Jēkabpils novada domes lēmumi: Šajā laidienā 1 Pēdējās nedēļas laikā 0 Visi
Jēkabpils novada domes lēmums Nr. 565
Jēkabpilī 2023. gada 22. jūnijā (prot. Nr. 10, 39. §)
Par būves piespiedu nojaukšanu
Adresāts: būves – Madonas iela 83, Jēkabpilī, Jēkabpils novadā (kadastra apzīmējums 56010010114001, turpmāk – Būve), īpašniekam, kas šī lēmuma pieņemšanas brīdī nav zināms.
Nolūkā nodrošināt Jēkabpils pilsētas iedzīvotājiem un tās viesiem drošu un sakārtotu pilsētvidi, kā arī panākt vidi degradējošu, sagruvušu vai cilvēku drošību apdraudošu būvju Jēkabpils pilsētā sakārtošanu vai nojaukšanu, Jēkabpils novada dome aktīvi risina jautājumus par Jēkabpils pilsētā esošo nekustamo īpašumu sakārtošanu un uzturēšanu atbilstoši tiesību aktu prasībām.
Izvērtējusi situāciju saistībā ar Būves tehnisko un vizuālo stāvokli, Jēkabpils novada dome konstatē:
1. Jēkabpils pilsētas administratīvajā teritorijā atrodas nekustamais īpašums ar kadastra numuru 5601 501 0103 Madonas iela 83, Jēkabpils, Jēkabpils novads, kas sastāv no vienas pamatēkas ar izbūvēm. Būves kadastra apzīmējums 5601 001 0114 001.
2. Atbilstoši Zemgales rajona tiesas Jēkabpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 879 II daļas 1. iedaļas 5.1. ierakstam, īpašuma tiesības zemesgrāmatā uz Būvi Madonas ielā 83, Jēkabpilī, Jēkabpils novadā, kopš 2002. gada 17. septembra, pieder Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "LaiLa", reģistrācijas numurs 41503011331 (turpmāk tekstā – Sabiedrība).
3. Būve atrodas uz citai personai piederošas zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 5601 001 0114, kas atrodas nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 5601 001 0114 Madonas iela 83, Jēkabpils sastāvā. Īpašuma tiesības uz zemes vienību nostiprinātas Zemgales rajona tiesas Jēkabpils pilsētas zemesgrāmatā, nodalījuma Nr. 1949 uz biedrības "Vaishnava Monastery Project in Europe", reģistrācijas numurs 40008126244, vārda.
4. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju uzņēmumu datu bāzē Lursoft, Sabiedrība 2016. gada 2. februārī ir likvidēta.
5. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", maksātnespējas administrators Dzintars Risters, prakses vieta Zemitāna iela 2B, Rīga, gan Sabiedrības pastāvēšanas laikā, gan pēc Sabiedrības likvidācijas vairākkārtīgi rīkojis Būves izsoles. Oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" izsludinātas četras izsoles, attiecīgi 2010. gada 17. marts laidiens Nr. 43 (pirmā izsole), 2011. gada 4. marts laidiens Nr. 36 (otrā izsole), 2011. gada 3. novembris laidiens Nr. 174 (trešā izsole) un 2015. gada 10. aprīlis laidiens Nr. 70 (ceturtā izsole ar lejupejošu soli).
6. Ne Jēkabpils novada pašvaldības rīcībā, ne Valsts zemes dienesta publiski pieejamā nekustamo īpašumu valsts kadastra informācijas sistēmā nav pieejama informācijai vai dokumenti, ka Būvei pēc Sabiedrības likvidācijas būtu jauns īpašnieks vai tiesiskais valdītājs. Tāpat arī pēc publiski pieejamās informācijas Jēkabpils pilsētas zemesgrāmatā, nodalījumā Nr. 879, pēc Sabiedrības likvidācijas, Būvei nav reģistrēts cits īpašnieks.
