvībai" sēde. |