Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 69 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 241
Rīgā 2023. gada 9. maijā (prot. Nr. 25 36. §)
Kritēriji un kārtība, kādā izvērtē pašvaldību investīciju projektus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai, esošo pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai
Izdoti saskaņā ar likuma
"Par valsts budžetu 2023. gadam
un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam"
36. panta pirmās daļas 4. punkta "c" apakšpunktu
1. Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību, kādā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija izvērtē jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecības vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanas investīciju projektus, lai mazinātu rindas uz vietām pirmsskolas izglītības iestādēs, kā arī pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektus.
2. Pašvaldības investīciju projektus jaunu pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai vai esošu pirmsskolas izglītības iestāžu paplašināšanai, lai izveidotu jaunas vietas pirmsskolas izglītības iestādēs, kā arī pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektus iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā līdz mēneša pirmajam datumam, bet ne vēlāk kā līdz 2023. gada 1. augustam.
3. Pašvaldība var iesniegt investīciju projektu jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, lai izveidotu jaunas vietas pirmsskolas izglītības iestādē, ievērojot šādus nosacījumus:
3.1. to bērnu skaits, kuri 2022. gada 1. oktobrī sasnieguši pusotra gada vecumu un ir iekļauti rindā uz vietu pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, ir lielāks par 100, un attiecīgās novada pašvaldības teritoriālā iedalījuma vienībā, kurā ir plānots īstenot investīciju projektu, bērnu skaits rindā ir lielāks par 50. Ja projektu plānots īstenot novada pašvaldībā, kuru saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu 2029. gadā ir plānots apvienot ar citu pašvaldību, to bērnu skaits uz 2022. gada 1. oktobri, kas sasnieguši pusotra gada vecumu un ir iekļauti rindā uz vietu šo pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs, ir lielāks par 100 abās apvienojamajās pašvaldībās kopā. Informācija par to bērnu skaitu, kuri iekļauti rindā uz vietu pirmsskolas izglītības iestādē, ir iesniegta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā līdz 2022. gada 22. novembrim, un tā ir publicēta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnē;
3.2. maksimālais valsts budžeta aizdevuma apmērs nepārsniedz 24 200 euro vienas jaunas vietas izveidei;
3.3. valsts budžeta aizdevumu nedrīkst izmantot pašvaldības budžeta līdzfinansējuma daļas nodrošināšanai citos investīciju projektos;
3.4. plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja un tajā veikta atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi;
3.5. pašvaldība apliecina, ka būvdarbus uzsāks līdz 2023. gada 31. decembrim, projektu pabeigs līdz 2025. gada 31. decembrim un līdz 2023. gada 31. decembrim segs ne mazāk kā 20 procentus no projekta kopējām plānotajām būvdarbu izmaksām;
3.6. investīciju projekta īstenošanai ir veiktas nepieciešamās iepirkumu procedūras un uz investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas dienu ir paziņoti nepieciešamo iepirkumu rezultāti.
4. Pašvaldība var iesniegt pirmsskolas izglītības iestādes infrastruktūras investīciju projektu, ievērojot šādus nosacījumus:
4.1. pašvaldība apliecina, ka būvdarbus uzsāks līdz 2023. gada 31. decembrim, projektu pabeigs līdz 2024. gada 31. decembrim un līdz 2023. gada 31. decembrim segs ne mazāk kā 20 procentus no projekta kopējām plānotajām būvdarbu izmaksām;
4.2. valsts budžeta aizdevuma kopējais apmērs ir ne mazāks kā 50 000 euro un maksimālais valsts budžeta aizdevuma apmērs nepārsniedz 500 000 euro vienam objektam. Ja ir veikta ēkas tehniskā apsekošana, kas apliecina ēkas avārijas stāvokli, maksimālais valsts budžeta aizdevuma apmērs nepārsniedz 3 000 000 euro vienam objektam;
4.3. pašvaldība sniedz prognozi, kas apliecina, ka pirmsskolas vecuma bērnu skaits pašvaldības novada teritoriālo vienību vai valstspilsētu noteikto teritoriālo iedalījumu (piemēram, apkaimju, mikrorajonu) griezumā turpmākajos piecos gados būs pozitīvi stabils vai palielināsies;
4.4. valsts budžeta aizdevumu nedrīkst izmantot pašvaldības budžeta līdzfinansējuma daļas nodrošināšanai citos investīciju projektos;
4.5. plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja un tajā veikta atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi vai ir izdota būvvaldes izziņa, kas apliecina, ka būvdarbiem būvatļauja, paskaidrojuma raksts vai paziņojums par būvniecību nav nepieciešams;
4.6. ir veiktas nepieciešamās iepirkumu procedūras investīciju projekta īstenošanai un uz investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas dienu ir paziņoti nepieciešamo iepirkumu rezultāti.