7. Jēkabpils novada būvvalde (turpmāk tekstā – Būvvalde) 2022. gada 9. augustā ārpuskārtas pirmreizējā pārbaudē apsekoja Būvi. Būves pārbaudes pamatojums – plānveida. Par pārbaudē konstatēto, Būvvalde 2022. gada 25. augustā pieņēmusi Atzinumu par būves ekspluatācijas pārbaudi Nr. BIS-BIV-15.1-2022-859 (127/2.2-4) (turpmāk – Atzinums). Atzinumā konstatētas sekojošas ēkai vidi degradējošas un bīstamas būves pazīmes – pamati atrodas pirmsavārijas vai avārijas stāvoklī, pamatu konstrukcijā novērojami bīstami materiālu bojājumi – akmens mūris sāk dalīties; vertikālās konstrukcijas atrodas pirmsavārijas vai avārijas stāvoklī, ārējās akmens mūra pašnesošās sienās ir novērojamas plaisas, konstatēta akmens atdalīšanās un krišana no ēkas ārējām norobežojošajām konstrukcijām, ēkai vairs nav iekšējo sienu; jumta konstrukcijas – pirmsavārijas vai avārijas stāvoklis, jumta nesošās koka konstrukcijas lielākā daļā ēkas vairs nav konstatējamas, atlikušajā daļā jumta dzega ir atdalījusies un rada apdraudējumu, jumta koka konstrukcijas ir satrunējušas un rada draudus apkārtējai videi; bojājumi, kas ietekmē drošumu – atklātas logu un durvju ailas nenodrošina nepiederošu personu iekļūšanu ēkā; neatbilstības, kas ietekmē drošumu – jumta koka konstrukcijas, asbeztcementa loksnes, nesošo mūra sienas akmens mūris rada apdraudējumu cilvēku dzīvībai un veselībai. Atzinums – ēkas norobežojušās konstrukcijās ir novērojama materiālu atdalīšanās un jumta konstrukcijas risks uzkrist. Būve netiek ekspluatēta. Tā ir daļēji sagruvusi.
8. Būves stāvoklis neatbilst Būvniecības likuma 9.pantā noteiktajām būtiskajām prasībām. Būves fasādes ārējais izskats un konstrukcijas neatbilst pilsētvides ainavas prasībām, kuras noteiktas 2020. gada 13. februāra Jēkabpils pilsētas domes saistošajos noteikumos Nr. 5 "Jēkabpils sabiedriskās kārtības un būves, tās teritorijas uzturēšanas saistošie noteikumi" 33. punktā. Saskaņā ar šo noteikumu 34.2. un 34.3. apakšpunktu, būve klasificējama kā vidi degradējoša un cilvēku drošību apdraudoša būve.
9. Būvvalde Jēkabpils novada Attīstības pārvaldei 2022. gada 6. septembrī uz elektronisko pastu liga.konstantinova@jekabpils.lv nosūtījusi pavadvēstuli ar Nr. 2.2-1/22/90 un Atzinumu, atbilstoši Ministru kabineta 19.08.2014. noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" 159.1 un 159.2. apakšpunktam turpmāko darbību veikšanai.
10. Ņemot vērā Būvvaldes Atzinumu, Būves vizuālo un tehnisko stāvokli, un to, ka Būve rada bīstamību personu dzīvībai un veselībai, Jēkabpils novada Attīstības pārvalde, saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62. panta otrās daļas 1. punktu, pasūtījusi neatkarīga būvinženiera Būves tehnisko apsekošanu, apsekošanas uzdevums – veikt Būves tehnisko apsekošanu saskaņā ar Latvijas būvnormatīvu LBN405-21 "Būvju tehniskā apsekošana".
