• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Preiļu novada domes 2023. gada 26. janvāra saistošie noteikumi Nr. 2023/1 "Preiļu novada pašvaldības teritorijas kopšanas un būvju uzturēšanas noteikumi". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 8.05.2023., Nr. 86 https://www.vestnesis.lv/op/2023/86.22

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Saldus novada domes saistošie noteikumi Nr. 8

Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā Saldus novadā

Vēl šajā numurā

08.05.2023., Nr. 86

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Preiļu novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 2023/1

Pieņemts: 26.01.2023.

OP numurs: 2023/86.22

2023/86.22
RĪKI

Preiļu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Preiļu novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 2023/1

Preiļos 2023. gada 26. janvārī

Preiļu novada pašvaldības teritorijas kopšanas un būvju uzturēšanas noteikumi

APSTIPRINĀTI
ar Preiļu novada domes
2023. gada 26. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2; 21. §)

Precizēti ar Preiļu novada domes
2023. gada 30. marta sēdes lēmumu
(prot. Nr. 4; 29. §)

Izdoti saskaņā ar "Pašvaldību likuma" 45. panta pirmās daļas
3. un 4. punktu, Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumu
Nr. 906 "Dzīvojamās mājas sanitārās apkopes noteikumi" 4. punktu,
Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumu Nr. 500
"Vispārīgie būvnoteikumi" 158.2. apakšpunktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Preiļu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) administratīvajā teritorijā tiek:

1.1. uzturēta sanitārā tīrība un veikti teritorijas sakopšanas darbi daudzdzīvokļu dzīvojamo māju teritorijās;

1.2. uzturēta sanitārā tīrība un veikta īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas kopšana;

1.3. uzturētas būves;

1.4. sniegts Pašvaldības atbalsts piegulošo teritoriju kopšanā un tīrīšanā.

2. Saistošajos noteikumos lietoto terminu skaidrojums:

2.1. nekustamais īpašums – neapbūvēts zemesgabals vai apbūvēts zemesgabals, kas sastāv no zemesgabala un būves;

2.2. piegulošā teritorija – publiskā lietošanā nodota nekustamajam īpašumam pieguloša gājēju ietve (izņemot sabiedriskā transporta pieturas) un zālājs līdz brauktuves malai.

II. Dzīvojamo māju teritoriju un nekustamajam īpašumam piegulošo teritoriju uzturēšana un kopšana

3. Par nekustamajam īpašumam piegulošo teritoriju uzturēšanu un kopšanu atbild nekustamā īpašuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs.

4. Par daudzdzīvokļu dzīvojamo māju teritoriju un īpašumam piegulošo teritoriju uzturēšanu un kopšanu atbild nekustamā īpašuma īpašnieks, valdītājs vai pārvaldnieks, ja dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbību uzdots veikt pārvaldniekam.

5. Nekustamo īpašumu īpašniekiem, valdītājiem vai pārvaldniekiem ir pienākums īpašumam pieguļošajā teritorijā 4 metru attālumā no nekustamā īpašuma robežas pilsētās un ciemos: regulāri (3 reizes gadā līdz 10. jūnijam, 10. jūlijam un 15. septembrim) nopļaut zālienu.

5.2. izcirst krūmus, kuru celma diametrs ir mazāks par 20 cm, izņemot, kad tie 1,3 metru augstumā no sakņu kakla sasnieguši apkārtmēru, kas noteikts MK noteikumu Nr. 309 (02.05.2012.) "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" 1. pielikumā, sakopt apstādījumus un uzturēt kārtībā īpašuma teritoriju,

5.3. notīrīt sniegu un ledu no balkoniem, lodžijām, ēku jumtiem, likvidēt lāstekas, nepieļaut sniega un ledus krišanu no jumtiem, dzegām, ūdens notekcaurulēm un situācijas, kad tiek apdraudēta gājēju vai trešo personu īpašuma (t.sk. transportlīdzekļu) drošība, nepieciešamības gadījumā norobežot darba zonu, kā veikt arī ietves sakopšanu pēc notīrīšanas;

5.4. nepieļaut metāllūžņu, malkas, būvmateriālu u.c. lielgabarīta mantu ilgstošu novietošanu īpašumam pieguļošajā teritorijā, kas bojā ainavu un traucē blakusesošo īpašumu lietošanu.