5. Iesniedzot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā investīciju projektu jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektu, pašvaldība atbilstoši šo noteikumu pielikumam norāda šādu informāciju:
5.1. investīciju projekta mērķis – jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecība, esošas ēkas pārbūve vai pirmsskolas izglītības iestādes infrastruktūras attīstība (projekta atrašanās vieta, tajā esošo ēku un apkārtējās teritorijas apraksts, tai skaitā avārijas stāvoklī esošās ēkas);
5.2. atbilstība pašvaldības attīstības programmas investīciju plānam;
5.3. pamatojums pirmsskolas izglītības iestādes nepieciešamībai – pieejamības uzlabošana un iespēju nodrošināšana iegūt pirmsskolas izglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē. Ņemot vērā iedzīvotāju skaita izmaiņas, pašvaldība sniedz prognozi, kas apliecina, ka pirmsskolas vecuma bērnu skaits pašvaldības novada teritoriālo vienību vai valstspilsētu noteikto teritoriālo iedalījumu (piemēram, apkaimju, mikrorajonu) griezumā (ja tas ir iespējams no datu pieejamības viedokļa) turpmākajos piecos gados būs pozitīvi stabils vai palielināsies;
5.4. investīciju projekta kopējās būvdarbu izmaksas, tai skaitā šo izmaksu sadalījums pa finansējuma avotiem – pašvaldības budžets un valsts budžeta aizdevums sadalījumā pa gadiem (2023.–2025. gads). Investīciju projektiem, kas iesniegti saskaņā ar šo noteikumu 4. punktu, kopējās būvdarbu izmaksas norāda par 2023. un 2024. gadu;
5.5. vietu skaits pirmsskolas izglītības iestādē pēc investīciju projekta īstenošanas (neattiecas uz investīciju projektiem, kas iesniegti atbilstoši šo noteikumu 4. punktam);
5.6. investīciju projekta īstenošanas termiņš atbilstoši šo noteikumu 3.5. un 4.1. apakšpunktam;
5.7. investīciju projekta tehniskā gatavība, Būvniecības informācijas sistēmā esošās būvniecības lietas numurs, kas apliecina, ka plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja un tajā veikta atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi, vai būvvaldes izziņa, kas apliecina, ka būvdarbiem būvatļauja, paskaidrojuma raksts vai paziņojums par būvniecību nav nepieciešams, kā arī pašvaldības lēmums par iepirkuma rezultātiem;
5.8. jaunās vai esošās būves (pēc projekta īstenošanas) plānotās uzturēšanas izmaksas gadā (neieskaitot mācību procesa nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas) un to aprēķins;
5.9. pašvaldības apliecinājums, ka investīciju projekts Likuma par budžetu un finanšu vadību izpratnē ir budžetu investīcijas;
5.10. pašvaldības domes lēmums, kas apliecina pašvaldības gatavību īstenot investīciju projektu un nodrošināt pašvaldības līdzfinansējumu.
6. Novadu pašvaldības, kuras saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu 2029. gadā ir plānots apvienot, iesniedzot investīciju projektu, pievieno abu apvienojamo pašvaldību domes lēmumus, ar ko tiek saskaņota investīciju projekta īstenošana.
7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija mēneša laikā pēc projektu pieteikumu iesniegšanas termiņa beigām saskaņā ar šo noteikumu 2. punktu izvērtē pašvaldības iesniegto investīciju projektu atbilstību šo noteikumu 3., 4., 5. un 6. punktā minētajiem nosacījumiem. Ja investīciju projekts neatbilst šo noteikumu 3., 4., 5. un 6. punktā minētajiem nosacījumiem, tas tālāk netiek virzīts.