11. Jēkabpils novada pašvaldība 2023. gada 19. maijā saņēmusi būvinženiera Jurija Šiļina (būvprakses sertifikāts 4-03873) sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Easywood", reģistrācijas numurs 40103892195, būvkomersanta reģistrācijas numurs 14548, Mežrūpnieku iela 6A, Jēkabpils, LV-5201 Tehniskās apsekošanas atzinumu. Būves apsekošanas mērķis – ir tās tehniskā stāvokļa novērtēšana atbilstoši ēkas stāvoklim un Madonas ielas un pieguļošo teritoriju iedzīvotāju, garāmgājēju un autotransporta kustības drošībai. Apsekošanā novērtēt būves atbilstību Būvniecības likuma 9. panta prasībām, ievērojot 30.06.2015. Ministru kabineta noteikumu Nr. 337 "Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 405-15 "Būvju tehniskā apsekošana" un Latvijas būvnormatīva LBN 405-15 "Būvju tehniskā apsekošana" prasības. Kopumā apsekošanas brīdī būve netiek ekspluatēta atbilstoši tās lietošanas veidam un neatbilst Būvniecības likuma 21. panta ceturtās daļas un 9. panta prasībām: mehāniskā stiprība un stabilitāte; lietošanas drošība un vides pieejamība. Atbilstoši Būvniecības likuma 18. panta otrajai daļai iespējam patvaļīga būvniecība – ēkai demontētas visas starpsienas, kas iespējams ir nesošas ēkas nesošās konstrukcijas. Vidējā un lokālās vietās sliktā stāvoklī atrodas ēkas ārējās nesošās sienas, ārsienu betona, dolomīta radžu un akmeņu konstrukcijas daļēji deformējas un redzami atdalījušies konstrukciju materiālu daļas. Ēkai ir nogruvis un demontēts jumta koka konstrukcijas, iespējams ir bijis asbestbetona plākšņu segums, jumta seguma nav. Mitruma ietekmē ēkas nesošās konstrukcijas ir bojātas, Madonas ielas un blakus esošo teritoriju pusēs sienas ir deformējušās un visu konstrukciju betona, akmeņu un betona fragmenti krīt uz zemes plātni, kā rezultātā apdraudēta visu būvkonstrukciju nestspēja: ēkas siena ir bīstami sasvērusies uz visas pieguļošās zemes plātni, sienu pārsegumu nav, kas varētu pastiprināt sienu konstrukciju stiprību. Sienu stāvokļa kopējais vērtējums un galveno nesošo konstrukciju tehniskais stāvoklis kopumā vērtējams kā neapmierinošs.
Būvinženiera ieteikumi: Būves fiziskais nolietojums orientējoši sastāda 80 %–90 %. Nepieciešams norobežot piekļuvi objektam un aizliegt gājēju un autotransporta kustību gar ēkai blakus esošajām brauktuvēm, jo ir ievērojami bojāta būvkonstrukciju nestspēja, kas var apdraudēt cilvēku dzīvību un transporta līdzekļu drošību. Līdz ēkas demontāžas darbiem nepieciešams nostiprināt ēkas sienu konstrukcijas, lai novērstu to sagrūšanu uz brauktuvēm vai vietām, kur iespējama gājēju kustība. Ņemot vērā ēkas nesošo konstrukciju bojājumus un ēkas kopējo stāvokli – ieteikts ēku klasificēt kā graustu un nepieciešamību tās demontāžai. Ēkas remonts un/vai atjaunošana nav lietderīga.
Būvinženiera secinājums: Galveno nesošo konstrukciju tehniskais stāvoklis ir neapmierinošs un Būve (Būves nosaukums – cehs) ar kadastra apzīmējumu 5601 001 0114 001, Madonas ielā 83, Jēkabpilī, Jēkabpils novadā neatbilst pašreiz spēkā esošo būvnormatīvu prasībām, ēkas tehniskais stāvoklis apdraud iedzīvotāju un garāmgājēju dzīvību. Ceha ekspluatācija un remonts/atjaunošana/pārbūve no tehniskā viedokļa saimnieciski nav lietderīga, ēkas īpašnieks ilglaicīgi neveic būves ekspluatāciju un ēkas nepieciešamos remontus un apsaimniekošanu. Jāizvērtē apsekotās ēkas demontāžu.