III. Prasības būvju fasādēm un citām ārējām konstrukcijām

6. Nekustamā īpašuma īpašnieks, vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs nodrošina un atbild par ēku fasāžu un citu ārējo konstrukciju (logu, durvju, balkonu, lodžiju, izkārtņu u.c.) uzturēšanu tādā tehniskajā un vizuālajā kārtībā, kas atbilst vides ainavas prasībām, būves arhitektoniskajam stilam, pašvaldības apbūves noteikumiem, kas nedegradē vidi un nebojā apkārtesošo ainavu, neizjauc kultūrvēsturiskās vides tēlu, ievērojot sekojošas prasības:

6.1. nepieļaut būvju dekoratīvo elementu bojājumus;

6.2. atjaunot būvju fasāžu un citu ārējo konstrukciju krāsojumu atbilstoši būves arhitektoniskajam veidolam un apkārt esošajai pilsētvides ainavai, ja tas izbalē, nolūp vai citādi zaudē sākotnējo stāvokli, iepriekš saskaņojot ar Būvvaldi;

6.3. nepieļaut un nekavējoties likvidēt uz būvju fasādēm vai citām ārējām konstrukcijām, kā arī lietusūdens novadīšanas sistēmā augošu zāli, krūmus, kokus, izņemot būvniecības ieceres dokumentācijā paredzētus gadījumus;

7. Nekustamā īpašuma īpašnieks, tiesiskais valdītājs nodrošina no publiskās teritorijas redzamo labiekārtojuma elementu (bērnu rotaļu ierīču, sporta aprīkojuma, laternu un apgaismes ķermeņu, karogu mastu, velosipēdu statīvu, žogu, vārtu un vārtiņu u.tml.) uzturēšanu tehniskā un vizuālā kārtībā, to savlaicīgu krāsošanu (krāsu risinājums jāsaskaņo Būvvaldē un tam jāiekļaujas apkārt esošajā vides ainavā), atjaunošanu, remontēšanu vai nojaukšanu, tā, lai netraucē gājēju un transporta kustību pa publiskā lietošanā esošās teritorijas gājēju ietvēm un brauktuvēm.

IV. Atvieglojumi

8. Privātmāju īpašnieki, kuriem noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un kuriem ir veselības problēmas, ko apliecina invaliditātes apliecība vai ģimenes ārsta izziņa, un kuriem nav darba spējīgu likumisko apgādnieku un citu pilngadīgu personu, kas deklarētas dzīvesvietā, ir tiesīgi saņemt no pašvaldības palīdzību īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas sakopšanā.

9. Lai saņemtu 8. punktā minēto palīdzību īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas uzkopšanā, persona iesniedz Pašvaldībā:

9.1. iesniegumu par palīdzības sniegšanu;

9.2. invaliditātes apliecību vai ģimenes ārsta izziņu ar norādi par personas veselības stāvokli, kura dēļ tā nav spējīga veikt piegulošās teritorijas uzkopšanu.

10. Nekustamā īpašuma īpašnieks pēc Būvvaldes brīdinājuma par saistošo noteikumu 6. punktā paredzēto prasību neievērošanu var lūgt Būvvaldē sastādīt būves sakārtošanas darbu kalendāro grafiku gadījumos, ja būvju sakārtošana vai nojaukšanu nav iespējams veikt nekavējoties īpašnieka veselības stāvokļa vai finansiālu iemeslu dēļ. Šādā gadījumā personai nepiemēro saistošo noteikumu V. daļā paredzēto administratīvo sodu.

11. Lēmumu par pašvaldības palīdzības īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas uzkopšanas sniegšanu 10 darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža pieņem Pašvaldības izpilddirektors uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešus.

12. Pēc izpilddirektora lēmuma pieņemšanas saistošo noteikumu 8. punktā minēto palīdzību īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas uzkopšanā nodrošina SIA "Preiļu saimnieks" Preiļu pilsētā, Komunālo pakalpojumu daļa lauku teritorijās.

13. Izpilddirektora pieņemto lēmumu mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas var apstrīdēt Preiļu novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.

14. Ja apstākļi, uz kuru pamata personai piešķirts atbrīvojums, zūd, persona trīs darba dienu laikā no dienas, kad apstākļi zuduši vai persona uzzinājusi par apstākļu neesamību, paziņo par to Pašvaldībai.

V. Administratīvā atbildība par saistošo noteikumu neievērošanu

15. Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošo noteikumu pārkāpumu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai ir tiesīgas veikt Būvvaldes amatpersonas un Preiļu novada pašvaldības policijas amatpersonas.

16. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata un lēmumu pieņem Preiļu novada Administratīvā komisija.

17. Par saistošo noteikumu 5. punktā noteikto prasību neievērošanu, piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajām personām līdz 30 naudas soda vienībām, juridiskajām personām līdz 70 naudas soda vienībām.

18. Par saistošo noteikumu 6. un 7. punktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajām personām līdz 50 naudas soda vienībām, juridiskajām personām līdz 100 naudas soda vienībām.

Preiļu novada domes priekšsēdētājs Ā. Vucāns

 

Preiļu novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 2023/1 "Preiļu novada pašvaldības teritorijas kopšanas un būvju uzturēšanas noteikumi"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija 

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums  1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – veidot pašvaldības apdzīvotās vietās vizuāli pievilcīgu ainavu, noteikt īpašnieku atbildību par ēku un teritoriju sakopšanu, Noteikumu izdošanas ieguvumi – pievilcīga ainava un sanitārā tīrība apdzīvoto vietu publiskās teritorijās.

1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi: publiskām teritorijām piegulošie nesakoptie īpašumi (netiek savlaicīgi nopļauta zāle, notīrīts sniegs), vidi degradējošas būves, kas bojā apkārtesošo ainavu, izjauc kultūrvēsturiskās vides tēlu pilsētās un ciemos novada teritorijā. 

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums: Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. punktā noteikts leģitīms mērķis – nodrošināt sanitāro tīrību un pilsētvides ainavu. Normatīvie akti neparedz privātpersonu īpašumā esošu teritoriju, kas ir piegulošas publiskajai teritorijai kopšanas pienākumu, kā arī iespēju saņemt pašvaldības atbalstu atsevišķām personu kategorijām. 19.08.2014. MK noteikumi Nr. 500 Vispārīgie būvnoteikumi un 28.09.2010. MK noteikumi Nr. 906 Dzīvojamās mājas sanitārās apkopes noteikumi paredz iespēju pašvaldībai ar saistošajiem noteikumiem izvirzīt prasības nekustamā īpašuma lietotājiem vai īpašniekiem publiskās lietošanas teritorijām piegulošo platību uzturēšanai kārtībā.

1.4. Līdz ar saistošo noteikumu pieņemšanu tiek paredzēta kārtība īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas kopšanā, noteikta konkrēta īpašumam piegulošā teritorija – 4 metru platumā, par ko atbildīgs nekustamā īpašuma īpašnieks. Platība noteikta apjomā, kas vidēji sastāda pusi no nekustamā īpašuma teritorijas, ņemot vērā faktisko situāciju Preiļu pilsētā un lielāko ciemu teritorijā. Par pārējās publiskā lietošanā esošās teritorijas sakopšanu ir atbildīga pašvaldība. 

1.5. Par atsevišķu noteikumu punktu neievērošanu, kas attiecināmi uz personu bezdarbību sava īpašuma un tam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas sakopšanā, paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods. Piemērojamā soda apmērs tiks diferencēts atkarībā no pārkāpuma un nodarītā kaitējuma smaguma, ko izvērtēs pašvaldības administratīvā komisija. Administratīvais sods paredzēts ar mērķi – atturēt īpašniekus no pārkāpumu izdarīšanas, aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu pārkāpumiem uzsāks pašvaldības policija, administratīvā pārkāpuma lietas izskatīs administratīvā komisija.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  2.1. Noteikumu 8. punktā paredzēti gadījumi, kad pašvaldība var sniegt materiālu palīdzību publiskā lietošanā esošās teritorijas sakopšanā, ko ir tiesīgi saņemt privātmāju īpašnieki, kuriem noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss. Šim mērķim būs nepieciešami pašvaldības līdzekļi no sociālās palīdzības budžeta sadaļas. Maznodrošinātas mājsaimniecības statuss noteikts 523 mājsaimniecībām Preiļu pilsētas un ciemu teritorijās, kas dzīvesvietu deklarējušas privātmājās. No visām personām vientuļas (personas bez likumiskajiem apgādniekiem darbspējas vecumā) ir 128 mājsaimniecībās. Vidējās izmaksas vienai privātmājai piegulošās teritorijas appļaušanai ar trimmeri sastāda EUR 50,00. Pašvaldības budžetā plānojamā maksimālā summa šim mērķim gadā (īpašumam piegulošās teritorijas trīsreizēja appļaušana) sastādītu aptuveni EUR 6400,00.

2.2. Ņemot vērā to, ka saistošie noteikumi paredz arī administratīvo atbildību par noteikumu neievērošanu, budžetā plānots iekasēt papildus līdzekļus administratīvo sodu veidā.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  3.1. Noteikumi paredz atvieglojumus sociāli maznodrošinātām personām īpašuma uzturēšanas un sakopšanas jomā. Satversmes tiesa ir norādījusi, ka pašvaldībai jāparedz ne vien īpašnieka pienākumu kopt un tīrīt īpašumam piegulošo teritoriju, bet arī pašvaldības līdzdalību šī pienākuma izpildē, kas saistošajos noteikumos tiek noteikts ar atvieglojumu piešķiršanu (2014. gada 6. novembra spriedums lietā Nr. 2013-20-03).

3.2. Ietekme uz vidi – Saistošo noteikumu pieņemšana labvēlīgi ietekmēs apkārtējo vidi – ļaus izmantot noteikumus stingrākai prasību kontrolei par īpašumam piegulošo teritoriju sakopšanu, ēku uzturēšanu tādā kārtībā, lai tās neapdraudētu apkārtējos un nebojātu ainavu.

