Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 17 Pēdējās nedēļas laikā 16 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 374
Rīgā 2023. gada 4. jūlijā (prot. Nr. 35 27. §)
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.5. pasākuma "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu
2021.–2027. gada plānošanas perioda
vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" (turpmāk – atbalsta mērķis) 4.2.2.5. pasākumu "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas attīstībai un nodrošināšanai" (turpmāk – pasākums);
1.2. pasākuma mērķi;
1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;
1.4. prasības Eiropas Sociālā fonda Plus projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam un projekta sadarbības partneriem;
1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību.
2. Pasākuma mērķis ir nodrošināt dalību starptautisko organizāciju īstenotajos starptautiskajos izglītības pētījumos un programmās izglītības politikas izstrādei un rīcībpolitikas ieviešanas un ietekmes izvērtēšanai.
3. Pasākuma mērķa grupa ir valsts institūcijas, kas atbildīgas par izglītības satura izstrādi, tā īstenošanas pārraudzību un starptautisku pētījumu īstenošanu izglītības un zinātnes politikas jomā.
4. Pasākuma mērķi sasniedz, īstenojot šo noteikumu 18. punktā minētās atbalstāmās darbības un līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzot šādus uzraudzības rādītājus:
4.1. iznākuma rādītājs – nacionāla, reģionāla vai vietēja mēroga valsts administrācijas vai sabiedrisko pakalpojumu iestāžu un pakalpojumu skaits, kas saņēmuši atbalstu, – 1, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim viena iestāde;
4.2. rezultāta rādītājs – iestādes, kas ieviesušas uzlabojumus izglītības un mācību sistēmu kvalitātei, efektivitātei un atbilstībai darba tirgum, – 1;
4.3. nacionālie rādītāji:
4.3.1. atbalstīto starptautisko pētījumu cikli, kuros nodrošināta dalība, – 8, tai skaitā līdz 2024. gada 31. decembrim paziņoti, izplatīti un izanalizēti rezultāti vismaz par diviem pētījumu cikliem;
4.3.2. nodrošināta dalība trijās starptautiskajās programmās;
4.3.3. veikta astoņos pētījumu ciklos iegūto datu sekundāra izpēte, sniedzot datos balstītu atbildi uz konkrētu rīcībpolitikas jautājumu.
5. Šo noteikumu 4.3.1., 4.3.2. un 4.3.3. apakšpunktā minētos rādītājus sasniedz:
5.1. piedaloties šādos astoņos starptautisko pētījumu ciklos:
5.1.1. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskajā skolēnu prasmju novērtēšanas programmā OECD PISA 2025;
5.1.2. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskajā mācību vides pētījumā OECD TALIS 2024;
5.1.3. Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas Starptautiskajā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījumā IEA TIMSS 2023;
5.1.4. Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas Starptautiskajā lasītprasmes novērtēšanas pētījumā IEA PIRLS 2026;
5.1.5. Starptautiskās izglītības sasniegumu novērtēšanas asociācijas Starptautiskajos datorprasmju un informācijpratības pētījumos IEA ICILS 2023 un IEA ICILS 2028;
5.1.6. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskajā pieaugušo kompetenču novērtēšanas programmas pētījumā OECD PIAAC 2022‒2023;
5.1.7. Starptautiskajā pilsoniskās izglītības pētījumā IEA ICCS 2027;
5.2. piedaloties šādās trijās starptautiskajās programmās:
5.2.1. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Izglītības sistēmu indikatoru programmā OECD INES;
5.2.2. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Izglītības pētniecības un inovāciju centra darbības programmā OECD CERI;
5.2.3. Eiropas Komisijas Izglītības, jaunatnes, sporta un kultūras ģenerāldirektorāta Izglītības indikatoru un mērķrādītāju pastāvīgās grupas programmā EK SGIB;
5.3. veicot šādos astoņos pētījumu ciklos iegūto datu sekundāro izpēti:
