Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 11 Pēdējās nedēļas laikā 19 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 168
Rīgā 2023. gada 4. aprīlī (prot. Nr. 17 33. §)
Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna otrās komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.2. reformas "Digitālās prasmes sabiedrības un pārvaldes digitālajai transformācijai" 2.3.2.3.i. investīcijas "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību
19.3 panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk – Atveseļošanas fonda plāns) 2.3.2.3.i. investīciju "Digitālās plaisas mazināšana sociāli neaizsargātajām grupām un izglītības iestādēs" (turpmāk – investīcija), tai skaitā:
1.1. investīcijas mērķi;
1.2. investīcijas rādītājus;
1.3. investīcijai pieejamo finansējumu un atbalsta veidu;
1.4. finansējuma saņēmēju, tā sadarbības partnerus un piesaistes nosacījumus;
1.5. investīcijas īstenošanā iesaistīto institūciju tiesības un pienākumus;
1.6. atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.7. investīcijas projekta īstenošanas un uzraudzības kārtību;
1.8. iesaistīto institūciju tiesības pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās un pieprasāmo datu apjomu.
2. Investīcijas mērķis ir mazināt šķēršļus vispārējās izglītības satura apguvei:
2.1. nodrošinot portatīvās datortehnikas pieejamību izglītojamiem no sociāli neaizsargātām grupām;
2.2. nodrošinot datu pārraides pieejamību kvalitatīvai, jēgpilnai un plānveidīgai digitālo tehnoloģiju izmantošanai mācību procesā.
3. Investīcijas mērķa grupa:
3.1. ja tiek īstenots šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētais mērķis, – izglītojamie no sociāli neaizsargātām grupām, kuri mācās vispārējās pamata un vidējās izglītības programmās, speciālās izglītības programmās, profesionālās pamatizglītības programmās, profesionālās vidējās izglītības programmās, ko īsteno pēc pamatizglītības apguves, un arodizglītības programmās, ko īsteno pēc pamatizglītības apguves, un kuri atbilst vismaz vienam statusam:
3.1.1. ārpusģimenes aprūpē esoši izglītojamie – izglītojamie no valsts sociālās aprūpes centriem, pašvaldību un privātpersonu dibinātām bērnu aprūpes institūcijām, izglītojamie audžuģimenēs un aizbildnībā esošie izglītojamie;
3.1.2. izglītojamie no trūcīgām mājsaimniecībām;
3.1.3. izglītojamie no maznodrošinātām mājsaimniecībām;
3.1.4. izglītojamie ar invaliditāti un izglītojamie, kuriem ir pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums vai kuriem veikts pedagoģiskais vai psiholoģiskais izvērtējums un sniegts atzinums, kur rekomendēts piešķirt un izmantot datortehniku;
3.1.5. izglītojamie no daudzbērnu ģimenēm;
3.1.6. izglītojamie no viena vecāka ģimenēm;
3.1.7. citi izglītojamie, kurus sadarbības partneris definējis kā sociāli neaizsargātos investīcijas atbalsta saņemšanai;
3.2. ja tiek īstenots šo noteikumu 2.2. apakšpunktā minētais mērķis, – pašvaldību un tiešās pārvaldes iestāžu dibinātās vispārējās izglītības iestādes (izņemot pirmskolas), tai skaitā speciālās izglītības iestādes, un profesionālās pamata un vidējās izglītības iestādes.
4. Investīcijas mērķi sasniedz, īstenojot šo noteikumu 14. punktā minētās atbalstāmās darbības un sasniedzot šādus rādītājus:
4.1. mērķa rādītājs – līdz 2022. gada 31. decembrim nodrošinātas 13 310 informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) aprīkojuma vienības mērķa grupai (izglītojamiem);
4.2. mērķa rādītājs – līdz 2023. gada 31. decembrim nodrošinātas 26 620 IKT aprīkojuma vienības mērķa grupai (izglītojamiem) – kumulatīvi;
4.3. nacionālais rādītājs – līdz 2024. gada 30. jūnijam veikts datu apkopojums un analīze par interneta datu pārraides jaudas problēmām un vajadzībām izglītības iestādēs un sagatavoti priekšlikumi datu pārraides iespēju pilnveidošanai, tostarp izglītības iestāžu iekštīkla funkcionēšanas uzlabojumiem (turpmāk – priekšizpēte).
