Mārupes novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Mārupes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 9/2023
Mārupē 2023. gada 29. martā
Par pašvaldības pabalstu daudzbērnu ģimenēm Mārupes novadā
Apstiprināti ar Mārupes novada pašvaldības domes
2023. gada 29. marta lēmumu Nr. 15 (sēdes prot. Nr. 6)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Saistošie noteikumi "Par pašvaldības pabalstu daudzbērnu ģimenēm Mārupes novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi) nosaka kārtību, kādā Mārupes novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) sniedz materiālu atbalstu daudzbērnu ģimenēm, izmaksājot pabalstu (turpmāk – pabalsts).
2. Pašvaldība finansiāli atbalsta daudzbērnu ģimenes, kuru atbalstāmo bērnu, Saistošo noteikumu izpratnē, un viena no bērna vecākiem/aizbildņiem (turpmāk – bērna likumiskais pārstāvis) dzīvesvieta vismaz vienu gadu pirms pieteikuma iesniegšanas ir deklarēta Mārupes novada administratīvajā teritorijā.
3. Daudzbērnu ģimene Saistošo noteikumu izpratnē ir ģimene, kuras likumisko pārstāvju aprūpē ir vismaz trīs bērni, to skaitā aizbildnībā esoši un audžuģimenē ievietoti bērni. Par daudzbērnu ģimenes bērnu uzskatāma arī pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja viņa iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību.
II. Pabalsta apmērs un izmaksāšanas kārtība
4. Pašvaldība finansiāli atbalsta Saistošo noteikumu prasībām atbilstošas daudzbērnu ģimenes šādus atbalstāmos bērnus:
4.1. trešo un katru nākamo bērnu;
4.2. divus reizē dzimušus vienas mātes bērnus, ja pirms viņu piedzimšanas ģimenē jau ir vismaz viens bērns;
4.3. trīs un vairāk reizē dzimušus vienas mātes bērnus.
5. Pabalsta apmērs ir:
5.1. 40,00 euro apmērā mēnesī bērnam no 1,5 gadu vecuma līdz bērns uzsāk apgūt pamatizglītības programmu vispārējas izglītības iestādē;
5.2. 80,00 euro apmērā gadā bērnam, kurš iegūst pamatizglītības programmu vispārējās izglītības iestādē.
III. Pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtība
6. Lai saņemtu pabalstu, bērna likumiskais pārstāvis iesniedz Mārupes novada Sociālajā dienestā (turpmāk – Sociālais dienests) iesniegumu. Iesniedzot iesniegumu elektroniskā veidā, personas identitāti apliecina drošs elektroniskais paraksts Elektronisko dokumentu likuma 1. panta 2. punkta izpratnē.
7. Ja daudzbērnu ģimenes sastāvā ir aizbildnībā esoši un audžuģimenē ievietoti bērni, bērna likumiskais pārstāvis iesniedz Sociālajā dienestā bāriņtiesas lēmuma par aizbildnības nodibināšanu vai ievietošanu audžuģimenē kopiju. Bāriņtiesas lēmums nav jāpievieno, ja to pieņēmusi Mārupes novada Bāriņtiesa, šajā gadījumā šis apstāklis, pieprasot pabalstu, norādāms iesniegumā.
8. Ja vismaz viens daudzbērnu ģimenes bērns ir sasniedzis 18 gadu vecumu un iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību, pabalsta pieprasītājs divas reizes gadā (līdz 1. oktobrim un līdz 1. februārim) iesniedz izglītības iestādes apliecinājumu par to, ka bērns mācās konkrētajā izglītības iestādē, ja pabalsta pieprasīšanai nepieciešamās ziņas neatrodas pašvaldības rīcībā. Ārvalstīs izsniegtam izglītības iestādes apliecinājumam ir pievienojams normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apliecināts tulkojums valsts valodā, izņemot gadījumus, kad normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā dokumentu var pieņemt un izskatīt bez tulkojuma valsts valodā.
