Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 3 Pēdējās nedēļas laikā 22 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 459
Rīgā 2023. gada 15. augustā (prot. Nr. 40 29. §)
Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem"
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma
14. panta 19. punktu
un Vispārējās izglītības likuma
4. panta 11., 11.1 un 13. punktu
un 30. panta septīto daļu
1. Izdarīt Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem" (Latvijas Vēstnesis, 2018, 249. nr.; 2020, 136., 181. nr.; 2021, 60., 189. nr.; 2022, 96., 175., 233. nr.; 2023, 49. nr.) šādu grozījumu:
1.1. izteikt 11. pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
2. Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1. septembrī.
Ministru prezidents,
ārlietu ministra pienākumu izpildītājs A. K. Kariņš
Izglītības un zinātnes ministre A. Čakša
Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 15. augusta
noteikumiem Nr. 459
"11. pielikums
Ministru kabineta
2018. gada 27. novembra
noteikumiem Nr. 747
Pamatizglītības programmu paraugi
1. variants
Pamatizglītības programmas paraugs
(izglītības programmas kodi 21011111, 11011111, 21011113, 21011114, 23011111, 23011113, 23011114)
I. Izglītības programmas īstenošanas mērķi un uzdevumi
1. Pamatizglītības programmas (turpmāk – izglītības programma) mērķis ir nodrošināt skolēna vispusīgu attīstību un vērtīborientāciju, lai skolēns gribētu un varētu turpināt vispārējo izglītību vai apgūt profesiju, iesaistīties sabiedrības dzīvē un veidoties par laimīgu un atbildīgu personību. Uzdevumi ir īstenojami atbilstoši valsts pamatizglītības standartam.
II. Izglītības saturs
2. Pamatizglītības obligāto saturu un tā apguves plānotos rezultātus mācību jomās nosaka valsts pamatizglītības standarts.
III. Prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību
3. Skolēnus 1.–9. klasē uzņem atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātajām prasībām šajās programmās izglītojamo pārcelšanai uz nākamo klasi.
IV. Pedagoģiskā procesa organizācijas principi un īstenošanas plāns (tai skaitā atbilstoši mācību priekšmetiem)
4. Pamatizglītības ieguvi var organizēt klātienes, neklātienes un tālmācības formā.
5. Pedagoģiskā procesa organizēšanai izglītības iestāde atkarībā no izglītības ieguves formas veido mācību priekšmetu un stundu īstenošanas plānu, ievērojot 1. vai 2. tabulā noteikto kopējo mācību stundu skaitu mācību priekšmetos.
Mācību stundu skaits trijos gados mācību priekšmetā1
1. tabula
Nr. p. k. |
Mācību joma un mācību priekšmets | 1.–3. klase | 4.–6. klase | 7.–9. klase |
1. | Valodu mācību joma | |||
1.1. | latviešu valoda2 | 624 (18) | 490 (14) | 315 (9) |
1.2. | svešvaloda 1, svešvaloda 23 | 208 (6) | 385 (11) | 525 (15) |
2. | Sociālā un pilsoniskā mācību joma | |||
2.1. | sociālās zinības | 104 (3) | 105 (3) | |
2.2. | sociālās zinības un vēsture | 245 (7) | ||
2.3. | Latvijas un pasaules vēsture | 210 (6) | ||
3. | Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma | |||
3.1. | vizuālā māksla | 174 (5) | 105 (3) | 105 (3) |
3.2. | mūzika | 208 (6) | 210 (6) | 105 (3) |
3.3. | literatūra | 140 (4) | 210 (6) | |
3.4. | teātra māksla | 35 (1) | 35 (1) | |
4. | Dabaszinātņu mācību joma | |||
4.1. | dabaszinības | 208 (6) | 210 (6) | |
4.2. | ķīmija | 140 (4) | ||
4.3. | fizika | 140 (4) | ||
4.4. | bioloģija | 210 (6) | ||
4.5. | ģeogrāfija | 210 (6) | ||
5. | Matemātikas mācību joma | |||
matemātika | 416 (12) | 560 (16) | 525 (15) | |
6. | Tehnoloģiju mācību joma | |||
6.1. | dizains un tehnoloģijas | 173 (5) | 140 (4) | 140 (4) |
6.2. | datorika | 105 (3) | 175 (5) | |
6.3. | inženierzinības | 35 (1) | ||
7. | Veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma | |||
sports un veselība4 | 278 (8) | 315 (9) | 315 (9) |
Piezīmes.