5. Investīcijas ietvaros atbildīgās nozares ministrijas funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā nozares ministrija).
6. Šo noteikumu 4.1. un 4.2. apakšpunktā noteikto investīcijas mērķa rādītāju uzraudzību veic Centrālā finanšu un līgumu aģentūra.
7. Investīcijas finansējuma saņēmējs un investīcijas projekta īstenotājs ir Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – finansējuma saņēmējs).
8. Finansējuma saņēmējs investīcijas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partnerus, noslēdzot ar tiem sadarbības līgumu par pušu savstarpējām saistībām investīcijas projekta īstenošanā (turpmāk – sadarbības līgums) vai izdodot rīkojumu par investīcijas projekta īstenošanu (turpmāk – rīkojums):
8.1. ja tiek īstenots šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētais mērķis, sadarbības partneri ir:
8.1.1. tiešās pārvaldes iestādes, kas dibinājušas vispārējās izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamata un vidējās izglītības programmas;
8.1.2. tiešās pārvaldes iestādes, kas dibinājušas profesionālās pamata un vidējās izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās pamatizglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves;
8.1.3. valsts dibinātas kapitālsabiedrības un izglītības iestādes, kas īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves;
8.1.4. atvasinātas publiskas personas dibinātas kapitālsabiedrības un izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves;
8.1.5. atvasinātas publiskas personas dibinātas izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves;
8.1.6. tiešās pārvaldes iestādes, kas dibinājušas profesionālās augstākās izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves;
8.1.7. pašvaldības, kas dibinājušas izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamata un vidējās izglītības programmas, speciālās izglītības programmas, profesionālās pamatizglītības programmas un profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves;
8.2. ja tiek īstenots šo noteikumu 2.2. apakšpunktā minētais mērķis, sadarbības partneri ir:
8.2.1. pašvaldības, kas dibinājušas izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamata un vidējās izglītības programmas, speciālās izglītības programmas, profesionālās pamatizglītības programmas un profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves;
8.2.2. tiešās pārvaldes iestādes, kas dibinājušas profesionālās pamata un vidējās izglītības iestādes, kuras īsteno profesionālās pamatizglītības programmas, profesionālās vidējās izglītības programmas pēc pamatizglītības apguves un arodizglītības programmas pēc pamatizglītības apguves;
8.2.3. tiešās pārvaldes iestādes, kas dibinājušas vispārējās izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās pamata un vidējās izglītības programmas.
9. Finansējuma saņēmējs īsteno investīcijas projektu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību un šiem noteikumiem un ir atbildīgs par sadarbības partneru pienākumu izpildi un sadarbības partnera īstenotajām funkcijām investīcijas projekta īstenošanā.
10. Atveseļošanas fonda atbalstu sniedz granta veidā.
11. Investīcijai pieejamais Atveseļošanas fonda finansējums ir 15 000 000 euro. Pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas fonda finansējuma. Finansējuma saņēmējs PVN izmaksas, kas nepārsniedz 3 000 000 euro, sedz no valsts budžeta līdzekļiem.
12. Atveseļošanas fonda finansējums plānots viena investīcijas projekta īstenošanai, tai skaitā 11 000 000 euro portatīvās datortehnikas iegādei mācību procesa nodrošināšanai izglītojamiem no sociāli neaizsargātām grupām.
13. Investīcijas projektā plānotajām darbībām un izmaksām maksimālā Atveseļošanas fonda finansējuma intensitāte ir 100 procenti no investīcijas projekta kopējām attiecināmajām izmaksām bez PVN.
II. Atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi
14. Investīcijas projektā ir atbalstāmas šādas darbības:
14.1. portatīvās datortehnikas iegāde mācību procesa nodrošināšanai šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minēto sadarbības partneru izglītības iestāžu mērķa grupas izglītojamiem no sociāli neaizsargātām grupām, izmantojot Elektroniskās iepirkumu sistēmas iepirkuma katalogu, tostarp paredzot atbalstu lietotāju grupu instruktāžai vai mācībām, kā arī vadlīniju izstrādei par portatīvās datortehnikas piešķiršanu izglītojamiem lietošanai;
14.2. datu pārraides interneta pakalpojuma un iekštīkla funkcionēšanas uzlabojumi šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto sadarbības partneru izglītības iestādēs mācību procesa nodrošināšanai, tostarp nepieciešamās priekšizpētes veikšana ekonomiski pamatota uzlabojumu plāna izstrādei un īstenošanai;
14.3. investīcijas projekta vadības un īstenošanas nodrošināšana;
14.4. investīcijas projekta informācijas un publicitātes pasākumi, tai skaitā lai informētu par investīcijas projektu kā par stratēģiski svarīgu.
15. Finansējuma saņēmējs sadala portatīvo datortehniku tiem šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētajiem sadarbības partneriem, kas triju mēnešu laikā pēc finansējuma saņēmēja uzaicinājuma ir noslēguši sadarbības līgumu ar finansējuma saņēmēju vai par kuriem finansējuma saņēmējs ir izdevis rīkojumu. Sadali veic atbilstoši finansējuma saņēmēja apstiprinātai kvotai, balstoties uz datiem par personām vecumā no 6 līdz 23 gadiem no sociāli neaizsargātām grupām. Īstenojot šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minēto mērķi, tiek apstrādāti personu identificējošie dati (personas kods), dati par personas atrašanos ārpusģimenes aprūpē, dati par personas mājsaimniecības statusu, dati par izglītības iegūšanas faktu un personas invaliditātes statusu. Minētos datus iegūst no šādiem informācijas sistēmu un datu turētājiem:
15.1. no Bāriņtiesu informācijas sistēmas (BARIS) par ārpusģimenes aprūpē esošajām personām pašvaldību un privātpersonu dibinātajās bērnu aprūpes institūcijās, personām audžuģimenēs un aizbildnībā esošām personām;
15.2. no Labklājības ministrijas Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas (SPOLIS) par personām no valsts sociālās aprūpes centriem;
15.3. no pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammas (SOPA) par personām ģimenēs, kurām ir piešķirts trūcīgās vai maznodrošinātās mājsaimniecības statuss;
15.4. no Valsts izglītības informācijas sistēmas par izglītojamiem izglītības iestādēs, tai skaitā izglītojamiem (personām līdz 18 gadu vecumam), par kuriem saņemts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums, un par izglītojamiem ar invaliditāti;
15.5. no Centrālās statistikas pārvaldes kopsavilkuma datus par izglītojamiem viena vecāka ģimenēs un daudzbērnu ģimenēs.
16. Šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētie sadarbības partneri nodrošina šādu prasību izpildi investīcijas projekta īstenošanā:
16.1. izglītības iestādes nodrošina attālinātās mācības, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību attālināto mācību organizēšanā un īstenošanā;
16.2. portatīvās datortehnikas piešķiršanai šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētās mērķa grupas izglītojamiem sadarbības partneris izstrādā un apstiprina iekšējo kārtību, kas tostarp nosaka:
16.2.1. portatīvās datortehnikas piešķiršanas juridiskos aspektus, ņemot vērā šo noteikumu 16.5. apakšpunkta nosacījumus un, ja nepieciešams, iekļaujot:
16.2.1.1. nosacījumu, ka portatīvo datortehniku izsniedz lietošanai uz noteikto laiku ārpus izglītības iestādes, kur izglītojamais apgūst attiecīgo izglītības programmu, balstoties uz izglītojamā vai izglītojamā likumiskā pārstāvja (ja izglītojamais nav sasniedzis 18 gadu vecumu) pieteikumu par portatīvās datortehnikas piešķiršanu;
16.2.1.2. veidlapas paraugu pieteikumam par portatīvās datortehnikas piešķiršanu lietošanai uz noteiktu laiku šo noteikumu 16.5.4. apakšpunktā minētajā veidā;
16.2.2. portatīvās datortehnikas piešķiršanas kritērijus, vienlaikus paredzot nodrošināt portatīvo datortehniku šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajām izglītojamo grupām;
16.3. portatīvās datortehnikas piešķiršanā sadarbības partneri izmanto Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu, tiklīdz ir nodrošināta tās funkcionalitāte;
16.4. portatīvās datortehnikas efektīvam izmantojumam un pārvaldībai sadarbības partneri nodrošina lietotāju kontu pārvaldību un portatīvās datortehnikas izmantošanas monitoringu, uzturēšanu, tai skaitā datortehnikas konfigurāciju, apkopi, tehnoloģiju savietojamības risinājumus, un nodrošina atbalstu un stimulus lietotāju digitālo prasmju pilnveidei;
16.5. šo noteikumu 3.1. apakšpunktā minētajai mērķa grupai var nodrošināt iespēju lietot portatīvo datortehniku:
16.5.1. valsts sociālās aprūpes centrā;
16.5.2. pašvaldību un privātpersonu dibinātajā bērnu aprūpes institūcijā;
16.5.3. izglītības iestādē, kur izglītojamais apgūst attiecīgo izglītības programmu;
16.5.4. ārpus izglītības iestādes, kur izglītojamais apgūst attiecīgo izglītības programmu.
17. Šo noteikumu 14.1. apakšpunktā noteiktās darbības izpildi pamato finansējuma saņēmēja un šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētā sadarbības partnera abpusēji parakstīts portatīvās datortehnikas pieņemšanas un nodošanas akts un 16.2. apakšpunktā minētā portatīvās datortehnikas piešķiršanas kārtība.
18. Investīcijas projekta īstenošanai ir attiecināmas šādas izmaksas:
18.1. portatīvās datortehnikas iegādes izmaksas;
18.2. mācību izmaksas un ar mācībām saistīto pakalpojumu izmaksas portatīvās datortehnikas lietotājiem un administratoriem;
18.3. atlīdzības izmaksas investīcijas projekta vadībai un īstenošanas personālam (piemēram, IKT speciālistiem, biznesa procesa analītiķiem, datu speciālistiem, komunikācijas ekspertiem) uz darba vai uzņēmumu līguma pamata uz noteiktu laiku, tai skaitā normatīvajos aktos darba atlīdzības un nodokļu politikas jomā noteiktās piemaksas un nodokļi;
18.4. izmaksas vadlīniju izstrādei par portatīvās datortehnikas piešķiršanu izglītojamiem lietošanai ārpus izglītības iestādes, kur izglītojamais apgūst attiecīgo izglītības programmu;
18.5. vietējo un ārvalstu komandējumu izmaksas;
18.6. valsts informācijas sistēmu, reģistru saslēgumu (saskarņu) veidošanas izmaksas, ja deleģējums neparedz datus iegūt bez maksas;
18.7. pakalpojumu izmaksas šo noteikumu 14.1., 14.2. un 14.4. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai, ievērojot normatīvajos aktos publisko iepirkumu jomā noteiktās prasības, tai skaitā ekspertīzes un konsultāciju pakalpojumu izmaksas;
18.8. IKT risinājumu ieviešanas, aprīkojuma un iekārtu iegādes un uzstādīšanas izmaksas, licenču vai programmatūras iegādes izmaksas šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās darbības īstenošanai;
18.9. datu pārraides interneta pakalpojuma un iekštīkla nodrošinājuma izmaksas, tai skaitā pieslēguma izveides un tehnoloģisko risinājumu izstrādes un iegādes izmaksas, projektēšanas, būvdarbu veikšanas izmaksas un izmaksas, kas saistītas ar darbu nodošanu ekspluatācijā, ja tās nav paredzētas līgumā par būvdarbu veikšanu, kā arī citas izmaksas, pamatojoties uz šo noteikumu 14.2. apakšpunktā minētās priekšizpētes rezultātiem;
18.10. citas izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanu un kas nodrošina atbilstošus apstākļus investīcijas projekta veicamo darbību īstenošanai un investīcijas projekta rezultātu sasniegšanai.
19. Šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētās izmaksas ir paredzētas standarta komplektācijas portatīvās datortehnikas iegādei, neparedzot speciālās programmatūras vai aprīkojuma iegādi šo noteikumu 3.1.4. apakšpunktā minētās mērķa grupas vajadzību nodrošināšanai.
20. Šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētais sadarbības partneris šo noteikumu 16. punktā minēto prasību izpildi nodrošina par saviem līdzekļiem.
21. Izmaksas ir attiecināmas no šo noteikumu spēkā stāšanās brīža. Izmaksas par darbībām, kuras tiek pabeigtas līdz investīcijas projekta iesnieguma apstiprināšanai, nav attiecināmas.
III. Investīcijas projekta vērtēšanas, īstenošanas un uzraudzības kārtība
22. 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās atbildīgā nozares ministrija nosūta finansējuma saņēmējam uzaicinājumu iesniegt investīcijas projekta iesniegumu Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā (turpmāk – vadības informācijas sistēma) tās norādītajā investīcijas projekta iesnieguma iesniegšanas termiņā.
23. Finansējuma saņēmējs atbilstoši šo noteikumu 22. punktā minētajā uzaicinājumā noteiktajam termiņam sagatavo un iesniedz vadības informācijas sistēmā investīcijas projekta iesniegumu, aizpildot definētās investīcijas projekta iesnieguma sadaļas.
24. Atbildīgā nozares ministrija 20 darbdienu laikā pēc tam, kad finansējuma saņēmējs ir iesniedzis investīcijas projekta iesniegumu vadības informācijas sistēmā, izvērtē iesniegto investīcijas projekta iesniegumu atbilstoši šiem noteikumiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. panta 1. punktā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem, kā arī investīcijas projekta iesnieguma veidlapā definētajai informācijai. Ja nepieciešams, atbildīgā nozares ministrija lūdz finansējuma saņēmēju papildināt un precizēt iesniegto investīcijas projekta iesniegumu, nosakot termiņu precizējumu un papildinājumu iesniegšanai. Ja precizētā informācija par investīcijas projekta īstenošanu nav pietiekama lēmuma pieņemšanai par investīcijas projekta iesnieguma apstiprināšanu, atbildīgā nozares ministrija var atkārtoti lūgt finansējuma saņēmēju iesniegt precizējumus izvērtēšanai, nosakot termiņu precizējumu un papildinājumu iesniegšanai. Atbildīgajai nozares ministrijai ir tiesības lūgt finansējuma saņēmēju veikt papildinājumus un precizējumus, līdz investīcijas projekta iesniegums atbilst visām izvirzītajām prasībām. Atbildīgā nozares ministrija nosaka termiņu precizējumu un papildinājumu iesniegšanai. Iesniegtos precizējumus un papildinājumus atbildīgā nozares ministrija izvērtē 10 darbdienu laikā.
25. Ja atbildīgā nozares ministrija pēc šo noteikumu 24. punktā minētā investīcijas projekta iesnieguma izvērtēšanas konstatējusi, ka investīcijas projekta iesniegums atbilst izvirzītajām prasībām, tā apstiprina investīcijas projekta iesniegumu vadības informācijas sistēmā un informē finansējuma saņēmēju par investīcijas projekta iesnieguma apstiprināšanu, lai slēgtu vienošanos par investīcijas projekta īstenošanu.
