Ministru kabineta noteikumi: Šajā laidienā 8 Pēdējās nedēļas laikā 17 Visi
Ministru kabineta noteikumi Nr. 487
Rīgā 2023. gada 29. augustā (prot. Nr. 42 39. §)
Atbalsta noteikumi Covid-19 krīzes skartajiem sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem zaudējumu kompensēšanai
Izdoti saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības
seku pārvarēšanas likuma 2. pantu un
15. panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību atbalsta piešķiršanai Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem – sabiedriskās ēdināšanas nozares komersantiem (turpmāk – komersants) –, lai kompensētu zaudējumus, kas radušies saimnieciskās darbības ierobežojumu dēļ, kuri noteikti saistībā ar Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai paredzētajiem epidemioloģiskās drošības pasākumiem (turpmāk – saimnieciskās darbības ierobežojumi).
2. Atbalstu komersantam piešķir, dzēšot Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu un ar tiem saistīto maksājumu (nokavējuma naudas un sodas naudas) parādu (turpmāk – nodokļu parāds), par ko piešķirts samaksas termiņa pagarinājums vai noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu un kas radies Covid-19 krīzes laikā. Atbalstu nepiešķir par valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas parādu.
3. Atbalsts pieejams par laikposmu no 2020. gada 12. marta līdz 2020. gada 10. jūnijam, par laikposmu no 2020. gada 6. novembra līdz 2021. gada 15. jūnijam un par laikposmu no 2021. gada 21. oktobra līdz 2021. gada 14. novembrim (turpmāk – atbalsta periods).
II. Atbalsta piešķiršanas kritēriji un pieprasīšanas kārtība
4. Atbalstu var saņemt komersants, kas vienlaikus atbilst šādiem nosacījumiem:
4.1. tā pamatdarbības veids atbilstoši NACE 2. red.klasifikācijai ir 56.10 "Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi";
4.2. tas ir pievienotās vērtības nodokļa maksātājs;
4.3. tas 2019., 2020. vai 2021. gadā (brīvi izvēlētā vienā no kalendāra gadiem) Valsts ieņēmumu dienesta administrētajos nodokļos kopā samaksājis vismaz 1 800 000 euro;
4.4. tā vidējais apgrozījums šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē 2020. vai 2021. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu, ir samazinājies vismaz par 20 % un šis apgrozījuma samazinājums ir saistīts ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem.
5. Atbalsts tiek noteikts 100 % apmērā no attiecīgā mēneša neto zaudējumiem šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē, vērtējot 2019. gada attiecīgā mēneša peļņas vai zaudējumu vērtību un attiecīgā atbalsta perioda kalendāra mēneša zaudējumu vērtību, proporcionāli samazinot atbalsta apmēru atbilstoši tam dienu skaitam, kas ir ārpus atbalsta perioda. Atbalsts netiek segts par negūto peļņu.
6. Pieņemot lēmumu par sniedzamā atbalsta apmēru, tiek vērtēts, vai komersants ir saņēmis valsts atbalstu vai apdrošināšanas sabiedrības izmaksātu kompensāciju par atbalsta periodu sakarā ar Covid-19 krīzes ietekmi. Šo noteikumu 3. punktā minētā attiecīgā kalendāra mēneša zaudējumus samazina par līdz šim saņemto valsts atbalstu un apdrošināšanas sabiedrības izmaksāto kompensāciju summu.
7. Lai pieteiktos atbalstam, komersants divu mēnešu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas elektroniski iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā attiecīgu iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
8. Iesniegumā norāda šādu informāciju:
8.1. komersanta firma (nosaukums), nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, elektroniskā pasta adrese;
8.2. atbalstam pieprasītā kopējā summa, kā arī atbalsta summa par katru atbalsta perioda kalendāra mēnesi vai atbalsta periodu;
8.3. norāde par atbilstību šo noteikumu 4.4. apakšpunktam;
8.4. norāde par to, vai komersants ir saņēmis valsts atbalstu un apdrošināšanas sabiedrības izmaksātu kompensāciju, norādot valsts atbalsta un apdrošināšanas sabiedrības izmaksātās kompensācijas veidu, apmēru un mēnešus, kuros Covid-19 krīzes ietekmes dēļ tas saņēmis valsts atbalstu un apdrošināšanas sabiedrības izmaksāto kompensāciju.