9. Sociālais dienests lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
10. Sociālais dienests lēmumu sagatavo rakstveidā un paziņo to pabalsta pieprasītājam.
11. Sociālais dienests pieņem lēmumu piešķirt pieprasīto pabalstu, ja:
11.1. daudzbērnu ģimene atbilst Saistošo noteikumu 2., 3. un 4. punkta prasībām;
11.2. atbalstāmais bērns atbilst Saistošo noteikumu 5. punkta prasībām;
11.3. bērna likumiskais pārstāvis ir iesniedzis visus dokumentus saskaņā ar Saistošo noteikumu prasībām.
12. Sociālais dienests pieņem lēmumu atteikt piešķirt pieprasīto pabalstu, ja:
12.1. nav izpildītas Saistošo noteikumu 11. punkta apakšpunktu prasības;
12.2. ir konstatēti apstākļi, kas saskaņā ar Saistošo noteikumu prasībām, liedz pabalstu piešķirt.
13. Pabalstu sāk izmaksāt ar nākamo mēnesi no lēmuma par pabalsta piešķiršanu dienas šādā kārtībā:
13.1. par bērnu no 1,5 gadu vecuma līdz viņš uzsāk apgūt pamatizglītību vispārējās izglītības iestādē, izmaksā kā regulāru maksājumu divas reizes kalendāra gadā par iepriekšējiem pilniem mēnešiem (līdz 30. jūlijam, līdz 30. janvārim).
13.2. par bērnu, kurš iegūst pamata izglītību vispārējās izglītības iestādē līdz brīdim, kad bērns beidzis iegūt pamata izglītību vispārējās izglītības iestādē, vienu reizi gadā. Nākamajā gadā pabalsta izmaksa tiek veikta laika posmā no 1. oktobra līdz 30. novembrim.
14. Pabalstu izmaksā bērna likumiskajam pārstāvim iesniegumā norādītajā veidā – kredītiestādes norēķinu kontā vai skaidrā naudā Valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" nodaļās.
15. Bērna likumiskajam pārstāvim ir pienākums paziņot pašvaldībai par pabalsta piešķiršanas pamata vai atbilstības pabalsta piešķiršanas nosacījumiem zaudēšanu mēneša laikā no minēto apstākļu iestāšanās dienas.
16. Pabalsta izmaksu pārtrauc ar Sociālā dienesta lēmumu, ja tiek konstatēts, ka:
16.1. ģimene vairs neatbilst daudzbērnu ģimenes statusam;
16.2. bērna likumiskā pārstāvja deklarētā dzīvesvieta neatbilst Saistošo noteikumu 2. punktam;
16.3. atbalstāmais bērns neatbilst Saistoši noteikumu 4. punktam.
16.4. ir konstatēts, ka bērna likumiskais pārstāvis ir sniedzis nepatiesu informāciju, un tā bijusi par pamatu pabalsta piešķiršanai.
17. Pabalsta izmaksu saskaņā ar Saistošo noteikumu 16.1.–16.3. apakšpunktiem, pārtrauc ar nākamo mēnesi pēc attiecīgā apstākļa iestāšanās.
18. Pabalsta izmaksu saskaņā ar Saistošo noteikumu 16.4. apakšpunktu pārtrauc ar lēmuma pieņemšanas dienu, nosakot pienākumu bērna likumiskajam pārstāvim viena mēneša laikā pašvaldībai atmaksāt saņemto pabalstu, kurš tika piešķirts, pamatojoties uz nepatiesu informāciju.
19. Sociālais dienests pirms lēmuma pieņemšanas un lēmuma izpildes gaitā ir tiesīgs iegūt papildu informāciju, to pieprasot no bērna likumiskā pārstāvja, citām valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī ieskatoties Sociālajam dienestam pieejamās datu bāzēs. Visu noskaidroto informāciju Sociālais dienests norāda lēmumā, kura pieņemšanai tā tika iegūta.
IV. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība
20. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma kārtībā var apstrīdēt Mārupes novada pašvaldības domē.