26. Pēc atbildīgās nozares ministrijas apstiprinājuma saņemšanas par investīcijas projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu prasībām Centrālā finanšu un līgumu aģentūra noslēdz vienošanos par investīcijas projekta īstenošanu ar finansējuma saņēmēju atbilstoši šiem noteikumiem, tai skaitā iekļaujot šādu informāciju:
26.1. finansējuma saņēmēja un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras tiesības un pienākumi;
26.2. laikposms, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām;
26.3. investīcijas projekta īstenošanas un uzraudzības nosacījumi, tai skaitā nosacījumi investīcijas projekta dokumentācijas iesniegšanai un izskatīšanai;
26.4. pārbaužu veikšanas nosacījumi, arī sadarbības partnera līmenī, tai skaitā paredzot izlases veida pārbaudes interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas un dubultfinansējuma riska novēršanai, kā arī mērķu sasniegšanu pamatojošās dokumentācijas un datu ticamības pārbaudes;
26.5. maksājumu veikšanas un grāmatvedības uzskaites kārtība, tai skaitā PVN maksājumu veikšanas kārtība;
26.6. kārtība, kādā finansējuma saņēmējs apliecina sasniegtos rādītājus, kā arī nodod nozares ministrijai informāciju par šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minēto nacionālo rādītāju;
26.7. nosacījumi datu ievadei vadības informācijas sistēmā, datu ievades regularitāte, kas ir nepieciešama, lai uzraudzītu Atveseļošanas fonda plāna ieviešanas progresu un nodrošinātu datu pieejamību un to apstrādi atbilstoši normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību;
26.8. ar investīcijas projekta īstenošanu saistīto dokumentu un datu uzglabāšanas termiņi;
26.9. finansējuma saņēmēja pienākums uzkrāt investīcijas projekta dalībnieku datus;
26.10. finansējuma saņēmēja pienākums nodrošināt investīcijas projekta sadarbības partneriem izvirzīto prasību un nosacījumu izpildi;
26.11. korektīvo darbību piemērošanas nosacījumi, ja netiek izpildītas vienošanās prasības, tai skaitā netiek sasniegti vai tiek tikai daļēji sasniegti šo noteikumu 4. punktā minētie rādītāji. Ņemot vērā atbildīgās nozares ministrijas atzinumu par šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētā nacionālā rādītāja sasniegšanu, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra ir tiesīga samazināt investīcijas projekta izdevumu summu, piemērojot proporcionalitātes principu, ja šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētais nacionālais rādītājs nav sasniegts vai ir sasniegts tikai daļēji;
26.12. vienošanās par investīcijas projekta īstenošanu darbības laiks, tās grozīšanas un izbeigšanas kārtība, paredzot, ka Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtās vienošanās par investīcijas projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
26.12.1. finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos par investīcijas projekta īstenošanu, tai skaitā neievēro investīcijas projektā noteiktos termiņus, vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijas mērķa vai noteikto rādītāju sasniegšanu;
26.12.2. finansējuma saņēmējs investīcijas projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
26.12.3. investīcijas projekta ietvaros piešķirto finansējumu attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām finansējuma saņēmējs apvieno ar citu atbalstu;
26.12.4. citos gadījumos, ko paredz vienošanās par investīcijas projekta īstenošanu.
26.13. rīcība nepārvaramas varas gadījumā;
26.14. strīdu izšķiršanas kārtība.
27. Finansējuma saņēmējs, īstenojot investīcijas projektu, maksājumus investīcijas projekta ietvaros veic no līdzekļiem, kas investīcijas projekta īstenošanai paredzēti Izglītības un zinātnes ministrijas budžetā.