5.3.1. OECD PISA 2022;
5.3.2. OECD TALIS 2024;
5.3.3. OECD PIAAC 2022‒2023;
5.3.4. IEA PIRLS 2021;
5.3.5. IEA TIMSS 2019 un IEA TIMSS 2023;
5.3.6. IEA ICILS 2023;
5.3.7. IEA ICCS 2022.
6. Pasākumu īsteno ierobežotas projekta iesnieguma atlases veidā.
7. Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
8. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais finansējums ir 6 835 606 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 5 810 265 euro un valsts budžeta finansējums 1 025 341 euro. Maksimālais attiecināmais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apmērs nepārsniedz 85 % no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
9. Projekta iesniegumā pasākuma īstenošanai pieejamo kopējo finansējumu plāno ne vairāk kā 5 776 088 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējumu 4 909 674 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu 866 414 euro apmērā.
10. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 8. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
II. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partneriem
11. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir Izglītības un zinātnes ministrija.
12. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši projekta iesnieguma atlases nolikumā norādītajām prasībām un uzaicinājumā noteiktajā termiņā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Projekta iesniedzējs pēc tam, kad ar sadarbības iestādi ir noslēgta vienošanās par projekta īstenošanu, kļūst par finansējuma saņēmēju (turpmāk – finansējuma saņēmējs).
13. Finansējuma saņēmējs nodrošina dalību:
13.1. šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētajos starptautisko pētījumu ciklos, projekta īstenošanā par sadarbības partneriem iesaistot augstākās izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas, kas īsteno izglītības programmas studiju virzienā "Izglītība un pedagoģija", bet šo noteikumu 5.1.6. apakšpunktā minētajā gadījumā – arī studiju virzienā "Socioloģija, politoloģija un antropoloģija";
13.2. šo noteikumu 5.2.1. apakšpunktā minētajā pētījumu programmā, projekta īstenošanā par sadarbības partneri iesaistot Centrālo statistikas pārvaldi;
13.3. šo noteikumu 5.3. apakšpunktā minēto pētījumu ciklos iegūto datu sekundārajās izpētēs, projekta īstenošanā par sadarbības partneriem iesaistot augstākās izglītības iestādes un zinātniskās institūcijas.
14. Šo noteikumu 13. punktā minētie sadarbības partneri iesaistās starptautisko pētījumu ciklu, programmu un pētījumu ciklos iegūto datu sekundārās izpētes īstenošanā, veicot darbības, kas noteiktas līgumā par sadarbību atbalstāmo darbību īstenošanā (turpmāk – sadarbības līgums). Sagatavojot sadarbības līgumu, finansējuma saņēmējs izvērtē starptautiskās organizācijas līgumā vai vadlīnijās noteiktās prasības, lai nodrošinātu šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minēto darbību veikšanu.
15. Finansējuma saņēmējs ir atbildīgs par sadarbības partneru pienākumu izpildi projekta īstenošanā un sadarbības partneru īstenotajām funkcijām projektā, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku. Ar projekta ieviešanu saistīto sadarbības partneru un sadarbības iestādes komunikāciju un dokumentācijas apriti nodrošina finansējuma saņēmējs. Vienlaikus finansējuma saņēmējs nodrošina interešu konflikta neesību, t. i., nodrošina, ka katrs sadarbības partneris ir parakstījis apliecinājumu par interešu konflikta neesību.
16. Papildus šo noteikumu 14. punktā minētajiem nosacījumiem sadarbības partneri nodrošina, ka katra šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētā starptautisko pētījumu cikla īstenošanai tiek piesaistīti augstskolās studējošie un doktora zinātniskā grāda pretendenti, kā arī vismaz viens pētnieks, kurš ir darba attiecībās ar citu augstākās izglītības iestādi vai zinātnisko institūciju atbilstošā studiju virzienā un kuram ir pieredze starptautisko pētījumu veikšanā attiecīgajā jomā.