1 Iekavās norādīts ieteicamais mācību stundu skaits nedēļā trijos gados.
2 4. klasē vienu latviešu valodas stundu nedēļā ieteicams veltīt literatūras apguvei.
3 Stundu sadalījumu starp pirmo un otro svešvalodu nosaka izglītības iestāde atbilstoši tās attīstības plānā noteiktajām prioritātēm. Otrās svešvalodas apguve tiek uzsākta 4. klasē.
4 Mācību priekšmetā Sports un veselība regulāri katru nedēļu tiek plānotas trīs stundas visās klasēs, 1. klasē – divas stundas nedēļā.
Mācību stundu skaits trijos gados mācību priekšmetā1, organizējot pamatizglītības ieguvi neklātienes vai tālmācības formā
2. tabula
Nr. p. k. |
Mācību joma un mācību priekšmets | 1.–3. klase | 4.–6. klase | 7.–9. klase |
1. | Valodu mācību joma | |||
1.1. | latviešu valoda2 | 312 (9) | 315 (9) | 315 (9) |
1.2. | svešvaloda 1, svešvaloda 23 | 104 (3) | 210 (6) | 210 (6) |
2. | Sociālā un pilsoniskā mācību joma | |||
2.1. | sociālās zinības | 35 (1) | 105 (3) | |
2.2. | sociālās zinības un vēsture | 175 (5) | ||
2.3. | Latvijas un pasaules vēsture | 210 (6) | ||
3. | Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma | |||
3.1. | vizuālā māksla4 | 104 (3) | 105 (3) | 105 (3) |
3.2. | mūzika4 | 104 (3) | 105 (3) | 105 (3) |
3.3. | literatūra | 105 (3) | 105 (3) | |
3.4. | teātra māksla4 | 35 (1) | 35 (1) | |
4. | Dabaszinātņu mācību joma | |||
4.1. | dabaszinības | 104 (3) | 105 (3) | |
4.2. | ķīmija | 70 (2) | ||
4.3. | fizika | 70 (2) | ||
4.4. | bioloģija | 105 (3) | ||
4.5. | ģeogrāfija | 105 (3) | ||
5. | Matemātikas mācību joma | |||
matemātika | 243 (7) | 315 (9) | 315 (9) | |
6. | Tehnoloģiju mācību joma | |||
6.1. | dizains un tehnoloģijas4 | 104 (3) | 105 (3) | 105 (3) |
6.2. | datorika | 105 (3) | 105 (3) | |
6.3. | inženierzinības | 35 (1) | ||
7. | Veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma | |||
sports un veselība4 | 104 (3) | 104 (3) | 104 (3) |
Piezīmes.
1 Iekavās norādīts ieteicamais mācību stundu skaits nedēļā trijos gados.
2 4. klasē vienu latviešu valodas stundu nedēļā ieteicams veltīt literatūras apguvei.
3 Stundu sadalījumu starp pirmo un otro svešvalodu nosaka izglītības iestāde atbilstoši tās attīstības plānā noteiktajām prioritātēm. Otrās svešvalodas apguve tiek uzsākta 4. klasē.
4 Mācību priekšmetos Teātra māksla, Mūzika, Vizuālā māksla, Dizains un tehnoloģijas, Sports un veselība skolēni var apgūt mācību satura teorētisko daļu.
6. Kopējais stundu skaits mācību priekšmetā noteikts trim gadiem, lai izglītības iestāde varētu elastīgi plānot mācību saturu un organizēt mācību procesu atbilstoši sasniedzamajiem rezultātiem, skolēnu vajadzībām un izglītības iestādes iespējām.
7. Izglītības iestāde ar vadītāja rīkojumu apstiprina mācību priekšmetu un
stundu plānu ar kopējo mācību stundu skaitu mācību priekšmetā mēnesī, semestrī,
mācību gadā un uz trim gadiem šādos posmos: 1.–3. klase,
4.–6. klase un 7.–9. klase.