8. Ja nepieciešams, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija var lūgt pašvaldību precizēt investīciju projekta pieteikumu. Pašvaldībai precizējumu sniegšanai tiek dotas ne mazāk kā piecas darbdienas pēc attiecīgā pieprasījuma nosūtīšanas.
9. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pēc pašvaldību investīciju projektu izvērtēšanas apkopo projektus, kuri atbilst šo noteikumu 3., 4., 5. un 6. punktā minētajiem nosacījumiem, un sagatavo atbalstāmo investīciju projektu sarakstu, kas tiek publicēts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tīmekļvietnē. Atbalstāmo investīciju projektu sarakstu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija piecu darbdienu laikā iesniedz Pašvaldību aizņēmumu un galvojumu kontroles un pārraudzības padomē.
10. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pēc tam, kad veikts šo noteikumu 7. punktā minētais projektu atbilstības izvērtējums, rakstveidā informē pašvaldības par investīciju projektu pieteikumu izvērtēšanas rezultātu.
11. Pēc tam kad Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir pieņēmusi pozitīvu lēmumu par sarakstā iekļautajiem atbalstāmajiem investīciju projektiem, pašvaldības iesniedz aizņēmuma pieprasījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā pašvaldības var ņemt aizņēmumus un sniegt galvojumus.
12. Noteikumi ir spēkā līdz 2023. gada 31. decembrim.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Vides aizsardzības
un reģionālās attīstības ministrs M. Sprindžuks
Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 9. maija
noteikumiem Nr. 241
Informācija par investīciju projektu jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai, esošas ēkas paplašināšanai pirmsskolas izglītības iestādes vajadzībām vai pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras attīstībai
1. | Investīciju projekta mērķis – jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecība, esošas ēkas pārbūve vai pirmsskolas izglītības iestādes infrastruktūras attīstība (projekta atrašanās vieta, tajā esošo ēku un apkārtējās teritorijas apraksts, tai skaitā avārijas stāvoklī esošās ēkas) | |
2. | Atbilstība pašvaldības attīstības programmas investīciju plānam | |
3. | Investīciju projekta kopējās plānotās būvdarbu izmaksas, tai skaitā: | |
3.1. | aizņēmuma kopējais apmērs atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 36. panta pirmās daļas 4. punkta "a" apakšpunktam, tai skaitā: | |
3.1.1. | 2023. gadam | |
3.1.2. | 2024. gadam | |
3.1.3. | 2025. gadam | |
3.2. | pašvaldības budžeta līdzfinansējuma kopējais apmērs atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 36. panta pirmās daļas 4. punkta "a" apakšpunktam, tai skaitā: | |
3.2.1. | 2023. gadam | |
3.2.2. | 2024. gadam | |
3.2.3. | 2025. gadam | |
4. | Vietu skaits pirmsskolas izglītības iestādē pēc investīciju projekta īstenošanas (neattiecas uz investīciju projektiem, kas iesniegti atbilstoši šo noteikumu 4. punktam) | |
5. | Investīciju projekta īstenošanas termiņš – būvdarbu uzsākšanas un beigu datums | |
6. | Investīciju projekta tehniskā gatavība – Būvniecības informācijas sistēmā esošās būvniecības lietas numurs, kas apliecina, ka plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja un tajā veikta atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi, vai būvvaldes izziņa, kas apliecina, ka būvdarbiem būvatļauja, paskaidrojuma raksts vai paziņojums par būvniecību nav nepieciešams; plānotie būvdarbu termiņi, kā arī pašvaldības lēmums par iepirkuma rezultātiem | |
7. | Pamatojums pirmsskolas izglītības iestādes nepieciešamībai – pieejamības uzlabošana un iespēju nodrošināšana iegūt pirmsskolas izglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē. Ņemot vērā iedzīvotāju skaita izmaiņas, pašvaldība sniedz prognozi, kas apliecina, ka pirmsskolas vecuma bērnu skaits pašvaldības novada teritoriālo vienību vai valstspilsētu noteikto teritoriālo iedalījumu (piemēram, apkaimju, mikrorajonu) griezumā (ja tas ir iespējams no datu pieejamības viedokļa) turpmākajos piecos gados būs stabils vai palielināsies | |
8. | Jaunās būves vai esošās būves (pēc projekta īstenošanas) plānotās uzturēšanas izmaksas gadā (neskaitot mācību procesa nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas), to aprēķins |