17. Finansējuma saņēmējam ir pienākums projekta iesniegumā pamatot šo noteikumu 13. punktā minēto sadarbības partneru izvēli, norādot konkrēto sadarbības partneru iesaistes mehānismu, nepieciešamību un to kompetences atbilstību plānotajām atbalstāmajām darbībām, kā arī ar katru sadarbības partneri noslēgt sadarbības līgumu. Sadarbības līgumā iekļauj vismaz šādus nosacījumus:
17.1. sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības un to apjoms;
17.2. pārskatu un citas informācijas iesniegšanas kārtība un termiņi;
17.3. maksājumu veikšanas kārtība šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai un šo noteikumu 19. punktā minēto attiecināmo tiešo un netiešo izmaksu segšanai.
III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
18. Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības:
18.1. šo noteikumu 5. punktā minēto starptautisko pētījumu ciklu un programmu īstenošana un pētījumu ciklos iegūto datu sekundārā izpēte, kas attiecināma gan uz finansējuma saņēmēju, gan uz sadarbības partneri, tai skaitā:
18.1.1. valsts dalības nodrošināšana starptautisko pētījumu ciklos un datu analīzes programmās;
18.1.2. starptautisko pētījumu ciklu un datu analīzes programmu īstenošana, kas ietver pētījuma datu nodrošināšanu un iesniegšanu attiecīgajai starptautiskajai institūcijai, kā arī datu sagatavošanu publiskošanai, tostarp starptautiskajās datubāzēs (ja attiecināms);
18.1.3. starptautisko pētījumu ciklu un datu analīzes programmu pirmo rezultātu ziņojuma sagatavošana publiskošanai, tā publiskošana un prezentēšana, kā arī nacionālo datu un informācijas validācija starptautisko institūciju sagatavotajos ziņojumos;
18.1.4. starptautisko pētījumu ciklos iegūto datu sekundārās izpētes veikšana;
18.2. projekta vadība un tā īstenošanas nodrošināšana, kas attiecināma uz finansējuma saņēmēju;
18.3. informācija par projekta īstenošanu un publicitātes pasākumi, kas attiecināmi uz finansējuma saņēmēju;
18.4. pētījumu rezultātu ietekmes veidošanas pasākumi, tai skaitā informēšana par pētījumu rezultātiem, iesaistīšanās stratēģisku dokumentu, vadlīniju un citu dokumentu izstrādē, kā arī pasākumi mērķa grupu iesaistīšanai pētījumu rezultātu izmantošanā, kas attiecināmi uz finansējuma saņēmēju.
19. Pasākuma ietvaros plāno šādus izmaksu veidus:
19.1. tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
19.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai;
19.3. neparedzētās izmaksas.
20. Šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētās tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas:
20.1. finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas atbilstoši atbildīgās iestādes apstiprinātajai vienkāršoto izmaksu metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi;
20.2. izmaksas darba vietas aprīkojuma (biroja mēbeles un tehnika, datorprogrammas un licences) iegādei vai nomai finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam, kā arī jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, plāno ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā plānotā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 % apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam;
20.3. iekšzemes komandējumu un dienesta braucienu izmaksas šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam. Iekšzemes komandējumu un darba (dienesta) braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes apstiprināto vienas vienības izmaksu standarta likmi atbilstoši vadošās iestādes metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
20.4. ārvalstu komandējumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, finansējuma saņēmēja projekta vadītājam un projekta īstenošanas personālam šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultāta sasniegšanu, kā arī projekta atbildīgajai amatpersonai un Latvijas nominētajam delegātam pētījumu un programmu valdēs, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta mērķi;
20.5. transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojumu pirkšana, sabiedriskā transporta izmantošana, izņemot darbiniekam piederoša personiskā transportlīdzekļa izmantošanas kompensāciju par nobraukto kilometru) finansējuma saņēmēja projekta vadības un īstenošanas personālam šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālās starppilsētu nozīmes un reģionālās vietējās nozīmes sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem;
20.6. šo noteikumu 5.1. un 5.2. apakšpunktā minēto starptautisko pētījumu un programmu dalības maksa attiecināma uz finansējuma saņēmēju;
20.7. tulkošanas un publicēšanas izmaksas finansējuma saņēmējam, ieskaitot informatīvu izdales materiālu izdošanas izmaksas, kā arī semināru un konferenču organizēšanas un īstenošanas izmaksas šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
20.8. pakalpojumu un preču piegādes izmaksas finansējuma saņēmējam šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
20.9. projekta informācijas un publicitātes pasākumu izmaksas finansējuma saņēmējam atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 47. un 50. pantam šo noteikumu 18.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai;
20.10. projekta komunikācijas stratēģijas un šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību satura komunikācijas pasākumu izstrāde un nodrošināšana finansējuma saņēmējam.