8. Izglītības iestāde atbilstoši attīstības plānā izvirzītajām prioritātēm
var samazināt vai palielināt mācību stundu skaitu mācību priekšmetā,
nepārsniedzot 10 % no kopējā stundu skaita trijos gados mācību priekšmetā, kurā
stundu skaits tiek mainīts, izņemot valsts ģimnāziju, kura atbilstoši attīstības
plānā izvirzītajām prioritātēm
7.–9. klasē var samazināt vai palielināt mācību stundu skaitu mācību priekšmetā,
kurā stundu skaits tiek mainīts, nepārsniedzot 25 % no kopējā stundu skaita
trijos gados.
9. Izglītības iestāde var noteikt mācību priekšmetus, ko mācību gadā pilnībā vai daļēji īsteno kādā no Eiropas Savienības oficiālajām valodām, ievērojot valsts izglītības standarta nosacījumus.
10. Apgūstamo pirmo svešvalodu, kas ir viena no Eiropas Savienības oficiālajām valodām, izglītības iestāde nosaka saskaņā ar tās nolikumā noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem, ievērojot vecāku izvēli un efektivitātes apsvērumus.
11. Valsts pamatizglītības standartā noteikto mērķu sasniegšanai izmanto daudzveidīgas mācību un audzināšanas darba formas, variējot to īstenošanas ilgumu atbilstoši mērķim un skolēnu mācīšanās vajadzībām. Skolēnam plānotos sasniedzamos rezultātus sasniedz vienotā mācību un audzināšanas procesā, kas ietver gan darbu mācību stundās, gan ārpus kopējās mācību slodzes iekļautos pasākumus.
12. Izglītības programmā ārpus kopējās mācību stundu slodzes iekļauj:
12.1. klases stundas, kas tiek plānotas atbilstoši mācību un audzināšanas darba vajadzībām, iekļaujot tajās, piemēram, veselības izglītības un ceļu satiksmes drošības jautājumus;
12.2. fakultatīvās nodarbības (tai skaitā Koris, Kolektīvā muzicēšana, Kristīgā mācība 1.–3. klasei un Ticības mācība), kas tiek organizētas skolēnu grupai, ievērojot brīvprātības principu (pamats – vecāku iesniegums);
12.3. stundas individuālajam darbam ar skolēniem;
12.4. pasākumus atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību.
13. Izglītības iestāde izstrādā skolēnam individuālo izglītības programmas apguves plānu, lai palīdzētu viņam iekļauties kopējā mācību procesā, plānojot individuālas mācību stundas vai nodrošinot cita veida atbalstu, nepārsniedzot Vispārējās izglītības likumā noteikto mācību stundu slodzi nedēļā, ja skolēns atgriezies vai ieradies no citas valsts vai ilgstoši slimojis, vai skolēnam ir citas mācīšanās vajadzības.
14. Mācību stundās var iekļaut 2–3 minūšu dinamiskās pauzes skolēnu stājas attīstīšanai un nostiprināšanai.
15. Mācību satura īstenošanai izglītības iestāde vai pedagogs mācību līdzekļus izvēlas atbilstoši plānotajam sasniedzamajam rezultātam un izmanto Ministru kabineta noteikumos par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību noteiktos kritērijus.
V. Mācību vides raksturojums
16. Izglītības iestāde nodrošina normatīvajos aktos noteiktajām higiēnas prasībām atbilstošu mācību procesu, iekļaujošu, intelektuālo, sociāli emocionālo attīstību un veselību veicinošu, fiziski un emocionāli drošu mācību vidi, kas atbilst skolēnu vecumposma fiziskās un psihoemocionālās attīstības vajadzībām un universālā dizaina prasībām (piemēram, viegli uztverama informācija, ērta piekļuve, vides objektu kontrastējošs noformējums grīdā un iekštelpās).
17. Izglītības iestāde, piedāvājot pamatizglītības programmas īstenošanu tālmācības formā un sasniedzot valsts pamatizglītības standartā plānotos sasniedzamos rezultātus, nodrošina atbilstošus cilvēkresursus un tehnisko nodrošinājumu, piemēram, videolekciju un individuālu tiešsaistes konsultāciju organizēšanai, saziņai izglītības iestādes elektroniskajā mācību vidē un tālmācībai paredzēto mācību materiālu izstrādei.