28. Pēc vienošanās par investīcijas projekta īstenošanu noslēgšanas finansējuma saņēmējs piecu darbdienu laikā vadības informācijas sistēmā iesniedz plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafiku.
29. Finansējuma saņēmējam ir pienākums kopā ar pirmo maksājumu pieprasījumu un pēc atbildīgās nozares ministrijas pieprasījuma (ja nepieciešams) vadības informācijas sistēmā sniegt apliecinājumu, ka investīcijas projekta ietvaros neveic ar PVN apliekamus darījumus vai veic darījumus, uz kuriem nav attiecināms Pievienotās vērtības nodokļa likums.
30. Izglītības un zinātnes ministrija pieprasījumu investīcijas projekta īstenošanai nepieciešamā finansējuma pārdalei no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" sagatavo un iesniedz saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas, kārtību, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam, un noteikumiem par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem.
31. Finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt pārmaksāto PVN daļu, ja investīcijas projektā sākotnēji plānotais PVN apjoms ir lielāks, nekā faktiski nepieciešams.
32. Finansējuma saņēmējs nodrošina atsevišķu PVN izmaksu uzskaiti un nodalīšanu.
33. Finansējuma saņēmējs atver atsevišķu pamatbudžeta izdevumu kontu Valsts kasē visu ar investīcijas projekta īstenošanu saistīto izmaksu veikšanai, nodrošinot, ka investīcijas projekta īstenošanas finanšu plūsma tiek nodalīta no citām finanšu plūsmām investīcijas projekta īstenošanas laikā.
34. Finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri nodrošina, ka iepirkumi, kas nepieciešami šo noteikumu 14. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, tiek veikti kā sociāli atbildīgi iepirkumi atbilstoši Eiropas Savienības un Latvijas Republikas iepirkumus regulējošajiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos – zaļais publiskais iepirkums.
35. Finansējuma saņēmējs iesniedz iepirkumu plānu vadības informācijas sistēmā par visiem investīcijas ieviešanai plānotajiem iepirkumiem, kuru rīkošanai paredzēts piemērot publisko iepirkumu regulējumu.
36. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri nodrošina, ka visi principa "nenodarīt būtisku kaitējumu" nosacījumi, kas ietverti investīcijas projekta iesniegumā, tiek ievēroti.
37. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par investīcijas projekta ietvaros piešķirtā finansējuma izlietošanu atbilstoši apstiprinātajam investīcijas projekta iesniegumam, nosacījumiem un termiņiem, tai skaitā:
37.1. nodrošina atbilstošu un savlaicīgu mērķu sasniegšanu, datu ticamību un izsekojamību;
37.2. atbilstoši kompetencei iesniedz vadības informācijas sistēmā informāciju Atveseļošanas fonda plāna ieviešanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 22. un 27. pantu un normatīvajiem aktiem par Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību;
37.3. nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu;
37.4. ja nepieciešams, izstrādā vai pilnveido Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas nodrošināšanai nepieciešamos iekšējos tiesību aktus.
38. Sadarbības partneri nodrošina investīcijas projekta rezultātu ilgtspēju, tai skaitā nodrošinot portatīvās datortehnikas un izveidotās infrastruktūras darbību un izmantošanu izglītības mērķiem vismaz trīs gadus pēc īpašumtiesību iegūšanas.
39. Izglītības un zinātnes ministrija nodrošina, ka uzdevumi, kurus tā pilda kā atbildīgā nozares ministrija, tiek nodalīti no tiem uzdevumiem, kurus tā pilda kā finansējuma saņēmējs.