12. Ņemot vērā iepriekš minēto apstākļus, kā arī to, ka Būves tehniskais un vizuālais stāvoklis atmosfēras nokrišņu ietekmē turpina pasliktināties, tās tuvumā atrodas daudzdzīvokļu dzīvojamā māja Madonas ielā 81, Jēkabpilī, citām fiziskām un juridiskām personām piederošas būves. Būve atrodas transporta un gājēju satiksmes teritorijā (pieguļ Madonas ielai, Jēkabpilī, ielas pretējā pusē atrodas sabiedriskā transporta pietura), kā arī tā atrodas pie valsts vietējā autoceļa V841 Madona (Lazdona)–Ļaudona–Jēkabpils. Būves piegulošā teritorija ir brīvi pieejama nepiederošām personām, Būve netiek pienācīgi apsaimniekota un uzturēta, un tā rezultātā Būve ir nonākusi tādā tehniskā stāvoklī, ka kļuvusi bīstama.
Civillikuma 1084. panta pirmajā daļā noteikts, ka katram būves īpašniekam, lai aizsargātu sabiedrisko drošību, jātur sava būve tādā stāvoklī, ka no tās nevar rasties kaitējums ne kaimiņam, ne garāmgājējiem, ne arī tās lietotājiem.
Būves Īpašnieks (Sabiedrība) nav veicis darbības, kas novērstu Būves radīto sabiedriskās drošības un kārtības apdraudējumu un Jēkabpils pilsētvides degradāciju, tādēļ izvērtējot visus apstākļus kas minēti iepriekš, nepieciešams novērst bīstamību, ko rada Būve Madonas ielā 83, Jēkabpilī, to demontējot. Tās atjaunošana nav finansiāli lietderīga.
Būves Īpašnieks (Sabiedrība) nav nodrošinājis tādus pasākumus, kas novērstu Būves konstrukciju bojāšanos, sabrukumu vai nonākšanu cilvēku veselībai, dzīvībai vai videi bīstamā stāvoklī ilgtermiņā.
Civillikuma 1084. panta trešajā daļā noteikts, ka gadījumos, ja būves īpašnieks vai valdītājs, pretēji varas apdraudējumam, nenovērš draudošās briesmas, tad attiecīgajai iestādei, raugoties pēc apstākļiem, būve jāsaved kārtībā vai arī pavisam jānojauc uz īpašnieka rēķina.
Pašvaldības pienākums ir rūpēties par iedzīvotāju tiesībām dzīvot labvēlīgā vidē, kas neapdraud viņu dzīvību un veselību, līdz ar to sabiedrības ieguvums ar aizvietotājizpildes piemērošanu būtu garantētas tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, kas neapdraud viņu dzīvību un veselību.
Atbilstoši Būvniecības likuma 7. panta pirmās daļas 2. punktam un 8. pantam, pašvaldības kompetencē ir izskatīt jautājumus par pilnīgi vai daļēji sagruvušu, bīstamu vai ainavu bojājošu būvju sakārtošanu vai nojaukšanu. Tāpat atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 16. punktā noteiktajam, būvniecības procesa tiesiskuma nodrošināšana pašvaldības administratīvajā teritorijā ir pašvaldības autonomā funkcija, tā šajā jomā darbojas patstāvīgi un pati par to ir atbildīga.
Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārējie būvnoteikumi" 158.1. apakšpunktā noteikts, ka būve ir jāsakārto, jāveic tās konservācija vai jānojauc (atkarībā no konkrētiem apstākļiem), ja tās stāvoklis neatbilst Būvniecības likuma 9. panta otrajā daļā noteiktajām būtiskajām prasībām attiecībā uz būves lietošanas drošību, mehānisko stiprību un stabilitāti.