VI. Skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība
18. Skolēnu mācību snieguma vērtēšanas pamatprincipi, vērtēšanas veidi, vērtējuma izteikšanas veids un valsts noteiktie pārbaudes darbi izglītības pakāpes beigās ir noteikti valsts pamatizglītības standartā.
19. Izglītības iestāde atbilstoši pamatizglītības standartā noteiktajiem vērtēšanas pamatprincipiem izstrādā skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, piemēram, nosakot vērtēšanas mērķi, tās vietu mācību procesā, pārbaudījumu apjomu un skaitu, vienai klasei vienā dienā neplānojot vairāk par vienu līdz diviem temata noslēguma pārbaudes darbiem, vērtējuma izteikšanas veidu, skolēna vecāku vai tā likumisko pārstāvju informēšanas kārtību, "nv" (nav vērtējuma) izmantošanas gadījumus.
20. Skolēnu mācību snieguma vērtēšanas metodiskos paņēmienus, izpildes laiku un vērtēšanas kritērijus nosaka pedagogs, ievērojot mācību jomā noteiktos skolēnam plānotos sasniedzamos rezultātus un izglītības iestādes izstrādāto skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību.
21. Izglītības programmas apguvi katrā klasē apliecina liecība, kas ietver skolēna snieguma vērtējumu katrā mācību priekšmetā mācību gada noslēgumā. Skolēnu pārcelšana nākamajā klasē notiek atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātajām prasībām šajās programmās izglītojamo pārcelšanai uz nākamo klasi.
VII. Izglītības programmas īstenošanai nepieciešamā personāla, finanšu un materiālo līdzekļu izvērtējums un pamatojums
22. Izglītības programmas īstenošanā izglītības iestāde ievēro normatīvo aktu prasības, kas regulē izglītības iestāžu darbību.
23. Ar izglītības programmas īstenošanu saistītās izmaksas sedz:
23.1. valsts dibinātajā izglītības iestādē – no valsts budžeta;
23.2. pašvaldības dibinātajā izglītības iestādē – no valsts un pašvaldības budžeta;
23.3. privātpersonas dibinātajā izglītības iestādē – no valsts, pašvaldības un privātā budžeta.
24. Apmaksājamo stundu skaitu mēnesī aprēķina atbilstoši izglītības iestādes vadītāja apstiprinātajam mācību priekšmetu un stundu īstenošanas plānam.
25. Pedagoga darba slodzi un darba samaksu nosaka atbilstoši normatīvajam regulējumam par pedagogu darba samaksu.
26. Izglītības iestādei apstiprinātā pedagogu darba samaksas fonda ietvaros ir tiesības atsevišķu mācību priekšmetu apguvei dalīt klasi grupās, kā arī apvienot ne vairāk kā divu viena izglītības posma klašu skolēnus atsevišķa mācību priekšmeta apguvei gan visās, gan daļā mācību stundu.
2. variants
Pamatizglītības programmas paraugs pamatizglītības ieguvei nepilngadīgam patvēruma meklētājam, bēglim vai personai ar alternatīvo statusu
(izglītības programmas kodi 21011111, 11011111, 23011111)
I. Izglītības programmas īstenošanas mērķi un uzdevumi
1. Pamatizglītības programmas (turpmāk – izglītības programma) mērķis ir nodrošināt skolēnam, kurš ir nepilngadīgais patvēruma meklētājs, bēglis vai persona ar alternatīvo statusu, vispusīgu attīstību un vērtīborientāciju, integrējoties izglītības sistēmā, un sniegt papildu atbalstu latviešu valodas apguvē, lai skolēns gribētu un varētu turpināt vispārējo izglītību vai apgūt profesiju, iesaistīties sabiedrības dzīvē un veidoties par laimīgu un atbildīgu personību. Uzdevumi ir īstenojami atbilstoši valsts pamatizglītības standartam.
II. Izglītības saturs
2. Pamatizglītības obligāto saturu un tā apguves plānotos rezultātus mācību jomās nosaka valsts pamatizglītības standarts, ievērojot skolēnu latviešu valodas prasmes līmeni, un mācību priekšmetu saturu īsteno atbilstoši katra skolēna individuālajam izglītības programmas apguves plānam.