9. Iesniegumam pievieno:
9.1. dokumentus, kas apliecina zaudējuma aprēķinu par pieprasītā atbalsta perioda katru kalendāra mēnesi;
9.2. apliecinājumu, ka komersants ir informēts par to, ka tad, ja tas saņēmis valsts atbalstu un apdrošināšanas sabiedrības izmaksātu kompensāciju par atbalsta periodu sakarā ar Covid-19 krīzes ietekmi, tas attiecīgā kalendāra atbalsta mēneša zaudējumus samazina par līdz šim saņemto valsts atbalsta un apdrošināšanas sabiedrības izmaksāto kompensāciju;
9.3. pamatojumu šo noteikumu 4.4. apakšpunktā noteiktā apgrozījuma krituma saistībai ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem;
9.4. dokumentu, kas satur informāciju par komersanta 2020. un 2021. gada zaudējumiem šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē par atbalsta periodu, kurā tiek pieprasīts atbalsts;
9.5. aizpildītu attiecīgā atbalsta mēneša un attiecīgā 2019. gada mēneša revidētu operatīvo peļņas zaudējumu aprēķina pārskatu šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē.
III. Atbalsta piešķiršanas un uzraudzības kārtība
10. Valsts ieņēmumu dienests, pamatojoties uz tā rīcībā esošo un komersanta iesniegumā norādīto informāciju, pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu un 20 darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas dzēš komersanta nodokļu parādu par visu piešķirto atbalsta apmēru vienā reizē.
11. Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu, ja komersants neatbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām.
12. Valsts ieņēmumu dienests šo noteikumu 10. un 11. punktā minēto lēmumu paziņo, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu.
13. Lai pārliecinātos, ka komersants pēc atbalsta piešķiršanas pilda šajos noteikumos noteiktās prasības, Valsts ieņēmumu dienests veic atbalsta pēcuzraudzību. Ja Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā ir informācija par iespējamiem riskiem nelikumīga valsts atbalsta piešķiršanā vai šo noteikumu prasību ievērošanā, tas prioritāri pārbauda šo komersantu un pārliecinās, ka komersants nodrošina šajos noteikumos paredzēto prasību izpildi.
14. Ja Valsts ieņēmumu dienests pēcuzraudzības laikā konstatē, ka piešķirtais atbalsts pārsniedz komersantam saistībā ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem radušos zaudējumus, komersantam ir pienākums atbilstoši šo noteikumu 16. punktam atmaksāt visu nelikumīgo valsts atbalsta summu.
IV. Ierobežojumi atbalsta saņemšanai
15. Atbalstu nepiešķir:
15.1. komersantam, kuram iesnieguma iesniegšanas dienā ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādi, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
15.2. ja komersants vai tā valdes loceklis iepriekšējā gadā un iesnieguma izvērtēšanas brīdī ir sodīts par pārkāpumu, kas attiecas uz komersanta nodokļu saistībām, pārkāpumiem muitas jomā vai par darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, izņemot gadījumu, ja par atsevišķu pārkāpumu ir piemērots brīdinājums un gada laikā naudas sodu kopsumma nepārsniedz 100 naudas soda vienības;
15.3. publiskas personas kapitālsabiedrībai, publiskas personas kontrolētai kapitālsabiedrībai, publiski privātai kapitālsabiedrībai, privātai kapitālsabiedrībai, meitas sabiedrībai Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma izpratnē;
15.4. komersantam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu.
16. Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, tai skaitā nesamaksāts valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas parāds, komersantam ir pienākums atmaksāt Valsts ieņēmumu dienestam visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas prasībām. Uzraudzība par piešķirtā valsts atbalsta prasību ievērošanu attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas parādu maksājumiem tiek veikta līdz brīdim, kamēr pilnā apmērā ir samaksāti pagarinātie valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu maksājumi.
17. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina informācijas uzskaiti par sniegto atbalstu. Minēto informāciju Valsts ieņēmumu dienests glabā 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas un pēc pieprasījuma to iesniedz Eiropas Komisijā.
18. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina informācijas publicēšanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.
19. Komersants nodrošina dokumentu glabāšanu 10 gadus no dienas, kad piešķirts atbalsts.
20. Sniegto atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu.
21. Ja komersants vienlaikus darbojas vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas neietilpst šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētajā nozarē, tas nodrošina šo nozaru darbību nodalīšanu.
22. Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kurā Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu.
23. Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu un dzēš komersanta nodokļu parādu tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
24. Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos ietvertā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
25. Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents,
ārlietu ministra pienākumu izpildītājs A. K. Kariņš
Ekonomikas ministre I. Indriksone