Būvniecības likuma 21. panta devītā daļa nosaka – ja būve ir pilnīgi vai daļēji sagruvusi vai nonākusi tādā tehniskajā stāvoklī, ka ir bīstama vai bojā ainavu, šīs būves īpašniekam atbilstoši pašvaldības lēmumam tā jāsakārto vai jānojauc. Šī lēmuma izpildi nodrošina Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Savukārt Būvniecības likuma 21. panta desmitajā daļā noteikts, ka šī panta devītajā daļā minētie lēmumi (izņemot lēmumi attiecība uz būvi, kas bojā ainavu) izpildāmi nekavējoties. Būvniecības likuma 21. panta devītā un desmitā daļa pamatā ir vērstas nevis uz tās personas tiesību un tiesisko interešu aizsardzību, kuras īpašumu apgrūtina vai kaut kādā veidā skar attiecīgās būves, bet aizsargā plašāku personu loku un būtībā ir vērstas uz visas sabiedrības interešu aizsardzību. Šo lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur to darbību. Ja kāds no attiecīgajiem lēmumiem netiek pildīts, iestāde var nodrošināt tā izpildi, piemērojot aizvietotājizpildi un citus Administratīvā procesa likumā noteiktos piespiedu izpildes līdzekļus.
Papildus Administratīvā procesa likumā noteiktajiem gadījumiem, kad ar lēmuma izpildi saistītos izdevumus sedz lēmuma adresāts, izdevumus, kas saistīti ar iepriekšējā stāvokļa atjaunošanu, sedz būves īpašnieks. Atbilstoši Latvijas Republikas Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta 2016. gada 3. maija lēmumam SKA-849/2016, konstatējot, ka būve sava tehniskā stāvokļa dēļ ir kļuvusi bīstama, pašvaldībai ir jāreaģē un jāpieņem lēmums, ar kuru būves īpašniekam tiek uzdots būves sakārtot (sliktākajā gadījumā – nojaukt). Pienākums valsts pārvaldei, tostarp pašvaldībai, novērst apdraudējumu, izriet no Latvijas Republikas Satversmē nostiprinātajām tiesībām uz dzīvību un veselību. Ne lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana, ne arī tā tūlītēja neizpildīšana no būves īpašnieka puses nevar būt šķērslis īpašuma sakārtošanai.
Administratīvā procesa likuma 369. panta pirmā daļa noteic, ja administratīvais akts uzliek adresātam pienākumu izpildīt noteiktu darbību, ko faktiski un tiesiski var izpildīt arī izpildiestāde, cits publisko tiesību subjekts vai privātpersona, šo administratīvo aktu var izpildīt ar aizvietotājizpildes palīdzību. Šādā gadījumā izpildiestāde šo darbību izpilda pati vai arī uzdod to izpildīt citam publisko tiesību subjektam vai privātpersonai. Minētā likuma 369. panta otrā daļa noteic, ka aizvietotājizpildes izmaksas uzliek adresātam. Ja adresāts izpilda ar administratīvo aktu uzlikto darbību pirms aizvietotājizpildes pabeigšanas, adresātam uzliek uzsāktās aizvietotājizpildes izmaksas.
Ņemot vērā Būves tehnisko un vizuālo stāvokli, to, ka Būve nav atjaunota, pilnībā iekonservēta vai nojaukta un teritorija ap Būvi ir brīvi pieejama, kā arī to, ka Būves Īpašnieks (Sabiedrība) ilgstoši nav veicis darbības, kas nodrošinātu Būves atbilstību tiesību aktu prasībām, secināms, ka Būve apdraud cilvēku veselību un drošību, apdraud autotransportu, tā drošu kustību, degradē Jēkabpils pilsētas ainavu, Būve nojaucama nekavējoties tādā apjomā, lai novērstu bīstamību un apdraudējumu cilvēku drošībai.
Latvijas Republikas Satversmes 105. pants nosaka, ka īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm. Konkrētajā gadījumā Būves tehniskais stāvoklis apdraud cilvēku drošību, autotransporta kustības drošību, bet Būves vizuālais izskats ilgstoši bojā Jēkabpils pilsētas ainavu. Saskaņā ar iepriekšminētajām tiesību normām likumdevējs ir noteicis gadījumus, kad pašvaldība var pieņemt lēmumus, kas ierobežo personu īpašumu tiesības.
Pamatojoties uz likuma Latvijas Republikas Satversmes 105. pantu, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 16. punktu, 10. panta pirmās daļas 21. punktu, Administratīvā procesa likuma 62. panta otrās daļas 1. punktu, 65., 66., 79. panta pirmo daļu, 360. pantu, 368. panta otro daļu, 369. panta pirmo un otro daļu, Būvniecības likuma 7. panta pirmās daļas 2. punktu, 21. panta devīto un desmito daļu, Civillikuma 1084. panta pirmo un trešo daļu, Ministru kabineta 19.08.2014. noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" 158.1. un 159.1. apakšpunktu, 163. un 164. punktu, ņemot vērā Jēkabpils novada būvvaldes 25.08.2022. Atzinumu par būves ekspluatācijas pārbaudi Nr. BIS-BV-15.1-2022-859 (127/2.2-4), Būvinženiera J. Šiļina 19.05.2023. Tehniskās apsekošanas atzinumu, Attīstības un tautsaimniecības jautājumu komitejas 01.06.2023. lēmumu (protokols Nr. 7, 30. §),
Jēkabpils novada dome nolemj:
1. Nojaukt nekustamā īpašuma Madonas iela 83, Jēkabpils, Jēkabpils novads, kadastra numurs 5601 501 0103, sastāvā esošo būvi ar kadastra apzīmējumu 5601 001 0114 001 (turpmāk – Būve), nojaucot to tādā apmērā, lai novērstu bīstamību un apdraudējumu cilvēku, autotransporta drošībai.
2. Lēmuma 1. punktā minētās darbības veikt nekavējoties.
3. Uzdot Jēkabpils novada pašvaldības iestādes "Attīstības pārvalde" Infrastruktūras apsaimniekošanas nodaļai:
3.1. paziņot zemes gabala ar kadastra apzīmējumu 5601 001 0114 Madonas iela 83, Jēkabpils, Jēkabpils novads īpašniekam par Būves nojaukšanu ne vēlāk kā 3 (trīs) darba dienas pirms šī lēmuma izpildes uzsākšanas.
3.2. organizēt un veikt nepieciešamās turpmākās darbības Būves nojaukšanai un šī lēmuma izpildi nodrošināt Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" 164. punktā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
4. Lēmuma piespiedu izpildi veikt uz Būves Īpašnieka rēķina, ja pēc šī lēmuma spēkā stāšanās dienas Zemgales rajona tiesas Jēkabpils pilsētas zemesgrāmatā, nodalījumā Nr. 879, tiek koroborētas īpašuma tiesības uz kādas fizikas vai juridiskas personas.
5. Lēmuma 1. punktā minēto darbību veikšanai, finanšu līdzekļus paredzēt no pašvaldības budžeta tāmes 06.200.03 "Jēkabpils novada pašvaldības teritorijas attīstība".
6. Uzdot Jēkabpils novada pašvaldības Administratīvās pārvaldes Juridiskajai nodaļai ar lēmuma izpildi saistīto izdevumu izmaksas atgūt no Būves Īpašnieka, normatīvo aktu noteiktajā kārtībā, ja iestājas šī lēmuma 4. punktā minētie apstākļi.
7. Lēmumu var pārsūdzēt viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Administratīvajā rajona tiesā attiecīgajā tiesu namā pēc pieteicēja adreses (fiziskā persona – pēc deklarētās dzīvesvietas adreses, papildu adreses vai nekustamā īpašuma atrašanās vietas, juridiskā persona – pēc juridiskās adreses).
8. Jēkabpils novada pašvaldības Administratīvās pārvaldes Klientu apkalpošanas nodaļai nekavējoties nodrošināt lēmuma publicēšanu oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
9. Ņemot vērā Būvniecības likuma 21. panta desmito daļu, šī lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
10. Kontroli par lēmuma izpildi veikt Jēkabpils novada pašvaldības izpilddirektoram.
Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs R. Ragainis