III. Prasības attiecībā uz iepriekš iegūto izglītību
3. Skolēnus 1.–9. klasē uzņem atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātajām prasībām šajās programmās izglītojamo pārcelšanai uz nākamo klasi.
IV. Pedagoģiskā procesa organizācijas principi un īstenošanas plāns (tai skaitā atbilstoši mācību priekšmetiem)
4. Pamatizglītības ieguvi organizē klātienes formā.
5. Pedagoģiskā procesa organizēšanai izglītības iestāde veido mācību priekšmetu un stundu īstenošanas plānu, ievērojot šā pielikuma 1. tabulā norādīto mācību stundu skaitu mācību priekšmetos.
6. Izglītības iestāde izstrādā skolēnam individuālo izglītības programmas apguves plānu, lai palīdzētu viņam iekļauties kopējā mācību procesā, plānojot individuālas mācību stundas vai nodrošinot cita veida atbalstu, nepārsniedzot Vispārējās izglītības likumā noteikto mācību stundu slodzi nedēļā, ja skolēns atgriezies vai ieradies no citas valsts vai ilgstoši slimojis, vai skolēnam ir citas mācīšanās vajadzības.
6.1 Izglītības iestāde izstrādā kārtību, kādā notiek individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrāde, īstenošana, korekcija, atgriezeniskās saites sniegšana skolēnam un skolēna likumisko pārstāvju informēšana.
6.2 Izglītības iestāde pirms individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādes organizē skolēna zināšanu un pamatprasmju izvērtēšanu piemērotu atbalsta pasākumu noteikšanai un skolēnu iekļauj viņa vecumam atbilstošā klasē:
6.21. ar prioritizētu latviešu valodas apguvi grupā vai individuāli, nosakot mācību priekšmetu stundu skaitu individuālai izglītības programmas apguvei un prognozējot, ka skolēns varēs apgūt visus plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus, kas noteikti valsts pamatizglītības standartā, beidzot 3., 6. un 9. klasi. Mācību priekšmetu stundu skaitu nosaka izglītības iestāde, nepārsniedzot skolēna mācību stundu slodzi nedēļā atbilstoši 1. un 2. tabulai;
6.22. ar pielāgotu stundu plānu latviešu valodas apguvei grupā vai
individuāli un to mācību priekšmetu apguvei, kuros izglītības posma noslēgumā
noteikti valsts pārbaudes darbi, nosakot iespēju neapgūt atsevišķus mācību
priekšmetus. Apgūstamos mācību priekšmetus un stundu skaitu nosaka izglītības
iestāde, nepārsniedzot skolēna mācību stundu slodzi nedēļā atbilstoši 1. un
2. tabulai;
6.23. prioritāri nodrošinot intensīvu latviešu valodas apguvi individuāli vai grupā. Šādu atbalsta pasākumu īsteno ne ilgāk kā vienu mācību gadu, obligāti nosakot arī citus mācību priekšmetus, kuru apguvi neietekmē skolēna latviešu valodas prasmju līmenis. Apgūstamos mācību priekšmetus un stundu skaitu nosaka izglītības iestāde, nepārsniedzot skolēna mācību stundu slodzi nedēļā atbilstoši 1. un 2. tabulai.
6.3 Izglītības iestāde mācību saturu īsteno atbilstoši katra skolēna individuālajam izglītības programmas apguves plānam, par pamatu ņemot šā pielikuma 6.2 punktā un 1. tabulā noteikto izglītības programmas mācību priekšmetu un stundu plānu.