3.3. Noteikumi būtiski neietekmēs iedzīvotāju veselību, nodrošinās sanitāro tīrību, kas mazinās infekciju izplatības risku. 

3.4. Esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja tiks panākta, uzlabojot apkārtnes sakoptību, kas būtiski ietekmēs tūrisma, sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumus, viesu namu, viesnīcu pakalpojumu sniedzējus. Uzlabos uzņēmēju piedāvāto pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem un viesiem.

3.5. Noteikumu īstenošanā varēs tikt piesaistīti saimnieciskās darbības veicēji, kas sniedz teritoriju sakopšanas, trimmerēšanas pakalpojumus, ēku fasāžu un konstrukciju elementu remontdarbus.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  4.1. Lai saņemtu atbrīvojumu vai atvieglojumu, saistošajos noteikumos noteiktajām personām jāiesniedz pašvaldībā iesniegums un pamatojuma dokumenti.

4.2. Par saistošo noteikumu neievērošanu fiziskas un juridiskas personas var tikt sauktas pie administratīvās atbildības.

4.3. Saistošie noteikumi tiks nosūtīti izskatīšanai un atzinuma sniegšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pašvaldības mājaslapā.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Preiļu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek uzturēta sanitārā tīrība un veikti teritorijas sakopšanas darbi nekustamajiem īpašumiem piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijās, kā arī nosaka prasības, kā tiek uzturētas būves un tām pieguļošās teritorijas. Pašvaldības būvvalde, atbildīgie tehniskie speciālisti un pašvaldības policijas inspektori tiks iesaistīti publiskām teritorijām piegulošo īpašumu apsekošanās, situācijas novērtēšanā un nepieciešamo pasākumu īstenošanā, lai panāktu noteikumos izvirzīto mērķu sasniegšanu.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  Kontroli par noteikumu ievērošanu īstenos pašvaldības policija un pašvaldības būvvalde. Administratīvā pārkāpuma lietas izskatīs un lēmumus pieņems pašvaldības Administratīvā komisija. Visas augstāk minētās institūcijas jau darbojas pašvaldībā, papildus administratīvais resurss noteikumu darbības nodrošināšanai netiks piesaistīts.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  Noteikumu mērķis ir veidot pašvaldības apdzīvotās vietās sakoptu, vizuāli pievilcīgu ainavu, veicināt nekustamo īpašumu īpašnieku atbildību par ēku uzturēšanu. Saistošo noteikumu pieņemšana ļaus pašvaldībai īstenot uzraudzību un kontroli par noteikumu ievērošanu. Pēc saistošo noteikumu darbības pirmā gada, būs iespēja precīzāk izvērtēt ieguvumus un nepieciešamos finanšu resursus no pašvaldības budžeta izvirzīto mērķu īstenošanai.

Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai; 

Pašvaldības rīcība ir atbilstoša pašvaldības funkcijām, tā ir konkrēta, jo nosaka iestāžu un amatpersonu rīcību, kā arī paredz kārtību, kādā iedzīvotājiem saņemt atbalstu izvirzīto prasību nodrošināšanai. 

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  8.1. sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā: SIA Preiļu saimnieks (pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic teritorijas labiekārtošanas darbus pilsētā), daudzdzīvokļu māju apsaimniekotāju biedrības, uzņēmēju pārstāvji, publisko iestāžu vadītāji, Pašvaldības policija.

8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli): diskusijas ZOOM platformā, informācija sociālajos tīklos (pašvaldības facebook lapā), tikšanās ar iedzīvotājiem klātienē iedzīvotāju sapulcē.

8.3. sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā:

• Par transportlīdzekļu novietošanu ilgstošai stāvēšanai teritorijās, kur tiek traucēta atkritumu izvešana vai zaļajā zonā (nav iekļauts, jo ierobežojumi paredzēti Ceļu satiksmes likumā un uz tā pamata izdotajos MK noteikumos) – pašvaldības policijas ieteikums.

• Par pilsētas teritorijas sadalīšanu zonējumos zālāja appļaušanai (nav iekļauts, nepietiekams pamatojums, nav vienotības par dalījumu zonējumu) – uzņēmēju pārstāvju ieteikums.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums):

• par aizliegumu mājdzīvnieku turēšanai ciemu teritorijās blīvi apdzīvotās vietās, lai izvairītos no nevēlamām smakām un trokšņiem (nav iekļauts, jo ierobežojumus paredz Dzīvnieku aizsardzības likums un uz tā pamata izdotie MK noteikumi).

• par lielgabarīta mantu ilgstošu novietošanu īpašumam pieguļošajā teritorijā (iekļauts saistošo noteikumu 5.4. punktā).

Preiļu novada domes priekšsēdētājs Ā. Vucāns

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!