21. Mārupes novada pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
V. Noslēguma jautājumi
22. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
23. Ar Saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Mārupes novada pašvaldības domes 2022. gada 23. februāra saistošie noteikumi Nr. 10/2022 "Par pašvaldības pabalstu daudzbērnu ģimenēm Mārupes novadā".
Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence
Saistošo noteikumu Nr. 9/2023 "Par pašvaldības pabalstu
daudzbērnu ģimenēm Mārupes novadā"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu "Par pašvaldības
pabalstu daudzbērnu ģimenēm Mārupes novada" (turpmāk – Saistošie
noteikumi) mērķis ir sniegt materiālu atbalstu daudzbērnu ģimenēm,
izmaksājot pabalstu. Atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 26. panta pirmajā daļā noteiktajam, pašvaldība atbalsta ģimeni, it īpaši daudzbērnu ģimeni, un sniedz tai palīdzību. Mārupes novada pašvaldība ir spēkā esoši Mārupes novada pašvaldības domes 2022. gada 23. februāra saistošie noteikumi Nr. 10/2022 "Par pašvaldības pabalstu daudzbērnu ģimenēm Mārupes novadā", kuri izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu kā pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva. Likums "Par pašvaldībām" zaudējis spēku ar 2023. gada 1. janvāri. Saskaņā ar Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Pašvaldību likuma 5. panta pirmā un otrā daļa noteic, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Brīvprātīgo iniciatīvu izpildes kārtību nosaka un finansējumu nodrošina pašvaldība. Mārupes novada pašvaldības dome ir izvērtējusi Mārupes novada pašvaldības domes 2022. gada 23. februāra saistošo noteikumu Nr. 10/2022 "Par pašvaldības pabalstu daudzbērnu ģimenēm Mārupes novadā" atbilstību normatīvajiem aktiem un sagatavojusi to jaunā redakcijā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošie noteikumi aizstāj spēkā esošos
saistošos noteikumus, atvieglojot priekšnosacījumus pabalsta saņemšanai. Saistošajiem noteikumiem ir tieša ietekme uz pašvaldības budžetu. Pašvaldības budžetā 2023. gadā Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai paredzēti 500 000 euro (pieci simti tūkstoši euro). |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Mērķgrupa, uz kuru attiecināms Saistošo
noteikumu tiesiskais regulējums, ir daudzbērnu ģimenes, kas deklarētas
Mārupes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā. Pabalsta daudzbērnu ģimenēm izlietošanas mērķis nav noteikts, daudzbērnu ģimenes to var izlietot pēc saviem ieskatiem. Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums tieši neietekmēs iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi un konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina
Mārupes novada Sociālais dienests, kura lēmumus var apstrīdēt Mārupes
novada pašvaldības domē. Mārupes novada pašvaldības domes lēmumus var
pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. Galvenie procedūras posmi un bērna likumiskajam pārstāvim veicamās darbības noteiktas Saistošajos noteikumos. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti kā
pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva atbilstoši Pašvaldību likuma 5.
pantam. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nepieciešams papildināt Mārupes novada Sociālā dienesta amatu sarakstu ar vienu sociālā darbinieka amata vietu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina
Mārupes novada Sociālais dienests. Pabalstu izmaksu veic Mārupes novada pašvaldības Centrālās pārvaldes Finanšu un grāmatvedības nodaļa. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā
mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs
minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekts no 2023. gada
1. marta līdz 15. martam publicēts pašvaldības mājas lapā sabiedrības
viedokļa noskaidrošanai. Saņemts viens sabiedrības pārstāvja viedoklis, kurā norādīts, ka, ja pašvaldība vēlas atbalstīt ģimenes ar bērniem, tad atbalstu būtu jāsniedz katram bērnam, kura dzīvesvieta deklarēta Mārupes novada administratīvajā teritorijā. Viedoklis izvērtēts Mārupes novada pašvaldības Sociālo, izglītības, kultūras un sporta jautājumu 2023. gada 21. marta sēdē un ierosinājums noraidīts, jo saistošie noteikumi izdoti, lai sniegtu atbalstu sabiedrības sociāli mazaizsargātai grupai – daudzbērnu ģimenēm. |
Mārupes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Ence