Mācību stundu skaits trijos gados mācību priekšmetā, organizējot pamatizglītības ieguvi pēc individuālā izglītības programmas apguves plāna
1. tabula
Nr. p. k. |
Mācību joma un mācību priekšmets2 | 1.–3. klase | 4.–6. klase | 7.–9. klase |
1. | Valodu mācību joma | |||
1.1. | latviešu valoda3 | 624 (18) | 624 (18) | 624 (18) |
1.2. | svešvaloda 1, svešvaloda 2 | X | X | X |
2. | Sociālā un pilsoniskā mācību joma | |||
2.1. | sociālās zinības | X | X | |
2.2. | sociālās zinības un vēsture | X | ||
2.3. | Latvijas un pasaules vēsture | X | ||
3. | Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma | |||
3.1. | vizuālā māksla | X | X | X |
3.2. | mūzika | X | X | X |
3.3. | literatūra | X | X | |
3.4. | teātra māksla | X | X | |
4. | Dabaszinātņu mācību joma | |||
4.1. | dabaszinības | X | X | |
4.2. | ķīmija | X | ||
4.3. | fizika | X | ||
4.4. | bioloģija | X | ||
4.5. | ģeogrāfija | X | ||
5. | Matemātikas mācību joma | |||
matemātika | X | X | X | |
6. | Tehnoloģiju mācību joma | |||
6.1. | dizains un tehnoloģijas | X | X | X |
6.2. | datorika | X | X | |
6.3. | inženierzinības | X | ||
7. | Veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma | |||
sports un veselība4 | 278 (8) | 315 (9) | 315 (9) |
Piezīmes.
1 Iekavās norādīts ieteicamais mācību stundu skaits nedēļā trijos gados.
2 Stundu plānā iekļaujamos mācību priekšmetus nosaka izglītības iestāde.
3 Norādīts minimālais stundu skaits. Izglītības posmā no 7. līdz 9. klasei paredz tādu stundu skaitu, lai skolēni varētu sasniegt B1 līmeni. Mācību priekšmetu Latviešu valoda skolēns apgūst pēc latviešu valodas kā svešvalodas metodikas.
4 Mācību priekšmetā Sports un veselība norādīts ieteicamais mācību stundu skaits nedēļā trijos gados. Mācību priekšmetā Sports un veselība regulāri katru nedēļu tiek plānotas trīs stundas visās klasēs, 1. klasē – divas stundas nedēļā.
7. Mācību stundās var iekļaut 2–3 minūšu dinamiskās pauzes skolēnu stājas attīstīšanai un nostiprināšanai.
8. Izglītības iestāde var noteikt mācību priekšmetus, ko mācību gadā pilnībā vai daļēji īsteno kādā no Eiropas Savienības oficiālajām valodām, ievērojot valsts izglītības standarta nosacījumus.
9. Apgūstamo pirmo svešvalodu, kas ir viena no Eiropas Savienības oficiālajām valodām, izglītības iestāde nosaka saskaņā ar tās nolikumā noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem, ievērojot vecāku izvēli un efektivitātes apsvērumus.
10. Valsts pamatizglītības standartā noteikto mērķu sasniegšanai izmanto daudzveidīgas mācību un audzināšanas darba formas, variējot to īstenošanas ilgumu atbilstoši mērķim un skolēnu mācīšanās vajadzībām. Plānotos skolēnam sasniedzamos rezultātus sasniedz vienotā mācību un audzināšanas procesā, kas ietver gan darbu mācību stundās, gan pasākumus ārpus kopējās mācību slodzes.
11. Izglītības programmā ārpus kopējās mācību stundu slodzes iekļauj:
11.1. klases stundas, kas tiek plānotas atbilstoši mācību un audzināšanas darba vajadzībām, iekļaujot tajās, piemēram, veselības izglītības un ceļu satiksmes drošības jautājumus;
11.2. fakultatīvās nodarbības (tai skaitā Koris, Kolektīvā muzicēšana, Kristīgā mācība 1.–3. klasei un Ticības mācība), kas tiek organizētas skolēnu grupai, ievērojot brīvprātības principu (pamats – vecāku iesniegums);
11.3. stundas individuālajam darbam ar skolēniem;
11.4. pasākumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību.
12. Mācību satura īstenošanai izglītības iestāde vai pedagogs mācību līdzekļus izvēlas atbilstoši plānotajam sasniedzamajam rezultātam un izmanto normatīvajos aktos par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un mācību un audzināšanas metožu izvērtēšanas kārtību noteiktos kritērijus.
12.1 Izglītības iestāde skolēnam nodrošina individuālās un grupu atbalsta nodarbības atbilstoši skolēna individuālajām vajadzībām, ievērojot 2. tabulā noteikto nodarbību skaitu nedēļā.