40. Finansējuma saņēmējs investīcijas projekta īstenošanas laikā nodrošina visu ar investīcijas projekta īstenošanu saistīto dokumentu glabāšanu, tai skaitā investīcijas projekta iesnieguma, jebkuru ar investīcijas projektu saistīto sarakstes dokumentu, iepirkuma dokumentācijas, investīcijas projekta līguma, veikto darbu, piegāžu un sniegto pakalpojumu apliecinošu dokumentu, veikto maksājumu apliecinošu dokumentu oriģinālu vai to atvasinājumu ar juridisko spēku, kā arī šo noteikumu 15. punktā minēto datu glabāšanu. Pēc noslēguma maksājuma pieprasījuma pārbaudes Centrālā finanšu un līgumu aģentūra vēstulē par apstiprinātiem attiecināmajiem izdevumiem paziņo finansējuma saņēmējam par dokumentu glabāšanas termiņu, paredzot to ne mazāk kā piecus gadus pēc pēdējā maksājuma veikšanas dalībvalstij, un par šo noteikumu 15. punktā minēto datu glabāšanas termiņu, kas ir pieci gadi pēc pēdējā maksājuma veikšanas dalībvalstij. Iestājoties minētajam datu glabāšanas termiņam, finansējuma saņēmējs dzēš tā rīcībā esošos datus.
41. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina Centrālās finanšu un līgumu aģentūras, Izglītības un zinātnes ministrijas, Eiropas Komisijas, Eiropas Biroja krāpšanas apkarošanai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Valsts kontroles un Iepirkumu uzraudzības biroja pārstāvjiem, kā arī citu kompetento institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar investīcijas projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem vai atvasinājumiem ar juridisku spēku un grāmatvedības sistēmai, kā arī attiecīgā investīcijas projekta īstenošanas vietai. Finansējuma saņēmējs nodrošina iespējas iepriekš minēto institūciju pārstāvjiem veikt uzraudzību un kontroli visā investīcijas projekta darbības laikā, izpildot šo institūciju likumīgās prasības, un brīvu piekļuvi finansējuma saņēmēja grāmatvedības un finanšu dokumentiem, kas saistīti ar investīcijas projekta īstenošanu, kā arī citiem dokumentiem, informācijai, finanšu līdzekļiem, telpām un citām materiālajām vērtībām, kā arī izpilda citas šo institūciju likumīgās prasības, lai pārliecinātos, ka investīcijas projekta īstenošanā nav konstatējamas interešu konflikta, korupcijas, krāpšanas un dubultā finansējuma pazīmes.
42. Atbildīgā nozares ministrija:
42.1. nodrošina investīcijas mērķa un šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētā nacionālā rādītāja un tā progresa uzraudzību;
42.2. veic šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētā nacionālā rādītāja pārbaudes, tai skaitā rādītāju pamatojošās dokumentācijas un datu ticamības pārbaudi;
42.3. apstiprina šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētā nacionālā rādītāja sasniegšanu;
42.4. veic iekšējās kontroles sistēmas izstrādi, īstenošanu, uzraudzību, tai skaitā iekšējo auditu, un pilnveidi.
43. Lai sagatavotu Atveseļošanas fonda plāna ieviešanas ziņojumu un maksājuma pieprasījumu Eiropas Komisijai, atbildīgā nozares ministrija nodrošina informācijas sniegšanu Finanšu ministrijai kā Atveseļošanas fonda plāna koordinatoram par investīcijas mērķu sasniegšanu. Atbildīgajai nozares ministrijai ir tiesības pieprasīt informācijas sagatavošanai nepieciešamo informāciju no finansējuma saņēmēja un tā sadarbības partneriem.
44. Šo noteikumu 15. punktā minētie sistēmu un datu turētāji finansējuma saņēmējam sniedz informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā atbilstoši normatīvajam regulējumam par Valsts izglītības informācijas sistēmu vai pēc savstarpējas vienošanās citā formā 10 darbdienu laikā pēc finansējuma saņēmēja pieprasījuma.
45. Investīcijas projektu īsteno ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. jūnijam. Centrālā finanšu un līguma aģentūra veic investīcijas projekta noslēguma dokumentācijas pārbaudi un noslēguma maksājumu līdz 2026. gada 31. augustam.
46. Investīcijas projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša