• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ādažu novada domes 2023. gada 24. maija saistošie noteikumi Nr. 16/2023 "Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Ādažu novada pašvaldībā". Publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 26.06.2023., Nr. 121 https://www.vestnesis.lv/op/2023/121.32

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ropažu novada domes lēmums Nr. 2426

Par detālplānojuma nekustamā īpašuma "Lindes 1" zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8060 008 0051, Upesciemā, Garkalnes pagastā, Ropažu novadā apstiprināšanu

Vēl šajā numurā

26.06.2023., Nr. 121

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ādažu novada dome

Veids: saistošie noteikumi

Numurs: 16/2023

Pieņemts: 24.05.2023.

OP numurs: 2023/121.32

2023/121.32
RĪKI

Ādažu novada domes saistošie noteikumi: Šajā laidienā 2 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi

Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 16/2023

Ādažos 2023. gada 24. maijā

Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Ādažu novada pašvaldībā

APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 24. maija sēdes lēmumu (prot. Nr. 12 § 8)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka Ādažu novada pašvaldības pabalsta apmēru aizgādnībā esošo pilngadīgo personu aizgādņiem, kā arī tā piešķiršanas un izmaksas kārtību.

2. Tiesības saņemt pabalstu ir personai, kuru bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādni, vai pagaidu aizgādni (turpmāk – aizgādnis) pilngadīgai personai, kurai tiesa ir ierobežojusi rīcībspēju, vai nodibinājusi pagaidu aizgādnību (turpmāk – aizgādnībā esoša persona), ja:

2.1. aizgādnībā esošas personas deklarētā dzīvesvieta ir Ādažu novada administratīvajā teritorijā;

2.2. aizgādnībā esošas personas līdz ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai specializētajā ārstniecības iestādē personām ar garīga rakstura traucējumiem deklarētā dzīvesvieta bija Ādažu novada administratīvajā teritorijā.

3. Pabalsta apmērs aizgādnim par katru aizgādnībā esošo personu ir 30 euro mēnesī, vai 15 euro mēnesī, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai specializētajā ārstniecības iestādē personām ar garīga rakstura traucējumiem.

4. Aizgādnībā esošas personas divu vai vairāk aizgādņu gadījumā pabalstu izmaksā vienam aizgādnim.

5. Pabalstu piešķir Ādažu novada sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests).

II. Pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas kārtība

6. Pabalsta saņemšanai aizgādnis iesniedz Sociālajam dienestam iesniegumu par pabalsta piešķiršanu kādā no šiem veidiem:

6.1. klātienē Gaujas iela 13/15, Ādaži, Ādažu novads vai Garā iela 20, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;

6.2. klātienē Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā Gaujas iela 33A, Ādaži, Ādažu novads, vai Stacijas iela 5, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;

6.3. valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv, uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi;

6.4. ar drošu elektronisko parakstu parakstītu iesniegumu nosūta uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi soc.dienests@adazi.lv.

7. Papildu informāciju lēmuma pieņemšanai par pabalsta piešķiršanu Sociālais dienests iegūst no bāriņtiesas.

8. Viena mēneša laikā no visu dokumentu saņemšanas Sociālais dienests pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu, vai par atteikumu piešķirt pabalstu, norādot atteikuma pamatojumu un lēmuma apstrīdēšanas kārtību.

9. Pabalstu piešķir no dienas, kad aizgādnis iesniedzis iesniegumu par pabalsta piešķiršanu.

10. Pabalstu par iepriekšējo mēnesi izmaksā līdz nākamā mēneša 15. datumam, pārskaitot uz aizgādņa iesniegumā norādīto kredītiestādes norēķinu kontu.

11. Pabalstu par nepilnu mēnesi izmaksā proporcionāli dienu skaitam mēnesī.

12. Ja mainās 2. punktā minētie nosacījumi, pabalsta apmēru nosaka proporcionāli dienu skaitam no 3. punktā noteiktā pabalsta apmēra.

13. Aizgādnim, kuram piešķirts pabalsts, ir pienākums triju darba dienu laikā rakstveidā informēt Sociālo dienestu, ja aizgādnībā esošā persona:

13.1. mainījusi pamata dzīvesvietu uz vietu ārpus Ādažu novada administratīvās teritorijas;

13.2. ievietota institūcijā vai ilgstoši atrodas ārstniecības iestādē;

13.3. atgriezusies dzīvesvietā no institūcijas vai ārstniecības iestādes;

13.4. mirusi.

14. Ja aizgādnis neinformēja Sociālo dienestu par 13. punktā minētajiem apstākļiem un turpināja saņemt pabalstu, viņam ir pienākums atmaksāt pašvaldībai nepamatoti saņemtā pabalsta summu, pretējā gadījumā to piedzen tiesas ceļā.

15. Bāriņtiesa līdz kārtējā gada 1. martam rakstveidā informē Sociālo dienestu, ja aizgādnis līdz kārtējā gada 1. februārim nav iesniedzis bāriņtiesā norēķinu par iepriekšējā gada aizgādnības pārvaldību. Sociālais dienests aiztur pabalsta izmaksu līdz brīdim, kad saņemta bāriņtiesas apliecinājums par norēķina saņemšanu par aizgādnības pārvaldību. Ja aizgādnis norēķina iesniegšanas termiņu kavējis trīs mēnešus, pabalsta izmaksu atsāk no norēķina iesniegšanas dienas, anulējot aizturēto pabalsta summu.

16. Pabalsta izmaksu pārtrauc vai izbeidz, ja:

16.1. aizgādnībā esoša persona ir mainījusi deklarēto dzīvesvietu uz vietu ārpus Ādažu novada administratīvās teritorijas, izņemot 2.2. apakšpunkta gadījumā;

16.2. aizgādnis vai aizgādnībā esoša persona ir mirusi;

16.3. bāriņtiesa pieņem lēmumu par aizgādņa atcelšanu, atstādināšanu vai atlaišanu no aizgādņa pienākumu pildīšanas;

16.4. tiesa aizgādnībā esošajai personai atceļ rīcībspējas ierobežojumu, izbeidz pagaidu aizgādnību vai beidzies tiesas nolēmuma darbības termiņš par pagaidu aizgādnības nodibināšanu.

17. Bāriņtiesa triju darba dienu laikā rakstveidā informē Sociālo dienestu par Noteikumu 16.3. apakšpunktā minētā lēmuma pieņemšanu.

18. Pabalstu par mēnesi, kurā tā izmaksa pārtraukta, vai izbeigta 16. punktā minētajos gadījumos, izmaksā proporcionāli dienu skaitam mēnesī no 3. punktā noteiktā pabalsta apmēra.

III. Noslēguma jautājumi

19. Sociālā dienesta lēmumus var apstrīdēt Ādažu novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā. Komisijas lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajonā tiesā likumā noteiktajā kārtībā.

20. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības 2021. gada 27. oktobra saistošie noteikumi Nr. 21/2021 "Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Ādažu novada pašvaldībā".

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

 

Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2023. gada 24. maija saistošajiem noteikumiem Nr. 16/2023 "Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Ādažu novada pašvaldībā"

Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. 01.01.2023. stājās spēkā Pašvaldību likums un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un līdz 30.06.2024. izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam.

1.2. Pastāvošais pašvaldības noteiktais tiesiskais regulējums ir nepilnīgs, jo spēkā esošie saistošie noteikumi izdoti pamatojoties uz spēku zaudējušu likumu "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

1.3. Saskaņā ar Civillikuma 355. pantu aizgādņus pār pilngadīgajiem pēc tiesas sprieduma ieceļ attiecīgā bāriņtiesa. Bāriņtiesa par aizgādni var iecelt personas izraudzīto aizgādni, aizgādnībā nododamā laulāto vai kādu no tuvākajiem radiniekiem. Lai motivētu personas uzņemties aizgādņa pienākumus un atbalstītu personas, kuras bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādņiem pilngadīgai personai, apzinīgi pilda savus pienākumus, pašvaldība ir noteikusi materiālā atbalsta veidu – pabalstu aizgādnībā esošo pilngadīgo personu aizgādņiem.

1.4. Tiesības saņemt pabalstu ir personai, kuru bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādni vai pagaidu aizgādni pilngadīgai personai, ja aizgādnībā esošā persona ir deklarējusi dzīvesvietu un dzīvo Ādažu novada administratīvajā teritorijā, vai aizgādnībā esošas personas deklarētā pamata dzīvesvieta līdz ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai ārstniecības iestādē ir bijusi Ādažu novada administratīvā teritorija.

1.5. Pašvaldībā šobrīd ir spēkā 27.10.2021. saistošie noteikumi Nr. 21/2021 "Par pabalstu aizgādnībā esošo personu aizgādņiem Ādažu novada pašvaldībā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 21).

1.6. Ar jaunajiem saistošajiem noteikumiem (turpmāk – Noteikumi) tiek saglabāts esošais pabalsta apmērs aizgādnim 30 euro mēnesī, bet, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo institūcijā vai ilgstoši atrodas ārstniecības iestādē, tad 15 euro mēnesī. Būtiskais izmaiņas Noteikumos nav veiktas.

1.7. Noteikumos atšķirībā no Noteikumiem Nr. 21 plašāk ir norādīts iesnieguma iesniegšanas kanāls, norādot, ka iesniegumu Sociālajam dienestam var iesniegt gan klātienē Sociālā dienesta telpās Gaujas iela 13/15, Ādažos, gan Garā iela 20, Carnikavā, gan izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv, nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi, vai parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi soc.dienests@adazi.lv. Tāpat iesniegumus var atstāt klātienē Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā Gaujas iela 33A, Ādažos, vai Stacijas iela 5, Carnikavā.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu

2.1. Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu:

2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu – nav attiecināms;

2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu – 2023. gada budžetā noteikumos paredzētājiem brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem aizgādņiem ir asignēti EUR 4000, pabalstu apmērs netiek mainīts, tādēļ noteikumu izpildei netiek prognozēta papildus finansiāla ietekme uz pašvaldības 2023. gada budžetu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme – plānots, ka Noteikumi pozitīvi ietekmēs mērķgrupu, uz kuru attiecināms Noteikumu tiesiskais regulējums. Tās ir personas, kuru bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādni vai pagaidu aizgādni pilngadīgai personai, ja aizgādnībā esošā persona ir deklarējusi dzīvesvietu un dzīvo Ādažu novada administratīvajā teritorijā, vai aizgādnībā esošas personas deklarētā pamata dzīvesvieta līdz ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai ārstniecības iestādē ir bijusi Ādažu novada administratīvā teritorija.

3.2. Ietekme uz vidi – neradīs ietekmi uz vidi.

3.3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināma.

3.4. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Sociālais dienests.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz Noteikumi, ir šādi – lai saņemtu pabalstu, fiziska persona iesniedz Sociālajam dienestam iesniegumu. Sociālais dienests lēmumu pieņem viena mēneša laikā no visu dokumentu iesniegšanas. Pabalstu izmaksā personai, kuru bāriņtiesa ir iecēlusi par aizgādni, vai pagaidu aizgādni pilngadīgai personai, kurai tiesa ir ierobežojusi rīcībspēju, vai nodibinājusi pagaidu aizgādnību. Pabalstus izmaksā uz iesniedzēja norādīto kredītiestādes kontu katru mēnesi.

4.3. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.4. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. 

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

5.2. Noteikumi izstrādāti kā pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva atbilstoši Pašvaldību likuma 5. pantam.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti noteikumu īstenošanā, ir Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbinieki (pieņemot iesniegumus), Sociālā dienesta darbinieki (pieņemot un izvērtējot iesniegumu atbilstību un pieņemot lēmumu) un Grāmatvedības nodaļas darbinieki (izmaksājot pabalstus). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā – Administratīvo aktu strīdus komisija, kuras sastāvā ir deputāti, izpilddirektors un juristi.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt atbalstu personām, kuras rūpējas par personām, kuras pašas par sevi nevar parūpēties. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc Noteikumu izskatīšanas domes Izglītības, kultūras, sporta un sociālajā komitejā, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā – pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.2. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 2023. gada 8. maija līdz 23. maijam netika saņemti iedzīvotāju priekšlikumi par Noteikumu projektu.

8.3. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

Izdruka no oficiālā izdevuma "Latvijas Vēstnesis" (www.vestnesis.lv)

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!