2. tabula
Nodarbība | Klase | ||||||||
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | |
Individuālās vai grupu atbalsta nodarbības | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 7 | 7 | 7 |
12.2 Individuālajās un grupu atbalsta nodarbībās var apvienot vairāku klašu skolēnus.
V. Mācību vides raksturojums
13. Izglītības iestāde nodrošina normatīvajos aktos noteiktajām higiēnas prasībām atbilstošu mācību procesu, iekļaujošu, intelektuālo, sociāli emocionālo attīstību un veselību veicinošu, fiziski un emocionāli drošu mācību vidi, kas atbilst skolēnu vecumposma fiziskās un psihoemocionālās attīstības vajadzībām un universālā dizaina prasībām (piemēram, viegli uztverama informācija, ērta piekļuve, vides objektu kontrastējošs noformējums grīdā un iekštelpās).
14. Izglītības iestāde pamatizglītības programmas īstenošanai nodrošina atbilstošus cilvēkresursus un materiāli tehnisko nodrošinājumu.
VI. Skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtība
15. Skolēnu mācību snieguma vērtēšanas pamatprincipi, vērtēšanas veidi, vērtējuma izteikšanas veids un valsts noteiktie pārbaudes darbi izglītības pakāpes beigās ir noteikti valsts pamatizglītības standartā.
16. Izglītības iestāde atbilstoši pamatizglītības standartā noteiktajiem vērtēšanas pamatprincipiem izstrādā skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību, piemēram, nosakot vērtēšanas mērķi, tās vietu mācību procesā, pārbaudījumu apjomu un skaitu, vienai klasei vienā dienā neplānojot vairāk par vienu līdz diviem temata noslēguma pārbaudes darbiem, vērtējuma izteikšanas veidu, skolēna vecāku vai tā likumisko pārstāvju informēšanas kārtību, "nv" (nav vērtējuma) izmantošanas gadījumus.
17. Skolēnu mācību snieguma vērtēšanas metodiskos paņēmienus, izpildes laiku un vērtēšanas kritērijus nosaka pedagogs, ievērojot mācību jomā noteiktos skolēnam plānotos sasniedzamos rezultātus un izglītības iestādes izstrādāto skolēnu mācību sasniegumu vērtēšanas kārtību.
18. Izglītības programmas apguvi katrā klasē apliecina liecība, kas ietver skolēna snieguma vērtējumu katrā mācību priekšmetā mācību gada noslēgumā. Skolēnu pārcelšana nākamajā klasē notiek atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātajām prasībām šajās programmās izglītojamo pārcelšanai uz nākamo klasi.
VII. Izglītības programmas īstenošanai nepieciešamā personāla, finanšu un materiālo līdzekļu izvērtējums un pamatojums
19. Izglītības programmas īstenošanā izglītības iestāde ievēro normatīvo aktu prasības, kas regulē izglītības iestāžu darbību.
20. Ar izglītības programmas īstenošanu saistītās izmaksas sedz:
20.1. valsts dibinātā izglītības iestādē – no valsts budžeta;
20.2. pašvaldības dibinātā izglītības iestādē – no valsts un pašvaldības budžeta;
20.3. privātpersonas dibinātā izglītības iestādē – no valsts, pašvaldības un privātā budžeta.
21. Apmaksājamo stundu skaitu mēnesī aprēķina atbilstoši izglītības iestādes vadītāja apstiprinātajam mācību priekšmetu un stundu īstenošanas plānam.
22. Individuālās un grupu atbalsta nodarbības vispārizglītojošajās klasēs iekļautajiem skolēniem nodrošina izglītības iestādei piešķirtā finansējuma ietvaros.
23. Pedagoga darba slodzi un darba samaksu nosaka atbilstoši normatīvajam regulējumam par pedagogu darba samaksu.
24. Izglītības iestādei apstiprinātā pedagogu darba samaksas fonda ietvaros ir tiesības atsevišķu mācību priekšmetu apguvei dalīt klasi grupās, kā arī apvienot ne vairāk kā divu viena izglītības posma klašu skolēnus atsevišķa mācību priekšmeta apguvei gan visās, gan daļā mācību stundu."