21. Šo noteikumu 18.1.2., 18.1.3. un 18.1.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību izmaksas tiek plānotas un attiecinātas uz sadarbības partneri atbilstoši atbildīgās iestādes izstrādātajai vienkāršoto izmaksu aprēķina metodikai, kas saskaņota ar vadošo iestādi. Sadarbības partnerim ir attiecināmas šādas tiešo attiecināmo izmaksu pozīcijas:
21.1. īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas šo noteikumu 18.1.2., 18.1.3. un 18.1.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, pamatojoties uz darba līgumu vai uzņēmuma līgumu. Darba līguma gadījumā tas ir atalgojums un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas atbilstoši sadarbības partnera personāla politikai (izņemot virsstundas). Uzņēmuma līguma gadījumā tā ir samaksa fiziskajai personai par pakalpojumu un ar uzņēmuma līgumu saistītie nodokļi;
21.2. izmaksas īstenošanas personālam jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai, ja esošo darba vietu aprīkojums ir nolietojies un tiek norakstīts, plāno ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā plānotā projekta īstenošanas laikā. Ja personāls ir nodarbināts normālu darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas 100 % apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, darba vietas aprīkojuma iegādes vai nomas izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam;
21.3. tulkošanas un publicēšanas izmaksas, ieskaitot informatīvu izdales materiālu izdošanas izmaksas, kā arī semināru un konferenču organizēšanas un īstenošanas izmaksas šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
21.4. pakalpojumu un preču piegādes izmaksas šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai;
21.5. projekta īstenošanai nepieciešamā informācijas tehnoloģiju aprīkojuma (datortehnika, programmatūra, licences, printeris, datu glabāšanas aprīkojums, tiešsaistes nodrošinājums) iegādes vai īres izmaksas sadarbības partnerim, izņemot īstenošanas personālu, šo noteikumu 18.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības nodrošināšanai;
21.6. komandējumu un dienesta braucienu izmaksas šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai īstenošanas personālam. Iekšzemes komandējumu un darba (dienesta) braucienu izmaksām piemēro vadošās iestādes apstiprināto vienas vienības izmaksu standarta likmi atbilstoši vadošās iestādes metodikai "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai";
21.7. ārvalstu komandējumu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, īstenošanas personālam šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, ja tās ir skaidri saistāmas ar projekta rezultāta sasniegšanu;
21.8. transporta pakalpojumu izmaksas (maksa par degvielu, transportlīdzekļa noma, transporta pakalpojumu pirkšana, sabiedriskā transporta izmantošana, izņemot darbiniekam piederoša personiskā transportlīdzekļa izmantošanas kompensāciju par nobraukto kilometru) īstenošanas personālam šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai. Degvielas izmaksas vieglajam transportlīdzeklim un reģionālās starppilsētu nozīmes un reģionālās vietējās nozīmes sabiedriskā transporta izmaksas tiek segtas atbilstoši Finanšu ministrijas metodikā "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanai" iekļautajiem nosacījumiem.
22. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas attiecināmas gan uz finansējuma saņēmēju, gan sadarbības partneri. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris var plānot netiešās izmaksas kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 % apmērā no projekta tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, ko aprēķina tikai tām izmaksām, kas radušās uz darba tiesisko attiecību pamata.
23. Projekta neparedzētās izmaksas, kas radušās par papildu darbu veikšanu vai pakalpojumu sniegšanu vai kas dalības maksu sadārdzinājuma un neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs var plānot kā vienu izmaksu pozīciju, kas nepārsniedz 5 % no šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētajām kopējām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzēto izmaksu izlietošanu pirms izdevumu veikšanas finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, kā to nosaka vienošanās par projekta īstenošanu.
24. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas gan finansējuma saņēmējam, gan sadarbības partnerim ir attiecināmas, ja tās nav atgūstamas atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
25. Uzsākot projekta īstenošanu, šajā nodaļā minētajām izmaksām piemēro šo noteikumu 20.3. un 20.5. apakšpunktā minētos vienkāršoto izmaksu veidus. Atbildīgā iestāde līdz projekta iesnieguma atlasei izstrādā šo noteikumu 20.1. apakšpunktā un 21. punktā minēto vienkāršoto izmaksu metodiku. Vienkāršotās izmaksas piemēro atbilstoši to noteiktajam spēkā stāšanās laikam un nosacījumiem.
26. Ja projekta īstenošanas laikā stājas spēkā vienkāršoto izmaksu horizontālā metodika, kas ir obligāti piemērojama visiem Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda projektiem, tā tiek piemērota pasākumā.
IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi
27. Šo noteikumu 18. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai paredzētās izmaksas ir attiecināmas no 2022. gada 1. janvāra:
27.1. pasākuma ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim;
27.2. sadarbības partnera – Latvijas Universitātes – izmaksas pētījumā ICILS 2023 tiek attiecinātas, sākot ar 2022. gada 1. janvāri, saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 17. maija sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 27 33. §);
27.3. sadarbības partnera izmaksas tiek attiecinātas no dienas, kad noslēgts sadarbības līgums vai vienošanās par konkrēta pētījuma īstenošanu, ja attiecīgajā dokumentā nav noteikts citādi;
27.4. sadarbības partnera izmaksas tiek attiecinātas no dienas, kad noslēgts nodomu protokols par sadarbību konkrēta pētījuma īstenošanā un priekšfinansēšanu, ja nodomu protokolā nav noteikts citādi.
28. Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija izveido projekta uzraudzības padomi, kurā pieaicina vismaz vienu pārstāvi no atbildīgās iestādes, Valsts izglītības satura centra, Izglītības kvalitātes valsts dienesta un, ja nepieciešams, citām organizācijām un institūcijām. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāja statusā var tikt iekļauti pārstāvji arī no citām organizācijām un institūcijām, tai skaitā no vadošās iestādes un sadarbības iestādes. Projekta uzraudzības padomes darbību nosaka Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāts un apstiprināts nolikums. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas.
29. Finansējuma saņēmējs ne retāk kā reizi 12 mēnešos iesniedz projekta uzraudzības padomei ziņojumu par projekta īstenošanas progresu, tai skaitā par šo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētajiem uzraudzības rādītājiem, sniedzot atgriezenisko saiti no sadarbības partneriem un citām iesaistītajām pusēm, un prezentē projekta īstenošanas rezultātus projekta uzraudzības padomē.
30. Projekta īstenošanas procesā ekspertu un konsultantu statusā var iesaistīt iestādes vai pētnieku grupas (tai skaitā no ārvalstīm), kuru darbība ir saistīta ar dalību starptautiskajos pētījumos un pētījumu vai datu uzkrāšanas procesa ietvaros iegūtu rezultātu analizēšanu un izmantošanu izglītības politikas veidošanā. Ekspertus un konsultantus iesaista, piemērojot Publisko iepirkumu likumu.
31. Finansējuma saņēmējs nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
32. Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, izņemot šo noteikumu 23. punktā minētās izmaksas.
33. Preču un pakalpojumu iepirkumi projekta īstenošanas vajadzībām jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā (ja attiecināms, piemērojot sociāli atbildīgu un inovatīvu publisko iepirkumu), īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru.
34. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri, izmantojot projekta ietvaros piešķirtos publiskos līdzekļus, īsteno projektus, kas nav saistīti ar saimnieciskās darbības veikšanu, atbilstoši Eiropas Komisijas paziņojumā "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes" (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 28. oktobris, Nr. C414) noteiktajām nesaimnieciska rakstura darbībām.
35. Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas un darbību veidu skaidru nodalīšanu no citu finansējuma saņēmēja darbību finanšu plūsmām un darbību veidiem.
36. Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša